PDA

View Full Version : Van 240volt naar 220volt



llahsraM
19 oktober 2008, 22:57
Is het erg om van 240volt naar 220volt te schakelen? of is dit slecht voor de versterker? dit zorgt er toch voor de je b+ hoger wordt? die ligt nu rond de 420volt. Ik gebruik een Ceriatone JTM45.

alvast bedankt

Chris Winsemius
20 oktober 2008, 00:38
Afhankelijk v/d gloeispanning, probeer die (dan) onder de 6,7V te houden.

llahsraM
20 oktober 2008, 08:38
mmmm ik heb geen idee waar ik die kan vinden. Dan kan ik er misschien beter maar niet aan beginnen :)

^smurf
20 oktober 2008, 09:26
mmmm ik heb geen idee waar ik die kan vinden. Dan kan ik er misschien beter maar niet aan beginnen :)
zit op pins 4,5 en 9 van de voorversterker buizen

llahsraM
20 oktober 2008, 16:23
Oke maar is dat lastig om hem van 240 volt naar 220 volt te maken? ik heb namelijk geen voltage switch achterop de versterker. Moet ik dan veel draden verleggen? jammer dat je hem niet op 230volt kan maken :dance:

http://img329.imageshack.us/img329/6475/dsc03223xu7.jpg

iWishmaster
20 oktober 2008, 17:00
Wat probeer je precies te bereiken? Wil je een andere sound? Of heb je om de één of andere reden een andere netspanning?

llahsraM
20 oktober 2008, 19:37
Ik zat een beetje rond te kijken en ik zag als je in de buurt wil komen van de AC/DC sound is een hogere b+ aan te raden.. rond de 460vdc...

Wat veranderd een hoger b+ in de sound? (460vdc) ten opzichte van een lagere b+? (415vdc)


EDIT: is het van 240volt naar 220volt een kwestie van de draden om solderen? ik zie nu dat de 120volt en 220volt naar de GZ34 buis lopen. Als ik die 220volt draad wissel met de 240volt draad is het dan in orde?

llahsraM
21 oktober 2008, 00:01
ik denk dat ik het maar zo laat.

Net weer even de bias gechecked.. 2 meeting een half uur er tussen

Netspanning = 234volt
Platevoltage = 419volt
Bias Tube 1 = 48mA
Bias Tube 2 = 47,5mA


Netspanning = 235/236volt
Platevoltage = 421volt
Bias Tube 1 = 48,5ma
Bias Tube 2 = 48ma

Puerco
21 oktober 2008, 13:01
Als het goed is zijn die 120 en 220 draden niet aangesloten.
Luister naar Chris en meet eerst je gloeispanning op, dat is wat door die gekronkelde zwart/rode draad loopt naar al je buizen behalve de rectifier en moet zo dicht mogelijk bij 6.3V liggen. Teveel of te weinig en je buizen lopen serieus gevaar (zorgt ervoor dat je buizen verwarmt worden en bij verkeerde spanning "eten" je buizen zichzelf op).

Chris Winsemius
21 oktober 2008, 13:11
Idd. eerst de gloeispanning meten, probeer rond de 6.3V te blijven.

Bij oude/echte JTM45s zat/zit de B+ rond de 440-450V, je zou ipv. de GZ34 ook diodes/'n ss-drop-in-rectifier kunnen gebruiken. De B+ stijgt dan minimaal 15 tot 20 Volt (wel even biasen) en het laag wordt wat strakker op hogere volumes.

guitarnijboer
21 oktober 2008, 15:31
Met een 350 - 0 - 350 secundaire wikkeling krijg je met diode gelijkrichting zo'n 460V DC. Toch zou ik hier niet voor kiezen en de GZ34 gewoon laten zitten. Om de spanning te verhogen zou ik de bais verlagen. Het is echt niet nodig om de eindbuizen 80% open te zetten bij een a/b eindtrap. 10 - 15 mA per buis minder kan gemakkelijk en dit verhoogt je B+.

