PDA

View Full Version : Boutique pedal bouwers in europa?



RolandT
19 oktober 2008, 20:08
Weet iemand "boutique pedal" bouwers in europa of zitten die allemaal in de US? In europa ken ken ik Pete Cornish, DAM. Zijn er nog andere?

Mitch
19 oktober 2008, 20:22
Op eBay Duitsland zijn allerlei knutselaars te vinden die leuke pedalen in elkaar schroeven, dat zou in Amerika al gauw Boutique heten.
Heb je natuurlijk Banzai nog, een bouwer uit Spanje (kom effe niet op de naam, iets met tomaten was het), maar ja, wat is boutique...
Wat Speeddemon deed met Hot Wire Audio kon je absoluut boutique noemen en zo zijn er wel meer (geweest) in Europa.

tidalwave_sideburns
19 oktober 2008, 21:10
Hier in de buurt zit er eentje. Maakt wat drive pedaaltjes/fuzz/ts etc pedaaltjes.. Er staan wat demo's op z'n website. http://www.kasledereffects.com/

the sure thing
19 oktober 2008, 21:18
... en je hebt ook nog Ed's custom shop die boetiek pedaaltjes bouwt (met buizen erin!!). VOlgens mij zit hij in Utrecht? Adverteert wel eens op marktplaats.

Jan Buurman
19 oktober 2008, 22:48
http://www.shinyguitargear.nl/

RolandT
20 oktober 2008, 08:56
bedankt, dus toch een paar. Vraag me af of er zijn die iets anders maken dan overdrives? (Ik zoek naar een delay...)

Rutger
20 oktober 2008, 09:35
Waarom moet het Europa zijn dan? De $ is lekker laag dus kun je m prima uit de US halen :)

Carl Martin is misschien net geen boutique meer, maar is Europees en heeft een geweldige echo/delay

Dirk_Hendrik
20 oktober 2008, 10:15
bedankt, dus toch een paar. Vraag me af of er zijn die iets anders maken dan overdrives?

Overdrives, distortions, boosters en Fuzzen zijn relatief gemakkelijk te maken. Delays, chorii en dat soort effecten niet. Het is dus complexer, kost dus meer tijd, en wordt dus duurder. En dan taaien veel lopers af en vinden die "boetiek" (diy) vereiste niet meer zo belangrijk.

Dirk_Hendrik
20 oktober 2008, 10:16
Carl Martin is misschien net geen boutique meer, maar is Europees en heeft een geweldige echo/delay

Niet op de man af gevraagd maar:
Definieer boutique?

Rutger
20 oktober 2008, 10:59
Dat zat ik me ook af te vragen toen ik het opschreef. Het 'net niet' slaat op het feit dat Carl Martin naar mijn weten op vrij grote schaal produceert. Boutique zegt voor mij toch meer iets als: ambachtelijk, vernieuwend, van bovengemiddelde kwaliteit en rekening houdend met de wensen van de klant.

Vind jouw verhaaltje op je website wel zeer treffend :D

RolandT
20 oktober 2008, 11:01
Definieer boutique?Mijn definitie is niet zo strikt, ik kan me vinden in wiki "Boutique pedals are typically handmade and designed by smaller, independent companies." Ik kijk uit naar de BYOC Analog Delay (http://www.buildyourownclone.com/analogdelay.html), duurder (zeer waarschijnlijk) de Lovepedal echo (http://www.lovepedal.com/gen5.htm), en ook Red Sector A (http://www.dirk-hendrik.com/red_sector_a.html).

Dirk_Hendrik
20 oktober 2008, 11:07
Dank je wel voor het red sector A complimentje ;) Ik prefereer geen boetiek genoemd te worden. Teveel mojo crap in dat wereldje.

Probleem wat ik heb met dat kleinschalige van boetiek is dat er vaak zo weinig van te zien is. Bij boetiek werwacht ik een sterke focus op klantwensen. Om onverklaarbare redenen wordt Fulltone als boetiek gezien, evenals zvex die zo groot zijn geworden dat er totaal geen ruimte meer voor die wensen is. Als je die 2 boetiek noemt mag CM ook in dat rijtje. Sterker nog, CM is tenminset écht handgebouwd.

