PDA

View Full Version : Elektrische Viool



Edoh
22 oktober 2008, 18:54
Hallo mensen, ik speel nu 4 jaar gitaar (zonder pauzes meegerekend)
en het leek mij ontzettend leuk om voor de verandering en omdat ik een viool ook een prachtig instrument vind, viool te gaan spelen. Aangezien ik de buren liever niet stoor begin ik het liefst met een elektrische viool. Ik ga hem later als ik goed genoeg kan spelen dan ook in een band gebruiken en ik vroeg me af welke elektrische viool daarvoor geschikt is. Mijn budget is 150 euro. Ik heb zelf al een beetje gekeken en ik zag een Stagg EVN 4/4 te koop staan voor 140 euro dus dat leek me wel wat. Ik heb geen idee over de kwaliteit en speelbaarheid etc. dus daarom vraag ik aan jullie wat ik het beste kan doen/kopen. Ik vroeg me ook af of een elektrische viool niet moeilijker speelt omdat die zwaarder is. Ook vroeg ik me af wat het verschil is als je van viool wisselt?(zit er in structuur en speelbaarheid etc. veel verschil)
Wat ik me ook nog af vroeg is of je een elektrische viool ook gewoon via een elektrische gitaar versterker kan gebruiken(of gewoon via de monitor). Tenslotte mijn laatste vraag, als ik viool ga spelen is er dan ook een boek in het Nederlands of Engels die mij kan helpen met leren spelen want ik heb op dit moment geen tijd/geld voor een leraar. Alvast bedankt voor de reacties en als je goede suggesties hebt kom er dan alsjeblieft mee:)

-Yves-
22 oktober 2008, 21:09
Je kan ook één of ander goedkoop maar degelijk viooltje kopen en een demper op de kam zetten. Dan maakt hij ook weinig geluid zodat de buren er geen last van hebben.
Ik weet niet of een elektrische viool van die prijs een redelijk vioolgeluid gaat geven.

Jeroen_TRC
22 oktober 2008, 21:17
Hehehe, je gaat viool leren spelen zonder leraar? Succes!

hendrix2
22 oktober 2008, 22:39
Welkom Edoh,

ik heb geen verstand van (elektrische) violen, maar ik heb even wat linkjes naar discussies hierover (ik weet niet of er wat interessants instaat, maar die stagg komt ook ter sprake dacht ik)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82088&highlight=viool

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99591&highlight=viool

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94227&highlight=viool

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94432&highlight=viool

(link lijken allemaal hetzelfde, maar verwijzen naar verschillende topics)

Enjoy!

DaniRogosic
15 januari 2009, 11:28
Hehehe, je gaat viool leren spelen zonder leraar? Succes!

..En daar komt het wonder van Youtube kijken 8):
http://www.youtube.com/results?search_type=search_playlists&search_query=violin+lessons

Dirk_Hendrik
15 januari 2009, 21:26
Viool is bij verre het moeilijkste instrument wat ik ooit in handen heb gehad (en in huis, m'n vrouw speelt viool, en bas, en sourdo1/2 (en die is het gaafst!).

Waar het met praktisch elk instument haalbaar is om er met wat intelligentie een mooie noot uit te halen ... is dat bij viool dus niet het geval... Ik heb er een paar jaar geleden een ervaren, cons afgestudeerde pianist/percussionist zich volledig op zien stukgaan. Eén mooie noot maar... niet dus..

En daar gaat youtube echt niet bij helpen.

150 euro voor een viool? Een nette instapstrijkstok kost je al 400.:sssh:

iWishmaster
15 januari 2009, 23:41
Viool is bij verre het moeilijkste instrument wat ik ooit in handen heb gehad (en in huis, m'n vrouw speelt viool, en bas, en sourdo1/2 (en die is het gaafst!).

Waar het met praktisch elk instument haalbaar is om er met wat intelligentie een mooie noot uit te halen ... is dat bij viool dus niet het geval... Ik heb er een paar jaar geleden een ervaren, cons afgestudeerde pianist/percussionist zich volledig op zien stukgaan. Eén mooie noot maar... niet dus..

