PDA

View Full Version : De ultieme gitaar (cabinet) micofoon



berolios
22 oktober 2008, 16:48
Bon giorno,

Als audiotechneut en rasechte gearslut vraag ik me af wat de favoriete microfoon is van de ervaren gitaristen (of evt collega-techneuten) hier, zowel voor opname als om live mee te spelen.

Natuurlijk ben ik niet alleen geinteresseerd in merk en types, maar vooral ook WAAROM juist deze mic (welke sound wilde je bereiken), welke plaatsing en de combinatie met welk cabinet.

Dat de Shure SM57 de 'standaard' is, hoeft hier niemand uitgelegd te krijgen denk ik. Wat me juist nuttig lijkt om te bediscussieren is de reden om juist voor een andere mic te kiezen, of voor een bepaalde combinatie van microfoons, of juist wel weer voor die ouwe trouwe 57.

Persoonlijk vind ik een 906 bijvoorbeeld wat vriendelijker klinken dan een 57... wat strakker in het laag en minder aggressief. Als een gitaar maar een klein klein strukje hoeft te vullen in de mix, dan kies ik dus eerder voor een SM57, omdat die wat meer penetratie geeft. Is de gitaar juist heel belangrijk in de mix, dan prefereer ik een dikkere sound zoals die van een 906, of een combinatie van meerdere mics.

Zelf heb ik erg weinig studio-opname ervaring, dus kan ik alleen over live-gebruik iets zeggen. Meestal gebruik ik een dynamische mic (bijv. Sennheiser 906/ Shure SM57/ Audix i5), evt. in combinatie met een grootmembraam condensator (bijv. AKG C414/ Shure KSM32/ Audio Technica AT4040). Echter, ik heb ook een paar keer met een Ribbon gewerkt (Royer 121, Oktava ML52) en dat vond ik helemaal tegek: superstrak laag!

Een favoriete methode van velen om een cab live uit te versterken is het cabinet in een gesloten en met schuim beklede flightcase sidestage te zetten en de microfoon hier vast in te monteren... maar helaas zijn dit soort oplossingen niet overal even makkelijk toepasbaar, al was het maar vanwege het 'lege volume' in de trailer die zo'n kist heeft.... dus laten we het hier maar gewoon houden op het 'normaal' uitversterken van gitaar cabs.

Laten we er effe een template aanhangen om in te vullen:
Ik gebruik voor live/studio het liefste: [vul merk & type in]
Omdat: [reden, liefst (klankmatige) argumenten, vergelijking met andere microfoons]
In een live situatie speel ik meestal: [in kroegen/ op festivals/ grote zalen/ clubcircuit]

Wel zo makkelijk misschien ;)...
Ben erg benieuwd!

berolios
22 oktober 2008, 16:57
owja, en nu we het er toch over hebben: heeft er iemand misschien al een AKG C214 uit kunnen proberen als cab mic? Daar ben ik erg benieuwd naar nl !! Als dat ding zo klinkt als een 414, ga ik er direct twee bestellen ;)!

skanky
22 oktober 2008, 18:01
Live gebruikt ik meestal de standaard combi 57/421. Ik heb zelf nog een oude 421-n die ik daar meestal voor gebruik. Dat gebruik ik meestal als ik een band moet doen die ik niet ken en dus niet weet wat voor gitaarsound ie heeft.
Voor metal gebruik ik vaak een 609 icm met een 421. Ik vind de 609 iets lekkerder klinken bij high-gain sounds.

In de studio gebruik ik vaak dezelfde combi's maar dan met een condensator erbij. Meestal neem ik daar een Studio Projects B1 voor, maar het kan ook een 414 zijn als die aanwezig zijn. Mocht het een mooie ruimte zijn dan wil ik ook nog wel eens een mic op een meter of 1,5 a 2 afstand zetten. Hiervoor gebruik ik dan m'n Bang&Olufsen BM6 ribbon (hier is de royer sf12 op gebaseerd) Die mic geeft een mooie natuurlijke en ruimtelijk (tis een 8mic) sound.

Helaas nog nooit de royer 121 geprobeerd, de samples die ik heb gehoord klinken echt fantastisch.

HaroldA
22 oktober 2008, 18:07
Wat ik op andere fora lees is de SM57 nog altijd een der favorieten. Vaak ook met z'n 2en voor 1 cabinet, wel beiden onder een andere hoek of positie t.o.v. de speakers.

vincent136
22 oktober 2008, 18:10
De Sm57 wil ook prima, maar is zeker niet de beste naar wat ik lees overal. Helaas heb ik nog nooit met een andere gewerkt, omdat waar ik geluid doe de keuze is uit een sm58 of een sm57. Ik ben best tevreden over de Sm57, maar ik kan niet goed oordelen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

berolios
22 oktober 2008, 18:11
Ja, een Studio projects C1... daar heb ik ook een keer mee gewerkt en dat was toen helemaal tegek dat ding !! Was bij een giatrist met een best slechte sound en die mic haalde hem helemaal naar voren.... helemaal niet duur, zo'n ding, toch ??

skanky
22 oktober 2008, 18:19
Ja, een Studio projects C1... daar heb ik ook een keer mee gewerkt en dat was toen helemaal tegek dat ding !! Was bij een giatrist met een best slechte sound en die mic haalde hem helemaal naar voren.... helemaal niet duur, zo'n ding, toch ??

Nee ik heb er ook een, maar ik vind'm te schel voor op gitaar. Op vocals doet ie het weer uitstekend.
Welke mic trouwens echt geweldig is op gitaarspeakers, is de beyer m88. Ik heb er zelf helaas geen een, maar die heb ik ook wel eens gebruikt. Als je een m88 gebruikt heb je geen andere mic nodig, dan heb je aan 1 mic genoeg. De m88 heeft echt een heerlijk strak laag en een mooi uitgebalanceerd hoog.

rjong999
22 oktober 2008, 19:04
Ligt een beetje aan de cab en de sound, maar in de meeste A/B-tjes kies ik de SM57

skanky
22 oktober 2008, 19:21
Ligt een beetje aan de cab en de sound, maar in de meeste A/B-tjes kies ik de SM57

Welke mics heb je nog meer geprobeerd?

berolios
22 oktober 2008, 19:26
Thanks guys voor de reacties!


Nee ik heb er ook een, maar ik vind'm te schel voor op gitaar. Op vocals doet ie het weer uitstekend [...]
Dat zal dan waarschijnlijk ook precies de reden zijn dat ik hem toen tegek vond, want die gitarist had echt zo'n onduidelijk doffe moddersound. Ik kon opeens mijn EQ redelijk recht laten staan, ipv een patat boost in het hoog-mid ;)!


Ligt een beetje aan de cab en de sound, maar in de meeste A/B-tjes kies ik de SM57
En met welke mics A/B je hem dan en WAAROM kies je dan voor de SM57 en niet voor die andere?

Merken en types... I've seen them all (nou, bijna allemaal dan)... ik wil graag weten WAAROM juist dit type en liefst uit eigen ervaring... niet: "ik heb wel eens gelezen dat de SM57 altijd eerste keus blijft"... Niet dat ik andere reacties niet waardeer, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben op zoek naar bijdrages zoals:

[...] Als je een m88 gebruikt heb je geen andere mic nodig, dan heb je aan 1 mic genoeg. De m88 heeft echt een heerlijk strak laag en een mooi uitgebalanceerd hoog.

Hier kunnen we wat mee!

MichaelSS
22 oktober 2008, 19:37
Hoezo moet jij er iets mee kunnen dan? Het is toch ieders eigen mening?

"Als je een m88 gebruikt heb je geen andere mic nodig, dan heb je aan 1 mic genoeg. De m88 heeft echt een heerlijk strak laag en een mooi uitgebalanceerd hoog." is in zijn geheel een mening, al klopt hij wel aardig.

Zelf heb ik een tijdje een MD421 gehad. heb er helaas niet veel mee kunnen doen maar het geen wat ik er mee heb kunnen doen was geweldig. Geen bijgeluiden, super strakke toon en inzetbaar voor bijna alle doeleinden.

Momenteel ben ik in het bezit van een oude Shure VS2020 en een Beyer 55. Vooral de Beyer ben ik tevreden over. Strakke toon en veel laag.

skanky
22 oktober 2008, 19:47
Hij wil weten waarom iemand voor een microfoon kiest.
Rob zegt dat ie bij een a/b test altijd voor een 57 kiest. Maar waarom kiest ie daarvoor, en waarmee vergelijkt hij 'm. Het gaat om de argumenten......en dat kan ook een mening zijn.

berolios
22 oktober 2008, 20:08
Ik heb ook maar effe de openingspost aangepast, wellicht nu wat duidelijker...


