PDA

View Full Version : Vingeroefeningen



Reindah
5 maart 2003, 19:24
Ik wil mn vingers oefenen om er een beetje echte snelheid in te krijgen.....wat zijn daar goede oefeningtjes voor....tenks

reindah

hoofd
5 maart 2003, 19:25
chromatische toonladders op en neer racen met een metronoom (telkens een stap sneller zetten). Check verder de zoekfunctie, in het forum speeltechnieken staan veel tips.

Negative K3 fan
5 maart 2003, 19:25
je vinger in je kontgaatje stoppen...

1: verkeerde forum
2: er zijn al 234432544236346456253 tyopics over geweest

marc_o
5 maart 2003, 19:25
lang herhalen, en niet meteen te snel, anders kun je je lekijk bezeren, kwestie van langzaam opbouwen, je moet n.l. ook zoiets als vingergeheugen kweken...

telecastermaster
5 maart 2003, 19:32
kijk hier ff (onder columns) leuke videootjes ook!

telecastermaster
5 maart 2003, 19:32
sorry hier dus:
http://www.chopsfromhell.com

skabouter
5 maart 2003, 20:38
hihi :grin:

Electrical Storm
5 maart 2003, 20:39
Ja of zoek een vriendin natuurlijk :wink: :razz:

Neals
5 maart 2003, 20:45
maar dan moet je wel een 15 jarige maagd die er nog niet helemaal aan toe is zoeken

Static-M
5 maart 2003, 20:52
Heeeej, nie klote met me vriendin! :razz:

Reindah
6 maart 2003, 07:18
Allemaal tenks, voor de tips, ook al niet even serieus:) Maar vooral negative k3 fan, dat was een erg waardevolle opmerking!

reindah

Butcher
6 maart 2003, 09:05
Een normaal mens heeft een normaal dagelijks ritme. Je voelt je gewoon op sommige dagen beter dan op andere. Daarom:

1) zoek effe wat speed oefeningen op, er zijn er duizenden, wat alternate picking, wat taps, wat sweeps, wat economy picking etc.

2) Koop een metronoom. Niet alleen leer je in-time spelen, maar als je een agenda bijhoudt kun je zien hoeveel je gevorderd bent.

3) Bepaal iedere dag je begin "beats-per-minute". De ene dag begin je sneller als de andere (natuurlijk ritme). Dit kun je doen door je metronoom op bijv. 90 bpm te zetten, en kijk of je mee kunt spelen, in time. Probeer het hoogst mogelijke begin bpm getal voor de dag te vinden, en baseer je oefeningen daarop.

4)Vergeet niet dat het niemand geen kloot intereseert hoe snel je speelt. Al die Ibanez gasten moeten afgeschoten worden op het moment dat ze hun slaapkamer verlaten, wat gelukkig zelden is. Dit hele speed-gedoe is volslagen uit de hand gelopen.

5)Snelheid is een effect, net zoals een wah-pedaal, waarmee je sounds en tensie creert. Speel nooit iets omdat alleen maar omdat het snel klinkt. Als het langzaam brak klinkt dan klinkt het snel nog brakker.

7th heaven
6 maart 2003, 12:58
moet je aan je vriendin vragen of je ff je vinger oefeningen mag doen

Neals
6 maart 2003, 13:20
Als je eenmaal in een band speelt maakt het nog aarsch uit hoe je speelt... Op een beetje PA hoor je enkel drum en bas

Reindah
6 maart 2003, 20:33
Butcher, erg bedankt! daar heb ik wat aan! Ik heb al een metronoom, kan hem dus nu ook zinnig gebruiken:) Ik wil het sneller kunnen spelen alleen maar om goed te kunnen spelen, that's all. En volgens mij zijn we het er nu ook wel overeens dat de geniale vriendin grappen ook wel geweest zijn. Als je nog iets weet? Laat maar horen

reindah

Reindah
6 maart 2003, 20:33
O ja, neals, misschien moet je wat aan je sound gaan doen?

moretel
6 maart 2003, 20:53
Wat belangrijk is is om vooral ontspannen en de vingers onafhankelijk van elkaar te laten bewegen.

