PDA

View Full Version : Live setup voor twee akoestische gitaren



artnaz
20 oktober 2008, 19:27
Over een tijdje zal ik met mijn akoestische tweemans-bandje Siroon beginnen met optreden. We spelen allebei akoestisch met zang (ik doe meestal tweede stem). Nou hebben we allebei vrij weinig verstand/ervaring van akoestisch optreden. Hij heeft altijd metal gespeeld, en ik rock en klassiek gitaar (dat zelden werd versterkt, en anders kan ik me niet herinneren hoe dat ging).

Ik heb zelf een Adamas/Ovation W597, de andere gitarist zal binnenkort iets van een Taylor 414CE aanschaffen (misschien switch ik ook, om beter op elkaar aan te sluiten). Verder hebben we helemaal niks wat akoestische setup betreft, we hebben alleen wat opgenomen.

Graag zou ik willen weten wat een handig en goedkoop beginnetje is, en ook waar we op een gegeven moment heen moeten om het zaakje te optimaliseren.

Mijn Adamas heeft een naast de jack ook een XLR output, die zou zo de P.A. in kunnen gaan? En als de Taylor dat niet heeft, kunnen we mijn Peterson Strobostomp als DI gebruiken. Zal dit voldoende resultaat geven?

En waar moeten we in het optimale geval aan denken? Beide een aparte AER voor onszelf, beide een goede DI om te mixen met de Aer voor de zaal?

Alvast bedankt! :)

budje
20 oktober 2008, 19:30
gouden tip die niet duur is: een feedbackbuster (zo'n mooie rubber dop die in je klankgat gaat zodat je bijna geen feedback meer hebt) is gewoon onmisbaar, en een stuk mooier als het alternatief (ducktape)

en dan gewoon de PA in, zelfs met jackpluggen is dat goed te doen.

skanky
20 oktober 2008, 19:52
Het klinkt niet om via de jack-uitgang rechtstreeks de tafel in te gaan. Je moet dan zeker een DI-box gebruiken het Hi-Z signaal om te vormen naar een Laagohmig signaal. Als je gitaar een XLR uitgang heeft denk ik dat er al een DI-box inzit.

Je zou die uitgang rechtstreeks op de tafel aan kunnen sluiten, maar het is denk ik mooier om via de jack-uitgang naar een goede DI aan de mengtafel te hangen.

Mooie DI's zijn:

Avalon U5 (duur)
A-design Reddi (ook duur)
Radial J48
Countryman DI

Gelukkig zijn ze niet zo duur als gitaarversterkers....... ;)

Harald
20 oktober 2008, 20:33
Eigen versterker is wel handig, maar als je het goedkoop wilt houden, gewoon wachten en gelijk een AER of vergelijkbaars kopen. Hoef je niet eerst budget spul te kopen wat je uiteindelijk toch verkoopt. Taylor en Ovation kunnen allebei prima gelijk naar de PA via DI (DI's hebben ze meestal gewoon bij de PA. Lukt dat eens niet, heb je altijd nog de XLR uitgang op je gitaar)

Een Taylor met Expression System kan zo rechtstreeks vai XLR de PA in. Zou ik niet via een AER laten lopen, evt. wel een Schertler Unico. Die Taylors zijn min of meer geoptimaliseerd om rechtstreeks doorversterkt te worden via PA. (dus zonder de kleuring van een gitaarversterker) Wil je zelf je galm kunnen regelen zou een 19" rack met reverb, en een stemapparaat handig zijn, en dan vandaaruit naar de PA. Picker heeft tegenwoordig zo'n koffertje met wat 19" spul (zit nog een EQ bij) met wat bij elkaar gebonden kabeltjes. Zet koffer neer, trekt de kabelkluwen eruit. Netsnoer inprikken, twee XLR naar PA, gitaar inpluggen, stemmen en spelen. Werkt (als het niet uitvalt zoals in Leidschendam, maar dat kan altijd gebeuren) prima. Nadeel van zo'n kabelkluwen is dat troubleshooten weer even duurt.

