PDA

View Full Version : Wat zijn je ervaringen met geluidsmensen?



Pagina's : [1] 2 3 4 5

Han S
19 oktober 2008, 14:29
Je hebt een optreden ergens en je bent een beetje gespannen. Zoals gewoonlijk loopt het programma niet op tijd en er gaat van alles mis. De mensen van het geluid kunnen je helpen in deze moeilijke tijden, maar doen ze dat ook of helpen ze je nog verder in de stress, wat zijn je ervaringen hiermee?

toneblo
19 oktober 2008, 14:35
verschillend,


heb er gehad die mij uit mijn concentratie hielden en heb er ook meegemaakt die mij hielpen om goed te zijn!

Meerendeels was het niet wat je hoopt maar toch.... ( noem geen namen )

Thundermane
19 oktober 2008, 14:37
"Wat zijn je ervaringen met geluidsmensen?"

Het zijn nare, misschien zelfs kwaadaardige mensen, die je de grond in willen werken.

tidalwave_sideburns
19 oktober 2008, 15:39
Mijn ervaring met geluidsmensen:

Om 7 uur komen we aan, spullen uit de auto sjouwen blablabla. Draaien die kerels van die zenuwmuziek, van die jazz muziek met een 1000 noten per minuut saxofonist, van die strofes van 2 minuten die abrupt eindigen, van die ja, en knetterknetterhard. Met elkaar praten is uitgesloten. Erg vervelend. Goed, soundcheck. Alleen de zang, de contrabas slap, en af en toe de gitaar worden door de PA gegooid. Geen onmogelijke opgave deze goed op elkaar af te stemmen, lijkt me. Valt toch tegen. Gevolg:

Na de eerste twee nummers begint het publiek te schreeuwen dat de gitaar niet hard genoeg staat, ze de bas niet horen of weet ik veel. Gdvrdegdvr. En die gasten houden meer aan zo'n avondje over dan wij. En je staat de hele avond niet zeker te spelen. Of je hebt het gevoel dat je niet goed doorkomt, dus sta je als een onbehouwen pummel veel en veel te hard te rammen,wat je spel niet ten goede komt. Aan de volumeknop van je versterker zitten na de soundcheck is uitgesloten. Ga je daaraan beginnen, wil niemand nog voor je het geluid doen. Moeilijk soms, maar bijzonder belangrijk. Als de boel eenmaal ingesteld staat, blijf met je fikken ervan af.

Andere ergernis: Toen het onze beurt was op te treden zette ik m'n rommel op, versterker aan, volumeknoppen, equalizer afstellen blabla, hoor ik over de monitor op een geergerde toon " Jan, vind je niet dat je veel te hard staat" . Via de monitors op het podium klinkt het toch altijd anders dan in het publiek dus ik zo vragen van " OK, hoeveel % moet ik het terugdraaien dan? " zegt die klootzak, over de speakers, iedereen kon het horen, "100% als het aan mij ligt" . Ik had hem bijna uit z'n PA eilandje gesleurt, en alle hoeken van het podium laten
zien. Wat een zak.

berolios
19 oktober 2008, 16:34
[...] Het zijn nare, misschien zelfs kwaadaardige mensen, die je de grond in willen werken.
Shit, er zijn dus toch mensen die ons doorhebben !! Er is inderdaad een geheim genootschap waar alle geluidstechneuten verplicht lid van zijn, die als hoogste doel heeft het compleet om zeep helpen van de live-muziek...

Verder bedankt voor deze nuttige bijdrage :sneaky: :???: :dontgeti:

@ de rest:
Gezien de recente discussies in een andere thread vind ik dit een erg goed onderwerp !!

Thundermane
19 oktober 2008, 16:43
Shit, er zijn dus toch mensen die ons doorhebben !! Er is inderdaad een geheim genootschap waar alle geluidstechneuten verplicht lid van zijn, die als hoogste doel heeft het compleet om zeep helpen van de live-muziek...

Verder bedankt voor deze nuttige bijdrage :sneaky: :???: :dontgeti:

@ de rest:
Gezien de recente discussies in een andere thread vind ik dit een erg goed onderwerp !!

1 het was sarcasme, 2 jou opmerking is niet veel beter :P

Anyway serieus dan, ja geluidsmensen, daar distantieer ik me van, ik heb t al druk met me versterker goed aan de praat krijgen xD

wiegersma
19 oktober 2008, 16:49
Er zijn geluidsmensen die bijna altijd te laat klaar zijn met het opzetten van hun spul, waardoor de muzikanten weer langer moeten wachten met het op het podium gooien van hun spullen en moeten wachten met soundchecken. Waardoor er weer een kortere soundcheck kan plaatsvinden.

Sommige geluidstechnici gaan de soundcheck op een laag volume doen, en wanneer het feestje begint, gaan ze het volume dusdanig omhoog gooien dat de podiummix (die eerst oke was) een brij wordt. Zaalgeluid komt naar je toe.

Maar vaak hebben we prima mensen die het geluid goed voor elkaar krijgen. Hulde! :jam:

skanky
19 oktober 2008, 17:33
1 het was sarcasme, 2 jou opmerking is niet veel beter :P

Anyway serieus dan, ja geluidsmensen, daar distantieer ik me van, ik heb t al druk met me versterker goed aan de praat krijgen xD

Goede geluidsmensen kunnen je daar ook mee helpen.........
Als ik bij beginnende bandjes het geluid moet doen, en ze klooien met de versterker of het klinkt echt nergens naar stap ik er gewoon op af.
Ik leg uit dat het niet zo goed klinkt en stel voor om er samen even naar te kijken/luisteren en te zorgen dat het beter klinkt.
Ik vraag wat voor sound ie zoekt en help 'm dat te bereiken.

Soms komt het ook voor dat ze dat niet willen en dat het hun sound is blabla.
OK even goede vrienden, ik doe alsnog m'n best om er wat van te maken met een EQ, maar hij staat voor lul met een kutgeluid.

skanky
19 oktober 2008, 17:35
Sommige geluidstechnici gaan de soundcheck op een laag volume doen, en wanneer het feestje begint, gaan ze het volume dusdanig omhoog gooien dat de podiummix (die eerst oke was) een brij wordt. Zaalgeluid komt naar je toe.


Dat valt mij idd ook op bij sommige collega's. Ik ga bij de soundcheck altijd iets harder dan ik bij de show doe. Zo hou ik voor de show wat ruimte over als het echt feest is nog iets harder te kunnen gaan naarmate de show vordert. Nooit gelijk je kruit verschieten.

toneblo
19 oktober 2008, 17:44
ik heb t al druk met me versterker goed aan de praat krijgen xD






....... klinkt als geluidstechnieker die gitarist probeert te worden!!
:seriousf:

Han S
19 oktober 2008, 19:00
De geluidsmensen hebben dus een niet al te beste naam als ik het goed begrijp. Ik heb het zoals al een aantal keren gezegd een jaar of tien gedaan en ik moet je heel eerlijk vertellen dat ik altijd op tijd was. Om drie uur was ik in of bij de zaal en om een uur of vijf/half zes stond alles klaar. Dan zou de band om zes uur komen soundchecken, maar soms kwmen die om een uur of acht of nog later, moesten dan hun spullen opbouwen en waren daarmee pas klaar als het publiek al de zaal instroomde.

En wat me ook vaak opviel is dat ze alles dan ook nog op hun dooie gemak lopen te doen. Ook opvallend is dat gitaristen soms een bak pedalen op de vloer hebben liggen dat vraagt om ellende, snoertjes van voedingen aan elkaar geknoopt met een stukkie isolatietape er omheen bijvoorbeeld. En ik hoef je niet uit te leggen hoe vreselijk het is om midden onder een nummer zonder gitaargeluid te zitten.

Zo, hoor je het eens van de andere kant. :D

toneblo
19 oktober 2008, 19:18
Zo, hoor je het eens van de andere kant. :D




.........( hand in eigen boezem ) ik kan mij voorstellen dat jij ook wel wat verhalen hebt Han, eerlijk is eerlijk, waar twee strijden hebben twee schuld toch?!

Han S
19 oktober 2008, 19:44
Ik moet heel eerlijk zijn, maar in een bepaalde niet nader te noemen stad organiseert men twee dagen lang allerlei optredens en het geluid wordt daar elk jaar gedaan door goed bedoelende vrijwilligers die er helaas heel weinig van bakken. De PA installaties worden beschikbaar gesteld door een plaatselijke grote muziekhandelaar en eigenlijk kost het dus niks.

Je zou dus niet die jongens de schuld moeten geven maar de gemeente die dat zo organiseert, want als die een paar goede professionele bedrijven inhuurt komt het dus wel voor elkaar. Ik heb gezien dat een bandwisseling drie kwartier duurde. Iedere professionele geluidstechnicus hier zal het met me eens zijn dat zoiets drie keer sneller kan. Je hebt je microfoons klaar staan voor gitaren, DI's voor bas en keyboards, een stuk of wat vocal mics en een paar voor reserve.

De band is klaar, spullen er af, nieuwe spullen er op, microfoontjes er voor en gaan met de banaan. De stage manager regelt alles en die is onverbiddelijk. Laatste nummer is laatste nummer en dan niet een nummer van een kwartier want dan gaat de master fader na vijf minuten dicht.

Maar ook die stage manager was een buitengewoon vriendelijke jongen, maar kon het niet voor elkaar krijgen om op tijd te lopen en tegen half twaalf liep het programma al een uur uit.

Het is allemaal niet zo simpel dus.

gitaarvrouwtje
19 oktober 2008, 20:02
toch is het jammer dat je als band/solist zo afhankelijk bent daarvan.
ik moest eens optreden op een festival ergens in friesland, just me and my guitar..ik vroeg van te voren..hoe zit dat met t geluid? nouu daar hoefde ik mn hoofdje niet over te breken werd me gezegd.
de dag dat ik er moest spelen regende het pijpestelen, het terrein stond blank..ik vroeg waar het podium was en werd naar een paar pallets verwezen waar een stukje zeil over was gespannen. er stond NIKS..ik vroeg waar het geluid was..en er werd me vertelde door een gespannen medewerker dat door de regen ze af hadden gezien van versterking maar ik immers toch een acoustische gitaar had..
na wat gedoe mocht ik in een tent spelen, maar in de betreffende tent was ook een soort koffiehoek..onnodig uit te leggen dat ik nauwelijks boven het gerammel van kopjes of het geroezemoes van mensen uit zou komen zonder versterking

ik heb dus vriendelijk bedankt en mijn gitaar ingepakt..waren ze nog boos ook haha

het laat maar weer eens zien dat je van te voren heel erg door moet vragen wat de bedoeling is, wat voor geluid er is etc etc..maar zelfs DAN kan t nog tegenvallen
geluid is ook een vak..en kost dus ook geld. daar is soms niet eens een fatsoenlijk budget voor. maar t kan je optreden wel maken of breken

berolios
19 oktober 2008, 20:26
[...] jou opmerking is niet veel beter :P [...]
You got me there... ;)

Ervaringen met geluidstechneuten hangen denk ik behoorlijk af van in welke scene je speelt en (al dan niet terecht) de daaraan gekoppelde budgetten. Net zoals er muzikanten zijn die het 'snappen', 'lopen te prutsen' of 'geniaal' zijn, zijn er natuurlijk ook slechte, goede en erg goede techneuten.

Techneuten die het 'snappen' stromen echter snel door naar de professionele scene, waar je zelfs als kistenduwer al snel een dagprijs van 200 euro ex BTW kunt schrijven, wat waarschijnlijk al meer is dan het budget voor PA+bediening voor menigeen die zich hier op het forum/ in deze thread ophoudt.... en dan heb ik het nog niet eens over iemand die je met een gerust hart een bandje kunt laten mixen !!

Techneuten die het niet bepaald snappen, blijven over het algemeen dan ook in het kroegencircuit hangen (uitzonderingen daargelaten)... waar muzikanten dan weer mee geconfonteert worden. Vaak weten dit soort gasten ook gewoon niet beter... ze hebben waarschijnlijk dan ook nooit een goede techneut als voorbeeld gehad. Over het algemeen geldt: if you pay peanuts, you get monkeys... en dat is zeker zo als het om professionele geluidstechneuten gaat.

Een ander slag techneut is de amateur. En wederom: net zoals er goede en slechte (amateur)muzikanten zijn, zijn de hobby-techneuten net zo divers in kunde en kennis. Sommigen weten echt wel waar ze mee bezig zijn (hebben vroeger veel getourd of zo)... anderen hebben de juiste insteek en een muzikaal gehoor, maar zijn gewoon (nog) niet zo ervaren, maar met wat hulp komt het aardig goed... en weer anderen... tsja... die kun je misschien beter thuis laten.

Als je als vast bandje in een scene speelt waar (een gebrek aan) geluidskwaliteit echt een issue is, dan raad ik de meeste aan te zoeken naar een bijpassende geluidstechneut. Als je het kan betalen, huur dan een ervaren, goede en profi mixer in... Moet het voor een appel-en-een-ei, zoek dan iemand die goed snapt waar hij mee bezig is, maar ondertussen alleen nog maar hobby-matig met live-audio bezig is en dus voor de lol mee op pad gaat, ipv voor de knaken.

Ik moet vanuit mijn ervaring trouwens ook wel zeggen dat ik het idee heb dat bandjes zich vaak blind staren op apparatuur... Ohh... nee... we gaan daar-en-daar huren, want dan krijgen we -die-en-die boxen mee !!... terwijl het juist de mixers/ techneuten zijn die VELE malen belangrijker zijn om een goed resultaat te halen... vaak wordt dan makkelijker 100 euro uitgegeven aan een of ander stukje techniek, dan dat diezelfde 100 euro besteed had kunnen worden aan het inhuren van een betere technicus !!

Maar het blijft gewoon moeilijk, zeker als er weinig budget is. Je moet dan als helaas-erg-weinig-budget-voor-PA-band maar net de juiste mensen kennen en die moeten dan maar net bereid zijn voor jou hun nek uit te steken. Zelfs als er WEL genoeg budget is, kan het geluid soms bagger zijn trouwens, laten we dat even voorop stellen !!


Wat achtergrond-info van mezelf, dan weten jullie een beetje uit welke hoek ik kom: ikzelf ben nu een goede 12 jaar actief als geluidstechneut, waarvan de laatste 8 op professioneel (inter)nationaal niveau. Ik heb het genoegen gehad met veel bands (denk aan bijv: Candy Dulfer, Hooverphonic, Steve Lukather, Pointer Sisters, Gloria Estefan) en op veel verschillende festivals (o.a.: Rock Werchter, Pukkelpop, Marktrock, Pinkpop) te mogen werken (niet alleen maar als mixer hoor !). Momenteel leg ik de laatste hand aan de eindscriptie van mijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TU in Eindhoven en ben ik gedurende mijn talrijke 'concentratiedipjes' op diverse fora te vinden. Binnenkort hoor ik dus ook weer bij de 'hobby-techneuten' ;)...

Adios!

berolios
19 oktober 2008, 20:31
toch is het jammer dat je als band/solist zo afhankelijk bent daarvan.
ik moest eens optreden op een festival ergens in friesland, just me and my guitar..ik vroeg van te voren..hoe zit dat met t geluid? nouu daar hoefde ik mn hoofdje niet over te breken werd me gezegd.
de dag dat ik er moest spelen regende het pijpestelen, het terrein stond blank..ik vroeg waar het podium was en werd naar een paar pallets verwezen waar een stukje zeil over was gespannen. er stond NIKS..ik vroeg waar het geluid was..en er werd me vertelde door een gespannen medewerker dat door de regen ze af hadden gezien van versterking maar ik immers toch een acoustische gitaar had..
na wat gedoe mocht ik in een tent spelen, maar in de betreffende tent was ook een soort koffiehoek..onnodig uit te leggen dat ik nauwelijks boven het gerammel van kopjes of het geroezemoes van mensen uit zou komen zonder versterking

ik heb dus vriendelijk bedankt en mijn gitaar ingepakt..waren ze nog boos ook haha

het laat maar weer eens zien dat je van te voren heel erg door moet vragen wat de bedoeling is, wat voor geluid er is etc etc..maar zelfs DAN kan t nog tegenvallen
geluid is ook een vak..en kost dus ook geld. daar is soms niet eens een fatsoenlijk budget voor. maar t kan je optreden wel maken of breken
Heel vervelend en lekker typisch voor een slechte ORGANISATIE.
Vaak zie je ook dat het misloopt bij de organisatie/ management/ boekingskantoor en de techneuten het zwarte schaap toegespeeld krijgen.

Ter illustratie: ik heb altijd de meest recente riders en technische lijsten bij me als we ergens op een festival spelen, want het zou zeeeeer uitzonderlijk zijn als het management een keer de goede rider heeft doorgestuurd... en de organisatie deze ook netjes heeft doorgespeeld naar het PA-bedrijf. Ik bel altijd wel effe vantevoren, dus dan komt het dan wel aan het licht... maar toch... het loopt in 999 van de 1000 gevallen mis op COMMUNICATIE... dat is zo belangrijk, vaak ook zo onderschat en zo makkelijk te voorkomen... echt irritant is dat soms... maar ja... je leert ermee leven he ;)... ik zet doorgaans up-to-date versies van technische lijstjes van 'mijn' bandjes op internet; met de toepasselijke URL in alle lijsten, riders, contracten... maar ja... ik vraag me af hoe vaak er u echt daadwerkelijk op die website wordt gekeken.

Thundermane
19 oktober 2008, 21:14
Goede geluidsmensen kunnen je daar ook mee helpen.........
Als ik bij beginnende bandjes het geluid moet doen, en ze klooien met de versterker of het klinkt echt nergens naar stap ik er gewoon op af.
Ik leg uit dat het niet zo goed klinkt en stel voor om er samen even naar te kijken/luisteren en te zorgen dat het beter klinkt.
Ik vraag wat voor sound ie zoekt en help 'm dat te bereiken.

Soms komt het ook voor dat ze dat niet willen en dat het hun sound is blabla.
OK even goede vrienden, ik doe alsnog m'n best om er wat van te maken met een EQ, maar hij staat voor lul met een kutgeluid.
lol, mensen hoeven mij niet te helpen met mijn versterker als ik dat ding beter snap.
Dat klinkt nu wel heel kortzichtig, maar het komt er wel vaak op neer.
Daarnaast heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat ze mijn versterker niet goed vonden klinken. Wat betreft onder het optreden, dan vertrouw ik 100% op de geluidsmensen. Ik ben gewend dat wat ik hoor vaak anders klinkt dan wat het publiek hoort. Soms hoor ik wel van een ander bandlid of geluidsman dat me versterker iets harder of zachter moet (meestal zachter :D)
Maar ik kan me kapotergeren als ik mezelf niet hoor spelen, dat ik me stem niet hoor is tot daar aan toe, maar ik wil wel me zelf horen gitaarspelen.
Als een geluidsman wil helpen met iets, laat het dan idd de EQ zijn van de monitoren en zorgen dat alles gelijk klinkt, dan vind ik de sound nog minder belangrijk.

skanky
19 oktober 2008, 21:35
Als een geluidsman wil helpen met iets, laat het dan idd de EQ zijn van de monitoren en zorgen dat alles gelijk klinkt, dan vind ik de sound nog minder belangrijk.

Je komt een beetje arrogant over zo. Alsof de geluidstechnicus zich niet met je mag bemoeien en gewoon z'n werk moet doen.

En als je versterker altijd zachter moet, waarom stel je'm dan niet vanaf het begin af op dat volume. Dat scheelt weer tijd en irritatie.

Een geluidstechnicus kan je optreden maken of breken......probeer ze nooit tegen te werken of zich aan je te laten irriteren. Het pakt altijd slecht voor de muzikant uit.

Han S
19 oktober 2008, 22:26
Nou vind ik het dus wel heel professioneel als een geluidsman de hufter waar hij vette ruzie mee heeft dus wel een zo goed mogelijk geluid geeft, dat is namelijk zijn taak. Dat hij hem na dat optreden even haarfijn uitlegt waarom hij hem een hufter vindt mag van mij, maar hij moet zijn werk gewoon zo goed mogelijk doen. Als hij dat niet kan en uit rancune iemands geluid verziekt, dan is hij wat mij betreft niet professioneel en minder of niet geschikt voor dat werk.

skanky
19 oktober 2008, 22:31
Daar heb je gelijk in, ik laat me dus nooit kennen. Maar ik ken genoeg technici die dat wel doen, en daar had ik het over.
Ik doe altijd m'n best, wat voor een hekel ik ook heb aan de band/muzikant.
Het is je werk, en jij bent degene die aangesproken wordt op slecht geluid.

Thundermane
19 oktober 2008, 22:46
Je komt een beetje arrogant over zo. Alsof de geluidstechnicus zich niet met je mag bemoeien en gewoon z'n werk moet doen.

En als je versterker altijd zachter moet, waarom stel je'm dan niet vanaf het begin af op dat volume. Dat scheelt weer tijd en irritatie.

Een geluidstechnicus kan je optreden maken of breken......probeer ze nooit tegen te werken of zich aan je te laten irriteren. Het pakt altijd slecht voor de muzikant uit.

Nou dan vat je het als arrogant op, want zo heb ik het zeker niet bedoeld.
Als je bezig bent met de sound, moet je gewoon zakelijk wezen en gewoon doen wat het meest praktische is.
Het geval wil namelijk meestal dat wij heel weinig tijd hebben om alles klaar te zetten. Echt 15 minuten om de drums en versterkers en alles te doen. Dat is echt heel weinig en ja, dan kom ik toch terug op: laat de muzikant aan z'n sound over en de geluidsman de EQ.
Daarnaast helpen de geluidsmensen meestal ook mee met het opzetten enz. Het is echter niet aan te raden om aan mijn versterker te komen, want die is nogal gevoelig voor bewegingen, iets waar ik trouwens nog wat aan moet doen :p
Het is heel simpel, een beetje fatsoenlijke muzikant zorgt dat ie een goede sound heeft, en EQ kan een geluidsman beter doen. Je wil mij niet hebben aan de EQ :D want dat gaat niet goed.
Anyway nog over dat arrogante, ik snap het ook wel, de muzikant krijgt de credits, terwijl de geluidsman net zo hard meewerkt om het geluid goed te krijgen.
Het vervelende is alleen dat ik tot nu toe weinig goede ervaringen heb gehad met de geluidsmensen. Ik heb aantal keer een vriend mee gehad die zelf er nog bij kon vertellen dat hij het waarschijnlijk beter zou kunnen. (moet je niet verkeerd opvatten trouwens, die gozer weet namelijk wel wat ;))
Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn laatste optreden qua sound eigenlijk prima was! Mede door de geluidsman. Het was alleen kut dat we de helft van ons geplande aantal nummers konden spelen.

Trouwens ik heb nog wel wat moeite gehad met de mensen in opnamestudio, daarbij moet ik toegeven dat de fouten aan mij waren, ik was zo dom om mijn gitaarsound nog bij te stellen. Maarja ik was dan ook wel behoorlijk aangeschoten. Arme geluidsmensen :p

pol
20 oktober 2008, 09:41
als muzikant moet je gewoon zelf duidelijk aangeven op voorhand wat je precies wil, of zorgen voor een eigen geluidsman.

bij ons is het heel eenvoedig, gitaren en bas gaan vanaf het podium in balans met de drums zodat er zonder dat er iets door de p.a. gaat al een vrij goeie zaalmix is.

veel gitaristen zouden ook eens van het podium moeten afstappen en luisteren hoe hun gitaar in de zaal klinkt, is meestal te scherp omdat ze hun geluid instellen terwijl ze naast hun box staan (of dat ze doof zijn ondertussen, kan ook)

over versterkers die te hard gaan, richt die 4 x 12 cabs gewoon niet naar het hoofd van de geluidsman, dan kun je 'm toch zo zetten dat je jezelf goed hoort spelen ?

Rutger
20 oktober 2008, 11:26
Mijn ervaringen zijn ook wisselend. Ik heb over het algemeen moeten werken met amateur geluidsmensen, met uitzondering van een paar festivals en een enkel groter podium.

Wat mijn grootste leerpunt is geweest, is communicatie. De houding tussen muzikanten en geluidsmensen is dikwijls die van: we zitten met elkaar opgescheept. Men komt binnen, kijkt elkaar amper aan en gaat direct aan de slag. Er worden wat wensen en bevelen over microfoons naar elkaar toe geroepen en dat is alles wat men elkaar te zeggen heeft.

Terwijl je gewoon met elkaar om moet gaan als collega's. Ik bedoel, je moet samen een mooi optreden neerzetten dus kun je ook het beste samenwerken. Behandel elkaar dan ook zo. Om te beginnen: geef die man een hand en stel jezelf voor, dat is toch het minst sociale wat je kunt doen. Maak (als bandleider) een praatje over koetjes en kalfjes, wees geinteresseerd in die man ook al is hij een botte lul. Vertel wat over je bandje en wat je die avond wil doen. Als je speciale wensen hebt, vertel het hem ook en vraag hem ernaar of dat mogelijk is en of hij er bij de soundcheck even naar wil kijken.

En zet die samenwerking ook door tijdens de soundcheck. Veel geluidsmannen worden bot, omdat ze bot behandeld worden. Vraag hem dus gewoon dingen, in plaats van bevelen door je mic te bleren.

Het zijn zo vaak gewoon de kleine dingen die een samen werking tot iets plezierigs kunnen maken.

Ter illustratie:

Ik heb een tijd voor een jeugdvereniging als bandleider van de huisband gefungeerd. We hadden elke maand een optreden in een kutzaal, met prima spullen en een amateur geluidsman met wat ervaring. Het was een bot maar toch gevoelig typje. Had vaak problemen met het goedkrijgen van het zaalgeluid, wat voor een belangrijk deel aan de slechte akoestiek van de zaal lag.

Dus wij hadden een nieuwe drummer die superstrak speelde maar veel te hard voor die zaal. Dus hij vraagt of het anders kan en ik zeg met mijn trotse harsers van niet, want ik was zeer content met mijn nieuwe aanwinst en zo speelt ie immers op z'n best. Die vervelende zijkstraal ook, toch maar een amateur die wel vaker moeilijk doet en het zaalgeluid lang niet altijd voor elkaar krijgt....
'Oke, prima, jullie je zin' zegt ie en doet de rest van de soundcheck gewoon precies wat wij hem vragen.

Met als resultaat dat het totale podiumgeluid veel te hard werd en hij de zaal niet meer in kon regelen.
Hij ging bijna naar huis, omdat ie toch niks meer te doen had....

Om de zaak te redden, heb ik mijn gitaar weggelegd en ben ik naar hem toegegaan. Hem wat gekalmeerd en gevraagd wat het probleem was. Hij vroeg me in de zaal te gaan staan terwijl de band een nummertje speelde... en hij had volkomen gelijk.

Kon mezelf wel voor m'n kop slaan. Heb hem toen gevraagd of ie in het vervolg me gewoon op m'n flikker wil geven als ik weer niet luisterde, en sindsdien hebben we altijd prettig en in overleg samengewerkt. Hij bleef nog steeds een botte lul maar door gewoon samen te werken en elkaar met respect te behandelen, kregen we veel meer voor elkaar dan daarvoor

En ja, onze drummer moest zachter spelen en daardoor speelde ie wat minder lekker, maar je moet soms compromissen sluiten om er een leuk optreden van te maken.

pol
20 oktober 2008, 11:33
da's dan wel een hele lichte p.a. als die niet boven de drums uitraakt, mag die drummer nog zo hard slaan.

in zo'n geval zou ik gitaren en bas ook niet uitversterken en enkel zang door de p.a. gooien. in veel kleine zalen werkt dat toch beter als alles proberen uit te versterken.

Rutger
20 oktober 2008, 11:38
Oh, en over je versterker afstellen: ik heb wat dat betreft het meeste geleerd van geluidsmensen. Je gitaarsound moet voor een optreden niet mooi zijn, maar praktisch. En daar weten die jongens vaak wel raad mee. Dus gewoon naar ze luisteren als ze wat zinnigs over je sound te melden hebben

Rutger
20 oktober 2008, 11:40
da's dan wel een hele lichte p.a. als die niet boven de drums uitraakt, mag die drummer nog zo hard slaan.


Dat kon ie ook wel, maar dan zouden de mensen de zaal uitlopen zo hard als het dan moest... Het podiumgeluid moest dusdanig hard om boven de drummer uit te komen, dat de PA overbodig werd. En dan was het toch een zaal waar zo'n 300 man/vrouw in kon. Zegt vooral iets over akoestiek van die zaal....

EuroCinema
20 oktober 2008, 13:47
Mijn ervaring is dat geluidsmensen, een heel enkele amateur daargelaten, prima werk leveren MITS je als band meewerkt. Gaat je drummer van de adrenaline opeens vier keer zo hard slaan als het publiek er is? Zet jij je amp stiekem wat harder? Is de nerveuze zanger bang dat-ie zichzelf niet hoort en wil-ie de monitors daarom steeds maar harder? Is de bassist bang dat-ie een fout maakt en speelt-ie daarom een stukje zachter dan bij de soundcheck? Dan wordt het een zooitje. En is het makkelijk om de geluidsmensen de schuld te geven, maar wel onterecht. Sowieso moet je zorgen dat je als band op het podium al in een gezonde verhouding speelt en op een niet te idoot volume. Je kunt het wel gaaf/passend bij je muziek vinden om heel hard te spelen, maar dan na afloop niet huilen als niemand je gitaar in die brei heeft herkend.
Om specifiek bij gitaristen te blijven: die snappen vaak niet dat een andere zaal om een andere sound vraagt. De geluidsmensen kennen een zaal vaak veel beter dan jij en weten of er in die akoestiek hoog, mid of laag bij of af moet. "Ja maar dit is mijn sound" is dan geen slimme reactie. Verder valt tegen bepaalde wazige slaapkamersounds live nauwelijks op te mixen. Twee pingpongdelays, een phaser, een beetje chorus en veel reverb met een dikke midscoop en dan boos op de geluidsman als je gitaar wegvalt.
Mijn stelling: hoe volwassener je je als band opstelt, hoe meer plezier je van geluidsmensen hebt.

JelmerOnGuitar
20 oktober 2008, 13:50
Ik herken heel veel reacties die hier gezegd zijn idd!:p Mijn ervaringen zijn ook erg uit elkaar lopend.. Ik zal beginnen met een goeie ervaring en daarna verder gaan met een slechte ervaring..

Oké ik speelde ongeveer 2 jaar gitaar en sinds 1 jaar in de school-bigband, superleuk dus. Toen werden we gevraagd te spelen op de opening van "Sportstad Heerenveen".. Een supergroot gebeuren waar op het gebied van beeld/geluid nogal veel dingen mis zouden kunnen gaan.. Echter het tegenovergestelde was waar.. Dat geluidsbedrijf wat daar stond was echt hemels.. Een dikke bigband is natuurlijk vrij lastig uit te versterken, maar het is ze gelukt. Super chille sfeer, ze lieten ons eerst gewoon lekker opbouwen (backline stond er natuurlijk al) en daarna gingen ze pas echt bezig met de mic's en het geluid.. Voor iedereen een lekkere monitor mét een eigen mix die ze netjes noteerden op papier (we speelden namelijk 3 avonden achter elkaar).. Supermooi op elkaar afgestemd geluid, nix geen feedback of ongeaarde mic's, mooi monitor geluid en most of all een supergeluid voor de toeschouwers.. (tussen haakjes dit was echt een heel vet optreden, heeel groot podium met heel veel publiek in open lucht!) Daarna de soundcheck, hij nam mooi de tijd voor iedereen's "zaalgeluid".. Kortom, supergeluid!

De slechte ervaring:
Ik speelde met mn oude band Vudu in een "foyer" van een groot Theater.. Het was in de pauze van de wedstrijd kunstbende van provincie Friesland. Deze voorronde's zijn meestal goed bezocht en we keken dus wel uit naar een interessant optreden.. Komen we daar, staan er een paar "tsjah-wat-zijn-het-eigenlijk"-podiumdelen, soort van tafels ofzo, waarop wij dan maar plaats moesten nemen.. Nou wij waren geinstalleerd, op enorm kutspul (toms zonder resonantie vel e.d.) en toen kwam de ellende.. Het geluid. Er stond een HEEL dik mengpaneel (zo'n digitale met een dik scherm etc..) waar een enorme dikke retard achter stond die helemaal NIX verstand van geluid had.. Hij had alle monitors met elkaar doorgelusd, iedereen had dus dezelfde "mix" wat meer een geluidsbrij genoemd kon worden... Toen gingen we soundchekken, en er stonden een paar bekenden van ons in de zaal te luisteren.. En die hadden echt zoiets van: what de fuck... Naja we namen het maar voor lief dat het lgeuid kut was, en gingen spelen... Wat heeeeel kut was.. De monitors stonden vreselijk hard en overrstuurden als de hell en vielen soms uit...

Wat bleek, de "zaalboxen" stonden UIT, de zaal heeft dus alleen het geluid gehoord wat uit onze monitors en verrsterkers kwam,,,
Je kunt je vast voorstellen hoe KUT dat was.. Kut ervaring dus..

Conclusie, het is maar net waar je komt en wat voor mensen je treft. Soms zijn ze ongelovelijk chagerijnig, dan kun je gewoon maar beter doen wat ze je zeggen, dan komt het altijd wel goed, gewoon ff geduld hebben en ff NIET spelen!!
Soms is het geluid gewoon heel goed, bijvoorbeeld in Theater Romein! Daar heb ik nu toch al zo'n 5 keer gespeeld en elke keer was het geluid supergoed. De meeste werkenden daar zijn stage-lopers, maar toch doen ze hun ding erg goed, het geluid/beeld/sfeer/eten is gewoon goed daar!!

(K)

Rutger
20 oktober 2008, 14:31
Mooi (veelzeggende) quote van een geluidsman bij een bandbattle, nadat hij al een hele rits bandjes voor de soundcheck gehad had en wij aan de beurt waren voor de soundcheck van onze monitors.

"Oke, wat moet er harder?"

bert k
20 oktober 2008, 15:01
Antwoord van de band: 'Alles!'
:D

skanky
20 oktober 2008, 15:10
I want everything louder than everything else!

pol
20 oktober 2008, 15:11
Ik heb al een paar keer de monitors gewoon afgekoppeld, soms is het voor de geluidsman blijkbaar te moeilijk om die dingen stiller te zetten.

Michael AE
20 oktober 2008, 15:40
Als geluidsman heb ik heel veel verschillende ervaringen. Te veel om hier nu uitgebreid te gaan neerzetten, maar dat komt vast nog wel een keer als ik zin heb. ;)

Wat ik als muzikant kwijt wil is dat een hele hoop bands niet in de gaten hebben hoe belangrijk hun eigen balans op het podium is. Je moet zelf een sound hebben; een geluidsman kan niet van een drol een goudstuk maken.

Ik merk als geluidsman vaak dat bands er op het podium een zooitje van maken en te veel op de monitoren vertrouwen. Alleen zang op de monitor is in sommige zalen al moeilijk te bewerkstelligen, dus ga er niet van uit dat je in de Ster in Tuitjenhorn een volledige mix over je monitor kan krijgen die ook nog eens geweldig klinkt. Pas je verwachtingspatroon een beetje aan de zaal aan, maar zorg vooral voor een goede gebalanceerde sound van je band. Pas dan kan een redelijke amateur er zelfs iest goeds van maken. En vergis je niet, de meeste geluidsmensen in Nederland doen het vrijwillig en voor hen is het niet meer dan een (vaak uit de hand gelopen) hobby.

Michael AE
20 oktober 2008, 15:40
I want everything louder than everything else!

Hey Peter, hoe is't, jongen? :hippie:

Henri H
20 oktober 2008, 16:05
Ik heb ook erg wisselende ervaringen met geluidsmannen.
Over het algemeen vind ik dat ze zich wat meer in dienst zouden moeten stellen van de muzikant en wat meer met ze meedenken.
Ze kunnen zich soms zo "belangrijk" voordoen en een houding aannemen van: OK jongen, je doet maar en zoek het maar uit!
Als de muzikant zich lekker voelt en zichzelf en de rest v.d. band goed kan horen staat ie in ieder geval lekker te spelen. Dat straalt van het podium af en daar gaat het op zo'n avond wel om denk ik.
Neemt niet weg dat het ook wel degelijk een beetje geven en nemen is.
Goed onderling overleg is daarom wel degelijk belangrijk.
Feit is dat je ze het beste te vriend kunt houden maar dat valt niet altijd mee.

Michael AE
20 oktober 2008, 17:37
Over het algemeen vind ik dat ze zich wat meer in dienst zouden moeten stellen van de muzikant en wat meer met ze meedenken.

Heel veel geluidsmensen willen dit wel, maar je moet je wel beseffen dat ze in dienst staan van JOU. JIJ moet er dus voor zorgen dat er duidelijkheid in de communicatie is en dat een geluidsman weet wat je wil. Natuurlijk komt een goede geluidsman naar je toe met vragen, maar ik heb vaak genoeg gezien dat muzikanten vaak kortaf zijn, niet weten wat ze nou eigenlijk willen of het helemaal niet kunnen uitleggen. Dan kun je als geluidsman nog zo willen meedenken, maar zonder goede communicatie ben je nergens.


Ze kunnen zich soms zo "belangrijk" voordoen en een houding aannemen van: OK jongen, je doet maar en zoek het maar uit!Het zou heel fijn zijn als wat meer mensen zich zouden beseffen WAAROM sommige geluidsmensen dit doen. Natuurlijk doen ze belangrijk, het is immers een ontzettend belangrijke functie die door heel veel mensen in moeilijkheid onderschat wordt en waarbij je heel vaak de schuld van vanalles en nog wat in je schoenen geschoven krijgt, terwijl het vaak niet de schuld van de geluidsman zelf of zijn incompetentie is en waarbij je bovendien, als je het echt heel goed gedaan hebt, bijna nooit een complimentje krijgt.

Kijk, ik ben het met Peter en Han eens dat je jezelf ten alle tijden professioneel moet gedragen en nooit of te nimmer de bijdehandte Sjaak moet gaan uithangen, maar ik ben een aantal keer zo waardeloos behandeld tijdens een geluidsklus, dat ik me echt moest inhouden om de desbetreffende muzikant niet de volle laag te geven. En dan achteraf van iedereen in dezelfde band horen dat je het perfect gedaan hebt en dat de die hard fans het geluids geweldig vonden.

Voorbeeld:

Ik deed eens geluid voor een niet nader te noemen band. Op een gegeven moment zag ik toevallig dat ik ineens geen signaal meer kreeg in de microfoon van de gitarist. Mijn oog viel toevallig op zijn zangkanaal toen ik aan de VUmeter zag dat er geen signaal meer binnen kwam. (EDIT: Even voor de duidelijkheid, ik zag dus wel signaal binnenkomen, maar in 1 ogenblik was het weg.) Op dat moment zong hij niet en had hij de microfoon ook niet gebruikt in dat nummer.

Netjes als ik ben, wachtte ik even tot het nummer was afgelopen om snel een nieuwe mic en een nieuwe kabel aan te leggen, nadat ik geconstateerd had dat het probleem niet bij de mengtafel of het kanaal lag.

Na een minuut kon hij weer vrolijk in zijn mic brullen.

Tijdens dit hele incident, heeft hij me overigens met geen blik aangekeken, maar liet hij alles aan zijn stagemanager over.

Na de gig kwam de stagemanager op mij af om me mede te delen dat de gitsrist zich behoorlijk had gestoord aan de kapotte microfoon en dat ik me moest schamen dat ik mezelf geluidsman durfde te noemen.

De FOH geluidsman van de band vond het een zware schande en heeft me getrakteerd op een avondje zuipen in zijn stamkroeg.

Dit is een verhaal waarvan ik er wel zo'n twintig tot dertig heb en waarbij het misschien 2 of 3 keer echt een fout van mijn kant betrof.

Hulde aan iedereen die een goede en fatsoenlijk geluidsman kan worden en kan blijven! :seriousf:

skanky
20 oktober 2008, 17:41
Michael, je moet gewoon altijd een ongebalanceerde kabel bij je hebben. Bij dit soort trieste gevallen moet je die er tussen leggen en er 48V op zetten. :p

Michael AE
20 oktober 2008, 17:48
Michael, je moet gewoon altijd een ongebalanceerde kabel bij je hebben. Bij dit soort trieste gevallen moet je die er tussen leggen en er 48V op zetten. :p

Hahaha! Goed idee. :seriousf:


Naja, jij kent wel wat van mijn verhalen en ik moet zeggen dat ik er altijd erg veel plezier aan beleef om geluid te doen voor bands. Vooral als het goed gaat, maar soms ook wel tijdens de wat problematischere optredens.

Ik heb bijvoorbeeld ooit eens de schuld gekregen van een kapotte gitaarversterker. Kwam de gitarist scheldend en tierend naar me toe lopen. (En ik ben altijd beleefd, zelfs tegen de grootste klootzakken...)

Dus ik loop tijdens de show het podium op, loop naar zijn pedalboard en trap op zijn stemapparaat dat hij per ongeluk had ingetrapt.

Ik heb nog nooit iemand zo voor lul zien staan. Hij was helemaal rood aangelopen en heeft wel 40 eer sorry gezegd en het publiek vond het geweldig.:rockon:

Michael AE
20 oktober 2008, 17:56
Klein detail: Ik heb bijna nog nooit last gehad met een buitenlandse act. Bijna altijd waren de probleemgevallen een Nederlandse amateur band of een Nederlandse band op clubtour.

Henri H
20 oktober 2008, 18:01
.....Ik heb bijvoorbeeld ooit eens de schuld gekregen van een kapotte gitaarversterker. Kwam de gitarist scheldend en tierend naar me toe lopen. (En ik ben altijd beleefd, zelfs tegen de grootste klootzakken...)

Dus ik loop tijdens de show het podium op, loop naar zijn pedalboard en trap op zijn stemapparaat dat hij per ongeluk had ingetrapt.

Ik heb nog nooit iemand zo voor lul zien staan. Hij was helemaal rood aangelopen en heeft wel 40 eer sorry gezegd en het publiek vond het geweldig.:rockon:Tja, dat soort dingen zijn ook leuk en kan natuurlijk iedereen overkomen. :confused:
Maar zelfs in zo'n geval moet een geluidstechnicus in principe gewoon z'n werk blijven doen wat je dus ook deed; hulde.
Die gitarist staat dan wel voor paal en heeft geen leuke avond meer. Als het publiek het dan maar wel heeft. ;)

Michael AE
20 oktober 2008, 18:09
Dat is waar. Zelfs als je met de grootste etters werkt, moet je toch je best blijven doen.

skanky
20 oktober 2008, 18:20
Ik deed laatst een hiphopavond.....na een wisseling van act kreeg een DJ geen geluid uit de mixer. Moest ik vanaf FOH-positie het podium op klimmen om de masterfader open te zetten. Hun hele intro viel in duigen.....

bert k
20 oktober 2008, 18:43
Klein detail: Ik heb bijna nog nooit last gehad met een buitenlandse act. Bijna altijd waren de probleemgevallen een Nederlandse amateur band of een Nederlandse band op clubtour.
Ha, dit is wel herkenbaar. Echte beginners zijn vaak zenuwachtig, en doen gewoon alles wat je aan ze vraagt, en echte pro's hebben al zoveel meegemaakt dat die nooit zeuren. Het zijn de bandjes met een jaartje ervaring en een paar succesjes die opeens denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.

toneblo
20 oktober 2008, 18:48
I want everything louder than everything else!






....Engels?!!:dontgeti:

De Beer
20 oktober 2008, 19:50
Kijk ik hier even een paar dagen niet is er ineens een wonderschoon topic geopend....wat zeg ik...een heel board!

N u even geen tijd om me volledig over te geven (zo met de band herrie maken lijkt me een fair excuus) maar dat maak ik van de week goed.

Woehoe!!! Live!!!:cheerup:

skanky
20 oktober 2008, 19:53
Ik stond laatst in RASA in Utrecht bij een optreden van een Roemeense band. Die hadden het te druk om ruzie te maken met ons, ze waren zelf aan het ruzien. Tijdens de soundcheck liep de zangeres boos de kleedkamer in en kwam er niet meer uit. Van de soundcheck kwam dus niet veel terecht......dus alles maar inregelen zonder geluid maar op ervaring.
Ze traden nog wel op 's avonds, maar volgens mij was ze nog steeds niet blij....

berolios
20 oktober 2008, 20:05
Meestal vraag ik dan ook om op te bouwen, van het podium af te gaan, dan kunnen wij miken, kableren en wedges leggen... en daarna terug te komen voor een uitgebreide soundcheck... werkt erg goed. Helaas is dat op festivals niet echt te doen op die manier ;). Ach ja... achteraf zijn ook deze gasten vrijwel altijd erg blij, maar het heeft wel wat grijze haren gekost om het allemaal voor elkaar te boksen.

berolios
20 oktober 2008, 20:11
Antwoord van de band: 'Alles!'
Precies... als je dat hoort weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt.
Mijn reactie is dan meestal: ik zet er wat zang op en als je dingen echt mist, roep dan gerust, dan krijg je die ook... maar we gaan nu eerst even een stukje spelen en kijken hoe het gaat ;)

Ach, contact leggen met het bandje en laten blijken dat je het beste met ze voor hebt en er wordt meestal goed naar instructies geluisterd. Feit is dat je -wanneer je je vak een beetje goed verstaat- als monitortechneut wel al voor 95% weet wat iedereen wil horen, kwestie van logisch nadenken. De rest is een kwestie van hier en daar wat bijdraaien. Als je voordat een bandje binnenkomt al zorgt dat alle vocalen al goed in de betreffende mixen zitten, heb je al de halve race gewonnen. Muzikant komt binnen, doet even in zijn mic: TSAH... hoort zich uitermate goed en is er direct van overtuigd dat het wel goed gaat komen vanavond...

Soms lijkt het wel dat geluidstechneuten eigenlijk meer psychologen zijn... maar ook dat is onderdeel van het werk, niet? Ik heb het geluk dat ik meestal met een goede monitortech samen werk, dan mag hij die rol op zich nemen :seriousf:. Ik klets dan alleen maar over sounds en overspraak ;)... beetje FOH techneuten eigen misschien ;)

DeiDRagonas
20 oktober 2008, 20:23
Ik ben zowel gitarist als geluidstech (FOH en monitor) en ik vind dit een mooi topic! Wat me wel soms opvalt als ik bezoeker ben is dat sommige geluidsmensen nog errrg veel aan de knoppjes zitten tijdens het hele optreden... Als ik een soundcheck doe heb ik alles voor 90% goed staan en hoef daarna niet veel meer te doen. Wat kleine aanpassingen tijdens t eerste nr, de solo's iets omhoog, en heel soms een tikje minder gain omdat t tijdens het optreden toch net ff wat harder gaat, maar verder nix. Daar doe je een soundcheck voor lijkt me.

Persoonlijk heb ik nooit veel moeite met techniekers. Het komt idd vaak neer op gebrekkige communicatie en als je dat probleem onderkent kun je er wat aan doen. Ik stuur vaak vooraf een technisch rider; ga dan ook altijd even kletsen voor de soundcheck met de ppl van de techniek; zorg dat mn setup kraakvrij en in orde is; heb eigen xtra mic's en kabels mee; heb as always mn sweetspot op mn amp gemarkeerd en ben binnen een minuut of tien klaar met opbouwen.

Waar ik dus WEL doodziek van wordt (en dat kom ik hier veel vaker tegen dan slechte geluidstehniekers!) is een gebrekkige organisatie!! Nu ook weer... Krijg ik vandaag een sms (een bloody sms ook gewoon!) dat het optreden van zaterdag a.s. toch niet uitbetaald kan worden op de manier dat wij dat graag zien. Ja.. en?? Geen compensatievoorstel niks... (??) Al meerdere malen is t voorgekomen (bij diverse organisaties/zalen) dat er moeilijk wordt gedaan over het aantal consumpties; er geen eten word verzorgd; de speeltijden tot diep in de nacht uitlopen en we veel te laat onstage gaan, etc etc. Heb zelf eens gehad dat er gewoon helemaal geen PA gehuurd was omdat de organisator het verschil niet wist tussen backline en een PA set! En dit alles terwijl er duidelijke afspraken gemaakt zijn.

Meestal is er niks aan de hand btw hoor, maar ik snap het soms niet dat mensen zo'n disrespect durven tonen. Gewoon iets afspreken en dan vervolgens doodleuk niks nakomen. Ik ben ook op tijd en kom mn afspraken na, dus jij ook.. Ik wordt echt link op zo'n moment en je hebt kans dat ik uuuren te laat het podium op ga.. ALS ik al ga. En de vaste clan hier kent het verhaal van de in de auto gestoken mengtafel wel geloof ik.

Gelukkig valt het erg mee en wij zijn een erg makkelijke band.. Een beetje uitlopen is no problem en we hebben ons spul staan binnen een minuut of tien. Kunnen we niet soundchecken? Nja, dan nemen we het eerste nr toch ff snel als soundcheck.. Komt goed.. Zolang ik mn vocal goed hoor over de monitor ben ik tevreden. Als je vaker speelt wordt je daar wat makkelijker in. En toch komt het elk jaar wel weer een paar keer voor dat je van die echte organisatie hampels hebt waar je niks mee kan. Echt slechte geluidsmensen kom ik echter niet vaak tegen... Gelukkig..

Grt R!!

449
21 oktober 2008, 18:45
Als geluidmensen weten waar ze mee bezig zijn heb ik geen problemen met ze.
Ik heb wel een paar keer slechte ervaringen gehad.
Paradiso - Op de monitor was geen zang en gitaar te horen, bezetting was zang/gitaar, drums en bas! Zat zeker te slapen? Is overigens al wel even geleden dit voorval.
Odeon (Zwolle) tijdens sound check alles prima voor elkaar. Na veel bandjes (dit was tijdens jazz vocalisten concours) tijdens het optreden geen gitaar geluid. Op dat moment speelde ik via de P.a., ook hier zat de geluidsman waarschijnlijk te slapen.

Kortom mijn slechte ervaringen hebben over het algemeen (meer dan deze twee voorbeelden) er mee te maken dat geluidsmensen niet opletten, dus zitten te slapen.

Ander probleem wat zich ook nogal eens voordoet is dat veel geluidsmensen niet weten dat een jazz band (b.v. big band) iets anders is dan een pop of rock band verstreken. Dus geen knallende base drums!

berolios
21 oktober 2008, 19:19
[...] Ander probleem wat zich ook nogal eens voordoet is dat veel geluidsmensen niet weten dat een jazz band (b.v. big band) iets anders is dan een pop of rock band verstreken. Dus geen knallende base drums!
Yep, dat vind ik ook!
Hoe professioneler de leverancier zal zijn, hoe minder dit zal spelen, omdat een goede leverancier zelf ook wel snapt dat hij er mensen op moet zetten die snappen hoe zo'n band moet klinken.

Je kunt dit wel enigzins manipuleren door ofwel een eigen techneut mee te nemen, ofwel de keuze van de PA leverancier goed te matchen met het soort muziek dat er gespeeld zal worden... er zijn genoeg PA leveranciers die te boek staan als 'typisch rock 'n roll, sleur en pleur', of juist als 'zweverige jazz-gasten' ;)... of ergens daar tussenin...


[...] Paradiso - Op de monitor was geen zang en gitaar te horen, bezetting was zang/gitaar, drums en bas! Zat zeker te slapen? Is overigens al wel even geleden dit voorval.
Odeon (Zwolle) tijdens sound check alles prima voor elkaar. Na veel bandjes (dit was tijdens jazz vocalisten concours) tijdens het optreden geen gitaar geluid. Op dat moment speelde ik via de P.a., ook hier zat de geluidsman waarschijnlijk te slapen [...]
Het blijft natuurlijk wel zo dat je het wel aan moet geven als er iets niet klopt aan je mix... Maar slapende geluidstechneuten zijn irritant inderdaad...

bert k
21 oktober 2008, 20:47
Het is me wel vaker opgevallen dat geluidsmensen onevenredig veel tijd spenderen aan de drums. Drie kwartier werken aan de trommels, en dan nog tien minuten voor de rest van de band, inclusief zang. Tijdens het optreden staat dan ook de drum meestal te hard.

De Beer
22 oktober 2008, 01:20
Als geluidmensen weten waar ze mee bezig zijn heb ik geen problemen met ze.
Ik heb wel een paar keer slechte ervaringen gehad.
Paradiso - Op de monitor was geen zang en gitaar te horen, bezetting was zang/gitaar, drums en bas! Zat zeker te slapen? Is overigens al wel even geleden dit voorval.Dit is de grootste dood doenner die er is hoor qua klachten over monitoring.
Dat klinkt als je eigen fout, als jij die kerel niet verteld dat je zang en gitaar wilt horen zal hij het er niet in draaien.

Zelf zal ik geen monitor mix op eigen initiatief gaan bedenken. Vocalen op het bijbehorende groepje uiteraard wel. Maar der rest is aan jou om aan te geven wat je wilt horen.
100 muzikanten 100 verschillende wensen.
Bij echt beginnende bandjes maak ik daarop een uitzondering. Ik leg ze ook altijd even het hoe en wat van monitors uit.
Op paradiso level die je dat jezelf aan te rekenen.

De "wat wil je horen? ~Alles!" was hier al gepasseerd zag ik.

Hier kun je als monitor man niks mee,en dan heb je het nog gedaan ook op het eind van de rit.

