PDA

View Full Version : Gekraak stringtree



kevervolks
21 oktober 2008, 20:13
Ik heb een CP strat en heb sinds kort een irritant probleem...
Wanneer ik mijn tremolo gebruik of mijn -b- snaar bend dan gaat deze snaar ontzettend kraken bij de stringtree.

Wanneer ik de snaar er niet onder doe dan heb ik het gekraak niet.

Aan de andere kant van de stringtree, dus waar de -e- snaar onderdoor loopt zit een soort geel/wit spul (wax?) dit zorgt er blijkbaar voor dat de snaar niet aanloopt op de stringtree.

Nou is mijn vraag waar kan ik deze (wax?) kopen?

Of hoort er geen (wax?) onder de stringtree te zitten en heb ik gewoon een nieuwe stringtree nodig?

Mr.Fingers
21 oktober 2008, 20:14
bij mij kraakt die ook, en dat stoort me allerminsts. Die was komt uit de stemsleutels. gewoon siliconenvet kan je bij de bouwmarkt kopen

kevervolks
21 oktober 2008, 20:21
Ik hoor het gekraak nog boven de versterker uit!

Dus ik irriteer me hier mateloos aan....

Tevens is dit witte spul hard (zo hard als kaarsvet, je kan het dus wel indeuken)......
siliconen vet blijft toch vloeibaar???

Luigi
21 oktober 2008, 21:38
gewoon smeren met hetzelfde spul dat aan de andere kant van de stringtree zit. Het verdient bij strats sowieso aanbeveling om alle delen waar de snaren over/onder/door bewegen te smeren. dat geldt ook voor de ruimte die er moet zijn tussen de schroeven van de tremolo en de tremolo. Of, zoals bij nieuwere strats, tussen de tremolo en de studs. Als smeermiddel kan je ook gewoon wat vaseline gebruiken.
Zie ook hier (http://www.fender.com/support/stratocaster.php) .

Yoshida
21 oktober 2008, 21:43
Hey, dit zijn nuttige tips. Dingen die je op je vingers kan natellen maar alleen als je het weet uit ervaring.
Is er een aanbevolen positie voor de stringtrees?

Luigi
21 oktober 2008, 21:46
Is er een aanbevolen positie voor de stringtrees?
Ze moeten zo recht mogelijk (zo evenwijdig mogelijk ten opzichte van de snaar) staan. Zo min mogelijk frictie dus.

Yoshida
21 oktober 2008, 22:13
Ze moeten zo recht mogelijk (zo evenwijdig mogelijk ten opzichte van de snaar) staan. Zo min mogelijk frictie dus.

OK thnx duidelijk, en afstand vanaf topkam? Op mijn tele is dit circa halverwege de topkam en de tuner, voor de snaar die de kortste weg aflegt.

snaarplukker
21 oktober 2008, 22:46
Of vervangen door Roller trees.

Cees

kevervolks
21 oktober 2008, 22:48
gewoon smeren met hetzelfde spul dat aan de andere kant van de stringtree zit. Het verdient bij strats sowieso aanbeveling om alle delen waar de snaren over/onder/door bewegen te smeren. dat geldt ook voor de ruimte die er moet zijn tussen de schroeven van de tremolo en de tremolo. Of, zoals bij nieuwere strats, tussen de tremolo en de studs. Als smeermiddel kan je ook gewoon wat vaseline gebruiken.
Zie ook hier (http://www.fender.com/support/stratocaster.php) .

Goede tips!

Alleen wanneer ik vaseline ga gebruiken als smeermiddel onder de stringtree denk ik dat deze zo weer weg is.....

Puerco
21 oktober 2008, 23:37
Fender raad zelf lippenbalsem aan voor dit soort plekken... Klinkt mischien maf maar is gewoon een dik vet.
Wel vaag dat die dingen kraken, nog nooit last van gehad zelf. Weet je zeker dat het niet de topkam is die kraakt? Ook daar kan een klein beetje smeervet geen kwaad, gebruik een heel klein beetje en maar er geen kliederboel van! (zelf gebruik ik altijd van dat witte kogellager vet, lithium vet geloof ik)

Yoshida
22 oktober 2008, 07:23
Of vervangen door Roller trees.

Cees

>___< doh

thnx

Luigi
22 oktober 2008, 07:34
Of staggered tuners...

Van Dattum
22 oktober 2008, 08:49
Of GraphTech stringtrees.

Yoshida
22 oktober 2008, 09:38
jajaja I get the picture... :p

linkje naar beschrijving zou trouwens welkom zijn. Van staggered zou ik me voor kunnen stellen dat die een verlengde as heeft, maar graphtech?? denk dat ik ga voor roller trees.

NB verlaagt een tremolo de toon alleen? Of kan je hem ook naar boven trekken? Moet een tremolo tegen de body aanliggen of liever hier vrij van? (schroef positie)

M Kactus
22 oktober 2008, 10:17
jajaja I get the picture... :p

linkje naar beschrijving zou trouwens welkom zijn. Van staggered zou ik me voor kunnen stellen dat die een verlengde as heeft, maar graphtech?? denk dat ik ga voor roller trees.

