PDA

View Full Version : Degelijk 2x12 cabinet



GhostofPerdition
21 oktober 2008, 17:37
Hallo,

Na veel rondkijken en proberen heb ik besloten dat ik zeer binnekort een ENGL Fireball ga aanschaffen. Deze zit ruim binnen het budget wat ik voor mezelf bedacht had, maar zo'n dik ENGL 2x12 cabinet van ENGL niet echt...

Nu kan ik er waarschijnlijk 2e hands wel aankomen, maar is dit het waard? Ik bedoel: op thomann.de staat een Harley Benton cab óók met 2x celestion vintage 30's... zal het qua geluid dan veel schelen?

En is anders een wat goedkoper marshall cabinet een optie of vernaait dat de toon?

Mitch
21 oktober 2008, 17:45
In het groot bekende speakers inkopen, die in goedkope prutkasten hangen en dan schermen met de lage prijs en de bekende speaker als verkoopargument, het is echt de hit van het laatste jaar....
Tot je erachter komt dat de kast bijna net zo veel invloed op het gleuid heeft als de speaker zelf, maar dan heb je al zo'n prutsding gekocht. Veel succes :D

Rude Perception
21 oktober 2008, 17:50
Ik raad je aan om verschillende cabinetten te testen. Goedkopere cabinetten kunnen nog steeds heel degelijk zijn. Ik zou iig niet zomaar blind zo'n low-budget cabinet kopen. Zonde van zo'n goede versterker.

Jellyfish00
21 oktober 2008, 18:39
maar dan heb je al zo'n prutsding gekocht.

Ik zou dat harley benton cabinet niet snel een prutsding noemen, vind jij voor 200 euro maar eens een beter cabinet. Het is gewoon een goed cabje voor gitaristen met een klein budget...

ieme
21 oktober 2008, 18:42
In het groot bekende speakers inkopen, die in goedkope prutkasten hangen en dan schermen met de lage prijs en de bekende speaker als verkoopargument, het is echt de hit van het laatste jaar....
Tot je erachter komt dat de kast bijna net zo veel invloed op het gleuid heeft als de speaker zelf, maar dan heb je al zo'n prutsding gekocht. Veel succes :D

hehe eindelijk weer eens een goeie opmerking op t forum, ben t volkomen met je eens mitch!

Rude Perception
21 oktober 2008, 19:07
Ik zou dat harley benton cabinet niet snel een prutsding noemen, vind jij voor 200 euro maar eens een beter cabinet. Het is gewoon een goed cabje voor gitaristen met een klein budget...

Maar toch een beetje zonde... Veel geld uitgeven voor een goede versterker en een low-budget cabje erbij kopen.
Een Ferrarimotor in een panda zal ook niet bepaald goed benut worden.

casper innosence
21 oktober 2008, 19:10
Maar toch een beetje zonde... Veel geld uitgeven voor een goede versterker en een low-budget cabje erbij kopen.
Een Ferrarimotor in een panda zal ook niet bepaald goed benut worden.

maar een porsche motor wordt wel "regelmatig" in een kever gehangen ;)

GhostofPerdition
21 oktober 2008, 19:23
Ok de meningen zijn dus verdeeld, maar ik heb een leuke engl 2x12 cab gevonden voor 350 euro dus ik denk dat ik daar maar eens naar ga informeren

ieme
21 oktober 2008, 19:30
Ok de meningen zijn dus verdeeld, maar ik heb een leuke engl 2x12 cab gevonden voor 350 euro dus ik denk dat ik daar maar eens naar ga informeren

dan heb je tenminste wat waardig is aan je versterker

ME.
21 oktober 2008, 19:41
De ENGL 212 is echt een goede cab.

Voor 350 zeker doen. Is een mooie prijs.

Jellyfish00
21 oktober 2008, 20:22
Maar toch een beetje zonde... Veel geld uitgeven voor een goede versterker en een low-budget cabje erbij kopen.
Een Ferrarimotor in een panda zal ook niet bepaald goed benut worden.

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat die panda gelijk een 'prutsding' is, zo stelt Mitch het.