Rude Perception
22 oktober 2008, 02:10
Mijn mooiste ervaring was dat de zangmonitoren het niet deden. De vorige geluidsman was weggegaan en het waren bijna allemaal zijn spullen. Ze moesten dus nog even uitzoeken hoe het werkte enzo....:dontgeti:
Verder is het bij ons altijd gewoon blazen met de versterkers, geen gezeik met geluidsmannen. Dit komt trouwens vooral door de plekken waar we spelen.

449
22 oktober 2008, 13:46
Dit is de grootste dood doenner die er is hoor qua klachten over monitoring.
Dat klinkt als je eigen fout, als jij die kerel niet verteld dat je zang en gitaar wilt horen zal hij het er niet in draaien.

Helemaal mee eens, maar als bij een sound check alles o.k. is en bij een optreden niet is dat even vervelend. Meestal ook weer snel opgelost.
In dit geval speelde er ook meerder bands, dat kan het ook lastig maken voor geluidsmensen.

De Beer
22 oktober 2008, 14:26
Helemaal mee eens, maar als bij een sound check alles o.k. is en bij een optreden niet is dat even vervelend. Meestal ook weer snel opgelost.
In dit geval speelde er ook meerder bands, dat kan het ook lastig maken voor geluidsmensen.Ja als je soundcheckt is het inderdaad erg slordig als het daarna niet meer is zoals het was. nu kunnen temperatuur en een volle zaal wel wat uitmaken maar een gitaar verdwijnt er niet van uit de mix.:satisfie:

Met meerdere bands is het lastig ja. dan moet je als tech gaan schrijven, van de meeste tafels zijn wel "cribsheets" en dergelijke te vinden online, hoef je alleen nog maar streepjes te zetten.

Tippie:
Ik maak tegenwoordig, als ik meerder bands soundcheck, foto's van de mixer met m'n telefoon (5Megapixels) daar kun je behoorlijk mee inzoomen...ideaal.
Doe ik ook van het FX rack, compressors ed. Techniek is je vriend.

Heibel
22 oktober 2008, 14:51
mooi topic...Ik ben een paar keer stagemanager geweest op een festival. Je kunt dan heel mooi observeren hoe bands en technici met elkaar en met de sound omgaan. Het is geloof ik al eerder gezegd, maar hoe meer onervaren de band is, des te onevenredig hoog is dan de attitude ten opzichte van het geluid. In de tussentijd sleep ik me dan rot aan spareparts die uit alle hoeken vandaan moeten komen, omdat de dit soort bandjes de helft zijn vergeten! Vervolgens zien ze 'n mooie koch buizenversterker staan waar ze perse over willen spelen, maar geen idee hebben hoe ze er een goed geluid uit moeten krijgen en met gevolg de zekeringen eruit blazen!
Ervaren bandjes/ bandjes met een goede instelling, hebben hun zaakjes voor elkaar. Band- sound is al goed, dat hoeft een techneut niet te maskeren. een eenvoudige line-check en gaan. Ik kan jullie melden dat ook als stagemanager dit je heel wat minder stress oplevert om het programma op tijd te laten lopen.

Geluidmensen zijn in mijn ervaring vaak geduldige en technische mensen. In dat laatste schuilt wellicht wel een probleem, want de meeste bandjes hebben vaak nauwelijks enige technische bagage en kunnen daardoor niet goed communiceren met de mensen aan de monitors en de FOH.

Wat ook echt helpt, hoe klein je gig ook is, zorg dat je een Technical- Rider hebt voor de techniek. Dan weten zij alvast waar ze aan toe zijn. Dat komt je geluid uiteindelijk altijd ten goede..

pimmetje
22 oktober 2008, 15:12
Wat ook echt helpt, hoe klein je gig ook is, zorg dat je een Technical- Rider hebt voor de techniek. Dan weten zij alvast waar ze aan toe zijn. Dat komt je geluid uiteindelijk altijd ten goede..+1. Alleen wordt je soms moedeloos van hoe vaak zo'n geluidsman NIETS doet met zo'n technisch lijstje.

Ik mail standaard bij ieder optreden een pdfje met stageplan en een mooi lijstje van wat we (normaal gesproken) gebruiken aan mics, di's, kanalen en monitors... ook al wat we precies meenemen en wie welke kanalen/instrumenten over de monitor wil hebben.
Dan kom je in zo'n tent en vraagt zo'n figuur eerst nog even doodleuk "en wat hebben jullie allemaal nodig?"... meestal heb ik dan een biertje nodig.

Ik overhandig dan een printje van dat pdfje en dan krijgt zo'n gozer me meteen helemaal aan 't bier met de opmerking "Oh ja... die had ik volgens mij ook in m'n mail" :D.

Henri H
22 oktober 2008, 15:14
Drank lost alles op ;)

Pepe
22 oktober 2008, 15:20
Geluidsmensen zijn net muzikanten, hoe amateuristischer het bedrijf, hoe groter de ego's en onkunde dat er rondloopt.

De vaste geluidsmensen van een band zijn vaak het ergst, daar lopen een hoop gefrustreerde muziekanten rond die zich als een zak stront gedragen tegen voorprogramma's terwijl de echte muziekanten van zo'n band dan gewoon weer aardig zijn.

Een grappig verschijnsel dat je wel vaker tegenkomt trouwens buiten de muziekbiz.

De grote pa bedrijven, daar heb ik alleen maar goeie ervaringen mee.

pimmetje
22 oktober 2008, 16:23
Geluidsmensen zijn net muzikanten, hoe amateuristischer het bedrijf, hoe groter de ego's en onkunde dat er rondloopt.Zeker waar... alleen denk ik dat bij geluidslui soms het idee heerst dat geluid geluid is en dat 't ze dus wel zal lukken ongeacht dat ze 't genre van de band nog niet eerder hebben beetgepakt.
Een muzikant zal dan misschien eerder toegeven dat hij in dat genre gewoon echt niets kan... alhoewel... gitaristen :D.

Dan projecteren ze plots hun muzikale ideeen op je bandgeluid, zonder dat ze proberen te snappen wat voor soort geluid je als band graag wilt. Wij zaten onlangs nog met een snare bijna als die pedaalemmer van Lars Ullrich op St.Anger. Niet handig voor ouwe blues :D.
Maar dat is idd niet snel 't geval bij de grotere bedrijven... eerder bij huis-geluidstechnici.

Kim Wilson
22 oktober 2008, 16:36
Zeker waar... alleen denk ik dat bij geluidslui soms het idee heerst dat geluid geluid is en dat 't ze dus wel zal lukken ongeacht dat ze 't genre van de band nog niet eerder hebben beetgepakt.
Een muzikant zal dan misschien eerder toegeven dat hij in dat genre gewoon echt niets kan... alhoewel... gitaristen :D.

Dan projecteren ze plots hun muzikale ideeen op je bandgeluid, zonder dat ze proberen te snappen wat voor soort geluid je als band graag wilt. Wij zaten onlangs nog met een snare bijna als die pedaalemmer van Lars Ullrich op St.Anger. Niet handig voor ouwe blues :D.
Maar dat is idd niet snel 't geval bij de grotere bedrijven... eerder bij huis-geluidstechnici.
Toch gaat het niet altijd op. We hebben een hele poos gewerkt met een klein geluidsbedrijfje, twee jongens die het er voor de hobby bij doen. Maar die jongens wisten precies wat ze deden, en we konden ook goed met elkaar overleggen. Ze wisten ons geluid ook in de zaal te krijgen. Ze waren echt heel serieus met hun vak bezig. Was altijd prettig werken met die lui. Nu zijn ze de vaste geluidscrew van de Veldman Brothers.

vincent136
22 oktober 2008, 19:05
Met ons bandje hebben we nog nooit op iets 'groots' opgetreden waarbij communicatie nodig was met een geluidsman. Waar ik me wel aan kan ergeren zijn passieve/luie geluidsmannetjes.

Eens per maand speel ik vaak op een open sessie, leuke en gezellige sessie.

Een grote mispunt is echt de geluidsman. Hij let nooit op. Wanneer ik de plug uit de bas trek en hem in mijn eigen bas druk zet ik altijd de bass-amp uit. Maar het geluidsmannetje zet nooit de kanalen even op mute tijdens het wisselen van muzikanten.

Gevolg ? 2 keer een vrij harde knal door de speakers, de akoestische gitaar en de bas gaan direct via een di weg. Dat soort dingen vind ik nogal hinderlijk. Ook dingen als ontzettend veel galm op een monitor, een microfoon voor in de basdrum die er telkens uit flikkert, een gammele mic standaard voor de snare die altijd naast of onder de snare hangt, dat soort dingen.

Ook aangeven of je monitor wat zachter/harder kan wordt nooit op gereageerd... volgens mij een goed voorbeeld van een echte kroeg-geluidsman. Zolang hij maar bier krijgt is hij tevreden..

Maar verder ben ik zelf ook geluidsman bij ons in de kerk. Daar werk ik met (voor de geluidsman) erg fijne muzikanten. Onze gitarist heeft een Engl buizenbak die lekker klinkt wanneer hij lekker hard staat. Hij kwam zelf al met het idee om hem achterstevoren te zetten met een stuk schuimrubber ervoor. Onze drummer drumt lekker constant en niet te hard, de bassist is lekker steady en heeft zijn eigen amp nooit te hard. Voor de toetsenist hetzelfde.. dat is fijn werken.

Een klein minpuntje is nog wel eens dat we op zaterdagmiddag soundchecken en oefenen. Zondagmorgen klinken alle stemmen weer anders en kun je dat overnieuw doen. Maargoed, daar valt mee te leven. Dingen als microfoons verwisselen en niet goed voor je mond houden zijn gelukkig verleden tijd.

Naar mijn idee is het wel een pluspunt als je als geluidsman ook een instrument bespeelt en verstand/kennis hebt van verschillende gitaarsounds, soorten amps en meer dat soort dingen.

bert k
22 oktober 2008, 20:34
Naar mijn idee is het wel een pluspunt als je als geluidsman ook een instrument bespeelt en verstand/kennis hebt van verschillende gitaarsounds, soorten amps en meer dat soort dingen.
Daar ben ik het heel erg mee eens. (Ik ben ook allebei:)) Het communiceert erg makkelijk als je elkaars situatie begrijpt. Sommige geluidsmensen zijn lui die graag bij een band willen maar niks spelen. 'O, ga jij dan maar geluid doen.' Of ze zijn heel technisch en weten alles over de knopjes maar niets van muziek.

ACSlater
23 oktober 2008, 04:03
Het is me wel vaker opgevallen dat geluidsmensen onevenredig veel tijd spenderen aan de drums. Drie kwartier werken aan de trommels, en dan nog tien minuten voor de rest van de band, inclusief zang. Tijdens het optreden staat dan ook de drum meestal te hard.

Dit klinkt mij ook erg bekend in de oren. Hoelang heb je nodig om een simpele tom te EQen of wat het ook is dat ze doen?
Ik heb sowieso de ervaring van; maakt niet uit hoelaat je op komt draven als muzikant, er is nooit tijd voor een fatsoenlijke soundcheck. Ik kan er niet echt de vinger op leggen waar dit aan ligt. Mijn eigen zooi staat in 10 minuten speelklaar dus ik weet dat het niet aan mij ligt. Ik dacht eerst altijd dat geluidsmensen, mislukte muzikanten zijn. In het kader van "those who can't, mix". Dit kwam door een aantal slechte ervaringen en die mening is na een aantal zeer goeie ervaringen flink bijgesteld. We hebben ondertussen al jaren een vaste geluidsman en dat is echt een vakman die het beste uit het beschikbare PA materiaal haalt.

Laatst met een andere band gespeeld en de geluidsman die mee was is echt een slecht geval. Volgens mij is het noodzaak om kanalen te labelen op het paneel zodat je in één oogopslag kunt zien welk instrument op welk kanaal binnenkomt. Dit had hij dus niet gedaan en hetzelfde gold voor de monitoren dus als iemand om meer zang vroeg dan kreeg een ander dit op z'n monitor. Instrumenten verdwenen plotsklaps of waren op het mengpaneel niet te vinden (!) Echt een drama want het was voor ons een belangrijke avond. Het mag duidelijk zijn dat dit in ieder geval de laatste avond was dat hij ons heeft uitversterkt.

berolios
23 oktober 2008, 11:18
[...] Hoelang heb je nodig om een simpele tom te EQen of wat het ook is dat ze doen? [...]
Kijk, het is natuurlijk niet zo dat een drummer tijdens een show de hele tijd op zijn toms loopt te meppen... als je dat dus voor elkaar wilt hebben, zul je tijdens de soundcheck daar effe wat extra tijd aan moeten besteden, want dan kun je hem wel de hele tijd erop laten spelen.

Met veel andere instrumenten, zoals gitaar of bas, speelt dat veel minder, omdat die constant bespeelt worden tijdens een show... voor mij hoef ik die dan niet uitgebreid te soundchecken. Als ze binnenkomen en het klinkt alsof alles OK is, vind ik het best... dan weet ik dat ik het snel genoeg aan heb gepast als er dadelijk gespeeld wordt. Bij toms en andere 'incidentele instrumenten' ligt dat anders... want voor dat je weet dat ze bepseeld worden tijdens de show is het alweer voorbij.

Kim Wilson
23 oktober 2008, 11:29
Kijk, het is natuurlijk niet zo dat een drummer tijdens een show de hele tijd op zijn toms loopt te meppen... ...
Nou, ik kén drummers...



:D

Harald
23 oktober 2008, 12:22
voor mij hoef ik die dan niet uitgebreid te soundchecken. Als ze binnenkomen en het klinkt alsof alles OK is, vind ik het best... dan weet ik dat ik het snel genoeg aan heb gepast als er dadelijk gespeeld wordt.

Misschien wil die gitarist zelf wel even tijd om zijn spullen niet alleen te checken, maar om wat sounds langs te lopen. Als je van die Santana achtige lange noten wilt spelen op feedback, zonder dat het van toeval afhangt, is het bv. best handig als je weet op welke plek welke toon feedbackt. (en dat even afplakken op het podium) Niet dat je daar in de gemiddelde kroeg last van hebt met een band. Meestal mag je blij zijn als je überhaupt al iedereen op het podium krijgt, laat staan dat je een paar meter loopruimte hebt :(

berolios
23 oktober 2008, 12:34
Misschien wil die gitarist zelf wel even tijd om zijn spullen niet alleen te checken, maar om wat sounds langs te lopen. Als je van die Santana achtige lange noten wilt spelen op feedback, zonder dat het van toeval afhangt, is het bv. best handig als je weet op welke plek welke toon feedbackt. (en dat even afplakken op het podium) Niet dat je daar in de gemiddelde kroeg last van hebt met een band. Meestal mag je blij zijn als je überhaupt al iedereen op het podium krijgt, laat staan dat je een paar meter loopruimte hebt :(
Mijn opmerking komt misschien nonchelanter over dan hij bedoeld is. Mensen die mij kennen weten dat ik mijn vak serieus neem en weet waar ik het over heb en wat ik doe en ik zit (gelukkig) vrijwel nooit meer in een kroeg of zaaltje... Als je, zoals mij, veel (grote) festivals draait, leer je op een gegeven moment vanzelf snel te worden en snel te herkennen of er iets klopt of niet. Bij een clubshow of concert heb je de tijd alles uitgebreid te doorlopen en zal ik dat zeker ook doen... op een festival is dat niet echt het geval.

bert k
23 oktober 2008, 13:06
Nou, je maakt absoluut geen nonchalante indruk, hoor.:) Het ging mij om de wat scheve verhouding tussen drums en de rest. Als je de tijd hebt, dan loop je natuurlijk alles na, en geef je iedereen de tijd om tot een goed geluid te komen.
Maar bij festivals ligt het anders, weet ik uit ervaring. Snelle wissels, en hooguit een korte linecheck mag je blij mee zijn. Dat is niet anders, het hoort erbij. Ik vond het altijd wel spannend om tijdens het eerste nummer de hele sound op de rails te krijgen.
Mijn slechtste ervaring qua niet soundchecken: een hiphopshow met zes draadloze microfoons en meer dan dertig rappers zonder ervaring die backstage een willekeurige mic grepen en al babbelend het podium oprenden...

Kim Wilson
23 oktober 2008, 13:13
Wij hebben één keer een bijzonder slechte ervaring gehad op een festivalletje. Vóór ons speelde een driemansformatie met een akoestische set. Daarna kwamen wij dus, met drums, bas, piano, twee keer gitaar, zang, saxofoon en trompet. 8 man dus. De piano en de blazers zijn het hele optreden niet te horen geweest (op het podium én op het veld), ondanks herhaaldelijk vragen om monitor. Dat heeft ons het hele optreden behoorlijk ontregeld. Jammer, want we hadden juist voor die gelegenheid die blazers erbij gehaald, met een compleet aangepaste setlijst met een hoop nieuwe nummers voor die bezetting.

Rutger
23 oktober 2008, 13:51
Da's helemaal naatje, haal je er speciaal een blazersectie bij en dan komt het totaal niet uit de verf... :sneaky:

Ik hoor sowieso nooit toetsen op het podium, die valt altijd weg tegen het drum- en gitaargeweld. Af en toe maakten we met m'n coverband weleens een liveopname vanaf het mengpaneel, en kon ik achteraf horen wat voor te gekke dingen die gast speelde :dontgeti:

ACSlater
23 oktober 2008, 18:38
Ik hoor sowieso nooit toetsen op het podium, die valt altijd weg tegen het drum- en gitaargeweld. Af en toe maakten we met m'n coverband weleens een liveopname vanaf het mengpaneel, en kon ik achteraf horen wat voor te gekke dingen die gast speelde :dontgeti:

Ik heb met een toetsenist gespeeld die dit handig omzeilde door een actieve 15" JBL mee te slepen. Het mag duidelijk zijn dat hij nooit problemen had om zichzelf te kunnen horen.

Het blijft ook altijd een probleem in kleine kroegen met een luide drummer. Je krijgt die gasten ook nooit zover om zonder oordoppen te drummen terwijl de rest van de band, net zo dicht tegen de drums aan zit/staat als de drummer zelf. Gevolg is dat iedereen zijn monitor weer harder zet waardoor je bijna geen zaalgeluid meer nodig hebt.

vincent136
23 oktober 2008, 19:41
En om nou plexiglas om die drummer heen te zetten is ook zo wat. Kunnen die kerels nou nooit eens zachter? Wij hebben ook een lange tijd een drummer gehad die zo hard drumde. Altijd mijn bassamp op 100%, oordopjes in.

De drummer ging weg, we kregen een nieuwe en mijn mond viel open. Hij drumde ten eerste veel beter, maar ook gewoon lekker zacht! geen oordopjes meer, bassamp op standje 6 ipv 10. Dat speelt zo lekker ontspannen...

JelmerOnGuitar
24 oktober 2008, 11:49
Mooi (veelzeggende) quote van een geluidsman bij een bandbattle, nadat hij al een hele rits bandjes voor de soundcheck gehad had en wij aan de beurt waren voor de soundcheck van onze monitors.

"Oke, wat moet er harder?"
hehe jah idd, ik stond een keer klaar voor de soundcheck, ging de monitorjongen iedereen bij langs om te vragen hoe hij zijn monitor mix wilde.. Alsof hij dat allemaal zou onthouden tot hij weer achter de knoppen stond:p.. Ik speelde toen nog in een 9-koppige band XD...

berolios
24 oktober 2008, 12:29
hehe jah idd, ik stond een keer klaar voor de soundcheck, ging de monitorjongen iedereen bij langs om te vragen hoe hij zijn monitor mix wilde.. Alsof hij dat allemaal zou onthouden tot hij weer achter de knoppen stond:p.. Ik speelde toen nog in een 9-koppige band XD...
Hij onthoud niet exact wat iedereen zegt, maar onthoud vooral wat de verschillen zijn tov een 'normale' mix. Een drummer wil 9 van de 10 keer kick, snare, bas en een totaaltje van de rest hebben. De gitarist die helemaal links staat wil wat toetsen horen die helemaal rechts op het podium staan... en zo zijn er tal van logische standaard-dingen die een goede monitortechneut zich vantevoren al kan bedenken. Aanpassingen hoort ie vanzelf wel (als de muzikanten met hem communiceren natuurlijk ;)... da's wel een voorwaarde !!)

vincent136
24 oktober 2008, 12:35
Hij onthoud niet exact wat iedereen zegt, maar onthoud vooral wat de verschillen zijn tov een 'normale' mix. Een drummer wil 9 van de 10 keer kick, snare, bas en een totaaltje van de rest hebben. De gitarist die helemaal links staat wil wat toetsen horen die helemaal rechts op het podium staan... en zo zijn er tal van logische standaard-dingen die een goede monitortechneut zich vantevoren al kan bedenken. Aanpassingen hoort ie vanzelf wel (als de muzikanten met hem communiceren natuurlijk ;)... da's wel een voorwaarde !!)

Ja, vooral dat laatste is mooi gezegd. Laatst was ik 'assistent monitorman'. Oftewel, ik was gewoon roadie en hielp mee met alles waar de monitorman niet aan toe kwam. Het was op een klein festivalletje waar diverse bands speelden. Komt natijd een bassist na me toe: 'ik hoorde de drums niet eens en ik stond zelf nogal hard!'

Hij stond ongeveer 5 meter van de monitortafel. Dan vraag ik me af waarom je dat dan niet even aangeeft.

Overigens wel leuk op grotere festivals zoals lowlands, bij ieder 1e nummer zijn ze meer aan het wijzen en hun duim omhoog steken dan aan het spelen, haha.

pol
24 oktober 2008, 12:46
da's wel het handigste, zo'n monitorman langs het podium.

onze drummer vraagt altijd gitaar, klinkt toch duidelijker dan een bass + het zit zijn basdrumgeluid minder in de weg.

hangt van het genre af natuurlijk. in principe moet iedereen toch de drummer volgen en niet omgekeerd ?

alhoewel, neem Metallica, dan zal Hetfield wel veruit het beste ritmegevoel hebben.

Han S
24 oktober 2008, 13:20
Hetfield is ook een veel betere drummer dan Ulrich, maar ik vrees dat die geen gitaar kan spelen. :D

Highway49
3 november 2008, 16:25
Mijn dieptepunt was op het kleine podium van De Mezz in Breda. Zo'n 'Uit je hok' avond ofzo.

Wij mochten soundchecken (2 bands die avond) dus dat zou in ons voordeel werken. Soundcheck ging ook heel prima, voor het eerst in tijden hoorde ik m'n eigen gitaar geluid fatsoenlijk...ging vol goede moed het podium op.

Vervolgens krijgt 1 of ander stagiartje achter de knoppen het voor elkaar om ca. 8 x in een optreden van 40 min. mijn gitaar weg te draaien op de monitor. Na elk nummer kon ik weer vriendelijk vragen of ik mn geluid terugmocht, en halverwege het nummer draaide ie 'm weer weg....

Wtf doet een geluidsman sowieso met z'n fikken aan de monitorknoppen? Hij kon vanaf daar niet eens horen of het beter werd voor ons.

Jaja, dat was echt de grootste kneus op de aardbol

RonnyV
3 november 2008, 17:05
AFgelopen zaterdag heb ik voor het eerst in mn leven geluidsman gespeeld... omdat de geluidsman die het normaal in mn stamkroeg doet niet kon...
Natuurlijk mocht ik zijn spullen gebruiken (een paar kw in een zaal van 9 bij 25 :P) dus aan DB's geen gebrek :)

Ik heb alles gewoon in overleg met de band gedaan die optrad, en dat ging perfect... geen enkele problemen hebben zich voorgedaan, en het geluid was zelfs perfect zelden zo' n lekker geluid gehoort in die zaal :) ... zelfs de monitoren stonden hard genoeg...
Als ik ergens een hekel aan heb als artiest is het wel dat de monitoren niet hard genoeg staan :P
Misschien ben je een wat makkelijkere geluidsman als je zelf geregeld op podia's staat ;-)

Mijn eigen ervaring met de meeste geluidsmensen is ook brak... ik zou het liefst zelf achter de knoppen duiken... dan weer de lead zang te zacht, of de 2e stem te zacht... tis altijd wat :P

Kim Wilson
3 november 2008, 17:12
Wij hebben afgelopen zaterdag met een ander bedrijf gewerkt dan normaal. Deze jongens hadden veel meer spullen mee, en ook een hele partij monitoren, waardoor de podiummix helemaal geweldig was. In de zaal was het echter niet helemaal geweldig. Heel erg veel bas, en doordat de versterker van de andere gitarist precies op de mengtafel gericht stond, hadden ze niet in de gaten dat die verder over de PA niet te horen was. De beste man kwam dus ook niet achter de tafel vandaan. Daarbij nam hij ook niks van ons aan qua mix. Mijn pa heeft hem een aantal keren gezegd dat de bas te hard stond, onze pianist heeft het hem nog een keer verteld, maar hij deed er niks op uit. Dat wordt dus nog wel even een gesprekje voeren als ze nog een keer met ons mee willen.

BTW, €300 voor een PA-bedrijf, is dat veel?

Henri H
3 november 2008, 17:20
€300,- is niet duur nee.
Wij hebben er afgelopen vrijdag ééntje gehad voor €175,-.
Daar viel m´n mond wel van open.
Die gast deed alles in z´n ééntje, is zelf ook gitarist, was hartstikke aardig (veel PA gasten zijn nogal 's wat nukkig) en het geluid was prima.
Wat wil je nog meer? :D
Ik had m'n eigen 4x12 op oorhoogte gezet dus een monitor had ik niet meer nodig. Voor in een kroeg werkt dat prima. Op een groter podium natuurlijk niet.

Sinner
3 november 2008, 17:29
Heb ongeveer evenveel slechte ("alle 2 de bands soundchecken? dat lijkt me overbodig, ik schrijf toch nooit de instellingen op!") als goede ervaringen met geluidsmensen.

Om er iets positiefs uit te lichten: afgelopen vrijdag speelden we in de Qbus in Leiden. Zelden zo'n relaxte en professionele geluidsman meegemaakt. Alles klopte gewoon. Echt heerlijk om dan het podium op te gaan.

Waar ik trouwens (weer in het algemeen) een enorme baard van krijg is dat heel veel zalen vragen om een technische rider/priklijst, maar daar in 9 vd 10 gevallen geen r**t mee doen. Bij ons vallen ze altijd door de mand als ze vragen wie de bassist is (hebben we namelijk niet)

goed topic trouwens dit

EuroCinema
3 november 2008, 17:44
Vrijdag in het SJU gespeeld: perfecte geluidsman daar (Ruud als ik me niet vergis). Hij had ons stageplan goed bekeken en stroom, microfoons, DI's, monitors stonden al op de goede plek klaar toen ik binnenkwam. De soundcheck verliep vlot en gestructureerd, onze verzoeken over de monitormix werden zonder moeite ingewilligd en tussendoor bleek het nog een gezellige vent om mee te kletsen ook. Ik wil maar zeggen: ze zijn er wel degelijk, geluidsmensen waarmee het een plezier is om te werken!

berolios
3 november 2008, 18:01
[...] BTW, €300 voor een PA-bedrijf, is dat veel?
300 ex(?) BTW ?? Ik vind dat erg goedkoop... zoniet marktverziekkerij...
Maar dat is mijn perspectief misschien...

Een goede prof techneut kost hetzelfde, alleen neemt die maar liefst 0 mengtafels, 0 boxen, 0 kabels, 0 microfoons en 0 statieven mee ;) !!! Sommige dan wel weer hun eigen mix-rackje (ik zei de gek ;)), of misschien toch wat mics... maar da's van een andere orde.

dml
4 november 2008, 05:55
BTW, €300 voor een PA-bedrijf, is dat veel?

Geen idee. Wat namen ze mee? Hoe groot was de zaal? Hoeveel man personeel? Waar kwamen ze vandaan? Inclusief licht? Losse monitormix? Enz. enz. enz.

Kim Wilson
4 november 2008, 09:45
Geen idee. Wat namen ze mee? Hoe groot was de zaal? Hoeveel man personeel? Waar kwamen ze vandaan? Inclusief licht? Losse monitormix? Enz. enz. enz.
Twee man, beetje licht (wat enorm stoorde op de PA- dus niet gebruikt), 4 monitorgroepen, twee keer 2x15 subs, twee 15" tops, 28-kanaals tafel, rekje met gate, compressor en nog wat rommel, reistijd ongeveer 15 minuten. Zaal was voor een man of 200, maar maakt niet uit voor de prijsvorming.

dml
4 november 2008, 10:24
Zaalgrootte maakt weldegelijk uit voor de prijsvorming. Ik neem aan dat het bedrijf met deze set niet een zaal van bijvoorbeeld 500 man aan zou kunnen. Dus moet de eindset aangepast worden wat resulteert in een hogere prijs.

Zoals Berolios ook aangeeft, zijn er techneuten die alleen al dat bedrag vragen maar dan zit je wat PA-bedrijven betreft, in het wat hogere segment. Die durven voor een dergelijke set rustig 1000 eypo te vragen.
Als je de PA-wereld in drie segmenten verdeelt, dan lijkt het bedrijf waarmee jij hebt gewerkt in het middensegment te zitten, puur afgaande op prijs en prestatie. Voor een dergelijke set wordt meestal tussen de 300 en 500 eypo gevraagd.
Daaronder heb je het segment met éénmanszaakjes met hoofdzakelijk producten van Behringer, DAP/ Showtec en Phonic. Niet dat daar iets mis mee is, de verhuurprijs is navenant, de kwaliteit meestal ook. Je kent ze wel, ze hebben meestal een overbeladen Berlingo, met flitsende letters beplakt: "Karaoke - Drive inn - Geluid & Licht". ;)

De Beer
4 november 2008, 14:55
Om er iets positiefs uit te lichten: afgelopen vrijdag speelden we in de Qbus in Leiden. Zelden zo'n relaxte en professionele geluidsman meegemaakt. Alles klopte gewoon. Echt heerlijk om dan het podium op te gaan.Was dat Jac?(finke bos dreads) erg toffe gast ja. Deef ook trouwens maar die doet volgens mij alleen de studio.

Sinner
5 november 2008, 11:13
Was dat Jac?(finke bos dreads) erg toffe gast ja. Deef ook trouwens maar die doet volgens mij alleen de studio.

Nee die gozer met blonde dreads (erg aardig ook trouwens) deed onze opname en live streaming op internet. De zaalmixer en verantwoordelijke voor de soundcheck was Rob. Sowieso was iedereen in Qbus echt top

De Beer
5 november 2008, 11:20
Nee die gozer met blonde dreads (erg aardig ook trouwens) deed onze opname en live streaming op internet. De zaalmixer en verantwoordelijke voor de soundcheck was Rob. Sowieso was iedereen in Qbus echt topGoed voorbeeld van gepassioneerde enthousiastelingen daar ja!
Goeie zaak ook dat ze weer open zijn.

Grooveyard21
10 november 2008, 17:40
Het is me wel vaker opgevallen dat geluidsmensen onevenredig veel tijd spenderen aan de drums. Drie kwartier werken aan de trommels, en dan nog tien minuten voor de rest van de band, inclusief zang. Tijdens het optreden staat dan ook de drum meestal te hard.

vergeet niet dat er vaak om een drumstel vaak evenveel microfoons staan dan dat de rest van de band in gebruik heeft.

en tom's afregelen is vaak niet alleen een kwestie van eq, meestal onstaat er door het PA volume resonanties in de betreffende tom, wat weer door gating en compressors verholpen kan worden.

Jan-Willem
11 november 2008, 13:10
Zelf heb ik nooit problemen met geluidsmensen, daarnaast heb ik ook het geluk dat de andere gitarist in mijn band zelf zo'n hobby geluidman is. Dus laat ik het hem meestal allemaal regelen.

Bovendien zetten wij onze versterkers altijd naar elkaar toe zodat het geweld van de versterkers over het podium raast en niet over het publiek. Op die manier kun je wel je versterker enig sinds open zetten zodat je daar de druk van voelt en kan aan de andere kant de geluidsman kiezen hoeveel hij er van gebruikt en heeft de geluidsman nooit het idee dat een versterker te hard staat omdat die vol op hem gericht staat.

vincent136
16 november 2008, 11:54
Gisterenavond ben ik nog met een heerlijke band opstap geweest als geluidsman en dat ging heerlijk.. communicatie met de band liep ook soepel. De gitarist had een akoestische gitaar met een los contact, wanneer hij die gitaar pakte en weer terug zette keek hij altijd even naar mij of ik hem al op mute had staan, de muzikanten gaven ook altijd duidelijk aan of ze wat meer monitor wouden, enz.

Lekker werken is dat hoor :)

Pepe
16 november 2008, 16:00
Da's mooi, bij mij ging dat minder soepel gisteren. Sta ik met een akoestische gitaar op het podium voor de soundcheck zie ik geen d.i. Zegt de monitorman "euh, die hebben we niet".
Snoer te kort om vanaf het podium in zijn mengpaneel te pluggen dus ik pak een pedaaltje, gooi er nog een snoer tussen en voila. Maar onhandig want aangezien maar 2 snoeren bij me (snel low budget ding en backline aanwezig) heeft de Gretsch nu geen snoer meer dus steeds ompluggen geblazen.
Afijn, rondzingen van de akoestische gitaar. Na 4 gevraagd te hebben of de monitorvolume zachter kon de rondzingende gitaar weggezet en van het podium gelopen, dan lost zo'n probleem zich wat sneller op. En ja hoor, het rondzingen verstomde. Loop ik weer het podium op, zie ik de monitorman de gitaar vasthouden, zegtie.."ja, als ik hem loslaat gaat de gitaar rondzingen....."
Aan het eind van de set een paar nummers met akoestisch en elektrisch gitaar en sta ik dus zonder snoer. Monitorman staat het een beetje aan te kijken. Gelukkig had ik nog een snoertje aan het stemapparaat hangen van bijna een hele meter. Dat zag er wel grappig uit denk ik.

vincent136
16 november 2008, 16:04
Het is wat... wat erg. Elke geluidsman/monitorman heeft toch een DI? Wij tenminste wel. Nou hebben veel muzikanten zelf al wel een DI bij zich, de bassist heeft een eigen en de akoestische gitarist hetzelfde. Maar zijn die kerels nou zo dom of doen ze nou zo dom vraag ik me dan af

DeiDRagonas
16 november 2008, 16:25
Afgelopen woensdag een monitorklusje gedaan.. En bandjes kunnen er ook wat van hoor. Je gelooft het haast niet maar deze band was daadwerkelijk een dikke 2,5 uur te laat!

En dan je niet ff voorstellen, tijdens de soundcheck heel erg gestressed doen, boos worden omdat er een mic nog niet staat die niet in de rider vermeld stond.. Dat soort dingen. "Tjaaa, sorry jongens, daarstraks hadden jullie alle tijd.. Nu heb ik alle tijd." Dat zo'n band met tien minuten eigenlijk op had gemoeten kan ik niet mee zitten dan, dan redden ze dat maar ff niet.

En om half twee snachts zou volgens het schema de DJ beginnen (een of andere bekende gast waar ik nog nooit van gehoord had). Begonnen ze ook nog te zeiken dat ze geen nummers wilden schrappen van hun setlist!! Moesten ze uiteindelijk natuurlijk wel, maar tjonge jonge wat n onprofessionaliteit weer.

Geluidsmensen kunnen er idd ook wat van weet ik uit ervaring, maar sommige bandjes ook zeg! Geez.

Grt R!

Pepe
16 november 2008, 16:26
Als er een pa staat laat neem ik geen d.i.'s mee en dat breekt wel eens op ja.
Niettemin, it's all part of rock'n roll charm, het is ook wel vermakelijk. Bij tijd en wijle ben ik ook wel eens minder profesioneel. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Han S
16 november 2008, 16:58
Wat een heerlijk vak hé? Er zijn van die actieve DI's in de vorm van een verloopplug van jack naar XLR, kosten 25 euro en klinken prima.

Een band die 2.5 uur te laat komt moet wel een verdomd gode smoes hebben, ik zit bij Enkhuizen en in 2.5 uur zit ik ver in Duitsland.

http://www.schertler.com/italiano/news/ACTIVE-DI.jpg

berolios
16 november 2008, 17:49
[...]Een band die 2.5 uur te laat komt moet wel een verdomd gode smoes hebben, ik zit bij Enkhuizen en in 2.5 uur zit ik ver in Duitsland [...]
Uuhhhmmm.... even niet vergeten dat we hier in Nederland wonen he :satisfie:!!! Zonder te liegen: vorige week heb ik er 4 uur en 3 kwartier (jawel, u leest het goed) over gedaan om van Utrecht naar Maastricht te rijden... da's dus 3 uur langer dan nodig zou zijn als ik gewoon door had kunnen rijden... da's dus net zo lang lang als de rit naar Parijs die er direct op volgde !!

Even niks over dat bandje, want die moeten gewoon normaal doen als ze aankomen, hoeveel tijd ze ook kwijt zijn.

Harald
16 november 2008, 17:50
Wat een heerlijk vak hé? Er zijn van die actieve DI's in de vorm van een verloopplug van jack naar XLR, kosten 25 euro en klinken prima.

Een band die 2.5 uur te laat komt moet wel een verdomd gode smoes hebben, ik zit bij Enkhuizen en in 2.5 uur zit ik ver in Duitsland.

http://www.schertler.com/italiano/news/ACTIVE-DI.jpg

in 2,5 uur ver :lp:in Duitsland... waar stond die prive helikopter dan?Koste mij ongeveer een uur rijden naar huis vanuit de studio, en met nog een uur zit ik bij Hengelo aan de grens. Maar dan mag je nergens files hebben. Ons allereerste optreden was voor de radio, op een maandagavond... 4 uur gedaan over een ritje van eigenlijk krap 2 uur :( Bouw altijd wel wat marge in, maar geen 2 uur. Binnenkort krijgt onze cd zijn radio debuut daar, met live gig. Hoop dat het dan wat vlotter rijdt!

Leukste wat dat betreft was Muriel Anderson een paar jaar geleden op Acoustic Strings. Vertraging met het vliegtuig vanuit Amerika. Van vliegtuig snel in de auto naar Raalte, en uit de auto snel een jurk aan, en het podium op... dan zit je niet erg relaxed te spelen. Je hebt het niet altijd in de hand.

DeiDRagonas
16 november 2008, 21:43
Die band moest van Utrecht naar Groningen komen en hadden zogenaamd file.. Toen ik later op de avond doorvroeg waarom ze nu echt te laat waren (wij als geluidstechniekers hebben verder niet laten merken dat we er wel van baalden) bleken ze gewoon te laat vertrokken en helemaal geen file gehad te hebben. Zeg dan gewoon eerlijk dat je een onprofi pik bent, daar heb ik nog meer waardering voor.

R

JeroenSchaaf
17 november 2008, 10:00
Ja was een beetje jammer! maar voor de rest wel een leuke geluidsklus ;)
:cheerup:

Volgende dag kon ik het bier uit de speakers schudden :D

zjanke
21 november 2008, 00:42
Onze zangeres heeft een leuk vriendje aan de haak geslagen :satisfie: : De eigenaar van een geluidsverhuurbedrijf die ook nog eens heel goed weet waar hij mee bezig is. Wij hebben dus een prima geluid voor een fijne prijs en de communicatie was ook al prima toen hij nog "gewoon" een vriend was.
Ik ben van het overleg, want ik heb zelf ook wel eens achter de tafel gestaan en ik vind niets zo vervelend als een arrogante muzikant (meestal zijn wij gitaristen de boosdoeners) die snoeihard staat op het podium en er voor zorgt dat je er alleen nog maar een oorverdovend volume van kunt maken als geluidsman om de verhoudingen kloppend te krijgen. Zangeresje wat niet al te veel volume heeft en zichzelf niet goed hoort (want die k%@&$#amp van die gitarist staat veel te hard) vraagt of de monitor wat harder mag en het gevolg is dat alles rond staat te fluiten: Leuke avond verzekerd.

Afgelopen zaterdag in de Effenaar Elbow gezien en wij stonden op een verhoging achter de mengtafel: Geweldig geluid en de geluidsman en de juffrouw van het licht waren een perfecte aanvulling op de band. Absoluut hulde voor de manier waarop daar gewerkt werd.

Saf
10 december 2008, 21:44
die verloopplug di ziet er wel uit als een echt handig ding, waar trek je zoiets vanaf?

Ik ben bassist en heb altijd een "eigen reserve" DI bij me. Mijn ervaring is dat het vaak fout gaat met het doorsturen van de rider vanuit de boeker/zaal naar de pa of dat er bij het doorlezen wat mis gaat. We spelen ierse folk en meestal als een zaal of kroeg een eigen pa hebben kijken ze niet eens op rider maar hebben zoiets ach we hebben toch een eigen pa. Dat je vervolgens in plaats van gebruikelijk een of twee DI's je er 5 nodig hebt staan ze er niet bij stil dat je eigenlijk drie zangmics en een mic voor het wasbord nodig hebt, word ook al lastig. minimaal drie monitoren en een lijntje terug voor de inear van de accordionist. ook al weer zo'n probleem. Rond fluiten van akoestische gitaar, mandoliene en/of banjo is ook een regelmatig terugkeerend fenomeen.

Zijn we dan wel een band die met wat communicatie toch speelt met maar een monitor, een zangmicrofoon en maar twee di's. Meestal met wat kunst en vliegwerk en creatief zijn kom je toch wel tot een redelijk resultaat.

Te laat komen als band heb ik echt een hekel aan komt bij ons nagenoeg nooit voor, zijn meestal te vroeg.
Datzelfde geld voor te laat komende pa mannen, en door dom plannen uitlopende planning en dan druk om toch op tijd te beginnen.
Bijvoorbeeld zonder zelfs een line check gedaan te hebben. Vervolgens kregen we dit wind van voren van de Pa mannen dat we maar gewoon moesten beginnen terwijl hij nog geen di had klaar liggen. dat houd in beginnen met een optreden zonder, viool, accordion, banjo, mandolie en basgitaar? erg vreemd nog, vreemder werd toen bleek dat de gitaarversterker ook nog niet gemiced was. En kregen wij vervolgens de schuld van de pa heren dat we niet professioneel bezig waren met muziek maken!

edje kadetje
10 december 2008, 22:27
die verloopplug di ziet er we luit als ee necht handig ding, waar trek je zoiets vanaf?

Ik ben bassist en heb altijd een "eigen reserve" DI bij me. Mijn ervaring is dat het vaa kfout gaat met het doorsturen van de rider vanuit de boeker/zaal naar de pa of dat er bij het doorlezen wat mis gaat. We spelen ierse folk en meestal als een zaal of kroeg een eigen pa hebben kijken ze niet eens op rider maar hebben zoiets ach we hebben toch een eigne pa. Dat je vervolgens in plaats van gebruikelijk een of twee DI je er 5 nodig hebt staan ze er niet bij stil dat je eigenlijk drie zangmics en een mic voor eht wasbord nodig hebt, word ook al lastig. min drie monitoren en een lijntje terug voor de inear van de accordionist. ook al weer zo'n probleem. Rond fluiten van akoestische gitaar, mandoliene en/of banjo is ook een regelmatig terugkeerend fenomeen.

Zijn we dan wel een band die met wat communicatie toch speelt met maar een monitor, een zangmicrofoon en maar twee di. Meestal met wat kunst en vliegwerk en creatief zijn kom je toch wel tot een redelijk resultaat.

Te laat komen als band heb ik echt een hekel aan komt bij ons nagenoeg nooit voor, zijn meestal te vroeg. Datzelfde geld voor te laat komende pa mannen, en door dom plannen uitlopende planning en dan druk om toch op tijd te beginnen. Bijvoorbeeld zonder zelf een line check gedaan te hebben. Vervolgens kregen we dit wind van voren van de Pa mannen dat we maar gewoon moesten beginnen terwijl hij nog geen di had klaar liggen. dat houd in beginnen met een optreden zonder, viool, accordion, banjo, mandolie en basgitaar? erg vreemd nog, vreemder werd toen bleek dat de gitaarversterker ook nog niet gemiced was. En kregen wij vervolgens de schuld van de pa heren dat we niet professioneel bezig waren met muziek maken!


ku nj edev olgen deke er eenbe etjeo pjei nterpun ctiel etten? Ee nspa tieeno fkom mahie rendaa rzou bes thel pen.

Saf
11 december 2008, 00:04
sorry edje is een groot probleem voor mij. meestal post ik iets, lees het na een verbeter me. zie dat ik dat hier niet gedaan heb. Zal het meteen even doen.

Han S
11 december 2008, 00:16
sorry edje is een groot probleem voor mij. meestal post ik iets, lees het na een verbeter me. zie dat ik dat hier niet gedaan heb. Zal het meteen even doen.

Vergeet ook de shift toets niet.:cheerup:

skanky
11 december 2008, 08:01
Vergeet ook de shift toets niet.:cheerup:

Bah, de shift toets is zooooo 2007!

Saf
11 december 2008, 08:26
schift toets? (van ebben, pallisander of heb je er liever eentje van maple?)

rijsberman
11 december 2008, 09:41
Je kunt ook je kapstok aan laten staan, dan heb je in ieder geval hoofdletters genoeg.

En het forum past automatisch je hoofdletters aan.

iWishmaster
16 december 2008, 12:40
Laat ik dit maar eens ophoogschoppen.

Afgelopen weekend eerste optreden met mn nieuwe bandje gehad, op een middelbare schoolfeest (tja, de jongste telg van onze band is pas 18 en wilde graag dat we daar speelde). De "geluidsman" was de concierge van de school, die naar eigen zeggen al jaren het geluid regelde voor de school (...). Absoluut niemand anders mocht aan de knoppen zitten, want dan ging het stuk.

Soundcheck om 19u, optreden om middernacht. Soundcheck klonk allemaal prima, zelfs met maar 2 monitoren (1 voor de drummer en 1 voor de zanger) was alles goed hoorbaar. We staan op het podium, eerste nummer gaat helemaal goed; mooi, dachten wij. Vanaf tweede nummer was er echter nog alleen zang over de monitoren. Wat bleek: de beste man vond het te hard, dus draaide gewoon de master terug op zn mengpaneel in plaats van alleen in de zaal. Ofwel, de zaal hoort niks, en wij op het podium ook niks. Gevolg: tegen het eind van het elk nummer zitten we elkaar allemaal aan te kijken in hoop een glimp van andermans fretboard op te kunnen vangen om het zaakje op het oog een beetje in ritme te houden. De vorige band had het baspedaal van het drumstel gesloopt, dus de helft van de tijd ook geen basdrum en de drummer was helemaal van slag waardoor zn normale getrommel ook uit de maat liep. Gelukkig speelde we maar 6 nummertjes (half uurtje) ...

Al met al: het had een stuk beter gekunnen ... Gelukkig waren er nog enkele mensen in de zaal die het genre wel konden waarderen en ik heb lol gehad, dus voor een eerste optreden kon het ook een stuk erger.

skanky
21 december 2008, 11:47
Gister monitors gedaan voor 2 bandjes, de hoofdact kwamen binnen en hebben zich niet eens voorgesteld. Ze hebben hun spullen opgezet, en even gesoundcheckt (de monitormix was al goed dus ik hoefde niks te veranderen. En na de show zijn ze gelijk weggegaan zonder te bedanken of ook maar iets te zeggen. Ik heb dus helemaal niemand van de band gesproken. Ze hebben geen woord tegen me gezegd.
Dat vind ik dus zo onbeschoft......en toch heb ik dit vooral bij omhooggevallen amateurbandjes. Hoe beter/groter de band, des te makkelijker, leuker en gezelliger het is.

Als hoogtepunt nog steeds Moke, ik moest een keer monitors voor ze doen. Na de show ben ik in hun kleedkamer terecht gekomen en zijn we met z'n allen zo ongelooflijk dronken geworden van de wodka. Kijk, zo kan het ook!

Han S
21 december 2008, 12:41
Welke band was die 'hoofdact'? Dat mag je gerust eens noemen want dan hebben de andere PA boeren daar ook wat aan. Kunnen ze er rekening mee houden als ze met die gasten moeten werken.

Als het een beginnend bandje betreft dan kan ik het nog zien als onwetendheid en verlegenheid, maar als ze zo ver zijn dat ze in een tent als Manifesto de headliner zijn, dan moeten ze meer ervaring hebben.

En dus is het vrij onbeschoft om je op een dergelijke manier te manifesteren. Ik heb daar gewerkt en ook in het oude Troll, met veel grotere namen en die deden dus wel vriendelijk en normaal tegen je. Het lijken altijd wel de mindere goden die een arrogantie tentoonspreiden waar je van over je nek gaat als je er over nadenkt.

skanky
21 december 2008, 13:11
Welke band was die 'hoofdact'? Dat mag je gerust eens noemen want dan hebben de andere PA boeren daar ook wat aan. Kunnen ze er rekening mee houden als ze met die gasten moeten werken.

Als het een beginnend bandje betreft dan kan ik het nog zien als onwetendheid en verlegenheid, maar als ze zo ver zijn dat ze in een tent als Manifesto de headliner zijn, dan moeten ze meer ervaring hebben.

En dus is het vrij onbeschoft om je op een dergelijke manier te manifesteren. Ik heb daar gewerkt en ook in het oude Troll, met veel grotere namen en die deden dus wel vriendelijk en normaal tegen je. Het lijken altijd wel de mindere goden die een arrogantie tentoonspreiden waar je van over je nek gaat als je er over nadenkt.

Dit was niet in Manifesto maar in R17. Jou ook niet onbekend. En het was een Anouk-coverband. Het waren geen pro's maar zeker geen beginners dus ze zouden beter moeten weten. En ik had al zo geen zin gisteravond, en dit maakte de avond er niet beter op. Toen ze klaar waren snel opgeruimd en gierende banden naar huis.

Tekkillaz
29 december 2008, 07:23
Dit was niet in Manifesto maar in R17. Jou ook niet onbekend. En het was een Anouk-coverband. Het waren geen pro's maar zeker geen beginners dus ze zouden beter moeten weten. En ik had al zo geen zin gisteravond, en dit maakte de avond er niet beter op. Toen ze klaar waren snel opgeruimd en gierende banden naar huis.

als het die band is die ik voorheb, zijn het inderdaad mensen met een veel te hoge dunk, voelen hun te goed om de mensen die "voor hun" werken aan te spreken of om te begroeten.

Ik denk dat ik zelf ook al geluid voor heb geplaatst

Nobler
31 december 2008, 16:19
Helaas is mijn ervaring met veel geluidsmensen dat ze de boel veel te hard zetten. Ze horen vaak te weinig hoog door gehoorsbeschadiging en dat komt de kwaliteit niet ten goede.
Een goede geluidsman zorgt éérst voor goede monitors voor de band, zodat ze zichzelf en elkaar goed horen en daardoor goed spelen, en doet dan pas het zaal geluid, en dat hoeft helemaal niet zo hard te zijn.

eazy G
31 december 2008, 17:08
Tsja geluidsmensen.. altijd al twijfelachtig geweest mits je je eigen geluidsman meeneemt natuurlijk hehe. Ik heb goede ervaringen als erg slechte ervaringen met geluidsmensen en ben tot de conclusie gekomen dat als de band erg "sound afhankelijk" is, je dus eigenlijk gewoon niet kunt rekenen op de soundguy, zeker als die gast de band amper of zelfs helemaal niet kent.
Tsja dan kun je een eigen soundman meenemen of inventief genoeg zijn om de rol / invloed van de soundguy zoveel mogelijk "te verminderen" en daar zijn wel wat mogelijkheden voor.


Je gelooft het haast niet maar deze band was daadwerkelijk een dikke 2,5 uur te laat!

Tsja ik kan me wel voorstellen dat een band 2,5 uur te laat komt..
Vaak wordt er door de promoter een get in tijd genoemd die vaak veel en veel te vroeg is. Ze redeneren vaak zo van "oow.. laat alle bands maar om 4 uur komen dan zijn ze er in ieder geval".
Met als resultaat dat 9 van de 10 keer, de band nadat ze binnenkomen gewoon uren zit te wachten.
Als dat 1 x gebeurt is dat niet erg maar als je weekelijks vaker speelt, tsja dan heb je t wel gezien.
Maar goed als de band slim was geweest dan hadden ze ff een paar dagen vantevoren gebeld om de get in tijd wat later te plannen ofzo.
Overigens snap ik wel dat t klote is als je 2,5 uur op zon band zit te wachten.
Wat was de get-in tijd eigenlijk?

DeiDRagonas
31 december 2008, 22:15
Het was geen festival en ze waren ook niet geboekt via een booker... Ze waren enigste band v/d avond en de organisatie had hun persoonlijk verzocht tegen 18.00u aanwezig te zijn ivm opbouwen.

Als een band dan net tien minuten voor negen uur binnen komt lopen en ze de smoes "file" gebruiken terwijl je later hoort dat ze gewoon te laat vertrokken waren...

Dan vind ik dat toch wel jammer. Zo'n bandje wordt door mij nooit geboekt in elk geval.

En dan oook nog tegen de mensen van het geluid (wij dus) zeggen tegen tien uur "Hee hallow.. Kan het ook wat sneller, we willen tegen elf uur beginnen hoor.." Nou, dan kan ik zo'n gast wel bij zn balletjes pakken hoor.. No way dat ie nog op schema gaat liggen die avond dus he!!

Fijne avond iedereen btw!!
Grt Roy!

Han S
31 december 2008, 23:14
Helaas is mijn ervaring met veel geluidsmensen dat ze de boel veel te hard zetten. Ze horen vaak te weinig hoog door gehoorsbeschadiging en dat komt de kwaliteit niet ten goede.
Een goede geluidsman zorgt éérst voor goede monitors voor de band, zodat ze zichzelf en elkaar goed horen en daardoor goed spelen, en doet dan pas het zaal geluid, en dat hoeft helemaal niet zo hard te zijn.

