PDA

View Full Version : ac/dc sound



gibson007
19 oktober 2008, 15:48
hoi,

ik heb mezelf pas een gibson sg standard gekocht
en zoek nu een (marshall) versterker waardoor je de echte ac/dc-sound hebt.
het budjet is niet van belang
iemand ideeën :???:

grtjs

Squier4ever
19 oktober 2008, 15:54
zeker heb ik ideeën, genaamd zoekfunctie!

Arvoitus
19 oktober 2008, 15:54
Marshall JTM45

ieme
19 oktober 2008, 15:55
hoi,

ik heb mezelf pas een gibson sg standard gekocht
en zoek nu een (marshall) versterker waardoor je de echte ac/dc-sound hebt.
het budjet is niet van belang
iemand ideeën :???:

grtjs


Gibson SG standard is sinds een tijdje mn main gitaar (ondanks dat ik vele andere gitaren heb, les pauls firebird strats teles enz enz)

Ik denk dat de meeste Marshall buizen versterkers de trick van ACDC kunnen, natuurlijk zit er veel verschil nog tussen de meeste modellen, ik vind persoonlijk de JCM2000 TSL en de JCM900 series niet echt goed, maar de JCM800 series en de VINTAGE MODERN en de oude plexi modellen wel weer...

ieme
19 oktober 2008, 15:58
hoi,

ik heb mezelf pas een gibson sg standard gekocht
en zoek nu een (marshall) versterker waardoor je de echte ac/dc-sound hebt.
het budjet is niet van belang
iemand ideeën :???:

grtjs


ben trouwens benieuwd naar je speciale features van je gibson james.... GPRS, Bluetooth, Beertender, Shotgun, USB aansluiting enz enz enz verwacht ik eigenlijk wel....

kirk19
19 oktober 2008, 15:59
ac/dc = wizard amplification, gemaakt door hun eigen tech rick st -clair of zoiets. De man komt uit canada, gemiddeld moet je 1jaar wachten op een head en betaal je ongeveer 4300 amerikaanse dollar voor een nieuwe. Alternatieven zijn een splawn quickrod, marshall jmp van uit de jaren 70 of een plexi. Nieuwe marshalls zou ik niet kopen, de oude zijn beter

edit: ik heb even de site opgezocht van wizard: http://www.wizardamplification.com/

er staan foto's op van de live rig van ac/dc, allemaal wizards

Puerco
19 oktober 2008, 16:51
Waar ze tegenwoordig op spelen weet ik niet maar Angus staat er om bekend (in de glorietijd) op een JTM45 te spelen, zonder effecten en een Gibson SG.
Hoewel de Marshall JTM45 soms een beetje bekend staat als een "one trick pony" vind ik het zelf juist een heel veelzijdige amp; van alle Marshall's heeft ie het allermooiste clean (beetje Fenderachtig) en een heerlijke medium distortion.

Kamiess
19 oktober 2008, 16:57
ik zou ook zeggen > zoekfunctie.

Maar wil toch melden dat mijn Laney GH100L de truuk ook aardig kan.
Alhoewel ik niet hun geluid gebruik(lijkt er naar mijn mening niet op) kwam ik er tijdens wat draaien aan de knoppen op een repetitie achter dat hij het kan.
Mede door de gitarist met wie ik toen speelde en ac/dc fan en riep blijf eens van die knoppen af.

fredv
19 oktober 2008, 18:24
Vast iets heel anders dan de meesten:

Toen ik nog een SG Standard had, vond ik die over mijn 66-er Fender Bassmantop (met tube screamer, of gewoon hard zonder TS) over een H&K met celestion vintage 30 speaker heel erg naar AC/DC klinken.
Top heeft me 400 euro gekost, speakercab 95, en de TS iets van 100; prijzen zullen nu iets hoger liggen denk ik.

De JTM 45 is gebaseerd op de Bassman (wel iets eerder type dan mijn 66-er geloof ik, maar toch), vandaar.

AC/DC puristen zullen misschien vinden dat je over Marshall MOET spelen, maar wie weet is Fender ook wel wat voor je, en volgens mij flink goedkoper. Ik vind oude Fenders heel degelijk en betrouwbaar, qua geluid ook iets veelzuidiger dan Marshalls, als je nog wat anders wilt.

Succes!

pol
19 oktober 2008, 18:29
zie mijn signature.

ik zou zeggen een oudere marshall of gelijkaardig.