Mitch
20 oktober 2008, 11:27
Als buitengewoon tevreden BYOC digitale delay gebruiker was ik enigszins verrast door het feit dat er een analoge delay aankwam. D_H merkte fijntjes en volledig terecht op dat Keith juist op de site heeft staan dat het niet gaat om analoog of digitaal maar om de filtering en een goed dry signal. Ik kan niet anders dan het daar, vanuit gebruikers oogpunt, volledig mee eens zijn.
Ik zou zeggen, als je zit te wachten op de analoge, probeer de digitale eens te horen. Op TGP kwijlen ze volledig over de Mad Professor Deep Blue Delay omdat het een duur kreng is, maar die klinkt in mijn oren nog een fractie minder lekker als de BYOC.
De Red Sector gaat ook helemaal goed komen, ben ik van overtuigd ;)

RolandT
20 oktober 2008, 12:38
D_H merkte fijntjes en volledig terecht op dat Keith juist op de site heeft staan dat het niet gaat om analoog of digitaal maar om de filtering en een goed dry signal.Precies, net dat heeft mij ook doen twijfelen en daarom wil ik wel die analog delay wel eens horen.

Nielsje
20 oktober 2008, 12:55
Hm.. ik vind het juist niet handig van hem.
Eerst zegt 'ie dat de digi-delay goed is, omdat de filtering belangrijk is, bla bla bla om vervolgens tóch een analoge delay op te zetten. tja....

Desalniettemin wil ik je toch aanmoedigen om hem af te wachten, te bouwen, en dan gaan we hem eens fijntjes vergelijken :D

BasHermus
20 oktober 2008, 12:55
Een boetiek is toch zo'n plek waar 50+ dames paars met groene sjaaltjes kopen?


UIteindelijk gaat het om het effect dat je wilt bereiken. Kan dat alleen met een handgebouwd "boetiek" geval voor je; jouw feestje...

Kun je hetzelfde bereiken met een BYOC of bijv. een Ibanez (heb zelf een digitale delay van Ibanez, die nooit meer de deur uit gaat) dan ben je gek als je meer gaat betalen.


PS. Analoog kan ook ongelofelijk bagger klinken, en digitaal juist heel goed....

RolandT
20 oktober 2008, 13:30
@BasHermus wat je schrijft week ik ook en ben ik het ook mee eens. Toch wil ik ook wel eens zien wat er aan de andere kant is:-)

BasHermus
20 oktober 2008, 16:33
Moet je zeker doen.

Uiteindelijk is er maar één iemand die weet hoe je wilt klinken...



PS
Maar op een 1224 klinkt alles toch goed...?

RolandT
20 oktober 2008, 22:04
PS
Maar op een 1224 klinkt alles toch goed...?
erger nog;-) op mijn 1224 heb ik geen pedalen nodig, klinkt gewoon het best 'naturel'.

DiscoFreq
21 oktober 2008, 10:24
Sinds vorige week of zo kun je op mijn site ook navigeren per land:
http://filters.muziq.be/country

Zou het interessant zijn die landen nog eens per continent te rangschikken?

Dit gaat om het land van waar het MERK afkomstig is, dat is niet persé waar ze gemaakt worden. Niet altijd gemakkelijk te achterhalen bij die OEM merken (die bijna allemaal uit China, Japan of Zuid-Korea komen) :D

Er is ook een lange lijst "country unknown", als iemand daar van weet van waar ze komen:
http://filters.muziq.be/country/unknown

Dirk_Hendrik
21 oktober 2008, 12:28
Jax is gewoon Shin-Ei. Japan dus. Net als Rands, Sekova, Tele Star

Marlboro is Mica, ook japan dus. (vroeg Ibanez)

Dragonfly FX is US gebaseerd DIY werk.
Novanex is in principe Nederlands, ware het niet dat hun effectenlijn OEM shi-ei was. Japan dus.
Pearl is wederom Japan.

Roger Mayer is Brits, Session ook.
UMI is Amerikaans, New York om precies te zijn.

Vorg = pearl= japans

DiscoFreq
21 oktober 2008, 12:48
Thanks!

Tot nu toe had ik vooral al die met een website gedaan (voor zover dat me wijzer maakte), bij RM was die niet aan 't merk gelinkt, schandalig! :D

Met die Shin-Ei's zit ik wat in de knoei: Avora pedalen zijn ook gemaakt door Shin-Ei, maar werden enkel in Nederland verkocht... dus sommige merken zijn mogelijk geen eigendom van Shin-Ei, maar kochten er enkel effecten met hun merknaam...

