PDA

View Full Version : buizen trekken bij Marshall amp



jerome
19 oktober 2008, 17:22
Hoi gitaarfreaks!

Ik heb een Marshall JMP 2203 100 watt top uit 1979
Ik heb een paar vragen over het eventueel buizen trekken bij deze amp.
Ik Heb met de zoekfunctie nog geen concrete antwoorden over kunnen vinden
i.c.m. deze amp.


Stel dat ik 2 eindbuizen wil trekken om er voor te zorgen dat hij niet meer dan 50 á 60 Watt uit kan sturen, ook niet met pieken;

1) Zal het geluid (sterk) veranderen?
2) Moet ik de binnenste of buitenste buizen trekken?
3) Moet de amp hiervoor gebiast of nog aangepast worden?

(Overigens, ik speel met deze versterker nooi harder dan de master op 4 en de preamp op 5)

bedankt alvast voor jullie antwoorden!

greetz,
Jeroen

Toaster
19 oktober 2008, 19:34
1
ja een beetje wel ja. Maar je geluid zou ook al veranderen als je je versterker op een 16 ohm box op 16 ohm laat werken. Of als je je versterker op 8 ohm lasat werken op een 8 ohm box...

2
Allebei goed. Dus buitenste twee is goed. En binnenste 2 is goed.

3
Durf ik geen 100 % sluitend antwoord op te geven. Behalve dat ik het altijd moeiteloos en schaamteloos heb gedaan. En de echte amptechs altijd zeggen dat dit gewoon kan.



Let trouwens wel op dat je de versterker nu met een andere impedantie moet matchen met je cab.

je 4 ohm uitgang op de versterker wordt 8 ohm
je 8 ohm uitagang op de versterker wordt 16 ohm
je 16 ohm uitgang op de versterker wordt 32 ohm

E-J
19 oktober 2008, 20:48
Hoi Jeroen,

Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn JMP 2203 en ik merkte weinig verschil. De versterker gaat niet per se "zachter" (scheelt vrijwel niets), wel dacht ik dat het geluid iets dunner werd. Ik heb nu dus weer gewoon alle 4 de eindbuizen erin zitten...:)

groetjes,
Emiel

Puerco
19 oktober 2008, 22:17
Vind dat een vrij slechte gewoonte. Als je 2 van de 4 buizen eruit trekt zullen je power en output transformator zoveel overcapaciteit hebben dat je een groot deel van je mojo kwijtraakt. Vooral je output trafo is een van de belangrijkste onderdelen van de sound van een amp en de karakteristiek van een OT die bijna op het punt van verzadiging staat te werken zul je kwijt zijn.
Mischien kun je met iemand ruilen voor een 50Watt model, of je koopt een attenuator en/of een ppimv (post phase inverter master volume), of wat minder efficiente speakers, er zijn vele mogelijkheden om je volume wat te beperken.

jerome
19 oktober 2008, 23:12
Bedankt voor deze reacties mannen!
Maar misschien is het ff handig om te aan te geven wat ik ermee wil bereiken.
Het is niet zo dat ik het volume omlaag wil brengen maar ik wil alleen de peaken een klein beetje begrenzen.
Ik speel namelijk met deze 100 Watt top over een 40 Watt Vox cab (met 2 silver alnico 20 Watt speakers).
De speakers moeten best hard werken maar het geeft een heerlijke dynamische sound wat ik eigenlijk niet wil veranderen
En zoals ik al schreef, ik speel nooit harder dan standje 4 master volume en standje 5 van de preamp volume.
Ik denk dat er in de praktijk, op dat volume, ook niet meer dan 40 Watt uit de amp komt.
En ik krijg ook niet het gevoel dat de speakers té zwaar overbelast worden. (Ik speel btw al meer dan 15 jaar zo, dus dan zouden ze allang stuk moeten zijn)
Het is wel zo dat, op het moment dat ik hard aansla, er zoveel piekvermogen uit kan komen dat die fijne alnico speakers misschien toch een keer zouden kunnen bezwijken.
En dat wil ik voorkomen.
En ik kan natuurlijk idd een 50 watter JMP top scoren.
Maar een JMP 100 watter gromt meer vanuit het laag en wat ik me kan herinneren is dat die JMP 50 watters meer in het midden scheuren
En dat laatste is niet wat ik wil, en nogmaals ik wil mijn geluid niet veranderen
Ik hoop dus daarom wel, dat de JMP 100 watt karakteristiek behouden blijft als ik er 2 buizen uitrek...

Chris Winsemius
19 oktober 2008, 23:34
100 Watters draaien (meestal) op wat hogere spanningen en de filtering in de voeding verschilt wat, daarnaast is de gainfactor in de eindtrap zelf subtiel ietsje anders, etc., etc.

2 buizen trekken (eventueel bias even checken ivm. iets hoger wordende B+ bij heet gebiasted eindpitten) en de impedantie-keuze "aanpassen".

Hij gaat meestal harder dan 'n standaard 50 Watter maar voor de veiligheid mbt. tot je favo-speakers 'n handige optie.

Sound is idd. ietsje dunner, subtiel minder vet dan met 4 eindbuizen.

jerome
20 oktober 2008, 07:01
Hé Chris, is er iets aan te doen aan dat dunner worden, zonder dat de hele karakteristiek die mijn 2203 nu heeft verloren gaat?

Chris Winsemius
20 oktober 2008, 09:07
Hé Chris, is er iets aan te doen aan dat dunner worden, zonder dat de hele karakteristiek die mijn 2203 nu heeft verloren gaat?

Misschien wel, heb wel 'n (theoretisch) idee....

Wizz
20 oktober 2008, 09:34
Mijn ervaring is dat ze nauwelijks minder hard worden maar wel meer gaan brommen. Lekker laten zitten, die buizen.:rockon:

Wizz

Chris Winsemius
20 oktober 2008, 11:00
@Jerome:

Die silver alnico's zijn toch 20 Watt/stuk?
Ik vind het zelf absoluut geen probleem om m'n kast met vier pre Rola M20s op 'n blazende 100 Watter aan te sluiten hoewel 100% non-opblaas-garantie niet/nooit aanwezig is.... ;)

pol
20 oktober 2008, 11:11
je zou een weber mass motor in die cab kunnen zetten

jerome
20 oktober 2008, 17:46
@Jerome:

Die silver alnico's zijn toch 20 Watt/stuk?
Ik vind het zelf absoluut geen probleem om m'n kast met vier pre Rola M20s op 'n blazende 100 Watter aan te sluiten hoewel 100% non-opblaas-garantie niet/nooit aanwezig is.... ;)

Uhh Chris, ik heb het over een 2 x 12 "....;)
(ik heb wel 2 van die cabs, maar ik ben een beetje lui en ik heb nooit zin om ze allebei naar een optreden mee te nemen...)

@Pol; aan een goede attenuator zat ik ook al te denken.
Maar zou dat in mijn geval wel werken?
Ik bedoel, met zo'n attenuator demp je de power naar de speakers en dan wordt je geluid zachter.
En om dat weer te compenseren ga ik de amp weer harder zetten. Dan krijgen de speakers toch weer net zo veel power als daarvoor?
(Nogmaals mijn geluid moet niet zachter, ik wil alleen de peaks begrenzen...)
Of maak ik nou een idiote denkfout?