llahsraM
21 oktober 2008, 17:15
ik heb geprobeerd de gloeispanning te meten op de preamp tubes maar die is erg variabel :???: heel gek
hij ging van 5,5 volt naar 7,1 volt en naar 6,5volt.. snap er geen drol van.

als ik mijn Buizen hoog heb gebiast worden dan alle spanningen in de versterker lager? Opzich vind ik hem nu, met een wel hele hoge bias, heel lekker klinken. maar ik weet alleen niet of het goed is voor de versterker?????

Momenteel:

234volt netspanning
Plate voltage 419volt
Buizen 48mA en 47,5mA

Bedankt voor jullie hulp en tips!

llahsraM
21 oktober 2008, 21:13
Als dit geen schade aan mijn versterker toebrengt vind ik het niet erg... Niet dat straks een trafo of iets kapot gaat.

Dit is toch niet schadelijk deze hoge bias instelling?

Hoelang zullen de buizen mee gaan op deze bias afstelling?

Bernardduur
21 oktober 2008, 22:14
ik heb geprobeerd de gloeispanning te meten op de preamp tubes maar die is erg variabel :???: heel gek
hij ging van 5,5 volt naar 7,1 volt en naar 6,5volt.. snap er geen drol van.

als ik mijn Buizen hoog heb gebiast worden dan alle spanningen in de versterker lager? Opzich vind ik hem nu, met een wel hele hoge bias, heel lekker klinken. maar ik weet alleen niet of het goed is voor de versterker?????

Momenteel:

234volt netspanning
Plate voltage 419volt
Buizen 48mA en 47,5mA

Bedankt voor jullie hulp en tips!

Gebruik je de AC setting op je meet apparaat?

Hoe bias je? 1 ohm weerstanden op de powertubes?

llahsraM
21 oktober 2008, 22:18
Nee ik gebruik de DC...(gelijkstroom)
Ja klopt 1 ohm weerstanden op de powertubes

EDIT: maar deze hoge bias is toch niet schadelijk?

Bernardduur
21 oktober 2008, 22:50
De heater van je buizen werken normaal op wisselspanning.

Op hoeveel % heb je de powertubes gebiased?

llahsraM
21 oktober 2008, 23:04
uhh op 79,5% (19,8watt)

guitarnijboer
21 oktober 2008, 23:22
Je versterker gaat niet stuk bij deze instelling en hoelang je buizen meegaan hangt meer af van de kwaliteit van de buizen dan de hoogte van je ruststroom. Jij wilde je B+ hoger en dat bereik je eenvoudig door de bais te verlagen. Thats all, nou ja...

Het hele idee van de ruststroom instelling is dat je de bais zodanig instelt dat er geen crossoververvorming meer plaatsvindt. Buizen van goede kwaliteit die goed gematched zijn (dynamisch) hebben maar relatief weinig ruststroom nodig om zonder crossoververvorming te werken. Bij goedkope buizen die crap gematched zijn vindt je soms zelfs tegen de 80% of hoger nog vervorming.

De 60 - 70 % instelling van de eindbuizen is een richtlijn. Dan zit je meestal goed. Zelf bais ik liever met een scoop. Heb je op nagenoeg vol vermogen geen vervorming dan is het goed en hoeft de bais echt niet hoger. Dit maakt echt geen biet verschil voor je geluid.

Ik heb in een zelfgemaakte versterker NOS Sylvanya 6550A zitten. 460V op de platen en 32mA ruststroom. Ze staan dus ingesteld rond 35% zonder enige crossover vervorming en het geluid is echt goed hoor.

Dan over geluid nog even iets. Veel mensen wisselen hun transformatoren en zelfs smoorspoelen om voor hele dure boetiek handgewikkelde modellen voor die lekkere sound en drukken vervolgens JJ buisjes in hun amp. Het is mijn overtuiging dat goede buizen echter meer voor je geluid doen dan nieuwe trafo's en spoelen. Voor mijn Sylvanya's zaten er Audiovoice buizen in de versterker. (chinese) Bij oversturing van de eindtrap (lees clippen tegen de maximale voedingsspanning) Werd het signaal erg scherp afgekapt. Zo erg zelfs dat er aan de bovenzijde van de sinus een kuil ontstond. Natuurlijk zet je je versterker nooit zo hard maar er wordt wel goed uitvergroot hoe deze buizen reageren. In de zelfde versterker heb ik dus later de Sylvanya's gezet. Nu werd het signaal bij het clippen echter mooi afgerond. Geen scherpe hoeken meer en zeker geen kuil in de sinus, maar een bolling aan de bovenkant die steeds platter wordt als de eindtrap nog harder gaat, maar wel rond blijft. De rest van de buizen maken natuurlijk ook een groot verschil, dus richt je niet alleen op de eindbuizen.

Nog even terug naar je AC/DC sound, want daar ging het toch om nietwaar?
Overtuigend AC/DC spelen komt op de eerste plaats uit de vingers. Angus speelt al 30 jaar niet meer op een JTM 45 en Malcolm laat custom versterkers bouwen. Bij de laatste AC/DC tour speelde Angus op een studio preamp met strategy eindtrappen. En wie durft te zeggen dat het niet naar AC/DC klonk?
Maar goed. Ben je op zoek naar het geluid van de eerste LP's van AC/DC
dan raad ik je aan te investeren in een paar NOS voor- en eindbuizen en misschien zelfs een gelijkrichter. Goede gebruikte kan ook en zijn vaak niet eens duur. Geloof me dat dit echt een wereld van verschil maakt. Meer boventonen, lekker helder maar toch niet krassig, scherp en direct maar niet smerig schel, ach je begrijpt me wel...

Succes!

Puerco
21 oktober 2008, 23:24
De heater van je buizen werken normaal op wisselspanning.

Klopt, de heaters werken (als enige in de amp) op wisselspanning. De stroom komt direct van de powertrafo en gaan niet langs je rectifier(=gelijkrichter)... Even opnieuw meten op AC standje dus!

uhh op 79,5% (19,8watt)
Oei dat is erg hoog, normaal is 60 tot 70%, probeer hem liefst rond de 70% in te stellen anders heb ik het idee dat jij ons straks kan vertellen hoe lang je buizen meegingen...
Overigens kunnen NOS buizen zoals mullards meestal zulke hoge instellingen een stuk beter verdragen maar die zijn dan weer zo afgrijselijk duur dat het ook dan af te raden is om zo hoog te biassen (tenzij je natuurlijk geld zat hebt en nog een paar kratten met buizen reserve hebt staan...)

llahsraM
21 oktober 2008, 23:35
bedankt voor de info erg interessant :)

Ik ga de bias eens wat lager zetten. Ik moet wel zeggen bij een hogere bias klinkt de versterker wat rauwer. de AC/DC sound is moeilijk te evenaren inderdaad. Ik heb hier een clipje, ben opzich wel blij met mijn sound :)

http://www.youtube.com/watch?v=upn0ohCB8-E

llahsraM
21 oktober 2008, 23:54
ik heb net even gemeten die spanning op de v1 is 5,7 volt. Dat is vrij laag of niet?

EDIT: Net even weer gemeten nu komt die op 5,5/5,6 volt

(morgen toch misschien op 220volt omsolderen) Kan ik de kabels die ik niet gebruik (120 volt en 240volt) afplakken met ducktape?

Bernardduur
22 oktober 2008, 00:17
Is wel laag ja.......