Ik probeer te werken volgens de thuisbasis van het merk (dikwijls eigendom van groothandels of winkelketens), omdat sommige merken (of zelfs pedalen bij merken als Boss, Ross,...)) in meerdere landen gebouwd/aangekocht werden.

Bedoel je met Session niet Award-Session? Deze session bracht allemaal aziatische OEM pedalen uit, dus nogal moeilijk te plaatsen...

Ik heb daarnet jouw pedalen ook toegevoegd, ik dacht dat die er al lang op stonden *beschaamd*

DiscoFreq
21 oktober 2008, 12:48
Ow en heb je misschien iets van foto's van Novanex Shin-Ei pedalen? Ik heb tot nu toe enkel een booster van vage oorsprong :)

marc_o
21 oktober 2008, 13:05
Thanks!

Tot nu toe had ik vooral al die met een website gedaan (voor zover dat me wijzer maakte), bij RM was die niet aan 't merk gelinkt, schandalig! :D

Met die Shin-Ei's zit ik wat in de knoei: Avora pedalen zijn ook gemaakt door Shin-Ei, maar werden enkel in Nederland verkocht... dus sommige merken zijn mogelijk geen eigendom van Shin-Ei, maar kochten er enkel effecten met hun merknaam...

Ik probeer te werken volgens de thuisbasis van het merk (dikwijls eigendom van groothandels of winkelketens), omdat sommige merken (of zelfs pedalen bij merken als Boss, Ross,...)) in meerdere landen gebouwd/aangekocht werden.

Bedoel je met Session niet Award-Session? Deze session bracht allemaal aziatische OEM pedalen uit, dus nogal moeilijk te plaatsen...

Ik heb daarnet jouw pedalen ook toegevoegd, ik dacht dat die er al lang op stonden *beschaamd*

Avora was het "huismerk" van Voerman, een grote importeur....vandaar de verkoop in Nederland.

Dirk_Hendrik
21 oktober 2008, 13:14
Ow en heb je misschien iets van foto's van Novanex Shin-Ei pedalen? Ik heb tot nu toe enkel een booster van vage oorsprong :)

Fuk,

Het zou zomaar kunnen zijn dat ik hier Novanex en Avora door elkaar aan het halen was.

Is er ook nog een non-award session!? pfft. Bomen en bos enzo.

DiscoFreq
21 oktober 2008, 13:40
Ja, het is erg verwarrend soms...

Gig <-> Gig-FX
Homebrew Electronics Arizona (HBE) <-> Homebrew Electronics Tennessee (nu M.A.D. Effects)
Axe <-> Axl (waarbij de l lijkt op een e)
...


Voor die landenlijst laat ik de twijfelgevallen nog wat in die "unknown" staan, misschien duikt er vroeg of laat iemand op met een bewijs (catalogus of zo)...

imlikeajungle
21 oktober 2008, 20:33
Bart, Dragonfly zit ook op het D*A*M forum als... Dragonfly! :)

DiscoFreq
21 oktober 2008, 20:51
Ja, dat was er eentje die ik over 't hoofd gezien had, ik had eerst alle merken met sites gedaan en van hem heb ik nog altijd geen site :)

jero
22 oktober 2008, 10:04
Aj Custom = UK
Landgraff = USA
Monsterpiece = USA

leuke site!

RolandT
22 oktober 2008, 10:26
Sinds vorige week of zo kun je op mijn site ook navigeren per land:
http://filters.muziq.be/countrySuper, net wat ik zocht...

DiscoFreq
22 oktober 2008, 10:39
Aj Custom = UK
Landgraff = USA
Monsterpiece = USA

leuke site!
Thanks, aangevuld! :)


Super, net wat ik zocht...
Ik wou het al lang doen, vooral om te tonen dat er bepaalde landen zijn die vrij veel merken hebben (of zelfs al heel lang hadden) maar waar men dat misschien niet van verwacht: Brazilië, Polen,...

Bij boutique merken gaat men er dikwijls snel van uit dat ze uit de US komen.

jurgend
22 oktober 2008, 10:47
Rodenberg (duitsland)
OKKO (duitsland)
Lex Bos (Nederland)

DiscoFreq
22 oktober 2008, 11:00
Rodenberg (duitsland)
OKKO (duitsland)
Lex Bos (Nederland)
Die 2 eerste stonden al onder Duitsland, maar Lex Bos kende ik nog niet, bedankt voor de info!