PDA

View Full Version : tweak-o-fuzz tweaken



Rude Perception
21 oktober 2008, 23:04
:satisfie:

Ik heb een tijdje geleden een tweak-o-fuzz gebouwd, mooie boost, maar hij is zo ongelovelijk donker. Een beetje donker is wel leuk, maar ik wil het kunnen instellen. Ik gebruik de boost zo dat de fuzz bijna helemaal uit staat en de level bijna helemaal vol. Hierdoor is het een clean boost met wat extra laag. Daar wil ik dus wat minder van. Ik heb gekeken in het schema en ik vond de boosdoener onder de diodeclipping rond r1, r2 en c4. Klopt dit?
http://www.smallbearelec.com/Projects/TweakO/Schem.gif
Het donkere heeft de boost alleen als de fuzz uit staat, met veel fuzz erin gedraait wordt hij minder donker, het volume gaat dan ook een stuk minder hard. De fuzz knop werkt eigenlijk als een blendknop.

De vraag is eigenlijk heel simpel, waar moet ik een potmetertje neerzetten? Ik dacht eerst gewoon R1 te vervangen, met multisim werkte dat ook redelijk goed, op het moment dat ik alleen die filter mat.

Het probleem is alleen dat ik net even ging testen en ik R1 kortsloot. Ik hoorde eigenlijk niet veel verschil. R6 kortsluiten leek meer hoog door te laten, maar ook een flinke volumeboost. Redelijk te verwachten.

Ben ik goed op weg of zie ik dingen toch echt verkeerd?

Rude Perception
21 oktober 2008, 23:42
Hmm, hij doet t niet meer....:(

Kan het zijn dat ik C4 heb opgeblazen?

EDIT: solderinkje kapot sorry jongens...

EDIT2: Nog steeds kapot....

Rude Perception
22 oktober 2008, 00:18
Als ik een kortsluiting maak tussen R1 en R2 doet hij het even. Alsof er een condensator ontlaad/oplaad.
Ik zat ook te denken dat komt omdat ik de B en de C van de transistor op dat moment kortsluit... Opgeblazen transistor?

Als hij het 'niet doet' komt er alleen wat gekraak en gescheet uit.