Kabels die je niet gebruikt even sealen met krimpkous (teveel krimpkous, krimpen en het restant een paar keer dubbel doen, verwarmen en dichtdrukken)

Puerco
22 oktober 2008, 01:20
Dat is inderdaad veel te laag (en slecht voor je buizen).
Die kabels die niet gebruikt zijn zitten nu ook met krimpkous afgeplakt trouwens en dat is het beste. Als je toch plakband wilt gebruiken neem dan wel electratape en geen ander soort plakband.
Vergeet niet als je van 240 naar 220 tap gaat om eerst je bias op de koudste stand in te stellen!!!!!! Je bias staat nu al erg hoog en als je van tap verandert zal de spanning hoger worden en dat samen kan fataal zijn voor je buizen!!!
Uiteraard na omzetten gewoon op de gewenste stand biassen (rond 70%, niet veel hoger).

llahsraM
22 oktober 2008, 09:45
Oke bedankt! ik heb de bias gister even op 35mA gezet. ik ga zo even krimpkous halen en vanavond maar even solderen. Ik hoop wel dat de spanning van de v1 onder de 6,7volt blijft.

Ik laat jullie nog wat horen als die klaar is!

llahsraM
22 oktober 2008, 14:50
Zo ik heb net alles gesoldeerd en een krimpkous om de draden :)
Ook een meting gedaan

Netspanning 229 volt (laag)
Plate voltage 455 volt
Bias buis 1 40mA
Bias buis 2 41mA

V1 spanning 6,1volt

llahsraM
22 oktober 2008, 16:21
ik vind het lastig om de bias af te stellen. omdat soms de netspanning 227volt is en dan een uur of 2 later is die 235volt. Wat is het beste om te doen?

Toen de netspanning 231volt was

Plate 460volt
Buizen 40mA en 42mA
V1 6,1volt


EDIT: net weer gebiast netspanning was 235volt
Plate 465volt
buizen op gemiddeld 40mA

Puerco
22 oktober 2008, 23:06
Vaag probleem met die wisselende spanning maar moet niet heel erg zijn lijkt me. 6.1Volt komt ook een stuk meer in de richting van een juiste gloeispanning, of het binnen specs valt zou ik graag van Chris horen.
Waar ik heel erg nieuwsgierig naar ben is of en zo ja welk verschil je in tone en feel van de amp hebt. Als het goed is heb je nu wat meer headroom enzo maar scheelt het veel en bevalt het beter nu?
Aan de hand van dit alles ga ik dit weekend mijn amp ook even helemaal doormeten en alle spanningen controleren, deze week avonddienst dus geen/weinig tijd en zin maar omdat ik dezelfde amp als jij heb wil ik er toch niet te lang mee wachten.
Overigens wil ik binnenkort beginnen aan een complete zelfbouw replica van de (voor mij) ultieme amp: een JTM45 offset uit 1962, met RS trafo's, mustard caps, Allen Bradley CC resistors etc. Bouwverslag volgt nog.

llahsraM
22 oktober 2008, 23:34
Ik heb hem heel kort op hoog volume getest (high treble op 6) (10 seconde haha) maar ik merkte dat die minder snel gaat oversturen :) opzich wel fijn. Bassen klinken minder wollig :) ook heel fijn. Wel heeft hij iets meer hoog. maar het klinkt echt kristal helder. Heel mooi :) Hij heeft nu zeker meer headroom!! dat merkte ik al gelijk. Binnenkort als ik alleen thuis ben gooi ik hem even open :dance:

Het is wel een aanrader!! Ik zal het zeker gaan proberen! Voor mijn gevoel klinkt die lekkerder :) ik weet zeker dat je tevreden zal zijn

Plate voltage van mij is rond de 455volt en 465volt

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe project :D lijkt me gaaf!!

guitarnijboer
23 oktober 2008, 00:16
Een netspanning die wat fluctueert is vrij normaal. De wat lage gloeispanning is wellicht het resultaat van een iets te lichte gloeiwikkeling. Daarnaast meet je op V1, dit is de buis die als laatste zit aangesloten. De gloeispanning op de eindbuizen zal hoger uitvallen. e.e.a. is vrij normaal.

