PDA

View Full Version : Aantal vragen over gitaren



Goridian
22 oktober 2008, 13:47
Hallo mensen!

Zoals jullie kunnen zien ben ik vrij nieuw hier, maar heb wel al rond gekeken op dit forum voor de informatie waarvoor ik zocht, maar heb niet veel kunnen vinden.

Heb zelf nu een half jaar een Ibanez GRG 170 DX (instap modelletje), het merkt me de laatste tijd op dat het geluid niet helder is (zitten nieuwe snaren op) en dat er kleine foutjes op zitten waar ik me steeds meer aan irriteer (zoals een tremelo die m'n gitaar binnen twee seconden ontstemt). Dus ik ben al een aantal maandjes opzoek naar een gitaar waarmee ik de komende 10/15 jaar mee vooruit kan.

Mijn budget ligt rond de €1000,-. En ik vind Ibanez opzich wel prettig qua de hals, maar een dikkere hals zou ik geen probleem hebben (speel nog redelijk vaak op een akoestisch gitaar). Graag zou ik er een goede tremelo erop hebben zodat hij niet onstemt en misschien een kill-switch erop. Ik speel vooral eigenlijk wel rock en metal, maar doe ook wel veel aan improviseren en soleren.

Als jullie nog suggesties hebben in deze prijs klasse voor een goed gitaar hoor ik het uiteraard graag. Alvast bedankt!

thierry1982
22 oktober 2008, 13:52
Hallo mensen!

Zoals jullie kunnen zien ben ik vrij nieuw hier, maar heb wel al rond gekeken op dit forum voor de informatie waarvoor ik zocht, maar heb niet veel kunnen vinden.

Heb zelf nu een half jaar een Ibanez GRG 170 DX (instap modelletje), het merkt me de laatste tijd op dat het geluid niet helder is (zitten nieuwe snaren op) en dat er kleine foutjes op zitten waar ik me steeds meer aan irriteer (zoals een tremelo die m'n gitaar binnen twee seconden ontstemt). Dus ik ben al een aantal maandjes opzoek naar een gitaar waarmee ik de komende 10/15 jaar mee vooruit kan.

Mijn budget ligt rond de €1000,-. En ik vind Ibanez opzich wel prettig qua de hals, maar een dikkere hals zou ik geen probleem hebben (speel nog redelijk vaak op een akoestisch gitaar). Graag zou ik er een goede tremelo erop hebben zodat hij niet onstemt en misschien een kill-switch erop. Ik speel vooral eigenlijk wel rock en metal, maar doe ook wel veel aan improviseren en soleren.

Als jullie nog suggesties hebben in deze prijs klasse voor een goed gitaar hoor ik het uiteraard graag. Alvast bedankt!

Kijk eens op www.huubboel.nl. Staat vast iets van je smaak tussen.

Ik speel zelf ook op een GG classic, supergitaartje!

Dick Wolkendeck
22 oktober 2008, 13:52
Koop een Ibanez van 1000 E. Prestige of zo.

Quadrifoglio
22 oktober 2008, 13:54
Een Ibbi-achtig ding met een iets dikkere hals en killswitch brengt mij bij een Bo~el MC6/MC7

JelmerOnGuitar
22 oktober 2008, 13:57
Ibanez heeft opzich heel vette gitaren voor dat genre muziek, vooral voor het improviseren in rockmuziek vind het heerlijke gitaren. (lees: Joe Satriani, Steve Vai, Andy Timmons...) Als je metal gaat spelen zou ik persoonlijk wat anders pakken, ook ivm het anders stemmen van je gitaar.. Maar als je van Ibanez houdt, dan zou ik zeggen: probeer eens 1 van de JS serie, kheb er laatst op gespeeld, die zijn echt lekker, vet licht, mooie dikke sound, dikke seymour duncans met push-pull's, dikke whammy bar erop...

Ik zou soweiso veel verscihllende gitaren gaan testen, als je rock/metal speelt zou ik ook eens even een les paul pakken, maar dat is natuurlijk wel héél anders als een ibanez he...

Over je gitaar, dat meteen ontstemmen na gebruik van de tremolo is vaak voorkomend bij instapmodellen, daarom zijn ze dus ook niet zo duur;).. Dat hij niet helder klinkt kan door je elementen komen, die zijn ook niet pro bij instapmodellen, logisch...

Kortom: probeer de JS-serie van Ibanez (das btw de signature serie van Joe Satriani, worden veel van gemaakt is wel markt in)..

Succes he!

almarvk
22 oktober 2008, 14:37
Ga naar de winkel en ga 's flink aan het testen. Probeer gewoon van alles uit voordat je je blind staart op een merk.

En gebruik je budget niet alleen voor een gitaar, want een goede versterker doet nog veel meer voor je geluid e.d.

Goridian
22 oktober 2008, 15:16
Bedankt voor de tips dusver!

Ik zal in ieder geval binnenkort eens langs de muziek winkels hier gaan, ook al hebben zij niet echt bijster veel keus (Leeuwarden, whoop!) Maar blijkbaar zit er een Groovefactory in Drachten en Tonnika in Groningen, dus ik zal er binnenkort eens een dagje uit van maken ;).

