PDA

View Full Version : Wat zijn je ervaringen met geluidsmensen?



Pagina's : 1 2 3 [4] 5

Han S
12 februari 2011, 21:59
Nou nou, die versterker wordt daar helemaal niet anders van en om die man dan gelijk twee keer een kneus te noemen gaat ook wel weer wat ver.

Pepe
12 februari 2011, 22:13
.. ik zou dit soort kinderachtig gedrag hier niet posten als ik jou was, daar ga je weinig begrip voor krijgen.

Laga
13 februari 2011, 02:19
Misschien moet ik het iets duidelijker formuleren, het is niet zo dat ik tegen die man zelf Kneus heb gezegd ofzo

Heb hem verzocht niet aan m'n snoeren te gaan trekken meer niet..
Ik vind het gewoon irritant dat mensen aan mijn apparatuur gaan lopen plukken. Doe ik bij hem ook niet..
Dat ik hier termen gebruik is om mijn irritatie te uiten.. Het ging niet alleen om dat snoeren trekken maar het was
zoiezo een persoon die niet zo wilde meewerken..

Kinderachtig gedrag.. ach het is een ervaring delen.
En dat ik iemand niet zo handig acht kan in vele ergere mate geuit worden.

vincent136
13 februari 2011, 19:04
Als ik geluid doe in een kroeg o.i.d. ga ik nooit gelijk het podium op. Laat ze eerst naar hun pedaaltjes en gitaren opruimen. Daarna haal ik de mic's van de statieven en wacht gewoon tot het podium wat leger is. Daarna ruim ik de monitoren, stroom, statieven en die shit wel op.

Opjagen en gelijk alles willen regelen werkt vaak toch niet.

Gisteravond ook nog gespeeld, ook een avond met 6 bandjes. Wij waren de laatste.. de 5 voor ons waren gitaar/rock bandjes, wij redelijk akoestisch met banjo en die dingen. Gewoon goed overlegd en het ging prima. Natijd netjes de geluidsman bedankt, even doorgesproken hoe het ging en hem een compliment gegeven. Werkt zo goed..

TimS
13 februari 2011, 21:18
Je kan ze ook voor zijn en gewoon alles zelf uitzetten als je klaar bent. Ik neem aan dat de geluidman niet tijdens het het laatste nummer het podium op rende en de stekker er uit trok terwijl je je gitaar in de standaard zette. Zoals je al zegt was het een festival met veel bandjes, ik kan me voorstellen dat de geluidmensen dan een beetje door willen pakken.

The Bertman
13 februari 2011, 22:02
Als de tijd er was liet ik altijd het bandje rustig afbreken. Maar ik stond wel min of meer meteen na de laatste noot op het podium om alle mics te verzamelen, door slechte ervaringen wijs geworden...

MusicXtra
14 februari 2011, 18:23
Bij zo ongeveer alle slechte ervaringen die ik hier lees is slechte communicatie de boosdoener. Bands verwachten vaak dat ik als geluidsman kan ruiken wat hun opstelling is, het gebeurd helaas veel te vaak dat ik achter riders aan moet bellen en deze dan of te laat, of helemaal niet krijg.
Mijn gewoonte is om voor de band een 'hapklaar' podium klaar te zetten, inclusief uitgefloten monitoren en stroompuntjes voor de backline. Daarnaast een presetje voor de mengtafel met liefst al een 80% monitormix zodat het opbouwen en sound checken voor de band zo soepel mogelijk verloopt.
Maar, zolang ik geen info krijg kan ik die service niet geven.

crapton
27 februari 2011, 13:47
Ik zit meestal niet in dit deel van het forum (zal dat eens wat meer gaan doen trouwens) maar wil even mijn gal spuwen.

Vrijdagavond in Heineken Music Hall naar concert Skunk Anansie geweest. Nu heeft de HMH een (zeer) goede installatie en goede akoestiek. Maar deze geluidshufter (sorry geen ander woord voor) had het volume tegen de pijngrens met een achterlijke overmaat aan bas zodat het een grote brei werd. Dat heeft de band geen goed gedaan. Een jaar geleden een concert van Anouk in HMH gehad en het geluid was veeeeeeeel beter, goed in balans, duidelijk alles perfect te horen inclusief de nuances, stevig maar niet te hard. Dus het kan best!

Vraag hier: wat is dat toch met geluidsmensen om 1) die bas & bassdrum zo achterlijk hard en zwaar in de mix te zetten en 2) hebben die geen oren of zo en 3) hebben ze geen geluidsdrukmeter?

Ik probeer gewoon te begrijpen wat in die koppen omgaat. Is er dan geen 'standaard' aanpak of kan iedereen maar en partij broddelen?

Harald
27 februari 2011, 14:03
Als de tijd er was liet ik altijd het bandje rustig afbreken. Maar ik stond wel min of meer meteen na de laatste noot op het podium om alle mics te verzamelen, door slechte ervaringen wijs geworden...

Zo krijg ik mijn studio natuurlijk nooit compleet ;)

En dan te bedenken dat de opmerking komt van iemand die een mengtafel van zijn werk meeneemt die bij de meeste mensen hier niet eens in de kamer past :D

Arvoitus
27 februari 2011, 14:07
Ik zit meestal niet in dit deel van het forum (zal dat eens wat meer gaan doen trouwens) maar wil even mijn gal spuwen.

Vrijdagavond in Heineken Music Hall naar concert Skunk Anansie geweest. Nu heeft de HMH een (zeer) goede installatie en goede akoestiek. Maar deze geluidshufter (sorry geen ander woord voor) had het volume tegen de pijngrens met een achterlijke overmaat aan bas zodat het een grote brei werd. Dat heeft de band geen goed gedaan. Een jaar geleden een concert van Anouk in HMH gehad en het geluid was veeeeeeeel beter, goed in balans, duidelijk alles perfect te horen inclusief de nuances, stevig maar niet te hard. Dus het kan best!

Vraag hier: wat is dat toch met geluidsmensen om 1) die bas & bassdrum zo achterlijk hard en zwaar in de mix te zetten en 2) hebben die geen oren of zo en 3) hebben ze geen geluidsdrukmeter?

Ik probeer gewoon te begrijpen wat in die koppen omgaat. Is er dan geen 'standaard' aanpak of kan iedereen maar en partij broddelen?
HMH is geen standaard zaaltje he, elke zaal is weer compleet anders en juist de HMH is dankzij zijn geluids-optimalisatie nog vrij lastig om in te mixen.

Daarnaast is bas een kwestie van smaak, sommige mensen vinden een subtiel hoorbaar laag mooi en sommige willen de 50hz in de borstkas voelen. Dat is een kwestie van smaak.

Geluidslimiet blijft een lastige kwestie, de een vindt dit een fatsoenlijk volume en de andere niet. Zonder een wettelijk verbod blijf je zo'n situaties houden. Hoe dan ook, ik neem altijd oordoppen (en doe ze bijna altijd in).

FruscianteFan
27 februari 2011, 14:48
Ik hoor anders wel bijzonder veel klachten de laatste tijd. Volgens mij is het een trend om teveel laag in te mixen en sowieso alles te hard te zetten.

johanb
27 februari 2011, 15:03
Over teveel bas kan ik meepraten,laatst bij gare du nord in het paard van troje de bas en de basdrum zo achterlijk hard dat de basgitarist een solo speelde ,een grote brei, je zag wat hij speelde en het geluid was een grote lage brei.En ik stond een klein stukje achter de geluidsmannen.Dan denk ik het zal wel aan mijn oren liggen.Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

Han S
27 februari 2011, 17:16
HMH is geen standaard zaaltje he, elke zaal is weer compleet anders en juist de HMH is dankzij zijn geluids-optimalisatie nog vrij lastig om in te mixen.

Daarnaast is bas een kwestie van smaak, sommige mensen vinden een subtiel hoorbaar laag mooi en sommige willen de 50hz in de borstkas voelen. Dat is een kwestie van smaak.

Geluidslimiet blijft een lastige kwestie, de een vindt dit een fatsoenlijk volume en de andere niet. Zonder een wettelijk verbod blijf je zo'n situaties houden. Hoe dan ook, ik neem altijd oordoppen (en doe ze bijna altijd in).

Het beste live geluid ooit hoorde ik in de HMH met een concert van Saartje Brightman. Dat geluid was beter dan de meeste CD's. Dus het kan zeker in de HMH, een van de beste zalen van dit land.

Wat die geluidsman betreft van Skunk, die zal behoorlijk gehoorgestoord zijn en zelf niet doorhebben hoe kut het klinkt.

Arvoitus
27 februari 2011, 17:58
Het beste live geluid ooit hoorde ik in de HMH met een concert van Saartje Brightman. Dat geluid was beter dan de meeste CD's. Dus het kan zeker in de HMH, een van de beste zalen van dit land.

Wat die geluidsman betreft van Skunk, die zal behoorlijk gehoorgestoord zijn en zelf niet doorhebben hoe kut het klinkt.
Als het ergens kan, dan kan het zeker in de HMH. Maar juist dankzij de compleet andere akoestiek van de HMH kan je als technicus ook gruwelijk in de fout gaan.

Die zaal is echt dood, ik heb er wel eens gewerkt en als je met trussen bezig bent (tikken/of er eentje laat vallen) dan merk je echt die zaal wel een stuk anders reageert dan een Rai, Kuip of Arena.

Han S
27 februari 2011, 18:44
Dat lijkt me juist makkelijker dan zo'n vreselijke tent als Ahoy of de Arena. Galm kun je er zelf wel aan toevoegen.