En daar gaat youtube echt niet bij helpen.

150 euro voor een viool? Een nette instapstrijkstok kost je al 400.:sssh:

Ik heb het ook een tijdje overwogen om te gaan en ben toen 'alvast' youtube lesjes gaan kijken. 45 minuten lessen kijken verder had ik _net_ een idee hoe ik in theorie de strijkstok wel eens _vast_ zou kunnen houden ...
Toen heb ik maar een tubescreamer gekocht: klinkt ook vloeiend met lange sustain :satisfie:

bert k
15 januari 2009, 23:51
Ik ken die Stagg-viooltjes wel, ik heb er een paar op mijn werk. Best speelbaar, er zit uiteraard geen klankkast op, dus verwacht geen standaard vioolgeluid. Ze moeten wel heel waarschijnlijk afgesteld worden door een vioolbouwer, want de kam slaat netgens op. (Dat gaat met een mesje en schuurpapier, best lastig klusje.)
Stok is prut, kan ook niet anders voor dat geld.
Hij kan prima over een gitaarversterker.

Maar jongejonge, wat is dat vioolspelen moeilijk...

Edoh
18 januari 2009, 00:52
Hey leuk dat jullie nog reageren, het is al een redelijk oude post maar goed wat extra advies is altijd fijn. Ik zal eerlijk zijn, ik ga op dit moment niet leren viool spelen. Ik wil nog steeds ontzettend graag viool leren spelen en als ik het geld er nu voor had zou ik het zeker doen maar ik denk dat dat niet gaat lukken tot ongeveer een half jaar tot een jaar. Hopelijk dat het dan wel gaat lukken, ik houd jullie dan nog wel op de hoogte en alsnog bedankt voor jullie reacties.

zeiler
18 januari 2009, 21:14
tjah :D...

bij een vriend van me spelen 4 van zijn 5 zussen viool (jah, 7 kids ;))...

en die moeder zegt altijd, "de eerste 1.5 jaar is het een verschrikkelijk instrument," maar daarna is het best mooi!!!

Vindt ik ook, niets geen fretten om te oriënteren, puur op gehoor en kennis van de zetting... Diep respect voor de violisten!!!

anyway, succes (y)... doorsparen dus!

pueblo
18 januari 2009, 22:12
150 euro voor een viool? Een nette instapstrijkstok kost je al 400.:sssh:
voor 150 euro heb je een strijkstok hoor, 400 is niet nodig, voor die prijs een viool is inderdaad wel weinig.

hesse
28 januari 2009, 22:08
tjah :D...

en die moeder zegt altijd, "de eerste 1.5 jaar is het een verschrikkelijk instrument," maar daarna is het best mooi!!!



Wow:o Als je na 1,5 jaar mooi viool kan spelen dan ben je echt een natuurtalent. En vier daarvan dan nog. Zalig.

piet elektron
28 januari 2009, 22:32
kijk:

http://nl.youtube.com/watch?v=PoD78foaZ4o

:cheerup:

hesse
31 januari 2009, 11:45
kijk:

http://nl.youtube.com/watch?v=PoD78foaZ4o

:cheerup:
:sssh:dit is een poser :seriousf:
Of, het geluid valt heeeeel slecht samen :)

DeGecko
5 februari 2009, 14:02
Ofwel zit er een hoop delay en reverb op het filmpje, ofwel speelt ie het slecht na en knalt het uit speakers op de achtergrond :seriousf:

Zjef
5 februari 2009, 19:43
Deze meneer heeft zichzelf leren vioolspelen en heeft trouwens zelf zijn electrische viool gebouwd.

http://www.youtube.com/watch?v=Nvv0lzjQQ8s

Edoh
6 februari 2009, 17:16
Wow niet slecht alhoewel ik die distortion over een viool niet heel erg mooi vind klinken alhoewel hij wel heel mooi speelt, bedankt.

