PDA

View Full Version : Orange Tiny Terror Combo



pupanus1
20 oktober 2008, 15:48
Zaterdag ben ik bij feedback 15Watt buizenversterkertjes wezen testen:

Orange Tiny Terror Combo
Laney VC15
Fender Superchamp XD

Ik moet zeggen dat ik redelijk verknocht ben aan de Tiny Terror, ik had 'm al eerder getest en wederom kreeg ik er heerlijke crunch geluiden uit en vrij lekkere clean geluiden. Het is niet zo'n veelzijdig versterketje maar wattie doet doettie goed. Het probleem alleen is dat hij maar 1 kanaal heeft, en ik met de band toch echt moet kunnen switchen tussen clean en crunch/overdrive dat is echt een vereiste.

Nu kan ik wel mn gitaar wat terug draaien voor clean tonen maar je houdt dan echt clean met een randje. Ik vind het ook zonde om er een tubescreamer voor te zetten omdat ik juist de overdriven tonen zo lekker vind aan het versterkertje.

Weet iemand hier een oplossing voor, dus eigenlijk een middel waardoor ik clean geluiden kan produceren terwijl de amp redelijk overdriven staat?

Overigens is de Fender Super Champ XD wel echt heerlijk speelgoed, en wat een clean geluid zeg uit dat ding heerlijk, en dat voor de helft van het geld van de Tiny Terror. Dus ik ben sowieso nog in dubio tussen die twee. De laney valt voor mij af.

Chris Winsemius
20 oktober 2008, 16:15
Volume terugdraaien op je gitaar voor cleanere sounds.

Anders 'n volume-pedaal of 'n (voetschakelbaar) kastje met volume-regelaar (+ misschien wat "truuks") of boost-circuit (die ook minder volume kan geven dan).

Ik hoop dat het 'n beetje te volgen is. Wat betreft die boost "misbruiken" voor cleanere sounds: check de site van dirk_hendrik.com

Rude Perception
20 oktober 2008, 16:21
Let op! Ik krijg m'n TT niet mooi clean op bandniveau. We spelen wel hard. Een equalizer is ook prima te misbruiken om een amp clean te maken. Zeker omdat je dan wat midden eruit kan halen. De middenfrequenties zorgen voor de meeste overdrive.

iWishmaster
20 oktober 2008, 16:54
Als je een beetje technisch bent ken ik nog wel wat mods waarmee je de sound aan kunt passen bij de Tiny Terror. Hij klinkt redelijk donker, maar met wat simpele aanpassingen (een condensator weg, ergens anders 1 erbij) kun je hem wat helderder en cleaner laten klinken.

Voordeel is dat wanneer je het volume van je gitaar terugdraait je (naar mijn meging) een mooiere en 'cleanere' clean krijgt op hetzelfde volume (vooral wanneer je het volume van de amp flink open draait). Het gaat wel ten koste van de totale hoeveelheid gain (zeg maar 'tot 9', ipv 'tot 10') en kan bij sommige buizen sneller microfonische effecten veroorzaken (je verwijdert namelijk de 'snubber' condensator over de voorversterkerbuis).

pupanus1
20 oktober 2008, 19:57
@Rude perception het is meer om thuis the jammen met de bassist of andere gitarist dus heel hard hoeftie niet. Probleem daarmee is dan wel dat als ik mn volume van de gitaar zachter zet er weinig signaal meer overblijft :S

Het is zo jammer dat het maar 1 kanaal is en dattie redelijk prijzig is.

@Iwishmaster
Met die mods gaat de garantie uit de deur lijkt me, dat zou ik dan ook weer zonde vinden.

@Chris
Wat bedoel je precies met Truuks?

Het 15Watt buizen segment is ook zo klein. De TT, de VC15, de Super Champ XD en AC15 zijn eigenlijk de 'grote spelers' en deze heb ik allemaal getest. Of zie ik nu een geweldig 15W buizen versterkertje over het hoofd? Het budget is tot 700 euro. Zijn er misschien in die prijs klasse (evt. 2e hands) geen versterkers die je kan schakelen van bv 50W tot 20W oid?

sjaak1990
20 oktober 2008, 20:56
Ik vond hem zelf tegenvallen, het mocht van mij wel wat helderder en ook dynamischer. Ik denk dat hij niet zo mooi door de mix zou prikken en ik vind orange ook te duur voor wat je krijgt. Hij reageerde niet zoals het volgens mijn gevoel moest op mijn speeldynamiek. Waar je aan moet denken een 15 watt buizenversterker gaat hard genoeg om bijvoorbeeld in een oefenruimte te spelen met drum erbij alleen als je het geluid clean wilt houden dan heb je wel meer dan 15 watt nodig. Dit is een versterker voor als je graag een randje aan je cleane geluid hebt maar helemaal clean kreeg ik hem echt niet zo hard.
Zelf zou ik wat anders nemen, ik was er niet van onder de indruk maar no offence hoor:)

