PDA

View Full Version : Kom ik met mijn Band boven de 85 dB uit.



Miyagi6
21 oktober 2008, 16:49
Er is zo een open podium in Breda waar je kan spelen tot 85 dB. Ik speel met mijn bandje Nickelback, Green Day enzovoorts. Ik dat wij zeker over de 85 dB komen. Is dat zo??

Kim Wilson
21 oktober 2008, 16:53
Ligt eraan waar er gemeten wordt. Misschien bedoelen ze dat je niet boven de 85 dB mag komen gemeten aan de gevel van het dichtstbijzijnde woonhuis. En dan kom je er waarschijnlijk niet aan.

Dit zijn vaak van die lekker bureaucratische maatregelen die bedacht zijn door ambtenaren die geen idee hebben waar ze over praten. Je kunt niet een maximum van een aantal dB's opgeven zonder verdere uitgangspunten.

Bl44t44p
21 oktober 2008, 16:54
Onmogelijk vraag imho, dat is natuurlijk afhankelijk van hoe hard jullie spelen ;) Het uiteindelijke volume wordt uiteindelijk vooral bepaald door de geluidsman...

Rutger
21 oktober 2008, 16:59
Klinkt inderdaad als een klok en klepel verhaal

De waarde van 85 dB(A) komt namelijk uit de arbo en is de grenswaarde waar een werknemer op een werkdag gemiddeld maximaal aan bloot mag staan zonder verplicht gehoorbeschermende middelen te dragen. Heeft dus niets met muziek- en buitengeluid te maken.

Dus toch maar even navragen wat ze daar dan precies mee bedoelen.

Miyagi6
21 oktober 2008, 17:03
Okej dan zal ik dat maar doen. Njah volgens mij gewoon 85 dB dat wij samen mogen spelen daar zitten wij dan max over heen denk. Maarjah dat kunnen jullie ook niet zo makkelijk zeggen.

berolios
21 oktober 2008, 17:10
[...] Het uiteindelijke volume wordt uiteindelijk vooral bepaald door de geluidsman...
In zo'n klein k@tzaaltje? Vrees dat je het niet helemaal bij het rechte eind hebt vriend... podiumvolume bepaalt uiteindelijke hoeveelheid lawaai in dit soort gevallen.

verder @TS:
Vraag hoe er gemeten wordt en waar er gemeten wordt. Wil je flink gaan rocken en wordt er op de dansvloer gemeten, dan heeft spelen eigenlijk geen zin... zeker niet als ze een 'snelle' meting doen... drums zijn al MAKKELIJK 90-95 dB op een metertje of 4/5 afstand... zeker in een akoestisch niet echt optimale ruimte en zeker als de drummer een beetje doorhakt... dan heb ik het nog niet over gitaren en daar nog een keer de zang overheen leggen... zeer twijfelachtige geluidslimiet zou ik zeggen...

Als je toch graag wilt spelen op dat open podium, zou ik vantevoren de drummer goed instrueren belachelijk zacht te spelen... of hem met hotrods laten spelen... eventueel kun je ook een aantal akoestische versies instuderen... dat komt in zo'n geval tenminste een beetje goed over... want als je rockmuziek moet gaan spelen op klein-klein-kleutertje-volume komt dat meestal niet echt over.

Succes ermee!

bert k
21 oktober 2008, 17:10
En zorg dat niemand verkouden is. Eén keer hard niezen en je bent de sigaar...:)

Mr.Fingers
21 oktober 2008, 17:11
Een stel oude kousen/sokken/lompen rond die decibelmeter wikkelen wil wel eens helpen ;)

berolios
21 oktober 2008, 17:17
Er is zo een open podium in Breda waar je kan spelen tot 85 dB. Ik speel met mijn bandje Nickelback, Green Day enzovoorts. Ik dat wij zeker over de 85 dB komen. Is dat zo??

MVG Shailesh
Kijk trouwens goed uit dat dit niet zo'n kinderachtige tent is waar de backline-spanning er automatisch af gaat als je over een bepaald volume heen speelt...:punk: Niet echt lekker voor evt buizenversterkers etc.:angry::eek:

Voor mij is zo'n systeem een echte 'no go' en dan ook een van de weinige redenen om resoluut om te draaien wat mij betreft... maar goed... dat is weer een totaal andere discussie...

Let hier in ieder geval even goed op!

Harry
21 oktober 2008, 17:59
zijn er zalen die zo'n systeem hebben? Is het misschien een idee om daar een lijstje van te maken?

MjS
21 oktober 2008, 18:16
Ik heb ook een keer moeten spelen in redelijk grote kroeg met een zaaltje eraan, en die hadden al een keer wat dB-regeltjes gebroken, dus hebben ze onder dwang van de gemeente een decibelmeter gekoppeld aan de netstroom gehangen. Op 90 of 95 dB, en daar moesten wij dan spelen (niks van verteld vantevoren...) dus zodra we in een wat heftiger refrein zaten, hop, stroom d'r af. Niet te doen...

EuroCinema
21 oktober 2008, 18:23
Ik heb onlangs in 3 zalen gespeeld waar het gemeten werd, 1 daarvan had ook een zichtbare dB meter. Met mijn (weliswaar stevige) jazzfunkbandje kwamen we in een kroegopstelling veelal zo rond de 90 uit. In principe hoef je je er tijdens het spelen niet druk om te maken. De geluidsman moet gewoon alles uitversterken, juist ook in een kleine zaal, zodat hij het in de hand kan houden. Niet te veel podiumvolume dus. Maar dat kan met een punk/rockdrummer weleens lastig zijn.

berolios
21 oktober 2008, 19:12
zijn er zalen die zo'n systeem hebben? Is het misschien een idee om daar een lijstje van te maken?
Vroegah... toen ik nog regelmatig in kroegen en zaaltjes zat... ben ik ze een aantal keren tegen gekomen...

Ik kan me voorstellen dat als je constant van die idioten over de vloer hebt, die niet snappen waar ze mee bezig zijn en VEEEL te hard spelen, dat je er op een gegeven moment klaar mee bent en dan denkt: dan maar op de kansloze manier...

Ik zie het zelf echt als een belediging... als iemand tegen mij zegt: max ..dB, dan doe ik alles in mijn kunnen om me daaraan te houden... en als ik het al niet voor elkaar krijg om eronder te blijven, dan moet je gewoon geen live-band boeken, of alleen maar akoestische jazz dingetjes, want ik ben bereid daar ver voor te gaan als de show er uiteindelijk beter van wordt !! ... maar ik ga NOOIT een bandje in laten prikken op zo'n systeem... dat vertik ik... dan draai ik om of de organisator tekent een contractje waarin staat dat hij zonder enige discussie ALLE schades vergoed (nog nooit gebeurd trouwens... dan kan zo'n systeem opeens wel uit)... een van de weinige dingen waar ik echt niet aan begin...

heb het ook wel eens met een BigBand gehad in zo'n klein zaaltje... dan zouden de trompetten met een uithaal er al alles lekker uit laten klappen... terwijl die niet eens versterkt waren... heeft wel nogal wat gebel tussen de bedrijfsleider en eigenaar gekost... maar het systeem werd uiteindelijk gewoon uitgeschakeld en ik heb achteraf complimenten gekregen dat ik het zo mooi rustig heb gehouden (ja dag... ik ben toch geen onnozele prutser?)...

Ik vind zo'n systeem dus helemaal kansloos, maar kan wel begrijpen dat niet iedereen zich zoveel moeite zal doen om zich aan een limiet te houden en dat zo'n systeem dus soms als 'last resort' wordt gezien door zaaleigenaren.

Han S
21 oktober 2008, 20:23
Een jaar of tien geleden: jeugdcentrum 'De Hoogte' in Enkhuizen. Dat is een oud schoolgebouw en op de verdieping was een flinke zaal waar een podium was en een huis PA. Er was een nieuwe buurman naast komen wonen en hoewel die geweten moet hebben dat er een jeugdhonk was, vond hij het toch nodig om te klagen bij de gemeente.

Ik word op een avond gebeld door een in paniek zijnde verantwoordelijke. Of ik meteen kon komen want er was iemand van de gemeente en die deed heel moeilijk. De gemeente had geëist dat er een begrenzer was ge-installeerd en aldus was geschied, een Dateq apparaat van 2000 gulden. Dat zat op de inserts van de master op de mengtafel en die twee pluggen zouden er dus zo uitgetrokken kunnen worden waarbij de tafel dus lekker zonder begrenzer verder gaat.

Anyway, op dat apparaat zat een ingebouwde meetmicrofoon en met twee stelpotmetertjes welke achter een verzegeld luikje zaten kon het nivo waarbij de begrenzer in werking komt worden ingesteld. De keurige ambtenaar had een dB meter bij zich en op het podium speelde een rockband. Bij een geluidsdruk van 100 of 105 (jawel!) werd het apparaat afgesteld en dat kon je zien aan de rode ledjes die dan oplichtten.

De man stelde de potmeterjes in en zou de luikjes afsluiten, waarop ik hem vroeg om even te kijken. Ik zei: kijk, dit is de masterfader en als ik die dicht zet komt er geen geluid meer uit de speakers en horen we alleen het geluid dat van de band op het podium komt. Dus ik haal de master naar beneden en de rode ledjes bleven gewoon branden.

Dat zal Ilse deLange niet kunnen waarderen schat ik en haar FOH technicus zal of de kabels er uit trekken of de zegels verbreken en de boel op max zetten.

Het jeugdcentrum is niet zoveel later gesloten wegen overlast.

De moraal: als ik een scheet laat kom ik al aan 85dB.

skanky
21 oktober 2008, 20:35
De Hoogte is weer open onder de naam Cayen. Ik sta er af en toe wel eens. De gemeente is niet zo streng meer. Er is ook max nog maar 1 band per maand. Maar ik moet het wel een beetje rustig houden.

