PDA

View Full Version : Truss rod afstellen? (kort)



Jeef4h
19 oktober 2008, 16:12
Hey allemaal,

Ik had alleen even een kort vraagje. Ik heb het idee dat mijn neck aan het krommen is (snaren zitten veel dichter boven eerste fret dan bij 22ste fret). Ik heb de search functie wel gebruikt maar kon niet 123 een link vinden. Dit is toch gewoon een questie van de trustrod afstellen toch? Nog een linkje erbij van hoe dat moet?

Thnx in advance,
:hippie: Jeef4h

Mr.Fingers
19 oktober 2008, 16:22
dat is normaal dat ze dichter bij de hals staan aan de 1e fret dan aan de 19e fret.

barno
19 oktober 2008, 16:23
Hey allemaal,

Ik had alleen even een kort vraagje. Ik heb het idee dat mijn neck aan het krommen is (snaren zitten veel dichter boven eerste fret dan bij 22ste fret). Ik heb de search functie wel gebruikt maar kon niet 123 een link vinden. Dit is toch gewoon een questie van de trustrod afstellen toch? Nog een linkje erbij van hoe dat moet?

Thnx in advance,
:hippie: Jeef4h

afstelling hals: veel parameters waarvan truss rod er maar eentje is. brug-zadelhoogte, halshoek, kamhoogte etc...

JP074
19 oktober 2008, 16:53
met de klok mee draaien: hals wordt rechter. Tegen de klok in: hals wordt holler. In kleine stapjes doen.

Spitfire
19 oktober 2008, 17:14
Als ik jou was zou ik eerst gewoon eens even kijken of 1) de hals niet al gewoon goed afgesteld is (afstand 12e fret is altijd groter dan 1e) en 2) als dat niet zo is, of het dan wel echt aan de halskromming ligt.

Manuvdv
19 oktober 2008, 18:03
Tips of handleiding om na te kijken of een hals goed afgesteld staat?

Spitfire
19 oktober 2008, 18:05
Hier heb ik veel aan gehad http://www.donhofstee.nl/

Verder is er een forum-lid (excuses dat ik je naam ben vergeten) die zelf een afstel-guide heeft gemaakt, moet je even wachten tot hij dit leest.

Jeef4h
19 oktober 2008, 18:33
dat is normaal dat ze dichter bij de hals staan aan de 1e fret dan aan de 19e fret.

Aha, dat wist ik niet. Ik heb nou toch al best lang mijn elektrische gitaar maar het is mij nog nooit opgevallen dat de afstanden verschillen. Ik denk dat mijn gitaar dan wel redelijk afgesteld staat want ik heb er met spelen niet heel veel last van (hij klinkt wel wat minder maar dat kan ook aan dat ding zelf liggen xD). Dus ik denk dat mijn vraag niet meer nodig was..

Maar om het toch even te controleren (ook voor in de toekomst als er weer eens gekke ideeën door mijn hoofd spoken): Hoe kan je controleren of de fret-snaar afstand normaal is (bij bijv 12 of 20 fret) of dat hij significant afwijkt?

pasqual
19 oktober 2008, 20:12
op het moment dat de snaren gaan aanlopen op de volgende frets kan het zijn dat je hals niet goed staat afgesteld. MAAR!!!!: het kan ook zo zijn dat je frets ernstig ingesleten zijn waardoor de snaren ook kunnen aanlopen, of je hebt de snaren onlangs lager gezet?

als je geen ervaring hier mee hebt, laat het dan iemand nakijken die er verstand van heeft en bereid is om het aan je uit te leggen.

groeten Pasqual.