Ik hoef trouwens niet verplicht weer een Ib'je, andere merken mogen natuurlijk in aanmerking komen. Ik heb nog nooit wat van Bo~el gehoord, zijn die dingen wat?

thierry1982
22 oktober 2008, 15:57
Bedankt voor de tips dusver!

Ik zal in ieder geval binnenkort eens langs de muziek winkels hier gaan, ook al hebben zij niet echt bijster veel keus (Leeuwarden, whoop!) Maar blijkbaar zit er een Groovefactory in Drachten en Tonnika in Groningen, dus ik zal er binnenkort eens een dagje uit van maken ;).

Ik hoef trouwens niet verplicht weer een Ib'je, andere merken mogen natuurlijk in aanmerking komen. Ik heb nog nooit wat van Bo~el gehoord, zijn die dingen wat?

Bo~el is super. Danny Leermacher van de Herman Brood band speelt er ook op. Ook de gitaristen van Intwine spelen erop, goede betaalbare gitaren. Zeker de moeite waard.

Blend
22 oktober 2008, 16:04
Groove Factory zou ik niet doen, ik heb nog geen positief verhaal over die gasten gehoord (stukje service is héél belangrijk, zeker bij gitaren rond de 1000)

hansoonk
22 oktober 2008, 16:17
Ik heb een poosje een Bo~El gehad. Erg goede gitaar, past alleen niet bij mijn muzieksmaak. Ik had een MC-6, met hele fijne, gelijmde hals, een prachtige smoothe overgang van hals naar body, zeer resonant en lekkere sustain. Zo eentje dus http://www.huubboel.nl/NL/modellen/mc6.html (met uitleg van Marcel Koenders over deze gitaar - voor de liefhebber in Japans ondertiteld). Maar ook de andere modellen van Huub zijn de moeite waard. Er staat er trouwens een MC-6 te koop op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/198792655).

Goridian
22 oktober 2008, 21:03
Hah, je maakt het me wel moeilijk Hansoonk!

Dat gitaartje heeft inderdaad de dingen waar ik wel naar zoek en aan dat youtube filmpje te horen klinkt hij ook nog eens goed. €850,- voor een tweedehands in nieuwstaat vind ik ook natuurlijk wat beter klinken dan een 'echte' nieuwe voor €1050,-. Moeilijk, moeilijk. Ik wil uiteraard er wel eentje uitproberen voordat ik hem echt aanschaf, zal binnenkort met een verlanglijstje even langs verschillende muziekwinkels tuffen.

En Blend, wat is er mis met de Groove Factory dan? Ben er zelf nog niet geweest.

(>',')>
22 oktober 2008, 21:22
Als je in de buurt komt van die winkel word je voor de rechter gedaagd :p

Jiboom
22 oktober 2008, 21:40
... Maar als je van Ibanez houdt, dan zou ik zeggen: probeer eens 1 van de JS serie, kheb er laatst op gespeeld, die zijn echt lekker, vet licht, mooie dikke sound, dikke seymour duncans met push-pull's, dikke whammy bar erop...

Er zitten DiMarzio's op (tenminste, op de duurdere modellen). Maar als ik het zo lees, lijkt mij een JS1000 inderdaad ook wel wat voor de topicstarter. Moet ie wel 2e hands kijken, anders red je het niet met €1000. Een lekkere RG Prestige (zoals RG3120 ofzo) van mahonie is wellicht ook wel iets (vooral als de dunne hals toch wel prettig blijkt te zijn..)


Danny Leermacher

Dany Lademacher (http://www.danylademacher.nl=) heet de beste man.

Ernieballetje
22 oktober 2008, 22:23
Ga voor goed advies naar westerhaven in groningen

JohnLord
23 oktober 2008, 08:23
Ga onderweg naar Groningen ook zeker even langs DaCapo in Nietap, vlak aan de snelweg, afslag 34.

Goridian
23 oktober 2008, 18:06
Hah, heb nog wat te doen in Groningen.
Tonnika
Westerhaven
Da Capo

Had ook een lijstje gitaren gemaakt die ik wel zou willen uitproberen mochten ze daar natuurlijk zijn;
PRS Tremonti SE
Bo-el MC-6
Gibson Les Paul Studio
Ibanez RG 1570

Denk dat de RG3120 en een JS1000 wat uit m'n prijsklasse liggen, jammer genoeg. Wat dat zijn ook prima gitaren. Misschien zou ik daarvoor tweedehands moeten kijken. Ik zal ze tenminste wel even aan 't lijstje toevoegen, wie weet zijn ze daar te vinden en kan ik er tenminste even op raggen :D.

wiegersma
24 oktober 2008, 10:17
Schechter maakt ook mooie gitaartjes. D'r hangen een paar bij Bob de Jong (Leeuwarden dus)

Goridian
8 november 2008, 18:59
Toch nog maar even een update!

Ik kom net terug uit Groningen. Ben samen met twee vrienden langs Tonika en Westerhaven gegaan om even de gitaren, die ik op een nieuw lijstje had gezet, te proberen.

Ibanez S 2170/RG 2550
Gibson SG Standard
Bo-el MC-06
Schecter C-1 Plus
Jackson SLSMG
PRS SE Paul Allender/Tremonti

Dat was m'n nieuwe lijst. Ben blij dat ik de meesten heb kunnen proberen (afgezien van de Bo-el en de PRS Tremonti). Kan nu wel een lange review gaan schrijven van elk merk en wat ik er van vond, maar goed dat laat ik maar even achterwege. Had ook nog een strato- en een telecaster geprobeerd, Telecaster speelde opzich ook wel fijn.

Uiteindelijk wordt de keus tussen de Schecter en de Gibson. Spelen allebei hartstikke lekker. Vind de dikkere nek van de Gibson lekkerder spelen dan de Ibanez die ik had geprobeerd, moet nog alleen wennen aan de 'aparte' bouw van de body :p. Zal binnenkort langs Bob de Jong hier in Leeuwarden om nog wat meer Schecter te proberen en hopelijk op een keus te kunnen komen.

Ik wil jullie in ieder geval nog even bedanken voor alle tips en hulp!

2shane
8 november 2008, 19:16
heb dezelfde beginners gitaar gehad als jij , heb um na een korte periode ook vervangen mede omdat hij snel ontstemde.


wat meschien ook wel leuke gitaren voor je zijn :
Ibanez JEM 555
Jackson DK 2

zijn alle 2 gitaren met Tremelo( pro edge III en Jackson licence Floyd Rose )
heb er zelf op gespeeld en stond van de kwaliteit te kijken vooral de JEM vond ik bijzonder goed spelen.

succes met je zoektocht naar een nieuwe gitaar

Gothra
8 november 2008, 19:22
heb dezelfde beginners gitaar gehad als jij , heb um na een korte periode ook vervangen mede omdat hij snel ontstemde.


wat meschien ook wel leuke gitaren voor je zijn :
Ibanez JEM 555
Jackson DK 2

zijn alle 2 gitaren met Tremelo( pro edge III en Jackson licence Floyd Rose )
heb er zelf op gespeeld en stond van de kwaliteit te kijken vooral de JEM vond ik bijzonder goed spelen.

succes met je zoektocht naar een nieuwe gitaar

Ik zou dan eerder gaan voor de jackson DKMG ipv de DK2, net iets beter.

Ook zou je is ESP LTD kunnen proberen, maar probeer dan niet ver onder de 600 serie te gaan zitten

wietse
8 november 2008, 19:28
en wat denk je van heins in sneek?

keuze zat hier in het noorden, je moet het alleen effe weten.
in leeuwarden heb je al de music store, bob de jong en guitarfreaks.

en wil je wat verder afzakken naar het zuiden dan is nederland muziek in almere ook een aanrader, grote zaak met veel keuze, en er is geregeld een forum meeting :D.

pasqual
8 november 2008, 19:31
[QUOTE=hansoonk;1840983]Ik heb een poosje een Bo~El gehad. Erg goede gitaar, past alleen niet bij mijn muzieksmaak. Ik had een MC-6, met hele fijne, gelijmde hals, een prachtige smoothe overgang van hals naar body, zeer resonant en lekkere sustain. Zo eentje dus http://www.huubboel.nl/NL/modellen/mc6.html (met uitleg van Marcel Koenders over deze gitaar ) QUOTE]

je bedoeld: Marcel Coenen, daar staat ook de afkorting MC voor en MC-6 en MC-7 is dan ( hoe kan het ook anders...) 6 of 7 snarig. en inderdaad: super gitaren, maar het moet wel je ding zijn. maar over qualiteit hoef je je niet druk te maken, dat zit wel goed.

groeten Pasqual.

Goridian
12 november 2008, 11:12
Als het wat minder regent vandaag dan ga ik even langs Bob.

Ze hebben daar ook Schecter's staan en Bo-el's, dus hopelijk kan ik dan even vooruit. Op 't moment ligt de SG wel voor op de Schecter, voor mij qua smaak :D.

LP_CL
12 november 2008, 11:28
heb dezelfde beginners gitaar gehad als jij , heb um na een korte periode ook vervangen mede omdat hij snel ontstemde.


wat meschien ook wel leuke gitaren voor je zijn :
Ibanez JEM 555
Jackson DK 2

zijn alle 2 gitaren met Tremelo( pro edge III en Jackson licence Floyd Rose )
heb er zelf op gespeeld en stond van de kwaliteit te kijken vooral de JEM vond ik bijzonder goed spelen.

succes met je zoektocht naar een nieuwe gitaar
De JEM 555 is een van de grootste brolgitaren die ik ken. Kost meer dan dubbel van wat hij waard is, speelt alsof je vingers gebroken zijn, en klinkt heel dunnetjes. Daarboven ontstemt de edge III als geen ander.


Ik zou dan eerder gaan voor de jackson DKMG ipv de DK2, net iets beter.

Ik vind van niet. Geef mij maar een dk2.