Als de trafo daadwerkelijk 350 - 0 - 350 levert bij een netspanning van 240 V op de 240 wikkeling, dan zou je bij 235V op de 240V wikkeling nog steeds een voldoende hoge B+ moeten hebben.

Naar mijn idee kloppen de trafospanningen niet helemaal of je moet misschien een andere meter kopen. Universeelmetertjes van een tientje zijn leuk voor het geld, maar nauwkeurig is anders. Natuurlijk weet ik niet wat voor voltmeter je gebruikt maar mocht je een erg goedkoop metertje hebben dan is dit iets om rekening mee te houden.

Ik heb je filmpje geluisterd en vond het geluid toch aardig in de buurt komen van AC/DC hoor! Voor de Angus sound moet je hem alleen flink harder zetten voor meer oversturing. Angus gebruikte in die periode ook .011 - .050 snaren geloof ik wat de sound natuurlijk aanzienlijk dikker maakt dan een setje .009 (hoewel ik natuurlijk niet weet wat jij nu gebruikt)

Tenslotte, maar dat zeg ik meer omdat je het misschien interessant vindt, wordt A long way to the top in 'B' gespeeld met de gitaar gestemd in Eb.

--5---4------------------
--5---5------------------
--2---4----2-x-h4--4---4
--2---6----2-2-h4--4---4
--0----------2(ring)--2---
--------------------------

Edit: Fijn dat het geluid je nu bevalt!

Puerco
23 oktober 2008, 01:39
@guitarnijboer, mooie uitleg. Dank je.
Dus 5.X Volt gloeispannig lijkt me toch wel aardig laag maar 6.1 is dus ok op v1?

llahsraM
23 oktober 2008, 11:58
bedankt voor de informatie! ik vind het allemaal erg interessant om te lezen. IK gebruik inderdaad een goedkope multimeter
http://img.alibaba.com/photo/11758994/Uni_Trend_Multimeter.jpg

Ik heb ook inderdaad gemeten op de v1 alleen :) 6,1/6,2volt... ik zou me god niet weten wat die 350 - 0 - 350 is :chicken: is dat de spanning voor de rectifier tube?

In dat filmpje had ik in de v1,v2,v3 JJ buizen zitten. Nu heb ik er tegenwoordig Tung sols 12ax7 inzitten. Tung sols klinken helderder en strakker in het laag vind ik zelf. JJ buizen klinken zeker niet slecht maar wat wollig naar mijn mening.

Ik zet binnenkort weer een filmpje op youtube met de nieuwe afstelling (220v)

Dat wist ik niet :D ik dacht altijd dat ze gewoon alles een halve noot hoger hadden gestemd :chicken: leek om te weten :)

EDit: Ik gebruik zelf 010 snaren

llahsraM
23 oktober 2008, 16:32
nog even een vraagje. In zo'n KT66 buis zit ook een soort van rooster(plaat).
Het was me nooit eerder opgevallen maar klopt het dat die platen fel oranje opgloeien?
Of is dit heel slecht? Het viel me ook op dat de netspanning extreem hoog was.. 238volt

ongeveer net als deze http://www.youtube.com/watch?v=C4ma4sz9iE8&feature=related

iWishmaster
23 oktober 2008, 17:12
nog even een vraagje. In zo'n KT66 buis zit ook een soort van rooster(plaat).
Het was me nooit eerder opgevallen maar klopt het dat die platen fel oranje opgloeien?
Of is dit heel slecht? Het viel me ook op dat de netspanning extreem hoog was.. 238volt

ongeveer net als deze http://www.youtube.com/watch?v=C4ma4sz9iE8&feature=related

Ik kan vanaf hier dat youtube filmpje niet zien, maar als gehele plaat in de buis gloeit verminderd dat de levensduur van je buizen ZEER aanzienlijk! Dit is het gevolg van een te hoge bias (teveel mA dus).

