PDA

View Full Version : Stompboxes op grond of in Rack?



Twang
22 oktober 2008, 15:50
Hallo,

Na de zoveelste storing in mijn pedalboard (8 pedalen) ben ik het zat: het moet anders. Ik wil voorkomen dat er bij 1 storing in een snoertje of pedaal, mijn hele pedalboard uitvalt. De stompboxen veilig ergens achter op het podium zie ik ook wel zitten: geen bier er overheen, geen losse handjes uit het publiek aan je dure pedalen. Heb al veel research gedaan, ook met de zoekfunctie, maar kom er toch niet uit. Ik ben van plan om te gaan voor de GCX van Voodoo Lab, met de footcontroller, maar ik zit dan met 1 probleem:

Ik gebruik 2 line6 pedalen: De DL4 en de MM4. Je kan op die pedalen schakelen tussen 3 (of 2 met tapfunctie) geluiden, die ik ook allemaal gebruik. Wanneer ik alles dus netjes opberg in een Rack, aan de zijkant van het podium, kan ik niet meer schakelen tussen de presets van deze pedalen, ik kan ze alleen aan of uit zetten met de GCX?

Je hebt van Voodoo Lab ook de Pedal Switcher: http://www.voodoolab.com/switcher.htm ik zou er dan 2 naast elkaar gebruiken. De DL4 blijft nu vooraan het podium liggen, en dus kan ik switchen. Nadeel is dat ie nu weer vooraan het podium ligt (bier...).

Iemand ervaring met deze Pedal Switchers? Of heeft iemand ervaring met het gebruiken van de DL4 icm met de GCX?

Grtz!

TimmU
22 oktober 2008, 16:01
Jup , maar alsnog ligt je MIDI - Controller ook voor je neus, op de grond. Kan ook bier overheengaan, en die controllers zijn vaak ook dure grapjes.

Twang
22 oktober 2008, 16:09
Dat is waar, maar het is er dan maar nog maar 1tje, en die kan je misschien plastificeren? Wat ook meetelt, is dat de true bypass functie van zo'n GCX ook graag wil hebben. Ik merk dat die pedalen toch te veel toon zuigen.

Maar gebruik jij ook een GCX, en heb je dan ook pedalen er aan hangen die je tijdens een optreden nog moet bijstellen, zoals tapfunctie van een delay iod? Hoe doe jij dat?

Grtz!

TimmU
22 oktober 2008, 16:36
Ik gebruik geen GCX , daarvoor zou je even moeten wachten totdat de 'echte pro's ' reageren.
Als je wil bijstellen kun je je racklade natuurlijk openlaten. voor zover ik weet , kun je taptempo e.d. niet bedienen, tenzij je een pedaal hebt met midi , of een aparte uitgang voor taptempo. Van dat tweede ben ik niet helemaal zeker zelfs.

Nitefly7
22 oktober 2008, 16:52
Misschien niet de beste oplossing voor jou, maar als je je DL-4 + MM-4 nu voor je laat, met Midicontroller, en de rest van je pedalen in een rack duwt?

Mijn voorstel (als je geen stereo gebruikt): Een voodoo lab Pedalswitcher, of Musicom EFX mk II, waarmee je je pedalen (bijvoorbeeld via een multikabel/kabelsnake) bedient.. dan hoef je ook geen Midi te doen, en kun je vanaf je pedalboard (als een echt 'schakelbord') pedalen aan/uit zetten.. Pedalen liggen dan achter je.. (wel veel kabels in/uit halen, maar hier kan een Pedalsnake oplossing bieden..)

Makkelijkste is natuurlijk de Echo Pro en Mod Pro vinden (rackversies van DL-4 en MM-4) en deze i.c.m. je pedalen in een rackcase stouwen, vervolgens met Ground Control Pro o.i.d. besturen..

wat ik zou doen is een pedalenlooper op je board zetten, hiermee heb je altijd controle over pedalen aan/uit, maar zit je nog wel met het bierprobleem..

anders even doorsparen/goed zoeken voor Echo Pro en Mod Pro..

dus:
-2x Line6 + Midi controller op het board, rest in rack (wel even stoeien met kabels en volgorde, ik denk dat je MM4 vooraan staat en je DL4 achteraan/in loop ?)
- 2xLine6 rackversies + rest in rack
- pedalswitcher, bierprobleem voor lief nemen
- pedalswitcher met MM4/DL4 op het board, rest via Pedalsnake/multikabel in pedalswitcher..



Hallo,

Na de zoveelste storing in mijn pedalboard (8 pedalen) ben ik het zat: het moet anders. Ik wil voorkomen dat er bij 1 storing in een snoertje of pedaal, mijn hele pedalboard uitvalt. De stompboxen veilig ergens achter op het podium zie ik ook wel zitten: geen bier er overheen, geen losse handjes uit het publiek aan je dure pedalen. Heb al veel research gedaan, ook met de zoekfunctie, maar kom er toch niet uit. Ik ben van plan om te gaan voor de GCX van Voodoo Lab, met de footcontroller, maar ik zit dan met 1 probleem:

Ik gebruik 2 line6 pedalen: De DL4 en de MM4. Je kan op die pedalen schakelen tussen 3 (of 2 met tapfunctie) geluiden, die ik ook allemaal gebruik. Wanneer ik alles dus netjes opberg in een Rack, aan de zijkant van het podium, kan ik niet meer schakelen tussen de presets van deze pedalen, ik kan ze alleen aan of uit zetten met de GCX?

Je hebt van Voodoo Lab ook de Pedal Switcher: http://www.voodoolab.com/switcher.htm ik zou er dan 2 naast elkaar gebruiken. De DL4 blijft nu vooraan het podium liggen, en dus kan ik switchen. Nadeel is dat ie nu weer vooraan het podium ligt (bier...).

Iemand ervaring met deze Pedal Switchers? Of heeft iemand ervaring met het gebruiken van de DL4 icm met de GCX?

Grtz!

Chroxy
22 oktober 2008, 16:53
idd; de DL4 kan je dan niet bedienen, wanneer hij achteraan in een rack ligt. Zo'n racksysteem schakelt loops aan en uit. Wanneer hij dus de DL-4 loop inschakelt, dan pakt hij alleen de setting die aan staat.

Wat je wel kan doen: Line 6 heeft ook rackvormen van oa de DL4 gemaakt. Die zijn dus midischakelbaar, oftewel onbeperkt aantal patches ;)

Twang
22 oktober 2008, 17:37
Ik denk dat ik voor de Voodoo Lab Pedal Switcher ga,het heeft precies de voordelen die ik zoek. Moet toch nog alles vooraan het podium liggen.. Ach ja, je ka niet alles hebben. Bekijk dit filmpje maar even:

http://www.youtube.com/watch?v=FIRnr3xPLsE

En die Fuzz Face moet ik hebben!

Grtz!

interessander
22 oktober 2008, 17:54
Grappig, ik zie in de links van je filmpje een G-lab fx switcher, maar dan met de rivera naam, zal wel een license zijn.
De G-lab is ook het overwegen waard, kijk voor meer speeltjes ook eens hier: http://www.loopersparadise.de/

Nitefly7
22 oktober 2008, 19:24
dat van die rackversie had ik al gezegd !
"dat zeg ik toch ?! watzeggie ?!" (even B & A moment..)


idd; de DL4 kan je dan niet bedienen, wanneer hij achteraan in een rack ligt. Zo'n racksysteem schakelt loops aan en uit. Wanneer hij dus de DL-4 loop inschakelt, dan pakt hij alleen de setting die aan staat.

Wat je wel kan doen: Line 6 heeft ook rackvormen van oa de DL4 gemaakt. Die zijn dus midischakelbaar, oftewel onbeperkt aantal patches ;)


Ik denk dat ik voor de Voodoo Lab Pedal Switcher ga,het heeft precies de voordelen die ik zoek. Moet toch nog alles vooraan het podium liggen.. Ach ja, je ka niet alles hebben. Bekijk dit filmpje maar even:
ik was inderdaad de hoofdletters vergeten

die Voodoo Labs Pedal Switchers zijn inderdaad in het klein wat je zoekt..
zelfde zou je met ('mijn' )Musicom EFX mkII kunnen, maar dan heb je meteen 8 loops + midi + stereo-mogelijkheden + fijne buffer (en een display!)
als je meer dan 4 pedalen wilt schakelen is die Musicom echt een aanrader..

hij doet op mijn board nu dienst als buffer/tuner-mute/schakelpedaal voor 1 Tubezone en verder is het mijn 'Program Change' pedaal (ik schakel mijn favoriete Lexicon Presets met de Musicom en met het Lexicon pedaal schakel ik effect-blokken aan/uit..)
de loops gebruik ik op dit moment niet, op 2 na (tuner + tube zone)



Grappig, ik zie in de links van je filmpje een G-lab fx switcher, maar dan met de rivera naam, zal wel een license zijn.
inderdaad ! wel grappig dat de winkels die de een hebben, de ander niet verkopen..
heel interessante wisselkoers ook ;) Rivera: $499 G-Lab: Eur 249 ....