Cloon2
7 december 2009, 20:14
Wat ik nu ga zeggen is compleet van hoe ik erover denk en als het niet klopt kan dat best maar ik heb dit van mijn vioolleraar die hopelijk weet waar die het over heeft. Toen ik begon met viool spelen was er totaal geen geluidsoverlast. iedereen overdrijft altijd met kattengejank maar dat valt best wel mee. over een vioolkopen kun je ook anders aanpakken. je kunt lessen volgen en dan krijg je (in de meeste gevallen) een leenviool. ik begon zelfs met proeflessen waardoor ik het kon proberen. hierdoor kun je het nog even proberen zonder direct een viool te kopen. als je toch denkt dat je beter een viool kunt kopen en dan meteen een elektrische wilt zul j toch boven de driehonderd euro moeten zitten om een fatsoenlijke te krijgen. het probleem met goedkopere elektrische violen is dat ze te zwaar zij en dat is heel lastig en nekklacht-verwekkend als je een optreden of iets dergelijks geeft.

ik hoop dat je hier iets aan hebt dus succes.

Groetjes Emiel

m@rijn
11 december 2009, 12:43
sjoongejonge... viool spelen zonder leraar is echt GEEN optie. Ik speel nu 10 jaar viool en heb nu pas het idee dat wat ik doe ergens op begint te lijken.
Ik heb het geleerd aan een leraar en ben geslaagd in mijn laatste jaar met grote onderscheiding. Dit is niet om te pochen ofzo, maar bereid je al maar voor op een lange weg. Viool is niet iets dat je zo maar even kan leren.

zoals hier al aangehaald: je zou idd beter naar een muziekschool gaan en daar een viool huren. Want er zijn er velen die na een jaar of 2 al stoppen. En dan sta je daar natuurlijk met je instrument.

En ik zeg je: de eerste 5 jaar is het een verschrikkelijk instrument. Als je per se op jezelf wil beginnen, dan raad ik je een absoluut gehoor aan. Anders moet je het niet proberen. Alles komt neer op gehoor. Bij gitaar kun je niet vals spelen, want er staan fretten op, bij viool komt het neer op horen en verschuiven tot je goed zit. Als je dat niet hoort, heb je een probleem.

lcvanderhelm
11 december 2009, 23:26
Dat is gek.Je hebt het geleerd aan een leraar?Was die leraar zo slecht dan?

m@rijn
11 december 2009, 23:40
hoe bedoel je? Doel je op het feit dat ik wat ik doe nu pas begin te appreciëren?

ik weet niet of je zelf ook violist bent, maar doe eens het volgende: neem jezelf eens op. Je zal wel horen dat het verdomd lastig is om een stuk (van redelijk niveau) foutloos te spelen. Er sluipen altijd foutjes in.

misschien is mijn definitie van 'goed' gewoon anders dan die van jou? Ik ben pas tevreden wanneer ik het niet meer beter kan.

Jordii
12 december 2009, 11:15
Dat is gek.Je hebt het geleerd aan een leraar?Was die leraar zo slecht dan?

Hij is Belgs :ok:

lcvanderhelm
12 december 2009, 16:01
Ah vandaar.Sorry M@rijn,maar voor een nederlander staat lesgeven aan,gelijk aan het onderrichten van.M.a.w.jij gaf dus les aan een leraar i.p.v.andersom.

m@rijn
12 december 2009, 20:49
ah ok, excuses aanvaard :)

RB-1
13 december 2009, 21:35
Het lijkt Engeland/Amerika wel: Two nations, separated by a common language....;)
Ik ben het wel met M@rijn eens, ik heb de bluegrassinstrumenten varierend van 'niet goed genoeg voor publieke vertoning' tot 'bovengemiddeld goed' onder controle, daarvan blijft de fiddle met afstand de moeilijkste en niet echt iets waar ik jullie mee zou willen lastigvallen....:seriousf:

Mathidal
15 december 2009, 12:19
Viool is bij verre het moeilijkste instrument wat ik ooit in handen heb gehad

Tijd voor eens (kerk)orgel te proberen.
Drie klavieren en nog een vierde rij klavieren die je met je voeten moet gebruiken. :soinnocent: