PDA

View Full Version : Greenbacks in AC30?



VanMeekeren
21 oktober 2008, 10:18
Hallo,

Ik ben sterk overwegende een VOX AC30cc2 aan te schaffen. De versie met de minder klinkende Wharfedales dus.

Ooit komen hier natuurlijk de befaamde Alnico's in. Ik ben alleen nog student, dus het geld voor 2 van die meneren is eigenlijk niet meteen voor de hand.

Overigens, heb ik thuis nog één Greenback te liggen.


Vraag:
Zou de kwaliteit van het geluid dus danig verbeteren door de Wharfedales te vervangen door 2 Greenbacks? Of heeft dat weinig nut en kan ik beter meteen doorsparen voor de Alnico's?

Het schijnt namelijk zo te zijn dat de Wharfedales VOX' versie zijn van de Celestion Greenback.

Van Meekeren

Mr.Bluesbreaker
21 oktober 2008, 10:36
Wat me opvalt is dat je van een Marshall 2203 naar een Fender Twin naar een Vox AC30 gaat in een tijdsbestek van een dikke maand.
Drie versterkers waar ik vol lof over ben, ik heb er 2 zelf van gehad en veel met een AC30 live gewerkt. Maar wat zoek je precies? Het zijn namelijk nogal behoorlijke tegenpolen.

Kijk voor je speakervraag ook eens in het Vox Meeting topic.

VanMeekeren
21 oktober 2008, 10:49
"Maar wat zoek je precies?" - Haha, we maken er geen sekte van wel?


Goed, ik ben dus wat schommelende tussen 3 laten we zeggen 'standaard' amps. Alledrie topmateriaal; maar wel weer zeer veschillend.

In mijn muzikale projecten hangt het er maar net vanaf wát ik nodig heb. Soms is het Power, soms Nashville Clean, soms 'Perfect' crunch en soms 'Shitloads of Overdrive'. Redelijk divers allemaal altijd, denk dat het ook beter is dat ik enkele projecten afstoot en doorga op één project. Welke dan altijd blues zal worden.

Het liefst zou ik alle drie de amps aanschaffen; (dan wel de comboversie van de 2203/2204). Maar dat lukt me nog niet, en om nou genoegen te nemen met een Modeler.. :dontgeti:

Goed, gezien de mogelijke keuze die ik moet maken en de beperktheden van de overige twee versterkers lijkt mij op dit moment de VOX de beste keuze. Misschien later nog een 7ender/Marshall erbij.

OT: Greenback?


Van Meekeren

Spitfire
21 oktober 2008, 10:55
Waarom ga je niet gewoon op zoek naar een amp die die dingen op een zo goed mogelijke manier combineert? Iets van een H&K Switchblade oid

Mr.Bluesbreaker
21 oktober 2008, 10:56
Ik zou zeggen, kijk eens naar Valvetech. Niemand kent het, dus is het bij het gros bij voorbaat al niks. Een bekende van me heeft een hele collectie aan dure amps waaronder Two Rock (John Mayer's amps, kun je ook een leuke auto van kopeen) en neemt live nog steeds het liefst zijn Valvetech VAC mee.

Met een Twin, 2203 en een AC30 wordt je heel erg naar 1 richting geduwd en als ik je verhaal zo lees, dan zou je eigenlijk meer willen dan dat je uit een stock AC30 kunt halen.

Valvetech maakt handgebouwde (point to point) versterkers met 2 kanalen. De VAC serie gaat van zeer clean tot een echt heavvy drive. 22 watt op papier, maar met een Weber speaker meer dan je live ooit nodig zult hebben, ook genoeg headroom. Het positieve is dat ze nieuw bijna net zoveel/iets meer dan een made in China AC30CC1/2 kosten.

VanMeekeren
21 oktober 2008, 11:09
Valvetech, beginnen wel belletjes te rinkelen, maar heel ver.

