PDA

View Full Version : Deukje in fret



Gothra
22 oktober 2008, 20:05
Er zit een deukje in een fret, waardoor deze een toon hoger klinkt als je hem indrukt en de snaar valt erin. Erg irritant, kan ik dit gewoon vlak vijlen of zal ik hem moeten vervangen? of iets anders?

alvast bedankt

~ Bob

yalexw
22 oktober 2008, 20:25
Heb je het maar bij 1 fret 1 deukje of vaker. Nooit maar 1 fret vlak vijlen als je wilt gaan vijlen moet je al je frets vlakken. Ligt er dus aan hoe je andere frets zijn.

pasqual
22 oktober 2008, 22:02
als je maar op één fret een deukje hebt ( als gevolg van omvallen? ) nooit alleen maar die fret vlakken want dan wordt het nog erger, zoals yalexw ook al zei. ik zou zeggen: vervangen die fret ( of laten vervangen ).

zijn het er meerdere als gevolg van slijtage, dan is de complete hals vlakken een optie.

groeten Pasqual.

Gothra
22 oktober 2008, 22:44
bedankt voor de reacties, het is maar 1 fret, als gevolg van omvallen ja.

Kan ik dit zelf doen of moet ik hiervoor naar de gitaar boer?

barno
22 oktober 2008, 22:49
bedankt voor de reacties, het is maar 1 fret, als gevolg van omvallen ja.

Kan ik dit zelf doen of moet ik hiervoor naar de gitaar boer?

als het een echte deuk is in maar 1 fret, zou ik overwegen om enkel dat fretje te vervangen door nieuwe fret en gelijk te vlakken met de rest.

Gothra
22 oktober 2008, 22:51
als het een echte deuk is in maar 1 fret, zou ik overwegen om enkel dat fretje te vervangen door nieuwe fret en gelijk te vlakken met de rest.

Maar kan ik dit ook zelf doen en hoe krijg ik de fret uit mn fingerboard, en de nieuwe er weer in ?

pasqual
22 oktober 2008, 23:08
je kan dit zelf doen, MAAR: als je dit nog nooit hebt gedaan kan het een beetje tricky zijn. het eruit halen valt nog wel mee maar het terug erin zetten van een nieuwe kan tegenvallen. je moet 'm namelijk ook weer afwerken en gelijk maken met de rest van de frets. gebruik ff de zoekfunctie en lees eens de verschillende topics door voordat je hieraan begint. om de fret eruit te halen moet je een speciale nijptang hebben die aan de onderkant vlak is om geen schade aan je toets te maken, je moet de juiste fretdraad kopen en die moet je dan voorbuigen en erin kloppen met een kunstof hamer.

zoek eens op topics van G.G. of branco, die hebben diverse fretjobs achter de rug.

groeten en succes, Pasqual.