PDA

View Full Version : "Dood" plakken van de drumkit



Solidkick
21 oktober 2008, 09:46
Namens de drummert:
Het valt me op dat veel rock/pop PA gasten een goed klinkende kit liefst zo snel mogelijk willen "dood" plakken.
De handel staat nog niet of de rol gaffa wordt al getrokken.
Een kit met gesloten resonantievel op de kick schijnt al helemaal iets vreemds te zijn.
Waarom is dat ? Gebrek aan vakmanschap? Aangeboren resonantie-angst?
Of zijn er een legitieme redenen om de eigen sound van de kit om zeep te helpen?

berolios
21 oktober 2008, 10:09
Namens de drummert:
Het valt me op dat veel rock/pop PA gasten een goed klinkende kit liefst zo snel mogelijk willen "dood" plakken.
De handel staat nog niet of de rol gaffa wordt al getrokken.
Een kit met gesloten resonantievel op de kick schijnt al helemaal iets vreemds te zijn.
Waarom is dat ? Gebrek aan vakmanschap? Aangeboren resonantie-angst?
Of zijn er een legitieme redenen om de eigen sound van de kit om zeep te helpen?
Een gat in de kick is voor de meeste soorten muziek zeker wel wenselijk... zeker als het niet zo'n goed kitje is, er goedkope vellen op liggen, het niet echt proper gestemd is en/of de drummer niet zo goed speelt. Dat stemmen is makkelijk iets aan te doen natuurlijk, maar die andere zaken liggen helaas toch anders.

Doodplakken zul je mij niet zien doen, behalve als er na een aantal stem-pogingen nog altijd irritante resonantie-frequenties blijven hangen (denk aan de bekende KLOIEIEIEIENG ;)), dan gaat er een klein stukje gewaaierd gaffa op het betreffende vel.

Jammer vind ik wel dat vooral jazz-drummers vaak weinig rekening houden met versterkt spelen, zeker als de muziek die er gespeeld wordt meer richting pop-muziek dan jazz gaat. Zo'n op toon gestemde 14" bassdrum met dicht voorvel speelt misschien lekker in akoestische settings... versterkt word ik niet echt blij van die BOING BOING BOING... op zo'n moment ben ik altijd weer blij met m'n transient designer ;)...

Ook zijn er bij die authenthieke rock 'n roll / rockabilly bandjes enorme bassdrums met dicht voorvel... ook daar word ik meestal niet blij van en trek ik m'n TD uit de kast... probleem opgelost !!

Nee, over het algemeen zeg ik: een goede, met goede vellen uitgeruste en goed gestemde kit hoeft afplaksgewijs NIKS aan te gebeuren, maar een bassdrumvel met een gat heeft in 90% van de gevallen wel mijn voorkeur!

Kim Wilson
21 oktober 2008, 10:20
Ik heb een heel vervelende galm in mijn floortom zitten, die versterkt overal doorheen dreunt. Ik heb mijn ondervel ook wat minder resonant gemaakt, juist daarom. Maar ik heb hem niet doodgeplakt.

pol
21 oktober 2008, 10:49
snare mag wel kort klinken vind ik. of er extra demping nodig is hangt ook sterk van de vellen af. zijn er genoeg die standaard al demping hebben.

JelmerOnGuitar
21 oktober 2008, 15:47
Een gat in je resonantie vel van je bassdrum is toch alleen maar handig? Voor het uitversterken is het sowieso handig, en voor de klank van je kick maakt het niet heel veel uit. Ik denk dat dat je kick mooier klinkt met een mic in het gaatje dan met een mic voor het vel...
In de studio het liefst ook nog een subkick ervoor, dat klinkt écht dik.. Met mijn oude band Vudu hebben we de drums op deze manier opgenomen: (met weinig tot geen tape geloof ik, gewoon goeie producer(A))
http://i34.tinypic.com/2i70adj.jpg
En het resultaat kun je downloaden op www.vuduonline.nl (download perspakket)

Jelmer.

skanky
21 oktober 2008, 16:00
Vudu hebben we de drums op deze manier opgenomen: (met weinig tot geen tape geloof ik, gewoon goeie producer(A))