Gewoonlijk is er een FOH technicus die met zijn mengtafel in de zaal staat en een monitor technicus die met zijn mengtafel naast het podium zit.

Te zacht heb ik idd nog niet meegemaakt.

Han S
31 december 2008, 23:18
Tsja geluidsmensen.. altijd al twijfelachtig geweest mits je je eigen geluidsman meeneemt natuurlijk hehe. Ik heb goede ervaringen als erg slechte ervaringen met geluidsmensen en ben tot de conclusie gekomen dat als de band erg "sound afhankelijk" is, je dus eigenlijk gewoon niet kunt rekenen op de soundguy, zeker als die gast de band amper of zelfs helemaal niet kent.
Tsja dan kun je een eigen soundman meenemen of inventief genoeg zijn om de rol / invloed van de soundguy zoveel mogelijk "te verminderen" en daar zijn wel wat mogelijkheden voor.





Nou haal je in een keer de hele discussie onderuit. Je eigen geluidsmensen meenemen is het beste, aangenomen dat ze het kunnen dus. Maar waar het in deze business om gaat is de muziek en de liefde en passie voor de muziek. Waar het om gaat is samen een goed resultaat zien te bereiken en dus moet je zo nauw mogelijk samenwerken.

Als je dit hele draadje doorneemt kun je dat verschillende keren zien. De rol van de 'geluidsguy' 'verminderen' vind ik dus helemaal een verkeerde benadering.

eazy G
1 januari 2009, 21:46
Nou haal je in een keer de hele discussie onderuit. Je eigen geluidsmensen meenemen is het beste, aangenomen dat ze het kunnen dus. Maar waar het in deze business om gaat is de muziek en de liefde en passie voor de muziek. Waar het om gaat is samen een goed resultaat zien te bereiken en dus moet je zo nauw mogelijk samenwerken.

Als je dit hele draadje doorneemt kun je dat verschillende keren zien. De rol van de 'geluidsguy' 'verminderen' vind ik dus helemaal een verkeerde benadering.


Laat ik voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is om deze discussie onderuit te halen!
Bovendien ik zie ook niet in hoe mijn mening / advies deze discussie onderuit zou kunnen halen. enfin

Ik ben fulltime muzikant en weet waar het over gaat
Juist omdat ik er zo gepassioneerd mee bezig ben, wil ik mijn sound niet af laten hangen van een "toevallige" geluidsman die mij of mijn band totaal niet kent.
De sound moet gewoon altijd goed zijn of nog liever gewoon altijd hetzelfde
Het is simpelweg te belangrijk om af te laten hangen van een "onzekere factor"

tsja dan kun je dus een geluidsman meenemen of zorgen dat je qua sound zelf wat meer in eigen hand houdt.

Meeste geluidsmensen die ik gesproken heb vinden het helemaal geen verkeerde benadering en voelen zich niet aan de kant gezet als ik het stageplan laat zien hehe
Het blijft hoe dan ook, een samenwerking natuurlijk.

Han S
1 januari 2009, 22:12
Er zijn ook full time geluidsmannen en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Als je het goed voor elkaar wilt hebben is samenwerking de enige optie. Ook als je een eigen technicus hebt zal samenwerking moeten, niet iedere geluidsman zet zomaar iedereen achter zijn paneel.

Ik heb eens iemand achter elkaar twee JBL 2445 drivers zien opblazen en dat was destijds 1200 gulden aan nieuwe membranen. Ik had in mijn PA een limiter die ik in het rack kon inschakelen, alleen om te voorkomen dat overmoedige en dove FOH boeren mijn dure drivers wegbliezen.

eazy G
3 januari 2009, 04:24
Er zijn ook full time geluidsmannen en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Als je het goed voor elkaar wilt hebben is samenwerking de enige optie. Ook als je een eigen technicus hebt zal samenwerking moeten, niet iedere geluidsman zet zomaar iedereen achter zijn paneel.

Ik heb eens iemand achter elkaar twee JBL 2445 drivers zien opblazen en dat was destijds 1200 gulden aan nieuwe membranen. Ik had in mijn PA een limiter die ik in het rack kon inschakelen, alleen om te voorkomen dat overmoedige en dove FOH boeren mijn dure drivers wegbliezen.

Ik zeg ook dat het een samenwerking blijft, daar kom je niet onderuit.
bedoelde eigenlijk te zeggen dat als je als band een wat extremere of aparte sound hebt het moeilijk is om die sound overal in elke zaal zo te krijgen. Het doet in feite niks af aan de geluidsmannen, ze zijn waarschijnlijk allemaal gewoon ok maar kennen vaak de band of de stijl gewoon niet, waardoor ze vaak een mindere mix afleveren dan dat je eigenlijk wilt.
Vandaar dus dat ik zeg dat je er niet echt op kan rekenen dat het een goede sound zal zijn met een geluidsman "van t huis".
Een eigen geluidsman is eigenlijk de beste optie en elke band met enige ambitie zou die gewoon altijd mee moeten nemen, zodat je zeker weet dat het gewoon altijd klinkt zoals je wilt.
Ik heb overigens echt nog nooit meegemaakt dat een geluidsman van een zaal, de geluidsman die we met de band meenamen, niet achter zn paneel liet staan.
Maar goed voor veel bands is een geluidsman gewoon te duur dus dan moet je zorgen dat je zelf wat dingen in eigen hand houdt zodat de sound bijna overal is zoals je wilt zelfs met de geluidsman van de zaal!

skanky
3 januari 2009, 10:13
De enige manier om de rol van de technicus te 'verminderen' is je eigen podiumgeluid goed voor elkaar te hebben.
Dus beginnen met goede apparatuur dat 'flawless' werkt. En de muzikanten moeten hun eigen apparatuur door en door kennen en vanaf het instrument/versterker al een goede sound hebben.
Daarnaast moet de balans op het podium al kloppen. Zorg er daarbij ook voor dat de technici ook nog wat te versterken hebben. Een 100w buizenstack vol open gaat daarbij niet werken. Als iedereen in de band elkaar goed hoort en alleen een beetje zang op de monitor wil, dan is de balans goed. Als je dat voor elkaar hebt dan heb je ook geen oordoppen nodig op het podium!

Andere belangrijke tip:
Zorg dat je geen grote volume verschillen hebt bij de verschillende sounds. bv solo/slag, dist/clean. Maar ook voor toetsenisten is dit heel belangrijk, dus niet dat het orgel ineens 2x zo hard staat als de piano.


Als je dit allemaal klopt hoeft de geluidstechnicus namelijk niet zoveel meer te doen. Dan hoeft ie het alleen nog maar uit te versterken en hoeft ie geen sound meer te maken.

Nobler
7 januari 2009, 00:20
Wat ik graag heb is dat de technicus mijn zaalgeluid afregelt op mijn hardste niveau, dus de heftige solo's, en dat hij dan verder van het geluid afblijft, en dat ik het zelf kan regelen met elementkeuze, de volumeknop op de gitaar en het aan of uit zetten van de tubescreamer. Ik zet hem dus zelf wel zachter als ik wil begeleiden of subtielere solo's wil spelen. Als hij tijdens het optreden toch vindt dat de solo's te hard of te zacht zijn mag hij wat mij betreft het maximum bijregelen, maar laat hij verder alsjeblieft van de knoppen afblijven voor wat mijn gitaar betreft. Wij hebben een tweede gitarist, en ik zing en soleer (het meest). Ik doe ook veel rifjes van een paar nootjes tussen de zang door. En dan heb je telkens weer van die geluidsmensen die niet van de knoppen af kunnen blijven en je na een solo zacht zetten, zodat die korte rifjes helemaal wegvallen, en dat hij dan pas halverwege je solo merkt dat je aan het soleren bent, zodat je tot die tijd niet te horen bent en dan opeens als een donderslag door de zaal heen knalt. Vreselijk vind ik dat.

pimmetje
7 januari 2009, 10:03
Idd klote als een geluidsman je solo's niet snel genoeg doorheeft en dat je dan na 4 maten pas 'ns een volume-boostje krijgt.

Ik speel daarom ook 't liefst met eigen volumeknop, ook al is er PA. Al is 't maar dat de geluidsman door het door mij ingedraaide volumeverschil eerder hoort dat er een solo is en eventueel nog wat bij kan sturen.


De enige manier om de rol van de technicus te 'verminderen' is je eigen podiumgeluid goed voor elkaar te hebben.+1!

skanky
7 januari 2009, 10:56
Ik vind ook dat de gitarist z'n volume grotendeels zelf moet bepalen. Maar doelde in m;n vorige post meer dat je ook gitaristen heb waarvan de solo 10x zo luid is dan z'n slagsound. Het is niet de bedoeling dat de technicus bij iedere gitaarsolo een duikvlucht naar de fader van het gitaarkanaal moet maken om'm dicht te gooien omdat het geluid uit de versterker toch al de trommelvliezen van de bezoekers laat knappen.

bert k
7 januari 2009, 11:01
Ik denk niet dat je als gitarist enig idee hebt van het zaalgeluid, je staat immers achter de PA. Ook wil je jezelf graag duidelijk horen, prima, maar niet altijd in de juiste verhouding met de rest van de band.
Daar heb je een geluidsman voor. Die bepaalt de volumes en de verhouding met de andere instrumenten. Als hij dat niet kan moet je zo snel mogelijk een ander zoeken, maar niet denken dat je het vanaf het podium beter kan.

Harry
7 januari 2009, 11:04
maar dat zou je dan in de soundcheck al moeten ondervangen. Al zijn er natuurlijk muzikanten die nadien nog instellingen veranderen....

Kim Wilson
7 januari 2009, 11:26
Ik denk niet dat je als gitarist enig idee hebt van het zaalgeluid, je staat immers achter de PA. Ook wil je jezelf graag duidelijk horen, prima, maar niet altijd in de juiste verhouding met de rest van de band.
Daar heb je een geluidsman voor. Die bepaalt de volumes en de verhouding met de andere instrumenten. Als hij dat niet kan moet je zo snel mogelijk een ander zoeken, maar niet denken dat je het vanaf het podium beter kan.
Het verschil tussen slag- en solovolume moet je IMO wel als gitarist zelf kunnen regelen. Dat is namelijk iets relatiefs. Je geluid gaat een aantal procenten harder t.o.v. je basisvolume, maar als dat basisvolume goed staat, moet het sologeluid dan dus ook goed zijn.

pimmetje
7 januari 2009, 11:27
Ja, tuurlijk. Vooraf ff overleggen is de regel.
En als 't dan niet lekker blijkt te werken, heb je na de eerste set gelukkig een pauze waarin je zonder verdere soundcheck kort kan overleggen hoe je 't de volgende set beter gaat proberen.

Maar over 't algemeen kan je al wel een beetje inschatten wanneer je zelf IETS meer controle wilt houden. In sommige tenten zit standaard een aangeschoten of licht stonede geluids-idioot, omdat die daar toch altijd aanwezig is. Dan weet ik wel dat de kans groot is dat hij m'n solo's niet op tijd gaat signaleren :D.

Bij festivalletjes heb ik dat nog nooit meegemaakt en zit er ook vaak wat meer tijdsdruk achter, dus geef ik graag wat meer controle uit handen. Dan hoef ik eigenlijk alleen maar zang over de monitor om een beetje tevreden te functioneren... liefst gewoon rete-goed podiumgeluid natuurlijk, maar je moet soms de situatie een beetje meewegen met je wensen.

Kim Wilson
7 januari 2009, 11:35
Tja, bij ons kunnen de solo's door drie mensen gespeeld worden, soms weten we zelf niet eens wie hem gaat spelen. Dan kun je moeilijk van een geluidsman vragen om de juiste schuif iets harder te zetten. Onze sologitarist gebruikt de volumeknop op zijn gitaar, de pianist timmert wat harder op zijn toetsen en ik trap er een kastje bij aan. Altijd goed. :)

Scheelt misschien dat wij traditionele blues spelen, en dus niet een overvolle mix hebben.

pimmetje
7 januari 2009, 11:50
Tja, bij ons kunnen de solo's door drie mensen gespeeld worden, soms weten we zelf niet eens wie hem gaat spelen. Dan kun je moeilijk van een geluidsman vragen om de juiste schuif iets harder te zetten.Ja, bij ons is 't ook niet altijd vooraf duidelijk wie een solo gaat pakken, maar een goede geluidsman heeft toch op tijd door DAT er wat gaat gebeuren en dan is hij er ook wel op tijd bij om te zien wie dat dan gaat laten gebeuren. Vooral eentje waar je wel vaker mee optreedt... die leert de knikjes, beweginkjes en muzikale aanloopjes wel herkennen na 3 optredens.

Alleen zitten die lui zoals gezegd niet standaard bij de kroeg :D.

Han S
7 januari 2009, 12:08
Ja, maar een beetje FOH jongen zit al even in de muziek hoor en die voelt gerust die solo wel aankomen, een beetje meer vertrouwen kan geen kwaad. Bovendien maken heel veel bandjes voorspelbare muziek dus twee coupletten en refreinen > gitaarsolo.

En als die gozer teveel zuipt en te weinig slaapt houdt gewoon alles op, dan kun je tegen hem lullen tot je een sik hebt, gaat nooit niet lukken.

skanky
7 januari 2009, 12:11
.....dan kun je tegen hem lullen tot je een sik hebt, gaat nooit niet lukken......

Dan heb jij toch wel heel wat afgeluld in je leven....... :D

B_2_the_a
12 januari 2009, 22:10
Ik heb niet alles gelezen, maar over de solo kwestie:

ik vind, als geluidsman zijnde, dat een gitarist zelf zijn solo volume moet regelen. Je gaat toch ook niet het hele drumstel zachter zetten als de drummer een stukje zachter wil drummen?

Komt er ook een topic over vervelende bandjes vanaf de andere kant van de geluidstafel gesproken?

bert k
12 januari 2009, 23:12
Maar als jij zit te mixen dan heb je het totaalvolume in de gaten. Dan heb je toch zeker wel je hand op de fader van de sologitaar? Voor als hij veel te hard of te zacht gaat?

B_2_the_a
12 januari 2009, 23:43
Natuurlijk...

Maar tijdens de soundcheck, check ik ook het verschil tussen slag/solo, indien dit te groot is zal ik de muzikant in kwestie vriendelijk verzoeken om dit aan te passen ten behoeve van het zaalgeluid.

Han S
12 januari 2009, 23:48
Komt er ook een topic over vervelende bandjes vanaf de andere kant van de geluidstafel gesproken?

Het is een gitaarforum weetjewel, dus we praten vanuit de muzikant, maar je kunt het altijd proberen.

B_2_the_a
12 januari 2009, 23:50
Ik denk nu ook dat het eigenlijk niet verstandig is, anders voelen een hoop mensen zich weer besproken (... iets met lange tenen...)

bert k
13 januari 2009, 00:12
Natuurlijk...

Maar tijdens de soundcheck, check ik ook het verschil tussen slag/solo, indien dit te groot is zal ik de muzikant in kwestie vriendelijk verzoeken om dit aan te passen ten behoeve van het zaalgeluid.
Agree, zo doe je dat. Maar leer mij die gitaristen kennen! :D (Ik ben er zelf een) In de praktijk, zo na een halve set is het toch wel lekker om er een schepje bovenop te gooien. En dan kom jij subtiel in aktie.

Henri H
13 januari 2009, 01:07
Het meest relaxte is als je een paar vaste geluidsmensen hebt waar je het goed mee kan vinden.
Eerst even bijpraten onder het genot van een kop koffie/bier/etc., vervolgens aan de slag en goed overleggen.

Vanuit de muzikant gezien (ik dus).
Maar waarschijnlijk heeft iedereen daar baat bij.

Als je het niet kan vinden met zo iemand, probeer je dan te schikken.
Maar ideaal is het niet.

Kim Wilson
13 januari 2009, 10:03
Maar als jij zit te mixen dan heb je het totaalvolume in de gaten. Dan heb je toch zeker wel je hand op de fader van de sologitaar? Voor als hij veel te hard of te zacht gaat?
Bij de eerste paar nummers wel. Als ik dan in de gaten heb dat de gitarist in kwestie het zelf goed voor elkaar heeft, laat ik hem lekker staan. En zo nemen we bij onze bluesband ook de geluidsmensen een hoop werk uit handen. Na een paar nummers staat het spul goed en doen ze er bijna niks meer aan. Tenminste, die mensen die we zelf altijd mee hebben.

B_2_the_a
13 januari 2009, 16:08
Agree, zo doe je dat. Maar leer mij die gitaristen kennen! :D (Ik ben er zelf een) In de praktijk, zo na een halve set is het toch wel lekker om er een schepje bovenop te gooien. En dan kom jij subtiel in aktie.

Ik ben 1 stukje vergeten te vertellen, ik werk voornamelijk voor 1 band ;)

bert k
13 januari 2009, 16:15
Dan is het dus steeds dezelfde gitarist die halverwege de set toch stiekem iets harder gaat. :D

B_2_the_a
13 januari 2009, 17:50
Het enige wat hij aanpast tijdens de show is z'n master volume (helaas, moet het hem nogsteeds afleren) en de speed van z'n delay.

Nobler
13 januari 2009, 18:46
Ik vind ook dat de gitarist z'n volume grotendeels zelf moet bepalen. Maar doelde in m;n vorige post meer dat je ook gitaristen heb waarvan de solo 10x zo luid is dan z'n slagsound. Het is niet de bedoeling dat de technicus bij iedere gitaarsolo een duikvlucht naar de fader van het gitaarkanaal moet maken om'm dicht te gooien omdat het geluid uit de versterker toch al de trommelvliezen van de bezoekers laat knappen.

Daarom wil ik ook het liefst het zaalgeluid laten afstellen op mijn hardste sologeluid, zodat dat niet TE hard is, en dan draai ik hem zelf wel dicht voor het subtielere en akkoordenwerk.

Nobler
13 januari 2009, 18:49
Ik denk niet dat je als gitarist enig idee hebt van het zaalgeluid, je staat immers achter de PA. Ook wil je jezelf graag duidelijk horen, prima, maar niet altijd in de juiste verhouding met de rest van de band.
Daar heb je een geluidsman voor. Die bepaalt de volumes en de verhouding met de andere instrumenten. Als hij dat niet kan moet je zo snel mogelijk een ander zoeken, maar niet denken dat je het vanaf het podium beter kan.

Nee, dat denk ik ook niet, daarom (wederom) wil ik graag door de geluidsman afgesteld worden op mijn harde sologeluid. het beste kan dit worden gedaan tijdens de laatste soundcheck als er al publiek in de zaal is. Daarna wil ik graag dat de geluidsman van mijn gitaargeluid afblijft. Het harde is dan niet te hard, en als ik mezelf terugschroef in in verhouding tot de rest van de band iets te zacht sta: so what, mijn eigen schuld, zo belangrijk is dat geluid op dat moment ook niet. Het gaat tenslotte niet om het afmixen van een plaatopname! Ook is daarom een goed monitorsysteem waarover je de hele band hoort als het even kan heel belangrijk, dan merk je het wel als je jezelf te zacht zet.

Nobler
13 januari 2009, 18:53
En nog even in het algemeen: als wij eenmaal door de geluidsman afgeregeld zijn, dan blijf ik verder van de volumeknoppen van mijn versterker af, TENZIJ de geluidsman aangeeft dat het harder moet, echt, dat lukt ons, ook de andere gitarist, bassist en toetsenist. Alleen de drummer wordt in de loop van de set steeds enthousiaster .... maar die is niet terug te schroeven (want wordt meestal niet doorversterkt).

Helaas zie ik heel wat andere bandjes die inderdaad met een kleine wapenwedloop bezig zijn "ojee, hij gaat weer een stukje harder, nou, dan zet ik hem nog een stukje harderder ...." En aan het eind van de avond heb je gehoorbeschadiging ...

skanky
13 januari 2009, 18:57
Nee, dat denk ik ook niet, daarom (wederom) wil ik graag door de geluidsman afgesteld worden op mijn harde sologeluid. het beste kan dit worden gedaan tijdens de laatste soundcheck als er al publiek in de zaal is.

Euhmmm..... soundchecken gebeurd over het algemeen als de zaal nog gesloten is......Ik vind het altijd zo'n afknapper als de band nog aan het soundchecken is als de zaal al open is.

berolios
13 januari 2009, 18:58
[...]Daarna wil ik graag dat de geluidsman van mijn gitaargeluid afblijft. Het harde is dan niet te hard, en als ik mezelf terugschroef in in verhouding tot de rest van de band iets te zacht sta: so what, mijn eigen schuld, zo belangrijk is dat geluid op dat moment ook niet.[...]
Ik heb het al vaak genoeg geroepen, het is een kwestie van samenwerken. Je moet er wel op durven vertrouwen dat diegene achter die schuivendoos niet voor niets aan een knop gaat draaien. Tuurlijk, hoe beter jij je volumes en sounds voor elkaar hebt, hoe minder hij hoeft te doen. Maar als hij jouw volume aanpast, zal daar (als het goed is) een reden voor zijn.

En misschien is het voor jou bij een bepaald nummer niet erg dat je te zacht staat (eigen schuld)... Echter... een techneut die zijn vak verstaat en de hele tijd een top-mix probeert te maken (ofwel: het type techneut waar je blij van wordt) denkt daar heel anders over en zal toch echt effe die aanpassing maken, of je het nu wilt of niet... het wordt er namelijk wel beter van...

Als je echt niet wilt dat een techneut je volume aanpast, dan stel ik voor dat jullie het mengtafeltje lekker op het podium zetten en die techneut naar huis sturen, ziet die zijn vrouw en kinderen ook nog eens... dan heb je alles zelf onder controle... maar hoe het dan uiteindelijk voor het publiek klinkt kun je helaas niet beoordelen ;)... Beetje overtrokken, maar je begrijpt waar ik heen wil, toch?

Voor verder commentaar verwijs ik graag naar mijn eerdere posts.

Ajoo!

berolios
13 januari 2009, 18:59
[...] Alleen de drummer wordt in de loop van de set steeds enthousiaster .... maar die is niet terug te schroeven [...]
Wat minder suiker geven, dan loopt ie wat minder hard :D... of wat muscle-relaxer :D...

skanky
13 januari 2009, 19:01
Wat minder suiker geven, dan loopt ie wat minder hard :D... of wat muscle-relaxer :D...

Valium werkt ook..... ;)

keenoncoolstuff
13 januari 2009, 20:14
Het gaat tenslotte niet om het afmixen van een plaatopname! Ook is daarom een goed monitorsysteem waarover je de hele band hoort als het even kan heel belangrijk, dan merk je het wel als je jezelf te zacht zet.
Het spijt me zeer, maar als ik aan het mixen ben zie ik het dus WEL net als het maken van een plaatopname. Dat ene kleine detail kan net het verschil maken tussen een "ach-het-kan-ermee-door-mix" of "goh, wat is dit een geweldig lekkere band".
En het feit dat iedere muzikant de rest van de band ook lekker hard op zijn monitor wil, zorgt er in de meeste gevallen voor dat je in de zaal niks meer te regelen hebt, omdat er al zoveel takkeherrie van het podium afkomt. Ook hier geldt weer: als de mix op het podium klopt (en op een beheersd volume gespeeld wordt) is het des te makkelijker om een goede zaalmix te maken. En dat kan eigenlijk alleen maar in het voordeel van de band zelf zijn.

Laatst een 5mans-band gemixt met welgeteld 2 (TWEE) monitoren: een voor de zanger, en een voor de gitarist die ook zong. Zo kan het dus ook. En ja, de muzikanten waren erg tevreden over hoe ze zichzelf hoorden.


Rob.

B_2_the_a
14 januari 2009, 12:12
Zo moeilijk is het allemaal niet, zang (indien aanwezig ook toetsen) over de monitoren is een veel van de gevallen genoeg.
Naast een absurd podiumvolume begint er ook een brei te ontstaan waarin je niets hoort, daarom moet het dus weer harder.

Bij poppodia moet je eigenlijk zo werken: band moet in balans staan (zonder p.a. aan), als dat klopt, dan is de zaalmix 9 van de 10x goed te doen (en een goede geluidsman kan dat omtoveren tot een goed zaalgeluid)

Kim Wilson
14 januari 2009, 12:16
Even een vraag aan de gitaristen:
Ik heb het liefste een lekker podiumgeluid, waarbij alles redelijk in balans is. Als ik mezelf hard zet, kan ik mezelf idd goed horen, maar de rest ook, en ik (en de anderen) hoor dan weer weinig van de rest. Ik zet mezelf dus zo hard dat ik me net kan horen, en dat is ook ongeveer zoals het in de mix moet liggen.

Hoe doen jullie dat? Maling aan de rest en je eigen spul lekker hard zetten, of gaan voor een goed gebalanceerd podiumgeluid?

rickert
14 januari 2009, 12:19
Gewoon alles op 10 en er doorheen spelen als iemand er wat van wilt zeggen, en dan stoppen met spelen als ze uitgepraat zijn en dan zeggen: "He? Nee sorry, ik dacht dat je wat zei!". Werkt uitstekend!

De Beer
14 januari 2009, 12:24
Ik heb zelf 1 beamblocker in mijn 4x12 geplaatst zodat ik mezelf ook vlak bij mijn versterker goed kan horen.
Die hoeft dus minder hard..beter voor de FOH man en prettiger voor de rest van de band. die horem mij nu beter maar minder hard.

25 euro's

skanky
14 januari 2009, 12:26
Ik heb zelf 1 beamblocker in mijn 4x12 geplaatst zodat ik mezelf ook vlak bij mijn versterker goed kan horen.
Die hoeft dus minder hard..beter voor de FOH man en prettiger voor de rest van de band. die horem mij nu beter maar minder hard.

25 euro's

Maar ik neem aan dat je dan je mics niet meer op de conus kan richten?

edit: laat maar........een 4x12 heeft 4 speakers en je zegt zelf dat je maar 1 blocker gebruikt ;)

DeiDRagonas
15 januari 2009, 02:18
Even een vraag aan de gitaristen:
Ik heb het liefste een lekker podiumgeluid, waarbij alles redelijk in balans is. Als ik mezelf hard zet, kan ik mezelf idd goed horen, maar de rest ook, en ik (en de anderen) hoor dan weer weinig van de rest. Ik zet mezelf dus zo hard dat ik me net kan horen, en dat is ook ongeveer zoals het in de mix moet liggen.

Hoe doen jullie dat? Maling aan de rest en je eigen spul lekker hard zetten, of gaan voor een goed gebalanceerd podiumgeluid?

Ik doe t exact zo als jij inderdaad. Vaak betrap ik mezelf er op mn amp zelfs iets te zacht gezet te hebben. Maar als je je partijen kent is ook dat niet zo'n probleem, voor solo's heb ik n boost. In een gemiddelde kroeg vind ik van iedereen wat vocals op de monitor echt voldoende. Wat dat betreft moet ik mezelf echt wel goed horen, want zonder goede zangmonitor wordt t zwaar.