Swampash
22 oktober 2008, 20:04
Ik heb vernomen dat G-lab (pools bedrijf) produceerd en ontwikkeld voor Rivera. Staat er Rivera op dan betaal je een stuk meer.... haha.
Voerman doet de distributie van G-lab, daar staat ook een prijslijst op de site.

interessander
22 oktober 2008, 20:11
Slim van Rivera, scheelt ze een hoop R&D, en ze hebben er een product(lijn) bij.

Twang
22 oktober 2008, 21:25
Weet iemand waar ik die Pedal Switchers kan kopen?

Ik heb ze op www.music123.com gezien voor 219,- dollar, en je kreeg daarna nog 30 dollar korting ook, das dus geen geld. Maar ze shippen het niet naar Europa.

Heeft iemand anders een idee?


Grtz!

cosmos
22 oktober 2008, 21:27
Hey Twang,

als ik je een advies mag geven: verkoop je DL4 en MM4. Het geld wat je daarmee vangt kun je vervolgens uitgeven aan een Line6 M13. Heb je dezelfde sounds maar zonder volumedrops, is midi-aanstuurbaar en heeft dan ook nog de filter, overdrive en verbzilla geluiden.

Twang
22 oktober 2008, 22:17
Dank je voor je advies,

maar zo'n groot line6 ding zie ik (nog)niet zitten, omdat ik het leuk vind om verschillende pedaaltjes te kiezen, en omdat ik die M13 helemaal niet ken.

Ik heb ook een Podxt,en die gebruik ik eigenlijk nooit. De dingen waar line6 goed in is (vind ik dan he...),zijn de delays en zo, en die heb ik in de DL4. Een echte tubescreamer klinkt toch nog steeds beter dan een line6 variant van de tubescreamer.

Ik zit me nu te bedenken dat ik mijzelf tegenspreek, want in de MM4 zitten natuurlijk ook niet de originele maar de line6 varianten..

Hmm, maar je snapt mijn punt wel denk ik?

cosmos
22 oktober 2008, 22:54
Ik begrijp je punt wel, maar dit ding zou je ook in een rack hangen, net als die DL4 en MM4. Misschien dat je niet al die overdrives gebruikt, maar de tube driver is toch behoorlijk overtuigend. En als je zonder geld in te leveren een beter apparaat kunt kopen, wat ook nog eens midi-schakelbaar is, dan zou ik voor wat jij wilt toch zo'n M13 eens gaan uitproberen.
De M13 is totaal niet vergelijkbaar met een PodXT. Een PodXT is een supermultieffect met speakersimulaties, ampmodellen, etc. Een M13 is gewoon een pedalboard met losse effecten, alles voelt heel analoog aan. Check anders deze link (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=423000) maar eens.

Twang
23 oktober 2008, 09:34
Heb me deze ochtend verdiept in de M13, en ik moet zeggen het lijkt er goed uit te zien. Ik ga m eens uitproberen. Waar ik het meest huiverig voor ben, is dat de OD sounds niet goed genoeg zijn, wat ook naar voren komt in de thread op die andere site. Maar zelf horen is zelf geloven, kan er nu nog niets over zeggen.

Enne Cosmos: jij hebt zelf ook een MM4, ga je die ook verkopen? En ga je dan een M13 aanschaffen?

Grtz!

Chroxy
23 oktober 2008, 12:34
dat van die rackversie had ik al gezegd !
"dat zeg ik toch ?! watzeggie ?!" (even B & A moment..)



we typten het gelijk... ik zag je post ook pas nadat ik versturen geduwd :)

cosmos
23 oktober 2008, 13:11
Heb me deze ochtend verdiept in de M13, en ik moet zeggen het lijkt er goed uit te zien. Ik ga m eens uitproberen. Waar ik het meest huiverig voor ben, is dat de OD sounds niet goed genoeg zijn, wat ook naar voren komt in de thread op die andere site. Maar zelf horen is zelf geloven, kan er nu nog niets over zeggen. Enne Cosmos: jij hebt zelf ook een MM4, ga je die ook verkopen? En ga je dan een M13 aanschaffen?

Grtz!

Ik heb mijn MM4 te koop staan, omdat ik die M13 al heb. Niet alle OD sounds zijn geweldig inderdaad, naar mijn smaak maar 1 of 2, maar die compressor/boosts zijn wel erg goed. En ik was sowieso niet van plan om mijn OD pedalen eruit te gooien, dus ik gebruik hem voornamelijk voor delays/modulaties/reverbs en afentoe iets met een filter. OK, je gebruikt hem dan niet voor de volle 100%, maar voor het geld wat het kost (rond de 450-500) kun je niet eens 2 van die losse dingen (een DL4 en MM4) kopen. En je hoéft die ODs ook niet te gebruiken, je kunt gewoon 12 delays instellen als je dat wilt. :blast:

Twang
23 oktober 2008, 22:38
Ik had besloten om toch de Pedal Switchers te betellen, blijkt er weer een addertje te zitten: De Pedal Switchers kunnen gevoed worden door de PedalPower Plus2 van VoodooLab (die ik al heb), maar moeten aangesloten worden op de Line6 aansluitingen. En daar zitten er maar 2 van op, en ik heb dus ook 2 line6 pedalen. Dat is dus een probleem, en ik wil eigenlijk niet van die grote adapters op mijn pedalboard, daar heb je nou juist die Pedalpower voor...

Hmm..

cosmos
24 oktober 2008, 10:00
hey Twang,

hoe wou je met die Pedal Switcher eigenlijk tussen je verschillende presets op de MM4 gaan schakelen? Heb je de M13 al geprobeerd?

Nitefly7
24 oktober 2008, 10:41
Dank je voor je advies,

maar zo'n groot line6 ding zie ik (nog)niet zitten, omdat ik het leuk vind om verschillende pedaaltjes te kiezen, en omdat ik die M13 helemaal niet ken.

Ik heb ook een Podxt,en die gebruik ik eigenlijk nooit. De dingen waar line6 goed in is (vind ik dan he...),zijn de delays en zo, en die heb ik in de DL4. Een echte tubescreamer klinkt toch nog steeds beter dan een line6 variant van de tubescreamer.

Ik zit me nu te bedenken dat ik mijzelf tegenspreek, want in de MM4 zitten natuurlijk ook niet de originele maar de line6 varianten..

Hmm, maar je snapt mijn punt wel denk ik?

zo groot is de M13 niet... en uit verschillende reviews blijkt maar weer dat je eigenlijk 12 setups per keer hebt, dat is dus meer dan de DL4 en MM4 samen!
bovendien is de looper uitgebreid en is er inderdaad voor dat geld niks wat de m13 kan verslaan!
2 Pedal Switchers zijn al duurder!
en voor het geld van die DL4+mm4 heb je zo de M13 gekocht..

als ik de keus zou hebben, zou ik die M13 halen; qua grootte niet eens zoveel groter dan DL-4 + MM-4 + pedal switchers..

je hoeft de disto-/od-kant niet te gebruiken, dan heb je toch gewoon 1 filter eenheid, 1 mod-eenheid en 2 delay-eenheden ? kun je combineren tot je twee ons weegt!

DeBôdy
4 juni 2009, 21:56
Ik zit met een soortgelijke situatie...
ik wil namelijk ook een ground control pro aanschaffen icm een GCX voor m'n pedalen. Heb op dit moment ook de DL4 en de MM4, maar zoals eerder al beschreven is, werkt alleen het kanaal die op dat moment aanstaat. Deze twee pedalen gaan dus vanaf vandaag in de verkoop (interesse stuur een pm).

Straks heb ik dan dus een aantal pedalen in m'n rack liggen, maar ik heb ook nog m'n tuner en wah pedaal voor bij m'n ground control liggen. Deze moeten echter wel gevoed worden met 9v. Ik heb zelf de Voodoo lab pedal power 2 plus, maar die ligt straks in m'n rack en zal de pedalen voeden die in het rack liggen. Er zijn vast mensen die ditzelfde probleem hebben gehad en ik ben benieuwd hoe jullie dit probleem hebben opgelost zodat de pedalen die bij de ground control liggen ook gevoed kunnen worden met 9v.