PDA

View Full Version : Het jaren 80 solo geluid....



RonnyV
20 oktober 2008, 14:18
Ik heb al vanalles geprobeerd... (oa met guitarrig :)) Maar ik krijg het niet voor elkaar een echt jaren 80 solo geluid te krijgen...

Wat bedoel ik precies? Het geluid wat je in solo's hoort van Europe en Bonjovi. Het is een solo geluid met veel gain, waarmee je kunt tappen etc, maar het heeft een minder rauwrandje, dan het gemiddelde solo geluid... Het beste hoor je het in de solo van superstitious van Europe.

Hoe krijg je dit geluid voor elkaar?

Link naar youtube (http://nl.youtube.com/watch?v=sOetaP5fIIQ)

arjanb01
20 oktober 2008, 14:20
Inderdaad flink wat gain, delaytje erachter en je brugelement inschakelen (voor superstitious van europe dan he).
O ja, de gain moet niet te korrelig zijn inderdaad. Op mn koch multitone 2 krijg ik dat prima voorelkaar.

RonnyV
20 oktober 2008, 14:23
Maar hoe is je gain niet korrelig? ;-)

Ik had het gevoel idd ook om het brug element te gebruiken, omdat het lijkt alsof deze sound met weinig hoge tonen word ingestuurd, en vervolgens er een treblebooster overheen zit ofzo?

arjanb01
20 oktober 2008, 14:27
treble booster zou kunnen, gebruikten ze in die tijd allemaal icm een marshall plexi of een jcm 800 ofzo.
Ikzelf heb geen treble boosters nodig, haal de boost en de gain uit mn amp. Mn gain kan ik instellen van fijn tot korrelig. Inderdaad gebruikte europe zn brugelement voor deze solo.
Het bon jovi geluid is icm met reverb en wat chorus uitgestuurd icm met veel gain, waardoor het allemaal wat scheller klinkt.

RonnyV
20 oktober 2008, 14:29
Dus het zit ' m in mijn geval in de gain....

Hoe moet ik met de instelling van fijn tot korrelig voorstellen? ;-)
Heeft dat een bepaalde naam?
Mijn gain kan alleen van zacht naar hard ;-)

arjanb01
20 oktober 2008, 14:31
Korrelig = beetje grilliger qua tone

Minder korrelig = strakker, wel veel gain maar de korrel is wat meer 'rechtgetrokken' zeg maar... moeilijk te omschrijven maar moet je horen....

RonnyV
20 oktober 2008, 14:35
Ik snap wat je bedoeld :)

Dat zou misschien ook moeten lukken door de treble in (in mijn geval) de effectenbak laag te zetten, waardoor er minder "scheur geluid" naar de amp gaat, en op de amp de treble hoger te zetten, waardoor het "cleaner" klinkt...
Ik zou het eens kunnen proberen ;)

bagheera
20 oktober 2008, 15:29
ik heb ook een koch multitone II ik ga er nu eens op oefenen, zien of het er mooi uit komt.

Maar het ligt voor een deel toch ook aan de gitaar of niet :dontgeti:

arjanb01
20 oktober 2008, 16:23
Ja deels. Volgens mij gebruikt die knakker van Europe voor superstitious een tele achtig model met humbuckers, maar uit single coils (mijn emgs) haal ik de sound natuurlijk ook.

Henri H
20 oktober 2008, 16:42
Ik vind het nogal een transistor achtig (valvestate?) k*t-geluidje.
Volgens mij zit er een bus haarlak op de snaren gespoten. ;)
Zonder gekheid: Dit geluid is dus duidelijk in de studio tot stand gekomen lijkt me en kan met (bijna) elke gitaar en amp wel gekopieerd worden.
Kwestie van tweaken met de EQ, distortion en behoorlijk wat reverb lijkt me.

Bram78
22 oktober 2008, 20:29
probeer het eens met een lichte chorus en inderdaad veel gain...