Arvoitus
27 februari 2011, 19:14
Dat lijkt me juist makkelijker dan zo'n vreselijke tent als Ahoy of de Arena. Galm kun je er zelf wel aan toevoegen.
Zeker, maar je moet het wel kunnen. Als je jaren gewend bent om zaaltjes te mixen die standaard van zichzelf galmen dan moet je snel kunnen overschakelen als je dan opeens in de HMH komt die helemaal niks heeft (en een goede galm hebben). Je kunt het vergelijken met mixen in de buitenlucht.

crapton
27 februari 2011, 19:17
Er zijn toch opleidingen voor geluidstechnicus?

Ik vraag me af of die geluidsprutser bij Skunk enige opleiding heeft gehad - ben zeker van niet gezien de mix.

Dus hoe kan het dat zo'n oetlul aan de knoppen staat bij een concert voor een paar 1000 man op een prime location? Organisatie??

Ik vind twee dingen jammer:
- Skunk Anansie staat hun skunkende best te doen...
- Ik heb 40-50 € neergeteld en krijg niet alle waar voor mijn geld...

Dan ben ik misschien een klootzak maar ik heb geen begrip voor amateuristisch geneuzel bij een concert van dit niveau. Geen excuses dat moet gewoon goed zijn. Het is toch geen kroegje op donderdagavond voor 20 man? Dan maar een paar uur extra soundchecken of een echte prof inhuren (en die zijn er best wel!!). Elke debiel kon merken dat het te hard stond en er teveel bas in zat.

Te hard en teveel bas lijkt inderdaad een kwaaltje van deze tijd. Helder, duidelijk en transparant geluid zou het moeten zijn in plaats daarvan. Zodat het publiek (en de band) krijgt waar het recht op heeft: een goed optreden waar een goed geluid de band ondersteunt in plaats van tegenwerkt.

PS. Ik speel zelf ook in een band -gitaar- en het is zeker niet makkelijk om het geluid goed te doen: ik geef dat toe. Maar dat is geen excuus voor broddelwerk en elementaire fouten.

Han S
27 februari 2011, 19:34
En zo is het, bij ieder bedrijf zou zo'n man per direct zijn ontslagbrief krijgen, dus opzouten met die handel.

Ik was in de HMH en dacht verdomd dat ik naar een CD zat te luisteren, tot bij het derde nummer ofzo de riser achter het podium omhoog kwam en daar een compleet orkest op zat te spelen. Ik heb dan altijd een verrekijkertje bij me om te kijken welke microfoons er worden gebruikt en hoe die zijn geplaatst.

Dus die man achter het mengpaneel zat daar een heel orkest te mixen, plus backing vocals en een wereldberoemde klassiek geschoolde zangeres met geweldige tetten.

En dat klonk beter dan de meeste CD's die ik heb gehoord en er was ook geen enkel bijgeluidje te horen tussen de nummers, geen licht brommetje etc, totale perfectie en zo hoort het ook te zijn.

Arvoitus
27 februari 2011, 19:35
Een opleiding om een band goed te mixen bestaat jammer genoeg niet, dat moet een persoon echt zelf leren door vallen en opstaan.

Daarnaast ben ik het wel met je eens, in zo'n dergelijk professionele situatie hoor je zoiets niet te verwachten.

Waar stond je ergens in de zaal?

crapton
27 februari 2011, 21:10
Waar stond je ergens in de zaal?

Ik stond een meter of 10-15 vanaf het podium voor de linkse line array.

Na ff geprobeerd te hebben heb ik mijn (op maat gemaakte) oordoppen maar ingedaan.

Was bij het concert van Anouk niet nodig.

Plant
27 februari 2011, 21:59
Het ergst zijn m.i. de bands die een eigen 'geluidstechnicus' meenemen op tour. Die moeten dan mixen in ruimten die ze niet kennen en vaak op een plaatselijke installatie die ze niet kennen.

Pas ook weer een paar van die bands in een theater(!) gehoord. Om te janken. Ik zal geen namen noemen, maar ik kom vaak in dat theater en als de huis-technicus het geluid doet zijn alle instrumenten prima in balans en het geheel op aangenaam volume zoals het hoort.
Komt er zo'n geluidsverzieker met de band mee, dan komt het bloed uit je oren zo hard en is de mix naadje.
Bij een concert liepen mensen na 3 nummers de zaal uit. Bij een ander concert afgelopen week heb ik mensen (ook vlak bij de mixtafel) met hun vingers in hun oren zien zitten (ik had ze er trouwens ook in) en bij de 'technicus' gaat geen enkel belletje rinkelen.
Bij een popconcert heb ik standaard mijn oordoppen bij me en gaan ze in. In een theater lijkt het dus nu ook steeds vaker nodig. Belachelijk! Dit gaat helemaal nergens meer over. En daar betaal je potdomme voor!

Henri H
27 februari 2011, 22:04
Ik ben het helemaal met je eens Eroosch. Ik kan er ook totaal niet tegen als er een prutser achter de knoppen staat, en in sommige gevallen zeg ik dat gewoon, maar meestal kies ik eieren voor m'n geld, en taai af, jammer dan!
Ik laat m'n gehoor en avond niet verprutsen door zo'n gladiool. :stop:

Han S
27 februari 2011, 22:09
Je zou eigenlijk massaal klachten moeten sturen naar de organisatie van zo'n concert, misschien dat er dan eens wat gebeurt.

Henri H
27 februari 2011, 22:17
Nee, massaal de zaal uitlopen na 3 nummers, dat zal ze leren! :mad:

Han S
27 februari 2011, 23:07
Of naar de mengtafel lopen, over het hek klimmen en de masterfader voor de helft terugnemen en tegen die wannabe technicus zeggen dat hij niet het lef moet hebben om hem terug te zetten, met een zeer gevaarlijke blik in je ogen.

refused199
27 februari 2011, 23:12
Ik betwijfel of je bij de meeste concerten zover komt en die mogelijkheid krijgt:seriousf:

EuroCinema
28 februari 2011, 10:27
Overigens is het niet altijd het idee van de geluidsman om zo te mixen. Onder gehypete engelse bandjes is het usance om keihard te spelen (ook als de muziek tamelijk tuttig is) in de hoop zo extra overdonderend te lijken en eventuele tekortkomingen te maskeren. Ik weet ook dat sommige zangers zich bij stemproblemen expres laten overstemmen door de band. En toen dance opeens "mocht" in de jaren 90, werd het dogma dat je de bas moet voelen zoals in dub en hip hop. Dat dat wel bij de muziek en de baslijnen moet passen (die in zulke muziek heel bewust fikse gaten laten vallen), ontging de meeste bands dan weer.

FruscianteFan
28 februari 2011, 12:06
Ik ben helemaal voor een bas die je voelt. Maar als ik hem dan toch voel, hoef ik hem niet meer te horen ;)

Liquid_Metal
2 maart 2011, 11:53
Het ergst zijn m.i. de bands die een eigen 'geluidstechnicus' meenemen op tour. Die moeten dan mixen in ruimten die ze niet kennen en vaak op een plaatselijke installatie die ze niet kennen.

Pas ook weer een paar van die bands in een theater(!) gehoord. Om te janken. Ik zal geen namen noemen, maar ik kom vaak in dat theater en als de huis-technicus het geluid doet zijn alle instrumenten prima in balans en het geheel op aangenaam volume zoals het hoort.
Komt er zo'n geluidsverzieker met de band mee, dan komt het bloed uit je oren zo hard en is de mix naadje.
Bij een concert liepen mensen na 3 nummers de zaal uit. Bij een ander concert afgelopen week heb ik mensen (ook vlak bij de mixtafel) met hun vingers in hun oren zien zitten (ik had ze er trouwens ook in) en bij de 'technicus' gaat geen enkel belletje rinkelen.
Bij een popconcert heb ik standaard mijn oordoppen bij me en gaan ze in. In een theater lijkt het dus nu ook steeds vaker nodig. Belachelijk! Dit gaat helemaal nergens meer over. En daar betaal je potdomme voor!

Aan de andere kant kent de huisgeluidsman de band niet dus dat zal ook problemen geven.
Ik hoor bij veel kleine concerten (geen grote bekende bands) eigenlijk voornamelijk drums (cymbals en crash) en zang, maar de gitaar, keyboards en ook bas vallen vaak heel erg weg. Ik kan me niet voorstellen dat dat door mijn oordoppen komt (die ik altijd in heb) want mezelf hoor ik wel goed als ik sta te spelen (repetities en optredens). Mis ik iets of hebben al die technici geen behoefte aan melodie?

Epii
2 maart 2011, 22:49
@Liquid

Dat herken ik ook.

Ik was laatst in Tivoli bij een Hollands bandje (Kensington).

Best goeie muzikanten, maar het is dat ik voor een gitaarcab stond, anders had ik niet/nauwelijks kunnen horen wat die gitarist aan het spelen was.

FruscianteFan
2 maart 2011, 23:20
Ik heb inmiddels wel geleerd dat het eigenlijk altijd wel beter is om verder van het podium vandaan te staan. Tijdje terug bij Kashmir bijvoorbeeld, stond ik helemaal vooraan. Drums en bas hoorde ik duidelijk. Bas is logisch: er stond op het podium een enorme Ampeg te blazen. De gitaarversterkers stonden aan de achterkant naar achter toe gekeerd, en het piëzogeluid hoorde ik al helemaal nauwelijks (in het begin). Daar komt nog bij dat de band vertrouwt op in-ears en dus geen monitoren op het podium heeft staan. Dan kun je beter ergens staan waar je wel gewoon de PA goed hoort.

Bij Sarah Blasko (kleine zaal paradiso) had ik het vermoeden dat ik de zang vooral uit haar eigen monitoren hoorde.

Overigens, het beste geluid ooit - zonder oordoppen, die was ik vergeten - was bij Sigur Rós in Palladium, Keulen. We stonden best een stukje naar achter, en het klonk werkelijk fenomenaal. Qua balans en geluidskwaliteit deed het niet onder voor een CD die over de PA word afgespeeld. Sowieso was dat optreden onbeschrijfelijk, en ik ga er toch wel van uit dat het geluid daarop ook een grote invloed heeft gehad.