Hij wil weten waarom iemand voor een microfoon kiest [...]
Precies, dat is waar ik inderdaad naar op zoek ben, maar ik ben ervan overtuigd dat dit ook voor anderen interessant kan zijn, toch? Meningen zijn juist van harte welkom... die ene vind het laag-mid van een mic juist goed, terwijl een ander er niks mee kan... maar vaak zie je dat er vaak vergelijkbare meningen naar boven komen over bepaalde types... dan mag je daaruit concluderen dat er wellicht een kern van waarheid inzit, toch?

Afijn, het HOE en WAAROM... dat is denk ik het interessantste !!


[...]Vooral de Beyer ben ik tevreden over. Strakke toon en veel laag.
Gebruik je deze dan live, of in de studio?

Verder zie ik dus toch wel veel gebruik van een 421... dat heb ik zelf niet zo vaak geprobeerd... laatste keer is al een paar jaar geleden en ik kan me niet herinneren dat ik dat heel tof vond toen... in mijn herinnering was het geluid nogal laag-midderig (precies waarom ik een 421 op bas cab of floortom bijvoorbeeld juist wel tof vind), maar er stond dan wel weer een 57 naast, dus die vulde elkaar wat dat betreft dan wel weer goed aan.


Laten we er anders effe een template aanhangen om in te vullen... zoiets?:
Ik gebruik voor live/studio het liefste: [vul merk & type in]
Omdat: [reden, liefst (klankmatige) argumenten, vergelijking met andere microfoons]
In een live situatie speel ik meestal: [in kroegen/ op festivals/ grote zalen/ clubcircuit]

Verder: don't get me wrong guys... ik probeer 'mijn' threadje gewoon een beetje goed op de rails te houden... voordat het dadelijk een 6-pagina-tellende opsomming wordt, zonder er ook maar iets echt wijzer van te worden ;)... houdt het voor iedereen interessant :hippie:

skanky
22 oktober 2008, 20:22
Verder zie ik dus toch wel veel gebruik van een 421... dat heb ik zelf niet zo vaak geprobeerd... laatste keer is al een paar jaar geleden en ik kan me niet herinneren dat ik dat heel tof vond toen... in mijn herinnering was het geluid nogal laag-midderig (precies waarom ik een 421 op bas cab of floortom bijvoorbeeld juist wel tof vind), maar er stond dan wel weer een 57 naast, dus die vulde elkaar wat dat betreft dan wel weer goed aan.


Hoe had je de 421 geplaatst? Dat is bij een 421 nogal belangrijk. Ik plaats'm altijd recht op de conus, dan heeft ie meer hoog en heeft ie ook de ballen. Als je'm naar de rand van de conus verplaatst dan wil ie nog wel eens modderig worden.

berolios
22 oktober 2008, 20:30
Hoe had je de 421 geplaatst? Dat is bij een 421 nogal belangrijk. Ik plaats'm altijd recht op de conus, dan heeft ie meer hoog en heeft ie ook de ballen. Als je'm naar de rand van de conus verplaatst dan wil ie nog wel eens modderig worden.
Ja precies... het was geloof ik op een festival waar ik in de change-over geen tijd had het podium op te rennen (heb nl soms te veel zooi bij me op FOH ;) en al die stekkertjes moeten dan in die tafel gejast worden ... ha ha). Afijn, ik instrueer de stagecrew altijd de mic bij cabs kaarsrecht op de speaker te plaatsen, op de helft tussen het midden en de rand, omdat ik dat bij een SM57/ 906 altijd erg OK vind klinken... dus zo hadden ze die 421 ook gezet...

Zo blijkt maar weer dat bij cab miking de plaatsing ontzettend belangrijk is... daar begint je EQ-ing gewoon. Een SM57 vind ik echt veel te schel worden als je hem recht op de conus zet... maar moet eerlijk zeggen dat ik wat plaatsing betreft niet veel heb geexperimenteerd met de verschillende microfoon types. Dat ga ik echt op mijn agenda zetten om te doen als ik daar de kans voor heb.

skanky
22 oktober 2008, 20:41
Bij een 57 is recht op de conus idd teveel van het goede. Maar een 57 heeft ook wel een gigantische bult rond de 4 a 5 Khz. Een 421 heeft dat juist niet en kan daarom juist wel goed recht op de conus om toch dat hoog te pakken.

Je kan ook eens proberen bij een 2x12 cabinet om een condensator precies tussen de 2 speaker te plaatsen. Dat geeft ook weer een hele eigen sound. Zo namen de Beatles ook altijd de gitaren op (maar dan wel met een u47/48 of een km54)

Han S
22 oktober 2008, 20:45
Ik bedoel dit niet lullig of zo, maar we hebben het hier al heel vaak over gehad. Maar ik wil graag een bijdrage leveren aan je draadje. Je bent hier nog niet zo lang en je levert meer dan zinnige bijdragen aan dit forum.

Om te beginnen moet je zeker weten dat je brongeluid goed is, ga daarvoor eens door de knieën want een Celestion speaker klinkt on axis veel scherper dan wanneer hij onder je door straalt. Als het brongeluid naar wens is dan moet je gaan luisteren naar wat die microfoon er van oppikt, maar je moet je ook kunnen voorstellen oe zich dat geluid in een mix gedraagt.

Dan heb je nog te maken met omstandigheden, als je een live opname maakt heb je te maken met overspraak en dus off axis response. De SM57 heeft een nare OAR dus als daar bleed op binnenkomt kan dat voor problemen zorgen. De MD421 heeft een wat mooiere OAR en klinkt wat vetter, maar ook vrij helder in het hoogmidden. De MD421 is net als de SM57 een wat wijde cardioid. De MD441 is een supernier en klinkt nog vetter, zeker als hij dicht op de speaker staat.

De C1 van Studio Projects vind ik persoonlijk veel te bright en te koud klinken, de B1 klinkt neutraler en is voor een gitaarcab vaak een prima keus, al heb ik vaak liever een dynamische mic vanwege het feit dat die een eigen soort compressie heeft en tegen enorme geluidsdrukken kan.

De eerder genoemde Beyer M88 is de meest onderschatte microfoon van deze planeet. Als er een microfoon is die je blind kunt vertrouwen is het de M88. Hij is een hyper cardioid en zal wel het minst last hebben van bleed, maar heeft een geweldig mooie OAR en klinkt op ongeveer alles wel prima.

Een ribbon kan ook prachtig zijn, maar ze zijn zeer kwetsbaar en een reparatie is kostbaar. Ik heb er drie en die gebruik ik wel bij elke opname, maar ik ben er zeer zuinig op. De SM57 gebruik ik nooit meer, hij is niet slecht, maar er was altijd een mic die beter klonk dus ik probeer het ook niet meer.

Dan nog het volgende: de microfoon een centimeter verplaatsen, zowel opzij als naar voren of naar achteren, zal een verschil in geluid betekenen. Dus probeer nou eerst eens met wat je hebt wat je met de plaatsing kunt bereiken en als dat niet lukt kun je beter naar een mic zoeken die je beter bevalt. En nogmaals, Beyer microfoons zijn zonder uitzondering geweldig, hebben allemaal een mooie OAR en zullen vaak de winnaar zijn.

skanky
22 oktober 2008, 20:50
Dan nog het volgende: de microfoon een centimeter verplaatsen, zowel opzij als naar voren of naar achteren, zal een verschil in geluid betekenen. Dus probeer nou eerst eens met wat je hebt wat je met de plaatsing kunt bereiken en als dat niet lukt kun je beter naar een mic zoeken die je beter bevalt. En nogmaals, Beyer microfoons zijn zonder uitzondering geweldig, hebben allemaal een mooie OAR en zullen vaak de winnaar zijn.

Han, we hebben het hier ook over live, dan heb je geen tijd om de mic centimeter voor centimeter te verplaatsen tot je de beste sound heb. Als je met een band op tour bent kan je het een keer doen en dan op de cab afplakken. Maar als je bv een festival doet heb je daar geen tijd voor. Dan moet je er gewoon een mic voor zetten en gaan. Op zo'n moment is het wel fijn om te weten hoe je welke mic ongeveer kan plaatsen voor een bepaalde sound.

Han S
22 oktober 2008, 21:08
Met een 57 weet je dat je die niet in het centrum van de conus moet plaatsen, een 421 zet je tussen het centrum en de rand een beetje schuin en met de M88 doe je hetzelfde. Je zit dan meestal erg dicht bij goed. Ik zie ook PA mensen regelmatig een SP B1 voor de cab gebruiken, is ook meestal gewoon prima.

