PDA

View Full Version : Nieuw speeltje :) [Epiphone Genesis Deluxe]



yhcmarc
19 oktober 2008, 14:51
Gisteren weer eens een nieuw speeltje opgehaald. Een 1980 Epiphone Genesis en nog in zo goed als nieuwstaat. Echt een fijne gitaar, speelt en klinkt erg lekker moet ik zeggen, ik ben heel benieuwd hoe hij gaat klinken met het oefenen woensdag.

Uiteraard de verplichte foto's :)

http://lh3.ggpht.com/marcvanduivenvoorde/SPnhsZ1AIcI/AAAAAAAAAZI/28Ucv-KrKKQ/s800/DSC_0174.JPG
http://lh6.ggpht.com/marcvanduivenvoorde/SPnhr8hJsgI/AAAAAAAAAZA/CXpDuFvhzy8/s800/DSC_0173.JPG
http://lh6.ggpht.com/marcvanduivenvoorde/SPnhrTLHivI/AAAAAAAAAYw/9jrIYC7mi68/s800/DSC_0171.JPG

JeanPaul du Vinnie
19 oktober 2008, 14:56
Tof ding, had ik nog nooit gezien tot nu :) Proficiat!

yhcmarc
19 oktober 2008, 17:47
Tof ding, had ik nog nooit gezien tot nu :) Proficiat!

Thnx, ik vind het ook zeker een erg tof ding.

Bernardduur
19 oktober 2008, 17:50
mooi ding!

Ik vind alleen altijd aan die gitaren dat er "iets" mist..........

Mark1990
19 oktober 2008, 18:59
vette headstock en mooie burst, maar ik mis inderdaad ook iets, ziet er wat vreemd uit bij die hoorns

Squier4ever
19 oktober 2008, 19:09
congrats met je nieuwe gitaar, ik zou er niet mee gezien willen worden :D

Jeroen_TRC
19 oktober 2008, 19:14
Gaaf ding man! Ik zou m ZEKER wel willen hebben!!!! :sneaky:

bagheera
19 oktober 2008, 19:30
ik heb em nog nooit eerder gezien , en dat is dus goed he !
Betekent dat ze niet zo veel in de omloop zijn .
Gefeliciteerd :gitarist:

barno
19 oktober 2008, 19:38
ik vind het een heel vet ontwerp, hele mooie burst idd. maar waar zit de strapbutton?

yhcmarc
19 oktober 2008, 19:46
ik vind het een heel vet ontwerp, hele mooie burst idd. maar waar zit de strapbutton?

Op de achterkant vlak achter de hals, op dezelfde positie als die op een SG zit.

barno
19 oktober 2008, 19:58
Op de achterkant vlak achter de hals, op dezelfde positie als die op een SG zit.

ergo: beetje topzwaar.
of niet?

wietse
19 oktober 2008, 20:55
veel plezier met je matsumoku plank, daar werden ze namelijk gemaakt rond die jaren.

hezz
19 oktober 2008, 23:09
Gaaaaf ding :) Veel plezier ermee! Mooie tele ernaast trouwens.

yhcmarc
19 oktober 2008, 23:14
@barno: Ja hij is topzwaar, maar dat zijn bijna al mijn gitaren, op de telecaster na.
@hezz: thnx :), al gebruik ik die vrij weinig.

bert k
19 oktober 2008, 23:56
Gefeliciteerd! Ik heb er eentje gehad, in de jaren 80. Kan me er niet veel van herinneren, maar het was een fijne gitaar weet ik nog. Mooi model ook, behalve voor de conservatieven die alleen maar een Strat of een Les Paul kennen.

vulvasonic
20 oktober 2008, 00:28
Cool!

Ik ben altijd al zeer nieuwsgierig geweest naar dit model, maar ik heb er nooit iets over kunnen vinden. Ik hoop dan ook dat n.a.v. dit topic, a.d.h.v. de geplaatste foto's, er iemand is die me kan vertellen wat dit is en of deze Epi wellicht een kopie is van een ander merk, zoals we dat kennen van Gibson.

Het eerste concert dat ik als jonge puber ooit bezocht, was een dubbelconcert van Vandale en Picture. Uiteraard had dat op mij een ENORME impact. De twee gitaristen van Vandale speelden op dit soort modellen, die ik daarna dus nooit meer ben tegengekomen, tot nu.

Ik wil meer weten!!! :p

yhcmarc
20 oktober 2008, 09:56
De wiki is ook behoorlijk karig als het om dit model gaat, de vintage guitar price guide ook. De meld alleen dat er 3 modellen zijn, de standard, deluxe (die ik nu dus heb) en een custom. Het is in feite een Les paul model, maar dan met een dubbele cutaway, 1 tone knop is komen te vervallen (waarschijnlijk omdat een output op de voorkant van de body sneller en goedkoper te maken is) en er zit een coiltap in. Ergens in een harmony central review las ik dat er ook Gibson USA onderdelen zijn gebruikt in de productie.

Het is een origineel epiphone model zover ik weet, er is iig geen gibson variant van, maar in die tijd had epiphone zelf ook eigen modellen, zoals bv. de Genesis, maar ook de Scroll en ongetwijfeld nog meer.

Barkeepert
20 oktober 2008, 11:42
Doet me denken aan de Malcolm Young signature van Gretsch. Geinig ding, alleen mogen de hoorns wat verder doorlopen van mij.

ACSlater
20 oktober 2008, 12:46
Tis net een gekortwiekte Les Paul. Niet mijn ding wat dat betreft maar las het goed klinkt en speelt dan wens ik je er veel plezier mee.

RobertoL
20 oktober 2008, 12:50
Mooi ding. Weer eens wat anders. lijkt een beetje op die yamaha/ibanez dingen. is dat kleine switchje om de humbuckers te splitten?

yhcmarc
20 oktober 2008, 13:01
Mooi ding. Weer eens wat anders. lijkt een beetje op die yamaha/ibanez dingen. is dat kleine switchje om de humbuckers te splitten?

klopt ja, daar heeft deze gitaar wel iets van weg en die kleine switch is idd een coil tap.

bert k
20 oktober 2008, 13:59
Mooi ding. Weer eens wat anders. lijkt een beetje op die yamaha/ibanez dingen. is dat kleine switchje om de humbuckers te splitten?
Ik moet ook denken aan de Yamaha SG, alleen zijn de hoorns van de Epi nog korter.

http://www.yamaha.ca/content/guitar/products/electricguitars/SG2000/images/highres/SG2000-2.jpg

zoon van Piet
20 oktober 2008, 15:41
Cool!

Ik ben altijd al zeer nieuwsgierig geweest naar dit model, maar ik heb er nooit iets over kunnen vinden. Ik hoop dan ook dat n.a.v. dit topic, a.d.h.v. de geplaatste foto's, er iemand is die me kan vertellen wat dit is en of deze Epi wellicht een kopie is van een ander merk, zoals we dat kennen van Gibson.

Het eerste concert dat ik als jonge puber ooit bezocht, was een dubbelconcert van Vandale en Picture. Uiteraard had dat op mij een ENORME impact. De twee gitaristen van Vandale speelden op dit soort modellen, die ik daarna dus nooit meer ben tegengekomen, tot nu.

Ik wil meer weten!!! :p

Vandale rockte!

Gibson kocht Epiphone eind jaren 50. Vanaf toen tot ongeveer 1970 werden de epiphones in de Gibsonfabriek in Kalamazoo gemaakt (en waren ze van min of meer vergelijkbare kwaliteit als G.). Rond 70 verhuisde de productie naar Japan. De Japanse Epi's waren aanvankelijk geënt op de toen bestaande eigen modellen, al waren het wezenlijk goedkopere instrumenten. Vreemd genoeg ( als je Epiphone huidige status beziet) werden juist de echte kopiemodellen toen uit het assortiment gehaald (Gibson maakte behoorlijk natuurgetrouwe 330, 335 en melody maker-kopieën).

Aan het einde van de zeventiger jaren verschenen er enkele echte nieuwe modellen onder de Epiphone-naam: deze Genesis en de Scroll. Die laatste was iets duurder en maakte aanspraak op de genoemde 'Amerikaanse onderdelen': een heuse Badass-brug. De hardware van de genesis is volgens mij helemaal nippongakki.
Beide modellen deden het slecht - wat wellicht te wijten was aan de afwijkende vormen. Over smaak valt te twisten, maar met name die Scroll was echt voor liefhebbers, wij noemden het een homogitaar. De Genesis is wat minder eh.. sissy, maar het ding had wel balansproblemen, herinner ik me.

Begin jaren tachtig werden beide modellen door de importeur gedumpt. Eerst de Scroll, daarna de Genesis. Prijzen staan me niet meer bij, maar ik weet nog wel dat ze opeens spotgoedkoop waren. Ze vonden toen hun weg naar dankbare beginners, die er prima instrumenten aan hadden. En naar Vandale, natuurlijk!

yhcmarc
20 oktober 2008, 17:01
Ik heb ook nog een scroll in huis liggen, alleen helemaal uit elkaar en helaas is die ook (nog) niet van mij ... ik heb toch wel enige voorliefde voor japanse gitaren uit die periode, mijn 2 ibanez ST gitaren bevallen ook echt supergoed. Mijn vintage USA Gibson en Fender gitaren raak ik amper meer aan ..

yhcmarc
21 oktober 2008, 09:18
Er zit volgens mij wel een probleempje ergens, af en toe valt het signaal weg of bijna weg en komt even later weer op, erg vervelend. Ik heb de output inmiddels vervangen want die was ook een beetje gaar, maar iemand een idee, de pots of echt de pups?

pol
21 oktober 2008, 09:23
kijk es of de switch niet gecorrodeerd is. komt wel vrij veel voor.

yhcmarc
21 oktober 2008, 09:34
aah slim, dat had ik nog niet bedacht, even checken.

pol
21 oktober 2008, 09:37
had ik bij mijn gibson SG ook es last van, even wat dichter plooien + het koper wat opschuren en het was opgelost.