Het gaat niet om de producer, maar om de drummer en z'n spullen. Een drummer moet z'n kit goed kunnen stemmen.
En een gat in de kick maakt een heel groot verschil met een dicht voorvel. Als je in de studio een jazz nummer op wil nemen is het prachtig een dicht voorvel. Maar live is het vreselijk om uit te versterken.


trouwens, die subkick is zeker geen ns10-speaker. Dit is volgens mij 12".

skanky
21 oktober 2008, 16:01
Conclusie:

Liever drums op tape, dan tape op drums. ;)

Han S
21 oktober 2008, 20:02
Ik ben het eens met skanky, een gat in het resonantievel geeft een totaal ander geluid dan een gesloten vel. Die subkick is niet nodig als je een microfoon gebruikt als de AKG D12, daar kont niet minder laag uit als zo'n speakertje als mic en wel zo veel dat je een laag af filter moet gebruiken op 40 hz. En als je die niet hebt dan gebruik je een oude Kef B200 speaker, die doet het beter dan de NS10 woofer. Ik heb er drie voor je liggen.

Harald
21 oktober 2008, 22:16
Die subkick is een speaker die je als mic gebruikt? Damn, was ik mijn tijd ver vooruit toen ik mijn eerste opnames maakte door mijn hoofdtelefoon om de klankkast van mijn akoestische gitaar te klemmen, en dat in de microfooningang van mijn cassettedeck te pluggen. (en toen ik een tweede deck kocht kon ik zelfs multitracken :D) Niet verwacht die truc in professionele studios tegen te komen. Neem aan dat zo'n speaker dan wel wat beter klinkt :satisfie:

skanky
21 oktober 2008, 22:31
Een speaker klinkt niet goed hoor, je krijgt alleen een hoop laag. Een speaker als microfoon gaat maar tot ongeveer 400 Hz. Maar als ik'm gebruik kap ik
m rond 100hz al af.

MjS
21 oktober 2008, 23:29
Onze drummer heeft een Ludwig setje en die tjoiiiinkt als een gek. Waar moeten we het zoeken? Stemming? Merk/type vellen? Is er ergens op internet een duidelijke stem-guide trouwens? Kom zo 1, 2, 3 niks beknopts tegen.

Han S
21 oktober 2008, 23:36
Vellen en stemmen inderdaad en ik heb al eens uitgelegd hoe je op een simpele manier drums kunt stemmen. Leg een vinger tegen het midden van het ondervel en tap langs de rand op het slagvel bij de stemschroeven. Je hoort de boventonen en die moeten bij elke schroef dezelfde hoogte hebben. Stem het ondervel iets hoger of lager voor een oplopende of aflopende decay.

Goede vellen zijn essentieel en het proberen te stemmen van vellen met pitten is tevergeefse moeite, de rek is er uit.

JelmerOnGuitar
22 oktober 2008, 01:19
Ik ben het eens met skanky, een gat in het resonantievel geeft een totaal ander geluid dan een gesloten vel. Die subkick is niet nodig als je een microfoon gebruikt als de AKG D12, daar kont niet minder laag uit als zo'n speakertje als mic en wel zo veel dat je een laag af filter moet gebruiken op 40 hz. En als je die niet hebt dan gebruik je een oude Kef B200 speaker, die doet het beter dan de NS10 woofer. Ik heb er drie voor je liggen.
Hmm oké, ik wist niet dat het toch veel klankverschil veroorzaakt (dicht of met gat).. Bedankt:)

Kim Wilson
22 oktober 2008, 09:50
Vellen en stemmen inderdaad en ik heb al eens uitgelegd hoe je op een simpele manier drums kunt stemmen. Leg een vinger tegen het midden van het ondervel en tap langs de rand op het slagvel bij de stemschroeven. Je hoort de boventonen en die moeten bij elke schroef dezelfde hoogte hebben. Stem het ondervel iets hoger of lager voor een oplopende of aflopende decay.

...
Maar dit is geen methode om vervelende boventonen te onderdrukken. Dit is gewoon het stemmen van je vellen.

pol
22 oktober 2008, 09:55
ik denk dat je die toing moet gaan zoeken hoe het ondervel ten opzichte van het bovenvel gestemd zit. als dat lager gestemd is heb je die "toing normaal minder.

pimmetje
22 oktober 2008, 10:16
Maar wordt die toing dan geen boing?

berolios
22 oktober 2008, 11:37
Onze drummer heeft een Ludwig setje en die tjoiiiinkt als een gek. Waar moeten we het zoeken? Stemming? Merk/type vellen? Is er ergens op internet een duidelijke stem-guide trouwens? Kom zo 1, 2, 3 niks beknopts tegen.
Is dit een oud, of een nieuw Ludwig setje?