JvD.
22 oktober 2008, 21:11
Han, we hebben het hier ook over live, dan heb je geen tijd om de mic centimeter voor centimeter te verplaatsen tot je de beste sound heb. Als je met een band op tour bent kan je het een keer doen en dan op de cab afplakken. Maar als je bv een festival doet heb je daar geen tijd voor. Dan moet je er gewoon een mic voor zetten en gaan. Op zo'n moment is het wel fijn om te weten hoe je welke mic ongeveer kan plaatsen voor een bepaalde sound.

ik heb zo iets bij mijn speaker wel al uitgezocht. op elk podium hebben ze een sm57, ik heb op onze opname een sm57 en ik weet dus al waar mijn mic moet.

berolios
22 oktober 2008, 21:27
[...] Je bent hier nog niet zo lang en je levert meer dan zinnige bijdragen aan dit forum.[...]
Thanks, insgelijks ;)!

Bedankt voor je bijdrage! Uiteraard ben ik bekend met de juiste werkwijze om microfoonplaatsing te bepalen. Sterker nog, als je niet goed luistert waar je je mic moet hangen, zul je een piano live nooit aan het klinken krijgen! Je hebt echter wel een punt... ik zou me weer wat meer moeten concentreren op het luisteren waar het nu eigenlijk het beste klinkt... ook bij die pop/rock dingen die ik doe... uit tijdsnood is dat er soms een beetje uitgesleten...

Het is zeer zeker niet zo dat ik mijn gitaar-geluid niet voor elkaar heb live of zo... nee zeker niet... verre van dat denk ik !! Echter het kan altijd beter... en ik ben nogal nieuwsgierig van aard ;) ... Ik merk aan mezelf dat ik wat dat betreft door een soort 'thematische periodes' ga... en het thema 'cab-miking' is dus waar ik nu heel erg mee bezig ben... Het gaat me in deze thread dan ook vooral om wat extra inspiratie te krijgen om dingen uit te proberen die ik nog nooit gedaan heb, of om dingen juist op een andere manier te benaderen.


[...] Maar als je bv een festival doet heb je daar geen tijd voor. Dan moet je er gewoon een mic voor zetten en gaan [...]
Exact... als ik een club-show doe, dan heb ik een soundcheck en de tijd even wat mics bij te stellen oid... bij een festival is die tijd er helaas niet... sterker nog... als het een beetje tegenzit zit ik zelfs de hele change-over op de voorkant en moet ik vertrouwen op de micro-mik kunsten van de prikkers.


[...] De eerder genoemde Beyer M88 is de meest onderschatte microfoon van deze planeet. Als er een microfoon is die je blind kunt vertrouwen is het de M88. Hij is een hyper cardioid en zal wel het minst last hebben van bleed, maar heeft een geweldig mooie OAR en klinkt op ongeveer alles wel prima [...]
Ja, dat hoor ik dus wel vaker! Zo ook vandaag weer... dus die ga ik zeker eens uitproberen.

Zelf alleen eens een keer monitors gedaan met een M88 in de kick die de Amerikaanse FOH tech bij zich had... kon me toen niet echt bekoren, maar het was best een heftig en erg uitgebreid bandje, dus ik heb er ook niet echt uitgebreid naar gaan zitten luisteren of zo.

berolios
22 oktober 2008, 21:30
ik heb zo iets bij mijn speaker wel al uitgezocht. op elk podium hebben ze een sm57, ik heb op onze opname een sm57 en ik weet dus al waar mijn mic moet.
En waar is dat dan?

MichaelSS
22 oktober 2008, 21:53
De beyer gebruik ik alleen in mijn eigen homestudio.

Er komen weer 2 MD421's aan dus ik ben helemaal happy :) kost wat, maar heb je ook wat.

Han S
22 oktober 2008, 22:47
Ik lees op de forums ook vaak dat de M88 zo goed zou zijn op kick, maar die mening deel ik niet. Dan liever de Beyer M201 op kick, maar dat is altijd een persoonlijke iets.

JvD.
22 oktober 2008, 23:45
En waar is dat dan?
beetje lastig om zo via internet te vertellen. maar ik maak altijd een lineaal van schilderstape op mijn grill. en daar schuif ik mijn mic langs, en steeds recorden. goed luisteren en de beste plek kiezen =D

bij elke speaker en elke sound is dit helaas anders. vroeger speelde ik altijd gitaar over een 15" bass speaker en dan was het nog meer zoeken.

rjong999
23 oktober 2008, 01:15
Thanks guys voor de reacties!
En met welke mics A/B je hem dan en WAAROM kies je dan voor de SM57 en niet voor die andere?

Merken en types... I've seen them all (nou, bijna allemaal dan)... ik wil graag weten WAAROM juist dit type en liefst uit eigen ervaring... niet: "ik heb wel eens gelezen dat de SM57 altijd eerste keus blijft"... Niet dat ik andere reacties niet waardeer, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben op zoek naar bijdrages zoals:
Ik wil ook niet lullig doen, maar als je de zoekfunctie zou gebruiken had je bijvoorbeeld hier uit kunnen komen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111797

Een A/B (eigenlijk A/B/C/D) met de volgende mic's:

1. De Shure SM57, bijna de standaard voor gitaarwerk
2. De Sennheiser e606, eigenlijk ook al zo'n standaard
3. De AKG SolidTube, een groot-diafragma microfoonmet een ingebouwde buizen preamp
4. De Oktava ML-52-01, Russische een dual-ribbon microfoon

Ik heb uiteindelijk de opnames met de SM57 gekozen. Wil je een diepgaande, houtsnijdende, overtuigende, globaal allesomvattende analyse van het keuzeproces ? Ik vond 'm het mooist klinken.

skanky
23 oktober 2008, 07:12
Wat trouwens ook een hele fijn mic voor gitaarcabs is is een Shure sm7. Hij heeft iets weg van een 421 qua sound, maar dan wat meer ballen.
Je moet trouwens wel de plopkap eraf halen, dan geeft ie wat meer hoog.
Mocht er een in de buurt zijn zou ik'm zeker eens proberen.

MichaelSS
23 oktober 2008, 10:22
SM7 is vreselijk duur. Zijn betere opties imo.

berolios
23 oktober 2008, 10:24
Ja inderdaad, Rene had 'm bij Beef bij zich laatst en dat klonk inderdaad erg vet, zelf nooit uit kunnen proberen, zo'n SM7. Er zijn genoeg techneuten die zweren bij een broadcast-mic in de kick... maar da's weer een andere discussie.

Mooie thread, met die geluidsfragmenten, die ga ik zeker nog even beluisteren. Ik heb wel even kort gezocht, maar op de een of andere manier die thread niet gezien.

guhlenn
23 oktober 2008, 10:25
Ik gebruik een 441 voor het het felle en een 414 voor diepte en warmte. Live zou ik er geen seconde over twijfelen om die niet in te zetten. Veel te bang, ik heb een m260 ribbon die ik nog steeds moet uitproberen en wil nu ook een M88 (mijn dank :rolleyes: ;) ).

EIgenlijk vind ik het verbazend hoe goed een sm57 het live doet, zeler gezien het feit dat ie meestal gewoon ervoor word geramd zonder verder na te denken. ik heb er twee, en een week of drie gezocht naar een goed geluid, maar het kon me niet bekoren.

skanky
23 oktober 2008, 10:42
SM7 is vreselijk duur. Zijn betere opties imo.

Ze zijn even duur als 421's en m88's hoor. Als je dat te duur vindt blijf je een beetje rond de sm57, sennheiser 609/606 hangen. Of je gaat voor een condensator als een SP b1.

MichaelSS
23 oktober 2008, 10:54
Dat klopt, maar persoonlijk, maar dit is ieders eigen mening natuurlijk ben ik meer gecharmeerd van de MD421's dan de SM7's.

Vandaar dat er naar mijn mening betere optie's zijn.

Als ik dan toch de keuze moet maken tussen een SM7 of een sm57 die veel goedkoper is zou ik toch voor de Sm57 gaan.

HaroldA
23 oktober 2008, 11:13
Hebben jullie de ElectroVoice N/D468 (http://www.electrovoice.com/products/83.html) ooit voor een cabinet gehad?

(schijnt ook goed te zijn voor toms)

skanky
23 oktober 2008, 11:16
Hebben jullie de ElectroVoice N/D468 (http://www.electrovoice.com/products/83.html) ooit voor een cabinet gehad?

(schijnt ook goed te zijn voor toms)

Nee nog nooit, maar ik heb ook nog niemand gehoord die'm uberhaupt gebruikt heeft.
Komt ook omdat Nederland niet zo'n EV-land is denk ik. In Amerika worden ze heel veel gebruikt. Heb jij er ervaring mee?

HaroldA
23 oktober 2008, 11:19
Heb jij er ervaring mee?

Mijn broer is er gek op en gebruikt 'm vaak live. Ikzelf heb er geen ervaring mee...

