PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul verbouwen



Ritchie360
22 oktober 2008, 16:21
Hello peeps

ik heb ergens eens een topic gepost over mijn ideeën wat betreft het pimpen van mij gitaar. Ik heb nu een duidelijker beeld van wat ik wil en hoe ik dit aan ga pakken. Ik zit echter wel met wat vraagjes.

Mijn gitaar: Epiphone Les Paul Standard
Wat wil ik?: Ebony Style *click* (http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/LPB7VOEBGH1.JPG)

Natuurlijk zou de logische vraag zijn: waarom heb ik dan geen ebony gekocht maar een gewone standard?

Nou toendertijd wilde ik hem gewoon zoals hij was, maar sinds ik me meer ben gaan interesseren ben ik van plan om hem te gaan 'pimpen' tot de bovenstaande foto. (of in iedergeval ongeveer)

De volume knoppen, het toggleswitch dopje en de jackkap zijn al onderweg. Maar ik zit met het volgende:

- De slagplaat! Ik wil een zwarte slagplaat op de gitaar zetten. Ik heb verschillende gezien op bijvoorbeeld de site van musicstore. Maar nu vraag ik me af of die wel allemaal passen? (aangezien ik zowiezo geen gibson maar een epiphone heb)

- De elementkappen en frames. Hoe weet ik nou welke ik hiervan moet hebben? Aangezien je ook verschilende maten hebt etc.?

- de rand om de gitaar. Dit zal denk ik gespoten moeten worden.(?) Hij is nu nog zo gebroken wit, maar ik wil hem dus goud krijgen. Kan iemand me vertellen waar ik dit kan laten doen en wat me dit gaat kosten?

De prijs van een nieuwe slagplaat weet ik wel, van elementkappen en frames ook wel (duur grapje maargoed het blijft goedkoper dan een nieuwe gitaar).

Als ik onduidelijk ben vraag maar raak, mailen kan je me ook naar mijn email adres *click* (ritchie_360@hotmail.com)

Ritchie360

Nils47
22 oktober 2008, 16:27
De meeste onderdelen moeten te doen zijn. Het enigste probleem is de bindings (randen). Die zijn op de Les paul custom wie je op het plaatje laat zien van een soort plastic. En echt in de gitaar verwerkt. Je kunt het vast spuiten maar of het resultaat ernaar is weet ik niet.

Ritchie360
22 oktober 2008, 16:29
De meeste onderdelen moeten te doen zijn. Het enigste probleem is de bindings (randen). Die zijn op de Les paul custom wie je op het plaatje laat zien van een soort plastic. En echt in de gitaar verwerkt. Je kunt het vast spuiten maar of het resultaat ernaar is weet ik niet.

heerlijk zo'n snelle reactie haha.
goed dan kan ik naar de andere onderdelen eens gaan kijken.
wat die rand betreft.. ik zou het zelf niet weten.. maar het lijkt me logischer dat een goude lak/verf/spray laag beter over deze rand gaat dan bijvoorbeeld een rode ofzo. aangezien de rand al geel vanzichzelf is. dus voor mijn gevoel moet dat wel lukken denk ik.

jimihattricks
22 oktober 2008, 16:30
Hello peeps

ik heb ergens eens een topic gepost over mijn ideeën wat betreft het pimpen van mij gitaar. Ik heb nu een duidelijker beeld van wat ik wil en hoe ik dit aan ga pakken. Ik zit echter wel met wat vraagjes.

Mijn gitaar: Epiphone Les Paul Standard
Wat wil ik?: Ebony Style *click* (http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/LPB7VOEBGH1.JPG)

Natuurlijk zou de logische vraag zijn: waarom heb ik dan geen ebony gekocht maar een gewone standard?

Nou toendertijd wilde ik hem gewoon zoals hij was, maar sinds ik me meer ben gaan interesseren ben ik van plan om hem te gaan 'pimpen' tot de bovenstaande foto. (of in iedergeval ongeveer)

De volume knoppen, het toggleswitch dopje en de jackkap zijn al onderweg. Maar ik zit met het volgende:

- De slagplaat! Ik wil een zwarte slagplaat op de gitaar zetten. Ik heb verschillende gezien op bijvoorbeeld de site van musicstore. Maar nu vraag ik me af of die wel allemaal passen? (aangezien ik zowiezo geen gibson maar een epiphone heb)

- De elementkappen en frames. Hoe weet ik nou welke ik hiervan moet hebben? Aangezien je ook verschilende maten hebt etc.?

- de rand om de gitaar. Dit zal denk ik gespoten moeten worden.(?) Hij is nu nog zo gebroken wit, maar ik wil hem dus goud krijgen. Kan iemand me vertellen waar ik dit kan laten doen en wat me dit gaat kosten?

De prijs van een nieuwe slagplaat weet ik wel, van elementkappen en frames ook wel (duur grapje maargoed het blijft goedkoper dan een nieuwe gitaar).