Ik hou hier geen rekening met mods aan de TT want ik ga er vanuit dat je niet meteen aan je nieuwe versterker wilt prutsen maar gewoon meteen een goede sound wilt. Ik heb geen ervaring met gemodde TT's

Er zijn alternatieven, bijvoorbeeld een laney vc-30 of 50 als je harder wilt kunnen maar toch een clean geluid wilt hebben. Deze laney's zijn 2e hands goedkoop te krijgen. Als je een veelzijdige wilt met minder karakter zou ik zeggen koch, gaat wel hard clean, brunetti maranello gaat ook behoorlijk hard clean. Of je kan echt iets heel anders overwegen.

pupanus1
20 oktober 2008, 21:09
De versterker hoeft juist niet hard ik speel in de oefen ruimte over een Fender Stage 1000 dus die gaat luid genoeg. Het is echt voor thuis om te jammen met de bassist of andere gitarist zonder drums (ja soms een djembee erbij ;)).

Ik vond de Orange op hoog volume met hogere gain settings erg lekker maar indd clean kreeg ik er redelijke sounds uit op lager volume maar niet zoals een fender (zelfs de super champ xd heeft een mooier clean kanaal :)). Ik vind de crunch van de TT vond ik echt lekker maar ik vrees toch dat het een beetje een one trick pony is.

Ik zal toch eens naar die brunetti gaan kijken dan, ik had 'm al zien staan bij feedback maar hij ligt wel 130 euro boven het budget.

sjaak1990
20 oktober 2008, 21:29
De versterker hoeft juist niet hard ik speel in de oefen ruimte over een Fender Stage 1000 dus die gaat luid genoeg. Het is echt voor thuis om te jammen met de bassist of andere gitarist zonder drums (ja soms een djembee erbij ;)).

Ik vond de Orange op hoog volume met hogere gain settings erg lekker maar indd clean kreeg ik er redelijke sounds uit op lager volume maar niet zoals een fender (zelfs de super champ xd heeft een mooier clean kanaal :)). Ik vind de crunch van de TT vond ik echt lekker maar ik vrees toch dat het een beetje een one trick pony is.

Ik zal toch eens naar die brunetti gaan kijken dan, ik had 'm al zien staan bij feedback maar hij ligt wel 130 euro boven het budget.

Zelf vond ik de Brunetti lekkerder dan de Koch maar veel andere mensen zijn juist weer weg van Koch. Een 2e hands Brunetti zou ruim binnen je budget liggen. En je hebt gelijk de TT is een one trick pony. Zelf vond ik de Brunetti wel karakterlozer dan de TT maar ook een heel stuk beter, vooral de clean is lekker fel in het gezicht maar wel best mooi hoog. Je kan ook nog een fender met pedaaltjes overwegen. Dan krijg je mooier clean naar mijn mening.

Succes met de keuze:)

pupanus1
21 oktober 2008, 10:50
Ik zat even jouw topic te lezen sjaak, en die mesa studio 22 ziet er ook wel aantrekkelijk uit. Maar is daar een beetje makkelijk aan te komen is dan de vraag..

TimmU
21 oktober 2008, 11:03
Houd marktplaats gewoon goed in de gaten, dan kom je de meest gave dingen tegen.

gijs_sg
21 oktober 2008, 12:18
Al aan een Fender Blues Junior gedacht?

pupanus1
21 oktober 2008, 12:29
jazeker :) Maar die heeft net te weinig scheur :confused:

Rude Perception
21 oktober 2008, 12:30
jazeker :) Maar die heeft net te weinig scheur :confused:

Boostertje ervoor?

TimmU
21 oktober 2008, 12:31
kan, kan . OCD'tje ervoor!

Rude Perception
21 oktober 2008, 12:37
kan, kan . OCD'tje ervoor!

Of een Zakk Wylde overdrive natuurlijk. Issie voor gemaakt:satisfie:

sjaak1990
21 oktober 2008, 12:59
Ik zat even jouw topic te lezen sjaak, en die mesa studio 22 ziet er ook wel aantrekkelijk uit. Maar is daar een beetje makkelijk aan te komen is dan de vraag..

Daar heb je helemaal gelijk in. Prachtige kleine combotjes, wil ik er zelf ook nog een keer bij hebben denk ik :)

pupanus1
21 oktober 2008, 13:12
Ik zou er natuurlijk een TS-9 voor kunnen plempen dat wel, maar dat kan voor een super champ XD ook die klinkt clean ook niet verkeerd en dat eerste kanaal neemt pedaaltjes erg goed aan.

Potjandikkie er staat gewoon een maranello op MP voor 500 maar kan het nu niet meteen uitgeven :sneaky:

Rutger
21 oktober 2008, 13:24
Ik hoop dat het 'n beetje te volgen is. Wat betreft die boost "misbruiken" voor cleanere sounds: check de site van dirk_hendrik.com

Direct nieuwsgierig, maar kan niet vinden waar je op doelt...?

Rude Perception
21 oktober 2008, 13:51
Direct nieuwsgierig, maar kan niet vinden waar je op doelt...?