Zelf heb ik een 19" rack met tuner en reverb, gecombineerd met een AER Compact 60. Werkt ook snel en hasslefree. Heb voor gitaar met de AER dus altijd mijn eigen basis-monitoring bij me.

JvD.
20 oktober 2008, 22:13
ik vind piezo's op een akoestische gitaar eigenlijk altijd lelijk. ik ben altijd voor een microfoon. maar heb hier wijnig ervaring mee.

artnaz
21 oktober 2008, 12:09
Bedankt jongens, daar kan ik wat mee. Voorlopig hebben we dus aan een DI genoeg, later moeten we maar even testen of een versterker erbij meerwaarde heeft.

En wat effectjes er bij doen. Ik ben trouwens meer van de pedalen dan 19"apparatuur. Ik zou mijn EBS Dynaverb, Keeley Compressor, BYOC Graphic EQ en Peterson Strobostomp (om maar wat te noemen) toch ook wel kunnen gebruiken? O)f is dat totaal anders bij een akoestische?

@JvD: Ik kan het me voorstellen dat je piezo niet zo mooi vindt, maar dat is smaakgebonden denk ik. Ik vind mijn Adamas prachtig klinken versterkt, maar het is heel specifiek.

skanky
21 oktober 2008, 12:26
Het ligt er helemaal aan waar je gaat spelen. Als er een fatsoenlijke PA is zou ik zelf geen effecten gebruiken maar dat aan de geluidsman overlaten. In de zaal klinkt het heel anders. Een zaal heeft zelf een galm, dus je zal daar altijd minder galm gebruiken dan thuis of in een kleine kroeg.
Maar als er geen PA is, maar alleen zangversterking zonder effecten enzo. Zou ik een eigen flightcase maken, met een mixertje en een galmunit. Een 19" galm klinkt in 99% van de gevallen beter dan pedalen.

BV.
Een Yamaha MG 102 C mixertje.
2 kanalen zang+compressie
2 kanalen ak gitaar
Op de aux send/return een lexicon mx200.

Dan ben je voor 350 euro klaar om op te treden met prima apparatuur.

vincent136
21 oktober 2008, 22:01
Het ligt er helemaal aan waar je gaat spelen. Als er een fatsoenlijke PA is zou ik zelf geen effecten gebruiken maar dat aan de geluidsman overlaten. In de zaal klinkt het heel anders. Een zaal heeft zelf een galm, dus je zal daar altijd minder galm gebruiken dan thuis of in een kleine kroeg.
Maar als er geen PA is, maar alleen zangversterking zonder effecten enzo. Zou ik een eigen flightcase maken, met een mixertje en een galmunit. Een 19" galm klinkt in 99% van de gevallen beter dan pedalen.

BV.
Een Yamaha MG 102 C mixertje.
2 kanalen zang+compressie
2 kanalen ak gitaar
Op de aux send/return een lexicon mx200.

Dan ben je voor 350 euro klaar om op te treden met prima apparatuur.

Ha, dat is echt precies de setup die ik ook heb. Wat ik doe is op de ene reverb unit de reverb voor de zang en op de andere de reverb voor de gitaren. klinkt erg lekker hoor, de mx-200 is een prima ding! De Yamaha mixer ook, doet het erg goed. Heb hem 2e hands gekocht voor 65 euro :)

artnaz
29 oktober 2008, 23:30
Bedankt voor de goede tip Skanky!