Han S
21 oktober 2008, 20:38
Klopt, maar waar het om gaat is die 85dBA, dat is niet reëel en geen band zal dat halen, dus het slaat nergens op. Ik woon ongeveer 100 meter van de kerk en op zondagmorgen heb ik wel eens gemeten: 96dBA aan kerkklokkenlawaai. Een langs lopende fanfare haalt dik 100dBA en je weet dat een toename van 3dBA een verdubbeling betekent, het werkt logarithmisch

Bl44t44p
21 oktober 2008, 21:46
In zo'n klein k@tzaaltje? Vrees dat je het niet helemaal bij het rechte eind hebt vriend... podiumvolume bepaalt uiteindelijke hoeveelheid lawaai in dit soort gevallen.


Ik lees nergens "klein kutzaaltje" eigenlijk. Maar als dat het geval is dan gaat wat ik zei inderdaad niet op. En anders eigenlijk ook niet, als ik dat (geweldige) verhaal van Han S zo lees.

Rutger
22 oktober 2008, 11:12
Klopt, maar waar het om gaat is die 85dBA, dat is niet reëel en geen band zal dat halen, dus het slaat nergens op.
Het gaat hier om een buitenpodium, dus ik kan me voorstellen dat er strenge eisen aan zijn gesteld. Maar dan moet je geen electrische bands of blazers uitnodigen om op dat podium te gaan staan, maar het beperkt houden tot rustige akoestische muziek.

Kim Wilson
22 oktober 2008, 11:22
Maar dan nog blijft de vraag waar ze gaan meten. 5 meter voor de speakers ga je er overheen, maar aan de gevel van de huizen die 150 meter verderop staan, zou je er best onder kunnen blijven.

Rutger
22 oktober 2008, 11:24
Precies, dat moet ie dus eerst even bij de gemeente navragen.

En zodra je t weet kan ook wel een rekensommetje voor je maken of je t dan gaat redden of niet.

Is m'n werk, maar voor jullie doe ik t helemaal gratis :D

Megadeth22
23 oktober 2008, 00:35
Beetje offtopic; waar ga je spelen? Bij de popronde?

Michael AE
23 oktober 2008, 22:47
Ik deed laatst een bruiloft waarbij ze in de zaal een lampje hadden staan die zou gaan knipperen boven de 90 db. Ook hadden ze er doodleuk zo'n systeempje aan gehangen om mijn stroom uit te schakelen als ik er boven zou zitten.

Kreeg om de haverklap klachten over de slechte verstaanbaarheid van de zang. Dat lichtje stond de hele avond te knipperen, maar niemand had klachten over de hardheid van het volume. Men vond het eerder te zacht.

90 db was al niet te doen, laat staan 85.

Ik ga in elk geval nooit meer een bandje draaien op minder dan 100 db. Als mensen dat te hard vinden, huren ze maar een dj. (Die komen vaak al meer richting de 110, maar daar klaagt niemana over...)

Miyagi6
23 oktober 2008, 22:58
Njah in De hijgende hert. Ik denk dat wij met Gitarist Drummer zangeres er over heen zitten. De drumstel van de drummer is uitzich zelf al heel hard en hij ken er niet rustiger op spelen. Hij zegt dat hij in ze eentje er al over heen zit en dat geloof ik best.

pimmetje
23 oktober 2008, 23:03
Hijgend Hert in Breda?
Zo ja... is dat nog steeds grand-cafe-achtig? De tent waar ik nu aan denk was een jaar of 12 geleden al ronduit zeikerig over alles wat met live muziek te maken had.
Ik geloof dat we ze dat ook 'ns duidelijk heb laten weten na ons optreden.... laatste optreden daar geloof ik :D.

vulvasonic
24 oktober 2008, 03:40
Wij spelen vrijwel altijd zonder problemen op een hoog volume. Maar een tijd terug, spelend op een gigantisch podium tijdens de zomerfeesten van Nijmegen, waar op iedere straathoek bands staan te spelen, van vroeg tot 's avonds laat, gedurende een VOLLE week, stonden de metertjes in de aanslag, om bij blijvend overtreden van de 85dB-norm, de stroom uit te schakelen, uit angst voor boze bewoners van nabij gelegen panden.
Loze dreigementen?
Nee dus.

En zo sta je ineens je best te doen om ten overstaande van 1000 toeschouwers, de band trachten te profileren als een strakke, knalharde betonmolen. Niet bewust van het feit dat slechts de zang voorzichtig werd uitversterkt over het gigantische PA systeem.

Het overgrote deel van het publiek heeft hier geen enkele notie van en beoordeelt de band op basis van wat het hoort (en vooral ook NIET hoort).
Geloof me dat je je dan knap lullig voelt.

Iedere slag op de snaredrum gaat over die 85dB heen.

Swan
24 oktober 2008, 18:31
vorig weekend in de Unitas in Wageningen gespeeld, stond ook de hele tijd n meisje met een dB meter in de zaal, mocht niet boven de 95 uitkomen...
zucht, normaal spelen we met pieken van 130 dB.

Miyagi6
24 oktober 2008, 18:33
Najaah weten jullie andere plekken in Breda waar je als ONBEKENDE Band kan optreden?

pimmetje
24 oktober 2008, 18:36
Ligt aan 't genre, maar de Catch22 was vroeger wel een goeie kroeg om te spelen. Genoeg zatlappen om 't gezellig te maken en geen gezeik over 85dB. Zal aan de ierse eigenaar hebben gelegen :D.
Bestaat nog steeds zie ik (catch22breda.nl (http://www.catch22breda.nl/)), maar ben er al jaaaaaaren niet meer geweest.

Miyagi6
24 oktober 2008, 22:46
Wij spelen rock. veel open podiums ken ik niet.

skanky
25 oktober 2008, 02:20
vorig weekend in de Unitas in Wageningen gespeeld, stond ook de hele tijd n meisje met een dB meter in de zaal, mocht niet boven de 95 uitkomen...
zucht, normaal spelen we met pieken van 130 dB.


130dB is echt krankzinnig. Dat is echt niet iets om trots op te zijn hoor! Zo verpest je je eigen oren en dat van het publiek. Als ik daarbij geluidstechnicus zou zijn dan mochten jullie kiezen of alles zachter zetten of weer lekker naar huis. 130dB is echt belachelijk!

Swan
25 oktober 2008, 02:46
maarja dat ben je niet, helaas pindakaas.
en daarbij raden we altijd oordoppen aan, onze muziek gaat om de totaalbelevenis, ook de fysieke impact van het geluid, t gaat verder dan een rockdeuntje.

skanky
25 oktober 2008, 10:47
Maar als je oordoppen aanraad bij je eigen concert, dan begrijp je zelf toch wel dat je niet goed bezig bent?
Je verneukt je eigen oren, dat van het publiek en ook nog van de mensen die bij het podium aan het werk zijn. Dan sla je toch veel te ver door met je fysieke impact?

Han S
25 oktober 2008, 12:35
Maar als je oordoppen aanraad bij je eigen concert, dan begrijp je zelf toch wel dat je niet goed bezig bent?
Je verneukt je eigen oren, dat van het publiek en ook nog van de mensen die bij het podium aan het werk zijn. Dan sla je toch veel te ver door met je fysieke impact?


Op zich vind ik het te bizar voor woorden dat mensen tegenwoordig oordoppen nodig hebben als ze in een band spelen, naar een concert gaan oid. Als je daar goed over nadenkt klopt dat van geen kant.

pimmetje
25 oktober 2008, 12:36
Tja, 85dB is overdreven zacht en niet te doen als 't om pieken gaat. Maar 130dB is zo mogelijk nog idioter.
Leuke totaal-experience die je nog je leven lang bij je kan dragen :stop:.

Han S
25 oktober 2008, 12:59
Daar op inhakend: de verwachting is dat 70% van de mensen over een jaar of tien/twintig gehoorgestoord zal zijn. In Amerika lopen processen tegen organisatoren van concerten, maar het is moeilijk te bewijzen dat jouw gehoorbeschadiging is veroorzaakt door hun concert. Maar niettemin raken zeer veel jongeren gehoorgestoord en niet alleen van concerten en het spelen in bandjes, maar nog veel meer door het veel te lang luisteren met oortjes in naar een veel te hoog geluidsnivo.

Iedereen kent dat sissende geluid van iemand achterin de bus met een Ipod. Ik zie jonge mensen aan de overkant lopen met oortjes in en ik kan horen welke muziek ze luisteren, op een meter of zes afstand en ik ben binnenkort dus 66 jaar. Ik vind dat te bizar voor woorden. Ik zie mensen in een boemboem auto langs rijden en ik hoor ze 200 meter verder nog steeds. Die gasten moeten stokdoof raken.

En als het kwaad eenmaal is geschied (en dat gaat heel geleidelijk) dan is er geen weg terug, een gehoorapparaat is kut met peren.

pimmetje
25 oktober 2008, 14:09
Ik zie mensen in een boemboem auto langs rijden en ik hoor ze 200 meter verder nog steeds. Die gasten moeten stokdoof raken.Vond ik zo'n mooi tv-moment.
Ventje met een enorme bak apparatuur in z'n auto en die herrie natuurlijk dagelijks loeihard. De buurt waar hij altijd zat te genieten van z'n muziek had erover geklaagd.

Dus dat ventje kreeg van zo'n tv-programma naast een opgeheven vingertje ook nog een gehoortest. Daaruit kwam natuurlijk wat iedereen al wist.
Die trut van die test vertelt 'm ook op plechtige toon dat hij een heleboel al niet meer hoort.

Reactie van ventje: "dus ik moet een zwaardere versterker kopen?" :D.

zeiler
25 oktober 2008, 15:37
tjah :)

won een Ipod 4 Gig en mooi weer verkocht :)

zonde van je oren. maar inderdaad, 130 is wel erg veel :)

maar stofzuigers veroorzaken ook al best een hoog percentage dus wat dat betreft... 130 blijft ziekelijk hoog maar toch :D

skanky
25 oktober 2008, 15:58
Ik heb nu net een band gesoundcheckt voor vanavond, de zanger vroeg zich af of z'n monitoren aan stonden. Ik ging bij'm luisteren en het stond al keihard. Maar ik vind het prima hoor, het zijn zijn oren.