llahsraM
23 oktober 2008, 18:51
ik heb hem weer gebiast voor de 80ste keer :dance:

netspanning was precies 230volt

Plate voltage 460volt
Buizen op 38ma en 40ma

Buizen geven een mooie blauwe gloed :):dance:
Ik ben tevreden

guitarnijboer
23 oktober 2008, 19:40
Het rood opgloeien zoals op het youtube filmpje is niet helemaal zoals het zou moeten. Je ziet trouwens ook niet alle buizen evenveel opgloeien wat mij doet denken aan buizen van slechte kwaliteit. Shuguang buizen lichten bijvoorbeeld erg snel roodgloeiend op bij belasting. (Daarbij is de geluidskwaliteit slecht en het uiteindelijke vermogen ook relatief laag, tenminste bij de KT88 )

Bij een eindbuis hoort alleen de kathode rood te zijn, verder niets. Het opgloeien van andere delen is niet zoals het hoort. Normaalgesproken hoor je een blauwige gloed te zien die sterker wordt als je (hard) speelt.

@Puerco: 5,8 V op V1 kom je ook nog wel tegen in versterkers zelfs oude 220V types die nu op 230 aangesloten zijn. Soms zie je vanaf de trafo vrij dunne gloeistroom draadjes naar de buizen lopen waar dan door de grote gloeistroom een relatief grote spanningsval over de draden ontstaat. Bij een 4 x EL34 versterker loopt er al snel meer dan 7 Amp vanaf de trafo naar de eindbuizen. Een weerstand van 0,05 ohm zorgt dan al voor een spanningsval van 0,35 V. Het is dan ook aan te raden om van de trafo naar de eindbuizen toe goede dikke draden te gebruiken. (Of rechtstreeks aan te sluiten op de draden die uit de trafo komen indien van toepassing) Vanaf de eindbuizen naar de voortrap kun je met dunner draad toe omdat die veel minder stroom gebruiken.

Puerco
23 oktober 2008, 23:31
Bedankt guitarnijboer, dat is goed om bij stil te staan als ik binnenkort voor het eerst een amp ga bouwen. Eerlijk gezegd nooit gedacht dat het zoveel uitmaakte omdat het "maar" 6.3Volt is...:chicken:
Wat is eigenlijk de originele draad-dikte in hele oude Marshall's? Zijn dat verschillende diktes of was het echt "one size fitts all"?

iWishmaster
24 oktober 2008, 08:49
Bedankt guitarnijboer, dat is goed om bij stil te staan als ik binnenkort voor het eerst een amp ga bouwen. Eerlijk gezegd nooit gedacht dat het zoveel uitmaakte omdat het "maar" 6.3Volt is...:chicken:
Wat is eigenlijk de originele draad-dikte in hele oude Marshall's? Zijn dat verschillende diktes of was het echt "one size fitts all"?

Wat marshall gebruikte weet ik niet, maar wewone installatiedraad dikte (1,5 kwadraat) is ruim voldoende, zeker wanneer je niet alle eindbuizen parallel vanaf dezelfde draad verbind.

Puerco
24 oktober 2008, 12:32
Wat marshall gebruikte weet ik niet, maar wewone installatiedraad dikte (1,5 kwadraat) is ruim voldoende, zeker wanneer je niet alle eindbuizen parallel vanaf dezelfde draad verbind.

Bedankt, maar daar ik graag een replica wil maken en geen clone wil ik alles zo veel mogelijk volgens originele specs dus ook draad-dikte en kleurtjes.

guitarnijboer
24 oktober 2008, 12:52
Installatiedraad zou ik niet voor kiezen. Dit is niet de kwaliteit koper die je wilt gebruiken in je versterker.