Han S
23 oktober 2008, 12:49
De SM7 heeft hetzelfde kapsel als de SM57 en de M88 is goedkoper als de MD421, je moet wel ff de goedkoopste leverancier zoeken want het kan zomaar 100 euro of meer schelen. Ik heb laatst een M88TG via marktplaats gekocht voor 70 euro. (die is 2e hands)

berolios
23 oktober 2008, 12:54
Hebben jullie de ElectroVoice N/D468 (http://www.electrovoice.com/products/83.html) ooit voor een cabinet gehad?

(schijnt ook goed te zijn voor toms)
Ja, was erg goed en heel strak laag, was niet op een gig trouwens, maar op een testdagje.

Op toms hetzelfde verhaal: helemaal tegek !! Ontzettend goede definitie met een erg goede laagweergave zonder rommelig te worden. Ik ben momenteel aan het kijken om een micset aan te schaffen en deze staan zeker op de uit-probeer-lijst.

Wat ik trouwens wel opvallend vind is dat hier het niemand heeft over de Shure KSM's (KSM27/ KSM32), terwijl die hier in NL toch wel veel op git cab's ingezet worden. Ik heb ook een tourtje gedaan op monitors met Steve Lukather (Toto) en hij had ook 3 KSM's voor zijn cab's staan, daar werd ik toen wel erg blij van (maar zijn sound is natuurlijk ook wel echt dik voor elkaar). Verder niemand ervaring mee hier?

skanky
23 oktober 2008, 14:02
De SM7 heeft hetzelfde kapsel als de SM57

Oja, dan is ie natuurlijk bij voorbaat al kut.....

berolios
23 oktober 2008, 16:07
Voor de serieus geinteresseerden wordt er over een tijdje een microfoon shoot-out voor live-applicaties georganiseerd door ondergetekende. Bekijk DEZE (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/21339-testdag-v3-micro-shootout.html) thread op een ander forum hoe het exact in elkaar steekt, opgeven kan via PM of mail aan mij. Mensen die komen zijn over het algemeen professionele audio-techneuten die hun vak goed verstaan; dit zijn veelal mensen uit het festival-, touring- en club-circuit.

De reden dat ik deze link ook hier onder de aandacht breng is simpel: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Als er hier dus mensen zijn die oprecht geinteresseerd zijn in het onderwerp (microfoon-shootout voor live-applicaties) en denken daar een nuttige bijdrage aan te kunnen leveren, dan zijn ook zij van harte uitgenodigd op deze testdag !! Ik heb hier namelijk al een aantal mensen gezien en gehoord die me goed in bovenstaand clubje lijken te passen qua beleving en niveau.

De strekking is dat we proberen dat alle deelnemers ook een bijdrage leveren in termen van aanleveren van microfoons.

HaroldA
23 oktober 2008, 16:13
(1)Als er hier dus mensen zijn die oprecht geinteresseerd zijn in het onderwerp (microfoon-shootout voor live-applicaties) en (2)denken daar een nuttige bijdrage aan te kunnen leveren

1: Ja!
2: Helaas...

Maar ik ben wel benieuwd naar eventuele 'uitslagen'

skanky
23 oktober 2008, 16:40
Voor de serieus geinteresseerden wordt er over een tijdje een microfoon shoot-out voor live-applicaties georganiseerd door ondergetekende. Bekijk DEZE (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/21339-testdag-v3-micro-shootout.html) thread op een ander forum hoe het exact in elkaar steekt, opgeven kan via PM of mail aan mij. Mensen die komen zijn over het algemeen professionele audio-techneuten die hun vak goed verstaan; dit zijn veelal mensen uit het festival-, touring- en club-circuit.

De reden dat ik deze link ook hier onder de aandacht breng is simpel: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Als er hier dus mensen zijn die oprecht geinteresseerd zijn in het onderwerp (microfoon-shootout voor live-applicaties) en denken daar een nuttige bijdrage aan te kunnen leveren, dan zijn ook zij van harte uitgenodigd op deze testdag !! Ik heb hier namelijk al een aantal mensen gezien en gehoord die me goed in bovenstaand clubje lijken te passen qua beleving en niveau.

De strekking is dat we proberen dat alle deelnemers ook een bijdrage leveren in termen van aanleveren van microfoons.

Je hebt PM! echt een heel leuk idee!
Altijd maar die gitaar-meetings hier waar ik niet zoveel mee heb. :p

berolios
23 oktober 2008, 16:40
1: Ja!
2: Helaas...

Maar ik ben wel benieuwd naar eventuele 'uitslagen'
Weet je, het is niet vervelend bedoeld, die laatste opmerking van me die je quotte. Het is nu eenmaal zo dat ik mijn best doe om een paar goede collega's bij elkaar te krijgen om een serieuze shoot-out te doen... ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen die niet op hetzelfde (ervarings)niveau werken erg interesaant is om daarbij te zijn... Maar hopelijk begrijp je het dat ik in eerste instantie wil voorkomen dat het een soort 'toeristische attractie' wordt. Dat zou namelijk nogal ten koste gaan van de effectiviteit van de avond, alsook mijn reputatie... dan krijg ik zo'n initiatief nooit een tweede keer van de grond.

Maar ik laat iedereen voor zichzelf bepalen of hij denk in eerder geschetst profiel te passen of niet: diegene die zich aanmeld en kan op de uiteindelijke datum is van harte welkom.

Er zijn trouwens ook plannen om van elke shoot-out (drums, git cabs, bas, etc) opnames te maken en die op internet beschikbaar te stellen (zoals dat hier ook eerder gebeurd is met die SM57 vs ML-52 vs SolidTube vs 606), dus resultaten en bevindingen zijn achteraf voor iedereen toegankelijk.

Wat het vooral niet verkeerd op!

MichaelSS
23 oktober 2008, 16:55
Het iniatief is leuk. Ik heb nog een paar microfoons die ik eventueel wel ter beschikking wil stellen mocht daar belangstelling voor zijn. Zijn geen exclusieve microfoons. (als het niet te ver weg is)

Zelf heb ik helaas nog niet de kennis en ervaring om hier aan mee te doen. Maar een leuke project is het zeker wel.

HaroldA
23 oktober 2008, 17:01
Weet je, het is niet vervelend bedoeld, die laatste opmerking van me die je quotte

Weet ik, en daarom kom ik niet ;)

Ik had het wat uitgebreider op moeten schrijven. Ik doe persoonlijk weinig met PA/Studio werk, maar ben altijd wel geïnteresseerd in alles. Oftewel: ik kan toch niets bijdragen aan een discussie, maar ben wel op zoek naar informatie.

pol
24 oktober 2008, 13:16
goed idee, die mic test, ben heel benieuwd wat het als resultaat gaat geven.

skanky
24 oktober 2008, 13:23
Wie gaat er van dit forum heen naast Berolios en ik?

pyaemia
24 oktober 2008, 15:17
Voor de serieus geinteresseerden wordt er over een tijdje een microfoon shoot-out voor live-applicaties georganiseerd door ondergetekende. Bekijk DEZE (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/21339-testdag-v3-micro-shootout.html) thread op een ander forum hoe het exact in elkaar steekt, opgeven kan via PM of mail aan mij. Mensen die komen zijn over het algemeen professionele audio-techneuten die hun vak goed verstaan; dit zijn veelal mensen uit het festival-, touring- en club-circuit.

De reden dat ik deze link ook hier onder de aandacht breng is simpel: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Als er hier dus mensen zijn die oprecht geinteresseerd zijn in het onderwerp (microfoon-shootout voor live-applicaties) en denken daar een nuttige bijdrage aan te kunnen leveren, dan zijn ook zij van harte uitgenodigd op deze testdag !! Ik heb hier namelijk al een aantal mensen gezien en gehoord die me goed in bovenstaand clubje lijken te passen qua beleving en niveau.

De strekking is dat we proberen dat alle deelnemers ook een bijdrage leveren in termen van aanleveren van microfoons.

Lijkt me top! Ik hoop dat mijn minimaal aantal posts de deelname niet in de weg staat.

Een md421 (I&II) een md 441, m88, B01, m201 en een sm57 staan me ter beschikking wat dat betreft. Misschien ook een idee om een combinatie met een loadbox/redbox eens te checken?

Mijn favoriet is live een md421 al dan niet icm met een B1 of een sm57.

De MD 421 voor het strakke laag en mooie hoog. Een SM 57 is wellicht niet zo mooi, maar werkt vaak wel weer goed in de mix. De combinatie kan daarom heel goed werken voor een metal/rock achtig gitaar geluid.

Voor een crunchy/clean achtig geluid vervang ik dan vaak de SM 57 voor een B01. Lekker open condensator geluid. Minder direct, maar dat hoeft dan vaak ook niet.

Voor de ultieme definitie een loadbox of een redbox. Omdat het toch vaak wat "geplugd" klinkt, is een mic erbij wel lekker. Echter, faseverschillen kunnen je redelijk in de weg zitten. Als ik de gelegenheid eens heb (lange soundcheck) wil ik deze combi nog wel eens gebruiken met een littlelabs IBP op 1 van de kanalen.