Nocki
30 mei 2011, 09:08
Afgelopen week een optreden gehad met mn bandje. Erg lekker gespeeld en nog 2 keer in de prijzen gevallen... Heel erg leuk!
Er stond zo'n klein blauw 3 kanaals Marshall 1x12 combotje waar ik over moest spelen. Helemaal geen rekening mee gehouden om wat meer mee te nemen dan mn Mesa topje en cab die ik dus niet mocht gebruiken...
Dus gauw dat ding op gevoel een beetje ingesteld met hopelijk goede settings op alle 3 de kanalen.
Op het moment dat ik daarmee klaar ben en op wil staan gaat er een geluidsaugurk voor me snufferd staan en gooit willekeurig een van de gain controlls dicht en zegt het moet zachter... De amp moest nog van standby af en het sloeg nergens op... Erg grappig om dat ook eens meegemaakt te hebben.
Misschien had het te maken met mn outfit dat ik er erg luid uitzag ofzo... :)

Ook wel eens van die stomme dingen meegemaakt?

(ps. Het was verder een enorm leuk optreden en alles was gewoon super geregeld of het feit dat ik mn eigen spullen niet kon gebruiken na)

EuroCinema
30 mei 2011, 10:03
:seriousf: Zachter moeten terwijl je nog op standby staat, die gaat wel de boeken in als 1 van de beste!

Had ik hier nou al eens verteld over onze meest legendarische geluidsman-ervaring? We hebben zelfs een nummer over hem geschreven. At the risk of repeating myself een paar hoogtepunten uit de samenwerking met deze kerel:

1) Hij: "kunnen jullie de versterkers een beetje alle kanten op richten? Er is geen p.a. en dan hoort iedereen toch wat."
Wij: "Ehm.. we staan midden op een plein, dus dat betekent dat terrasje 1 de bas hoort, terasje 2 de gitaar en terrasje 3 de Hammond"
Hij: "Ja prima!"

2) 5 minuten voor showtime: "ik ben weg, maar jullie kunnen me altijd bellen"

3) Ik (tegen publiek): "Bedankt! Het volgende nummer komt van onz..."

Hij (tegen mij): "Willen jullie nu gaan eten?"

Ik: "Gast, ik sta op te treden en we moeten nog een halfuur spelen!"

Hij: "Ja maar anders kan het pas over een uur"

:chicken: En toen we na onze set voltooid te hebben zaten te eten zagen we de volgende band beteuterd het restaurant in lopen, die waren halverwege hun set naar de kantine gebonjourd anders liep het eetschema in de war! :crazyhappy:

Bonus track:
Deze gig was buiten, aan het begin van de avond. Naarmate het donkerder werd, bleek dat er overal verlichting was behalve op het podium! Publiek kon ons dus steeds moeilijker zien en ik moest mijn setlist bij het lampje van m'n amp houden om hem te kunnen lezen!!

terrasbeest
30 mei 2011, 10:13
:seriousf: Zachter moeten terwijl je nog op standby staat, die gaat wel de boeken in als 1 van de beste!

Had ik hier nou al eens verteld over onze meest legendarische geluidsman-ervaring? We hebben zelfs een nummer over hem geschreven. At the risk of repeating myself een paar hoogtepunten uit de samenwerking met deze kerel:

1) Hij: "kunnen jullie de versterkers een beetje alle kanten op richten? Er is geen p.a. en dan hoort iedereen toch wat."
Wij: "Ehm.. we staan midden op een plein, dus dat betekent dat terrasje 1 de bas hoort, terasje 2 de gitaar en terrasje 3 de Hammond"
Hij: "Ja prima!"

2) 5 minuten voor showtime: "ik ben weg, maar jullie kunnen me altijd bellen"

3) Ik (tegen publiek): "Bedankt! Het volgende nummer komt van onz..."

Hij (tegen mij): "Willen jullie nu gaan eten?"

Ik: "Gast, ik sta op te treden en we moeten nog een halfuur spelen!"

Hij: "Ja maar anders kan het pas over een uur"

:chicken: En toen we na onze set voltooid te hebben zaten te eten zagen we de volgende band beteuterd het restaurant in lopen, die waren halverwege hun set naar de kantine gebonjourd anders liep het eetschema in de war! :crazyhappy:

Bonus track:
Deze gig was buiten, aan het begin van de avond. Naarmate het donkerder werd, bleek dat er overal verlichting was behalve op het podium! Publiek kon ons dus steeds moeilijker zien en ik moest mijn setlist bij het lampje van m'n amp houden om hem te kunnen lezen!!

Ook meegemaakt. Supermarkt geplunderd, hondertal kaarsen op het podium gezet.

Meest originele lightshow ever.
Was voor de tijde dat de brandweer zich overal mee moeide.

Nocki
30 mei 2011, 10:13
tjonge... geweldige verhalen... :)

Had ik trouwens duidelijk gemaakt dat hij niet draaide aan de volume maar aan de gain van kanaal 2.... :)

interessander
30 mei 2011, 10:19
Bonus track:
Deze gig was buiten, aan het begin van de avond. Naarmate het donkerder werd, bleek dat er overal verlichting was behalve op het podium! Publiek kon ons dus steeds moeilijker zien en ik moest mijn setlist bij het lampje van m'n amp houden om hem te kunnen lezen!!

Dit heb ik laatst ook meegemaakt, optreden buiten op klein podium, er was wel verlichting in de kar maar de krachtstroom die er voor nodig was, was niet geregeld. Uiteindelijk hebben de geluidsmannen hun bus met de lichten aan richting podium gezet zodat het publiek nog wat kon zien.

pimmetje
30 mei 2011, 10:34
Wazige geluidsmannen zijn achteraf mooi om mee te hebben gemaakt :D.

Ik moet zeggen dat we de laatste tijd weer ff alleen maar té goede ervaringen hebben. Relaxte lui, die meteen handje komen schudden, vertellen waar de kleedruimte is, "neem een dankje, dan zet ik alvast 't meeste klaar", met de toegestuurde rider in de hand nog even vragen of er nog iets veranderd is, etc, etc...
Bij soundcheck heel rap OK geluid op 't podium en geen rare fratsen tijdens 't optreden...

Stiekem is de lol er zo eigenlijk snel af ;).

Han S
30 mei 2011, 10:43
Die Nocki, maakt gelijk een van de grootste geluidseikels ooit mee. Eigenlijk moet je naar zijn mengtafeltje lopen en alle gainpots terugdraaien en hem dan zeggen dat het zachter moet.

Belangrijke regel voor geluidsmannen en vrouwen en zij die dit hopen te zijn of worden: zit nooit met je tengels aan de apparatuur van 'de artiest'. Doe dit in overleg en laat de artiest zelf zijn knoppie op jouw uitdrukkelijk en goed gemotiveerde verzoek draaien.

Als je aan mijn knoppie draait ben je in levensgevaar.

(wat een ongelooflijke kutgeluidsboer)

Nocki
30 mei 2011, 11:28
hihi... Met de gedachte in mn achterhoofd dat ze je kunnen maken en breken heb ik maar gekozen om me rustig te houden. Ik heb netjes verteld dat ik m even instel en dat we daarna kijken met de soundcheck of tie harder of zachter moet.
Overigens stond ie gewoon zacht en heb ik gevraagd of ik meer op de monitor kon krijgen...
En dat was geen probleem. Ik kreeg netjes het geluid van de Marshall combo over de montor.... alsof ik over 5 fuzzen achter elkaar speelde... Heel het optreden maar op het gevoel gedaan en goed in de gaten gehouden waar ik ergens zat op de hals en zo veilig mogelijk gespeeld... :) Dat ging goed...

Het is elke keer anders en leuk om mee te maken. Ik heb super geluidsmensen gehad die alles super hadden geregeld zodat ik heel het podium over kon met dezelfde sound en als ik dan de zaal in liep was het daar ook goed... erg fijn.

Ik merkte deze keer dat bij de eerste reeks bandjes ook niet echt serieus naar het geluid was gekeken. Een brei en weinig definitie dus... Toen de betere bandjes kwamen in het 2e deel van de dag kon het opeens wel goed :)

peter_heijnen
30 mei 2011, 11:39
Ik werd ooit eens gesommeerd zachter te gaan, letterlijk al toen ik binnen kwam rijden met mijn 4x12, in een tv studio. Ok, zeg ik, geen enkel probleem! ;)

De jongen die me sommeerde, deed het zaalgeluid in de studio en aangezien mijn stack nu echt heeeel zacht stond, kwam mijn gitaargeluid praktisch genomen alleen uit mijn floormonitor.

Tijdens een pauze kwam de technicus uit de opnamewagen aan onze tafel vragen of ik de reverb wat minder wilde zetten. 'Reverb?, ik gebruik helemaal geen reverb'! Nou, kom dan maar even luisteren naar wat ik al heb opgenomen.

Blijkt dus dat de mic voor mijn 4x12 voornamelijk de overspraak van de floormonitor binnenkreeg haha, en meneer kon het verschil tussen overspraak en een gitaarprocessor niet duiden en neemt het rustig op....

Ik noem maar geen namen, maar dit waren de zogenaamde toptechnici van een grote tv studio/organisatie, waarin big money omgaat.

peter_heijnen
30 mei 2011, 11:40
tjonge... geweldige verhalen... :)

Had ik trouwens duidelijk gemaakt dat hij niet draaide aan de volume maar aan de gain van kanaal 2.... :)
Nocki ik weet dat je christen bent, maar deze jongen had minimaal een forse uitbrander verdiend!

