PDA

View Full Version : Brom door gebruik fxloop



Eezz
21 oktober 2008, 13:38
Hier is het een en ander over geschreven en ik heb er het een en ander over gelezen maar ik ben nog niet echt tot een concrete oplossing gekomen.

Ik heb een flink pedalenbord met daarop een aantal effecten voor de amp en een aantal die door de fxloop van mijn amp gaan. Dit levert vaak een flinke brom op, waarschijnlijk doordat er een aardlus ontstaat. Als ik de fxloop effecten voor de amp houd, is een groot gedeelte van de brom weg.

Nou ben ik op zoek naar wat concrete oplossingen voor dit probleem. Via een ander topic kwam ik bij dit (http://www.taylorguitars.com/see-hear/Video.aspx?file=Ground_Loops_High.wmx) filmpje terecht waar als oplossing een zgn "groundlifter" wordt gebruikt. Lijkt me een prima idee maar ik kan zoiets nergens vinden. Iemand een idee?

Heeft iemand andere oplossingen? Ik heb weleens de aarde van mijn pedalenbord afgeplakt met tape, maar dat is wel een erg tijdelijke oplossing. Die tape overleeft maximaal een keer inpluggen.

Nielsje
21 oktober 2008, 14:29
Hoe voedt je het geheel? Er staat mij bij dat een hoop problemen ontstaan doordat je de effecten vóór je amp en in de fx loop met dezelfde voeding voedt.

Eezz
21 oktober 2008, 15:26
Even kijken, ik heb een Voodoo Lab pedal power plus, die alle pedalen voor de amp voedt en het stemapparaat (dat in de tuner out van mijn ernie ball volume pedaal zit) en de akai headrush die in de fx loop zitten. De tuner krijgt voeding van de pedal power en de akai headrush krijgt voeding via de voeding uit van de boss tuner. De T-Rex Roommate en de TC Nova delay hebben elk hun eigen adapter.

Op zich zijn het wel geisoleerde voedingen toch? Dus ik heb in wezen niet dezelfde voedingsbron op de pedalen voor de amp en die in de fx loop.

Rude Perception
21 oktober 2008, 16:08
De tuner krijgt voeding van de pedal power en de akai headrush krijgt voeding via de voeding uit van de boss tuner.

??
Via daisy chain aan elkaar? Dan zal dat het probleem veroorzaken denk ik. Voed in ieder geval die Akai met een aparte uitgang van je voodoo lab.

Nielsje
21 oktober 2008, 16:10
Jup, dat zou ik ook doen. Digidelays liggen wel vaker dwars. Je kan beter wat drives met dezelfde voeding voeden en dan die headrush apart.
Bij mij gaf de headrush ook wel eens een brommetje, zeker als er ook een big muff op dezelfde daisy chain zat.

Eezz
21 oktober 2008, 17:13
Ik heb even geprobeerd of dat het probleem verhelpt, maar helaas, er is geen hoorbaar verschil in brom of de tuner en de loop nu daisychain of niet.

Ik zit toch aan een aardlus te denken, dat schijnt wel vaker voor te komen bij het gebruik van de fxloop.

Andere ideeën?

Rude Perception
21 oktober 2008, 17:52
Compleet aparte adapter, batterij? T laatste is niet bepaald handig, maar als de brom daarna nog steeds bestaat moet je het in iets anders gaan zoeken dan de voeding.

Eezz
23 oktober 2008, 11:34
Ik heb de originele adapter van de Headrush geprobeerd, maar dat haalt niets uit. Op batterijen loopt hij niet, dus het lijkt me dat niet de voeding het probleem is.

Ik denk dus aan een aardlus. Er moeten toch meer mensen zijn met hetzelfde probleem. Ik heb haast het gevoel dat er toch een vrij simpele oplossing mogelijk moet zijn, zoals die "groundlifter" waar het in dat filmpje over gaat. Heeft iemand daar wel eens een europese variant op gevonden?

Yek1
23 oktober 2008, 23:34
Het aardlus probleem (als het dat is) is zeker niet altijd eenvoudig op te lossen. Kan een veelheid van oorzaken hebben, en een groundlift is ook niet altijd de oplossing.

Wat er zeer waarsch mis gaat is dat je één stroomlijn gebruikt om zowel je tuner (die voor de amp zit) te voeden als de Akai (die in je fx loop zit). Je creeert dan een aardlus of in ieder geval een loop die bijna altijd tot een brom leidt. Kortom, geef de Akai een eigen stroomlijn vanuit de PP+!

Als dit het niet is, moet je het oplossen via het principe één-voor-één. Eerst alles uit de fx loop halen en fx loop uitschakelen. Geen brom? Sluit dan een kabeltje aan van de Send naar de Return van je fx loop, zonder pedalen, en zet de fx loop aan. Geen brom? Dan werkt de fx loop goed.
Sluit nu één pedaal aan in de fx loop zonder een adapter, dus op batterijen. Brom? Dan is het pedaal de schuldige. Geen brom? Sluit nu het pedaal op een geisoleerde power line van je PP+. Brom? Probeer dan eens een andere uitgang van de PP+ want hoe raar 't ook klinkt, soms helpt dat. Nog steeds brom? Probeer dan een aparte stroomadapter. Enz...