Als ik onduidelijk ben vraag maar raak, mailen kan je me ook naar mijn email adres *click* (ritchie_360@hotmail.com)

Ritchie360

- slagplaat gibson en epiphone is doorgaans uitwisselbaar, je zou evt kunnen proberen om op een 2ehands site een epiphone slagplaat te vinden.. anders zoveel mogelijk maten doorgeven en overleggen met verkoper van het produkt

- elementenframes: je hebt frames nodig voor een 'arched top'.. voor de brug sowieso een hoog frame, en voor de hals een wat lager frame (bij tonefactory.nl bv. staan de afmetingen erbij.. dus hier ook een kwestie van meten is weten).. elementkappen zijn ook doorgaans universeel, je moet hier alleen letten op de string-spacing (hoe de polepieces verdeeld zijn) (overigens is elementkappen vervangen niet een kwestie van 'oude eraf, nieuwe erop' > je zult moeten solderen en evt. waxen)

- de 'rand' (ofwel binding) is niet goud op een lp custom ebony, maar zeer sterk vergeeld multi wit/zwart/wit etc... om dit te gaan overspuiten is waarschijnlijk een prijzig klusje, iets wat ik iig af zou raden

edt: zie hier, dit is vergeeld:
http://www.lauda-audio.pl/dane/prod/7890/LPCC3.jpg

en dit is goud:
http://blogs.warwick.ac.uk/images/vfcarroll-battaglino/2006/05/13/white_falcon.jpg

excuses voor de grote pics

GeofJackon
22 oktober 2008, 19:14
Die gretsch is cool! Niet echt geschikt voor metal, maar die bladgoud(ja toch?) binding is vet!

Ritchie360
22 oktober 2008, 19:37
wauw omg ja! dat maakt het inderdaad een rete vette gitaar!
maar ik denk dat een gouden rand wel voldoet gewoon.

ik wacht even morgen of vrijdag krijg ik de eerst set onderdeeltjes (volume/tone knopjes toggle switch dopje en nieuwe jackkap) en dan eventjes afwachten hoe het bevalt en dan maybe eens een slagplaat en wat frames voor de humbuckers bestellen?

wat werd er btw ergens bedoeld met iets solderen? WAT precies moet er gesoldeerd worden?

R360

pannekoek
22 oktober 2008, 19:42
ga je nou ook de hele body opnieuw spuiten???

ik vind het iig zonde van de gitaar, mocht je een black beauty willen hebben koop er dan 1tje gewoon dat is veel mooier want ik denk dat dit gaat uitlopen op een fiasco en dat zou zonde zijn van je mooie gitaar

Ritchie360
22 oktober 2008, 19:47
ga je nou ook de hele body opnieuw spuiten???

ik vind het iig zonde van de gitaar, mocht je een black beauty willen hebben koop er dan 1tje gewoon dat is veel mooier want ik denk dat dit gaat uitlopen op een fiasco en dat zou zonde zijn van je mooie gitaar

nee dat zou inderdaad zonde zijn :P

ik ga alleen de gebroken'witte rand goud spuiten. de rest blijft mooi zijn eigen mooie zwarte kleurtje

ACSlater
22 oktober 2008, 19:59
Kortste klap is je gitaar op marktplaats oid en dan de gitaar kopen die je wel wilt hebben. Een Epiphone LP die gepimpt is op jouw manier brengt bij een eventuele verkoop geen fluit op. Als je een Ebony standard of een Custom koopt (eventueel 2e hands) dan ben je denk ik goedkoper uit en sneller klaar. Daarnaast weet je zeker dat het eindresultaat er goed uit ziet.

pannekoek
22 oktober 2008, 20:03
nee dat zou inderdaad zonde zijn :P

ik ga alleen de gebroken'witte rand goud spuiten. de rest blijft mooi zijn eigen mooie zwarte kleurtje

dat word echt niet mooi geloof me....

het mooie aan zo een gelige rand van een black beauty is dat het met de tijd verouderd en vergeeld is, butjes krasjes, gelige rand, gouden hardware die verkrast is.

t beste is dat je dus je gitaar verkoopt op mp en een 2de hands epiphone cusotm op mp koopt, goedkoopste en mooiste oplossing

Mr_Moustache
23 oktober 2008, 01:25
Met het werk dat je wilt gaan doen, lijkt het me beter om gewoon even door te sparen en een "echte" gibson te kopen.... (of vervangend merk... heritage ofzo)

anders loop je dalijk het risico toch na een aardige duit met een vernagelde epi te blijven.

jimihattricks
23 oktober 2008, 10:26
dat word echt niet mooi geloof me....

het mooie aan zo een gelige rand van een black beauty is dat het met de tijd verouderd en vergeeld is, butjes krasjes, gelige rand, gouden hardware die verkrast is.

t beste is dat je dus je gitaar verkoopt op mp en een 2de hands epiphone cusotm op mp koopt, goedkoopste en mooiste oplossing

de pic die ik postte is van een gloednieuwe gibson, ze doen blijkbaar al een kleurstofje in de 'blanke lak' om die bindingen geel te krijgen nog voordat de gitaren echt verouderd zijn.. mooiste verkleuring is idd bij een vintage gibson

nogmaals voor TS: 't is echt GEEN gouden binding op een lp custom.. magoed, je moet natuurlijk vooral doen wat je zelf wil

en op die gretsch is ook geen bladgoud binding..

deze gretsch is wel beplakt met bladgoud onder de laklaag:
http://www.sonicftp.com/news/images/gretsch_g6120_125.jpg

maar da's andere koek :satisfie:

GeofJackon
23 oktober 2008, 11:30
Ah. Ik dacht dat die white falcon enzo vergulde bindingen/hardware hadden ofzo.

jimihattricks
23 oktober 2008, 17:06
Ah. Ik dacht dat die white falcon enzo vergulde bindingen/hardware hadden ofzo.

hardware is idd wel verguld, maar dat is nog steeds iets anders dan bladgoud

:satisfie: