PDA

View Full Version : Epiphone mm 50



PT1989
19 oktober 2008, 14:30
Ik speel een tijdje mandoline en ben vanplan een epiphone mm 50 tekopen heeft iemand ervaring met deze mandoline?

hendrix2
19 oktober 2008, 14:40
Wat is je budget?

Uit ervaring weet ik dat F-style mandolines in de goedkopere prijscategorie niet top zijn. Ik heb zelf de fender FM63s (zie mijn profiel) en hoewel het een prachtig instrument is had ik achteraf liever een A style in die prijsklasse gekocht.

Als je toch een F-style wil, zou ik aanraden om naar een Eastman uit te kijken. Dat zijn echt top instrumenten!
Kentucky maakt ook redelijke F mandolines. Van epiphone of fender zou ik eerder wegblijven. (hoewel het ook degelijke instrumenten zijn hoor, er is alleen zoveel meer te krijgen voor dezelfde prijs).

Mr.Fingers
19 oktober 2008, 14:48
Die epiphone is zo verkeerd nog niet hoor kenneth, ze is iig beter als de Fender mandolines.


(geheel offtopic)
Trouwens, in de "strings 'n things" hadden ze 2 mandocello's binnen, wat een klank :o!

PT1989
19 oktober 2008, 14:48
Ja ik heb de Eastman MD 515 gezien deze 850 euro dat vind ik redelijk prijzig maar misschien ergens 2dehands:???:

hendrix2
19 oktober 2008, 15:51
Die epiphone is zo verkeerd nog niet hoor kenneth, ze is iig beter als de Fender mandolines.


(geheel offtopic)
Trouwens, in de "strings 'n things" hadden ze 2 mandocello's binnen, wat een klank :o!

De fender FM63S en Epiphone MM50 vind ik 2 vrij gelijkende instrumenten. Mocht ik weten wat ik nu weet, zou ik geen van beide kopen (hoewel ik erg graag op mijn fender speel, speelgemak is echt super, klank iets minder, vooral weinig volume)
Mijn volgende zal wss een Eastman worden...

Mandocello staat ook op m'n verlanglijstje, maar dat zou ik het liefst laten bouwen...

Edit: Hét belangrijkste om een goede mandoline te hebben is uiteindelijk wel de afstelling. Juiste positie van de brug, hoogte brug, hoogte topkam, frets.
Die afstelling durft wel eens te ontbreken bij instrumenten als de fenders en epiphones en phoenix en wat is het nog allemaal.
Beste is dat je een goede technieker zoekt die je eens kan voor tonen hoe je een mandoline goed afsteld.

Persoonlijk neig ik tegenwoordig trouwens naar mandolines met een klankgat (en niet 2 f-gaten), ik vind de vollere klank wat leuker, maar da's dan weer niet ideaal voor bluegrass.

PT1989
19 oktober 2008, 18:34
Nouja misschien is dan een Eastman een beter idee alleen vergeleken met de epiphone wel een stuk duurder maarja...

hendrix2
19 oktober 2008, 18:52
Nouja misschien is dan een Eastman een beter idee alleen vergeleken met de epiphone wel een stuk duurder maarja...

Goh, een beter idee, het is natuurlijk ook gebaseerd op mijn mening. Dat ik eastman beter vind wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat jij dat ook moet vinden :)

Probleem is wss dat je een F-style wilt? Dan betaal je sowieso redelijk wat voor de complexere afwerking. Voor pakweg 500 euro heb je al een klasse A-style mandoline, maar wil je echte kwaliteit voor een F-style, dan moet je redelijk wat meer neerleggen. Mandolines zijn dure instrumenten (over het algemeen pakken duurder dan gitaren, kijk maar eens naar wat gibson mandolines)

Misschien moet je even zoeken naar een winkel waar je wat verschillende merken kan vergelijken. (al vind je zulke winkels niet gauw). Ik zou moest ik van jou zijn enkele Kentuckys, de EpiMM50, de FenderFM63S en wat eastmans naast elkaar proberen te testen. Ik weet niet van waar je bent, maar mijn fm63 mag je altijd eens komen uitproberen. Er zijn wss merken die betere prijs-kwaliteit verhouding zullen leveren, maar die zal je helaas niet vinden in belgie/nederland... er is een heel kleine markt voor mandolines.

-Yves-
22 oktober 2008, 21:14
Kwaliteit blijft altijd kwaliteit. Geef gerust iets meer aan een instrument dan kan je het eventueel nadien voor een redelijke prijs verkopen. Een degelijk instrument kan een motivatie zijn om beter en meer te spelen.
Zoek eventueel iets 2dehands en vraag een mening op het forum.

Succes

PT1989
23 oktober 2008, 20:18
Iemand enig idee waar de Epihpone MM 50 kan kopen in Nederland ?

ACSlater
24 oktober 2008, 16:50
Iemand enig idee waar de Epihpone MM 50 kan kopen in Nederland ?

Denk niet dat er veel winkels zijn die mandolines op voorraad hebben. Je kunt misschien een in Duitsland kopen en laten bezorgen. De grote zaken hebben allemaal een 30 dagen niet goed geld terug garantie. Tonika heeft de MM50 wel op de site staan maar vast niet op voorraad. Je kunt altijd even met hen bellen.
http://www.tonika.nl/shop/Default3.asp?groep=Mandolines-Ukeleles&aanduiding=Banjo's,%20dobro's,%20mandolines,%20uke leles%20en%20violen

PT1989
30 oktober 2008, 18:42
Ik heb toch besloten door te sparen en de Epiphone links te laten liggen, ik twijfel tussen de volgende F-style's

- Washburn M6S-W
- Eastman MD 515
- KENTUCKY KM-675

Iemand tips?

RB-1
30 oktober 2008, 23:23
Ik heb nog een oude Washburn M2-SB (A-model, f-holes) en die was stukken beter dan de prijs deed vermoeden. Naast een Gibson valt 'ie door de mand, maar ik heb er jaren mee op het podium gestaan en ik hoefde mij nergens voor te schamen.

Als de M6 z'n familie eer aan doet zul je er geen spijt van krijgen.

Ook de Kentucky's die ik in handen heb gehad waren helemaal niet verkeerd.

Waar je wel voor moet zorgen is dat je verschillende instrumenten van hetzelfde type met elkaar vergelijkt, voordat je je keuze maakt.

hendrix2
30 oktober 2008, 23:40
Ik heb toch besloten door te sparen en de Epiphone links te laten liggen, ik twijfel tussen de volgende F-style's

- Washburn M6S-W
- Eastman MD 515
- KENTUCKY KM-675

Iemand tips?

Lijken me alledrie topmandolines in hun prijsklasse. Washburn heb ik geen ervaring mee, maar de eastman en kentucky doen perfect wat ze moeten doen.