Speed mechanics for leead guitar is een goed boek om dat grondig aan te pakken, buiten de snelheids verhoging worden je vingers sterker en onafhankelijk van elkaar waardoor alles sneller gaat.
Wil je echt lekker vooruit op dat gebied dan is het de investering dubbel en dwars waard.

Neals
6 maart 2003, 21:43
idd moet ik wat aan mijn sound doen...

alleen de centen :sad:

Butcher
7 maart 2003, 00:38
Denk er ook effe over na, letterlijk: "Wat ben ik aan 't doen??"

Probeer deze oefening eens:

1)pak je B-snaar
-wijsvinger BOVEN positie 5
-middel vngr Boven pos 6
-ring op 7
-pink op 8
Alle vinger moeten in hun rust-positie hangen
2) sla de 5e positie aan, MAAR:
maak de beweging van je wijsvinger zo snel mogelijk, zodat je een hele korte "E" hoort, en weer terug gaat naar de rust-positie
3)RUST
4) Doe stap 2) met je middelvinger
5) Rust
etc etc etc. Denk hier effe over na, want in principe speel je zo snel als je kunt. Er zit gewoon een pauze tussen de noten.

Als je dit wreed saaie proces onder de knie hebt doe je het volgende:
-Maak je rust periodes korter, met een metronoom.

In principe is dit proces precies het tegenover gestelde van m'n vorige post, maar het heeft mij wreed geholpen. Op een of andere manier heb je meer controle over wat je doet.

Andere tips:
Zoals Moretel als zei, houdt je armen ontspannen. Doe effe wat een warm-up voor je vingers, handen/polsen/elleboog/shouder en nek. Een truc die ik gebruik is het naar beneden trekken van m'n elleboog.

Doe ook dit effe:

Je vingers in de ontspannen positie boven de B of G snaar. Sla de snaar met een wisselslag aan. Dan druk je LANGZAAM de snaar in (op bijv 5e positie met je wijsvinger) totdat je een zuivere noot (C) hebt. VOEL hoeveel kracht je daadwerkelijk nodig hebt, wat ongeveer de helft is van wat je denkt dat je nodig hebt. Doe dit met alle vingers. Als het goed is hoor je het volgende, (in volgorde):
1)open G-snaar
2)gedempte snaar
3)zuivere C-noot.

Vergeet ook nooit wat je zei over waarom je wat snelheid wilt leren... NEVER!!!

Azrael
7 maart 2003, 15:16
Op 2003-03-06 20:53, schreef moretel:
Wat belangrijk is is om vooral ontspannen en de vingers onafhankelijk van elkaar te laten bewegen.

Speed mechanics for leead guitar is een goed boek om dat grondig aan te pakken, buiten de snelheids verhoging worden je vingers sterker en onafhankelijk van elkaar waardoor alles sneller gaat.
Wil je echt lekker vooruit op dat gebied dan is het de investering dubbel en dwars waard.


Waar vind ik dit boek? Het is al vaak op het forum genoemt.

Reindah
7 maart 2003, 19:03
Wow butcher tenks man! Ik heb alleen een beetje moeite met het vinden van nog meer oefeningen:S Uhm, waar kan ik dat ene boek kopen? Dnak voor al jullie reacties, en ik hoop op meer goeds:)

reindah

Butcher
7 maart 2003, 21:06
Rock Discipline van John Petrucci. Muzikaal gezien is het belachelijk, eerlijk waar, maar er staan wat goede speed-oefeningen in.

Waarschuwing: hij zegt ergens dat je je vingers zo dicht mogelijk bij de snaar wilt houden. Doe dit niet!!! Je verbruikt te veel energie en spierspanning als je niet naar de natuurlijke rust-positie terugkeert.

Andere tip: gebruik je clean channel, geen distortion en geen reverb. Je hoort alles veel beter. Met distortion klinkt alles goed. De grote fout die ik keer op keer hoor bij gitaristen is dat ze niet goed luisteren.

Je bent, als gitarist, deel van een cirkeltje. Je hersenen krijgen een ideetje, die daarom je spieren laten bewegen, waardoor er een snaar gaat trillen, waardoor er geluid uit je versterker komt, die je hoort met je oren, die niet zonder hersenen werken. Cirkeltje gesloten. Bij een onder-modale gitarist word dat cirkeltje ergens onderbroken, en in 9 van de 10 gevallen heeft het met het luisteren te maken.