Puerco
19 oktober 2008, 19:04
@fredv: klopt helemaal, de JTM45 is gebaseerd op de Fender tweed bassman(5F6A), qua circuit vrijwel helemaal gelijk met uitzondering van de trafo's en de eerste preamp buis (12ax7).
Ik wil er nog aan toevoegen dat ook Hendrix die toch bekend is van zijn enorme Marshall stacks vaak Fender amps gebruikte, vooral aan het begin van zijn cariere en in de studio, die dingen kunnen ook scheuren al weet ik niet wat eerder scheurt; de amp of je trommelvliezen!
Maar Angus gebruikte dus een JTM45 en een SG en als ik me goed herinner G12H30 speakers of greenbacks.

pol
19 oktober 2008, 19:06
en Malcolm een superbass

Rude Perception
19 oktober 2008, 19:22
Gewoon een oude marshall buizenbak. Niet te veel gain (jcm900 heeft denk ik al te veel gain), en vooral gewoon hard zetten.

sjaak1990
19 oktober 2008, 22:23
Marshall is niet het enige merk wat zon scheur op kan leveren maar het is wel erg geschikt. Een jcm 800 en de oudere modellen moeten het naar mijn mening goed doen waarbij de ouderen toch wat beter. Mijn DSL 50 is veelzijdiger maar doet het trucje ook wel wat minder maar het kan er toch erg mooi in de buurt komen vind ik. Na wat mods zou dit nog veel beter moeten gaan.

Johannes
19 oktober 2008, 23:41
... Nieuwe marshalls zou ik niet kopen, de oude zijn beter


Leg es uit?

pol
19 oktober 2008, 23:46
da's altijd zo in de gitaarwereld, is wat oud is is automatisch beter, vind het zelf ook flauwekul
zo'n nieuwe handwired marshall is zeker niet slecht en ook niet verschrikkelijk duur.

http://www.soundslive.co.uk/product.asp?name=Marshall-1959HW&ID=6141

1419 euro.

Chris Winsemius
19 oktober 2008, 23:48
Malcom: zeer vroege SuperBass ('66)
Angus: JTM45 en/of plexi 50 Watter

Flink sparen dus of voor 'n minder hoge extra hypotheek 'n "boutique" Marshall/Plexi/JTM45 variant zoeken.

(oude JTM45 klinkt niet bijzonder met H30s... M20s are the match ;))

GREENBACKS: in 20, 25 en 30 Watt uitvoeringen geweest v/a '66/'67.

sjaak1990
20 oktober 2008, 13:46
Leg es uit?

Er wordt door veel mensen gezegd dat nieuwe marshalls slecht zijn. Ze zijn ook wel slechter dan de oude versies. Dit geldt voor de RI versies en de gewone modellen; tsl (vind ik te weinig tone hebben) dsl (toch een lekker geluid naar mijn mening) jvm (teveel knoppen). Als je de output transformator vervangt worden ze een stuk beter, dit is wel de grootste bezuiniging bij de nieuwere modellen. De oudere klonken dikker en minder schel/fel maar dit maakt de nieuwe niet slecht.

pol
20 oktober 2008, 13:51
de oudere klonken minder schel ?

heb je wel eens een jcm800 2203 stock getest ? evenals ouwe superleads zijn instellingen met treble en presence volledig af geen uitzondering op die versterkers.

ik ben niet zo mee met dat oud = beter verhaal. die handwired reissue's van marshall zijn toch verre van slecht, en bij een nieuwe amp ben je tenminste vrij zeker dat je de eerste jaren geen zware kosten hebt, da's bij die ouwe versterkers soms wel anders, ik heb voor 300 euro stukken gehad aan mijn superbass, nu is die wel volledig in orde, maar als ik het op voorhand wist kon ik beter voor een nieuwe reissue of kloon gegaan zijn.

ieme
20 oktober 2008, 15:28
oud nieuw? beter slechter? t is smaak, maar veel mensen delen mijn mening dat Hendrix, Slash en Frusciante's sound (door oude marshalls!) gewoon goed is...

pol
20 oktober 2008, 15:31
of die nu ouwe marshalls of een nieuwe kloon nemen, dat zal het verschil ook niet maken.

is toch niks magisch aan die onderdelen dat nu niet meer kan gemaakt worden.

Chris Winsemius
20 oktober 2008, 15:48
of die nu ouwe marshalls of een nieuwe kloon nemen, dat zal het verschil ook niet maken.

is toch niks magisch aan die onderdelen dat nu niet meer kan gemaakt worden.