Is weinig over te vinden. Ook bij Thomann.de onbekend.
Volgens google was er laatst één te koop op speurders.nl, maar nu niet meer.

Heeft Erik misschien meer informatie?

Mr.Bluesbreaker
21 oktober 2008, 11:27
Erik van de Haar heeft idd meer info.
Hij heeft ze op het moment wellicht niet testklaar, maar is wel de importeur van het gebeuren. Zit in ijsselstein, net onder Utrecht. Bij de Duitse collega's zul je het niet vinden.

Eric (moi) heeft nog wel veel meer info. Maar dit is typisch iets wat je eigenlijk moet ervaren voordat je overtuigd bent.

http://www.valvetechamps.com/home.htm

hubert
21 oktober 2008, 11:51
Het maakt niet uit of de barfdales de vox imitatie van de greenbacks zouden zijn. Namelijk:
a) de barfdales zijn echt niet okee.
b) de barfdale is NIET de greenback. Anders had ie wel greenback geheten.

jahaa...logica!!

en verder: ja, je kan greenbacks in je vox zetten. Eigenlijk maakt het niet uit wat je er in zet. Het gaat altijd beter klinken als met die barfdales.

en nu even serieus:
Als je de vox meeting topic leest, dan zal je zien dat een vox met greenbacks heel erg goed kan.

ccc
21 oktober 2008, 13:44
Ik zou zeggen, kijk eens naar Valvetech. Niemand kent het, dus is het bij het gros bij voorbaat al niks. Een bekende van me heeft een hele collectie aan dure amps waaronder Two Rock (John Mayer's amps, kun je ook een leuke auto van kopeen) en neemt live nog steeds het liefst zijn Valvetech VAC mee.

Met een Twin, 2203 en een AC30 wordt je heel erg naar 1 richting geduwd en als ik je verhaal zo lees, dan zou je eigenlijk meer willen dan dat je uit een stock AC30 kunt halen.

Valvetech maakt handgebouwde (point to point) versterkers met 2 kanalen. De VAC serie gaat van zeer clean tot een echt heavvy drive. 22 watt op papier, maar met een Weber speaker meer dan je live ooit nodig zult hebben, ook genoeg headroom. Het positieve is dat ze nieuw bijna net zoveel/iets meer dan een made in China AC30CC1/2 kosten.

Ik heb er twee die nooit weggaan, een 1X12 met een Weber Blue dog en een 2X12 met 2 v30's. Schitterende amps met heel veel mogelijkheden. De Valvetech Hayseed is de AC30 kloon (maar dan met meer mogelijkheden.

Mitch
21 oktober 2008, 17:07
Het maakt niet uit of de barfdales de vox imitatie van de greenbacks zouden zijn. Namelijk:
a) de barfdales zijn echt niet okee.
b) de barfdale is NIET de greenback. Anders had ie wel greenback geheten.

jahaa...logica!!

:seriousf: Classic!
Maar wel de spijker op de kop. Zodra een merk komt met ''dit is de speciaal naar onze specificaties gebouwde speaker blablabla" hebben ze het niet over de perfecte sound maar de perfecte inkoopsprijs. Rommel dus.

the sure thing
21 oktober 2008, 17:49
De VOX AC30 (en AC15) die nog in Engeland werd gemaakt, had vaak de greenback (G12M) aan boord. En dat klonk best goed. De greenback is een enorme verbetering ten opzichte van de Wharfdale speakers.