Han S
25 oktober 2008, 16:09
Ik heb nu net een band gesoundcheckt voor vanavond, de zanger vroeg zich af of z'n monitoren aan stonden. Ik ging bij'm luisteren en het stond al keihard. Maar ik vind het prima hoor, het zijn zijn oren.

Ik had altijd een dB meter bij me en als je dat op oor afstand meet dan schrikken ze meestal. 85dB is de norm voor 8 uur, bij 105 dB heb je het al over enkele minuten en bij 130 dB is gehoorbescherming absoluut noodzakelijk en dan niet een paar van die gele schuimpropjes maar professionele dempers van tenminste een dBtje of 40.

Een Boeing 747 haalt op 15 meter 162dBA en blaast een grote auto letterlijk weg alsof het een propje papier is.

Dat je het prima vindt dat hij zijn oren wegblaast kun je over discussieren, ik vind dat je hem er voor mag waarschuwen, jij bent zelf ook zuinig op de oortjes neem ik aan.

skanky
25 oktober 2008, 16:15
Dat je het prima vindt dat hij zijn oren wegblaast kun je over discussieren, ik vind dat je hem er voor mag waarschuwen, jij bent zelf ook zuinig op de oortjes neem ik aan.

Ik heb al een lichte beschadiging aan een oor van het vele discman luisteren vroeger, maar tegenwoordig ben ik heel zuinig op m'n oren. Ik heb 'm gewaarschuwd hoor, dat doe ik zeker wel. Maar ik ga'm niet weigeren.

Ik gebruik altijd een extreme isolation koptelefoon. Deze dempt 30dB, ik maak altijd een eigen mixen hiervoor als ik monitors doe. Dan hoor ik alsnog alles, maar dan op een normaal volume.

Harald
27 oktober 2008, 12:46
85 dB zal het wel niet geweest zijn, denk dat we gisteren zo rond de 90 a 95 zaten... Hindervergunning was toch geweigerd, we moesten HEEEEL zacht. Maar dat werkt gewoon niet. Speelt niet lekker, en wat je doet komt nauwelijks over. Zoals iemand uit het publiek al zei, het klinkt wat mat, gelukkig had hij wel in de gaten dat dat door het geluid kwam.

Onze drummer moest op een elektronische kit. Op het podium hoorde je soms het slaan van de stokken op de rubber pads harder dan de bijbehorende hi hat sound! En dan krijg je die elektronische discotoms Poem PoePoePoem Poeiiiii ...Da's ook niet echt lekker voor blues :seriousf:

Hoeft zeker niet allemaal keihard, maar te zacht werkt ook niet.

Hallie
31 oktober 2008, 01:01
ik stond laatst bij een optreden achter de geluids tafel, en daar lag een meter met pieken rond de 106dB.
manman dat ging hard, en dan sta je nog niet eens vooraan.

ik denk eerlijk gezegt dat dat 130 dB verhaal opschepperij is, want er is niemand die dat trekt.
lege zalen dus.
de enige die overblijven zijn mensen met oordoppen.
en de fysieke ervaring die ik er aan over zou houden is buikpijn en schijt problemen.
ik ga liever dood naast een straaljager.
(dit heeft niets te maken met jullie muziekstijl)
bovendien is het geluid dan 1 grote brij.

maargoed dat terzijde is 110 dB al waanzin.

MjS
31 oktober 2008, 01:17
Ben bij Kane in de Kuip geweest, had snake-pit kaarten gewonnen. Maar wat ging het hard daar! Ik had oordoppen bij me, en gelukkig maar want het ging echt superhard. Zeker recht voor de subs was het niet uit te houden (niet alleen je oren, je biertje schudt uit je hand!!)... Vriend die mee was had geen doppen mee, had ie behoorlijk spijt van!

Snijdie
31 oktober 2008, 01:28
Daar op inhakend: de verwachting is dat 70% van de mensen over een jaar of tien/twintig gehoorgestoord zal zijn. In Amerika lopen processen tegen organisatoren van concerten, maar het is moeilijk te bewijzen dat jouw gehoorbeschadiging is veroorzaakt door hun concert. Maar niettemin raken zeer veel jongeren gehoorgestoord en niet alleen van concerten en het spelen in bandjes, maar nog veel meer door het veel te lang luisteren met oortjes in naar een veel te hoog geluidsnivo.

Iedereen kent dat sissende geluid van iemand achterin de bus met een Ipod. Ik zie jonge mensen aan de overkant lopen met oortjes in en ik kan horen welke muziek ze luisteren, op een meter of zes afstand en ik ben binnenkort dus 66 jaar. Ik vind dat te bizar voor woorden. Ik zie mensen in een boemboem auto langs rijden en ik hoor ze 200 meter verder nog steeds. Die gasten moeten stokdoof raken.

En als het kwaad eenmaal is geschied (en dat gaat heel geleidelijk) dan is er geen weg terug, een gehoorapparaat is kut met peren.
Mwa, het valt allemaal wel mee hoor. Zodra je slechthorend bent, heb je een ingebouwde demper, ideaal voor feesten dus. Vanwege die handicap ben je meer gefocust op liplezen, nog een groot voordeel tijdens feestjes en optredens. Batterijtjes in die dingen gaan een week of twee a drie mee, en zijn goedkoper dan snaren. Dat nadeel valt alles mee. Vergeet niet dat de zorgverzekering een hoop vergoed. Ow ja, ze zijn tegenwoordig ook in alle kleurtjes verkrijgbaar.



Zelf ben ik geboren met een gehoorafwijking. Als ik mensen tegenkom die Han S hierboven beschreef kan ik me niet voorstellen dat die personen zichzelf kunnen vergeven als ze een klant van BeterHoren worden. Harde muziek is vet, maar wat mag het je kosten?

(sorry, als slechthorende wilde ik toch even m'n mening erover kwijt :))

Jeroen76
31 oktober 2008, 08:29
Beste Snijdie,
Ik begrijp geen bal van wat je post, hoewel het wel in redelijk nederlands is geschreven. Bedoelde je eerste stuk sarcastisch? Anders lijken de twee stukken behoorlijk in tegenspraak met elkaar.

Groetjes,
Jeroen

DeiDRagonas
31 oktober 2008, 09:27
Beste Snijdie,
Ik begrijp geen bal van wat je post, hoewel het wel in redelijk nederlands is geschreven. Bedoelde je eerste stuk sarcastisch? Anders lijken de twee stukken behoorlijk in tegenspraak met elkaar.

Groetjes,
Jeroen

Cool, nog iemand die et nie snapt.

Mogge btw, R.

Han S
31 oktober 2008, 10:32
Het vervelende van gehoorbeschadigingen door lawaai is dat een deel van het frequentiegebied zachter wordt of wegvalt. Dus je gaat niet in zijn totaliteit zachter horen, maar als eerste valt dat deel weg dat zorgt voor de verstaanbaarheid, het gebied rond 3.5 a 4 khz.

En denk vooral niet dat dit een pretje is, zou je het hele toongebied voor een deel kwijtraken dan heb je idd geen oordoppen meer nodig tijdens harde muziek, maar helaas werkt het niet zo.

bert k
31 oktober 2008, 11:18
Goed lezen, mensen, dat was een cynische post. Net als iemand met een kunstbeen het een voordeel vindt dat hij nou nooit meer zweetvoeten heeft.

bert k
31 oktober 2008, 11:19
ik stond laatst bij een optreden achter de geluids tafel, en daar lag een meter met pieken rond de 106dB.
manman dat ging hard, en dan sta je nog niet eens vooraan.

ik denk eerlijk gezegt dat dat 130 dB verhaal opschepperij is, want er is niemand die dat trekt.

Als het bij de tafel al 106 db was, dan kan je vlak bij de boxen best die pieken van 130 db halen...

Snijdie
31 oktober 2008, 11:38
Ik hoopte dat ik genoeg 'voordeeltjes' had opgenoemd om duidelijk te maken dat het inderdaad cynisch was. Volgens mij weet men pas hoe belangrijk gehoor is als ze het missen.

@ Han S: scherp, had ik even geen rekening mee gehouden.


Wat ik me afvraag is of er nog vuistregels zijn voor afstand en decibellen. Of komen er zoveel externe invloeden bij kijken dat het niet mogelijk is om uitspraken te doen als: 'voor elke x meter dat je je van de geluidsboxen verwijderd zal het volume grofweg met y Db verminderd worden'?

Han S
31 oktober 2008, 11:48
Als de afstand verdubbelt zal de geluidsdruk afnemen met 3 dB, hoewel ik me afvraag of dit in de buitenlucht ook zo zal zijn want met een beetje wind krijg je volgens mij heel andere cijfers. En nu wel het toch over lawaai hebben: de JSF maakt vele malen meer lawaai dan de F16, 121dB op 1000 voet hoogte waar de F16 aan 108dB komt. Dat is 13dB meer en dat is meer dan acht keer zo hard.

Kim Wilson
31 oktober 2008, 11:52
Ik vraag me juist af of dat binnen wel zo werkt. Het geluid kan geen kant op, weerkaatst tegen de muren, plafond en de vloer. De drukgolf komt dus eigenlijk altijd geheel naar je toe. Ik denk dat je alleen in de buitenlucht bij windstil weer kunt spreken van die -3dB per verdubbeling van de afstand.

skanky
31 oktober 2008, 12:05
Dat klopt niet helemaal Han. Als je verder dan 5x de diameter van het afstralende gedeelte van de bron bent neemt het directe geluid met 6dB per verdubbeling van de afstand af. Daar binnen neemt het directe geluid nauwelijks af....

Han S
31 oktober 2008, 12:06
Er is een verschil tussen de werkelijke afname van geluidsdruk en hoe wij die ervaren ook.

Jeroen76
31 oktober 2008, 12:12
Goed lezen, mensen, dat was een cynische post. Net als iemand met een kunstbeen het een voordeel vindt dat hij nou nooit meer zweetvoeten heeft.