EuroCinema
30 mei 2011, 13:16
Overigens stond ie gewoon zacht en heb ik gevraagd of ik meer op de monitor kon krijgen...
En dat was geen probleem. Ik kreeg netjes het geluid van de Marshall combo over de montor.... alsof ik over 5 fuzzen achter elkaar speelde...

Dat is wel echt een probleem hoor. Geluidsmensen die je amp superstil willen en dan alles met de monitor opvangen. En dan vervolgens niet de middelen, tijd of expertise hebben om een goede monitormix te maken van die gitaar. Sta je te spelen met een afgeknepen banjosound in je oor, dat gaat echt ten koste van je spel.

Sowieso zijn wij ondanks de gemiddeld goeie ervaringen wel echt op het punt dat we een eigen geluidsman gaan meenemen. Al is het maar zodat die de discussie aan kan gaan, terwijl wij op muziek maken concentreren!

Nocki
30 mei 2011, 13:39
Onze eigen geluidshenk hadden we inderdaad ook bij.

Bij dit soort kleine dingetjes denk ik dat er zoveel kapiteins rondlopen dat die gasten helemaal geen zin hadden om zicht druk te maken...
Bij solo's en bij bepaalde stukjes waar dat nodig was is er ook niet gespeeld met het zaalgeluid.
Onze geluidsman mocht overal afblijven en aanwijzingen werden niet opgevolgd. En echt serieus zijn we niet hoor :)
Als ik over mn eigen spullen had kunnen spelen had dat ook wel gescheeld...

Eigenlijk weet je het vantevoren... :)

skanky
30 mei 2011, 14:37
Ik zal als geluidstech NOOIT aan de knoppen van band komen. Ok, op de DI out van de bassist na dan (pre-EQ/Ground Lift). Beslissingen over podiumvolume gaan altijd in overleg met de band, al komt dat wel vaak neer op een dringend verzoek van mijn kant. Als ze weigeren het zachter te zetten dan is de eventuele slechte balans in de zaal niet meer mijn probleem. Zij staan dan voor lul met een slechte sound en ik schrijf de volgende dag een factuur en heb er niets meer mee te maken.
Toch komt het de laatste tijd steeds vaker voor dat ik aan de gitarist moet vragen of ie z'n versterker harder wil zitten omdat ik te veel overspraak krijg van bv de drums. Ik ben benieuwd of deze trend door gaat zetten. ;-)

Nocki
30 mei 2011, 14:53
Toch komt het de laatste tijd steeds vaker voor dat ik aan de gitarist moet vragen of ie z'n versterker harder wil zitten omdat ik te veel overspraak krijg van bv de drums. Ik ben benieuwd of deze trend door gaat zetten. ;-)

Wat mij betreft wel. Mijn sound is op dit moment stabieler dan ooit! Ik hoef mn sound niet meer te horen vanuit mn eigen speakers... Uit de monitor is enorm goed zeker met de juiste man achter de knoppen.
Maar zodra ze aankomen met microfoons voor mn cabinet gaat het fout. Ik heb het nog maar 1 keer meegemaakt dat een geludisman dat goed heeft gekregen... Voortaan een kabeltje vanuit mn palmer... :)

Het was zeker toen ik begon met spelen altijd een hele verassing als ik de ene keer klonk als de shadows en de andere keer als een bolletje wol. De geluidsmensen regelden altijd alles netjes in naar hun voorkeur...

De mooiste die ik hoorde was: Dat zijn wel heel veel pedalen zeg... Je moet er goed mee uitkijken dat je de levels goed in balans houdt, anders krijg je oversturing van het ene pedaal in het anders (het ging om 5 pedalen waarvan 3 overdrives)

Maar er zijn inderdaad ook hele goede... Altijd fijn om er eens een tegen te komen!

Harald
30 mei 2011, 14:56
Ik mag eigenlijk ook nooit zo hard :( Maar onze drummer slaat ook zacht, dat scheelt dan weer.

Moet ineens aan een optreden in Duitsland denken waar tijdens de soundcheck de bluesharp afschrikkelijk dun en zacht klonk door de PA. Ga je bij de versterker luisteren is het geluid goed. De knoppenman bleef maar vragen om het op de versterker aan te passen, maar op een gegeven moment lukte het toch om hem gewoon eens daar te laten luisteren, zodat hij kon horen dat de bron goed ingeregeld was, en hard genoeg. Tig verschillende microfoons voor de bluesharpversterker, en een paar nieuwe kabels later kwamen ze er eindelijk achter dat ze een fout hadden gemaakt met het kanaal. De bluesharp die we over de PA hoorden kwam via de zangmicrofoon binnen, die was doorgelust naar het kanaal waar ze op de mengtafel bluesharp bij gezet hadden. Ben je zomaar een dik half uur en de nodige irritatie (zeker omdat onze bluesharpist in het duits niet heel veel verder dan Weißbier en Schnitzel komt) verder... Dôh!

Ronald.ZaZ
30 mei 2011, 16:23
Mijn ervaring is dat het een stuk beter gaat als je normaal communiceert.
Heb jaren lang het helemaal verkeerd aangepakt. Bij onze muziek moet de gitaar redelijk aanwezig zijn en de drummer mept ook vrij hard, dus gingen de knoppen op het podium vol open, waarop de geluidsman het zooitje dichtgooide om de zang er nog enigzins bovenuit te krijgen.

Had altijd het gevoel dat het dan te zacht stond en dan heb je op een gegeven moment een gigantische brij met maar op 1 plek een aanvaardbaar geluid.
Uiteraard was de geluidsman altijd een knurft.

Nu probeer ik een kort praatje te maken en de muziek een beetje te omschrijven om het dan eerst helemaal aan de tech over te laten.
Als ik dan nog twijfels heb dan is dat meestal met een seintje ook wel op te lossen.
Valt me op dat het geluid dan in veel gevallen sterk verbetert.
Schoenmaker blijf bij je leest.
En waarempel, de geluidsmensen zijn meestal geen knurften meer en letten ook beter op als ze het prettig vinden om een band te mixen ipv steeds in te grijpen om het nog een beetje te redden.

showband
30 mei 2011, 16:35
Ook meegemaakt. Supermarkt geplunderd, hondertal kaarsen op het podium gezet.

Meest originele lightshow ever.
Was voor de tijde dat de brandweer zich overal mee moeide.

Mijn eerste officiele optreden was op een straatfeest, buiten.
Ik was nogal snugger geweest en had de organisatie vooraf gevraagd om "iets van licht op het podium. omdat het tot na zonsondergang doorging"

Toe wij kwamen bleek het toneel OM een lantarenpaal heen gebouwd. (zo een met een gele lamp erin).
"zo hebben jullie goed licht op het toneel"

achteraf is ie hilarisch....

Liquid_Metal
30 mei 2011, 18:22
Die Nocki, maakt gelijk een van de grootste geluidseikels ooit mee. Eigenlijk moet je naar zijn mengtafeltje lopen en alle gainpots terugdraaien en hem dan zeggen dat het zachter moet.

Belangrijke regel voor geluidsmannen en vrouwen en zij die dit hopen te zijn of worden: zit nooit met je tengels aan de apparatuur van 'de artiest'. Doe dit in overleg en laat de artiest zelf zijn knoppie op jouw uitdrukkelijk en goed gemotiveerde verzoek draaien.

Als je aan mijn knoppie draait ben je in levensgevaar.

(wat een ongelooflijke kutgeluidsboer)

Klopt helemaal, maar we moeten niet vergeten dat het een versterker van de tent was. Dus misschien zelfs wel van hem. Ik weet niet waar hij 'te hard' vandaan haalde, maar misschien vond 'ie dat Nocki teveel gain gebruikte (omdat hij de gain zelf altijd lager heeft staan).
Ik heb er zelf ook een handje van om aan de knoppen van versterkers van bandleden te draaien maar wel op m'n teentjes getrapt te zijn als ze aan mijn spul zitten :soinnocent:.

FruscianteFan
30 mei 2011, 18:58
Klopt helemaal, maar we moeten niet vergeten dat het een versterker van de tent was. Dus misschien zelfs wel van hem. Ik weet niet waar hij 'te hard' vandaan haalde, maar misschien vond 'ie dat Nocki teveel gain gebruikte (omdat hij de gain zelf altijd lager heeft staan).
Ik heb er zelf ook een handje van om aan de knoppen van versterkers van bandleden te draaien maar wel op m'n teentjes getrapt te zijn als ze aan mijn spul zitten :soinnocent:.
Ja, maar dat is nog een groot verschil. Je bandleden zitten als het goed is behoorlijk op één lijn met wat jij wilt, en je kent elkaar goed. Je bent samen op zoek naar een goed totaalgeluid, dus als het echt nodig is kun je prima aan elkaars spullen zitten. Een geluidsman die je niet kent en die de band niet kent, staat op een grotere afstand - ook al wil ook hij/zij een mooi totaalgeluid.

Liquid_Metal
30 mei 2011, 21:22
Ja, maar dat is nog een groot verschil. Je bandleden zitten als het goed is behoorlijk op één lijn met wat jij wilt, en je kent elkaar goed. Je bent samen op zoek naar een goed totaalgeluid, dus als het echt nodig is kun je prima aan elkaars spullen zitten. Een geluidsman die je niet kent en die de band niet kent, staat op een grotere afstand - ook al wil ook hij/zij een mooi totaalgeluid.

Dat was inderdaad ook waar ik nog aan dacht na het posten. Toch is ongevraagd aan de spullen van iemand anders zitten soms ongewenst (ligt aan de persoon en de relatie).
Hoewel ik dit absoluut niet wil goedpraten is er vaak meer aan de hand. Misschien wilde z'n vrouw 'm niet verwennen voor de gig of had hij een uurtje geleden te horen gekregen dat z'n moeder was overleden.
Het feit dat het niet Nocki's amp was maakt de afstand natuurlijk ook iets kleiner.