Rude Perception
21 oktober 2008, 20:27
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat die panda gelijk een 'prutsding' is, zo stelt Mitch het.

klopt.(tien tekens)

Nitefly7
21 oktober 2008, 22:05
die Brunetti's worden vaak te koop gezet..

is daar iets mis mee o.i.d. ?

the sure thing
21 oktober 2008, 23:49
die Brunetti's worden vaak te koop gezet..

is daar iets mis mee o.i.d. ? Brunetti's zijn SUPER. Ik heb ze een keer uitgebreid A/B getest met de Bogner OS 2x12 en waar de Bogner een 10 scoorde, scoorde de Brunetti toch zeker een 8 a 8,5. Ze zijn een stuk kleiner en lichter dan de Bogner OS. Als ik voor een leuk prijsje een Brunetti tegenkom, gaat ie zeker mee in de verzameling.

Mitch
22 oktober 2008, 01:10
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat die panda gelijk een 'prutsding' is, zo stelt Mitch het.

:seriousf: Sig worthy!

Trouwens, het oude model Panda was ook gewoon een prutsding, maar dat terzijde. Je kan hier een "voor het geld is het goed" discussie van maken, maar als -ie een leuke top heeft en hij wil dan meteen beknibbelen op de cab dan is het gewoon weggegooid geld. Gelukkig heeft -ie al een leuk 2ehands Engl cab op het oog, dus er is waarschijnlijk geen probleem/zoektocht meer. Maar die Vokswagen speakers in de Panda behuizing zouden een beetje zonde zijn om onder die Toyota top te zetten is een beetje zonde ;)

Noctiis
25 oktober 2008, 18:28
Als ik dit topic even mag kapen met een eigen vraag:

Ik gebruik nu voor in de oefenruimte een goedkoop 2x12" cabinet met V30 speakers. Klinkt prima maar ik heb erg weinig referentie materiaal betreffende cabs. Ik heb wel een goede versterker en die wil ik niet te kort doen.

Ik ben zeer geïnteresseerd in een oversized Bogner 2x12 cabinet, maar ik moet toegeven dat dit vooral wordt gevoed door de positieve verhalen en niet door eigen ervaringen. Wat maakt dit specifieke cabinet nou tot zo'n tone-wonder? :)

toneblo
25 oktober 2008, 18:38
Tot je erachter komt dat de kast bijna net zo veel invloed op het geluid heeft als de speaker zelf, maar dan heb je al zo'n prutsding gekocht. Veel succes :D


....mits goed gebouwd wel waar, 't is immers maar net wat je goed vindt klinken.
Maar onthoud ook even dat de uberkasten ook gewoon in elkaar gesmeten worden!
Daar gaat produktiematig gezien echt geen test op los hoor!
Da's ook maar knippen, plakken en de deur uit, pegels op brengen!!
Met je amp op 5 en een paar v30's er onder, heb je sowieso veel midden en ben je achter in de zaal echt wel goed te horen!!

Mitch
25 oktober 2008, 18:52
....mits goed gebouwd wel waar, 't is immers maar net wat je goed vindt klinken.
Maar onthoud ook even dat de uberkasten ook gewoon in elkaar gesmeten worden!
Daar gaat produktiematig gezien echt geen test op los hoor!
Da's ook maar knippen, plakken en de deur uit, pegels op brengen!!


Wauw, wat een schok! Een producent wil geld verdienen!
Ik weet niet welk punt je nou wil maken, maar zoek voor de gein die foto's eens op die hier circuleren van de binnenkant van een Fame kabinetje. Als je dan weet hoe een serieus kabinet eruit ziet dan weet je genoeg.

Kasten doen gewoon veel qua sound. Om meteen even to the point te komen op de vraag van Noctiis; na de Bogner OS van Nielsje te hebben gehoord in vergelijking met de Hook kast van Lexvandoef toen in beide Heritage G12 65's zaten en later de kast heb gehoord naast mijn Vernet kast toen in beide Heritage M12 20's zaten werden een paar dingen duidelijk.
De Bogner OS geeft een aardige portie laag mee en een iets kleinere nadruk op het midlaag. Of dat dus in je voordeel werkt hangt af van
-karakteristiek van de gebruikte speakers
-karakteristiek van de amp
-persoonlijke smaak en de sound die je binnen bandverband nodig hebt.

Met de 65's vond ik het overkill, te veel laag, op het modderige af. Maar met een wat schelle amp erop kan het wel weer de boel in balans trekken. Ik zou dus eerst eens kijken wat je aan speakers hebt of wil gaan gebruiken, welke amp je hebt etc. De Bogner is een mooi ding, maar zoals ieder stuk gear niet zaligmakend. Ze zien er alleen fucking goed uit en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een hoop gitaristen daar gevoelig voor zijn ;)