Klinkt als OF niet kunnen stemmen OF waardeloze vellen OF beide natuurlijk ;)...

Een Ludwig setje moet ZEKER heel goed kunnen klinken, ook de oude. De drummer moet alleen goed nadenken wat voor sound hij wil en dan de juiste vellen kiezen. En hij moet goed kunnen stemmen natuurlijk, maar dar kan ik vanuit hier niet beoordelen. Wil hij bijvoorbeeld een drogere sound, dan kan hij beter gecoate vellen nemen. Ook enkellaags of dubbellaags maakt zeer veel verschil. En dan de truc die al vaker genoemd is: de ondervellen worden vaak vergeten, maar deze zijn net zo belangrijk als de slagvellen voor de juiste klank... ondervellen kun je in veruit de meeste gevallen het beste clear enkellaags vellen nemen van goede kwaliteit (Remo/ Evans bijvoorbeeld)...

Een superkit met slechte vellen klinkt NERGENS naar... goedkoop is duurkoop wat dat betreft.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Adios!

Kim Wilson
22 oktober 2008, 11:52
Ja, iedereen zet onder altijd clear enkellaags vellen (Ambassador). Ik ook, want dat doet iedereen. Maar juist door die enkele vellen krijg ik die irritante boventonen. Het is dat ze zo duur zijn, maar ik wil weleens Pinstripes onder proberen.

HaroldA
22 oktober 2008, 12:08
http://www.tamadrum.co.jp/world/products/accessories/tension_watch/images/image.gif
TAMA Tension Watch. Echt geweldig 'apparaat' om drums te stemmen zonder powWAAAAWflubberflubber terugslag.

Loepzuivere toms en vette kicks! En zelfs een gitarist kan dan een kit stemmen ;) (alsof drummers het zelf wel kunnen?)

Eenmaal je kit goed gestemd met de tension watch de gekozen waardes opschrijven en dan kun met nieuwe (opgerekte) vellen van hetzelfde merk/type zo weer die ene gave klank terug krijgen.

berolios
22 oktober 2008, 12:47
Ja, iedereen zet onder altijd clear enkellaags vellen (Ambassador). Ik ook, want dat doet iedereen. Maar juist door die enkele vellen krijg ik die irritante boventonen. Het is dat ze zo duur zijn, maar ik wil weleens Pinstripes onder proberen.

Als je met Amassadors onder en gecoate Emerors nog irritante boventonen hebt, ligt het echt aan het stemmen. Wat heb je boven erop liggen?

Kim Wilson
22 oktober 2008, 12:50
Pinstripe. Nou moet ik zeggen dat een 16x16" floortom een crime is om een beetje kort te laten klinken. Hij blijft heel lang nagalmen. Liefst had ik een set met 10, 12 en 14" toms. Maar ja, dat kost ook weer...

Han S
22 oktober 2008, 13:43
http://www.tamadrum.co.jp/world/products/accessories/tension_watch/images/image.gif
TAMA Tension Watch. Echt geweldig 'apparaat' om drums te stemmen zonder powWAAAAWflubberflubber terugslag.

Loepzuivere toms en vette kicks! En zelfs een gitarist kan dan een kit stemmen ;) (alsof drummers het zelf wel kunnen?)

Eenmaal je kit goed gestemd met de tension watch de gekozen waardes opschrijven en dan kun met nieuwe (opgerekte) vellen van hetzelfde merk/type zo weer die ene gave klank terug krijgen.

Ik heb eens en band binnen gehad die de grote prijs van Lutjebroek hadden gewonnen (geen geintje) en twee dagen mochten opnemen. Ik heb een Premier Genista drumstel en dat kan ik prima stemmen (ja ook met Ambassadors boven en resonant vellen onder Kim). Het klonk dan ook prima, maar die drummer haalde het hele kitje uit elkaar en ging met een Tension Watch dat even perfect stemmen. Toen hij daar mee klaar was werd de boel weer opgebouwd, maar helaas klonk het hele slagwerk als een lading oude natte kranten.