R.

rickert
15 januari 2009, 02:23
Hoe kunnen jullie gitaarspelen zonder jezelf fatsoenlijk te horen:o Amazing bend-kings? Ultramegastemsnaren? Ik moet mezelf echt wel fatsoenlijk horen anders ga ik echt kutten!

Kim Wilson
15 januari 2009, 09:31
Oh, bij solo's hoor ik mezelf ook wel, en met slag ook wel, maar wel zo dat ie in de mix niet overheerst.

pimmetje
15 januari 2009, 10:21
Even een vraag aan de gitaristen:
Ik heb het liefste een lekker podiumgeluid, waarbij alles redelijk in balans is. Als ik mezelf hard zet, kan ik mezelf idd goed horen, maar de rest ook, en ik (en de anderen) hoor dan weer weinig van de rest. Ik zet mezelf dus zo hard dat ik me net kan horen, en dat is ook ongeveer zoals het in de mix moet liggen.

Hoe doen jullie dat? Maling aan de rest en je eigen spul lekker hard zetten, of gaan voor een goed gebalanceerd podiumgeluid?Ligt helemaal aan de band. In een band waarvan ik weet dat we niet te hard staan en onderling eigenlijk gewoon precies goed... zeg maar dat een eventuele PA 't gewoon recht uit zou kunnen versterken. Dan zet ik mezelf zo dat ik mezelf precies goed hoor: solo's er net bovenuit, slag bescheiden erin. Met die volumes is dat voor de rest van de band meestal ook gewoon goed hoorbaar. Met die volumes is er namelijk niet zo snel een probleem met het podiumgeluid.

Bij een band waarvan ik weet dat ze gewoon allemaal loeihard gaan, zet ik mezelf zo hard dat ik m'n versterker eigenlijk net aan hoor. Dan vraag ik eventueel nog een beetje over de monitor en lukt 't wel. Vooral sinds ik de amp schuin achterover op een standaardje zet, is die amp zelf vaak al monitor genoeg.

Als de anderen mij niet goed genoeg horen en dat wel willen, dan vragen ze ook maar wat over de monitor... of ruim op tijd aan mij of ik 'm iets harder wil zetten.

Maar ik houd 'm dan liever iets aan de zachte kant (vergeleken met de rest tenminste), omdat ik eigenlijk in die situaties niet wil meedoen aan die volume-oorlog. Er is immers altijd minimaal één idioot die vindt dat als ik harder mag, dat hij ook weer wat harder mag/moet :D.

Rutger
15 januari 2009, 10:36
Hangt van de band af. In m'n laatste 4 koppige rockbandje kon ik mezelf prima horen, maar ik heb een tijd in een 9-mans coverband gespeeld en daarin moest ik mezelf echt zacht houden omdat alles anders een brei werd. Kon mezelf net aan horen, dus speel je meer op je geheugen dan op je gehoor. Solo's laat je er dan wel bovenuit knallen, maar dat hoort :)

Verder heeft de zaal en de akoestiek ook veel invloed op het podiumgeluid. Heb je een moeilijke akoestiek, dan moet van de geluidsman vaak het podiumgeluid bescheiden blijven zodat de zaal beter kan worden ingeregeld.

DeiDRagonas
15 januari 2009, 16:31
Hoe kunnen jullie gitaarspelen zonder jezelf fatsoenlijk te horen:o Amazing bend-kings? Ultramegastemsnaren? Ik moet mezelf echt wel fatsoenlijk horen anders ga ik echt kutten!

Ik zeg niet dat ik me niet hoor heh.. Ik weet wat ik speel. Dat in combinatie met een kleiiin beetje geluid van mn amp heb ik genoeg aan.

Solo's zijn bij ons lange improvisatie stukken waar ik me echt wel goed wil horen, vandaar de boost. Met een tubescreamer en een boost kan ik me in negen van de tien gevallen prima redden als het moet.

R.

Pepe
15 januari 2009, 20:15
De drums zijn belangrijk, daar sync ik mijn ritme aan.
Voor de rest speel ik als een bigband gitarist, zacht ritme en harde solo's. De mix laat ik over aan de mixers. Als iemand mijn gitaar wil horen dan gaatie maar zeuren bij de podiummixer, doe ik ook.

Ik werk met mijn volumeknop op mijn gitaar, daar valt toch niet op te mixen

B108
28 januari 2009, 17:51
Met geluidsmensen in grotere zalen/tenten of buiten heb ik niet echt een probleem.
Het is soms wat zoeken, en soms klinkt het op het podium niet helemaal OK, maar als het in de zaal goed klinkt heb ik daar geen problemen mee. Ze doen ook maar hun werk en meestal doen ze dat vrij goed ook.

Maar waar ik me kan aan ergeren is het volgende:

Je komt aan in één of ander jeugdhuis dat klein genoeg is om er zonder P.A. te spelen.
Toch tref je daar dan enkele individuen aan die zich koste wat het kost 'nuttig' willen maken en het al veel te kleine podium nog eens volstouwen met mic's. Daarenboven dwingen ze je dan de versterkers zo goed als uit te zetten.

Een kleine handleiding voor deze situatie:

Benodigdheden: Een meegereisde vriend die je ergens in de zaal kan plaatsen en die liefst geen alcohol drinkt, laten we hem BOB noemen.

Situatie: Na het eerste nummer werkt het chaotische geluid op je zenuwen en komt BOB je aan het podium melden dat het ook in de zaal op geen bal lijkt. Hierdoor krijgt BOB zin in alcohol, en daar moet dus iets aan gedaan worden!

Oplossing: -Verwijder zorgvuldig alle mic's van de PA, weg van de versterkers, drum,... (niet de zang)
-Hou een korte jam, en ga af op de instructies van BOB om het volume goed te zetten.
-Stuur BOB naar de lui van het Jeugdhuis die zich bezighouden met de PA om uit te leggen wat er aan de hand is
en om ervoor te zorgen dat de zang niet te luid/te stil staat. (dit stappenplan neemt zo'n 5 minuten in beslag)
-Verder met de set
- BOB ziet er al een stuk gelukkiger uit!
-Achteraf kan je veilig naar huis met BOB, die er weer een droge avond heeft opzitten.

:-)

B_2_the_a
28 januari 2009, 19:41
oftewel:

bob kan zijn:
- mede chauffeur
- geluidsman
- "manager"
- regelneef
- gedupeerde om te helpen sjouwen

B108
28 januari 2009, 20:59
Zorg er ook voor dat BOB geen grapjas is die je band wil saboteren.
Dan kom je lelijk bedrogen uit met dat stappenplan.

Zoals al eerder gezegd is alcohol erg nefast voor het functioneren van BOB.
Als hij gedronken heeft kan hij je optreden laten klinken als de doortocht van de plaatselijke fanfare.

Maar nu toch echt genoeg over BOB, als hij te veel aandacht krijgt wil hij wel eens gaan zweven.

berolios
29 januari 2009, 13:15
Ik durf te betwijfelen of de lokale geluidsboer vervangen door BOB (die dus geen geluidstechneut is, of muzikant) wel altijd het gewenste resultaat zal opleveren.

Maar goed, ieder zijn aanpak...

B108
29 januari 2009, 15:29
Ik heb het dan ook vooral over plaatsen als jeugdhuizen die beschikken over een eigen installatie, maar er minder goed mee overweg kunnen dan de gemiddelde BOB. Het is gewoon irritant dat ze je willen versterken wanneer dat helemaal niet nodig is.

Michael AE
29 januari 2009, 17:02
Ik heb het dan ook vooral over plaatsen als jeugdhuizen die beschikken over een eigen installatie, maar er minder goed mee overweg kunnen dan de gemiddelde BOB. Het is gewoon irritant dat ze je willen versterken wanneer dat helemaal niet nodig is.

Kijk, jij kent je eigen band goed. Jij weet wat voor sound je hebben wilt en dat je dat ook op een beschaafd volume kunt brengen zonder dingen uit te versterken.

De "locale geluidsboer" kent jouw band waarschijnlijk niet of nauwelijks en heeft hier dus een hele andere mening over. Misschien willen ze juist zelf controle hebben over de balans in plaats van een vage kennis van de band waarvan zij niet weten of hij er kaas van gegeten heeft.

Bovendien is er ook nog zoiets als een standaard. Elke tent heeft dat. Jij bent niet de eerste band die in zo'n zaaltje komt spelen. Vaak zijn er al honderden of duizenden jou voor geweest. De mensen die in zo'n tent werken en de vaste bezoekers hebben dan een bepaalde verwachting van het geluid. Meestal zorgt de locale boer er voor dat het publiek dat regelmatig komt het geluid goed te pruimen vind. Wat jij er zelf als band van vind doet er dan helemaal niet toe, want jij staat op het podium, niet in de zaal.

Als je dan "een vage kennis van de band" mee hebt die gaat lopen zeiken tegen de "locale geluidsboer" heb je een hele grote kans dat hij er de pest in krijgt en de boel voor je gaat lopen verzieken. Dan trek jij dus aan het kortste end.

Naja, ik kan me wel iets bij je verhaal voorstellen, maar dingen zijn nooit zo simpel als ze lijken. D'r zijn altijd twee kanten aan een verhaal.

Michael AE
29 januari 2009, 17:08
Ik heb het dan ook vooral over plaatsen als jeugdhuizen die beschikken over een eigen installatie, maar er minder goed mee overweg kunnen dan de gemiddelde BOB. Het is gewoon irritant dat ze je willen versterken wanneer dat helemaal niet nodig is.

Kijk, jij kent je eigen band goed. Jij weet wat voor sound je hebben wilt en dat je dat ook op een beschaafd volume kunt brengen zonder dingen uit te versterken.

De "locale geluidsboer" kent jouw band waarschijnlijk niet of nauwelijks en heeft hier dus een hele andere mening over. Misschien willen ze juist controle hebben over de balans in plaats van een vage kennis van de band waarvan zij niet weten of hij er kaas van gegeten heeft.

Bovendien is er ook nog zoiets als een standaard. Elke tent heeft dat. Jij bent niet de eerste band die in zo'n zaaltje komt spelen. Vaak zijn er al honderden of duizenden jou voor geweest. De mensen die in zo'n tent werken en de vaste bezoekers hebben dan een bepaalde verwachting van het geluid. Meestal zorgt de locale boer er voor dat het publiek dat regelmatig komt het geluid goed te pruimen vind. Wat jij er zelf als band van vind doet er dan helemaal niet toe, want jij staat op het podium, niet in de zaal.

Als je dan "een vage kennis van de band" mee hebt die gaat lopen zeiken tegen de "locale geluidsboer" heb je een hele grote kans dat hij er de pest in krijgt en de boel voor je gaat lopen verzieken. Dan trek jij dus aan het kortste end.

Naja, ik kan me wel iets bij je verhaal voorstellen, maar dingen zijn nooit zo simpel als ze lijken. D'r zijn altijd twee kanten aan een verhaal.

Bovendien is het als band al moeilijk genoeg om veel op te treden. Als jij dan ook nog eens aankomt met allemaal verhalen en suggesties kan dat wel eens geïterpreteerd worden als arrogantie en kom je nooit meer in die tent terecht.

Ik zeg; gewoon roeien met de riemen die je hebt e zorgen dat de balans van je band op het podium gewoon altijd goed voor elkaar is. Nu nog een beetje aardig doen tegen de geluidsmensen en je hebt een grotere kans dat je een goede sound hebt dan wanneer je het op jouw manier probeert, IMO.

pimmetje
29 januari 2009, 17:31
In buurthuizen heb je soms idd wel wat over-enthousiaste vrijwilligers. Maar je moet ook niet meteen bij zo'n figuur gaan zeuren over dat 't niet nodig is en zo. Laat ze lekker al die mics ophangen en snoeren trekken... ga lekker aan de bar een biertje drinken en doe daarna een soundcheckje.

Zodra alles staat en individueel is ingeregeld, kan je gewoon overleggen wat volgens hem en jou een goed plan is. Je zult zelf bepaalde "eisen" voor je geluid hebben. Ik weet dat een stok-ouwe mic die ik gebruik bij bepaalde instellingen plots gaat leven. Bij meer normale instellingen klinkt hij eigenlijk juist minder dan een normale mic. Eerst laat ik 'm 't zelf inregelen en dan geef ik 'm daarna wel een por over die mic-instellingen. Dat soort shit ga je op je gemak met zo'n knakker doornemen als hij ook wat rust in z'n donder heeft.
En die rust is er niet als hij nog snoeren aan het trekken en kanalen aan het markeren is.

Dat hij overal een mic voor hangt, betekent toch niet dat alle schuiven ook open gaan? Hij heeft alleen dan de optie om 't wat bij te sturen in de zaal. 't Gaat pas fout als ze ook enthousiast met de knoppen worden :D.

Zelf sluit ik liever zo min mogelijk aan in een kleine soos waar ik wel 'ns achter de knoppen wordt geschopt... eigenlijk alleen zang als 't ff kan. En dan krijg je 't omgekeerde, zoals drummers die per se de kick uitversterkt willen omdat ze denken dat dat hoort. Dan moet ik dus een mic in de kick gooien en wat aan een gemute kanaal kloten totdat zij 't precies goed vinden klinken... dan moet ik er "niets meer aan doen!" en dat doe ik dan ook niet :D.

bert k
29 januari 2009, 17:55
Doet me toch een beetje denken aan die scene uit The Commitmetns, waar die 'manager' voor het eerst een mengpaneel ziet. 'O, dus ik hoef hier alleen maar wat aan te draaien? Dat kan elke mongool!'

B108
29 januari 2009, 18:20
Ik heb het voor alle duidelijkheid dus ook niet over geluidsmensen, maar over mensen die overal mic's voor gooien en tijdens het optreden pintjes staan te tappen en als barman functioneren ipv als geluidsman. Dan denk ik: ofwel doe je het goed (of probeer je dat tenminste), ofwel doe je het niet.

skanky
29 januari 2009, 18:39
Doet me toch een beetje denken aan die scene uit The Commitmetns, waar die 'manager' voor het eerst een mengpaneel ziet. 'O, dus ik hoef hier alleen maar wat aan te draaien? Dat kan elke mongool!'

Ja, geweldige film. Ik heb 'm volgens mij op DVD. Ik weet wat ik ga kijken vanavond, een klassieker ;)

DarkFire
1 februari 2009, 23:11
Ik ben zelf geluidsman + gitarist, en ken het dus van beide kanten.

En ik kan je zeggen: zowel gitaristen als geluidsmannen zijn een stel azijnpissende, ik-weet-het-beter en ik-heb-altijd-gelijk-gasten, die altijd hun gelijk willen hebben en elkaar daarom contstant in de weg zitten...

Tip: Hou deze 2 dan ook tussen de 100 en 200 meter bij elkaar uit de buurt tot 2 minuten voor het optreden, en het loopt perfect :seriousf:

skanky
1 februari 2009, 23:15
Deel jij jezelf dan ook in 2en, met minimaal 100 meter afstand tussen je 2 helften?

Han S
1 februari 2009, 23:38
Ik ben zelf geluidsman + gitarist, en ken het dus van beide kanten.

En ik kan je zeggen: zowel gitaristen als geluidsmannen zijn een stel azijnpissende, ik-weet-het-beter en ik-heb-altijd-gelijk-gasten, die altijd hun gelijk willen hebben en elkaar daarom contstant in de weg zitten...

Tip: Hou deze 2 dan ook tussen de 100 en 200 meter bij elkaar uit de buurt tot 2 minuten voor het optreden, en het loopt perfect :seriousf:

Ik neem aan dat je het sarcastisch bedoelt, ik heb de ervaring dat geluidsmensen meestal het tegendeel zijn van azijnpisers.

berolios
2 februari 2009, 00:02
[...] zowel gitaristen als geluidsmannen zijn een stel azijnpissende, ik-weet-het-beter en ik-heb-altijd-gelijk-gasten [...]

Jij spreekt voor jezelf neem ik aan :D:D?

Liquid_Metal
2 februari 2009, 00:34
Ik ben zelf gitarist én frontman, dus een nóg ergere gitarist dan de meesten :P. Ik weet héél goed wat ik wil horen, maar iets minder goed hoe de PA werkt. En dat kan best frustrerend zijn voor een PA-technicus :P.
Als je met monitors werkt kan de gitarist uiteraard voor zichzelf bepalen hoe hard hij zichzelf daar wil horen, maar de geluidsman is verantwoordelijk voor het geluid in de zaal. Helaas merk ik maar al te vaak (van het luisteren naar concerten) dat geluidstechnici de mix niet helemaal in orde hebben. En dat is als publiek ook érg frustrerend.
Zelf wil ik maar al te graag een technicus die ik kan vertrouwen, en die ervaring heeft met mijn genre (progressive metal). De meesten hebben dat helaas niet :P.
Misschien wordt mijn band ooit groot, en krijgen we een eigen geluidsman. Want dat is natuurlijk ideaal! Tot die tijd is het maar afwachten, en soms noodzakelijk kwaad.

pimmetje
2 februari 2009, 00:34
Ik neem aan dat je het sarcastisch bedoelt, ik heb de ervaring dat geluidsmensen meestal het tegendeel zijn van azijnpisers.Gaat er bij geluidsmensen azijn de snikkel IN?!?
Dat lijkt me heel erg... ik zal voortaan vriendelijker tegen ze zijn.

Han S
2 februari 2009, 00:46
Ik ben zelf gitarist én frontman, dus een nóg ergere gitarist dan de meesten :P. Ik weet héél goed wat ik wil horen, maar iets minder goed hoe de PA werkt. En dat kan best frustrerend zijn voor een PA-technicus :P.
Als je met monitors werkt kan de gitarist uiteraard voor zichzelf bepalen hoe hard hij zichzelf daar wil horen, maar de geluidsman is verantwoordelijk voor het geluid in de zaal. Helaas merk ik maar al te vaak (van het luisteren naar concerten) dat geluidstechnici de mix niet helemaal in orde hebben. En dat is als publiek ook érg frustrerend.
Zelf wil ik maar al te graag een technicus die ik kan vertrouwen, en die ervaring heeft met mijn genre (progressive metal). De meesten hebben dat helaas niet :P.
Misschien wordt mijn band ooit groot, en krijgen we een eigen geluidsman. Want dat is natuurlijk ideaal! Tot die tijd is het maar afwachten, en soms noodzakelijk kwaad.

Je ziet het steeds weer: de geluidsman doet het en de geluidsman moet maar zorgen dat het zaalgeluid goed is. Maar dat kan hij niet in zijn eentje regelen, vaak is het podiumgeluid zodanig dat hij er niets meer van kan maken, maar hij krijgt wel de schuld.

Als je weer eens in zo'n zaal bent en het geluid is kut pet peren en pruimen, dan moet je eens heel vriendelijk aan de FOH technicus vragen of je eens met zijn koptelefoon naar elk kanaal afzonderlijk mag luisteren met de solo knop en een goede gesloten koptelefoon. Ik vrees dat je je een ongeluk schrikt en voor het eerst hoort wat overspraak en een slechte off axis response van een microfoon kan betekenen.

Ik moest het geluid doen voor een rockband op een groot festival. Het zangeresje met het kleine stemmetje gaat met haar SM58 vlak voor de drummer staan, een drummer die tot de hardste ooit moet hebben behoord. En dan moet je eens naar die zangmicrofoon luisteren in solo, meer snare dan zang en ga dan de zang maar eens harder zien te krijgen.

Ik weet een toverwoord: samenwerking. (en dat begint met overleg vooraf)

Rongear
2 februari 2009, 09:16
Heel herkenbaar, onze bassist staat midden vooraan op t podium en zingt bijna niet , bijna dus hij heeft wel een mike nodig. Alleen onze geluidstechnicus draait steevast dit kanaal dicht puur omdat deze mike geluid van de PA oppikt waardoor het geluid de neiging heeft brei te worden. Het vreemde vindt ik dan echter, op onze in-ear mix hebben we daar geen last van.......... t zal wel aan mij liggen. Verder ben ik erg tevreden met onze eigen vaste technicus, het is belangrijk dat je blind kunt vertrouwen op je geluidsman, dat speelt een stuk relaxter dan dat je je elk moment afvraagt of het wel goed klinkt...:strat:

Liquid_Metal
2 februari 2009, 13:45
Je ziet het steeds weer: de geluidsman doet het en de geluidsman moet maar zorgen dat het zaalgeluid goed is. Maar dat kan hij niet in zijn eentje regelen, vaak is het podiumgeluid zodanig dat hij er niets meer van kan maken, maar hij krijgt wel de schuld.

Het is inderdaad het makkelijkst om de schuld op de geluidsman af te schuiven. Hij krijgt het geluid dat ik uit m'n amp wil hebben (en in de studio wel heb) namelijk niet de zaal in. MAAAAAR uiteraard is dat maar 1 kant van het verhaal. De geluidsman krijgt van ons een bepaalde sound, en meestal is die inderdaad al flink verneukt. Ik zit zelf in het biologisch (veld)onderzoek, en moet van veldsituaties ook zo mooi mogelijke data weten te construeren. Terwijl het vaak een puinhoop is.
Ik ben niet genoeg op de hoogte van het kennen en kunnen van geluidsmensen. Bij de zaaltjes waar ik optreedt is 1 geluidsman die alles inmixt en over de PA gooit. In wat kleinere zaaltjes wordt gitaar niet eens uitversterkt. Dan kan een geluidsman er helemaal maar weinig mee (maar het lijkt me wel makkelijker als hij alleen de vocalen moet doen).

Een snare over een vocalenmic die harder gaat dan de zang lijkt me inderdaad nogal prut. Daar kan niemand iets mee...

Nogmaals, ik heb te weinig ervaring met geluidsmensen, zeker op grotere podia. Maar ik ben zeker van het overleggen. Want ik weet hoe ik m'n geluid wil horen :P.

EDIT: Ik denk dat het, zeker voor de samenwerking, fijn zou zijn als men elkaar begrijpt. Als gitarist en andere muzikanten een beetje verstand hebben van PA (niet teveel want dan worden ze bijdehand :P) maar als geluidsman ook de gitarist kan aanvoelen (voor een gitarist is het heel belangrijk dat hij z'n eigen sound heeft, en uiteraard dat hij zichzelf hoort). Naar mijn idee is er nog niet genoeg begrip tussen beide werelden.

Highway49
3 februari 2009, 16:25
In principe heb ik niks tegen geluidsmannen, ik ga er vanuit dat ze gewoon hun best doen. En wat velen zeggen is waar, als het podiumgeluid bagger is, kan hij/zij alleen maar proberen het beste ervan te maken.

Toch hebben er afgelopen weekend 2 bij mij het dieptepunt weten te bereiken. Allereerst moesten we op het laatste moment onze eigen basversterker halen omdat daar alles ruk was. Die van de hoofdact mochten we niet gebruiken (kan ik nog wel inkomen moet ik zeggen) Soundcheck ging matig, de monitorman wist niet welk kanaal welke monitor was en welke mic voor welke amp stond. Wilde de ene gitarist meer van de ander horen werd vaak de verkeerde monitor verdraaid, of de verkeerde gitaar ging omhoog. Dat is al erg jammer...

Eerste nummer, geluid was voor mij wel ok (andere bandleden hadden het slechter begreep ik). Tegen het einde van het nummer begaf de microfoonkabel het. Toen ik keek was het ook een kabel die al eens opnieuw getaped was en dus al brak. Kan eigenlijk al niet...nummer afgerond, vooral muzikaal en de zanger wist de kabel zo te houden dat ie het grotendeels deed.

Wij maken een melding, want de geluidsmannen hadden het verdraaid niet eens door! Maar helaas, niemand schoot te hulp. Na een minuut of wat (een minuut lang elkaar half aankijken is op zo'n moment erg lang) moésten we zelf wel wat gaan ondernemen. Het staat erg slecht, maar er kwam werkelijk níemand helpen. Beetje rommelen, komt die monitorknul zeggen "Helaas, ik heb geen spare kabel liggen". What the f#ck moeten wij met die informatie maat?

Na wat muzikaal geimproviseer en geklooi eindelijk back on track. De laatste 4 nummers mochten we niet meer spelen 'in verband met het contract met de hoofdact'. Ze moesten en zouden om 11 uur beginnen. Graag had ik van tevoren gehoord wat onze speeltijd was, dus ik ging uit van een set van 45 minuutjes (kapotte kabeltijd niet inbegrepen) Grofweg onder de intro van onze afsluiter die we al eerder inzetten dan we zelf wilden (we hebben een vast afsluit-nummer die we tot dan toe nog altijd als laatste gespeeld hebben) werd ons geluid weggedraaid en de zaalmuziek gestart.

Over het algemeen heb ik alle respect voor geluidsmannen en zijn ze me tot nu toe (vrijwel) altijd zeer goed van dienst geweest, maar dit...

Als ik niet moest wachten tot mn buizentop afgekoeld was had ik nóg 20 minuten eerder weggeraced. Nog nooit zo snel na een optreden zat ik in een kroegje de avond lekker weg te drinken

B_2_the_a
3 februari 2009, 19:39
het was dus een teringzooi in de Haarhorst?

Highway49
3 februari 2009, 19:51
Jep jep...ze hebben je hard nodig denk ik. Maar als ik jouw reactie een beetje aankeek ben je daar niet echt met een vriendelijke handdruk opgestapt, of wel?

Jammer dat je er niet meer was in ieder geval........

Meijndert kon er trouwens allemaal weinig aan doen. Die heeft z'n best gedaan. Maar gratis komen openen voor een al wat grotere band, 10 euro entree voor het publiek, en dat allemaal voor 5 muntjes (2,5 flesje bier) per bandlid vond ik stiekem een beetje slordig. Of ben ik dan erg veeleisend?

Band wedstrijden waar je je zelf voor opgeeft en dat soort zaken, dan kan ik het me allemaal heel goed voorstellen dat ze gewoon 3 tot 5 muntjes p.p. geven (net als Bliekenpop toen). Maar gevraagd worden om te openen voor een band en vervolgens geld toe moeten leggen op het drinken vond ik jammer.

Han S
3 februari 2009, 19:52
Was de geluidsman ook stagemanager? En welke PA boer heeft niet een overschot aan kabels mee?

Highway49
3 februari 2009, 20:16
Nee..er was een stagemanager, een zaalgeluid man en een monitor man...

En....gezien de grootte van de locatie en podium verwachte ik een volledig magazijn..hoe ze het hebben opgelost met de band na ons weet ik niet want die hadden meer zangers dan wij..maar (met een beetje schaamte) moet ik zeggen dat ik toen al weg was

Han S
3 februari 2009, 20:18
Ik was laatst bij een openlucht festival en dat liep rond half elf al een uur achter. Vreselijk aardige jongen die stagemanager, maar dat is geen voordeel, een stagemanager is onverbiddelijk en loopt gewoon op tijd.

madman
3 februari 2009, 20:21
Was de geluidsman ook stagemanager? En welke PA boer heeft niet een overschot aan kabels mee?
En welke geluidsman heeft er nou niet een stukkie witte tape onder ieder kanaal met daarop genoteerd welk instrument dat betreffende kanaal uitversterkt?