Plant
30 mei 2011, 22:30
Ik heb het weekend voorafgaande aan St. Patrick's Day met een Ierse folkgroep waarin ik gitaar speel een gastoptreden gedaan in een café in Best.

Het kostte van tevoren al moeite om vragen bij de organisatie beantwoord te krijgen als "Hoe laat moeten we er zijn voor de soundcheck" e.d.
Op de gok zijn we maar vroeg gegaan, we waren een uur van tevoren speelklaar en het podium was niet in gebruik, de geluidsman was zelf nog niet klaar. We hadden wel van tevoren gehoord dat er een strakke planning was. Een andere groep had zelfs hun repertoire tot op de seconde nauwkeurig getimed en in een tijdschema gezet. :???: Kortom, alles wat we te laat begonnen ging van onze speeltijd af. Komt die geluidsman 2 minuten (!) voor aanvang van het concert vragen of we willen soundchecken.
Er lag een monitor voor me die muisstil bleef. "Het geluid kan niet harder want dan zingt het rond". :???: Ik zei dat er helemaal niks uit de monitor kwam. De geluidsman ging op z'n knietjes voor de monitor leggen en legde zijn oor er tegenaan. "Speel eens een stukje? ... ja hoor, ik hoor iets". Volledig onbruikbaar dus. "Ik kan jou niet harder zetten". Ik zeg "oh, maar ik hoef ook niet harder, ik hoor mezelf toch wel. Ik wil hier een mix van de anderen op hebben. We zitten op een rijtje naast elkaar en ik hoor de anderen niet". Kwartje valt. "Oh, maar dan zet ik jou zachter en dan kan de rest harder". Mooie belofte, maar de mix moet ik nu nog krijgen. Het hele concert behalve mezelf niks gehoord en maar hopen dat de anderen mij wel horen. In de verte hoorden we nog wel wat van de zaalspeakers en daarop viel willekeurig elk nummer iets weg. Dan was er ineens een microfoon of instrument gemute, de accordeonist heeft het hele concert voor spek en bonen gespeeld, die bleek achteraf helemaal nooit uitversterkt. Als we een opmerking maakten, bleek de man 'verdwenen' van de tafel. Voordat ie dan weer bij zijn tafel was en de fout herstelde waren we minuten speeltijd verder.

Ik hoorde achteraf dat mijn gitaar in de zaal veel te hard stond (die zou juist zachter gaan toch?). Tijdens het zesde nummer brulde iemand in mijn oor; "Nu afronden!" Tijd was om.

We hebben nog ons ongenoegen geuit bij de organisatie, die het heeft doorgespeeld aan de geluidsman. Zijn reaktie: Die jongens hadden veel eerder moeten komen, er was geen tijd meer. Pardon :???: Wij stonden al een uur van tevoren speelklaar terwijl hij tot 2 minuten voor tijd met z'n speeltjes bezig was.

Ook kregen we te horen dat hij een professionele geluidsman was die niet zomaar wat deed. Hij had er zelfs een opleiding voor gevolgd :dontgeti: Waarschijnlijk schriftelijk.

Liquid_Metal
30 mei 2011, 23:20
Mooi verhaal man! Stiekem hoop ik zoiets extreems ook eens mee te maken. Ik ben wel iemand die er fel op zou reageren en ook m'n spul in zou pakken. Maar eerst even het publiek peilen: als zij het goed horen spelen we door.

Pepe
30 mei 2011, 23:35
Misschien zijn diploma uit een kawgomballenautomaat getrokken.

Ik ben wel klaar met geluidsmannen. Hoe ouder, hoe berustender. Ik kreeg ook altijd op mijn kop van de rest als ik tijdens het optreden dingen zat te roepen naar de zijkant. En ik snap volkomen dat je de vaart eruit haalt voor een zanger die een show probeert neer te zetten en in zijn ooghoek de gitarist doodleuk ziet bakkeleien met technisch personeel.
Als ik nu de akoestische gitaar niet meer hoor pak ik een elektrische.

Zelfs het bandje voor ons dat de stage moet vrijmaken voor ons maar uitgebreid gaat ouwehoeren met meegekomen fans haalt me niet meer uit mijn hum. Ik plop er gewoon nog eentje open aan de bar. Echt bevrijdend is dat, die zen.

Han S
30 mei 2011, 23:43
Kolere, wat moet het een feest zijn om met jou te werken. Weet je wat mijn ervaring is? Met grote namen heb je zelden problemen, ook in de studio niet, wel heel relaxed werken.

Pepe
31 mei 2011, 00:12
Hmm, ik weet niet wat je grote namen noemt maar in de tijd dat ik in LA rond hing en wat "grote namen" tegenkwam zaten daar behoorlijk veel onrelaxte figuren tussen.
De sfeer was daar natuurlijk ook veel competativer. Als je even niet bij de les was, next. Geen pardon.

madman
31 mei 2011, 00:14
Ik had afgelopen weekend wat dat betreft net zoiets!
Niet met m'n eigen band, was mee als manusje-van-alles voor een band van vrienden van me.

We kwamen rond een uur of 7 aan bij een bandwedstrijd in Halsteren, de eerste band zou om 8 uur beginnen en 'wij' moesten om half 11.
7 uur kwamen we binnen, de tafel stond net opgesteld in de hoek, de 2 FOH speakers stonden net op hun plek, verder stond alles nog ingepakt of gewoon midden in de kroeg, half uitgepakt. Uitloop alom!
Ze deden het geluid met z'n tweeen, en tegen een uur of 8 stond de ene op het podium aan te wijzen uit welke monitor er op dat moment geluid kwam, terwijl de andere achter de tafel in de mic stond te vertellen; "Ow, dat klopt niet, dat moet 2 zijn.." *zucht*

Er stond een cabinet op het podium, die volgens mij ook van de geluidsman af kwam... die het niet deed...
De eerste band zou de amp van een van onze gitaristen gebruiken (zijn bekenden van elkaar), maar daar kwam op het podium dus geen geluid uit. Snel een combotje geregeld, kwam toch weer allemaal goed, voor nu...
Amp backstage nog ff getest, daar lag het niet aan!

Het geluid was tijdens de eerste 2 bands al slecht, maar toen 'onze' band begon te spelen heb ik meerdere malen de neiging gehad om beide geluidsmensen aan de kant te trappen!

De gitarist van de 2e band had zijn eigen cab meegenomen, dus dat ging verder goed. Maar toen deze die van het podium had gehaald stond die andere binnen no-time weer terug, toch maar een poging gedaan, je raadt het al, deed het niet.
Amp terug backstage genomen, komt de geluidsman naar ons toe om te vertellen dat het aan onze amp ligt, hij was gitarist en wist het allemaal!
De beste man toch even snel duidelijk gemaakt dat als 2 verschillende versterkers op hetzelfde cabinet het niet doen, het misschien toch niet TOEVALLIG ineens alle twee de amps zijn.
Cab geleend van een andere band, probleem opgelost.

Goed, en toen moest er ook nog gespeeld worden!
Er zat de hele tijd af en aan een kraak in het geluid! Waar het aan lag was moeilijk te zeggen, het leek niet van een specifieke mic te komen, en front&center tussen de FOH-speakers was te horen dat het ook niet aan de amps lag. Mijn vermoeden is nog steeds dat er ergens op de tafel een gain of EQ pot te ver open stond! Vooralsnog vanachter de tafel geen enkele reactie!

In de tussentijd vroeg er iemand op podium om, ik meen, de zang harder op (en wijzend naar) zijn monitor.
Geluidsman; welke monitor is dat?
Gitarist nogmaals; Deze!
Geluidsman; welke is dat? 2?
*ergernis alom*

Een half optreden verder kwam er dan eindelijk reactie op het gekraak!
De reactie bestond uit dat de geluidsman, midden tijdens een nummer met een DI het podium op kwam lopen, voor een van de versterkers ging staan, even naar de voorkant keek, vervolgens de achterkant, om daar zo nog anderhalf nummer te blijven staan, achter z'n oren krabbend.
Tussen twee nummer door nam hij uiteindelijk de deur die achter het podium stond, om een half nummer later er weer uit te verschijnen, nog steeds met een DI in z'n hand, blijft daar nog een nummer staan, gaat deze keer naast de ándere gitaarversterker staan, legt z'n DI daar bovenop, loopt weer terug naar de eerste gitaarversterker, en blijft daar wéér een nummer achter z'n oren staan krabben, om daarna EINDELIJK van het podium af te komen.

En als het geluid nou goed was... maar dat was nog het meest frustrerende! De mix deugde helemaal niets van!
Balans van de zang fluctueerde het hele optreden, dan te hard, dan weer compleet uit!! Bij een gitaarsolo ging de gitaar dan af en toe wel harder, maar dan meteen ook veel te hard. Vaak pas tegen het einde van de solo, en vaak pas nadat hij eerst de ándere gitaar harder, zachter (veel te zacht) en weer harder had gezet.
In een couplet was het helemaal prijs! De zanger stond gewoon te zingen, en tijdens dat couplet speelt de ene gitarist een leadlijntje onder de zang. Dat ene moment was de geluidsman wel wakker, tenminste... Ineens de leadgitaar een stuk harder en de zang compleet uit!

Ik heb in de loop der jaren een hoop meegemaakt, van dronken geluidsmannen tot een set die half faalde, maar zo erg als dit heb ik nog niet eerder gezien en hoop ik ook nooit meer te doen!
Mag ik alsjeblieft de volgende keer dat deze mannen geluid doen een shotgun meenemen?