NB verlaagt een tremolo de toon alleen? Of kan je hem ook naar boven trekken? Moet een tremolo tegen de body aanliggen of liever hier vrij van? (schroef positie)

Een normale Fender vintage-style tremolo verlaagt de toon alleen maar en ligt (zo goed als) tegen de body aan. Een zwevende trem hangt los van de body en daarmee kun je ook omhoog benden. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Floyd Rose.

HaroldA
22 oktober 2008, 10:24
Zorg er ook voor dat je zo min mogelijk snaar wikkelingen op je tuners hebt...

kevervolks
22 oktober 2008, 11:14
Fender raad zelf lippenbalsem aan voor dit soort plekken... Klinkt mischien maf maar is gewoon een dik vet.
Wel vaag dat die dingen kraken, nog nooit last van gehad zelf. Weet je zeker dat het niet de topkam is die kraakt? Ook daar kan een klein beetje smeervet geen kwaad, gebruik een heel klein beetje en maar er geen kliederboel van! (zelf gebruik ik altijd van dat witte kogellager vet, lithium vet geloof ik)

Bedankt voor de tip!

Ja ik weet zeker dat het de stringtree is, want als ik de snaar er niet onder doe is het gekraak weg.....

Maar ik doe voor de zekerheid ook wel even wat lipbalsem op de topkam :satisfie:

Kim Wilson
22 oktober 2008, 11:18
Als je je snaar onder de stringtree doorlegt, wordt de hoek in je topkam scherper, dus heb je een hogere spanning in je topkam. Het is dus goed mogelijk dat het toch in je topkam zit.

kevervolks
22 oktober 2008, 11:52
Weet ik.....

Maar het gekraak is ook weg wanneer ik de snaar met mijn finger omlaag druk, dit zorgt ervoor dat de hoek nog groter wordt met de kam....
dus dan zou de snaar ook moeten kraken....

Het ligt dus echt aan de stringtree!

Yoshida
22 oktober 2008, 11:53
Als je je snaar onder de stringtree doorlegt, wordt de hoek in je topkam scherper, dus heb je een hogere spanning in je topkam. Het is dus goed mogelijk dat het toch in je topkam zit.

Als dit het geval is zou ik dat persoonlijk op proberen te lossen door die hoek met een nagelvijltje af te ronden. Men mag toch echter wel verwachten dat een goede nut berekend is op dit soort dingen.

En natuurlijk in dezelfde gedachte een roller tree... of waar ie vanaf de nut eronder komt iets omhoogbuigen met een tangetje. ;)

M Kactus
22 oktober 2008, 12:09
Als dit het geval is zou ik dat persoonlijk op proberen te lossen door die hoek met een nagelvijltje af te ronden. Men mag toch echter wel verwachten dat een goede nut berekend is op dit soort dingen.
Ik denk dat je Kim verkeerd begrepen hebt. Als de snaar niet onder de stringtree doorloopt, is de hoek stomper en is de druk op de nut kleiner. Het heeft niks te maken met scherpe hoekjes/randjes die je met een vijltje kunt afronden.
Het kan zijn dat de snaar in de nut kraakt, maar enkel bij de iets hogere druk als de snaar onder de stringtree doorloopt :).

Yoshida
22 oktober 2008, 12:21
Enfin. Er zijn zoveel kleine dingen die invloed hebben op de bespeelbaarheid van je gitaar. Zo loop ik bijvoorbeeld al een risico omdat ik de slagplaat heb voorgeboord zonder ueberhaupt eerst de tremolo uit te lijnen. Maargoed een slagplaat valt desnoods bij te werken.

Ik denk dat in iedere eerste gitaar wel een paar fouten zitten. Inspireert alleen maar voor het tweede project om te kijken hoe het beter kan.

HaroldA
22 oktober 2008, 12:27
Inspireert alleen maar voor het tweede project om te kijken hoe het beter kan.

Doe dan maar een gitaar waarvan de kop onder een goede hoek staan op de hals en niet de goedkope 'Fender' oplossing met stringtees e.d.

Stringtees zijn uitgevonden om een onvolmaaktheid te maskeren.

Yoshida
22 oktober 2008, 12:43
Doe dan maar een gitaar waarvan de kop onder een goede hoek staan op de hals en niet de goedkope 'Fender' oplossing met stringtees e.d.

Stringtees zijn uitgevonden om een onvolmaaktheid te maskeren.

Daar heb je m precies denk ik: 'goedkoop'. Stringtrees kosten minder dan een angled headstock.

kevervolks
22 oktober 2008, 12:54
Om nog even te reageren...

Ik heb het probleem opgelost door wat spul uit het 'wonderpotje' eronder te smeren.....wonderpotje helpt zelfs voor de gitaar :seriousf:

http://i127.photobucket.com/albums/p150/myphamoriflame02/Tender_Care/Tender_Care_4.jpg

Luigi
22 oktober 2008, 18:08
Doe dan maar een gitaar waarvan de kop onder een goede hoek staan op de hals en niet de goedkope 'Fender' oplossing met stringtees e.d.

Stringtees zijn uitgevonden om een onvolmaaktheid te maskeren.

Zoals JC al zei; elk voordeel hep zn nadeel.
natuurlijk is een kop onder de goede hoek beter. Maar dat is dan tevens weer een zwakke plek. Ik heb nog maar van weinig strats gehoord met een headcrack. Gibsons daarentegen te over...