De m88 staat bijna altijd op de bascab, vandaar dat ik die niet gebruik op gitaar. Misschien toch eens proberen.

berolios
26 oktober 2008, 20:05
Dan nog een vraagje in de trand van dit topic:
Zoals jullie wellicht weten heeft AKG de C214 op de markt gebracht [KLIK (http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,1080,nodeid,2,_language,EN.html)].

Voor zover ik begrijp is het feitelijk een uitgeklede C414 met pad en low-cut, waar je alleen geen patterns op kunt instellen - is dit correct??

Hebben er al mensen met deze mic gewerkt en zoja... wat zijn de bevindingen ??

Vooral mensen die reeds een A/B met een 414 hebben gedaan, please share !!

Thanks!

Mr.Bluesbreaker
26 oktober 2008, 20:26
Dat idee van een mic-shootout meeting is geweldig!
Ook al ben ik meer gitarist, maar soit. Heb wel een leuke versterker die ik mee kan nemen als demo ding, qua mics heb ik niet bijster veel toe te voegen.
Heb je echter wel een probleem; hoe organiseer je dat in een goede ruimte met PA etc?

berolios
26 oktober 2008, 20:31
Wie gaat er van dit forum heen naast Berolios en ik?
Diegenen die geinteresseerd zijn deel te nemen aan de shootout en denken in het geschetste profiel te passen zou ik vriendelijk willen vragen zich te registreren op het J&H forum en in die thread te reageren, zo houden we het voor iedereen overzichtelijk.

De datum is overigens voorlopig 1 december, omdat dat de enige dag is waarop de lokatie beschikbaar is. Ik hoop dat iedereen dan kan.

Verder wil ik nog even benadrukken dat alle materiaal achteraf beschikbaar wordt gemaakt door een vriendelijke collega.

berolios
26 oktober 2008, 20:33
[...] Ook al ben ik meer gitarist, maar soit. Heb wel een leuke versterker die ik mee kan nemen als demo ding [...]
De exacte invulling qua muzikanten en versterkers is nog in ontwikkeling, dus het zou zomaar kunnen dat je een dezer dagen een PM van me krijgt, want dat is natuurlijk wel een mooi aanbod!

berolios
28 oktober 2008, 19:48
Fijn om zoveel enthousiaste reacties te krijgen.... ik hoop van harte dat we het programma afgewerkt krijgen binnen de tijd die we hebben.

In het repertoire missen we de volgende mics nog:

AKG C214
Audio Technica AT4050
Audix ADX51
Audix SCX25-a
Avalon U5
Beyer Dynamic M88
Oktava Grootmembramen
Oktava Ribbons
sE Electronic grootmembramen
Shure KSM 27/32


Als er iemand deze mics zou kunnen meenemen/ regelen, dat zou helemaal geweldig zijn !! Zoals in de THREAD (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/21339-testdag-v3-micro-shootout.html) ook staat, zal het voor 99% zeker plaats vinden op 1 december in de Tavenu in Waalwijk.

Thanks!

berolios
29 oktober 2008, 10:37
@pyaemia:

je hebt PM

minoin
30 oktober 2008, 13:08
Fijn om zoveel enthousiaste reacties te krijgen.... ik hoop van harte dat we het programma afgewerkt krijgen binnen de tijd die we hebben.

In het repertoire missen we de volgende mics nog:

AKG C214
Audio Technica AT4050
Audix ADX51
Audix SCX25-a
Avalon U5
Beyer Dynamic M88
Oktava Grootmembramen
Oktava Ribbons
sE Electronic grootmembramen
Shure KSM 27/32


Als er iemand deze mics zou kunnen meenemen/ regelen, dat zou helemaal geweldig zijn !! Zoals in de THREAD (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/21339-testdag-v3-micro-shootout.html) ook staat, zal het voor 99% zeker plaats vinden op 1 december in de Tavenu in Waalwijk.

Thanks!

De Avalon U5 is een DI/pre-amp en geen mic ;)

Maar inderdaad een mooi idee! Ik ben al tijden bezig met opnemen in mijn homestudio met een SM57 en SP B1, waar ik na goed luisteren en proberen (naar mijn mening) mooie resultaten behaal.
Duidelijk mag zijn dat ik weinig heb toe te voegen aan de meeting, maar succes!

berolios
30 oktober 2008, 13:38
De Avalon U5 is een DI/pre-amp en geen mic ;)[...]
Ja dat snap ik... heb je het topic gelezen waar ik het over heb?

Afijn, de opnames zullen achteraf beschikbaar worden gemaakt, dus dan kan iedereen er zijn voordeel mee doen.

Ajoo!!

artnaz
30 oktober 2008, 15:09
Ik heb ook niets nieuws toe te voegen, maar ben wel hartstikke geïnteresseerd! :)

minoin
30 oktober 2008, 15:46
Ja dat snap ik... heb je het topic gelezen waar ik het over heb?

Afijn, de opnames zullen achteraf beschikbaar worden gemaakt, dus dan kan iedereen er zijn voordeel mee doen.

Ajoo!!

Ik heb elke letter gelezen, daarom staat er ook een knipoog :chicken: Lees je eigen post nog maar eens.

vincent136
30 oktober 2008, 19:33
Ik ben aan het 'oefenen' geslagen met samples die ik van internet gehaald heb (wanneer ik klaar ben laat ik jullie wel wat horen)

Het valt me nu pas op hoe erg de bleed is bij een sm57. Ik ben bezig de snare te EQ'en + reverb, wanneer ik het totaalbeeld luister hoor je gewoon een wat vervelende hihat terug. Niet de hihatt mic zelf, maar door het snare kanaal. Als ik dit zo hoor ben ik toch niet zo overtuigd van deze microfoon..

skanky
30 oktober 2008, 19:37
Dat heeft niet alleen te maken met de microfoon hoor. Hihat-bleed is vooral te wijten aan verkeerde plaatsing. Probeer de snare eens te micen vanaf de kant van de hihat, zodat de 0-kant van de niervorm naar de hihat gericht staat.

Mocht het dan nog niet lukken, denk dan eens aan een hypernier als de m201.

Han S
30 oktober 2008, 20:14
De hi hat hoor je ook op een M201, maar minder en hij klinkt beter via de 201. Dat noemen we off axis response.

Je ziet engineers hele constructies bedenken tussen de hi hat en de snare mic, baffles van schuimspul. Een goede drummer kan ook wel eens helpen.

vincent136
30 oktober 2008, 21:11
Dat heeft niet alleen te maken met de microfoon hoor. Hihat-bleed is vooral te wijten aan verkeerde plaatsing. Probeer de snare eens te micen vanaf de kant van de hihat, zodat de 0-kant van de niervorm naar de hihat gericht staat.

Mocht het dan nog niet lukken, denk dan eens aan een hypernier als de m201.

ik heb deze samples genomen: http://www.recording-microphones.co.uk/recording-circus.shtml

Ik heb dus geen invloed op de mic plaatsing. Ik moet nu toch maar eens de m201 gaan aanschaffen, nog even wachten tot er geld is en dan bestel ik hem. Toch wel fijn als je een goede microfoon hebt om thuis je eigen gitaarpartijen op te nemen. Ik heb onlangs nog een sm57 gehad voor een weekje, die deed z'n werk wel maar het kan beter :)

Mijn 'project' schiet al mooi op, ik zal morgen of zaterdag wat posten. Als jullie willen is feedback dan van harte welkom!

artnaz
3 november 2008, 19:57
Vraagje wat betreft die Beyerdynamic M88: Ik heb nog een zangmicrofoon voor mijn akoestische bandje nodig (geen cabversterking), en een goede mic voor mijn cab bij het electrische gebeuren.

Kan iemand mij vertellen of hij voor beide gevallen geschikt is? Mja, niet zomaar "geschikt", maar of het echt goed is... :satisfie: Bij de beschrijving staat staat dat hij voor zowat alles is geschikt (de gitaar wordt alleen niet genoemd).

skanky
3 november 2008, 20:01
Hij is in beide gevallen ZEER geschikt, en ook nog erg goed. Ik zou er gewoon voor gaan.

artnaz
3 november 2008, 20:04
Geweldig! Bedankt! :cheerup:

EN een zangmic, EN beter electrisch geluid zonder steeds die E606 (oudere versie ervan, weet het juiste laatste getal niet precies) van iemand te lenen. :)

Han S
3 november 2008, 20:04
De M88 doet het overal goed, geweldig of tenminste redelijk op. Zul je nooit spijt van krijgen. Als zangmicrofoon doet hij het geweldig, maar ook op een akoestische gitaar zal hij het prima doen en op een gitaarcab is het gewoon een topper.

artnaz
3 november 2008, 20:11
Prachtig! Ook mooi dat hij bij Thomann (http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_m88tg.htm) 260 euro kost, en in Amerika (Musician's Friend (http://pro-audio.musiciansfriend.com/product/Beyerdynamic-M-88-TG-Dynamic-Directional-Microphone?sku=272033) of Sweetwater (http://www.sweetwater.com/store/detail/M88TG/) bijv.) 450 dollar = 350 euro!

skanky
3 november 2008, 20:14
Prachtig! Ook mooi dat hij bij Thomann (http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_m88tg.htm) 260 euro kost, en in Amerika (Musician's Friend (http://pro-audio.musiciansfriend.com/product/Beyerdynamic-M-88-TG-Dynamic-Directional-Microphone?sku=272033) of Sweetwater (http://www.sweetwater.com/store/detail/M88TG/) bijv.) 450 dollar = 350 euro!