Heb zaterdag met mijn Adamas in de grote kerk in Enschede even opgetreden (over andermans PA), en man wat klonk dat geweldig! Grootste deel van de tijd zat ik met een glimlach op mijn gezicht... :D

Was met DI naar een mengpaneel, weet niet of ze ook wat van hun rack voor mij gebruikten (ik had wel wat extra galm, buiten dat van de kerk). Dus het kan echt goed klinken met een relatief simpele setup! :)

Maar, ik zit nog steeds te twijfelen of ik niet extra effecten nodig heb (in de toekomst) die ik zelf kan bedienen. Zo vind ik het wel fijn om iets voor mijn voeten te hebben voor een solo-sound. Zo'n TC G-Natural (http://www.tcelectronic.com/G-Natural.asp), is dat niet wat (wel dure grap overigens)? Zo'n apparaat - DI - PA.

skanky
30 oktober 2008, 06:40
Ik zou het zelf niet doen, Het lijkt mij het mooiste om geen effecten enzo te gebruiken maar puur voor het akoestische geluid te gaan. (dus wel een beetje galm en compressie van de pa).
Maar als je toch effecten wil moet je hier eens kijken....er is meer dan de TC.

http://www.thomann.de/nl/effects_for_acoustic_guitars.html

artnaz
30 oktober 2008, 12:50
Mja, ik houd ook meer van het "pure" geluid, maar wij maken vrij vernieuwende muziek, en ik denk dat wat effecten wel een toegevoegde waarde hebben. En het is wel leuk voor de afwisseling denk ik.

Maargoed, eerst maar eens genoeg nummers maken, en de basisspullen aanschaffen. Allen bedankt! :)

peter_heijnen
30 oktober 2008, 15:08
ik denk dat wat effecten wel een toegevoegde waarde hebben. En het is wel leuk voor de afwisseling denk ik.
Yamaha ag stomp.

Mic modeling preamp, fx, presets, xlr/jack uit, tuner, feedback buster, enz.

Ben je in een keer helemaal klaar me je wensenlijst (als je er nog een tweedehands weet te scoren ergens....).

skanky
30 oktober 2008, 15:32
Misschien is dit wat? Ik hoor wel goede dingen over Zoom

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1869&brandID=4

Acousticaster
11 november 2008, 12:22
Men neme:

2 condensator zangmic's
2 condensator instrumentenmic's
DI's
2 Boss AD-8, Yamaha Stomp AG, Boss AD-3, Zoom A 2.1 U, Korg AX 3A (in die volgorde ook). Samen lussen door 1 moet ook wel kunnen
2 barkrukken

Men mixt dit gedurende een uurtje door elkaar. Eet smakelijk!

artnaz
11 november 2008, 17:09
Yamaha ag stomp.

Mic modeling preamp, fx, presets, xlr/jack uit, tuner, feedback buster, enz.

Ben je in een keer helemaal klaar me je wensenlijst (als je er nog een tweedehands weet te scoren ergens....).Lijkt me inderdaad een ideaal iets! Als het geld er voor over is, zal ik er denk ik wel ééntje proberen.


Misschien is dit wat? Ik hoor wel goede dingen over Zoom

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1869&brandID=4Ik heb de G2.1u (voor de electrische gitaar) gehad, en die had inderdaad goede sounds (met uitzondering van de vervorming, maar dat is ook niet nodig voor akoestisch). Ik ga wel een keertje uitgebreid alle akoestische multi-effecten uitproberen.


Men neme:

2 condensator zangmic's
2 condensator instrumentenmic's
DI's
2 Boss AD-8, Yamaha Stomp AG, Boss AD-3, Zoom A 2.1 U, Korg AX 3A (in die volgorde ook). Samen lussen door 1 moet ook wel kunnen
2 barkrukken

Men mixt dit gedurende een uurtje door elkaar. Eet smakelijk!Dat lussen van al die multi-effecten is een grapje denk ik? Behoorlijk overbodig, en jammer van de tone-suck...

Wat mics betreft... De Adamas gaat sowieso nergens naar klinken met een mic, een Taylor misschien wel maar is ook niet gewenst. Af en toe bewegen we namelijk ook eens, en dan is een externe mic niet zo handig. Als zangmic (voor mezelf) haal ik hoogstwaarschijnlijk de Beyerdynamic M88, kan ik hem ook voor het versterken van mijn cab bij electrische gebeuren gebruiken.