PDA

View Full Version : Wat zijn je ervaringen met geluidsmensen?



Pagina's : 1 2 3 4 [5]

FruscianteFan
9 mei 2012, 10:03
Dat heb ik idd ook overwogen, maar ik heb slechte ervaringen met feedback daarmee. Dat is een stuk slechter controleerbaar als het zowel van voor als van achter komt.

Verder maak ik in dergelijke situaties natuurlijk de afweging of het echt nodig is. Ik hoorde mezelf prima, het was alleen niet lekker in balans. En dat is niet iets waar ik de geluidsman mee lastig wil vallen, zeker niet voor een optreden van 30 minuten :)

lindstrom
9 mei 2012, 10:22
Verder maak ik in dergelijke situaties natuurlijk de afweging of het echt nodig is. Ik hoorde mezelf prima, het was alleen niet lekker in balans. En dat is niet iets waar ik de geluidsman mee lastig wil vallen, zeker niet voor een optreden van 30 minuten :)

Kijk, nu sla je de spijker op zijn kop. voor 30 min is het gewoon even doorbijten. en,... zolang je jezelf kunt horen is er geen man overboord en zeker niet nodig om je amp harder te zetten.

Uit een monitor kun je ook een goed beeld krijgen van je geluid dat de zaal ingestuurd wordt. je kunt hiermee dan nog wat aanwijzingen geven kwa eq.
Voor mij altijd een houvast om toch nog iets invloed te hebben in het zaalgeluid. kom het helaas nog vaak tegen dat geluidsmensen geen idee hebben van een lekkere gitaarsound en dus maar een hoop treble erin draaien daar waar je mids en laag wilt horen.

Kim Wilson
9 mei 2012, 10:28
Nou, mijn ervaring is toch vooral dat het monitorgeluid absoluut niet te vergelijken is met het geluid wat de zaal ingestuurd wordt.

lindstrom
9 mei 2012, 11:30
Nou, mijn ervaring is toch vooral dat het monitorgeluid absoluut niet te vergelijken is met het geluid wat de zaal ingestuurd wordt.

Het geeft mij anders best wel een beeld van hoe een geluidsman je gitaarsound mixt..

Han S
9 mei 2012, 12:35
De monitorman heeft een eigen mengpaneel en kan een totaal ander geluid maken dan de FOH technicus.

pimmetje
9 mei 2012, 12:47
Je hebt natuurlijk niet altijd een monitorman met eigen mengpaneel.
Ligt allemaal een beetje van de grootte (en professionaliteit) van de tent.

En dat hoeft niet alleen bij de kleinste rottentjes te zijn.
Afgelopen zondag zag ik bij Trix (Antwerpen) bij de Legendary Shackshakers volgens mij achterin de zaal ook gewoon 1 vent aan de knoppen voor zowel zaal als monitor. Zanger keek alvast bij enkele verzoekjes over minder gitaar op z'n monitor steeds feller richting die vent achterin :D.
Het was daar natuurlijk niet in de grote zaal, maar we hebben 't dan toch ook niet meer over een uit de kluiten gegroeid café.

Verder wel met jou en KW eens dat je aan het monitorgeluid niet zonder meer kan horen hoe het zaalgeluid staat.

Kim Wilson
9 mei 2012, 13:38
Bij een monitor(-mix) is de prioriteit dat je jezelf (als zanger(es)) goed hoort en liefst zonder feedback. Dus weinig laag, veel mids. Totaalmix is van ondergeschikt belang. Heel anders dus dan de zaalmix.

Daarbij, de weergave van de gemiddelde monitor is vaak ook heel anders dan een complete zaal-PA. Vaak wordt er meer budget uitgetrokken voor de zaalspeakers dan voor de monitoren, dus liggen er meestal van die goedkope schreeuwerige dingen voor je kanis.

MaxVMH
17 juni 2012, 12:58
Hoe kan je nu adhv je monitormix de zaalmix beoordelen?

1. je vraagt per definitie al een andere mix dan hetgeen het publiek hoort
2. de akoestiek is op een podium een pak anders dan in de zaal
3. de overspraak is veel groter op een podium dan in de zaal
4. er moet veel meer rekening gehouden worden met feedback, dus 't kan goed zijn dat als bepaalde tonen feedbacken door jouw monitor, de geluidstechnieker die tonen uit je monitormix haalt (vb. hoge tonen fluiten, geluidsmens haalt hoge tonen uit je monitor, resultaat: iets doffer geluid, zonder dat dat daarom in de zaal zo is).
5. de monitor is een andere luidspreker dan wat gebruikt wordt voor FOH
6. de geluidstechnieker hoort niet wat jij hoort door je monitor.

madman
17 juni 2012, 13:53
Om de discussie maar ff van richting te doen veranderen moet ik ff wat kwijt over de houding van sommige geluidsmensen.

Enige tijd geleden was ik 'on the road' met de band van een vriend van me, beetje spullen slepen en bier drinken. De soundcheck ging al enigsinds moeizaam (toegegeven: mede dankzij een cabinet-fail).
Gitarist: "Mag ik wat meer zang op deze monitor?" *wijst naar monitor*
Geluidsman: "Welke is dat?" (hallo? is dat niet jouw taak om te weten? in deze setup wordt dat iig meestal nummer 2 genoemd!)

Toen het eenmaal showtime was ging het los, tot de geluidsman besloot dat er iets niet goed was op het podium (wat precies is me nog steeds niet helemaal duidelijk). De beste man liep, midden tijdens de show, het podium op, ging voor een van de amps staan en een beetje rond staan schijnen met z'n zaklampje.
Blijkbaar kon hij niets ontdekken en ging het lampje weer uit. Tot daaraan toe kan ik het nog begrijpen, maar vervolgens blijft deze man nog 2 nummers óp het podium staan, een beetje om zich heen kijkend en achter z'n oren krabbend!
HALLO?? Beste kerel, de spotlight is op zo'n avond bedoeld voor de muzikanten! Het is echt bijzonder storend als je daar gewoon tussen in je neus blijft staan boren! GET OFF THE FRIGGIN' STAGE!

Je kunt het fixen, of je kunt het niet fixen, maar je gaat niet onnodig hinderlijk op het podium staan! Ik heb ruim 2 jaar achter de knoppen gestaan, maar als ik ooit zo'n grap uit zou halen dan denk ik dat m'n toenmalige baas me meteen buiten had geschopt.


Die avond hebben we maar weer gauw verdrongen tot het punt dat een andere vriend van me dit filmpje postte van zijn band, met dezelfde held in actie! Toen moest ik stiekem toch wel heel erg lachen!
Dus zet je geluid ff uit en blijf gewoon even kijken!


http://www.youtube.com/watch?v=0boP2tvLWbE&list=HL1337544784&feature=mh_l olz

peter_heijnen
18 juni 2012, 10:55
Tjeezes, die knakker gaat tijdens het spelen op een cymbalstand staan....

Wat ik mij bij het zien van die beelden afvraag, laat die gast zich betalen voor zijn 'diensten'?

muziekschuur
18 juni 2012, 11:00
Je kan het hem gewoon vragen...

FruscianteFan
18 juni 2012, 12:20
Als ik dat soort dingen lees...

Nou waren de afgelopen 2 optredens van mijn band dus in Doornroosje. Grote zaal in nijmegen, man of 400, en ik kan niet anders zeggen dan dat het zéér verslavend werkt. Lekker gesoundcheckt, helaas moesten er bij de andere bands wat problemen opgelost worden. Zeer dienstbare monitorvrouw, en prima geluid op het podium uiteindelijk. Achteraf kreeg ik vanuit het publiek meerdere keren te horen dat het geluid tijdens het eerste nummer - wij moesten nu helaas openen, maar dat viel uiteindelijk ook wel mee - nog erg rommelig was met vooral teveel drums en bass ofzo, maar daarna was het prima.

Comfortably Daniel
18 juni 2012, 12:42
Afgelopen zaterdag bij een band battle een erg fijne ervaring met meerdere geluidsmensen. Eigenlijk weinig contact met ze gehad. Even vlot overleggen over wat dingen en verder geen omkijken naar gehad. Ik had m'n versterker nog niet neergezet en er werd meteen al een mic voor gezet...beste man vroeg me even wat te pingelen...duimpjes omhoog. Monitor even beluisteren...nog een duimpje. Dan even snel een linecheck tijdens eerste nummer, waarbij één van hun mannen nog over het podium liep en aan elk bandlid vroeg of het goed was zo. Echt super geregeld was dit zeg!
Nou zaten en liepen er geloof ik iets van 6 of 7 geluidsmannen rond, dus tjah...mocht ook wel ;-)

muziekschuur
18 juni 2012, 12:44
Het is zo dat in elke zaal (als de spullen steeds opnieuw opgesteld worden) (denk aan cafe's) het geluid gesounchecked moet worden. Er zijn nu eenmaal veel parameters die afgesteld moeten worden. En die zaal in Nijmegen werkt dan al weer vanuit een setup die min of meer goed staat. En een professionele band zoals Doornroosje. Wat dacht je van een bassist die superzenuwachtig is en z'n bas staat te aaien tijdens snelle metal. En dan een Iron maiden cover. Die jongen is warm en ineens explodeert zijn aanslag... Baoem... En dan heeft de geluidsman het gedaan...

Zoals een band als Metallica Big Mick heeft en de Rollins Band Theodoor Rock, zo is het nu eenmaal de band die je met iemand hebt die samenwerking vermakkelijkt. En zoals de situatie hierboven, de geluidsman die op het podium staat te staan... communicatie is alles en elkaar negeren is nu eenmaal 'niet handig'. Overigens wel te begrijpen. En het gedrag van de geluidsman 'niet'.

FruscianteFan
18 juni 2012, 12:58
Het is zo dat in elke zaal (als de spullen steeds opnieuw opgesteld worden) (denk aan cafe's) het geluid gesounchecked moet worden. Er zijn nu eenmaal veel parameters die afgesteld moeten worden. En die zaal in Nijmegen werkt dan al weer vanuit een setup die min of meer goed staat. En een professionele band zoals Doornroosje. Wat dacht je van een bassist die superzenuwachtig is en z'n bas staat te aaien tijdens snelle metal. En dan een Iron maiden cover. Die jongen is warm en ineens explodeert zijn aanslag... Baoem... En dan heeft de geluidsman het gedaan...
Vanaf hier snap ik geen hout meer van wat je zegt.

Maar ja, Doornroosje is gewoon een professionele zaal met professionele technici die al een tijdje meedraaien. Groot verschil met bijvoorbeeld een café waar we een tijdje terug eens speelden: de eigenaar, waarvan ik vermoed dat zijn gehoor zijn beste tijd heeft gehad, had de dag ervoor dat café geopend. Nogal wiedes dat het geluid niet al te best was, de geluidsman kende de zaal nog totaal niet.

muziekschuur
18 juni 2012, 13:04
Ah. Ik dacht de BAND DOORNROOSJE.... Ik ben dus geheel abuis....

Nu ja. Ik zie veel coverbands die eigen spullen hebben en vaak de middelgrote zalencomplexen bedienen regelmatig om half 5 opdraven, dan soundchecken om half 6, lekker gaan eten en om kwart over acht half negen met de gesoundcheckte set hun show beginnen.

FruscianteFan
18 juni 2012, 13:21
Ah. Ik dacht de BAND DOORNROOSJE.... Ik ben dus geheel abuis....

Nu ja. Ik zie veel coverbands die eigen spullen hebben en vaak de middelgrote zalencomplexen bedienen regelmatig om half 5 opdraven, dan soundchecken om half 6, lekker gaan eten en om kwart over acht half negen met de gesoundcheckte set hun show beginnen.
Eens kijken... er waren die avond 4 bands. 15:00 get-in tijd voor bandleden, even een zooitje omdat iedereen z'n spullen naar binnen sjouwt en nog niet iedereen weet wat de volgorde van soundcheck is, dat soort dingen. Maar goed, podium wordt ingericht, er worden beslissingen gemaakt over wie precies over welke versterker met welk cabinet speelt.

Qua backline was het nog best grappig. Gitarist van een andere band speelde op zijn VHT met een 4x12, en daar hebben 2 andere gitaristen ook gebruik van gemaakt. Ik speelde gewoon over mijn Ampeg, gitarist van een andere band over zijn gloednieuwe Rivera 120 watt via een zelfbouw 2x12. Hoewel hij van tevoren nog aangaf zijn nieuwe amp liever niet uit te lenen, bood hij dat tijdens het opbouwen wel aan maar ik bedank daarvoor. De gitarist van de 3e band speelt over mijn Ampeg. Maar omdat hij anders staat tov de bassist dan bij ons het geval is, besluiten we mijn Ampeg op de 2x12 aan te sluiten. Vervolgens hebben we met z'n allen lopen hannesen om daar een mooi geluid uit te krijgen, gedefinieerd en niet schel. Ach.

Vervolgens de basversterking: onze bassist en die van een andere band zijn beide zodanig content met hun eigen spullen, dat er die avond zowel een Aguilar 410 als een Mesa Boogie 215 op het podium stonden. De derde bassist heeft dus uitgebreid de keuze en besluit op 'onze' bastop te spelen via de 'andere' kast. So far so good, maar tijdens de soundcheck blijkt één van de bassisten - de eigenaar van de 410 - problemen te hebben met zijn sound. Heel erg kut. Na het eten heeft hij ongeveer alle mogelijke combinaties van versterkers, kabels, bassen etc geprobeerd. Hij is bang dat het zijn bas is... voor de zekerheid speelt hij die avond over zijn eigen top maar onze cab (de 215), zonder zijn overdrivepedaal, en met onze bastop paraat mocht die van hem uitvallen. Tot overmaat van ramp valt zijn bas tijdens het optreden daadwerkelijk uit, zwaar kut dus.

Hoe dan ook: tussen de optredens door hoefden er alleen maar wat kabels verwisseld te worden, en de optredens liepen relatief gesmeerd - afgezien dus van dat de bassist van één van de bands halverwege ineens op de bas van een ander speelde.

Noot: halverwege wist ik al niet meer waarom ik het schreef, maar het was zonde van het typen om het niet te posten ;)

aaronstonebeat
25 juni 2012, 15:37
Bij het optreden van afgelopen zaterdag had ik weer eens spanning op mijn microfoon. Ik voelde het meteen, al toen ik met mijn hand de microfoon aanraakte en met de andere mijn gitaar. Meteen gemeld en de eerste actie was de microfoon wisselen voor een andere; dat maakte natuurlijk geen enkel verschil.

Ik heb nu standaard mijn multimeter bij me en begon meteen te meten; maar de geluidsman had kennelijk de microfoon weer uitgezet en ik mat niets. Toch was het probleem binnen korte tijd opgelost en ik kon spanningsvrij zingen en spelen. Ik weet niet wat hij heeft gedaan en ik ben het achteraf helaas vergeten te vragen.
Ik denk dat de multimeter indruk heeft gemaakt :D

aaronstonebeat
26 juni 2012, 01:34
Om de één of andere reden laat het me maar niet los: vrijdag speel ik in een tent waar ik een paar maanden geleden een fors spanningsverschil tussen microfoon en gitaar had. Ik heb er net nog wat over zitten lezen en testen met één hand aan de gitaar en één aan de microfoon schijnt wel het minst raadzame te zijn om te doen (alhoewel ik het niet bewust deed om te testen).

Tegelijk heb ik ook wel een wat morbide voyeurisme. Het incident met Keith Richards in Sacramento in 1965 is gefilmd en de beelden zijn in 2005 geveild; onderstaande plaatjes zouden uit die opnames komen:

http://i20.photobucket.com/albums/b237/open-g/Keith_shock.jpg

Ik mag mezelf dan Eddy Current noemen in deze band, het moet toch niet te dol worden. Straks noemen ze me Marc Multimeter :D

Han S
26 juni 2012, 09:37
Je kunt je afvragen of de spanning op de microfoon staat of op de gitaar. De installatie van de geluidsman is als hij er verstand van heeft altijd geaard. Elk electrisch apparaat heeft een lekstroompje, ook de gitaarversterker en je ziet vaak gitaristen met een bak pedalen en stekkerdozen van een kwaliteit waar je meteen vraagtekens bij moet zetten.

Als jouw gitaar onder spanning staat en je raakt een geaarde microfoon aan dan heb je een optater te pakken. Er zijn simpele oplossingen zoals een foam plopkap om de microfoon. Een lange draad met twee krokodillenklemmen en die aan je amp en aan de microfoonplug zodat de stroom via die draad loopt inplaats van via jouw lichaam.

peter_heijnen
26 juni 2012, 09:39
Vlam in de pan! Haha, kiss heeft er later nog een act van gemaakt.

Maar idd, je artiestennaam is wel toepasselijk. :)

Nocki
26 juni 2012, 09:42
Of een draadloze set

aaronstonebeat
26 juni 2012, 09:47
Je kunt je afvragen of de spanning op de microfoon staat of op de gitaar...

Helemaal correct; ik had het in mijn laatste bericht dan ook over een spanningsverschil.


...en je ziet vaak gitaristen met een bak pedalen en stekkerdozen van een kwaliteit waar je meteen vraagtekens bij moet zetten.

Ik gebruik geen effecten. Mijn gitaar gaat rechtstreeks in mijn versterker (Cube 60 in volledig oorspronkelijke en nog nooit geopende staat)


...Er zijn simpele oplossingen zoals een foam plopkap om de microfoon. Een lange draad met twee krokodillenklemmen en die aan je amp en aan de microfoonplug zodat de stroom via die draad loopt inplaats van via jouw lichaam.

Een plopkap heb ik meerdere malen gebruikt onder dat soort omstandigheden; zo'n ding wordt binnen korte tijd vochtig en geleidend en dan is het effect verdwenen.
Het laatste idee vind ik ijzersterk! Simpel en doeltreffend.

Han S
26 juni 2012, 09:54
Het is de wetenschappelijke oplossing. Een electrische stroom zoekt de kortste en makkelijkste weg. :D

peter_heijnen
26 juni 2012, 09:59
Dan moet je je versterker weer voor je gaan zetten net als vroegah. :)

aaronstonebeat
26 juni 2012, 10:21
Het is de wetenschappelijke oplossing. Een electrische stroom zoekt de kortste en makkelijkste weg. :D

Ja, volstrekt logisch. Zo voor de hand liggend dat ik het helemaal over het hoofd zag; en ik geloof dat je het hier zelfs al een keer eerder hebt gemeld :hide:

tidalwave_sideburns
2 september 2012, 18:36
Godsamme nog aan toe. Afgelopen vrijdag een optreden gehad in een vrij bekende tent hier, waar we trouwens ooit ons allereerste optreden hadden. 5 bands, wij als laatste, om 00:45 ingepland. Werd dus half 3. Geen tijd voor een uitgebreide soundcheck, dus tussen het optreden door werd er de godganse tijd aan de knoppen gezeten. En dan niet een tikje meer hoog hier en wat meer gitaar daar, maar echt uit aan uit aan, vette feedback, kut met peren dus. De gitaar viel ook wel eens volledig weg, waardoor ik er met de zang nogal kuch naast zat, sta je niet lekker te spelen.
De drummer hoorde geen gitaren uit de monitor, dus ging een paar keer flink de mist in. Met wat geimproviseer opgelost, maar je staat niet lekker met verstand op 0 te raggen. Tussendoor ging de geluidsman nog met z'n stereo delay klooien, op zich wel op de goeie momenten, maar als je jezelf 3 keer terug hoort knallen als je het niet verwacht is de lol er gauw af.

Enfin, het publiek was het dus ook niet ontgaan en reacties sloegen er voornamelijk op hoe die gast zat te kloten, op den duur heb je dat ook wel gehoord. We hebben al zoveel moeite door allerlei randzaken de band draaiende te houden, en leuke optredens te regelen, en dan krijg je dit,:). Ik heb die geluidsman achteraf nog gesproken, en hij wou wel onze vaste geluidsman worden, voor 3 nee 4 biertjes,:D. De drummer kon hem wel wurgen.
Ik heb trouwens sinds ik mijn Tube Meister heb gekocht, speciaal met het oog op optredens, nog geen geluidsman gehad die er een fatsoenlijke mix van kon maken. Deze keer op een 1960a cab met greenbacks, 18 watt moet toch voldoende zijn. Alles helemaal vol open, en nog was het niet hard genoeg.

We hadden zelfs een camera meegenomen om wat opnames te maken, is ook weinig van terecht gekomen. Ja, een nummer dan, het tweede van de set, dat we spelen om een beetje los te komen. Voor het optreden nog de oefenruimte in gedoken, alles liep als een trein, en dan dit. Knallende kutzooi.

peter_heijnen
3 september 2012, 10:20
Ik heb trouwens sinds ik mijn Tube Meister heb gekocht, speciaal met het oog op optredens, nog geen geluidsman gehad die er een fatsoenlijke mix van kon maken. Deze keer op een 1960a cab met greenbacks, 18 watt moet toch voldoende zijn. Alles helemaal vol open, en nog was het niet hard genoeg.
Dit doet de wenkbrouwen fronsen! Kabel in die xlr out en rechtstreeks de tafel in lijkt me, hoe moeilijk is dat?

tidalwave_sideburns
3 september 2012, 10:47
Ja precies, kan ik ook geen touw aan vastknopen. Thuis krijg ik er wel een acceptabel geluid uit. What gives?
Vrijwel elke geluidsman weet/snapt niet dat de xlr een line level output heeft, en daar komen ze achter als ie, jawel, in een microfoon input gaat. Ik neem dus zelf altijd een XLR-jack kabel mee. Hebben ze het een keer door, dan krijgen ze er alleen maar een heel erg flinterdun geluid uit, bijzonder vervelend.
Ik weet niet wat er fout gaat. Ik loop altijd direct op de geluidsman af, praatje maken, vertel hem wat we zoal hebben meegenomen, hoe we het aan gaan sluiten. We hebben altijd van te voren een soundcheck nummer afgesproken. 1 gitaar, een contrabas met de slap over PA, een drummer en 1 microfoon. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn. Waarom gaat het dan altijd de mist in. Luister en huiver:


http://www.youtube.com/watch?v=ueGzhGuCNyU&feature=youtu.be

peter_heijnen
3 september 2012, 12:31
Da's een verloren zaak zo te horen, er is daar helemaal nergens laag, je hoort alleen maar en soort ruis.... Dus voor die tent gaat investeren in spullen gaat het echt niet beter worden lijkt me. Ik mag trouwens hopen dat de contrabas een elementje heeft ipv mic?

Btw, xlr hoort wel in de mic input maar je gebruikt indien nodig de -xxdb pad en regelt sowieso fatsoenlijk in.