Tsja, duitse microfoons. Amerikaanse produkten zijn hier weer duurder.

Han S
3 november 2008, 20:24
De M201 (http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_m201tg.htm?sid=a1725ef3401e7ca8c96cb5 af79ac5c07) kost bij Thomann maar 155 euro en dat is heel goedkoop voor een microfoon van dat kaliber. De M201 is een microfoon die het net als de M88 ongeveer overal goed op doet en als je er een plopkap op zet heb je zomaar een prima zangmicrofoon. Steve Albini zegt over de M201: als de SM57 een microfoon zou zijn klonk hij als deze.

Die Thomann is een goedkoop winkeltje.

berolios
23 november 2008, 10:26
Kleine kick...

We missen nog een paar mics voor volgende week maandag...
Wie kan en wil er iets betekenen ?? Zie HIER (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/21339-testdag-v3-micro-shootout.html) de details.

Alvast bedankt !!

Michael AE
25 november 2008, 00:10
Nog even over de posts over plaatsing; ik heb zelf als gitarist en geluidsman de ervaring dat een gitaar veel minder ballen heeft als men hem niet recht voor de conus miked. Zelfs een sm57 gebruik ik vaak recht voor de conus. Dat extreem teveel aan hoog haal ik er dan met mijn EQ wel uit. Ik vind de hoeveelheid ballen die ik krijg voor de conus dus m.a.w. belangrijker dan het probleem met te veel hoog/hoogmidden, tenzij een gitarist echt met een hele schelle sound staat te spelen. Hen verzoek ik meestal gewoon wat hoog uit hun geluid te draaien voor een betere zaalmix.

Live gebruik ik qua mics ook heel vaak de 57/421 combi. Omdat het werkt, maar ook omdat die combi in de meeste zalen wel al aanwezig is en mij dat derhalve een hoop gesleep (en misschien wel kapotte mics) scheelt.

De Beyer heb ik nog nooit op gitaar gebruikt, maar ie kost zo weinig dat ik hem meteen ga bestellen. (Ik vertrouw wel op de oren van Han en Peter.)

De EV heb ik vaker gebruikt, met goed resultaat. Wel moet ik erbij vertellen dat dit al heel wat jaren geleden is (@Han & Peter: In JC Troll in Hoorn hadden ze er een aantal) en ik dus niet meer goed de eigenschappen van de mic kan benoemen. Ik kan me dus wel specifiek herinneren dat het me erg beviel qua sound toendertijd, maar goed, toen luisterde ik naar hele andere dingen.

Han S
25 november 2008, 00:30
Je hebt het over proximity Michael, je kent dat wel als je een SM58 vlak voor je mond houdt of er tien centimeter vandaan. Die laagboost heeft elke richtinggevoelige microfoon en voor een luidspreker is het niet anders dan voor je mond.

Michael AE
25 november 2008, 01:32
Da's waar, Han, maar ik bedoel met ballen meer dan alleen laag. Dynamisch hoor ik ook duidelijk verschil in het middengebied en het hoog. Is daar ook een verklaring voor?

skanky
25 november 2008, 07:41
Ik weet precies wat je bedoeld Michael, ik weet alleen de theorie er ook niet achter.
Het is niet alleen het proximity effect, maar het is ook de punch. Ik hoor idd ook meer dynamiek met de mic recht voor de conus.
Op dit soort momenten zal de theorie me aan m'n derriere oxideren en ga ik gewoon op m'n oren af.

guhlenn
25 november 2008, 08:32
Same here.

Nog even een ander vraagje, wel gerelateerd hoor. Mag ik mijn beyer 260N ribbon ook recht in de conus jassen? Ik gebruik geen debiele volumes, kan er gewoon met mijn hoofd voorhangen zonder acuut doof te worden, maar ben toch bang dat ik het lintje beschadig. Op een afstand van zo'n 20 cm mis ik Michael's ballen teveel ;) (sorry, flauw, ik weet).

Dank!

Han S
25 november 2008, 10:52
De Beyer M260 was eigenlijk bedoeld als spraakmicrofoon en ik hang hem gewoon voor een speaker hoor, geen probleem. Waar ribbons niet tegen kunnen is de windhoos in een gat van het voorvel. Ik gebruik ze ook op trompet en trombone en een trompet gaat heel erg veel harder dan een gitaarspeaker, 150dB is geen uitzondering.

Wat dat meer kloten betreft: als je de microfoon vlak voor de speaker zet zal hij een kleiner stukje van de conus 'zien' en dat kan best meer mid en hoog betekenen. Proximity heeft niet alleen een laagboost tot gevolg, het stuk daarboven wordt ook voller.

Je kent ook het gevolg van dat 'cuppen' wat rappers zo interessant schijnen te vinden. de handen om het bolletje waardoor je de achterkant van het kapsel afsluit. Het gevolg is laag weg, hoog weg en een neuzig mid.

skanky
25 november 2008, 11:02
Je kent ook het gevolg van dat 'cuppen' wat rappers zo interessant schijnen te vinden. de handen om het bolletje waardoor je de achterkant van het kapsel afsluit. Het gevolg is laag weg, hoog weg en een neuzig mid.

En het nier-patroon veranderd in een omni-achtig patroon met alle feedback-festiviteiten er gratis bij. En bij die opgeschoten rap jochies moet je de microfoon ook nog stevig aan de kabel vast-tapen anders is je microfoon weg.......

berolios
25 november 2008, 11:32
... Wat dat meer kloten betreft: als je de microfoon vlak voor de speaker zet zal hij een kleiner stukje van de conus 'zien' en dat kan best meer mid en hoog betekenen. Proximity heeft niet alleen een laagboost tot gevolg, het stuk daarboven wordt ook voller...
Dus bottom line is? Hoe pak jij cab miking aan qua plaatsing?
Alvast bedankt !!

Han S
25 november 2008, 11:48
Dus bottom line is? Hoe pak jij cab miking aan qua plaatsing?
Alvast bedankt !!

Ik luister naar het geluid van de speaker en dat wil ik op de grote main monitoren ook zo horen. Welke microfoon ik daarvoor gebruik hangt van dat geluid af, maar bij wat meer heftige gitaren wordt het vaak een MD421 MK1 of een Beyer M88 of beiden tegelijk.

Maar is het een heel mooi clean geluid dan kan het zomaar een Neumann M149 zijn in combinatie met een Beyer ribbon en als het een 50er jaren geluid moet zijn heb ik een paar zeldzame AKG D14S microfoontjes.

Maar je zou kunnen zeggen dat een MD421 of een M88 altijd min of meer raak is. Voor live heb ik dan weer andere criteria en dan kan een SM57 ook goed werken, de meeste PA's klinken veel groter dan een paar studio monitortjes.

En als je de positie bedoelt: een paar centimeter achteruit is een groot verschil en dat geldt ook voor een paar centimeter meer of minder naar het centrum van de conus.

samthegreat4
25 november 2008, 23:05
voor die shootout lijken me een paar goede muzikanten ook wel handig, eerlijk gezegd.:p

berolios
25 november 2008, 23:31
voor die shootout lijken me een paar goede muzikanten ook wel handig, eerlijk gezegd.:p

uiteraard, ik heb een goede drummer, bassist en gitarist gevonden die wel een avondje wilden komen spelen...

guhlenn
26 november 2008, 09:08
HA Han, dank, ik ga het eens proberen.

mrkoetje
27 november 2008, 22:27
Ik ben in in het bezit van een marshall valvestate met bijbehorend cabinet 4 x 12"
ik speel met het idee een shure sm57 ervoor te hangen, maar het probleem is dat ik niet al te veel lawaai kan maken. zou een simpele dikke deken voor het cabinet voldoende moeten/kunnen zijn om genoeg ballen te creeren voor riffs (metal/rock) en ook de warmte door te laten klinken vooral in m'n solo's?

op dit moment neem ik al het gitaarwerk op met een V-amp2, maar ben ontevreden hierover.
( http://myspace.com/itneverrainsproject )

berolios
28 november 2008, 10:07
Ik ben in in het bezit van een marshall valvestate met bijbehorend cabinet 4 x 12"
ik speel met het idee een shure sm57 ervoor te hangen, maar het probleem is dat ik niet al te veel lawaai kan maken. zou een simpele dikke deken voor het cabinet voldoende moeten/kunnen zijn om genoeg ballen te creeren voor riffs (metal/rock) en ook de warmte door te laten klinken vooral in m'n solo's?

op dit moment neem ik al het gitaarwerk op met een V-amp2, maar ben ontevreden hierover.
( http://myspace.com/itneverrainsproject )

Wat er voor live-toepassingen nog wel eens gedaan wordt is het cabinet inbouwen in een flight-case en die helemaal bekleden met van dat eierschuim. Mic ervoor, kist dicht en gaan met die banaan ;)...

Je hoeft natuurlijk geen flight-case te bouwen, maar met een paar planken en wat isolatieschuim kom je een heel eind dus !

Succes ermee !

HaroldA
28 november 2008, 10:09
eierschuim

... is 1 van de minst dempende materialen die deze aarde kent. OK: lucht dempt nog net iets minder ;)

guhlenn
28 november 2008, 10:25
Maar is dan ook om refecties te verminderen, niet om te isoleren :)

berolios
28 november 2008, 11:07
Maar is dan ook om refecties te verminderen, niet om te isoleren :)
precies, anders klinkt het nergens meer naar.
Je kan ook glaswol/ steenwol gebruiken, dat isoleert een stuk beter, maar dat wil je eigenlijk inpakken en de truc is nu net geen gladde (reflecterende) oppervlaktes te hebben aan de binnenkant van je kist... beide kan evt ook nog...

Daarbij... probeer het eerst maar eens, want een een ingepakt cabinet scheelt toch aanzienlijk met 'normaal' gebruik qua geluidsproductie... houd er wel rekening mee dat zo'n kist wel oversized moet zijn... je moet zeker een meter 'lucht' laten voor de voorkant van je cabinet.


p.s. ik heb het live wel alleen met combo's of 2x12" kasten gedaan, nog nooit met 4 x 12".

mrkoetje
29 november 2008, 12:54
dus een eenvoudige deken erover heen en de mic vlak voor de kast (net als live-situaties) is niet handig? het mag hier best hard, alleen niet te extreem (buurman is ook muzikant)

berolios
29 november 2008, 13:59
dus een eenvoudige deken erover heen en de mic vlak voor de kast (net als live-situaties) is niet handig? het mag hier best hard, alleen niet te extreem (buurman is ook muzikant)
Wat let je om het uit te proberen?
Snel genoeg getest lijkt me... niet ??

mrkoetje
29 november 2008, 21:19
het feit dat ik nog geen goede mic heb. doe nu alles op de V-amp. maar zou graag mijn "eigen" sound op m'n recordings willen hebben.

guhlenn
1 december 2008, 11:44
nou, mic kopen dan he.

berolios
15 december 2008, 16:56
Ik lees op de forums ook vaak dat de M88 zo goed zou zijn op kick, maar die mening deel ik niet. Dan liever de Beyer M201 op kick, maar dat is altijd een persoonlijke iets.
Toevallig vorige week een M88 in het gat van een kick gebruikt en ik vond 'm vet hoor !! Was trouwens bij die shoot-out, dus niet bij een show.

berolios
20 december 2008, 22:34
Nou dames en heren, de shootout ligt alweer twee weken achter ons en de editing zit er dan eindelijk op.... het is een kleine GB aan audio-files geworden, wat me eigenlijk nog wel meevalt... gezipped is het ongeveer 670 MB en dat past gewoon op een CD-tje :D !!!

Een aantal dingen heb ik weggelaten, want dat had gewoon geen nut. Voorbeeld hiervan zijn de mics bij akoestische gitaar... dat ging helemaal nergens over.

7 zipfiles:

Acoustic Git
Bass Git
Conga
Git
Drums
Full Band (Are You Gonna Go My Way?)
Full Band (Beat It)


Persoonlijk vind ik de band-tracks het meest bruikbaar, omdat je daar ook de mate van overspraak etc goed kunt beluisteren. Echter, daar zijn natuurlijk lang niet alle mics in meegenomen, dus...

Fijne van deze shootout tov andere vind ik toch wel de duidelijke live-inslag... bij clean opnemen in een studio kan een mic heel goed uit de verf komen, maar het blijft dan altijd maar raden hoe die mic zich live zal gedragen.

Niet alle stukjes zijn even strak geknipt en geplakt... anders zou ik nu nog niet op de helft zitten denk ik... maar het lijkt me allemaal goed genoeg om een goede indruk te geven van een mic. Ik heb tevens geprobeerd een beetje goed te levelen, maar ook hier ben ik niet tot in den treure door gegaan.

Ik stuur de muzikanten in ieder geval een CD-tje met de tracks en foto's als die dadelijk ook klaar zijn.

Ajoo!!
Fijne feestdagen...

JvD.
20 december 2008, 23:05
zou je dat CD'tje voor een paar euro een keertje extra willen branden en versturen ?

berolios
20 december 2008, 23:09
zou je dat CD'tje voor een paar euro een keertje extra willen branden en versturen ?
Dat gaat dit jaar niet meer lukken. Zowieso is de internet-pagina met foto's nog niet klaar, maar ik vertrek dinsdag ook met vakantie en heb nog erg veel te doen.

Bedenk dat alles dadelijk ook on-line beschikbaar komt. Mijn verwachting is ergens eind januari.

In januari wil ik best wat CD-tjes branden, no problem.

Ajoo!

guhlenn
23 december 2008, 08:56
Super! on-line lijkt me prima, ik wacht even af, maar mooi dat je alles openbaar maakt!

berolios
22 februari 2009, 13:05
Helaas laat de pagina met beschrijving en foto's toch best wel lang op zich wachten (die maak ik niet :))... Maar HIER (http://www.j.barel.myahk.nl/JH-mictests/) kan iedereen alvast de audio-tracks vinden, met dank aan een collega-techneut.

De audio-files zijn gesorteerd in ZIP-files per 'test'. ZIP uitpakken, files in ProTools oid slepen en dan kun je met de MUTE-knopjes switchen tussen de verschillende tracks/ mics. Op de akoestische gitaar-tracks na is alles 100% synchroon, dus kun je real-time schakelen.

Veel plezier ermee !!

berolios
23 februari 2009, 16:32
Iemand een bruikbare reactie op de tracks? Iemand al gedownload?? Problemen met importeren? Eerste dingen die opvallen??

Ik zal anders effe een nieuwe thread starten om het wat overzichtelijker te houden allemaal.... TBC...

Edit: verzoek tot voortzetten van deze discussie in DEZE (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1960652#post1960652) thread te doen.


ONTOPIC:
Heb je nog iets te melden over de ultieme gitaar-cab mic? Dan mag dat natuurlijk hier.

Tip van de dag voor rock 'n roll is trouwens ook eens een Audio Technica AE-2500 op gitaar te proberen. Harde klank, maar dat is voor sommige muziekstijlen heel erg bruikbaar, dat is die AT mic met twee capsules (Condensator en Dynamic, helemaal fase-rein ;)).

Voorlopig houd ik het even bij mijn Shure SM57 + AKG C-414 B-XLS combinatie... kan ik altijd de sound mee maken die ik wil.

Marshallover
23 februari 2009, 22:56
Laat ik ten eerste beginnen met de complimenten te geven voor al het werk wat je er in hebt gestoken. Het is echt goed zo'n test!

Ik ben geen kenner en heb de ballen verstand van microfoons maar in alle tests vind ik de ElectroVoice ND het beste klinken. Het is net alsof die microfoon als enige het hoge in de gitaarsolo's goed weer kan geven. Bij andere microfoons lijkt er soms teveel mid in te zitten of erg dof te klinken.

Nou, dat was mijn bescheiden mening eigenlijk wel...

berolios
24 februari 2009, 11:38
[...]verzoek tot voortzetten van deze discussie in DEZE (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1960652#post1960652) thread te doen. [...]
ik heb daar ook gereageerd op jouw post... ;)...

berolios
12 maart 2009, 12:14
Voor de geinteresseerden zijn HIER (http://shootout.mijnalbum.nl/) wat foto's te zien van de shootout. Helaas niet van de band-tracks, maar geeft wel een idee van hoe het allemaal uitzag ;).

Highway49
12 maart 2009, 12:52
Een vraagje dan. Ik vind het zelf interessant om op deze manier microfoons te testen. Je weet zeker dat het verschil in geluid niet in de versterker/gitaar/moment oid zit. Omdat het allemaal opgenomen is op hetzelfde moment, door dezelfde persoon, via dezelfde gitaar en amp.

Nu is het natuurlijk zo dat de plaatsing van de microfoon van zeer groot belang is, en ik begreep zelfs dat je met dezelfde microfoon dmv een andere plaatsing totaal verschillende sounds kan binnenkrijgen.

Maar met zoveel mics voor een gitaaramp, kun je toch nooit elke mic zo positioneren zoals je wilt? Omdat daar geen ruimte voor is...Dus is het toch nogsteeds moeilijk te beoordelen welke mic ik het beste vind klinken voor een cabinet. Omdat de sound van een bepaalde mic misschien heel anders had kunnen zijn als ie anders had gestaan.

Er is zeker toevallig geen opname van een mic in de achterkant van de amp? Ben érg benieuwd hoe dat klinkt. Heb zelf een stack met dichte achterkant dus kan het zelf niet proberen helaas.

berolios
12 maart 2009, 13:54
[...]Maar met zoveel mics voor een gitaaramp, kun je toch nooit elke mic zo positioneren zoals je wilt? Omdat daar geen ruimte voor is...Dus is het toch nogsteeds moeilijk te beoordelen welke mic ik het beste vind klinken voor een cabinet. Omdat de sound van een bepaalde mic misschien heel anders had kunnen zijn als ie anders had gestaan.[...]

Als je het midden tussen conus en rand aanhoudt, krijg je zoiets als de rode lijn als 'mogelijke plaatsen':
http://i691.photobucket.com/albums/vv271/berolios/speaker.gif

Als je dus zorgt dat de mics allemaal op die rode lijn zitten, zitten ze dus allemaal ongeveer in het midden tussen de rand en conus. Je hebt dus veel meer mogelijkheden mics hetzelfde te richten dan je misschien in eerste instantie zou denken.

Alternatieve miking hebben we expliciet niet gedaan, omdat veel te veel tijd kost met alle modellen en omdat dat ook het vergelijk tussen de mics vertroebelt. Nu is iedereen gelijk en kun je ze goed met elkaar vergelijken.

Tuurlijk, verschillende mikpunten met alle mics uitproberen is beter... maar het moet wel reeel blijven qua tijd, dus daarom hebben we dat niet gedaan.

Highway49
12 maart 2009, 16:26
Ik kan me ook goed voorstellen dat dat qua tijd etc. niet haalbaar is, zou ik ook niet aan beginnen.

Maar stel dat mic A en B (zo noem ik ze nu maar even) qua positie hetzelfde staan nu, en mic A komt daarmee beter uit de test. Stel dat je vervolgens met die 2 mics gaat experimenteren qua positie, en blijkt dat met wat tijd en moeite dan mic B beter uit de test komt, en A dus geen betere mic is, alleen in die opstelling.

Nogmaals, ik zou het zelf ook niet gaan proberen want dat is een hels karwei, en microfoons tot in hun perfectie vergelijken is eigenlijk nauwelijks haalbaar daardoor.

Daarnaast kun je gaan stoeien met de positie, maar wordt de gekozen sound uiteindelijk de keuze van de smaak van de persoon die m geplaatst heeft.

berolios
12 maart 2009, 18:01
Kijk, klankverschil nalv positie blijft voor elke mic hetzelfde. Dicht bij de conus wat scheller, dichter bij de rand wat wolliger, achterkant weer anders. Het is natuurlijk wel zo dat het klank-karakter op een bepaalde plaats de ene mic beter zal liggen dan de andere, daar heb je gelijk in. Echter, ik denk dat je ook op basis van deze resultaten wel een inschatting kan maken waar een specifieke mic het beste tot zijn recht zal komen. Vervolgens kun je dan evt zelf eens uitproberen of dat ook daadwerkelijk zo is.

Toch denk ik dat de shootout een betrouwbaar beeld geeft voor live-toepassingen. We hebben voor een plaatsing gekozen die in live-situaties in 99 van de 100 gevallen wordt toegepast.

Experimenteren met 'gekke' plaatsing kan alleen in de studio als daar tijd voor is, of wanneer je met een band op tour bent (en daar de tijd voor is). Om eerlijk te zijn heb ik in mijn live-carriere nog nooit echt een revolutionair andere microfoon-plaatsing gezien dan de 'sweetspot voor de speaker' en ik heb al met flink wat bandjes gewerkt, zowel heel groot als heel klein. Ook op tourtjes die ik zelf doe luister ik naar waar de gitaar het mooiste klinkt ... en daar komt dan mijn mic. Enkel/ dubbel mic hangt af van het bandje, maar ook bij dubbel hetzelfde verhaal... zoeken naar waar je de klank vind die je zoekt en daar zet je je mic.

Wat ik dan wel weer vaker gebruikt en gezien heb is een iso-box oplossing (ofwel een AC-30 + mic(s) in een oversized kist met wat schuim tegen de wanden), maar da's weer een ander verhaal. Enige relatie tot dit onderwerp is dat je bij zo'n oplossing ongestraft ook live je mic wat verder van de speakers af kunt plaatsen, en dat werkt soms erg goed.

berolios
11 januari 2011, 11:59
even een reactie uit een andere thread erbij gepakt:


Met het gevaar het onderwerp reddeloos te kapen :D : waarom precies niet die 606?

Toevallig hebben we met de band de 606 voor verschillende toepassingen vergeleken met andere mics.
Voor het uitversterken van amps was 't na een paar pogingen met andere mics vooral de klassieke vergelijking SM57 vs E606. Daar kwam voor ons geluid (en naar onze smaak) de 606 toch echt beter uit de verf dan de op dat gebied vaak gebruikte en geroemde SM57.
Dat er geen statief nodig is, is idd nog een extra voordeel.

Ik heb overigens nu net maar ff een E609 besteld om 'm zelf goed te kunnen vergelijken :D, maar wat info van anderen is natuurlijk nooit weg.

Lekker duidelijk, maar ik vind de 606 plastic klinken en de 906 als een volwassen microfoon. De transient response is strakker en het geluid warmer en cleaner.

berolios
11 januari 2011, 12:10
even een reactie uit een andere thread erbij gepakt:


Met het gevaar het onderwerp reddeloos te kapen :D : waarom precies niet die 606?

Toevallig hebben we met de band de 606 voor verschillende toepassingen vergeleken met andere mics.
Voor het uitversterken van amps was 't na een paar pogingen met andere mics vooral de klassieke vergelijking SM57 vs E606. Daar kwam voor ons geluid (en naar onze smaak) de 606 toch echt beter uit de verf dan de op dat gebied vaak gebruikte en geroemde SM57.
Dat er geen statief nodig is, is idd nog een extra voordeel.

Ik heb overigens nu net maar ff een E609 besteld om 'm zelf goed te kunnen vergelijken :D, maar wat info van anderen is natuurlijk nooit weg.

Lekker duidelijk, maar ik vind de 606 plastic klinken en de 906 als een volwassen microfoon. De transient response is strakker en het geluid warmer en cleaner.

berolios
11 januari 2011, 12:11
even een reactie uit een andere thread erbij gepakt:


Met het gevaar het onderwerp reddeloos te kapen :D : waarom precies niet die 606?

Toevallig hebben we met de band de 606 voor verschillende toepassingen vergeleken met andere mics.
Voor het uitversterken van amps was 't na een paar pogingen met andere mics vooral de klassieke vergelijking SM57 vs E606. Daar kwam voor ons geluid (en naar onze smaak) de 606 toch echt beter uit de verf dan de op dat gebied vaak gebruikte en geroemde SM57.
Dat er geen statief nodig is, is idd nog een extra voordeel.

Ik heb overigens nu net maar ff een E609 besteld om 'm zelf goed te kunnen vergelijken :D, maar wat info van anderen is natuurlijk nooit weg.

Lekker duidelijk, maar ik vind de 606 plastic klinken en de 906 als een volwassen microfoon. De transient response is strakker en het geluid warmer en cleaner.

berolios
11 januari 2011, 12:11
even een reactie uit een andere thread erbij gepakt:


Met het gevaar het onderwerp reddeloos te kapen :D : waarom precies niet die 606?

Toevallig hebben we met de band de 606 voor verschillende toepassingen vergeleken met andere mics.
Voor het uitversterken van amps was 't na een paar pogingen met andere mics vooral de klassieke vergelijking SM57 vs E606. Daar kwam voor ons geluid (en naar onze smaak) de 606 toch echt beter uit de verf dan de op dat gebied vaak gebruikte en geroemde SM57.
Dat er geen statief nodig is, is idd nog een extra voordeel.

Ik heb overigens nu net maar ff een E609 besteld om 'm zelf goed te kunnen vergelijken :D, maar wat info van anderen is natuurlijk nooit weg.

Lekker duidelijk, maar ik vind de 606 plastic klinken en de 906 als een volwassen microfoon. De transient response is strakker en het geluid warmer en cleaner.