Aan de andere kant ben ik nu met een echt goede drummer bezig en die gebruikt het ding ook en die krijgt het wel voor elkaar. Maar die heeft ook elke dag een ander geluid na het stemmen.

Bottom line: ook met een Tension Watch moet je verstand hebben van drums stemmen, want trommels klinken maar goed op een paar tonen, zit je naast zo'n toon dan krijg je het ook met de Tension Watch niet goed.

Ik stem puur op gehoor, dat doe ik met een gitaar, een piano en ook met drums.

Han S
22 oktober 2008, 13:44
Pinstripe. Nou moet ik zeggen dat een 16x16" floortom een crime is om een beetje kort te laten klinken. Hij blijft heel lang nagalmen. Liefst had ik een set met 10, 12 en 14" toms. Maar ja, dat kost ook weer...

Ik heb er geen problemen mee, maar wellicht kunnen een paar klonten moongel je helpen.

HaroldA
22 oktober 2008, 14:01
Bottom line: ook met een Tension Watch moet je verstand hebben van drums stemmen, want trommels klinken maar goed op een paar tonen, zit je naast zo'n toon dan krijg je het ook met de Tension Watch niet goed.

Een tension watch is een 'tool', geen wondermiddel. Mijn ervaring is dat als je eenmaal een tom goed kunt laten klinken mbv zo'n tension watch, je het de volgende keer ook kunt.


Ik heb er geen problemen mee, maar wellicht kunnen een paar klonten moongel je helpen.

Moongel :seriousf:

Vroeger had ik zo'n handje met een lange 'arm' er aan en die moest je nat maken en/of wat zeepsop op doen en dan bleef hij overal op plakken. Koste toen iets van 0,25 gulden ofzo?

Weet je wat ze die domme drummers laten betalen voor een paar plakjes 'moongel'???

En het verkoopt ook als een gek! :D

Edit:
Some drummers use them in place of inability to tune a drum to the sound they want.

pol
22 oktober 2008, 14:02
gitaar op gehoor stemmen voor een opname zou ik nooit doen, dat kan niet correct genoeg zijn. zeker als je nog es 2 ritmegitaren per kant gaat inspelen.

drums is een ander verhaal natuurlijk, die tension watch is maar een hulpmiddel

Kim Wilson
22 oktober 2008, 14:16
Ik heb eens en band binnen gehad die de grote prijs van Lutjebroek hadden gewonnen (geen geintje) en twee dagen mochten opnemen. Ik heb een Premier Genista drumstel en dat kan ik prima stemmen (ja ook met Ambassadors boven en resonant vellen onder Kim). ...
Als ik het me goed herinner, heb jij ook een 14" floortom, of niet? En dat scheelt echt. De 12 en 13" toms krijg ik wel lekker vet, maar de floortom blijft nadreunen.

Ik kan mijn vellen trouwens prima stemmen zodat ze niet vals klinken, ook wel zonder tension watch. De truc is om de juiste toonhoogte te vinden die bij de ketel hoort, want wat Han ook al zegt, ook met perfect gestemde vellen kan een drumstel klote klinken.

Ik heb vrij recent al mijn vellen laten vervangen, en dus ook laten stemmen. De hele kit klonk prima, behalve dat de toms vrij lang nagalmden en niet "vet" klonken. Dit is in die winkel opgelost met ducttape en een paar tissues. Ik ben nu wel redelijk tevreden, maar ik zit nog steeds te gassen op een mooi kitje met 14" floortom. Zo'n nieuwe vierdelige Gretsch bijvoorbeeld. Niels Duursma heeft dacht ik ook zo'n ding. Dat lijkt me echt een leuke set.

MjS
22 oktober 2008, 14:23
Vellen en stemmen inderdaad en ik heb al eens uitgelegd hoe je op een simpele manier drums kunt stemmen. Leg een vinger tegen het midden van het ondervel en tap langs de rand op het slagvel bij de stemschroeven. Je hoort de boventonen en die moeten bij elke schroef dezelfde hoogte hebben. Stem het ondervel iets hoger of lager voor een oplopende of aflopende decay.

Goede vellen zijn essentieel en het proberen te stemmen van vellen met pitten is tevergeefse moeite, de rek is er uit.