Arvoitus
31 mei 2011, 00:23
Kolere, wat moet het een feest zijn om met jou te werken. Weet je wat mijn ervaring is? Met grote namen heb je zelden problemen, ook in de studio niet, wel heel relaxed werken.
Mijn ervaring is andersom.
Kleine/jonge bandjes zijn het aardigst, bij binnenkomst lopen ze meteen naar je toe en bedanken je allereerst heel hartelijk dat ze mogen komen spelen. Bij het verlaten krijg je nog eens dezelfde bedankjes.
Tijdens het optreden knikken en lachen ze nog een keer dat het geluid perfect is.

Dat zijn gewoon bands die graag willen spelen en er altijd plezier in hebben.

Han S
31 mei 2011, 00:29
John Schuursma, gitarist van Brainbox, super om mee te werken. Pierre van der Linden, drummer van oa Focus, hardstikke toffe man. Herbert Noord, Hammond icoon, geweldige man om mee te werken. Sharon den Adel, zangeres, hardstikke aardige vrouw. Anneke van Giersbergen, zangeres, super mee gewerkt.

Patrick Mameli, metal gitarist, toffe vent, de andere Patrick van dezelfde band, super relaxed. Johannes de Boom, soort van zanger, prachtvent.

Arvoitus
31 mei 2011, 01:03
Anneke van Giersbergen, zangeres, super mee gewerkt.
Anneke is inderdaad een zeer lieve jongedame. Heel grappig om te zien dat ze op jonge leeftijd voor enorme hoeveelheden publiek heeft gestaan en zich dan heel schattig (bijna verlegen) voorsteld: "Hoi, ik ben anneke". Geweldige vrouw!

Pepe
31 mei 2011, 03:54
Die vergelijking die je maakt slaat nergens op Han:
Omdat je je werk goed doet is iemand aardig en dus professioneel. Maar iemand die wat zegt tegen een technicus omdat die zijn werk niet goed doet maakt hem een amateur.
Zo lust ik er nog een paar.

pimmetje
31 mei 2011, 07:53
Mijn ervaring is andersom.
Kleine/jonge bandjes zijn het aardigst, bij binnenkomst lopen ze meteen naar je toe en bedanken je allereerst heel hartelijk dat ze mogen komen spelen. Bij het verlaten krijg je nog eens dezelfde bedankjes.
Tijdens het optreden knikken en lachen ze nog een keer dat het geluid perfect is.

Dat zijn gewoon bands die graag willen spelen en er altijd plezier in hebben.Het klinkt heel truttig, maar wij zijn er met de band juist een tijdje (weer) wat op gaan letten om dit te blijven doen.

Echt plezier hebben kan je slechts deels afdwingen. Als je je echter vooraf voorneemt om even te gaan voor die extra vriendelijkheidjes met geluidslui, eigenaar, barpersoneel en eventueel andere bands (en aanhang)... dan is de kans dat je er lol in gaat hebben al groter.

Het is prettig om de routine te hebben om je zooi in no-time neer te zetten, in te prikken en te gaan, maar je moet ff de tijd nemen om van iedere nieuwe avond (bewust) iets leuks te maken. Dat moet niet te routineus worden.
Dát soort routine kan gemakkelijk blasé en arrogant overkomen. Met als gevolg dat de andere lui in/van de tent je al vanaf seconde nul niet echt zien zitten. En misschien wel terecht :D.

Kim Wilson
31 mei 2011, 08:19
Ik heb aan beide kanten gestaan (heb ook geluid gedaan in de jeugdsoos), en mijn ervaring is dat een praatje maken vooraf echt zóveel uitmaakt. Vriendelijk blijven, niet doen alsof je er alles van weet en blijven communiceren. Niet tegen, maar mét elkaar.

EuroCinema
31 mei 2011, 10:12
Helemaal mee eens. Bel vooraf en kom op tijd om een praatje te maken, dan kom je ook al pratend te weten wat je van iemand kan verwachten qua kennis, ervaring en houding. Dat bepaalt weer hoe jij je moet opstellen. Maar is iets niet goed, zeg het dan meteen helder en zorg dat het opgelost wordt. Halfslachtig soundchecken leidt tot veel irritaties over en weer! En onthoud de namen van die lui en bedank ze vanaf het podium als ze het goed hebben gedaan!

Maar dan nog hou je soms eikels waar je niks mee kan, helaas.

Han S
31 mei 2011, 12:13
Die vergelijking die je maakt slaat nergens op Han:
Omdat je je werk goed doet is iemand aardig en dus professioneel. Maar iemand die wat zegt tegen een technicus omdat die zijn werk niet goed doet maakt hem een amateur.
Zo lust ik er nog een paar.


Ik kan je ff niet volgen. Ik heb ook met minder grote namen gewerkt, wel bekend maar niet zo. En die spreken af dat ze om half elf komen en komen dan rustig om half vier een keer binnen waggelen, moeten eerst nog wakker worden en voor je aan het werk bent is het zes uur 's avonds. En dan door willen gaan tot half vier 's nachts.

Als ik dan vriendelijk zeg dat ik om negen uur 's morgens al in de studio bezig was met voorbereiden dan is steevast de kutsmoes altijd hetzelfde: ja, maar we gaan zo lekker. Sommige bekende namen zie ik liever niet meer komen.

En er zijn ook veel jongeren die voor het eerst in de studio komen en waar je geweldig goed mee kan werken.

Het is een strijd.

Liquid_Metal
31 mei 2011, 13:27
Ik kan je ff niet volgen. Ik heb ook met minder grote namen gewerkt, wel bekend maar niet zo. En die spreken af dat ze om half elf komen en komen dan rustig om half vier een keer binnen waggelen, moeten eerst nog wakker worden en voor je aan het werk bent is het zes uur 's avonds. En dan door willen gaan tot half vier 's nachts.

Als ik dan vriendelijk zeg dat ik om negen uur 's morgens al in de studio bezig was met voorbereiden dan is steevast de kutsmoes altijd hetzelfde: ja, maar we gaan zo lekker. Sommige bekende namen zie ik liever niet meer komen.

En er zijn ook veel jongeren die voor het eerst in de studio komen en waar je geweldig goed mee kan werken.

Het is een strijd.

Da's niet wat je vorige bericht duidelijk maakte. Ik vatte dat op als "bekende artiesten zijn altijd relaxed, nieuwelingen zijn klootzakken" (of iets subtieler: met onbekende mensen is het altijd maar afwachten).
Dan vind ik de reactie van pepe wel logisch.

Rutger
31 mei 2011, 13:52
Ik heb aan beide kanten gestaan (heb ook geluid gedaan in de jeugdsoos), en mijn ervaring is dat een praatje maken vooraf echt zóveel uitmaakt. Vriendelijk blijven, niet doen alsof je er alles van weet en blijven communiceren. Niet tegen, maar mét elkaar.
Precies.
Wees nou eerlijk, zo ga je in het echte leven toch ook met elkaar om? Op je werk ben je toch ook niet zo bot tegen elkaar, daar krijg je toch geheid ruzie van (of ontslag)! Waarom moeten muzikanten en geluidsmannen dan altijd bot, kortaf en respectloos met elkaar omgaan, daar kan toch niets goeds van komen? Ik kan me daar echt dood aan irriteren.

Elkaar gewoon normaal en met respect behandelen, dan komt het wel goed. Dat hoef je niet eens 'professioneel' te noemen, dat is de normaalste zaak van de wereld.

MaxVMH
1 juni 2011, 00:22
Ik sta regelmatig langs beide kanten (vooral op kleinere optredens/festivals, waar de meeste klachten hier over gaan). Als de ene kant zich vriendelijk en sociaal opstelt, doet de andere kant dat automatisch ook. Ja, er zijn uitzonderingen, maar uitzonderingen kom je heus niet elke week tegen. En kom je wel elke week zo'n arrogante zakken tegen, dan denk ik dat 't probleem niet aan de andere kant ligt.

En aan alle muzikanten: vraag ik je monitormix wat je nodig hebt en geen reet meer. Als een zo-zo technieker zowel FOH als monitors moet doen op goedkoop budget-materiaal met zo-zo muzikanten, dan vraag je om problemen als je een persé een perfecte totaalmix door je monitor wilt ... En ja, ik slaag er doorgaans wél in om degelijke monitormixes te leveren, zoiets moet je leren. 't Is niet evident als beginnend technieker om op potmeters een mix te maken die je dan als technieker zelf helemaal niet hoort (tenzij je een aparte monitortafel of heel erg degelijke tafel hebt, maar da's vaak niet 't geval).

'k Vind het ook grappig als mede-bandleden meteen na 't optreden kritiek hebben op de balans in de zaal (zonder dat ze 't van iemand horen zeggen he). Met een monitor voor je en versterkers naast en achter je kan je zoiets NIET beoordelen :p

Ik merk alleszins dat 't soms een zege is dat ik beide ben: als muzikant kan ik de techniek goed inschatten en weet waar me aan te verwachten, als technieker weet ik dan weer hoe ik 't makkelijk kan uitleggen aan een muzikant en wat doorgaans hun wensen/vragen/gewoontes zijn.

Harald
1 juni 2011, 08:26
Ik merk alleszins dat 't soms een zege is dat ik beide ben: als muzikant kan ik de techniek goed inschatten en weet waar me aan te verwachten, als technieker weet ik dan weer hoe ik 't makkelijk kan uitleggen aan een muzikant en wat doorgaans hun wensen/vragen/gewoontes zijn.