Ik had het stukje een aantal keren gelezen, ik had al een opmerking gemaakt over het keurige nederlands. Maar aangezien ik de poster nog niet kende, snapte ik de post niet echt. Ik had het immers ook te makkelijk als sarcastisch kunnen opvatten terwijl de poster iets anders had willen teweeg brengen.

Groetjes,
en ook goedemorgen,
Jeroen

skanky
31 oktober 2008, 13:26
Er is een verschil tussen de werkelijke afname van geluidsdruk en hoe wij die ervaren ook.

Je haalt wat dingen door elkaar.
2x zo hard = +3db (verdubbeling van het vermogen)
2x afstand = -6dB

pol
31 oktober 2008, 14:15
behalve bij line array systemen :) die zouden maar - 3db doen per verdubbeling van de afstand, omdat het geluid zich in een kolom voortbeweegt.

berolios
3 november 2008, 15:53
//off-topic:

heel effe off-topic reageren, sorry:

behalve bij line array systemen :) die zouden maar - 3db doen per verdubbeling van de afstand, omdat het geluid zich in een kolom voortbeweegt.
Ja, maar dan hebben we het wel over een line-source-array en NIET over zomaar een stel boxen onder elkaar gehangen of gestackt (line-array).

off-topic//

skanky
3 november 2008, 16:11
//off-topic:

heel effe off-topic reageren, sorry:

Ja, maar dan hebben we het wel over een line-source-array en NIET over zomaar een stel boxen onder elkaar gehangen of gestackt (line-array).

off-topic//

Het lijkt mij zo kewl om een line-array te laten sponsoren door Chiquita. En dan de hele array geel laten spuiten met in het midden het blauwe chiquita logo. :)

Harald
3 november 2008, 16:36
Hmmm, kan me dan wel een soort rubberen ommanteling van een niet te noemen merk noemen die net wat meer rock & roll is :seriousf:

skanky
3 november 2008, 16:51
Hmmm, kan me dan wel een soort rubberen ommanteling van een niet te noemen merk noemen die net wat meer rock & roll is :seriousf:

Michelin? Goodyear? Bridgestone?

:seriousf:

Harald
3 november 2008, 17:48
Dat zou meer iets zijn voor het ronde videoscherm van Pink Floyd. Laat ik zeggen dat als er dan een gospelbandje komt spelen, het wellicht een wat lullige indruk maakt :chicken:

heavy-metal-thunder
22 november 2008, 23:25
In zo'n klein k@tzaaltje? Vrees dat je het niet helemaal bij het rechte eind hebt vriend... podiumvolume bepaalt uiteindelijke hoeveelheid lawaai in dit soort gevallen.

verder @TS:
Vraag hoe er gemeten wordt en waar er gemeten wordt. Wil je flink gaan rocken en wordt er op de dansvloer gemeten, dan heeft spelen eigenlijk geen zin... zeker niet als ze een 'snelle' meting doen... drums zijn al MAKKELIJK 90-95 dB op een metertje of 4/5 afstand... zeker in een akoestisch niet echt optimale ruimte en zeker als de drummer een beetje doorhakt... dan heb ik het nog niet over gitaren en daar nog een keer de zang overheen leggen... zeer twijfelachtige geluidslimiet zou ik zeggen...

Als je toch graag wilt spelen op dat open podium, zou ik vantevoren de drummer goed instrueren belachelijk zacht te spelen... of hem met hotrods laten spelen... eventueel kun je ook een aantal akoestische versies instuderen... dat komt in zo'n geval tenminste een beetje goed over... want als je rockmuziek moet gaan spelen op klein-klein-kleutertje-volume komt dat meestal niet echt over.

Succes ermee!

met een rockband kom je nooit beneden de 85 dB. NOOIT! heb ooit metingen gedaan met een lampenversterker van 5W als die nog niet gans open stond zaten we boven 110 Db5a) (gemeten op 1 m afstand van de speaker). Je moet er van uit gaan dat er 3 dB afgaat per afstandsverdubbeling. Dus op 2m zou het 107 zijn, op 4m 104 op 80 101. Een 50W lampenversterker gaat bij volle belasting + 125 dB (afhankelijk van output gitaar, speaker enz... maar dit zijn toch richtinggevende getallen).

heavy-metal-thunder
22 november 2008, 23:29
Je haalt wat dingen door elkaar.
2x zo hard = +3db (verdubbeling van het vermogen)
2x afstand = -6dB

afstandsverdubbeling -6 dB is bij lijnbronnen (vb. een vliegtuig dat voorbij vliegt, een trein, een drukke autostrade). Een speaker is eerder een puntbron. Maar dit is een theoretische benadering.

berolios
22 november 2008, 23:57
afstandsverdubbeling -6 dB is bij lijnbronnen (vb. een vliegtuig dat voorbij vliegt, een trein, een drukke autostrade). Een speaker is eerder een puntbron. Maar dit is een theoretische benadering.
Wel de melk horen klotsen, maar niet weten waar de tepel hangt?

-6 dB per verdubbeling afstand bij omnistralers/ puntbronnen
-3 dB per verdubbeling afstand bij lijnbronnen (in het near-field althans)

En als je gaat verkondigen dat een langsvliegend vliegtuig of voorbij razende trein een lijnbron is... trek ik toch echt de conclusie dat je voortaan beter na moet denken voordat je een bijdrage levert waarin je pretendeert de theoretische wijsheid in pacht te hebben... want dat is duidelijk niet het geval.

wat dit aub opbouwend op... want het is niet erg als je iets niet weet... en het is ook niet erg als je denkt ergens iets over te weten en dan vraagt of dit inderdaad juist is... maar ga aub geen onzin als waarheid verkopen... wat je zegt komt niet eens in de buurt van de waarheid namelijk

berolios
23 november 2008, 00:04
met een rockband kom je nooit beneden de 85 dB. NOOIT! heb ooit metingen gedaan met een lampenversterker van 5W als die nog niet gans open stond zaten we boven 110 Db5a) (gemeten op 1 m afstand van de speaker). Je moet er van uit gaan dat er 3 dB afgaat per afstandsverdubbeling. Dus op 2m zou het 107 zijn, op 4m 104 op 80 101. Een 50W lampenversterker gaat bij volle belasting + 125 dB (afhankelijk van output gitaar, speaker enz... maar dit zijn toch richtinggevende getallen).
Met de door jou geschetste mentaliteit zul je nooit op een normaal volume kunnen spelen inderdaad... dat klopt helemaal... laat staan dat jij ooit in staat zult zijn je aan een ambitieuze norm als 85 dB max te houden. "Een 5W versterker DIE NOG NIET EENS GANS OPEN STOND"... dat ronde ding voorop... dat is een volumeknop, geen AAN/ UIT schakelaar !! Als het te hard is, zet je het zachter, zo simpel is het...

Dat rekensommetje ga ik verder niet op in, zal ondertussen duidelijk zijn dat die niet goed is, toch?

Neemt overigens niet weg dat ik 85 dB een belachelijke limiet vind voor live-muziek, doe dan niks zeg ik dan, of laat alleen jazz-combo's en singer-songwriters toe. Maar of je toch wilt spelen is een kwestie van afwegingen maken. Kom je er toch op uit dat je wilt spelen onder de voorwaarde van max 85 dB, dan zijn er echter genoeg dingen die je kunt doen om in die situatie toch een goed optreden weg te geven.

Je moet niet gaan willen rocken en stampen alsof er niks aan de hand is, maar als je bijvoorbeeld een akoestische set instudeerd kun je een goede show geven, niet boven de 85 dB uitkomen en TOCH je muziek met integriteit en overtuiging aan het publiek overbrengen. Ga je ermee om zoals jij hierboven aangeeft, dan zal dat laatste nooit en te nimmer gaan lukken.

Neem bijvoorbeeld het hoofdpodium van de Nijmeegse 4-daagse op de Waalkade, daar mag je maar 90 dB op de FOH en er wordt op een extreme manier gemeten (die gasten gaan zelfs met een bootje het water op om te meten --> compleet idioot natuurlijk)... maar als je je hoofd erbij houdt kun je ook daar gewoon een goede sound maken... laatste keer dat ik daar stond een prima geluid neergezet, niet heel rock 'n roll, maar wel gewoon goed voor elkaar, al zeg ik het zelf... je moet wel willen natuurlijk, daar begint het mee ;).

berolios
23 november 2008, 16:47
Het lijkt mij zo kewl om een line-array te laten sponsoren door Chiquita. En dan de hele array geel laten spuiten met in het midden het blauwe chiquita logo. :)
Ha ha ha...

Heb je Sensation wel eens gezien/ gedaan ??
Daar mag je je bruine boxen ook inpakken met decor-materiaal...

Luke-wannabe
23 november 2008, 17:40
Wij spelen full throttle rond de 100 dB. Dat is gemeten zo'n 6 meter van het podium af zeg maar.
Is dat heel hard? We spelen wel met een dynamiek van 10 dB :D Best cool

paulusdeBKB
24 november 2008, 13:21
100 dB is best hard, en dus precies goed! :)

Nog een nadeel van gehoorbeschadiging dat ik nog niet genoemd zag: hard geluid doet veel sneller pijn aan je oren! Ik sta zelf dus bij bovengenoemde 100 dB ook niet meer vooraan bij het podium en mijn Exinore oordopjes gaan overal mee naartoe.

pimmetje
24 november 2008, 13:42
100 dB is best hard, en dus precies goed! :)

Nog een nadeel van gehoorbeschadiging dat ik nog niet genoemd zag: hard geluid doet veel sneller pijn aan je oren! Ik sta zelf dus bij bovengenoemde 100 dB ook niet meer vooraan bij het podium en mijn Exinore oordopjes gaan overal mee naartoe.heheheh... sinds ik van die exinore doppies heb, ben ik echt een zeur geworden over te hard geluid... ja ja, op dat gebied ook al :D.