Di Stefano
24 oktober 2008, 14:39
Het gitaargeluid van Kee Marcelo vind ik toch heel moeilijk om te kopieren hoor. Het is voor een groot deel ook bijgetweakt in de studio. Het klinkt bijna als een synth. Live klonk hij heel anders.

arjanb01
24 oktober 2008, 14:44
Het typische jaren 80 geluid is veel gain, chorus en wat reverb/delay. Daarmee moet je een eind kunnen komen.
Wat er bijgeschaafd is in de studio kan je live nauwelijks benaderen natuurlijk.

Gewoon zorgen dat je basissound in orde is, dus gain-chorus (naar believen) en reverb/delay.

Nocki
24 oktober 2008, 16:59
Hoi,

Ik weet wat je bedoelt. Het is best een gaaf gelud vind ik wnat ik merk dat ik erzelf ook graag naar terug pak.
tube screamertje of een mxr distortion + gaat zeker goed werken.
Leuke delay 300ms of 600 ms ongeveer werkt er ook lekker bij.
Ik zelf speel dit soort solo's vaak gedeeltelijk op mn brug en gedeeltelijk op mn hals element. Door tijdens een solo hiermee te spelen krijg je 2 voicings di eleuk werken na elkaar!

SGbanez
24 oktober 2008, 21:48
Nou, ik zat laatst wat te klooien met m'n modelling amp, en er zit een modus op met delay en reverb. Instant 80ies zou ik zeggen. Gebruik natuurlijk je brugelement. Nog even de gain lekker opschroeven en veel treble erdoorheen gooien denk ik. Wat ook helpt is Chorus. En een 80ies solo is natuurlijk geen 80ies solo zonder wat artificial harmonics he:blast: een compressor is ook leuk voor wat meer sustain. Hoe je echt dat specifieke Europe geluid kan krijgen, geen idee, maar wel zoiets...

Eigenlijk wat iedereen al zei dus...

edje kadetje
24 oktober 2008, 23:52
In mijn GP100 zit zo'n geluid in de presets en heet Boston lead. Volgens mij is het een 'metal Lead' amp, veel mid, redelijk veel gain, chorus, delay, reverb.

Ik gebruik hem zelf vrij veel, met wat minder gain, en minder mid. Maar hij blijft redelijk gestileerd. Commentaren zijn vrij vaak dat het synthlike is en/of flute-achtig.

Volgens mij moet hij ook op een GT3/5/8/10/pro wel te vinden zijn, omdat hij volgens mij standaard in de COSM modelling zit.

tnijland
26 oktober 2008, 10:35
Je kunt ook een "ouwe" Soldano SP77 preamp (300-400 Euro) op de kop tikken. Daarmee heb je gegarandeerd het basisgeluid voor de Kee Marcello tone van de hit "Superstitious". Combineer dat met wat effect en je bent er. Een goedkoper alternatief is een Line 6 PODXT kopen en het SL100 model wat tweaken in combinatie met wat effecten.

Succes

iWishmaster
30 oktober 2008, 09:00
Zo'n sound zoek ik dus voor mn solo's. Op mijn Line 6 Spider kwam ik een heel eind, maar het miste warmte. Met mijn Rivera heb ik gisteren nog flink zitten draaien, maar omdat ik het volume thuis niet boven 0,5 kan zetten bleef het fuzzy. Een 1x12" helpt volgens mij ook niet bijzonder.

Ik ben nog aan het zoeken naar de juiste tubescreamer, distortion, eq of wat dan ook om de sound wat te boosten zonder dat er een fuzzy randje bij komt. Iemand tips daarvoor? Gebruik je de distortion dan op een (relatief) clean kanaal? Of boost je juist een crunch kanaal? Mijn amp heeft wel een volume/gain boost knop, maar die veranderd niks aan de EQ (weet ook niet of dat nodig is). Sowieso maar is op zoek naar een delay, want die mis ik toch echt wel ...