Ik zou zeggen, OEFEN speed gewoon effe een halfuurtje eens in de twee/drie dagen (je wilt geen RSI), en de andere dagen SPEEL gewoon zoals je wilt en wat je leuk vind.

7th heaven
7 maart 2003, 23:54
Op 2003-03-06 09:05, schreef Butcher:
Een normaal mens heeft een normaal dagelijks ritme. Je voelt je gewoon op sommige dagen beter dan op andere. Daarom:

1) zoek effe wat speed oefeningen op, er zijn er duizenden, wat alternate picking, wat taps, wat sweeps, wat economy picking etc.

2) Koop een metronoom. Niet alleen leer je in-time spelen, maar als je een agenda bijhoudt kun je zien hoeveel je gevorderd bent.

3) Bepaal iedere dag je begin "beats-per-minute". De ene dag begin je sneller als de andere (natuurlijk ritme). Dit kun je doen door je metronoom op bijv. 90 bpm te zetten, en kijk of je mee kunt spelen, in time. Probeer het hoogst mogelijke begin bpm getal voor de dag te vinden, en baseer je oefeningen daarop.

4)Vergeet niet dat het niemand geen kloot intereseert hoe snel je speelt. Al die Ibanez gasten moeten afgeschoten worden op het moment dat ze hun slaapkamer verlaten, wat gelukkig zelden is. Dit hele speed-gedoe is volslagen uit de hand gelopen.

5)Snelheid is een effect, net zoals een wah-pedaal, waarmee je sounds en tensie creert. Speel nooit iets omdat alleen maar omdat het snel klinkt. Als het langzaam brak klinkt dan klinkt het snel nog brakker.


BEDANKT VOOR DE TIP MET DE METRONOOM MIJN VRIENDIN KAN NU EIDELIJK GENIETEN!!!!

Shay
8 maart 2003, 00:20
"go with the flow"

dat is mijn advies .. als je snel gaat proberen te spelen ga je vaak teveel kracht op je vingers zetten wat averechts werkt.. ontspanning is ernstig belangrijk en temperatuur .. zak wiet helpt wel eens :grin:

probeer in je tempo NETJES te spelen daarna komt de snelheid echt wel .. 5 jaar geleden was was ik sneller dan dat ik nu ben maar 10x slordiger .. ik ben niet de langzaamste maar ook geen speeddevil, is niet mijn stijl.

dus onthou het ..

"Go with the Flow" .. ooit zal je 'aanvoelen' wat ik hiermee bedoel!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-03-08 00:21 ]</font>

moretel
8 maart 2003, 14:51
Speed mechanics heb ik gekocht op Bol.com

Reindah
8 maart 2003, 15:36
tenk joe all! ik ben al druk aan het oefenen. Ik speel nu 2,5 jaar, maar wil gewoon een betere en snellere vinger beweging krijgen. Nu weet ik dat je het krijgt door gewoon veel te spelen, maar wil er ook extra aandacht op vestigen.

reindah

xystus
8 maart 2003, 20:53
- Chromatische ladders zijn perfect als opwarmer

- Alternate picking is de volgende stap; doe bijvoorbeeld 'holy solo's' van stratovarius. Das wel een cool alternate picking stuk.

- 3 snarige sweeps (over E,B,G snaar), bouw het op naar uiteindelijk 5 of 6 snarige sweeps gecombineerd met tapping. Check dezxe site ook es: http://www.ultimateguitarpage.com

suc6 :smile:

Azrael
8 maart 2003, 21:21
Hoeveel pagina's heeft dat boek? Ik vond het op bol.com voor 25euro. Wat staat er ongeveer in het boek? 'k heb geen idee wat voor boek het is en bij bol.com staat er geen korte omschrijving of ietsdergelijks.

moretel
9 maart 2003, 00:16
Er wordt veel aandacht besteedt aan oefeningen,
Troy Stetina heeft ook een eigen website, moet je maar even zoeken met google, daar staat wat meer info over het boek.
Het boek gaat specifiek in op verhogen van snelheid en hoe dit te bereiken.