Verschillen tussen diverse amps/onderdelen zijn idd. amper waarneembaar :seriousf:

Geintje!

pol
20 oktober 2008, 15:58
tuurlijk, en alle ouwe marshalls klonken ook exact hetzelfde, de tolerantie op de onderdelen was perfect in die tijd :seriousf:

Baker
20 oktober 2008, 16:01
oud nieuw? beter slechter? t is smaak, maar veel mensen delen mijn mening dat Hendrix, Slash en Frusciante's sound (door oude marshalls!) gewoon goed is...

Ja ok,
Maar op het moment dat zij hun beroemste werk opnamen, waren die amps helemaal niet zo oud. Toen waren het gewoon gangbare types.

Sterker nog. De slash signature was eigenlijk ook een RI versie van de silver jubilee.....

Slash bijvoorbeeld gebruikt tegenwoordig ook een Marshall Vintage Modern heb ik met laten vertellen. Tuurlijk is het zo dat die oude marshalls soms een uniek geluid hebben.Maar vaak wordt het wel opgeblazen tot mythische proporties. En dat is lang niet altijd terecht.

sjaak1990
20 oktober 2008, 16:03
of die nu ouwe marshalls of een nieuwe kloon nemen, dat zal het verschil ook niet maken.

is toch niks magisch aan die onderdelen dat nu niet meer kan gemaakt worden.

Tegenwoordig wordt er wel meer gedaan om geld te besparen volgens mij.



Sorry voor dingen waar jullie het niet mee eens zijn (fouten misschien). Met oud bedoelde ik super bass, plexi enz... Ik vind vooral het overdrive kanaal van mijn dsl kanaal standaard toch erg schel. Ik vindt niets mis met de nieuwe marshalls. De output transformator van de nieuwe marshalls is toch echt wel minder in ieder geval. Het vervangen van deze zorgt voor een veel betere sound wat wat zeg over de kwaliteit van de originele. De RI versies vind ik gewoon goed maar ze klinken toch anders dan de standaard, toch zou ik er graag één willen hoor ;)
Sorry voor mn vorige post, ik wilde niemand beledigen ofzo, het was gewoon mijn mening. Als ik de nieuwere marshalls zo slecht zou vinden, waarom zou ik dan een DSL hebben?

Chris Winsemius
20 oktober 2008, 16:06
tuurlijk, en alle ouwe marshalls klonken ook exact hetzelfde, de tolerantie op de onderdelen was perfect in die tijd :seriousf:

Dat bedoelde ik niet, qua gemelde amps was het om nauwkeuriger te kunnen zoeken wat betreft die sound.

MAAR :)

Met niet al te hoge gain-instellingen is die sound behoorlijk goed benaderbaar met latere Marshalls (waaronder jouw SB!!!).

Kamiess
20 oktober 2008, 16:26
Ik had eerder Laney getipt, maar denk ook aan een londen city.
Denk dat die het ook goed kan.

sjaak1990
21 oktober 2008, 00:36
Ik had eerder Laney getipt, maar denk ook aan een londen city.
Denk dat die het ook goed kan.

De oude London city's de DEA's waren de poor men's marshall's in de jaren 70. Het zijn marshall super bass achtige kopien en komen er kwa sound behoorlijk in de buurt vooral na wat mods. Ze zijn verder veel goedkoper, daarom heb ik er één gekocht.

pol
21 oktober 2008, 08:24
Dat bedoelde ik niet, qua gemelde amps was het om nauwkeuriger te kunnen zoeken wat betreft die sound.

MAAR :)

Met niet al te hoge gain-instellingen is die sound behoorlijk goed benaderbaar met latere Marshalls (waaronder jouw SB!!!).

ja, die heeft al redelijk wat gain, voor ac/dc moet ik amper tot 2-3 gaan, een beetje verder en die geeft al een Black Sabbath achtig geluid.

Humedo
21 oktober 2008, 10:12
JCM900: Mastervolume open, Gain op 11/12 uur en volume regelen met Pre-amp Volume. Kom je toch een aardig eind in de buurt hoor. O ja, Presence dicht en Treble op ca. 9 uur afhankelijk van je speakers.

Puerco
21 oktober 2008, 12:53
Geweldig om te zien hoe een discussie over de sound van ac/dc, EVH of JH zich ontwikkeld :D
Men raakt hier nooit over uitgepraat....

pannekoek
21 oktober 2008, 17:31
of eventueel de marshall vintage modern , uiteraard als cabinet wel greenbacks