Wensen, vragen , gewoontes...
Gewoon, perfecte balans op het podium, waarbij ik zelf hard genoeg (houd er nu eenmaal van als de gitaar tegen het feedbacken aan zit) mag zonder iemand (en mezelf) daarmee in de weg te zitten, en in de zaal wil ik dat ik en het totaalgeluid geniaal klinkt.
Wat is daar nu zo moeilijk aan!? :hide:




Op een groot genoeg podium is het meestal trouwens niet eens zo lastig. Bij kleine podia waar alles zacht genoeg moet om de koffiemachine achter de bar er nog bovenuit te horen reutelen daarentegen...

skanky
1 juni 2011, 08:47
Wensen, vragen , gewoontes...
Gewoon, perfecte balans op het podium, waarbij ik zelf hard genoeg (houd er nu eenmaal van als de gitaar tegen het feedbacken aan zit) mag zonder iemand (en mezelf) daarmee in de weg te zitten, en in de zaal wil ik dat ik en het totaalgeluid geniaal klinkt.
Wat is daar nu zo moeilijk aan!? :hide:




Op een groot genoeg podium is het meestal trouwens niet eens zo lastig. Bij kleine podia waar alles zacht genoeg moet om de koffiemachine achter de bar er nog bovenuit te horen reutelen daarentegen...

Met een goede FOH en een goede Monitor Tech is dat helemaal niet moeilijk. Maar dan moet het ook wel een goede band zijn. Alle instrumenten van de band moeten los van elkaar al goed klinken, en moeten op het podium al grotendeels in balans zijn. Dan hoeven de monitors namelijk niet op standje oorlog, en daardoor zal FOH ook geen last van het podiumgeluid hebben.
Als een band een drummer heeft die op z'n kit ramt alsof het z'n laatste keer is en de lead zanger op fluisterniveau zingt dan kan je er vergif op innemen dat het in de zaal niet lekker zal klinken. Dan komt er evenveel zang als drumoverspraak uit het zangkanaal, en zal de balans nooit goed zijn.......

Ik ben blij dat ik tegenwoordig bijna alleen maar met professionele muzikanten werk. ;-)

Harald
1 juni 2011, 08:57
Bij de meeste kroegoptredens is onze zangeres sowieso de enige met monitoring. Die ze dan graag wel op zichzelf richt. Gaat meestal prima. Ook op grotere podia, als het goed is hoeft er helemaal niet zoveel over de monitor. Onze drummer vaak alleen wat bassdrum, bij mij wat bas (andere kant podium) en afhankelijk van het geluid wat bluesharp. Hoe minder er nodig is, hoe beter.

EuroCinema
1 juni 2011, 10:22
En aan alle muzikanten: vraag ik je monitormix wat je nodig hebt en geen reet meer. Als een zo-zo technieker zowel FOH als monitors moet doen op goedkoop budget-materiaal met zo-zo muzikanten, dan vraag je om problemen als je een persé een perfecte totaalmix door je monitor wilt ...

Je hebt gelijk, maar er zitten wel 2 kanten aan dat verhaal. Het is meestal de technicus die de backline fluisterstil wil hebben op het podium. Dan moet er logischerwijs meer over de monitors. En worden de klank en balans daarvan opeens ook belangrijker.

Ook heb ik meer dan eens meegemaakt dat je gevraagd wordt wat je op je monitor wilt hebben vóór je met de volledige band een uitgebreid totaaltje hebt kunnen spelen. Dat is natuurlijk ook vragen om vage antwoorden als "alles een beetje" want je weet dan nog niet hoe de akoestiek op het podium is etc.

(Om maar te zwijgen van technici die zelf een loeiharde 100 watt Twin hebben neergezet waarover je geacht wordt te spelen, maar dan willen dat je hem op volume 0,5 houdt. SM57 middenin de conus en wat er dan uit je monitor komt is niet eens meer herkenbaar als een gitaar! :seriousf:)

Arvoitus
1 juni 2011, 10:44
Ook heb ik meer dan eens meegemaakt dat je gevraagd wordt wat je op je monitor wilt hebben vóór je met de volledige band een uitgebreid totaaltje hebt kunnen spelen. Dat is natuurlijk ook vragen om vage antwoorden als "alles een beetje" want je weet dan nog niet hoe de akoestiek op het podium is etc.
Dan vindt ik het grappig dat 9/10 bands hun monitor eisen op de de rider zetten.

EuroCinema
1 juni 2011, 11:43
Verschilt een beetje per bandlid/instrument. Onze drummer zit het verst weg van de leslie van de hammondspeler, dus die weet dat-ie dat ding over z'n monitor wil hebben. Ik weet ook dat ik mijn eigen aankondigmicrofoon over een monitor wil, want anders hoor ik mezelf niet praten en dat is heel gek. Dat geef je dan vooraf aan, in de ijdele hoop dat iemand die rider ook leest en het weer een minuut of wat scheelt. Maar akoestiek en de diepte en breedte van het podium maken uit of ik de snare goed genoeg hoor, en mijn eigen versterker. Dus zonder totaaltje kan ik daar echt heel weinig zinnigs van zeggen!

Arvoitus
1 juni 2011, 11:56
Ook heb ik meer dan eens meegemaakt dat je gevraagd wordt wat je op je monitor wilt hebben vóór je met de volledige band een uitgebreid totaaltje hebt kunnen spelen. Dat is natuurlijk ook vragen om vage antwoorden als "alles een beetje" want je weet dan nog niet hoe de akoestiek op het podium is etc.

Ik weet ook dat ik mijn eigen aankondigmicrofoon over een monitor wil, want anders hoor ik mezelf niet praten en dat is heel gek. Dat geef je dan vooraf aan, in de ijdele hoop dat iemand die rider ook leest en het weer een minuut of wat scheelt.
Je spreekt jezelf nu tegen he ;)

Ik ga nooit alleen maar uit van de rider, ik spreek/vraag de band het altijd persoonlijk. Tenzij ik 10 bands op 1 dag heb met elk 15 minuten omwisseltijd, dan hoop ik dat ze hun rider in orde hebben of goed/snel kunnen communiceren.

EuroCinema
1 juni 2011, 11:58
Nou ja, tegenspreken..., ik weet sommige dingen van te voren en die meld ik netjes in de rider, en andere dingen kan ik nog niet zeggen. Niet heel gek toch :???:

(Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Ik bedoel echt situaties waar je alleen individueel gespeeld hebt en dan gevraagd wordt "of de monitor zo goed is". Niet de normale vraag vooraf wat je wilt)

pimmetje
1 juni 2011, 12:02
Zo'n rider is toch voor ongeveer?
Een indicatie van wat nodig en gewenst is... en dan kan iedereen wel verzinnen dat dat van situatie tot situatie wat verschilt.

FruscianteFan
1 juni 2011, 12:13
Je spreekt jezelf nu tegen he ;)

Ik ga nooit alleen maar uit van de rider, ik spreek/vraag de band het altijd persoonlijk. Tenzij ik 10 bands op 1 dag heb met elk 15 minuten omwisseltijd, dan hoop ik dat ze hun rider in orde hebben of goed/snel kunnen communiceren.
Klinkt alsof je zelf nog nooit iets door een mic hebt gezegd of hebt gezongen. Da's wel iets wat je van te voren weet, want het is heel gek als je jezelf niet terughoort (zelfs over PA).

Doe mij maar flink wat toetsen, genoeg drums, zang zodat ik mezelf goed kan horen zingen met de andere zangers, de andere gitarist wil ik maar een beetje horen. Mijn gitaar vooral niet te hard, en de bas hoor ik voldoende zonder monitor.

Maar goed, ik heb pas één keer opgetreden met eigen monitor.

Kim Wilson
1 juni 2011, 12:23
Ik heb nog nooit veel over de monitor hoeven hebben. Alle zangmicrofoons, dat was het wel. Ik stelde mezelf altijd zo hard af dat ik mezelf net kon horen. Op e.o.a. manier was de balans op het podium ook zonder monitoren gewoon goed en nooit te hard. Ik hoef mezelf iig niet overal bovenuit te horen. Dat kan ook niet IMO, want als iedereen dat wil, komt er iets niet goed.

Arvoitus
1 juni 2011, 14:00
Nou ja, tegenspreken..., ik weet sommige dingen van te voren en die meld ik netjes in de rider, en andere dingen kan ik nog niet zeggen. Niet heel gek toch :???:

(Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Ik bedoel echt situaties waar je alleen individueel gespeeld hebt en dan gevraagd wordt "of de monitor zo goed is". Niet de normale vraag vooraf wat je wilt)
Sorry, was je een beetje voor gek aan het houden ;) Ik snap inderdaad wat je bedoelt, en het komt vrij herkenbaar voor.
Vooral bij echt beginnende bands die hun eerste optreden hebben met monitors: "Doe maar wat de meeste gitaristen/mensen hebben".


Klinkt alsof je zelf nog nooit iets door een mic hebt gezegd of hebt gezongen. Da's wel iets wat je van te voren weet, want het is heel gek als je jezelf niet terughoort (zelfs over PA).
Zingen kan ik niet, maar ik ben al een aantal jaar wekelijks/maandelijks achter de mixtafel/op het podium te vinden. Ik ben absoluut niet de beste monitor/FOH technicus maar ik weet/kan wel voldoende om de gemiddelde band tevreden/blij te maken met hun monitormix.

MaxVMH
1 juni 2011, 14:35
Het is meestal de technicus die de backline fluisterstil wil hebben op het podium. Dan moet er logischerwijs meer over de monitors.Neen, 't is omgekeerd. Hoe luider de backline, hoe luider de monitors ...

madman
1 juni 2011, 15:46
Als je zodanig zacht staat op het podium dat je jezelf al niet kan horen moet je alles wel via de monitor krijgen, anders hoor je hooguit alleen de drums!

Been there! Van beide kanten van de tafel!