Highway49
3 februari 2009, 20:25
Heb je helemaal gelijk in..maar de strikte stagemanagers zijn ook zo netjes om optijd de band in te lichten hoelang ze mogen spelen, hoelaat ze moeten beginnen en hoelaat ze uiterlijk klaar moeten zijn...

Als je dat niet doet kun je t de band ook moeilijk kwalijk nemen toch?

madman
3 februari 2009, 20:28
Moraal van het verhaal; als je ooit in die tent speelt, zorgen dat je een stevige rider vooruit stuurt;)

B_2_the_a
3 februari 2009, 20:40
Heeft daar geen zin

ik hoor van veel bandjes dat ze me missen daar (enkele hebben ook gevraagd of ik voor ze wil werken), maar de organisatie hebben het zelf verziekt :D (tenminste de huidige mensen niet, enkele personen die daar werkte vroeger).

Het probleem daar:
pleuris veel geld in apparatuur gestoken zoals nieuwe geluidstafels/lichttafels/paar mooie 1kw lampen. Maar niet nagedacht over dingen die nou eenmaal slijten: microfoonkabels...
Het is daar gewoon een pleuriszooi..

Stond bennie nog achter de geluidstafel? betwijfel het want hij is altijd goed bezig :) (overigens de monitor man die er laatst werkte met The LOO was ook wel goed bezig)

Er zijn er een aantal die echt met veel energie voor die tent werken, maar locatie werkt niet mee (buiten het centrum) dus bezoekersaantal was echt niets eerst (hoe was dat nu?) daardoor is er weinig budget. Daarnaast is het budget wat er was scheef geinvesteerd... lang leve stichting pyramide stelsels!


Conclusie: Leuk poppodium met veel potenties, leuk setje staat er (alleen die jbl set moeten ze eruit gooien), maar ze missen vaste mensen want ze werken nu alleen met een zooi vrijwilligers die het als leerschool zien, maar er zijn geen docenten ;)

Highway49
3 februari 2009, 21:10
Volgens mij waren beide geluidsmensen anderen dan jij noemt, ben de namen even kwijt maar bij beide die je noemt gaat er geen lichtje branden...die monitorknul was trouwens erg jong nog, nog geen 20 schat ik.

Bezoekersaantal was nog steeds dramatisch, maar dan moet ik erbij zeggen dat ik 10 euro entree een beetje erg duur vind, of ligt dat aan mij?

Ik bedoel maak 't entree lekker goedkoop (hóóguit 7 euro ofzo) want dan draai je lekker op je baromzet. Geen publiek, geen baromzet. Er stonden 3 man achter de bar uit hun neus te vreten, beetje jammer...

Nog wel altijd druk met Kinkobra?

B_2_the_a
4 februari 2009, 02:44
ze hebben nog een hoop te doen daar dus ;)

Kinkobra is sinds half augustus einde verhaal voor mij, diverse redenen (zal ik hier niet neerzetten).

ben sinds oktober werkzaam voor The LOO en hier en daar wat andere schnabbels...

Dude
4 februari 2009, 13:27
En dan krijg je 't omgekeerde, zoals drummers die per se de kick uitversterkt willen omdat ze denken dat dat hoort. Dan moet ik dus een mic in de kick gooien en wat aan een gemute kanaal kloten totdat zij 't precies goed vinden klinken... dan moet ik er "niets meer aan doen!" en dat doe ik dan ook niet :D.


Hahahaha en door dat soort geluidsmannen ben ik het vertrouwen in jullie soort kwijt geraakt ;)

Ik twijfel zelf ook wel eens aan die gasten hoor, sta je te spelen tijdens de soundcheck, vraag je bv om beetje meer gitaar over monitor, je ziet hem wat doen maar hoort geen verschil, vraagt het nog een keer netjes en zeg uiteindelijk maar 'ja zo is het goed' terwijl het eigenlijk nog net zo kansloos is als daarvoor....

En zo heb ik zelf ook wel eens in volle overtuiging een geluidsman staan complimenteren om het zaalgeluid van mn gitaar om vervolgens te horen dat mijn schuif nog op 0 stond hahaha

madman
4 februari 2009, 13:42
En zo heb ik zelf ook wel eens in volle overtuiging een geluidsman staan complimenteren om het zaalgeluid van mn gitaar om vervolgens te horen dat mijn schuif nog op 0 stond hahaha
Hoeft dan ook geen onterecht compliment te zijn in een klein zaaltje ofzo;)

B_2_the_a
4 februari 2009, 13:51
En zo heb ik zelf ook wel eens in volle overtuiging een geluidsman staan complimenteren om het zaalgeluid van mn gitaar om vervolgens te horen dat mijn schuif nog op 0 stond hahaha

Niets mis mee, maakt niet uit hoe je het bereikt, als het geluid maar goed is ;)

Henri H
4 februari 2009, 14:15
.....
Ik twijfel zelf ook wel eens aan die gasten hoor, sta je te spelen tijdens de soundcheck, vraag je bv om beetje meer gitaar over monitor, je ziet hem wat doen maar hoort geen verschil, vraagt het nog een keer netjes en zeg uiteindelijk maar 'ja zo is het goed' terwijl het eigenlijk nog net zo kansloos is als daarvoor....
.....Dat heb ik ook vaak ja. Voel me vaak een "zeikerd" en heb dan zoiets van OK, laat maar.

B_2_the_a
4 februari 2009, 14:18
Wel leuk om te lezen dit, want veel geluidsmensen onder elkaar hebben zoiets van: ja die gitaristen zijn maar zeikerds, je veranderd niets en ze zijn tevreden....

Wat ik wel merk bij heel veel poppodia, gebrek aan goeie monitor mensen en apparatuur. Grafische eq voor elke monitor scheelt al een HEEEELEE hoop (wanneer goed afgesteld). Ik moet toegeven dat ik er zelf geen held in ben maar begin het wel elke keer beter te doen :)

Henri H
4 februari 2009, 14:29
.....
want veel geluidsmensen onder elkaar hebben zoiets van: ja die gitaristen zijn maar zeikerds, je veranderd niets en ze zijn tevreden....
.....Dat gevoel had ik ook al ja. :sneaky:
Sinds kort hebben we een "eigen" geluidsman.
Dat werkt toch wel net zo prettig.
Je weet veel beter wat je aan elkaar hebt.

B_2_the_a
4 februari 2009, 14:33
Jup
Die rol heb ik nu.... Werkt deels heerlijk en deels niet (af en toe discussies over wat de band showtechnisch wil en wat voor het geluid het beste is, helaas verlies je dat altijd van je werkgever ;))

Luke-wannabe
4 februari 2009, 14:34
Ik twijfel zelf ook wel eens aan die gasten hoor, sta je te spelen tijdens de soundcheck, vraag je bv om beetje meer gitaar over monitor, je ziet hem wat doen maar hoort geen verschil, vraagt het nog een keer netjes en zeg uiteindelijk maar 'ja zo is het goed' terwijl het eigenlijk nog net zo kansloos is als daarvoor....
Ja dat soort shit heb ik vaak meegemaakt. Echt zo irritant. Bij grotere podia vind ik het altijd lekker een beetje kick te hebben (ik speel drums), en dan 'draaien' ze, maar je hoort niks veranderen. En ik blijf maar vragen om meer kick, maar er gebeurd gewoon niks.
Zo irritant.. Ze gaan er gewoon blind van uit dat je een een of andere proleet bent die er toch niks van snapt. Sowieso vind ik sommige geluidsmensen echt flauwe chappies. Snap nou gewoon dat je iets voor de band doet en niet voor jezelf ofzo..

pimmetje
4 februari 2009, 15:07
Ja dat soort shit heb ik vaak meegemaakt. Echt zo irritant. Bij grotere podia vind ik het altijd lekker een beetje kick te hebben (ik speel drums), en dan 'draaien' ze, maar je hoort niks veranderen. En ik blijf maar vragen om meer kick, maar er gebeurd gewoon niks.
Zo irritant.. Ze gaan er gewoon blind van uit dat je een een of andere proleet bent die er toch niks van snapt. Sowieso vind ik sommige geluidsmensen echt flauwe chappies. Snap nou gewoon dat je iets voor de band doet en niet voor jezelf ofzo..Nou, dat vind ik idd een andere situatie. Dan heb je 't over je monitormix. Daar heeft een geluidsman eigenlijk weinig over te zeggen (totdat 't problemen veroorzaakt :D). De muzikant moet daarbij gewoon zeggen wat hij wil en krijgen indien technisch mogelijk.

En ook over het zaalgeluid vind ik dat een muzikant zeker wel een beetje aangeven hoe ze bepaalde dingen willen. Het publiek komt idd voor de band, niet voor de geluidsman.

Maar qua zaalgeluid zitten er vooral in hele kleine zaaltjes echt grenzen aan. Die sneller worden bereikt naarmate de band z'n volume verder voorbij het redelijke in de betreffende ruimte schroeft. De geluidsman moet niet proberen het geluid van de band te maken... gewoon goed door te versterken voor die ruimte. Maar daar moet de band dus wel de ruimte voor bieden...

en mijn ervaring (juist ook als muzikant, niet als geluidoproepkracht in een soos :D), is dat bands vaak door hun basisvolume in kleinere kroegen de geluidsman tot een zang-mixer degraderen.
Maar dan vervolgens wel klagen over kut-geluid van de hele band, waar die geluidsman dus geen invloed meer op uitoefent :stop:

De Beer
4 februari 2009, 15:13
Jup
Die rol heb ik nu.... Werkt deels heerlijk en deels niet (af en toe discussies over wat de band showtechnisch wil en wat voor het geluid het beste is, helaas verlies je dat altijd van je werkgever ;))Is heb het geluk met een band te werken die mijn inzicht behoorlijk vertrouwd. Daar gaat wel even overheen natuurlijk. Vooral veel lullen voor en vooral na shows helpt.
Als het "klikt" is dat al het halve werk.

Luke-wannabe
4 februari 2009, 15:24
@ Pimmetje:
Je hebt niet altijd een aparte monitor man. Soms word dat ook via aux op de FOH tafel geregeld.
Wat vaak ook zo is, is dat als een band over de PA heen blaast, in principe dus geen PA nodig is, alleen maar zangversterking (mits de mix zo goed is).

Waar ik het eigenlijk alleen maar over had is dat geluidsmensen soms zo arrogant en onaardig zijn, omdat ze er bij voorbaat al van uitgaan dat de muzikanten niet relaxed en cocky zijn. Maar vooralsnog heeft de muzikant vaak meer verstand dan hij van muziek dan hij, dus ik snap die attitude vaak niet.

Daarnaast heb ik ook met heel fijne geluidsmensen gespeeld die de boel prima voor elkaar hebben en ook nog eens heel aardig zijn.

Highway49
4 februari 2009, 15:31
Jup
Die rol heb ik nu.... Werkt deels heerlijk en deels niet (af en toe discussies over wat de band showtechnisch wil en wat voor het geluid het beste is, helaas verlies je dat altijd van je werkgever ;))

Wat is je uurtarief? :)

De Beer
4 februari 2009, 15:31
Daarnaast heb ik ook met heel fijne geluidsmensen gespeeld die de boel prima voor elkaar hebben en ook nog eens heel aardig zijn.Ik hoop dat ik me aangesproken mag voelen??? :listen:

Luke-wannabe
4 februari 2009, 15:45
Ik hoop dat ik me aangesproken mag voelen??? :listen:
Jij bent een aardige gast, maar jou 'kende' ik al, dus dan is dat sowieso anders.

pimmetje
4 februari 2009, 15:49
Waar ik het eigenlijk alleen maar over had is dat geluidsmensen soms zo arrogant en onaardig zijn, omdat ze er bij voorbaat al van uitgaan dat de muzikanten niet relaxed en cocky zijn. Maar vooralsnog heeft de muzikant vaak meer verstand dan hij van muziek dan hij, dus ik snap die attitude vaak niet.

Daarnaast heb ik ook met heel fijne geluidsmensen gespeeld die de boel prima voor elkaar hebben en ook nog eens heel aardig zijn.Ja, je hebt idd ook onder de geluidslui goede, slechte, aardige en zure.

Mijn ervaring is wel dat het scheelt als een geluidsman ook zelf muzikant is (geweest) en dat vaak live heeft mogen doen. Ze weten dan zoals je zegt ook wat van muziek naast geluid... en ze kennen dan het klappen van de zweep in een band. Andersom mag de muzikant zich soms wel iets meer verdiepen in wat problemen geeft voor geluidsmensen... naast de muziek ook aan het geluid denken dat je zonder PA neerzet.

Bij Sony zullen ze niet voor niets ooit de gewoonte hebben opgepikt om nieuwe verkopers eerst 3 maanden in een produktie-afdeling onder te brengen en nieuwe (hogere) produktiemedewerkers eerst 3 maanden bij verkoop.
Dat schijnt enorm te hebben gescheeld in de communicatie en daardoor in frustratie beide kanten op (minder verkopen van zaken die niet gemaakt kunnen worden en minder produktie van zaken die niet verkocht kunnen worden).

Alleen wil ik niet 3 maanden lang een geluidsman als muzikant bij m'n bandjes :D.

B_2_the_a
4 februari 2009, 15:52
Alleen wil ik niet 3 maanden lang een geluidsman als muzikant bij m'n bandjes :D.

Geef hem/haar dan een cowbell + kratje bier... Kan je nog lachen ook!

iWishmaster
5 februari 2009, 10:24
Toch vraag ik me het stiekem een beetje af: is het nou echt zo moeilijk?
Niet denegrerend naar geluidsmensen toe hoor, maar wanneer je de basiskennis hebt (mag je verwachten van een geluidsman), er de tijd voor kunt nemen (is er lang niet altijd, ok ...) en het systematisch aanpakt (zou hier het probleem liggen?) moet je toch altijd een gebalanceerde mix neer kunnen zetten?

Of liggen de problemen puur bij de communicatie met de band? Zijn er dan echt zoveel bands die hun eigen geluid niet voor elkaar kunnen krijgen? Ik bedoel, in een repetitieruimte stel je toch ook altijd eerst even de volumes en 'plaatsing van bandleden' op elkaar af? Ik kan me moeilijk voorstellen dat bands echt zo'n ramp zijn qua geluid. Ik hoor graag meer verhalen van geluidsmensen hier, over wat bands nu allemaal fout doen!

Ik heb me er onlangs over verbaast dat een geluidsman eenvoudigweg niet genoeg microfoons bij zich had. Nu lees ik met enorme verbazing een verhaal, dat een geluidsman geen reserve kabels bij zich heeft en de huidige kabel met tape aan elkaar zit. Een geluidsman die weigerde een gitaarversterker uit te versterken omdat hij vond dat 'ie niet mooi klonk. Dat zijn toch amateurs? Maar wel amateurs die net zoveel geld als de band zelf opstrijken...

bert k
5 februari 2009, 11:13
Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.
Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.

Kim Wilson
5 februari 2009, 11:15
Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.
Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.
Klopt helemaal Bert. Het is alleen jammer dat sommige van die amateurs niet het idee hebben dat ze nog veel moeten leren. :satisfie:

Highway49
5 februari 2009, 11:23
Als ik even (dom) vragen mag...leren op dit gebied kun je alleen maar door te doen, dat lijkt me duidelijk, en een punt waar iedereen het wel over eens is denk ik. Dan spreek ik ook alleen over de technische kant. De knoppen etc. Uiteraard moet je er ook gevoel en gehoor voor hebben. Dat laatste geld vooral (misschien zelfs alleen maar) voor de geluidsman van de zaal, de monitorman hoeft in principe alleen te doen wat 'm gevraagd wordt, tot op zekere hoogte.

Zoals ik zei: Leren door te doen.

Als ik die verhalen lees, begint het toch steeds meer te kriebelen om me in dit werk te verdiepen. Is de enige manier om mee te kijken met een geluidsman die bezig is? Ik heb namelijk weinig/geen vrienden die dit werk doen.

Hoe zou ik ermee kunnen 'oefenen'? Kleinere mengpaneeltjes en de principes etc ken ik wel. Maar als ik bijvoorbeeld monitoren in 4 of 5 verschillende groepen moet gaan verdelen sta ik al moeilijk te kijken denk ik.

keenoncoolstuff
5 februari 2009, 11:31
Ik bedoel, in een repetitieruimte stel je toch ook altijd eerst even de volumes en 'plaatsing van bandleden' op elkaar af?
Zonder hier alle bands over één kam te willen scheren:
Veel bands doen dit inderdaad, maar het maakt voor hen in veel gevallen geen ruk uit of de volumeknop in het repetitiehok op "standje oorlog" staat.
En als ze dan eenmaal op het podium staan zijn ze zó aan dit geluid gewend, dat dan al gauw de opmerking komt: "Ik wil graag alles op mijn monitor, en HARD!". En daarbij draaien ze dan rustig óók de volumeknop van hun versterker op maximaal.
Natuurlijk zijn er ook de nodige bands die dit wél snappen, en ook al op een beschaafd volume repeteren (al is het maar om hun eigen gehoor te ontzien), en dit ook bij een optreden handhaven. Maar zoals ik al eerder schreef: Die zijn helaas in de minderheid.

Over te weinig microfoons en kapotte apparatuur: Dit kun je als geluidsverhuurder simpelweg niet maken!
Ik mix niet vaak (jammer genoeg, want ik zou best vaker onderweg willen zijn). Maar ik heb wél een tas bij me met hoofdtelefoon, microfoons die in veel gevallen handig zijn, verloopjes, wat kabels, tape en noem maar op...
Gewoon omdat ik er zelf een hekel aan heb om te moeten zeggen dat het één of het ander niet werkt, niet lukt, kapot is of wat dan ook...
En over die betaling: tot nu toe is mijn gage altijd onder die van een gemiddeld bandlid gebleven... :(
Terwijl ik meestal al ver vóór de soundcheck aanwezig ben, wel nog help om de collega's van de geluidsverhuurder te helpen met afbouwen, en als de band pauzeert vaak nog probeer her en der wat puntjes op de spreekwoordelijke "i" te zetten.
Natuurlijk zou ik wel meer willen verdienen, maar dat is in het circuit waarin ik me op dit moment begeef niet mogelijk.

Groet, Rob.

pimmetje
5 februari 2009, 11:37
Als ik even (dom) vragen mag...leren op dit gebied kun je alleen maar door te doen, dat lijkt me duidelijk, en een punt waar iedereen het wel over eens is denk ik. Dan spreek ik ook alleen over de technische kant. De knoppen etc. Uiteraard moet je er ook gevoel en gehoor voor hebben. Dat laatste geld vooral (misschien zelfs alleen maar) voor de geluidsman van de zaal, de monitorman hoeft in principe alleen te doen wat 'm gevraagd wordt, tot op zekere hoogte.

Zoals ik zei: Leren door te doen.

Als ik die verhalen lees, begint het toch steeds meer te kriebelen om me in dit werk te verdiepen. Is de enige manier om mee te kijken met een geluidsman die bezig is? Ik heb namelijk weinig/geen vrienden die dit werk doen.

Hoe zou ik ermee kunnen 'oefenen'? Kleinere mengpaneeltjes en de principes etc ken ik wel. Maar als ik bijvoorbeeld monitoren in 4 of 5 verschillende groepen moet gaan verdelen sta ik al moeilijk te kijken denk ik.Dat in groepen verdelen en dergelijke is een kwestie van een paar keer doen. Dat snap je vrij snel en is naar mijn idee niet het moeilijkste aan geluid doen. Nog steeds gemakkelijk verkeerd te doen :D, maar op zich is dat een kwestie van ff opletten welk snoertje waar gaat en dat ook ff bijhouden.

Je kan met dat voorwerk ook wel de rest van de avond verneuken. Als je niet goed meteen bijhoudt welke monitorgroep voor wie is (liefst al via de technische rider wat op die groep moet) en wat op welk kanaal staat... dan ben je de rest van de avond de lul. En als je dat vaker hebt, ben je waarschijnlijk gewoon een lul :D

Er zijn ook wel boeken over... maar ik heb idd meer gehad aan 't afkijken bij mensen en dat ze dan soms vertelden wat ze deden en waarom. Het opsporen van irritante frequenties e.d...
De boeken geven wel vaak al een beetje een goede manier van werken aan... een logische volgorde en dergelijke. Maar 't is net als je taak als muzikant toch iets dat je moet leren door ook te horen wat je actie voor effect heeft.

Wat dat betreft veel geleerd van heel veel op m'n bek gaan bij een eigen band toen we net een eigen PA hadden gekocht. Kolere, wat hebben we toen vaak een boel echt dom, lelijk en fout gedaan. Maar 't ging wel hard :D.

iWishmaster
5 februari 2009, 11:41
Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.
Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.

Dit hoeft ook niet erg te zijn. Ik heb beide mogen aanschouwen (bij een bandje van vrienden): een hobby-geluidsman die voor een paar honder euro geen super geluid neerzette, maar wel gewoon alles hoorbaar en in balans. Anderszijds een redelijk professioneel bedrijf dat boven de 1000 euro vroeg terwijl ik de hele avond geen gitaar of 2e zang gehoord heb.

Het kan dus WEL.

Dude
5 februari 2009, 20:24
En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.

Wil ik toch even stevig ontkennen.... hoe vaak je wel niet van kroeg eigenaren verhalen hoort over het gepruts van beginnende bands, wij merken vaak dat kroegeigenaren stug en kritisch zijn maar ik heb in de loop van de tijd wel geleerd dat dat komt doordat veel bands het voor anderen verzieken met hun wannabee ster allures / uren durende soundchecks / totaal geen rekening houden met wensen van kroeg enof publiek / afbouwen alsof het hun eigen oefenruimte is etc etc etc.....

Ken heel wat kroeg eigenaren die het 'donderdagavond komen bewijzen wat je kan eer je op vrijdag/zaterdag mag spelen' principe aanhouden en toch zie je steeds dezelfde bands terug komen in de weekenden.

Han S
5 februari 2009, 20:37
Wat jammer is, is dat veel mensen elkaar niet begrijpen of niet willen begrijpen. Als een band zich nu eens een uurtje in de problematiek zouden verdiepen van de geluidsman, dan was er veel gewonnen en dat is rechtstreeks in het voordeel van de band.

De geluidsjongens zijn vaak ook muzikant en weten wel hoe het werkt op een podium. Je zou eens moeten horen wat er op een willekeurige microfoon aan overspraak, bijvoorbeeld de overheads van het drumstel.

De heel veel gebruikte SM57 en 58 heeft ook niet bepaald een mooie 'off axis response' zoals dat heet en wat inhoudt dat geluiden er in terecht komen van andere geluidsbronnen als waar die microfoon voor is bedoeld lelijk klinken.

Vervang je die 57's en 58's door bijvoorbeeld Beyer M201's en M88's dan is je geluid zomaar een heel stuk beter voor elkaar te krijgen, maar die zijn dan wel een stuk duurder en kwetsbaarder, want een M88 van tegen de 300 euro moet je niet laten stuiteren.

Ik moest het geluid doen van een engelse band in een grote zaal met een groot podium. Op dat podium was het volume zodanig dat je er met elkaar kon praten tijdens het spelen. En dan kun je met de zaaltafel dus doen wat je wilt. maximale controle gegarandeerd.

Als je dus de indruk hebt dat de geluidsman kundig is en serieus, volg dan zijn adviezen op en je zult in de zaal een stuk beter klinken. Heb je de indruk dat de geluidsman een oetlul is die niet weet waar hij het over heeft, dan heb je vette pech en komt het niet meer goed.

skanky
5 februari 2009, 21:00
De heel veel gebruikte SM57 en 58 heeft ook niet bepaald een mooie 'off axis response' zoals dat heet en wat inhoudt dat geluiden er in terecht komen van andere geluidsbronnen als waar die microfoon voor is bedoeld lelijk klinken.

Vervang je die 57's en 58's door bijvoorbeeld Beyer M201's en M88's dan is je geluid zomaar een heel stuk beter voor elkaar te krijgen, maar die zijn dan wel een stuk duurder en kwetsbaarder, want een M88 van tegen de 300 euro moet je niet laten stuiteren.


Han, dat heeft geen fuck met dit topic te maken. We weten nu wel dat je beyer-geil bent, en ja ze klinken an sich ook mooier dan 57's en 58's. Maar als je met 57's en 58's geen goede sound neer kan zetten dan kan je dat met de Beyers ook niet.
Het gaat niet om de keuken maar om de kok!

B_2_the_a
5 februari 2009, 21:08
Skanky, hier ben ik het niet mee eens...
Ik heb 1x het geluk gehad om met dergelijke microfoons te werken, dit maakt het geluid veel beter handelbaar!

Het ligt natuurlijk ook aan de kok, maar het verschil tussen afval lidl vleesch en vleesch van een goede slager, maakt ook een HEEL groot verschil.

Han S
5 februari 2009, 21:17
Han, dat heeft geen fuck met dit topic te maken. We weten nu wel dat je beyer-geil bent, en ja ze klinken an sich ook mooier dan 57's en 58's. Maar als je met 57's en 58's geen goede sound neer kan zetten dan kan je dat met de Beyers ook niet.
Het gaat niet om de keuken maar om de kok!

Je mist mijn punt, het gaat niet per sé over Beyers, met Sennheiser MD441's zou het ook veel beter gaan, maar ook met 57 en 58's kan het prima klinken. Mijn punt is dat sommige bands zo achterlijk veel lawaai maken op een relatief klein podium dat je in de problemen komt met de overspraak. En dan zou je beter een hyper als de M88 kunnen hebben of een super als de MD441. Maar ook de €50 Samson CO2 heeft een veel mooiere OAR als de 57 en is bovendien ook nog hardstikke rejective.

Maar als een band op het podium de nodige discipline toont is het allemaal geen probleem en kun je met een goedkoop setje instapmicrofoons nog prima werken.

Edit: en idd ben ik zeer onder de indruk van Beyer, maar ik ben daarin bepaald niet alleen. Onlangs is de M160 een stuk duurder geworden en daar klagen ze over in Amerika. Dat krijg je er van als iedereen gaat lopen raven over de M160, ze zitten bij Beyer niet te slapen. :D

skanky
5 februari 2009, 21:20
Tuurlijk klinkt het over het algemeen beter. Ik heb ook echt met alle soorten microfoons uit allerlei verschillende prijsklassen gewerkt. Ik werk meestal ook met 57's en 58's en ik krijg daar ook gewoon een hele vette sound mee.
Maar het lijkt alsof Han aandelen Beyer Dynamik heeft en een hekel aan Shure. Hij loopt ze continu op te hemelen alsof meneer Beyer God zelf is.
Dat de 57 en de 58 industry standards zijn is echt niet alleen door de marketing. Ze klinken voor hun prijs prima en ze zijn niet kapot te krijgen.
Als het slechte microfoons zouden zijn dan zouden ze echt niet zoveel gebruikt worden.