Bedankt! Onze drummer legt zijn vinger altijd op het midden van het slagvel, misschien dat dat uit maakt? Dat van de decay wist 'ie ook, maar ik heb de indruk dat het hele drumstel te laag gestemd staat.


Is dit een oud, of een nieuw Ludwig setje?

Klinkt als OF niet kunnen stemmen OF waardeloze vellen OF beide natuurlijk ;)...

Een Ludwig setje moet ZEKER heel goed kunnen klinken, ook de oude. De drummer moet alleen goed nadenken wat voor sound hij wil en dan de juiste vellen kiezen. En hij moet goed kunnen stemmen natuurlijk, maar dar kan ik vanuit hier niet beoordelen. Wil hij bijvoorbeeld een drogere sound, dan kan hij beter gecoate vellen nemen. Ook enkellaags of dubbellaags maakt zeer veel verschil. En dan de truc die al vaker genoemd is: de ondervellen worden vaak vergeten, maar deze zijn net zo belangrijk als de slagvellen voor de juiste klank... ondervellen kun je in veruit de meeste gevallen het beste clear enkellaags vellen nemen van goede kwaliteit (Remo/ Evans bijvoorbeeld)...

Een superkit met slechte vellen klinkt NERGENS naar... goedkoop is duurkoop wat dat betreft.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Adios!

Hier heb ik zeker iets aan! Het gaat om een recente kit, een van de goedkoopste Ludwigs (tenminste, goedkoop... 2000 euri ofzo). Ik geloof dat zowel de drummer als ik meer van een drogere sound houden.

Huidige vellen:
Bovenvellen zijn allen Powerstroke 4's. (maten: snare 14", tom1 12", tom2 13" en floor 16"). Allen clear, behalve de snare. Geloof dat enkele ondervellen nog de fabrieksvellen zijn (Chinese Remo's?).

Het is zeker ook een kwestie van moeite met stemmen, maar ik heb het vermoeden dat er ook een en ander aan de vellen kan liggen.

El Capitain
22 oktober 2008, 15:06
Onze drummer heeft een Ludwig setje en die tjoiiiinkt als een gek. Waar moeten we het zoeken? Stemming? Merk/type vellen? Is er ergens op internet een duidelijke stem-guide trouwens? Kom zo 1, 2, 3 niks beknopts tegen.

http://home.earthlink.net/~prof.sound/

Als je niks van stemmen weet, is dit je site. Neem de tijd om het door te lezen!

Han S
22 oktober 2008, 21:52
@Kim W. Ik heb een 16" floor.

Han S
22 oktober 2008, 21:54
Moongel :seriousf:

Weet je wat ze die domme drummers laten betalen voor een paar plakjes 'moongel'???

En het verkoopt ook als een gek! :D



Weet je wat een Tension Watch kost? :dance:

berolios
22 oktober 2008, 22:08
[...] De truc is om de juiste toonhoogte te vinden die bij de ketel hoort [...]
Precies... als je langzaam de toonhoogte verandert van je trommels, hoor je dat het geluid op een gegeven moment opeens harder wordt... dat is de toonhoogte die je moet hebben !!!

Solidkick
26 oktober 2008, 00:05
Kijk, als ik de kit opneem ga ik uit van 2 stratgisch geplaatste overheads + wat mics voor accentuering (kick, snare, ride, hihatt) en een beetje ambience.
Met een goed getunede kit (en vaardige drummer) klinkt dat groots en meeslepend en pompt het als een dolle (de compressor is mijn vriend). Als referentiekader, denk Ian Paice, Bonham, die hoek.
Die sound willen we live ook.
Met zo'n afgeplakte kit met close mics krijg je die natuurlijke kit sound niet.
Hoe los ik dat live op?

berolios
3 november 2008, 15:51
[...] Hoe los ik dat live op?
Met samples ;)

Nee, zonder gekheid. Live kun je niet zomaar dezelfde trucs gaan toepassen als in de studio. Hoe groter de gig, hoe makkelijker je dit soort dingen zou kunnen doen. Heb het zelf nooit echt gedaan, omdat het niet nodig was. Er zijn wel meer trucjes om een grote bombastische drumsound te maken ;).

HaroldA
3 november 2008, 16:20
Weet je wat een Tension Watch kost? :dance:

8 tientjes = 8 doosjes moongel. Valt reuze mee dus...