PDA

View Full Version : zoektocht snaardikte



demetalenman
21 oktober 2008, 16:38
Ik speel inmiddels 5 jaar gitaar, maar na al die jaren op een setje 0.10 te hebben gespeeld ben ik opeens aan het experimenteren kwa snaren en diktes.

Laatst 09 erop gegooid, speelt heerlijk thuis, je speelt in een relaxte sfeer enzo, maar wanneer ik ga optreden of jammen ben ik wat gespannen beetje klamme handen en natuurlijk de adreline, dan voelt 09 opeens als spaghetti, en laat ik de b en de e snaar regelmatig uit mijn vingers slippen. Heel raar dat ik er thuis wel lekker op speel, maar wanneer ik ergens anders sta het te slap en fragiel aanvoelt.

Over naar een setje 0.10. Deze voelen iets strakker. Niet de neiging om ze te laten slippen.
Nu ben ik dus van plan een setje 0.11 er op te zetten. Maar ja 0.11 op je gitaar zetten vergt wel de nodige afstelling aan je gitaar

Ben vast niet de enigste die deze zoektocht ondergaat. Ik zou graag van jullie bevindingen willen horen en welke dikte jullie uiteindelijk gebruiken.

BTW speel een amerikaanse fender telecaster,

Sjel
21 oktober 2008, 16:55
.011 is nou ook weer niet zo extreem hoor. Je zal waarschijnlijk alleen de intonatie een heel klein beetje moeten bijstellen, meer niet.

Ik heb ook jaaaaren om 010 gespeeld en heb een paar jaar geleden ook gewoon eens een keertje .011 erop gelegd en de intonatie afgesteld. Ik was meteen verkocht. Sindsdien hoef ik niks anders meer. Klinkt en speelt naar mijn mening veel leuker.
Maar ja, onze gitaren zijn allemaal anders, onze speelstijl ook. Dus ik kan je alleen maar aanraden om het gewoon allemaal eens te proberen. Als achteraf blijkt dat .010 toch meer jouw ding is, kan je altijd weer terug...

aaronstonebeat
21 oktober 2008, 18:34
't Is volgens mij ook steeds wel wennen als je live iets nieuws probeert. Net als met technieken: gaat eerst thuis al heel goed, maar als je in het vuur van de strijd verkeert, leggen nieuwe verworvenheden het snel af tegen oude routines. En dat duurt 'n tijdje.

FretdelaTourette
21 oktober 2008, 20:06
don't try this at home:

ik had vroeger (begin van m'n conservatoriumtijd) d'Addario Flatwounds (setje .013 - .056) op mijn Strat liggen!

nu gebruik ik op al mijn gitaren (zowel elektrisch als akoestisch als fretless) dezelfde set en dat is DR Zebra setje .010 (met omwonden G-snaar).

Deze set klinkt fantastisch en voelt heerlijk aan!

rock 'n roll
21 oktober 2008, 20:14
heb ook best wel even aan het zoeken geweest naar de juiste snaren en kwam uiteindelijk uit bij een setje 0.11 en 0.10 gemengd. De bovenste 3 zijn van een setje 0.11 en de onderste 0.10, speelt heerlijk vind ik zelf.

Misschien is het wat voor jouw om niet met hele setjes te werken maar met losse snaren te proberen.

Geoffrey
21 oktober 2008, 20:43
Ben vast niet de enigste die deze zoektocht ondergaat. Ik zou graag van jullie bevindingen willen horen en welke dikte jullie uiteindelijk gebruiken.

Je bent zeker en vast niet de enige!!
Ik had een setje 012-056 op mn gitaar..nu heb ik een terug een setje 010-060maar ik denk dat ik mn onderste drie snaren van de 012 set er terug ga opleggen.
Het speelt voor mij persoonlijk toch iets beter.

Ik kan je enkel aanraden om het zelf eens uit te proberen.

demetalenman
22 oktober 2008, 09:01
dikkere snaren en benden of opdrukken, wat zijn jullie bevindingen daarvan. Dat gaat natuurlijk een stukkie zwaarder

Sjel
22 oktober 2008, 12:28
dikkere snaren en benden of opdrukken, wat zijn jullie bevindingen daarvan. Dat gaat natuurlijk een stukkie zwaarder

Het verschil tussen 010 en 011 zal je nauwelijks voelen in het benden. Dat is wel het geval als je een wounded G hebt. Ik gebruik altijd Dean Markleys en daar zit zowel een wounded als een niet-wounded G in. Die wounded heb ik eens een paar keer gebruikt, maar dan kom ik inderdaad in de problemen bij het benden. Sindsdien gebruik ik die dus nooit meer.

WillemdaGuide
22 oktober 2008, 13:08
Nou verschil tussen 0.10 en 0.11 merkte ik wel qua benden al is het uiteraard altijd een kwestie wennen.
Ik ben inmiddels overgestapt naar een set met de onderste drie van een 0.10 en de bovenste drie van een 0.11, dus 0.10 - 0.52, voor mij de ideale combi