Han S
3 september 2012, 13:13
Een XLR is meestal mic level en dat is nogal wat minder dan line level. Die piezo elementjes voor een bas zijn meestal redelijk rampzalig en het bizarre is dat ik er een paar heb waarvan de goedkoopste de meeste dure elementen ruim overtreft. Ik heb het over een elementje van even in de 30 euro die de honderden euro's kostende elementen naar huis stuurt.

tidalwave_sideburns
3 september 2012, 13:55
Ik weet niet wat voor pickups de bassist precies heeft. Wel een aparte voor de slap, zal wel een piezo zijn. Vaak gaat de bas direct de tafel in, en in andere venues klonk het echt veel beter. Hier hoor je, zelfs door die brakke microfoon dat de equalizer gewoon niet goed staat. Op het filmpje speel ik trouwens over een Marshall 4x12 greenback cab, niet via DI. Hehe, voor 4 biertjes onze geluidsman worden, wat een grapjas.

pimmetje
3 september 2012, 17:31
Zou een buffertje misschien kunnen helpen?
Gewoon zo'n simpele variant die je zelf in elkaar kan kloten met zo'n 3 euro aan onderdelen en een 9v-batterij...

Then again... je zegt dat 't in andere tenten wel beter klonk...

Rick trodat
30 oktober 2012, 16:16
Ik moest van de week een amateur bandje van geluid voorzien, maar merkte op dat de toetsenist tijdens het optreden steeds harder en harder ging spelen, waardoor ik klachten kreeg. Na verschillende pogingen van mij om aan te geven dat ie zachter moest heb ik em uiteindelijk helemaal uit de mix gegooid, maar toen stond ie nog veel te hard. Vervolgens heb ik de rest er hard ingedraaid, maar toen ging de boel tegen feedbacken aan.

Hoe lossen jullie dit het beste op? Bandmembers die gewoon veel te hard staan ?

Han S
30 oktober 2012, 16:30
Toetsenisten kunnen heel erg zijn, grote volumeverschillen tussen hun geluiden. Bijvoorbeeld de piano zes keer zo hard als de strings. En dat kunnen ze allemaal zelf programmeren hoor.

Zet voor je gaat soundchecken hun volumeregelaars op die keyboards op bijna maximaal, kunnen ze het allen nog maar zachter zetten.

Rick trodat
30 oktober 2012, 16:33
Toetsenisten kunnen heel erg zijn, grote volumeverschillen tussen hun geluiden. Bijvoorbeeld de piano zes keer zo hard als de strings. En dat kunnen ze allemaal zelf programmeren hoor.

Zet voor je gaat soundchecken hun volumeregelaars op die keyboards op bijna maximaal, kunnen ze het allen nog maar zachter zetten.

Oke dat is een goede tip!

showband
30 oktober 2012, 17:03
als er een universele ergernis is voor mij. Is het slecht hoorbare toetsenpartijen. Op een of andere manier moeten de gitaren hard en de toetsen met veel galm en stereoeffecten "als tapijt" in de mix. Terwijl tegenwoordig meestal gewoon piano/rhodes/hammond/clav enz gebruikt worden. Zelden dikke strings en pads.

Als je een toetsenist hebt die zijn eigen volume niet kan bepalen. (meestal door monitoring die niet de zelfde weergave heeft als de zaalstack) Dan los je dat het beste op met:
-alle toetsenborden op een auxgroep plaatsen.
-daar dan een compressor/limiter op zetten.
-Meestal al op de kanaalschuif wat laagaf. Zeker sublaag. (Behalve bij dance-dingen en soundeffectkanalen. Maar een piano/hammond/clav doos een beetje in de EQ begranzen helpt vaak al veel.)

Als toetsenisten in-ears gebruiken is meestal het volumeverschil stukken kleiner. Omdat zijn monitoring dan full range is. Het volume van je linkerhand inschatten aan de hand van een normale floormonitor of keyboardversterker gaat zowat niet.