PDA

View Full Version : akoestisch/klassiek



spykie
22 oktober 2008, 16:57
Ik speel nu 4 jaar op een klassieke gitaar (gitaarles via muziekschool).
Nu heb ik enkele vragen:

* als je klassieke gitaar kan spelen, gaat akoestische dan ook makkelijk, of is dit toch moeilijker?
* hoor je veel verschil in klank?
* Is er een verschil tussen een akoestische en western gitaar?
* wat bedoelen ze met een 'dreadnought' gitaar?
* aanraders voor akoestische gitaar rond de €200-€300?

(mijn klassieke gitaar is een cuence model 10 en ja ik ben een beginner in wat het betreft gitaren)

Pais
22 oktober 2008, 17:44
De verschillen zijn enorm! Loop gewoon eens langs een muziekwinkel om daar wat uit te proberen; als je al 4 jaar speelt heb je daar meer aan dan wat wij hier roepen over beide gitaren.

chefdaniel
22 oktober 2008, 17:50
1 ik denk dat dat geen probleem zal zijn, al is op een staalsnarige (ik neem
tenminste aan dat je dat bedoeld) de hals
wel een flink stuk smaller maar dat went snel.

2 het verschil in klank is dramatisch, feller, harder, metaalachtig etc.
kijk en luister maar eens wat rond op youtube.

3 elke gitaar die niet electronisch versterkt wordt is een akoustische.

4 google!! op de site van martin kun je heel veel verschillende modellen
en hun specifieke benamingen vinden.

5 blueridge!! en opnieuw Google!

hoop dat je hier wat aan hebt.

groet Daan

spykie
22 oktober 2008, 18:10
hier heb ik echt veel aan hoor :D bedankt :)

LaurentB
22 oktober 2008, 19:29
Chefdaniel heeft gelijk.

Dreadnought is een bepaald model staalsnarige gitaar. Het is een veel voorkomend model (ooit door Martin bedacht). Een beetje vierkante 'schouders' heeft-ie. Bedoeld voor een krachtig, diep geluid.

En Blueridge biedt inderdaad veel kwaliteit voor het geld. Art & Lutherie of Seagull (van dezelfde fabriek) zijn ook goed.

Harald
22 oktober 2008, 22:06
Als je klassiek blijft spelen, worden nagels wel een (nog groter) probleem. Met name de omwonden G snaar vreet wijsvingernagel... dat is met staalsnarig een stuk erger dan met nylon snaren. Voor de rest is toonvorming op staalsnarig ook anders dan op klassiek, en wil je vast wel eens dempen met je rechterhand.

Maar er zijn genoeg mensen die beide soorten gitaar prima combineren. Laat je vooral niet tegenhouden door de verschillen. Het zijn twee totaal verschillende beestjes, maar ze hebben allebei hun charme. Klassiek geeft je op zich een goede basis, maar niet alle regels die voor klassiek gelden gaan ook voor steelstring op. Denk bv. aan het fretten met linkerduim. Binnen de klassieke wereld mag dat niet. Voor sommige steelstring stukken kom je er eigenlijk niet omheen.

Kakihara
23 oktober 2008, 11:16
Persoonlijk vind ik er wel een verschil zitten tussen klassiek en staalsnarig, maar niets dat onoverkomelijk is en het is gewoon een beetje wennen.
Ik ben met mijn moeder vorige week akoestische staalsnaar gaan halen met mijn moeder: ik was behoorlijk onder de indruk van de Crafter D7, was iets minder dan €300