Nellyrocks
22 oktober 2008, 09:39
Ik heb ook een tijd over een ac30 cc2 gespeeld met twee oude 20W greenbacks.
Prima combi. In iedergeval vele malen beter dan de warfedales.

jerome
22 oktober 2008, 13:09
Ik vind dat die moderne Greenbacks beter zijn dan de Wharfdales, maar niet echt véél beter.
Die moderne Greenbacks geven imho een krasserig geluid met te weinig laag en te veel mid en gemeen hoog en weinig dynamiek.
Ik heb begrepen dat bepaalde oudere type Greenbacks wél lekker klinken.
Maar voor mij zijn de Celestion Alnico's de absolute winnaar
Imho meest de karaktervolle en dynamische speakers die er zijn
Dus ik zou doorsparen voor de alnico's
En bovendien kan je ze in Engeland voor hele scherpe prijzen nieuw kopen!

hubert
22 oktober 2008, 13:32
ik geloof direct dat de moderne greenbacks niet zo heel goed zijn tov de oudere greenbacks.
maar zelfs de nieuwe greenbacks klinken goed tov de barfdales.

En wat alnico's betreft:
Opvallend was dat afgelopen zondag een ac30 uit 64 greenbacks had en dat iedereen (de meeste) deze amp ontzettend goed vonden klinken.

Maar als jij er bij zweert, ook goed. Ik niet.
Ik heb op dit moment het 'dilemma' dat ik niet weet of ik mijn greenbacks er uit moet halen en mijn alnico's er in moet hangen.

T hep namelijk ook te make me de muziek die je makt en wat er biej past.

Nobler
22 oktober 2008, 14:21
Ja, ik mag mij de gelukkige eigenaar noemen van die '64 AC30 met greenbacks die veel mensen gaaf vonden klinken. Nou moet ik wel zeggen dat dit 'pre-Rola' greenbacks zijn, dus al behoorlijk oude. Of dit werkelijk een heilige graal is kan ik niet zeggen. Toen ik ze begin jaren '90 tweedehands kocht (voor 25 gulden per stuk), waren het gewoon tweedehands speakers, die wel een aanzienlijke voorruitgang waren ten opzichte van de zang-speakers die bij gebrek aan geld tot dan toe in mijn oude Vox zaten (die ik zonder fatsoenlijke speakers had gekocht).

Overigens hebben mijn greenbacks geen groen label maar een geel of goudkleurig, maar dat komt meer voor en je noemt ze (G12M's) toch allemaal greenbacks. Die ik heb gekocht kwamen uit 4x12 kasten die een zwaar podiumleven uiteindelijk niet hadden overleefd (maar de speakers dus wel). Het kan zijn dat ze uit London City kasten kwamen. Ik hoorde afgelopen zondag dat de G12M's daaruit erg gewaardeerd worden, door sommigen meer dan de groene greenbacks uit Marshall kasten uit die tijd.

Ik vindt mijn greenbacks een stuk meer 'mellow' klinken dan andere speakers, wat veroorzaakt kan zijn door het feit dat ze al behoorlijk ingespeeld (= versleten) zijn, maar voor een deel is dat zeker de karakteristiek van de speaker. We waren het er niet helemaal over eens of mijn speakers wel goed 'door de mix zouden prikken' tijdens een optreden, maar gewoonlijk mag ik van mijn band niet op dat volume spelen. Ik speel dus meestal zachter (met vervorming via een tubescreamer, en wordt dan versterkt via de PA.

Ze klinken ook minder 'attackerig' zoals ik het omschrijf of 'boomerig' zoals anderen het omschreven, en dat past meer bij mijn smaak. De BA's van Hubert hebben een brand doorstaan, en misschien heeft dat hun klank nog veranderd, maar toch vond men die speakers op zich de beste speakers van de VOX-meeting afgelopen zondag. Het blijft echter een kwestie van smaak.

Toen ik er een nieuwe AC15 bij kocht heb ik de versies met Wharfedal en Blue Alnico naast elkaar vergeleken. De keus was toen duidelijk, de BA was véél beter. Ik zou alleen niet éérst de versie met W's kopen en daarna BA's er in zetten, want het prijsverschil tussen de AC30's mét en zonder is kleiner dan de prijs van 2 losse BA's. Kortom, in totaal zal het je dus flink wat tientjes méér gaan kosten om het in twee fasen te doen.