Als je ze echt consequent gebruikt, ontwen je hard geluid en gaat je tolerantie omlaag.
Ik zie bandleden met dopjes ook al vaker de doppen na een set even uitdoen om ze METEEN met schrik op het gezicht weer in te doen, omdat de kroeg ook loeihard draait. De bandleden zonder dopjes lijken totaal geen last van die herrie te hebben...
Een ervan heeft ze pas een dik half jaar en ik zie 't 'm nu al meer doen :D.

paulusdeBKB
25 november 2008, 00:22
Ik ben gestopt met mijn vorige bandje omdat het met 3 zangeressen en vier (vrij slechte) blazers gewoon te fokking hard was. Helaas was het toen al te laat... Gelukkig hoef ik met een dochtertje en een tweede op komst niet meer 3 keer per week in de kroeg / op snabbel te zijn om me meer mans te voelen. Wat ik nog aan oren over heb, zal dus nog wel een tijdje meegaan :)

Jaja, ik word oud.

Luke-wannabe
25 november 2008, 00:38
:dontgeti: Je kunt toch gewoon oordoppen dragen! Stom hoor!

Han S
25 november 2008, 00:41
:dontgeti: Je kunt toch gewoon oordoppen dragen! Stom hoor!

Als je er goed over nadenkt is oordoppen (moeten) dragen wel stom inderdaad, dat zou niet nodig moeten zijn.

Luke-wannabe
25 november 2008, 00:50
Als je er goed over nadenkt is oordoppen (moeten) dragen wel stom inderdaad, dat zou niet nodig moeten zijn.
Hoezo? Als je een beetje beukt op die drums is het gewoon hard. Klaar.

paulusdeBKB
25 november 2008, 00:58
Klopt, ik ben ook niet tegen hard, mits een beetje normaal hard en niet stervenskolerehard. Alleen kan ik er niet meer zo goed tegen. En dat ik niet meer 3 dagen per week in de kroeg hang, heeft voor een gedeelte ook met de logistieke uitdagingen van een gezin te maken. Vroeg op en zo.

Luke-wannabe
25 november 2008, 01:12
Klopt, ik ben ook niet tegen hard, mits een beetje normaal hard en niet stervenskolerehard. Alleen kan ik er niet meer zo goed tegen. En dat ik niet meer 3 dagen per week in de kroeg hang, heeft voor een gedeelte ook met de logistieke uitdagingen van een gezin te maken. Vroeg op en zo.
+1 een rockbandje is toch ook gewoon hard..? Althans een goed rockbandje wel, vind ik.

Swan
25 november 2008, 11:22
heheheh... sinds ik van die exinore doppies heb, ben ik echt een zeur geworden over te hard geluid...

is dat Exinore aan te bevelen? ik moet ook nog eens goeie oordoppen hebben.

iWishmaster
25 november 2008, 11:32
+1 een rockbandje is toch ook gewoon hard..? Althans een goed rockbandje wel, vind ik.

Mee eens.

Ik ben onlangs nog bij een concert in 013 geweest (Bullet For My Valentine, geweldig optreden overigens) en het geluid was super. Hard en helder, maar niet zo hard dat ik doppen nodig had.

Tijd geleden bij een optreden geweest (kan me niet meer herinneren waar, iig kleinere, minder professionele zaal), waar het geluid zo hard stond dat zonder doppen volgens mij het bloed uit mijn oren was gestroomd. Zo hard dat het laag 1 modderzooi was.

Goed geluid moet hard, maar goed geluid _te_ hard is nog steeds kut.

Han S
25 november 2008, 12:04
Mee eens.

Ik ben onlangs nog bij een concert in 013 geweest (Bullet For My Valentine, geweldig optreden overigens) en het geluid was super. Hard en helder, maar niet zo hard dat ik doppen nodig had.

Tijd geleden bij een optreden geweest (kan me niet meer herinneren waar, iig kleinere, minder professionele zaal), waar het geluid zo hard stond dat zonder doppen volgens mij het bloed uit mijn oren was gestroomd. Zo hard dat het laag 1 modderzooi was.

Goed geluid moet hard, maar goed geluid _te_ hard is nog steeds kut.

En als je gaat meten dan kan het best zijn dat het geluid dat je als goed en zachter ervaart, op de meter harder is dan die brei welke zo hard lijkt.

Ik was eens uitgenodigd bij The Scene en dat heb ik precies een halve minuut volgehouden, 126dBA achter in de zaal.

Luke-wannabe
25 november 2008, 12:15
Ik heb 2 jaar geleden met m'n bandje een keer in het voorprogramma van de Golden Earring gespeeld en dat was zo hard dat er mensen gehoorbeschadigingen hebben opgelopen. Dat weet ik omdat er veel vrienden van de band bij waren.

EuroCinema
25 november 2008, 12:17
Eens. Ik heb wel concerten meegemaakt waar door het enorme volume niets meer te onderscheiden was in de brei, vooral eind jaren 80 : Sonic Youth, Ramones... hele gigs waarbij ik als fan misschien 1/3 van de nummers kon herkennen, de rest verzoop in het oorverdovende volume. (Ik heb beide trouwens ook op normalere volumes gehoord en de muziek kwam dan ook beter tot z'n recht). En de volgende dag op school de hele dag niks van de les verstaan door de piep in je oren. De voorste rijen stonden bij SY met wc-papier in hun oren van ellende. Destijds vond ik het stoer, nu denk ik: achterlijk! Een kennis van me heeft bij een concert (ik meen van de Swans) zelfs een keer een gescheurd trommelvlies opgelopen. Ook Oasis en Supergrass vond ik in hun begindagen idioot hard spelen ten opzichte van de sound van de muziek. In het geval van die eerste band had ik ook het vermoeden dat ze Liam's getergde stembanden wilden verstoppen achter een muur van volume.

Han S
25 november 2008, 12:28
Belachelijk, is een kwestie van volksgezondheid lijkt me.

Luke-wannabe
25 november 2008, 12:30
Die fucking harde muziek is natuurlijk complete onzin.
Ik denk wel dat er in de jaren 90 minder weet van was dat het schadelijk voor je oren was. Of niet?

Han S
25 november 2008, 12:52
Dat wisten ze in de jaren 60 al hoor en ik heb de indruk dat het alleen maar steeds harder is geworden sinds de jaren 80. Maar toen stond Normaal ook al met 20 kilowatt in een dorpshuis.

pimmetje
25 november 2008, 13:06
is dat Exinore aan te bevelen? ik moet ook nog eens goeie oordoppen hebben.AB-SO-LUUT!
Het is, zoals Han zegt, belachelijk dat 't nodig is om oordoppen in te doen, maar ik merk met 1 band waar ik in speel al dat 't gewoon nodig is. De drummer alleen slaat direct na 't opbouwen al hard genoeg om mij m'n oordoppen direct in te laten proppen.

Maar dus ook bij het kijken naar bandjes is 't super. Je hoort veel meer omdat je geen last hebt van dat vaak absurde volume en de volgende dag werken je oren gewoon nog zoals 't hoort.

Als je ze (ook) koopt voor tijdens 't spelen zou ik voor de -15dB variant gaan. De -25dB is fijn voor luisteren, maar bij spelen is 't te veel demping voor mijn smaak. Je hebt ook nog de -9dB.... maar dat leek me te voorzichtig :D.

Luke-wannabe
25 november 2008, 13:38
Dat wisten ze in de jaren 60 al hoor en ik heb de indruk dat het alleen maar steeds harder is geworden sinds de jaren 80. Maar toen stond Normaal ook al met 20 kilowatt in een dorpshuis.
Dan snap ik niet waarom men dat doet. 120 dB hoeft toch niet..?

berolios
25 november 2008, 13:56
Belachelijk, is een kwestie van volksgezondheid lijkt me.
Een reactie als live-audio-techneut:

Aan de ene kant zeg ik: helemaal gelijk !
Aan de andere kant heet het niet voor niets 'live-muziek' en het is vaak die energie die daaraan gekoppeld is die mensen besluit naar een concert te gaan. Het hoeft niet per se op standje oorlog, maar een bepaald volume heb je gewoon nodig om die energie over te brengen. Als ik mix, zit ik meestal zo rond de 100 dB... afhankelijk van de muziek, van het nummer dat op dat moment gespeeld wordt, van de lokatie waar je staat en het soort evenement...

Debiel hard, daar doe ik eigenlijk pertinent niet aan mee ... ik probeer klussen waar dit in het vooruitzicht ligt dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Voor mij bepaald wát voor iets ik eigenlijk sta te doen de volumenorm. Gaat het om een jazz-combootje in een kleine ruimte, dan het podium geluid + een klein beetje... maar vaak genoeg ligt dat anders...

Ik probeer zowieso nooit dermate hard te spelen dat de PA niet meer zuiver en dynamisch klinkt... helaas kom ik af en toe nog wel eens op plekken waar dit bij 65 dBA reeds niet meer het geval is ;-). Een andere factor vind ik de akoestiek van de ruimte waar je in speelt. In een galmbak eersteklas is het toch best moeilijk het volume van de meeste bands in toom te houden... vaak is het dan al keihard, zonder dat je uberhaupt gas staat te geven... natuurlijk een kunst op zich om er in dit soort situaties dan toch wat goeds uit te halen (spraakverstaanbaarheid??)... meestal ligt de oplossing trouwens wel meer bij de muzikanten óp het podium dan bij de mengtafel/ geluidstechneut in de zaal.

Mocht het systeem en de akoestiek geen beperking vormen dan zit ik met een 102/103 dB toch toch wel aan mijn maximale volume bij de types muziek die daarom vragen... dan spreek ik wel over een solide sound, met een lekker vloertje sub... 100 dBA is denk ik wel waar ik gemiddeld zo op zit... Open air draai ik trouwens regelmatig een stuk zachter dan dat, ligt maar aan de situatie... ik ben vaak genoeg zéér tevreden weg gelopen na een show die ik op 95-98 dBA @FOH heb gedraaid...