Maar het belangrijkste van een PA is de instelling van de speakercontroller. Je kan nog zulke mooie microfoons hebben maar als je delaytijden en je crossovers niet kloppen klinkt het allemaal kut. Als de controller goed ingesteld staat heb je zelfs de FOH-EQ niet meer nodig.

Han S
5 februari 2009, 21:28
Tuurlijk klinkt het over het algemeen beter. Ik heb ook echt met alle soorten microfoons uit allerlei verschillende prijsklassen gewerkt. Ik werk meestal ook met 57's en 58's en ik krijg daar ook gewoon een hele vette sound mee.
Maar het lijkt alsof Han aandelen Beyer Dynamik heeft en een hekel aan Shure. Hij loopt ze continu op te hemelen alsof meneer Beyer God zelf is.
Dat de 57 en de 58 industry standards zijn is echt niet alleen door de marketing. Ze klinken voor hun prijs prima en ze zijn niet kapot te krijgen.
Als het slechte microfoons zouden zijn dan zouden ze echt niet zoveel gebruikt worden.

Maar het belangrijkste van een PA is de instelling van de speakercontroller. Je kan nog zulke mooie microfoons hebben maar als je delaytijden en je crossovers niet kloppen klinkt het allemaal kut. Als de controller goed ingesteld staat heb je zelfs de FOH-EQ niet meer nodig.


Je zou een Amerikaan kunnen zijn, die zijn ook allemaal zo gek van Shure en ik moet toegeven dat de SM7 een mooie microfoon is. De 57 en 58 zijn standaard omdat ze idiotproof zijn en goedkoop. Die amerikanen zijn ook al zo gek van de SM81. Geef mij dan maar een C451 of een KM84, een stuk duurder maar ook veel mooier, ook live. Maar heb jij wel eens met Sanken gewerkt? CU41 of CU31/32? Dat is pas mooi.

En idd heb ik drie Shure microfoons die ik nooit gebruik. :D

skanky
5 februari 2009, 21:31
Ik heb afgelopen zaterdag het nieuwe bandje van Marlies van Idols gedaan. Een erg goede band maar ze stonden behoorlijk hard op het podium. Ik heb echt standaard mics gebruikt (57's/58's ed) Maar ik heb absoluut geen last gehad van de overspraak, als je de mics goed plaatst heb je geen probleem. De drummer sloeg zo hard dat ik de overheads bijna uit had staan en ik de snare ook bijna niet hoefde open te zetten omdat ie door de andere microfoons wel opgepikt werd. Dus alleen de kick en de toms stonden flink open.
Ik had alleen gates op de toms, en dat werkte prima.

Ook de gitaren stonden behoorlijk hard op het podium, ik heb de kanalen een beetje open gezet, maar dat was meer voor de sound.

Dus als de band op het podium zo hard staat is er ook een prima sound te maken, je moet alleen iets anders te werk gaan. Ik ben met alles op inf. begonnen en daarna eerst de lead vocals open gezet en toen de balans gaan maken in relatie tot de lead vocals.

berolios
5 februari 2009, 21:35
Nou, ik zal ook weer eens op wat losse flodders reageren...

[...]Als je dus de indruk hebt dat de geluidsman kundig is en serieus, volg dan zijn adviezen op en je zult in de zaal een stuk beter klinken. Heb je de indruk dat de geluidsman een oetlul is die niet weet waar hij het over heeft, dan heb je vette pech en komt het niet meer goed.
Helaas waar... Een show is zo sterk als de zwakste schakel... En niet iedereen zit op hetzelfde niveau... zo is dat met muzikanten, zo is dat nog VEEL erger met audio-techneuten... Soms zie je wel dat goede muzikanten (meestal als hobby) in het kleine circuit blijven spelen, vaak naast het reguliere werk... maar als je als audio-techneut een beetje snapt waar je mee bezig bent, dan ontgroei je de cafe's en buurtzalen ontzettend snel !! Ook als je maar een paar klusjes per maand doet naast je werk, zit je dan toch steeds in het hogere circuit.

Het is geen stelregel, maar over het algemeen zetten de 'duurdere' / 'grotere' en 'meer ervaren' techneuten gewoon veel betere kwaliteit neer. En dan heb ik het niet alleen over geluidskwaliteit, maar ook over de manier/ rust van werken. Helaas zijn deze mensen dus meestal ver te zoeken in het kleinere circuit.


Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. [...] Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.
Verder in de context van wat ik al eerder zei... helaas geldt maar al te vaak wat techneuten betreft: if you pay peanuts, you'll get monkeys :D:D... uitzonderingen zijn er... maar ze zijn niet talrijk.


[...]De geluidsman moet niet proberen het geluid van de band te maken... [...]
NIET mee eens !!! Ligt maar helemaal aan de context... een goede mixer functioneert als een 'producer' die live meegaat. Het optreden gaat om het overbrengen van muziekn... en mixers die hun vak verstaan weten precies de juiste sfeer/ feel neer te zetten... en daar komt echt wel wat meer bij kijken dan alleen maar 'koud' een bandje uitversterken... En ik spreek uit ervaring !!
:metal:


[...] en dan 'draaien' ze, maar je hoort niks veranderen. En ik blijf maar vragen om meer kick, maar er gebeurd gewoon niks.[...]
Je moet je goed realiseren dat je pas na een bepaalde 'grenswaarde' een geluid kunt waarnemen. Stel je voor dat ik in een druk cafe iets tegen je fluister... dat ga je niet horen als ik niet harder tegen je spreek... er is een grenswaarde vanaf wanneer je me kunt horen... en hoewel ik ook al eerder tegen je sprak, hoorde je dat niet, omdat het simpelweg niet 'hard' genoeg was.

Zo werkt het exact hetzelfde met monitors in het voorbeeld dat je schetst... het zit er misschien wel in, maar het is niet hard genoeg voor jou om het goed te horen. Als monitor-techneut ga je ook niet direct iets op standje oorlog erin draaien als er ergens om gevraagd wordt (je maakt vooral je eigen werk lastig als je dat als MON tech zou doen)... je begint rustig en draait het steeds harder, totdat het OK is...

Gewoon doorvragen dus... COMMUNICEREN !!!


[...] Als ik die verhalen lees, begint het toch steeds meer te kriebelen om me in dit werk te verdiepen. Is de enige manier om mee te kijken met een geluidsman die bezig is? Ik heb namelijk weinig/geen vrienden die dit werk doen.

Hoe zou ik ermee kunnen 'oefenen'? Kleinere mengpaneeltjes en de principes etc ken ik wel. Maar als ik bijvoorbeeld monitoren in 4 of 5 verschillende groepen moet gaan verdelen sta ik al moeilijk te kijken denk ik.

Leuke post (!) :D:D. Eerste tip die ik je kan geven is... schrijf je in op DIT (http://www.licht-geluid.nl/forum/) forum en maak vooral gebruik van de overdaad aan informatie die hier te vinden is. Vooral het 'newbie/ starters' gedeelte zul je veel aan kunnen hebben !!

Zoek gewoon een goede techneut waarmee je een paar keer mee kunt gaan... alles opbouwen en afbreken... zelf doen... daar leer je het meeste van.

skanky
5 februari 2009, 21:36
Je zou een Amerikaan kunnen zijn, die zijn ook allemaal zo gek van Shure en ik moet toegeven dat de SM7 een mooie microfoon is. De 57 en 58 zijn standaard omdat ze idiotproof zijn en goedkoop. Die amerikanen zijn ook al zo gek van de SM81. Geef mij dan maar een C451 of een KM84, een stuk duurder maar ook veel mooier, ook live. Maar heb jij wel eens met Sanken gewerkt? CU41 of CU31/32? Dat is pas mooi.

En idd heb ik drie Shure microfoons die ik nooit gebruik. :D

Ik ben helemaal niet gek van Shure, ik vind het gewoon prima microfoons. En ja ik gebruik ook regelmatig m201's en m88's. Als overheads heb ik altijd een setje SP B1's mee, klinken uitstekend live. En ik ben ook geen fan van de sm81, geef mij ook maar de 451 of (1)84's.
Maar voor gitaarversterkers blijf ik bij de combi van een 57 en een 421, ik krijg met die combinatie een vettere sound dan met een m201 of een m88.
Ik heb het nu trouwens alleen over PA werk, in de studio gebruik ik weer andere mics.

Maar Han, ik heb de Sanken helaas nog nooit gehoord. Ik ben wel een fan van Schoepps CMC's, fantastische microfoons.

berolios
5 februari 2009, 21:40
[...] Dus als de band op het podium zo hard staat is er ook een prima sound te maken [...]

Dit zou ik zeker niet als een gegeven willen beschouwen en ik zou het hier ook niet te hard roepen, want je slaat je eigen ruiten in als je nog een keer een discussie hierover hebt ;)...

In sommige gevallen/ zalen is er wellicht met een hard podiumgeluid nog redelijk goed te werken. Maar in VERREWEG de meeste gevallen is een hard podiumgeluid DESASTREUS voor de controle die je als audio-tech hebt... en dus ook voor het uiteindelijke geluid !!! Je bent dan meer schade aan het beperken, dan sound aan het maken en daar pas ik voor... dat heeft niks meer met creativiteit te maken... bellen ze maar iemand anders... sorry...

skanky
5 februari 2009, 21:42
Dit zou ik zeker niet als een gegeven willen beschouwen en ik zou het hier ook niet te hard roepen, want je slaat je eigen ruiten in als je nog een keer een discussie hierover hebt ;)...

In sommige gevallen/ zalen is er wellicht met een hard podiumgeluid nog redelijk goed te werken. Maar in VERREWEG de meeste gevallen is een hard podiumgeluid DESASTREUS voor de controle die je als audio-tech hebt... en dus ook voor het uiteindelijke geluid !!! Je bent dan soms meer schade aan het beperken, dan sound aan het maken en daar pas ik voor... sorry...

Je hebt gelijk, het is geen gegeven. Ik had moeten zeggen:

als de band zo hard staat kan je soms ook een prima sound maken.

berolios
5 februari 2009, 22:02
<<<< OFF-TOPIC >>>>

Wat die mics betreft... dat past in mijn ogen ook niet in dit topic, maar alleh... eentje dan:

Ik zeg: zoveel mixers, zoveel wensen....

Ik kan PRIMA uit de voeten met Shure mics... Een SM58 op zang word ik nog altijd erg blij van, nog altijd 1000 x beter dan 95% van de anderen. Een Beta 57 kan ook, dat is een hyper-nier en heeft dus wat minder last van overspraak, vind hem klankmatig net iets minder. Een SM57 is voor mij echt een werkpaard, zeker wat percussie betreft. Maar ook op snare heb ik nog maar weinig goede alternatieven gevonden. Dan de Beta 52... da's toch wel mijn favoriet op kick...

Ik heb laatst twee paartjes Earthworks SR-25's (http://www.earthworksaudio.com/16.html) gekocht voor live gebruik (OH en snare)... nou, je weet niet wat je hoort !! Ik was eerder altijd weg van AKG C414's of Neumann KM 140's op OH, maar met deze mics ging echt een wereld voor me open. Het zal best zo zijn dat er andere mixers zijn die er geen bal aan vinden (ben ze nog niet tegen gekomen ;))... maar daar trek ik me geen zak van aan. Ook in de studio staan ze hun mannetje trouwens, heb er laatst akoestische gitaar voor opgenomen voor een single die eind deze maand uitkomt... werkte echt goed !! Ik kan dus iedereen aanraden deze mics eens uit te proberen... maar dat terzijde... Ach ja... ik kan nog wel uren doorlullen over mics en combi's die ik tegek vind...

Maar wat ik vooral wil zeggen is dat OAR een van de laatste dingen is waar je je live druk over moet maken in mijn ogen. Voor mij bepaalt het klankkarakter van een mic, alsook het pick-up pattern mijn mic-keuze... en zeker niet in de eerste plaats OAR. Als je echt veel last hebt van (lelijke) overspraak, dan zijn er in mijn optiek 1001 dingen die je eerder moet/ kunt aanpakken om het beter te maken. Persoonlijk wil ik geisoleerde instrumenten binnen krijgen (even afgezien van drums natuurlijk)... ook live... dat geeft een veel werkbaardere situatie dan de 'alles tegelijk en overal doorheen versterken' aanpak... dat werkt soms ook... maar meestal niet...

0,02
<<<< OFF-TOPIC >>>>

Han S
5 februari 2009, 23:12
Maar wat ik vooral wil zeggen is dat OAR een van de laatste dingen is waar je je live druk over moet maken in mijn ogen.

Dat is een van de dingen die je dus wel serieus moet nemen want live moet je dus wel alles te gelijk doorversterken. De SM57 kan geweldig zijn op snare, maar dat kunnen nog veel meer microfoons. Maar als je een hat basher hebt, is het je dan wel eens opgevallen hoe smerig en hard die hi hat kan klinken op die snare mic? Dat heeft alles te maken met de OAR van de 57 en dan heb je helaas een andere nodig, of je moet genoegen nemen met dat geluid.

Het is een moeilijk vak, heb je wel eens een M160 gebruikt op blazers? Hyper cardioid en dan heb je het over vet klinken. Of een MD441 op tenor sax?

Luke-wannabe
5 februari 2009, 23:23
Je moet je goed realiseren dat je pas na een bepaalde 'grenswaarde' een geluid kunt waarnemen. Stel je voor dat ik in een druk cafe iets tegen je fluister... dat ga je niet horen als ik niet harder tegen je spreek... er is een grenswaarde vanaf wanneer je me kunt horen... en hoewel ik ook al eerder tegen je sprak, hoorde je dat niet, omdat het simpelweg niet 'hard' genoeg was.

Zo werkt het exact hetzelfde met monitors in het voorbeeld dat je schetst... het zit er misschien wel in, maar het is niet hard genoeg voor jou om het goed te horen. Als monitor-techneut ga je ook niet direct iets op standje oorlog erin draaien als er ergens om gevraagd wordt (je maakt vooral je eigen werk lastig als je dat als MON tech zou doen)... je begint rustig en draait het steeds harder, totdat het OK is...

Gewoon doorvragen dus... COMMUNICEREN !!!
Ik heb het echt een stuk of 5 keer gevraagd waarbij ze hem elke keer harder deden. Normaal lukt het wel altijd, maar ik denk echt dat zij gewoon zoeits hadden van 'we doen alsof'. En geloof me, ik ben altijd degene die voor communiceren, maar uiteindelijk houd het natuurlijk op!

berolios
5 februari 2009, 23:30
[...] De SM57 kan geweldig zijn op snare, maar dat kunnen nog veel meer microfoons. Maar als je een hat basher hebt, is het je dan wel eens opgevallen hoe smerig en hard die hi hat kan klinken op die snare mic? Dat heeft alles te maken met de OAR van de 57 en dan heb je helaas een andere nodig, of je moet genoegen nemen met dat geluid.[...]
Klopt... maar zoals ik al zei: even afgezien van drums ;)...
Van een 201 vind ik de OAR wel mooier, maar die vind ik gewoon minder bruikbaar in de mix... ik mis het explosieve van een SM 57, die penetreert toch beter (daarom wil mijn vriendin ook zo'n mic :blast:). Overmorgen speel ik weer met Gare du Nord in het theater... dan ga ik eens een SR-25 op snare top en bottom proberen :D:D:D... I'll let you know !

Adios

berolios
5 februari 2009, 23:33
Ik heb het echt een stuk of 5 keer gevraagd waarbij ze hem elke keer harder deden. Normaal lukt het wel altijd, maar ik denk echt dat zij gewoon zoeits hadden van 'we doen alsof'. En geloof me, ik ben altijd degene die voor communiceren, maar uiteindelijk houd het natuurlijk op!
Ja, heel vervelend... dan komen we weer uit bij:

[...]Heb je de indruk dat de geluidsman een oetlul is die niet weet waar hij het over heeft, dan heb je vette pech en komt het niet meer goed.

Han S
6 februari 2009, 00:07
De SM57 penetreert beter, die is sigwaardig!

Maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en zo moet het ook zijn, het gaat niet om wat je hebt maar wat je er mee kan. Over het algemeen zie je dat de vakbroeders het over veel zaken wel eens zijn, al blijft er altijd veel over wat je niet weet. Skanky gebruikt B1's als OH en dat werkt goed bij jazz en wat zachtere drummers, bij het harde werk vind ik ze wat minder als OH.

Bij extreme dingen merk je pas echt goed wat een microfoon wel of niet kan, zo had ik een rockband en iemand wilde per sé percussie doen terwijl hij tussen de gitaar en de drums stond, een shakertje. En ook de M88 kreeg dat niet voor elkaar terwijl het toch een hyper is. De MD441 lukte het ook niet, condensators waren helemaal out of the question, veel teveel bleed. Wat is wijsheid? Ten einde raad een oude M260 gepakt en bingo, prima bruikbaar geluid en prettig klinkende bleed.

Maar die tijd heb je wel in de studio, maar niet op een festival. Het is dus goed om al die kennis en ervaring te delen en op je harde schijfje daar in de bovenkamer op te slaan. Morgen om half een Danny Lademacher, ik ben benieuwd.

Highway49
6 februari 2009, 01:45
Danny Lademacher, die was afgelopen zaterdag bij ons in 'het dorp' :) In 'De Teerkamer' te Woudrichem. Al meerdere malen zelf daar gestaan, en binnenkort weer, stelt ook niet heel veel voor, knap dat ze hem hebben weten te strikken. Ken de eigenaar van de tent/kroeg wel aardig, misschien kijken of ik daar niet eens met het geluid mee kan spieken om wat te leren....

Helaas kon ik er niet bij zijn bij Lademacher...was erg benieuwd eigenlijk!

iWishmaster
6 februari 2009, 11:04
Wat jammer is, is dat veel mensen elkaar niet begrijpen of niet willen begrijpen. Als een band zich nu eens een uurtje in de problematiek zouden verdiepen van de geluidsman, dan was er veel gewonnen en dat is rechtstreeks in het voordeel van de band.
Ik zou dat als muzikant zijnde graag doen, maar hoe? Ik weet redelijk veel van audio en de techniek die erachter zit, maar ik heb erg weinig praktijk-ervaring: die is beperkt tot volume's afstemmen in een klein kroegje (precies 2x gedaan) en elke week soundcheck in de oefenruimte. Wat moet ik nu doen om hiermee meer vertrouwd mee te raken? Dan bedoel ik niet het vak geluidsman: maar het vak 'werken met de geluidsman'. Want ik ben na mijn ervaringen (gering, maar vrijwel allemaal zeer slecht) ZEER wantrouwig tegenover deze mensen!


Als je dus de indruk hebt dat de geluidsman kundig is en serieus, volg dan zijn adviezen op en je zult in de zaal een stuk beter klinken. Heb je de indruk dat de geluidsman een oetlul is die niet weet waar hij het over heeft, dan heb je vette pech en komt het niet meer goed.
Dus wanneer ik een slechte geluidsman tegenkom, heb ik 2 opties:
1. Mijn spullen inpakken en niet optreden: ik niet blij, kroegbaas niet blij. Geluidsman krijgt toch wel betaald.
2. Optreden met zwaar kutgeluid neerzetten: ik niet blij, kroegbaas niet blij. Geluidsman krijgt toch wel betaald.
In beide gevallen hoef ik niet meer terug te komen in die kroeg. Mijn band wordt bestempeld als zijnde 'kutband' en kom niet meer aan de bak, terwijl de geluidsman lives to fuck up another gig. Want wij als nieuw metalbandje, allemaal rond de 20 komen een stuk minder geloofwaardig over als de 'vakman' van een jaar of 30 die dit in eigen woorden 'al jaren doet'.
Ik wil weten hoe ik er het beste van kan maken in zo'n situatie!

Han S
6 februari 2009, 11:19
Het is een moeilijk vak en ik zeg altijd dat je voetballen ook niet kunt leren. Je hebt daar talent voor en dat ga je ontwikkelen. Je kunt ook niet zeggen: ik word F1 coureur, want dat kun je nergens leren, dat moet je in je hebben en ontwikkelen. Dat ligt op een ander nivo als het geluid doen in een jeugdcentrum, maar ook daar moet je gevoel voor hebben, heb je dat niet dan is het niet anders, maar je zult het nooit echt goed kunnen doen.

Dan is een heel belangrijk aspect je sociale vaardigheden. Ik heb geluidsmensen meegemaakt die echt helemaal nergens van in de stress raken en buitengewoon goed met mensen kunnen omgaan. Want een bandje dat moet optreden is altijd en beetje gespannen en dat is ook geen probleem. Het wordt wel een probleem als de dienstverlener daar niet mee kan omgaan.

En dan de techniek, dat is voor de meesten wel te leren, de ervaring krijg je door vallen en opstaan en een heel belangrijk deel daarvan is de microfoonkennis. Je moet weten welke microfoon je het beste kunt pakken en waarom. En dan weten hoe en waar je hem plaatst want een paar centimeter verschil maakt er een andere microfoon van.

skanky
6 februari 2009, 11:27
Dan is een heel belangrijk aspect je sociale vaardigheden. Ik heb geluidsmensen meegemaakt die echt helemaal nergens van in de stress raken en buitengewoon goed met mensen kunnen omgaan. Want een bandje dat moet optreden is altijd en beetje gespannen en dat is ook geen probleem. Het wordt wel een probleem als de dienstverlener daar niet mee kan omgaan.


+99999
Het is als geluidstechnicus heel belangrijk om rust uit te stralen en de band het gevoel te geven dat je alles onder controle hebt. Natuurlijk moet je dat ook hebben, maar mocht het eens spannend worden dan moet je dat de band nooit laten merken. Zij worden daar ook onrustig van en zal er niet beter van spelen.
Maar hoe meer ervaring je hebt, hoe minder stress je zal ervaren.

QueenSRVJW
7 februari 2009, 11:43
Gisteren nog. Het was talentenjacht van de Winkler Prins, Veendam. Ik plug mijn gitaar in, geef aan dat ik op de monitor de gitaar niet hoor en hij doet er wat aan zodat ik wel wat hoor. Zijn we net anderhalve minuut aan het spelen hoor ik mezelf niet meer en na gesprekken achteraf hoorden ze mij ook niet. Ik heb het hele nummer wat staan gebaren en met een docent muziek bij mijn versterker gestaan. Het was mijn eerste optreden en ik wilde een beetje laten zien dat ik iets kon op de gitaar, maar volgens mij had de geluidsman andere plannen...

jonesd
7 februari 2009, 12:03
Over het algemeen heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen. Ik heb ook gemerkt dat wij, sinds we met de band eens echt werk hebben gemaakt van ons podiumgeluid, het eigenlijk nooit mis kan gaan. Wij zijn zo een hele middag bezig geweest met de gitaarversterkers naast elkaar te zetten en zo af te stellen dat het geheel lekker klinkt en we toch niet in elkaars weg zitten. Dan heb je ook geen gigantisch volume nodig.

Het enige wat mij soms stoort zijn monitor mixers die in mijn plaats beslissen wat ik wel en niet wil horen. Heb het onlangs nog eens meegemaakt dat we beginnen spelen en mijn gitaar echt oerend hard op de monitor zit. Ik hoorde bijna niets meer van de rest van de band (wat voor mij belangrijker is dan mijn eigen gitaar, zelfs op een heel zacht volume haal ik die nog wel uit de mix)

Na een paar keer teken doen, was het wel snel opgelost dus echt een slechte ervaring is het ook niet. Achteraf even met die monitormixer gepraat en die kon bijna niet geloven dat ik voldoende had aan mijn amp die achter mij op de grond stond. Tja, leve de beamblockers zeker...

madman
7 februari 2009, 13:31
Tja, leve de beamblockers zeker...
Amen to that!

pimmetje
7 februari 2009, 13:39
Dan is een heel belangrijk aspect je sociale vaardigheden. Ik heb geluidsmensen meegemaakt die echt helemaal nergens van in de stress raken en buitengewoon goed met mensen kunnen omgaan. Want een bandje dat moet optreden is altijd en beetje gespannen en dat is ook geen probleem. Het wordt wel een probleem als de dienstverlener daar niet mee kan omgaan.Ja, dat deel van het vak is idd ook belangrijk. Vooral in een kleinere omgeving is zo'n geluidsgozer vaak genoeg in z'n eentje. De band per definitie niet.

Hoe vaak je dan niet zo'n figuur hebt dat gaat proberen echt sociaal aansluiting te vinden bij de band als vriendengroep... niet te geloven. Niet dat wij als band te verrot zijn om ff een praatje met zo'n figuur te maken en een drankje te drinken. Op zich leuk zelfs. En vooral ook nuttig als je dan op een ontspannen manier alvast een beetje kan doornnemen wat de voorkeuren en verwachtingen die avond zijn.

Maar zo'n behoeftige die echt aansluiting probeert te vinden alsof we al jaren met elkaar optrekken of direct z'n hele CV in de vorm van grappige anekdotes komt overleggen... nee dank je. Vooral omdat 't dan allemaal "je had erbij moeten zijn" anekdotes zijn.
Dan heb ik altijd meteen twijfels over de verdere kundigheid van zo'n kerel... en volgens mij vaker terecht dan niet :D.

Liquid_Metal
7 februari 2009, 15:39
Ik denk dat het voor een band ook belangrijk is dat ze weten wat ze willen en kunnen en mogen. Ik stoor me namelijk best wel eens aan het volume van onze bassist. Maar hoe komt dat: hij staat er vlak voor, waarbij z'n geluid nog niet 'uitgesmeerd' is, en ik sta wat verder, waarbij het dus veel ruimer overkomt (en dus harder). Ik vraag 'm eigenlijk elke repetitie weer of het wat zachter kan, maar dan 'gaat ie zeiken dat 'ie zichzelf niet hoort'. En waarschijnlijk is dat oprecht. Ik moet dat op een manier oplossen waardoor we allebei tevreden zijn. Als dat lukt, moet zoiets ook in een live-situatie kunnen. Want het gaat in dit geval om inzicht en, zoals Han al zei, sociale vaardigheden. Meestal kom je daar wel een eind mee: aan de geluidsman zéggen wat je wilt horen. En sommige zijn inderdaad stubborn. "Ze hebben jaren ervaring en wij niet, dus zij weten wel hoe het moet klinken." Dat is ten dele ook waar, maar zij kennen onze sound niet en ik denk dat dáár ook een groot probleem zit. Niet iedere band wil op dezelfde manier gemixt worden en een band weet meestal zelf goed hoe ze zichzelf willen horen.
Het feit dat de meeste muzikanten altijd net wat harder willen dan de andere bandleden spreekt denk ik ook niet in ons voordeel. Ik heb namelijk gauw de neiging mijn eigen vocals en gitaar, in de studio, harder te draaien. Misschien dat geluidsmensen dat weten en dat er daardoor problemen ontstaan?