Het volume zo laag zetten dat het meer een cut is dan een boost. Zo kan je hem intrappen voor cleanere sounds.

Rutger
21 oktober 2008, 14:07
Dus gewoon het volume droppen met je boostpedaal... ga k ook ns proberen thuis :)

marc_o
21 oktober 2008, 14:17
Ik weet niet wat die Champ kost, maar als ik hier zo eens wat rondlees en de prijzen van de overdrives zie die worden aangeraden, komt bij mij meer het gevoel van zowel de TT als de Champ kopen, een A/B/Y switch ertussen en je hebt je droomclean, je droomscheur en beiden tegelijk als je wilt...

Rude Perception
21 oktober 2008, 14:44
Ik weet niet wat die Champ kost, maar als ik hier zo eens wat rondlees en de prijzen van de overdrives zie die worden aangeraden, komt bij mij meer het gevoel van zowel de TT als de Champ kopen, een A/B/Y switch ertussen en je hebt je droomclean, je droomscheur en beiden tegelijk als je wilt...

Het gaat hier om een pedaaltje van minder dan 100 euro of een versterker van rond 700 euro....:???:

marc_o
21 oktober 2008, 14:49
Het gaat hier om een pedaaltje van minder dan 100 euro of een versterker van rond 700 euro....:???:


Die Champ kost nog geen € 300,- ofzo?

Rude Perception
21 oktober 2008, 14:59
Die Champ kost nog geen € 300,- ofzo?

Maar aangeraden werd om een fender te kopen + overdrive/booster. Jij raadt aan om een fender te kopen + Tiny Terror. Die laatste optie is dus zo'n 600 euro duurder dan de eerste.

pupanus1
21 oktober 2008, 15:08
Ok even een overzichtje van mijn interesses op het moment en de kosten erbij.

Versterkers:

Prijzen nieuw:
Fender Super Champ XD - 299,-
Orange Tiny Terror Combo - 639,-
Brunetti Maranello - 829,-
Fender Blues Jr. - € 519,-

2e hands:
Mesa Boogie Studio .22+ - rond de 750,-
Brunetti Maranello - rond de 500,-

evt. Pedaal:
TS-9 - 109,-

Stomme is dat ik die Fender Super Champ ook echt leuk vind en hij echt een fractie kost van de andere versterkers en samen met een TS-9 zit ik nog steeds onder een TT (zelfde geld voor de Blues Jr. trouwens). Maar oftie mijn GAS gaat stillen is dan weer de vraag :S

Ik zou toch ook echt graag zo'n Mesa nog even testen voor ik een keuze maak :listen:

edit: Ja een Fender Super Champ + Tiny terror is wel heel erg de kosten opvoeren. Het zou wel de ideale oplossing zijn qua sound dat wel haha, maar dan zit je ook nog eens met 2 versterkers te zeulen (en die TT is echt nog redelijk zwaar :))

TimmU
21 oktober 2008, 18:38
TT is echt heel licht. je krijgt er zelfs een tasje bij gast.

Realeigo
21 oktober 2008, 18:41
TT is echt heel licht. je krijgt er zelfs een tasje bij gast.

Combo.... Niet head...


LEZEN!!!!

Rude Perception
21 oktober 2008, 19:08
TT is echt heel licht. je krijgt er zelfs een tasje bij gast.

Zelfs dan wil je hem niet op je fiets met gitaartas om je schouder hebben hangen hoor...

LPplayer
22 oktober 2008, 09:30
The thiny terror is one terroramp
Echt wel chillz en superkwaliteit voor die prijs.
Geen extra toonregelingen, maar als het goed is is het goed :)

pimmetje
22 oktober 2008, 09:45
Fender Super Champ XD - 299,-
Orange Tiny Terror Combo - 639,-
Brunetti Maranello - 829,-
Fender Blues Jr. - € 519,-Heb je die Super Champ XD en Blues Jr wel 'ns naast elkaar getest?
Het kan natuurlijk smaak en speelstijl zijn, maar die XD vond ik persoonlijk in zo'n 1op1 vergelijking echt helemaal kut.

Die Tiny Terror combo ken ik niet... maar ik was niet 100% ondersteboven van het topje. Dat was overigens ongetwijfeld smaak: Orange doet 't voor mij steeds NET niet...

Maranello is gewoon een hele andere amp dan die fenders. Modern geluid, maar wel mooi... meer instel-mogelijkheden.

pupanus1
22 oktober 2008, 12:28
Wat ik wel vind met Orange is dat je vaak meer betaald voor wat je krijgt, de TT combo is echt wel erg prijzig voor z'n kunnen.

Ik heb de XD en Blues Jr. niet naast elkaar getest dat zal ik dan nog eens gaan doen en bij beide een TS-9 ervoor zodat ik die scheur meteen kan vergelijken dan. Maar de XD is ook echt meer speeldgoed vind ik, die voicings zijn ook echt grappig om mee te spelen, niet om echt serieus te gebruiken maar dat is ook niet nodig aangezien het een practice ampje gaat zijn :)