In hele oude Marshalls wordt ook vrij dunne draad gebruikt voor de gloeispanning ik denk iets van 0,6 - 0,75 mm2. Vanaf de trafo naar de eindbuizen en van daaruit door naar de voorversterkerbuizen.

Voor Gutshots van veel oude Marshall versterkers kun je eens op www.Marstran.com kijken, http://www.marstran.com/Marshall%20Pictorial%20Page.htm

Een erg interessante site voor als je een oude Marshall wilt nabouwen. Ook veel technische info...

Puerco
24 oktober 2008, 22:02
Die marstran site is inderdaad geweldig en mede aan de hand van foto's etc. wil ik een zo exact mogelijke replica maken.
Nu ik toch al dit topic gekaapt lijk te hebben nog even het volgende; weet iemand wat die vierkante platte condensators zijn die in die oude Marshalls als oa. treble bypass caps gebruikt worden. Meen dat het keramische zijn maar welk merk en evt waar zulke (NOS) exemplaren te koop zijn?
Verder heb ik bijna overal adresjes voor kunnen vinden, incl het juiste chassis voor een offset clone (alleen helaas met 2 switches aan de voorkant en niet 3, de originele hadden nog een polarity switch)

llahsraM
25 oktober 2008, 20:10
Puerco heb je de spanningen en alles al nagemeten? ook naar 220volt gezet?

Puerco
25 oktober 2008, 20:31
Ja en waren bij mij ook laag, dus ik heb hem ook naar 220 gezet en zelfs nu komen ze nog maar net boven de 6 Volt gloeispanning uit en van 420 Volt naar 460 ongeveer.
Na de bias weer correct ingesteld te hebben even geluid getest en eerste reactie was van gadverdamme wat klinkt dat schel............:chicken:
Bass wat omhoog en treble wat naar beneden dan klinkt het weer ok maar het is even wennen. Is ook wel erg clean zo tot op hoog volume maar teveel distortion op die lagere spanning vond ik toch nooit 100% ok klinken.
Ik kan nu wel gewoon mijn bass knop gebruiken die voorheen eigenlijk altijd op 0 stond.
Mijn Voltage aan de input bedroeg overigens 228 à 229 Volt en wat ik een beetje vreemd vind is dat ik zelfs op 220 tap nog steeds een beetje lage gloeispanning heb. Zal wel met goedkope trafo's te maken hebben ofzo.

llahsraM
26 oktober 2008, 11:26
Volgens mij zijn die trafo's van goedkope troep jammer genoeg. Want ik vond het ook al vreemd als je een 220volt tap gebruikt en er komt 231volt uit de muur dat je dan nog maar een gloeispanning van 6,1 / 6,2 volt heb. Maarja. Toen ik de bias had ingesteld (op 40mA, 465volt) vond ik hem niet echt schel klinken. Wel hoger als eerst met de 240volt tap, maar niet echt pijnlijk schel. Ik gebruik nog steeds dezelfde instellingen als voorheen. Met wat voor gitaar heb je hem getest? (hum of single coil) De distortion/overdrive klinkt nu wel een heel stuk strakker als voorheen. Het gekke is wel dat ik de high treble eerst op ongeveer 5á6 had op de 240tap. maar nu op de 220tap heb ik hem op 7á8. Een aardig groot verschil vind ik.

Het is zeker geen top versterker maar klinkt stukke beter als een Marshall die tegenwoordig van de loopband komt. Voor het geld vind ik het een prima versterker!

trouwens! jij hebt toch het circuit veranderd? of is alles gewoon als het orgineel?

Dit is mijn versterker niet heel veel veranderd zoals je ziet. Op de volume potmeters gebruik ik voor allebei een 100pf silver mica.