Chris Winsemius
22 oktober 2008, 14:41
(@Nobler: ) Celestions uit LC-kasten: dat ging om H30s....

Nog even 'n opmerking mbt. vergelijkingen van bepaalde parts:
de Alnico Blue klinkt behoorlijk luid, zelfs luider dan de H30 die op papier hetzelfde rendement heeft. Als je amps/speakers vergelijkt en 1 klinkt luider dan kan dat door de werking v/e menselijk gehoor vaak als "beter" over komen dan de minder luide keuze.

Het zou trouwens kunnen zijn dat de 25 Watt Greenbacks v/d Engelse rei. AC30 (jaren 90) iets anders zijn dan de reguliere/losse GBs uit die tijd, bij grote afnames schijn je bij Celestion behoorlijk wat op eigen specs te kunnen laten maken.

@Hubert(!)
Bij die oude AC30s ging het om versies zonder topboost kanaal of add-on; dus wat minder drive en 'n andere voicing dan de modellen met topboost (kanaal met bass- en treble-regelaars), ik miste zelf iig. die extra drive wat maar hoorde/voelde absoluut wel de kwaliteit v/d speakers/trafo's/etc.

Wat betreft jouw frisse AC30:
Als je de klank/feel van je voormalige AC30 prefereert/mist: Alnico Blues s d'r in! (ik wil je zelfs helpen, check nog even de huidige speakerbekabeling in je amp ;)).
De ABs in die oude/"gaffa-"kast kunnen wat anders klinken dan in je huidige AC30 omdat de inhoud/etc. (volume, kubieke inches) v/d kast anders is door het feit dat er geen chassis/etc. in hangt (ik hoop dat dit te volgen is).
Ik heb trouwens 'n foto v/d "doorgerookte" trafo op het chassis van jouw AC30 naar MM gemaild en waarschijnlijk komt die met een notitie op hun site.

@all:
Het was 'n zeer toffe VOXmeeting afgelopen zondag met toffe GNetters bij 'n zeer toffe locatie. :jam:

hubert
24 oktober 2008, 10:37
Ik ben er uit. Ik ga het helemaal anders doen. Ik ga denk ik een set G12T 75 kopen en zet die dan in mijn vox.

of toch niet.....

Eigenlijk ben ik heel tevreden met de greenbacks. Met wat ik momenteel doe past het beter.
@ chris: en verder begrijp ik heel goed wat je bedoeld over wat je zegt met anders klinken van die BA's.
Voor nu is het eigenlijk wel even klaar.

en ben benieuwd of de foto binnenkort op de site van MM komt te staan.

Chris Winsemius
24 oktober 2008, 10:42
Ik ben er uit. Ik ga het helemaal anders doen. Ik ga denk ik een set G12T 75 kopen en zet die dan in mijn vox.

of toch niet.....

Eigenlijk ben ik heel tevreden met de greenbacks. Met wat ik momenteel doe past het beter.

en daar gaat het om!


@ chris: en verder begrijp ik heel goed wat je bedoeld over wat je zegt met anders klinken van die BA's.
Voor nu is het eigenlijk wel even klaar.

en ben benieuwd of de foto binnenkort op de site van MM komt te staan.

Ik begreep van mijn contact-persoon daar dat hun webgozer het waarschijnlijk gaat gebruiken, die vindt dit soort verhalen te gek ;)

Koster
24 oktober 2008, 12:32
Valvetech, beginnen wel belletjes te rinkelen, maar heel ver.

Is weinig over te vinden. Ook bij Thomann.de onbekend.
Volgens google was er laatst één te koop op speurders.nl, maar nu niet meer.

Heeft Erik misschien meer informatie?



Die op speurders was van meneer Bluesbreaker. Hij kan je er wellicht meer over vertellen.

In Duitsland zit net als in Nederland een importeur, maar EVDH is een prima zaak !