PDA

View Full Version : Tune o matic & tailpiece, stings over tailpiece of niet?



ieme
19 oktober 2008, 22:14
Hoe heb jij je snaren door of over je tailpiece van je gitaar?

Wat zijn de voors en tegens, ik heb de snaren er wel eens overheen gehad, maar merk niet heel veel verschil, voordeel is wel dat je je tailpiece tegen de body kan schroeven zodat je iets meer sustain krijgt... en de snaren staan onder een minder scherpe hoek op de zadels van de tune o matic brug...

Wat zijn jou ideeen hier over?

http://i120.photobucket.com/albums/o186/Turbo7MN/bridge.jpg
http://www.elderly.com/images/vintage/30U/30U-14093_bridge-tailpiece.jpg

barno
19 oktober 2008, 22:18
hier is onlangs nog es topic over geweest dacht ik. bottomline: hoe groter de hoek na de brug (en na de topkam), hoe meer sustain, maar ook hoe meer subjectieve spanning op de snaar ... meen ik me te herinneren.

ieme
19 oktober 2008, 22:31
hier is onlangs nog es topic over geweest dacht ik. bottomline: hoe groter de hoek na de brug (en na de topkam), hoe meer sustain, maar ook hoe meer subjectieve spanning op de snaar ... meen ik me te herinneren.

oh dat wist ik niet, als er een topic geweest was en ik had em niet gezien had ik dit topic zeker niet gepost, ik kwam erbij na het zien van een filmpje op youtube van Lenny kravitz zijn tech die er ook een tal redenen voor had de snaren op lenny zn gibsons zo te doen..

aaronstonebeat
19 oktober 2008, 22:37
Ik heb ze er gewoon doorheen én het tailpiece tegen de body geschroefd. Bevalt me uitstekend, ik breek heel weinig snaren op die gitaar; terwijl ik er heel veel op speel.

HaroldA
19 oktober 2008, 23:43
Ik gooi ze er over heen. Misschien spygisch, maar ik heb het gevoel dat dat net iets fijner speelt.

cas121
20 oktober 2008, 10:48
Ik meestal er gewoon doorheen. Ik heb 2 vrijwel identieke SG's waarvan ik er 1 heb ge-topwrapt en moet zegen dat ik bar weinig verschil merk. De andere gitarist in mn band breekt wel veel minder snaren sinds hij ze eroverheen legt.

HaroldA
20 oktober 2008, 10:52
De andere gitarist in mn band breekt wel veel minder snaren sinds hij ze eroverheen legt.

Oja, dat was de reden waarom ik het de eerste keer gedaan had! Sinds nooit meer een snaar gebroken...

Dribbel_
20 oktober 2008, 11:25
Als dat jouw gitaren zijn mag je ze wel een keertje intoneren natuurlijk :P

HaroldA
20 oktober 2008, 11:38
Oja, omdat ik top-wrap met vrij dikke snaren (.10-60) heb ik de zadels in laten vijlen, anders schieten mijn snaren van de zadels af...

Orpheo
20 oktober 2008, 12:53
je tailpiece ligt nooit tegen de body aan. nooit. hoe laat het ook is, het ligt er nooit op. wel lager, en bijna, maar er zit altijd ruimte tussen tailpiece en body.

verder, ik doe altijd het op de 'gewone' manier. tailstop staat iets hoger dan normaal voor wat makkelijker benden en spelen, maar de snaar maakt toch nog een hoek groot genoeg voor genoeg neerwaartse druk op de brug. op m'n warmoths is 't anders; tailstop helemaal laag. kan makkelijk, omdat de snaarhoek flauwer is dan bij een gibson (de afstand tailstop/brug is bij een warmoth iets groter dan bij een gibson; heeft diverse redenen, mar ok).

Squier4ever
20 oktober 2008, 13:09
momenteel beide, op mijn Dot er doorheen, hoewel ik ze er binnenkort overheen leg. les paul al een aantal jaar er overheen. met .11 -.54 speelt dat wel lekker.

Madcow
21 oktober 2008, 12:44
Moet je de gitaar opnieuw afstellen/intoneren als je ze erover heen legt?

aaronstonebeat
21 oktober 2008, 12:47
Moet je de gitaar opnieuw afstellen/intoneren als je ze erover heen legt?

Lijkt me niet.

HaroldA
21 oktober 2008, 13:04
Moet je de gitaar opnieuw afstellen/intoneren als je ze erover heen legt?

Je verandert niets aan de lengte van de snaren tussen brug en topkam. Intoneren en/of andere 'dingen' hoeven dus niet opnieuw afgesteld te worden...

Madcow
21 oktober 2008, 16:07
mkay bedankt, dan ga ik dit eens proberen bij mijn volgend pakje snaren