Desalniettemin... Neem gewoon oordoppen mee !! Daar doe je jezelf echt een plezier mee... Ook 80 dB is al schadelijk als je er gedurende lange tijd aan bloot wordt gesteld, niet alleen die belachelijke 108 dB !! Ik heb ook altijd oordoppen in, behalve als ik sta te mixen (en dan zelfs soms nog !)

p.s. context voor mijn reactie is het hogere circuit... niet de kleine cafe's en zaaltjes waar je geluid niet weg kan en het per definitie al oorverdovend is !! Denk aan (grotere) clubs als 013/ Paard en het festivalcircuit
p.s.2: lees DEZE (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/18657-op-hoeveel-db-hebben-jullie-het-foh.html) thread eens door op een ander forum, dat geeft wel een goed eindruk van hoe de meeste geluidstechneuten in de hele discussie staan.

Swan
25 november 2008, 14:11
AB-SO-LUUT!
Het is, zoals Han zegt, belachelijk dat 't nodig is om oordoppen in te doen, maar ik merk met 1 band waar ik in speel al dat 't gewoon nodig is. De drummer alleen slaat direct na 't opbouwen al hard genoeg om mij m'n oordoppen direct in te laten proppen.

Maar dus ook bij het kijken naar bandjes is 't super. Je hoort veel meer omdat je geen last hebt van dat vaak absurde volume en de volgende dag werken je oren gewoon nog zoals 't hoort.

Als je ze (ook) koopt voor tijdens 't spelen zou ik voor de -15dB variant gaan. De -25dB is fijn voor luisteren, maar bij spelen is 't te veel demping voor mijn smaak. Je hebt ook nog de -9dB.... maar dat leek me te voorzichtig :D.

mja we spelen regelmatig boven de 100 dB (met pieken van ver boven) en ik heb nu van die dingen die je bij de Feedback kan kopen voor €25, opzich werkt dat wel maar wil toch wat beters gaan aanschaffen binnenkort, ik draag die Alpines echt altijd bij spelen en bij bandjes kijken...
zou ik dan niet vanwege t hoge volume van m'n bands voor de -25dB moeten gaan?

iWishmaster
25 november 2008, 15:35
Ik heb zelf op maat gemaakte (gegoten) doppen. Kosten 100 euro, maar dat is het absoluut waard! Dempen alle frequenties vrijwel hetzelfde, alleen wordt het geluid iets doffer: bij een soundcheck laat ik ze uit, eerste nummer meestal ook, daarna gaan de rest van de tijd die doppen in.

Mijn stamkroeg veranderd vrijdags van dorpscafé tot halve danstent en af en toe staat er een DJ die zo hard draait dat 3-4 keer per avond de thermische beveiliging van de power amp eruit knalt. Sinds heb ik standaard kneedbare bolletjes in mijn jaszak zitten: 2,50e voor 12 stuks bij de kruidvat. Valt niet op als je ze draagt, ze kosten niks dus verliezen is geen probleem en ze werken gewoon prima. Nadeel is dat ze niet bijzonder fijn zitten vind ik.

Vrienden en bandleden zeggen wel eens dat ik me aanstel, maar wanneer ze dan buiten staan te roken en grappen maken als "Wie staat er zo te fluiten?", weet ik weer precies waarom ik me er niets van aantrek.

Wiellem
25 november 2008, 15:38
Dat een heel probleem ja veel mensen vinden het raar en voor lul om oordoppen op de dansvloer te dragen of bij een concert.

Zelf doe ik het soms wel maar meestal alleen bij het oefenen met de band zelf.

bert k
25 november 2008, 16:44
Dempen alle frequenties vrijwel hetzelfde, alleen wordt het geluid iets doffer:
Deze opmerking moet ik toch wel een beetje om grinniken...:)

iWishmaster
25 november 2008, 16:45
Dat een heel probleem ja veel mensen vinden het raar en voor lul om oordoppen op de dansvloer te dragen of bij een concert.

Zelf doe ik het soms wel maar meestal alleen bij het oefenen met de band zelf.

Probeer die kneedbare bolletjes van de Kruidvat eens. Weet de naam niet precies meer, maar ze zitten in een doosjes van ongeveer 5x3x1 centiemeter met een gele deksel, staat iets van "orhoform" ofzo op. Zitten 12 huidskleurige wassen bolletjes met watjes in. Ik haal de watjes eraf en snij ze doormidden: in een bolletje rollen en plat duwen in je oren (niet in de gehoorgang duwen dus). Als je grote oren hebt hoef je ze niet doormidden te snijden, dan gebruik je er twee. Achter je oren op je oorschelp drukken en ze floepen er zo weer uit.

Ze zijn wat plakkerig en je je moet de dag erna waarschijnlijk even je oren schoonmaken. Ze zitten niet echt geweldig fijn omdat ze je gehoorgang grotendeels luchtdicht afsluiten, maar je hoort nog steeds alle frequenties vrij goed: bas en hoog wat minder als het midden (spraak) gebied. Ideaal voor in de kroeg aangezien je stemmen (die toch van dichterbij komen) nog goed hoort en vooral de muziek en het achtergrondgeroezemoes zachter. Minder ideaal voor concerten aangezien de kwaliteit van het geluid toch minder wordt, maar in geval van nood (bloedende oren ...) kan het wel.

iWishmaster
25 november 2008, 16:46
Deze opmerking moet ik toch wel een beetje om grinniken...:)
Met "vrijwel" bedoel ik dat het niet helemaal perfect is he, maar dat kan volgens mij ook niet of nauwelijks ...

Han S
25 november 2008, 19:46
Een reactie als live-audio-techneut:

Aan de ene kant zeg ik: helemaal gelijk !
Aan de andere kant heet het niet voor niets 'live-muziek' en het is vaak die energie die daaraan gekoppeld is die mensen besluit naar een concert te gaan. Het hoeft niet per se op standje oorlog, maar een bepaald volume heb je gewoon nodig om die energie over te brengen. Als ik mix, zit ik meestal zo rond de 100 dB... afhankelijk van de muziek, van het nummer dat op dat moment gespeeld wordt, van de lokatie waar je staat en het soort evenement...

Debiel hard, daar doe ik eigenlijk pertinent niet aan mee ... ik probeer klussen waar dit in het vooruitzicht ligt dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Voor mij bepaald wát voor iets ik eigenlijk sta te doen de volumenorm. Gaat het om een jazz-combootje in een kleine ruimte, dan het podium geluid + een klein beetje... maar vaak genoeg ligt dat anders...

Ik probeer zowieso nooit dermate hard te spelen dat de PA niet meer zuiver en dynamisch klinkt... helaas kom ik af en toe nog wel eens op plekken waar dit bij 65 dBA reeds niet meer het geval is ;-). Een andere factor vind ik de akoestiek van de ruimte waar je in speelt. In een galmbak eersteklas is het toch best moeilijk het volume van de meeste bands in toom te houden... vaak is het dan al keihard, zonder dat je uberhaupt gas staat te geven... natuurlijk een kunst op zich om er in dit soort situaties dan toch wat goeds uit te halen (spraakverstaanbaarheid??)... meestal ligt de oplossing trouwens wel meer bij de muzikanten óp het podium dan bij de mengtafel/ geluidstechneut in de zaal.

Mocht het systeem en de akoestiek geen beperking vormen dan zit ik met een 102/103 dB toch toch wel aan mijn maximale volume bij de types muziek die daarom vragen... dan spreek ik wel over een solide sound, met een lekker vloertje sub... 100 dBA is denk ik wel waar ik gemiddeld zo op zit... Open air draai ik trouwens regelmatig een stuk zachter dan dat, ligt maar aan de situatie... ik ben vaak genoeg zéér tevreden weg gelopen na een show die ik op 95-98 dBA @FOH heb gedraaid...

Desalniettemin... Neem gewoon oordoppen mee !! Daar doe je jezelf echt een plezier mee... Ook 80 dB is al schadelijk als je er gedurende lange tijd aan bloot wordt gesteld, niet alleen die belachelijke 108 dB !! Ik heb ook altijd oordoppen in, behalve als ik sta te mixen (en dan zelfs soms nog !)

p.s. context voor mijn reactie is het hogere circuit... niet de kleine cafe's en zaaltjes waar je geluid niet weg kan en het per definitie al oorverdovend is !! Denk aan (grotere) clubs als 013/ Paard en het festivalcircuit
p.s.2: lees DEZE (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/18657-op-hoeveel-db-hebben-jullie-het-foh.html) thread eens door op een ander forum, dat geeft wel een goed eindruk van hoe de meeste geluidstechneuten in de hele discussie staan.

Ik heb in mijn zeer langdurige muzikale leven maar één keer een geluid gehoord dat perfect was, in de HMH met Sarah Brightman. Was echt niet zacht maar mooier dan een CD ooit zal klinken. Je hebt het dan over een goede zaal waar een flying system hangt met subs onder het podium.

Maar in de dorpshuizen en jeugdcentra staan dan van die opgestapelde dozen met drivers er in en als je mazzel hebt staat het mid recht in je treiter te blazen en het hoog blaast net over je hoofd heen. En dan zie je dus mensen vlak voor die hoornkasten staan of nog mooier: van die fullrange kisten en dat gaat op een meter ruim boven de 120dBA en zelfs wel boven de 130dBA. Ik hoef je niet uit te leggen dat dit verboden zou moeten worden.

Waar het om gaat is een goede spreiding, dus hoog boven het publiek als dat kan en dan is 100 a 105 echt hard genoeg.

Luke-wannabe
25 november 2008, 23:54
Wow.. Vanavond gemeten hoe hard mijn drums zijn.. Als ik echt een vol harde rimshot sla (snare) kom je op de 120 dB. Mijn ride, als je die crasht, idem. Ook 120 dB. Doet je toch wel even schrikken!
Het is trouwens wel met 3 cm afstand heh. Als we spelen is het 100 dB (110 in de oefenruimte)

Han S
26 november 2008, 00:37
Een rockdrummer, gemeten op de afstand waarop de microfoon zich bevindt, haalt op de snare 152 dB.

