PDA

View Full Version : P90's 'massief' monteren?



Minda
20 oktober 2008, 11:31
Ja, het jeukt weer en ik heb nog van allerlei hardware liggen, dus ga ik een Les Paul Junior achtige hobbien. Hij krijgt geen slagplaat en misschien een bigsy, maar deze vraag gaat even over de P90's die erin komen.

Ik zit eraan te denken de gaten 'te ondiep' te frezen, en de elementen vast te schroeven op de bodem van het gat. Dus niet op de veren of zo. Als ze te hoog zitten moet ik het gat dieper frezen, als ze te kaat zitten een nieuwe body maken (of er een stukje inlijmen, stiekum...) Ik hoop hiermee meer sustain te krijgen dan wanneer de elementen op veren staan. Wat vinden jullie van het idee, heeft iemand er al ervaring mee?

Dank voor input,

Yoshida
20 oktober 2008, 11:36
Ja, het jeukt weer en ik heb nog van allerlei hardware liggen, dus ga ik een Les Paul Junior achtige hobbien. Hij krijgt geen slagplaat en misschien een bigsy, maar deze vraag gaat even over de P90's die erin komen.

Ik zit eraan te denken de gaten 'te ondiep' te frezen, en de elementen vast te schroeven op de bodem van het gat. Dus niet op de veren of zo. Als ze te hoog zitten moet ik het gat dieper frezen, als ze te kaat zitten een nieuwe body maken (of er een stukje inlijmen, stiekum...) Ik hoop hiermee meer sustain te krijgen dan wanneer de elementen op veren staan. Wat vinden jullie van het idee, heeft iemand er al ervaring mee?

Dank voor input,

Mijn bescheiden mening is dat een massief stuk staal direct óp de body dempend werkt voor de resonantie, en dus niet goed is voor je sustain. Verder geen ervaring met LPtjes maar ik snap het principe.

Ik zou je aanraden om rubberen dempringen om de schroeven te doen, en die tussen de P90 en de body.

barno
20 oktober 2008, 13:33
Ja, het jeukt weer en ik heb nog van allerlei hardware liggen, dus ga ik een Les Paul Junior achtige hobbien. Hij krijgt geen slagplaat en misschien een bigsy, maar deze vraag gaat even over de P90's die erin komen.

Ik zit eraan te denken de gaten 'te ondiep' te frezen, en de elementen vast te schroeven op de bodem van het gat. Dus niet op de veren of zo. Als ze te hoog zitten moet ik het gat dieper frezen, als ze te kaat zitten een nieuwe body maken (of er een stukje inlijmen, stiekum...) Ik hoop hiermee meer sustain te krijgen dan wanneer de elementen op veren staan. Wat vinden jullie van het idee, heeft iemand er al ervaring mee?

Dank voor input,

hi minda,
werkt perfect, heb ik ook al bij enkele gitaren gedaan: p90's gewoon tot op de bodem van de cavity schroeven, maar dat extra sustain verhaal is moeilijk aantoonbaar.

Demoi-crazy
20 oktober 2008, 17:46
Das een beetje zoals een P90 dogear niet? Die schroef je toch ook rechtstreeks op de body?
Heb ik gedaan bij mijn lex paul junior zelfbouw en klinkt perfect hoor.

Robrock
20 oktober 2008, 18:27
Hoi Minda,
een harde montage kan tot gevolg hebben dat de microfonische eigenschappen van de elementen de overhand krijgen. Oncontroleerbare sustain is dan een gevolg en eventueel bijgeluiden van het aanraken van de gitaar zijn ook niet ondenkbaar. Vandaar dat er bijna altijd een veertje, een rubber ringetje of een viltje als isolator wordt gebruikt.
m.v.g.
Rob