High Treble is voor mijn humbucker gitaren
Normal is voor mijn single coil gitaren

LET NIET Op mijn waardeloze soldeer kunsten ;)

http://img300.imageshack.us/img300/1747/jtm45tg0.jpg

Puerco
26 oktober 2008, 14:19
Tsja dat die trafo's geen high end zijn dat zal vast wel maar de amp bevalt me verder prima. Ik heb er niet veel aan verandert, alleen alle condensators vervangen, ik had er 2 nodig na verwijderen van ppimv maar heb heel overdreven meteen alles vervangen...
Verder wel wat geëxpirimenteerd maar de standaard waardes vond ik gewoon het lekkerst.
Dat schelle was ook meer een eerste (schrik)reactie, was met een strat op het treble kanaal maar wat ik eigenlijk hoorde is dat de klank veel helderder geworden was. Inderdaad klinkt een strat op het bass kanaal het mooiste en het warmste en daar is ie geheel niet schel. Het is dus meer een soort helderheid die eerst wat miste alsof ie altijd op een variac gestaan heeft.
Verder zijn mijn speakers ook pas nieuw en die G12H30 Heritage staan er een beetje om bekend dat ze lang en hard ingespeeld moeten worden voor ze helemaal optimaal klinken.
Al met al is het zeker wel goed geweest is om even die 2 draden te verwisselen, amp is weer wat meer volgens specs en dat voor €0,00 :D

llahsraM
26 oktober 2008, 14:50
haha ja inderdaad! :) het kost helemaal niets. alleen een paar minuten tijd om het om te zetten naar 220volt ;) ik kwam er achter op het forum van Metroamp. Daar had iemand een soort gelijk probleem. Ook een lage B+ met een MM trafo. ik gebruik 2 G12-65s (geen reissues) maar ben aan het overwegen om ook G12H30 aan te schaffen. Ik wil ze eerst een keer testen :)

Puerco
26 oktober 2008, 16:50
65's horen ook tot de betere speakers toch. Die G12H30 Heritage heb ik omdat die in de 1960AHW kast zitten en dat was (in UK) eigenlijk de voordeligste cab met fatsoenlijke speakers (DE Hendrix speakers), maar als ik voor een JTM45 losse speakers zou kopen zou ik niet in de eerste plaats voor H30 gaan maar eerder voor de M20 of AlNiCo's maar dat zouden dan waarschijnlijk Scumbacks worden of Scumnico's, testen is natuurlijk lastig maar op het Metro forum zijn ze er weg van al komt dat natuurlijk ook wel een klein beetje omdat die Jim dat hele forum vol-lult met zijn reclame.
Als je die G12H30 Heritage wil testen kun je bij mij in Amsterdam langskomen, als je overdag komt mag je ze zo hard zetten als je oren kunnen verdragen :D

llahsraM
27 oktober 2008, 17:31
wat voor verschil krijg ik in sound als ik de silver mica op de high treble potmeter verander voor een keramische condensator??

Wat voor een keramische condensator moet ik dan hebbeN?

Bernardduur
27 oktober 2008, 17:43
wat voor verschil krijg ik in sound als ik de silver mica op de high treble potmeter verander voor een keramische condensator??

Wat voor een keramische condensator moet ik dan hebbeN?

Waarom zou je dat willen? Een keramische daar is wat scheller, in mijn oren een slechter geluid. Ik hou erg van polystyreen daar (van die PSU condensatoren); een niet te schelle toon met wat diepgang.

llahsraM
27 oktober 2008, 18:06
oow oke,.ik dacht juist dat je geluid iets minder smooth werd en meer korrelliger

Puerco
27 oktober 2008, 18:12
Bij de oude Marshall's worden geen silver mica's gebruikt maar van die vierkante platte keramische Lemco's. Ik ben druk op zoek naar die dingen toevallig maar het is erg lastig, net als bv ouderwetse Marshall knoppen zoals Clapton knobs of nog eerdere....
Geluid zou inderdaad wat scheller/minder smooth worden maar in een JTM45 zou dat juist goed kunnen werken.