Daan_B
21 oktober 2008, 09:41
Cool ding!
Lijkt me ook heeeerlijk spelen zulke korte hoorns!:)

yhcmarc
21 oktober 2008, 10:05
had ik bij mijn gibson SG ook es last van, even wat dichter plooien + het koper wat opschuren en het was opgelost.

de switch lijkt goed contact te maken, maar ik zal er eens een schuurpapiertje doorheen halen vanavond en kijken of het het probleem oplost.

Keesz
21 oktober 2008, 19:17
Waren de Scroll en de Gennesis ook niet een tijd bij matsumoku gemaakt?? (zoals meer epi's in de 70's)

yhcmarc
22 oktober 2008, 10:11
Jazeker. Iemand nog andere tips die ik even moet checken aangaande het wegvallen van het signaal?

Marc Oblivian
22 oktober 2008, 10:22
Niet de input?
Alle draadjes vanaf de elementen nog helemaal intact?

yhcmarc
22 oktober 2008, 13:55
Niet de input?
Alle draadjes vanaf de elementen nog helemaal intact?

De output had ik al vervangen. Draden, zover ik kan zien ziet het er allemaal goed uit, ik moet alles nog even goed nameten idd.

TimmU
22 oktober 2008, 14:04
Lelijk ding, mooie burst.


Congrats !!!

Nobler
22 oktober 2008, 17:07
De Genesis en de Scroll werden, zoals Wietse al aangaf, inderdaad bij Matsumoku gemaakt en staan (nu in ieder geval) bekend als solide kwalitatief goede gitaren met goede materialen en meer dan redelijke componenten. Ik kreeg destijds (in 1979 toen ik 16 was) een Scroll 450 van mijn ouders kado. Het was een verrassing en ik was blij met mijn eerste elektrieke gitaar, al was ik liever betrokken geweest bij de keuze, want ik vond de vormgeving inderdaad wat ... afwijkend (maar om het nou een homogitaar te noemen ...). Ik had liever een Les Paul model gehad. Het was een heel goed gebouwde en klinkende gitaar. Minpunten vond ik dat er maar één toon- en volumeknop voor beide elementen was, dat de gitaar erg hoge frets had waar ik niet goed mee overweg kon, dat de twee-octavenhals nogal flexibel was en dat de gitaar erg zwaar was. Hij was wel heel hoog op de hals bespeelbaar. Ik heb hem trouwens nog steeds, al heb ik er de afgelopen 20 jaar niet of nauwelijks op gespeeld. Verdikke, ik bedenk me dat het ding al bijna 30 jaar oud is! Ik wacht tot ze ongekende bedragen gaan opbrengen:dance:

Een andere jongen van school had een Genesis, die ik er mooier uit vond zien (wat dat betreft had ik graag geruild), maar die ik nogal stroef vond spelen, hij kwam een beetje lomp over als je hem in handen had. Maar goed, dat zijn herinneringen van bijna 30 jaar geleden.

alexandra
22 oktober 2008, 17:11
Leuk ding, had ik nog nooit gezien :D
gefeliciteerd ermee

Mr Brownstone
1 februari 2009, 14:18
Gefeliciteerd man, ik heb zelf ook zo'n lelijk ding:rockon: Maar vind ém heerlijk spelen.
Ik ben er ook redelijk blij mee, toch krijg ik er met bepaalde nummers niet de vette gewenste sound uit.
Betreft hoge frets, zoals ik ergens lees, heb ik geen last van, de actie is uiterst goed.
Ik ben benieuwd welke elementen jij erin hebt?, bij mij staat er namelijk geen naam op die dingen.
ben bang dat er wat betere in moeten.....als iemand mij een goeie tip kan geven?????

greeetzzzzzzzzzzzz, Jan

Nobler
1 februari 2009, 14:38
Jan: bedoel je de Genesis of de Scroll?

Wat hoge frets betreft (van de Scroll): wel lage action, maar ik vond het niet lekker soleren, vooral opdrukken vond ik gewoon prettiger bij andere gitaren met lagere frets.

Wat elemente begreft, Wietse weet geheid wat er in zit. Wat mij betreft zouden het Dimarzio's kunnen zijn. Ze hebben verstelbare pooltjes die je met een hex-schroevendraaiertje in- of uit kunt draaien.

Ik zie niet in waarom de elementen vervangen zouden MOETEN worden, sommige mensen, waaronder ikzelf, vinden ze prima.

kenx
1 februari 2009, 15:07
Gefeliciteerd, inderdaad iets heel speciaals!

veel plezier nog!

grtz

hezz
1 februari 2009, 16:22
:???: Lekkere bumps weer.