PDA

View Full Version : Topkam omdraaien



Igos du Iskana
20 oktober 2008, 21:13
Ik ben van plan om een linkshandige telecaster te kopen, maar heb tot nu toe altijd op een omgedraaide rechtshandige gitaar gespeeld (lage E aan de onderkant) Ik heb geen zin om alles opnieuw aan te leren en zal de snaren op die linkshandige gitaar dus omdraaien. Op zich geen probleem, een tele is prima te intoneren omdat de brug recht staat, maar nu zit ik dus met de topkam (nut) kan ik die eruit tikken en gewoon omdraaien, of zit er eer onder/bovenkant aan zo'n kam waardoor ik beter een nieuwe topkam kan kopen (op foto's kun je dat niet echt zien) heeft iemand hiermee ervaring?
alvast bedankt,
Auke

Riky
20 oktober 2008, 21:16
ik zou eigenlijk niet weten waarom je hem niet gewoon kunt omdraaien:) Alles blijft dan toch gewoon hetzelfde alleen dan anders om? Volgens mij kan het dus gewoon....

barno
20 oktober 2008, 21:53
volgens mij blijft niet alles hetzelfde. de snaren passen nog steeds omdat je die ook wisselt maar de voorkant van de kam wordt nu wel de achterkant. Als hij symetrisch is, geen probleem als het een kammetje is met een scherpe en botte kant, zou ik hem hervijlen.

Igos du Iskana
20 oktober 2008, 21:58
Dat had ik inderdaad ook bedacht, ik vroeg me dus vooral af of iemand toevallig weet of die topkam symmetrisch is :)
bedankt,
Auke

wietse
20 oktober 2008, 22:03
een kammetje is met een scherpe en botte kant, zou ik hem hervijlen.

nieuw kammetje dus, het is mij nog nooit gelukt om de gleuf van de lage E passend te vijlen voor de hoge E.

barno
20 oktober 2008, 23:00
nieuw kammetje dus, het is mij nog nooit gelukt om de gleuf van de lage E passend te vijlen voor de hoge E.

dat is hier het probleem niet aangezien hij de snaren ook omdraait, het gaat hem erom dat de snaren nu langs de "achterkant" van de kam erover gaan

Saf
21 oktober 2008, 07:30
Moet lukken het lukt alleen niet altijd o mde topkam goed uit het sleufje te wippen.

Little Jay
21 oktober 2008, 11:28
Dit zijn grappige vragen, eigenlijk overbodig (don't worry, ik stel ze zelf ook regelmatig.. :-), want er is maar één manier om er achter te komen: gewoon proberen!

Je kunt de kam in ieder geval niet laten zitten, want dan werkt 't zowiezo niet, dus 't is óf een nieuw linkshandige kam, óf de oude omdraaien en wellicht opnieuw vijlen. Mocht dat mislukken dan toch maar een nieuwe. Toch?

Riky
21 oktober 2008, 11:33
eens met little jay. Zoveel is zo'n topkam nou ook weer niet waard:P

bert k
21 oktober 2008, 11:34
Grappige verwarring. Als je het originele kammetje omdraait komt de hoge E te lopen door het sleufje van de lage E, dat is veel te wijd. Er moet dus een nieuw (rechts) kammetje in. Daar wemelt het van, kost maar een paar euro. Koop dan meteen een mooi Graphtech kammetje.

teajay
21 oktober 2008, 11:37
Wil je mij eens uitleggen hoe dat speelt, met die snaren andersom? Lijkt me toch een wel een hele vreemde ervaring! :???:

Luke-wannabe
21 oktober 2008, 11:37
Grappige verwarring. Als je het originele kammetje omdraait komt de hoge E te lopen door het sleufje van de lage E, dat is veel te wijd. Er moet dus een nieuw (rechts) kammetje in. Daar wemelt het van, kost maar een paar euro. Koop dan meteen een mooi Graphtech kammetje.

Nee natuurlijk niet. Hij zet z'n snaren ook andersom.

Riky
21 oktober 2008, 11:38
huh? als je hem omdraaid kloppen de breedten toch weer met de snaren toch gewoon weer?

luke wannabe was me voor

Madcow
21 oktober 2008, 11:41
Heey! even een paar vraagjes. Ben je links of rechtshandig? En hoeveel maanden/jaren speel je. als je pas een half jaar bezig bent, kun je het beter gelijk goed aanleren

barno
21 oktober 2008, 12:24
al die verwarring, er wordt hier niet goed gelezen want volgens mij hebik in post drie al gezegd wat het mogelijke probleem kan zijn.

soit, het spelen op "omgekeerde" snaren kan best hoor, alleen vervelend lijkt me omdat je zelf zal moeten uitzoeken hoe akkoorden te pakken.

Er zijn er nog die zo spelen, de fenomenale Albert King comes to mind.

Saf
21 oktober 2008, 12:29
dick dale toch ook dacht ik of niet?

Gearjunkie
21 oktober 2008, 13:11
En Doyle Bramhall II...

Igos du Iskana
21 oktober 2008, 16:05
heleboel vragen dus komt ie:
ik heb alleen een rechterhand, dus speel met de nek naar rechts. (tappen dus)
Ik doe dat nu ongeveer 3 jaar. Ik heb dus om eerlijk te zijn niet zo heel veel zin om alles opnieuw aan te leren...

en hoe dat speelt? ten opzichten van 'normaal' spelen, geen idee, ik heb nog nooit op een gewone linkshandige gitaar gespeeld. Ik ben begonnen met een een super simpel epi SG tje, en heb die gewoon omgedraaid. easy-peasy

ik zal inderdaad gewoon even proberen om de bestaande topkam om te draaien. Ik heb het zelf nooit eerder gedaan, daarom wou ik dus even van jullie weten of iemand er ervaring mee heeft. Zoals Barno al zei, die kammetjes zijn niet duur, dus als het nodig is koop ik gewoon een nieuwe, als het niet nodig is heb ik tien dollar bespaard en kan ik een extra biertje drinken vanavond :)