Een Boeing 747 haalt op 15 meter 165 dB en een bom ontploffing op korte afstand 192 dB, maar dan vlieg je met meter en al weg.

soup
26 november 2008, 00:41
Vraagje aan de experts hier

Afgelopen zomer ben ik naar het festival 'les ardentes' geweest en op het podium buiten heb ik de groep ''the cool kids'' gezien (ook wel de black beastie boys genoemd)

==> als jullie even willen luisteren
http://www.myspace.com/thecoolkids




Nu speelden ze buiten en de bass die ik voelde was ongelooflijk hard (deed niet pijn) maar zoiets had ik nooit buiten verwacht, je voelde het gewoon. Je stond er bijna door te trillen.


Mijn vraag, hoe slecht kan dit zijn. Ik ga er van uit dat dit ook een negatief effect kan hebben op je gehoor?

Han S
26 november 2008, 00:47
Je zegt het zelf al, je voelde de bas. Wij zijn vrij ongevoelig voor erg lage tonen en daar zul je niet snel doof van worden. Het ligt voor de hand dat we gevoelig zijn voor de geluiden die we zelf maken met onze stembanden en de lagere octaven krijg je daar niet uit.

Lawaaidoofheid manifesteert zich meestal eerst in het gebied rond 3.5 a 4 khz. Als je wordt blootgesteld aan harde geluiden hangt het ook van je eigen gesteldheid af hoe goed je daar tegen kunt, ik heb me laten vertellen dat als je goed gezond bent en in goede conditie, dat je dan meer kunt hebben, maar dat weet ik niet zeker.

soup
26 november 2008, 00:49
Hoe is het trouwens als je optreedt (heb zelf nog nooit opgetreden dus daar heb ik geen ervaring mee), heb je dan veel last van het geluid, meeste geluid wordt toch naar het publiek geduwd en enkele speakers die op jou en je bandleden gericht zijn zodat je ook nog hoort wat je speelt ?!

berolios
26 november 2008, 00:53
[...]Mijn vraag, hoe slecht kan dit zijn. Ik ga er van uit dat dit ook een negatief effect kan hebben op je gehoor?
Sublaag (laag dat je voelt <80 Hz) doet niks met je gehoor... je voelt je na die 'afranseling' hooguit ietwat gedesorienteerd, maar that's it.

Han S
26 november 2008, 01:26
Hoe is het trouwens als je optreedt (heb zelf nog nooit opgetreden dus daar heb ik geen ervaring mee), heb je dan veel last van het geluid, meeste geluid wordt toch naar het publiek geduwd en enkele speakers die op jou en je bandleden gericht zijn zodat je ook nog hoort wat je speelt ?!

Een geluidsbron brengt de lucht in beweging en dat plant zich in alle richtingen voort, maar in PA installaties gebruikt men hoorns en die gedragen zich ongeveer met geluid als een schijnwerper met licht.

Lage tonen zijn helemaal niet richtinggevoelig en zwerven overal heen.

Als je optreedt zul je van de zaalluidsprekers niet zo gek veel horen, je hoort voornamelijk gereflecteerd geluid dat terug komt uit de zaal. Voor de muzikanten gebruiken de PA mensen zg monitoren, dat zijn die schuine bakken op het podium. Daar zitten luidsprekers in en die kunnen ook belachelijk hard. Op de een of andere manier vinden muzikanten het nodig om zoveel mogelijk lawaai te maken, niemand kan je uitleggen waarom en meestal krijgt de drummer de schuld, maar in mijn beleving maken gitaristen het meeste lawaai, of harpspelers met een gitaarversterker, die kunnen ook gruwelijk hard gaan.

iWishmaster
26 november 2008, 10:08
Op de een of andere manier vinden muzikanten het nodig om zoveel mogelijk lawaai te maken, niemand kan je uitleggen waarom en meestal krijgt de drummer de schuld, maar in mijn beleving maken gitaristen het meeste lawaai, of harpspelers met een gitaarversterker, die kunnen ook gruwelijk hard gaan.
:seriousf:

EuroCinema
26 november 2008, 12:21
Wat ik vaak heb zien gebeuren: zenuwachtige muzikanten zijn tijdens de soundcheck paniekerig dat ze zichzelf niet kunnen horen en vragen dan om erg hoge monitorvolumes. Als het optreden begint, gaan de gitaristen vervolgens nog eens stiekem harder op hun amp en dan is het hek helemaal van de dam, niemand kan nog wat onderscheiden, ze staan daar zelf met piepende oren te spelen en dan komen de boze gebaren dat alles nog harder moet op het podium en dan is het wachten tot de boel gaat rondzingen met alle ellende van dien. Als je je amp normaal afstelt (vertrouw de geluidsman) en de monitor ziet als een aanvulling op het podiumgeluid (alleen wat je niet vanzelf al hoort erbij), zal het op het podium wel meevallen allemaal. Bovenstaande gaat wel allemaal overboord als je een keihard meppende drummer hebt, dan is het ieder voor zich en god voor ons allen op dat podium en zou ik zeker doppen indoen.

vincent136
26 november 2008, 12:25
Jep, je hebt gelijk. Dat zie ik ook altijd op de open sessie waar ik speel, daar kunnen én de muzikanten niet luisteren naar anderen én de geluidsman is kut. Gevolg? kneiterharde monitoren, de gitaren staan op de monitoren haast harder dan de amps zelf, het gekke is dat de amps een halve meter van de monitoren af staan en nog moet alles zo knoeterhard... vreemd, vreemd. In het begin is er balans, na een uurtje heeft iedereen overal aan zitten draaien (de geluidsman doet ook vrolijk mee om alles in het 100 te laten lopen) en daar gaan we weer. Je wordt nog doof daar... je kunt de drummer soms niet eens horen terwijl die nog geen halve meter achter me staat!

pol
26 november 2008, 12:39
Ik vind monitors vooral handig als voetensteun, in de meeste gevallen kan er maar beter geen geluid uitkomen.

ik snap al die muzikanten ook niet die een volledige mix in hun monitor willen, da's toch enkel maar verwarrend. gitaren klinken zelden goed in een monitor, als gitarist hoor je jezelf wel goed genoeg uit je versterker, bassist idem..; drummer moet enkel gitaar of bas horen, en de zanger zichzelf.

enkel op grote podiums vind ik het fijn om wat extra snare en kick in mijn monitor te hebben, voor de rest mogen die gewoon uit.

Han S
26 november 2008, 12:43
Je wordt nog doof daar... je kunt de drummer soms niet eens horen terwijl die nog geen halve meter achter me staat!

Hoe herkenbaar! Wil je een welgemeend goed advies? Twee opties: wegblijven daar of goede gehoorbescherming met maximale demping, want je wordt gegarandeerd stokdoof.

En je denkt dat je dan nog maar weinig zult horen? Helemaal mis, je hoort dag en nacht een keihard suizen en/of piepen in je hoofd. Sommige mensen worden daar letterlijk helemaal gestoord van en in extreme gevallen plegen mensen zelfmoord omdat ze er niet meer tegen kunnen.

pimmetje
26 november 2008, 13:30
Hoe herkenbaar! Wil je een welgemeend goed advies? Twee opties: wegblijven daar of goede gehoorbescherming met maximale demping, want je wordt gegarandeerd stokdoof.

En je denkt dat je dan nog maar weinig zult horen? Helemaal mis, je hoort dag en nacht een keihard suizen en/of piepen in je hoofd. Sommige mensen worden daar letterlijk helemaal gestoord van en in extreme gevallen plegen mensen zelfmoord omdat ze er niet meer tegen kunnen.Yep, ik heb aan de kant waar vroeger de drummer al zat een hele lichte suis in de oren... gelukkig dus heel licht. Daar hoef ik nog geen touw voor in 't trapgat klaar te hangen.

Maar ik ben dus een van de vele sufferds die NET te laat goede gehoorbescherming gekocht hebben. M'n enige troost is dat er nog meer muzikanten zijn die die stap gewoon nooit nemen. In de band waardoor ik ze heb gekocht zitten er ook een paar... al komt daar iedere anderhalf jaar of zo eentje bij die 't licht ziet.
Tenminste ... 't licht ziet... ze snappen nog steeds niet dat je ook zachter kan :D.

En Eurocinema's verhaal over de monitoring is spot on.

Swan
26 november 2008, 13:37
waar ik me nou over verbaas: ik ga boodschappen doen en dan staat er in n klein overdekt winkelcentrum iets wat met sinterklaas te maken heeft, zwarte pieten etc: staat er een behoorlijke PA keihard liedjes te blazen en een Piet met een mic die er nog bovenuit schreeuwt: met daarvoor allemaal stoeltjes met kinderen.
ik kon er amper langslopen zonder pijn aan m'n oren (en ik ben wel wat gewend), wat moet er wel niet met die kinderen gebeuren?
zijn er hier geen wettelijke normen voor?

Han S
26 november 2008, 13:41
waar ik me nou over verbaas: ik ga boodschappen doen en dan staat er in n klein overdekt winkelcentrum iets wat met sinterklaas te maken heeft, zwarte pieten etc: staat er een behoorlijke PA keihard liedjes te blazen en een Piet met een mic die er nog bovenuit schreeuwt: met daarvoor allemaal stoeltjes met kinderen.
ik kon er amper langslopen zonder pijn aan m'n oren (en ik ben wel wat gewend), wat moet er wel niet met die kinderen gebeuren?
zijn er hier geen wettelijke normen voor?

Ja, daar zijn wettelijke regels voor, maar hoe maak je dat zo'n oetlul wijs?

pimmetje
26 november 2008, 13:43
Oh dat soort dingen zie je wel vaker ja... of van die lui die op festivals met kind op de arm zo ongeveer tegen een speaker aan gaan staan. En dan denken ze dat dat kind alleen maar jankt van de drukte.... stelletje kloot-omhogen.

Baker
28 november 2008, 21:15
Oh dat soort dingen zie je wel vaker ja... of van die lui die op festivals met kind op de arm zo ongeveer tegen een speaker aan gaan staan. En dan denken ze dat dat kind alleen maar jankt van de drukte.... stelletje kloot-omhogen.

(kleine) kinderen horen sowieso niet op festivals vind ik.

Maar goed,
Als alle zaaltjes/kroegen die 85 db serieus moeten gaan nemen dan kon dat nog wel eens een ernstige bedreiging vormen voor live muziek in het algemeen. Ik bedoel, 85 db, dat lukt je met de beste wil van de wereld niet....

DeiDRagonas
28 november 2008, 21:41
[QUOTE=mbakker75;1880186 Ik bedoel, 85 db, dat lukt je met de beste wil van de wereld niet....[/QUOTE]

Tenzij je zonder drummer speelt...

Anders nooit idd.

R

Firebird
3 februari 2009, 17:32
Ik weet iig van de poppodia dat ze werken met een door zichzelf opgelegd geluidslimiet werken van 105 dBA. Bij buitenlocaties is het maar net wat voor een dag de milieuwet-ambtenaar heeft.

Bij mijn weten is Nederland echter wel een van de tolerantste landen van Europa wat betreft dB-limieten. Voor hoelang dat nog gaat duren...

pol
3 februari 2009, 18:47
laatst nog tijdens een doorsnee metaloptreden gekeken hoeveel db de p.a. man bij de tafel op zijn meter had staan...

was 109 db aan de tafel, en 113 vooraan het podium, en dan was de drum nog niet echt hard uitversterkt.

Firebird
8 februari 2009, 22:47
Ja, dat kan kloppen. De muziekbranche heeft het zichzelf opgelegd zodat de overheid geen 95 dB-limiet gaat eisen. Maargoed... niet iedereen houdt zich eraan inderdaad. En dat 105 dB echt hard zat is.

berolios
9 februari 2009, 15:30
[...]Bij mijn weten is Nederland echter wel een van de tolerantste landen van Europa wat betreft dB-limieten. Voor hoelang dat nog gaat duren...
No way !! Sommige festivals (zoals bijvoorbeeld Koninginnenach Den Haag) draaien nog op oude vergunningen, waardoor we daar gewoon 'normaal' kunnen spelen. Bij de meeste grote festivals is het niet zo'n probleem. Maar vooral bij kleine en middelgrote evenementen is er vaak een erg strikte dB-norm.

Maar goed, het ligt maar helemaal aan de situatie. Als je open air speelt met een goede PA, dan is 105 dB echt meer dan hard genoeg hoor !!! Ik ben vaak genoeg zeer tevreden weggelopen bij optredens waarbij ik niet veel harder dan 95 dB heb gedraaid... terwijl ik ook situaties heb meegemaakt dat je zonder iets te doen al op de 105 dB zit (vooral feesttenten 'klinken' ook heel hard).


Adios...

harrie-beton
9 februari 2009, 17:42
Mijn ervaringen qua doof worden van "harde" muziek is omgekeerd. De hoeveelheid mensen die met gehoorproblemen ten gevolge van muziek en of walkmans komen is overschat. Waar zijn al die dove mensen dan? Vroeger waren met name fabrieken erg luidruchtig en dat mocht allemaal. De generatie van nu zal niet dover worden dan de generatie ervoor.

Niet zoveer muziek maar AANLEG, ongelukken, vuurwerk en ontstekingen (verkoudheid) speelt een grote rol in het doof worden.

85 db voor een muziekcentrum is niks natuurlijk, een gewoon drumstel is al 95 db.

pimmetje
9 februari 2009, 18:20
85 db voor een muziekcentrum is niks natuurlijk, een gewoon drumstel is al 95 db.
Tja, zoals KW al in de eerste reactie in dit topic zei: dat ligt eraan waar wordt gemeten.

Een drumstel mag 95dB "zijn", maar ik neem aan dat je niet bedoelt dat een drumstel binnen bespeeld, buiten op 20m van de muur de dB-meter op 95dB doet uitslaan.
Dan is er meer aan de hand.

Wat betreft je bagetellisering van het doof worden door harde muziek, ga ik er maar even van uit dat je een geintje maakt...
Het gaat bij dit soort doofheid vaak niet om geen reet meer horen, maar om bepaalde frequentie-gebieden die er gewoon uitgemokerd zijn. Dat is een groot verschil en kan betekenen dat je nog zonder gehoor-apparaat door kan. Maar ook die laatste variant van doofheid is gewoon zwaar kut.

Je vergelijking met vroegere fabrieken gaat deels op: daar wordt nu aan geluidsbeperking gedaan door verplichte oordbescherming. Naast in veel gevallen wat minder lawaaierige machines dan enkele decennia geleden. Daarbij liepen veel mensen 8 of 10 uur lang achtereen in die pokke-herrie. En gehoorschade is een produkt van luidheid (dB) EN de blootstellingstijd zonder voldoende rust voor de oren.

Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat het juist extra nadelig kan zijn om te hard naar rock, punk e.d. te luisteren. Dat gaat hard op frequenties die veel overeenkomen met de gebieden waarin o.a. het menselijk stemgeluid valt. Gespreksdoofheid is dus een groter risico bij die muzieksoorten op snoeihard dan bij bijvoorbeeld bepaalde tekno-soorten.

Speeddemon
15 februari 2009, 18:15
laatst nog tijdens een doorsnee metaloptreden gekeken hoeveel db de p.a. man bij de tafel op zijn meter had staan...

was 109 db aan de tafel, en 113 vooraan het podium, en dan was de drum nog niet echt hard uitversterkt.
Dan stond die tafel niet meer dan 3 à 4 meter van het podium, denk ik zo.

Ik heb het 'nadeel' dat de drummer van Tributör echt een houthakker is. Repeteren EN optreden doe ik altijd met die Exinores van -15dB.
Ons eerste optreden in de huidige bezetting was bij het Iris Open Podium in de Blokhut in Eindhoven. Van te voren werden we gewaarschuwd dat het niet boven de 100dB uit mocht komen.
Tja, toen gingen we onderling wedden na hoeveel nummers we het podium afgetrapt gingen worden. Uiteindelijk hebben we onze hele set mogen spelen (we waren de laatste band), maar wel gemiddeld 120dB op een meter of 3 à 4 van het podium. Sindsdien staat er een disclaimer op hun site dat 'ons gebouw niet bestand is tegen grunch (?!) en metal." :soinnocent:

Maar we merken wel dat er zeer veel afhankelijk is van de geluidsman. Laatste optreden was in de Rambler in Eindhoven en toen stond het echt niet hard en we speelden heerlijk. 2e optreden vorig jaar was in Dynamo (grote zaal) en die monitormixer zette alles zo fuckin' insane, godsgruwelijk, bloody angels god darling, HARD, dat ik vond dat zelfs de drummer nu harder mocht! Nou, dan weet je wel hoe laat het is.

In de Baroeg afgelopen 17 jan. stond de house-PA ook erg hard trouwens, maar ja, die geluidstech (friet ofzo heet ie) kwam ook wel een beetje over alsof ie 't één en ander miste tussen de 1k en de 20k. :(

harrie-beton
16 februari 2009, 10:39
Mijn decibel meter registreert trouwens ook niet boven de 15k. Hebben meer meters dat?

skanky
16 februari 2009, 11:36
Ja dat hebben de meeste meters. Dat is geen probleem hoor. Alles boven de 15K zal het geluid niet echt harder maken.

WICKED
19 februari 2009, 00:24
Ik heb 2 jaar geleden met m'n bandje een keer in het voorprogramma van de Golden Earring gespeeld en dat was zo hard dat er mensen gehoorbeschadigingen hebben opgelopen. Dat weet ik omdat er veel vrienden van de band bij waren.

Ik ben een keer naar een concert van golden earring geweest in een zaal. (toen ik 12 jaar was ofzo) Ik stond bijna vooraan en toen was ik daarna ook bijna letterlijk doof, kon bijna niks meer horen... wel kut... heb nu piep in me rechter oor terwijl ik nooit de kroeg in ga en ongeveer 3 keer per jaar een concert bezoek, marja het kan ook in 1 keer gedaan zijn... ik ben nu achteraf wel boos dat het daar zo tyfus hard stond.. ik was ook maar 12 jaar en weetikveel echt niet normaal, en schel ook. Nja ik ga nu voortaan me oordoppen in doen!:)

YB
19 februari 2009, 10:42
Ik treed niet vaak op maar ik heb dus een paar weken geleden in Watt Rotterdam gestaan daar was het geluid gewoon goed geregeld. Monitors niet te hard maar je kon iedereen heel duidelijk horen spelen. Heb ook lang in de zaal gestaan maar ook dit geluid was niet te hard maar wel duidelijk en goed gemixt. Echt perfect. Zouden ze in meer zalen moeten hebben

madman
20 februari 2009, 14:34
p.s.2: lees DEZE (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/18657-op-hoeveel-db-hebben-jullie-het-foh.html) thread eens door op een ander forum, dat geeft wel een goed eindruk van hoe de meeste geluidstechneuten in de hele discussie staan.
Wat ik een beetje frappant vind aan dat draadje, is dat er COMPLEET over de 4e post (showband) van het topic heen geluld wordt...

Het gaat warempel over een rockband, die in wezen hun geluidsman aangeven dat ze wat meer 'oomph' willen (jaja, ze zeggen volume, maar toch).
Laat idd het laag wat meer pompen, zonder overall echt harder te gaan en wedden dat de band daar enthousiaster over is dan wanneer je simpelweg de masterfaders een stukkie verder schuift?

Ok, natuurlijk moet het laag niet belachelijk gaan overheersen (zoals helaas heel vaak wél gebeurt, en ik ben nog wel bassist), maar de geluidsman in kwestie lijkt mij over te komen als iemand die dat niet doet. Dusja, laat het laag net een beetje meer pompen, werkt waarschijnlijk beter dan het volume omhoog