Ideaal voor FOH omdat je de mix helemaal zelf kan maken, een ramp op podium omdat alles op die ene monitor goed moet staan omdat je anders nog steeds geen idee hebt wat je zelf of de rest aan het doen zijn...

pimmetje
1 juni 2011, 15:53
Als je zodanig zacht staat op het podium dat je jezelf al niet kan horen moet je alles wel via de monitor krijgen, anders hoor je hooguit alleen de drums! +1. En ook voor Eurocinema én voor MaxVMH.
.... kolere hoe lul ik dat recht? :D

Het gaat erom dat 't podiumgeluid al een beetje klopt zonder de monitors. Als je met z'n allen zonder hulp van de geluidsman elkaar en jezelf al lekker hoort (of zelfs gewoon "wel OK" hoort), dan ben je er al goeddeels.

Op dat moment wordt 't vooral tweaken met de monitors ipv volledige afhankelijkheid en het gevecht waarbij meer monitor voor de één betekent dat de ander eigenlijk ook meer wil :D.

Het zogenaamde fluisterzacht dat geluidslui soms willen, is in mijn ervaring niet bepaald fluisterzacht.
Maar je moet er wel zelf bij zijn om je amp zodanig te kunnen zetten dat je jezelf tenminste een beetje hoort. En zoals we al vaker hebben langs zien komen, is dat niet alleen volume, maar ook plaatsing/ kanteling (/gain).
Het mooie is dan nog dat de geluidsman in de zaal vaak direct minder last van jouw volume heeft als je 't een beetje naar jezelf toe richt ipv op hem en jij zelf zodanig veel last van dat volume dat je 'm wat zachter zet :D.

MaxVMH
1 juni 2011, 16:27
Effe verduidelijken ...

-Hoe luider het is op 't podium, hoe luider de monitors moeten om je monitormix duidelijk te horen.
-Hoe stiller het is op 't podium, hoe minder luid de monitors moeten om je monitormix duidelijk te horen.

3x raden wat het comfortabelst is, zowel voor de artiest als voor de technieker als voor het publiek/algemeen geluid (minder luide monitors -> minder kans op feedback -> beter geluid voor iedereen, zowel monitors als FOH) ;)

Versterkers zodanig stil dat 't geluid op niets trekt, is onzinnig, want dan heb je een slecht geluid. Versterkers niet stiller willen zetten omdat hij anders slecht klinkt, is ook onzinnig, want dan trekt je versterking op niets (je versterker staat zodanig luid dat hij lekker luid klinkt tot 3 meter voor het podium, maar vanaf dan neemt de PA het vooral over, en als jij al zo luid staat, gaat die technieker de balans niet verpesten voor wie vlak voor 't podium staat, en zal de halve zaal je niet optimaal horen ;)).

Je moet je versterker zéker kunnen verlagen tot 1/5e van z'n vermogen (2 als 'm tot 10 gaat dus) als de technieker daar naar vraagt. Klinkt je versterker dan kut, pech: een luide versterker is leuk om te repeteren maar niet om op te treden en op te nemen ... Dat zegt iedereen je als je een versterker koopt, maar je wou blijkbaar persé voor luider gaan :p En zet je 'm toch luider, dan haalt de technieker je toch uit de PA, en hoort niemand je behalve je bandleden (voor wie je ongetwijfeld veel te luid staat, waardoor hun monitoring op niets trekt).

Harald
1 juni 2011, 16:29
En dan niet pal onder de line array voor de zaal zetten. Zeker niet op een podium waar het zelfs tijdens de soundcheck helemaal donker wordt gehouden.

Heb me een hele gig afgevraagd waarom het zo fout klonk. Komt later de knoppenman dat hij op één microfoon bijna niets binnen kreeg (stereo setup). Bleek uiteindelijk dat ik, toen ik wat hoog wilde wegdraaien, per ongeluk mijn Fender versterker zo goed als uit had gezet. Die stond naar mij gericht onder de line array. Kreeg dus wel de nodige herrie uit die kant... Had dan gelijk even gewaarschuwd dat je geen signaal krijgt.

Dôh, en dan vooral voor mezelf. Dat het me niet eens opvalt. Komt er nu van als je het zacht wilt houden... :chicken:

FruscianteFan
1 juni 2011, 16:34
Effe verduidelijken ...

-Hoe luider het is op 't podium, hoe luider de monitors moeten om je monitormix duidelijk te horen.
-Hoe stiller het is op 't podium, hoe minder luid de monitors moeten om je monitormix duidelijk te horen.

3x raden wat het comfortabelst is, zowel voor de artiest als voor de technieker als voor het algemeen geluid (minder luide monitors -> minder kans op feedback -> beter geluid voor iedereen, zowel monitors als FOH) ;)
Als alles op het podium niet zo hard gaat, hoeven de monitors niet superhard - maar je moet wel een bassist die je anders niet hoort erop hebben, etc.

Het gaat niet om het volume, maar om de juiste balans. Als je Twin Reverb voluit staat, moeten andere instrumenten misschien wel heel hard op de monitor - tenzij die andere instrumenten zelf ook zo hard gaan dat je ze zonder monitor wel hoort.

Andere extreme is dan weer de toetsenist die überhaupt zonder vesterker speelt. Nogal wiedes dat je die op je monitor wilt. Als hij wel een versterker zou hebben, wil je hem misschien ook wel op de monitor, maar wel zuiniger.

EuroCinema
1 juni 2011, 16:34
Neem dit bijvoorbeeld, paar jaar geleden (professioneel festival waar ook grote internationale namens stonden, niet even de braderie op de hoek). De kale met de allstars ben ik. De Twin is van het festival en <i>moet</i> gebruikt worden en wel op deze plek, in deze hoek want oh wat vinden ze hem hard. Onze bassist krijgt hem in z'n oor, wat niet zo erg is want hij staat letterlijk op z'n zachtst. Bijverschijnsel is dat het klinkt alsof ik met een setje .06 speel met een vloetje als plectrum maar goed.
Ik sta op mn plek bij mijn mic volledig buiten het bereik van dat ding, wat ze oplossen met de totale overkill van 2 monitors voor de gitarist van een band zonder zang.
Ik zou veel liever mijn eigen 40 watter recht achter me hebben in zo'n situatie, met op de monitor alleen wat orgel. Maar dat is dan onbespreekbaar in het kader van "controle" bij de geluidsman. Hoe zouden jullie zoiets nou oplossen?

http://i56.photobucket.com/albums/g175/eurocinema/Schermafbeelding2011-06-01om162344.png

MaxVMH
1 juni 2011, 16:48
Als geluidsman zou ik beslissen dat je op je eigen versterker speelt, al was 't maar omdat je dan niet meer zou neuten over de slechte versterker :p

Euhm, ik zou de artiest gewoon de keuze geven:
-versterker stiller
-amp simulatie
-versterker weg en DI op uitgang van pedalen (als de versterker toch ruk klinkt op lage volumes, kan dat al eens beter klinken)
-uitgangen pedalen stiller en versterker luider (uiteindelijk zelfde 'stille' volume, maar 't kan helpen in sommige gevallen, al was 't maar psychologisch ... tevreden is tevreden :p), maar dat kan nadelig uitdraaien voor de geluidstechnieker: artiest kan z'n eigen opeens een pak luider zetten (gebeurt vaak genoeg), en dan zit 't publiek weer met een kutgeluid.
-andere opstelling: jij wisselt met de bassist, zet de versterker tussen jou en de bassist, en zet je versterker op jezelf gericht. Als je zingt, geen mogelijkheid, want dan moet de monitoring meteen harder (feedback).
-versterker gewoon totaal ergens anders zetten waar niemand er iets van hoort ...

Henri H
1 juni 2011, 16:57
....Hoe zouden jullie zoiets nou oplossen?

coole foto bruut weg geknipt ;)Die versterker meer naar voren plaatsen, zodat je hem van opzij kunt horen?

Als dat ook niet mag van meneer de geluidsman, zou ik hem keihard op z'n bek slaan! :mad:

FlameDude
1 juni 2011, 18:16
Ik wil ook graag geluidsman of studiotechnicus worden voor bands, ik ga de opleiding muziektechnicus doen op het Mediacollege in Amsterdam.

De opleiding Muziektechnicus leidt op voor een baan in de av- en evenementenbranche en richt zich vooral op muziektechniek. Je leert wat je als geluidstechnicus moet weten over de techniek bij muziek. Je moet wel een instrument kunnen bespelen. Het eerste jaar zit je vooral op school. Je hebt dan twee dagen praktijklessen in de studio's, twee dagen theorie en een halfjaar lang een ochtend bandcoaching. In januari ga je een week lang mee met een stagiair muziektechniek, om te ervaren hoe het is om stage te lopen.

Je leert van alles over muziek en muziektechniek, zoals klanksynthese, livetechniek, opnametechniek en muzieksoftware. Daarnaast ontwikkel je jezelf muzikaal (op je eigen instrument) en neem je deel aan muziekprojecten. In het tweede en derde jaar loop je een half jaar stage bij een bedrijf in de audio/muziekbranche. In het vierde jaar ga je onderzoek doen naar een aspect uit de geluidstechniek. Je laatste half jaar stage gebruik je om je te specialiseren.

MaxVMH
1 juni 2011, 19:01
Relevantie? :p

MaxVMH
1 juni 2011, 19:05
Als dat ook niet mag van meneer de geluidsman, zou ik hem keihard op z'n bek slaan! :mad:Dat er iets scheelt met de geluidstechnieker z'n capaciteiten, ga je niet oplossen met op z'n bek te slaan ... Die geluidsman probeert ook gewoon maar -binnen zijn capaciteiten- een zo goed mogelijke FOH te maken voor 't publiek en een zo goed mogelijke monitoring voor de muzikanten. Als hij niet had geëist dat de versterker stiller stond, kwam zowel de FOH als monitoring in het gedrang, en dat is ook niet prettig. Spijtig dat het probleem verschoven wordt naar de gitarist, maar beter dat, dan dat iedereen behalve de gitarist met 't probleem zat ...

Je moet 't probleem aankaarten. Eerst bij de geluidstechnieker. Raakt 't niet opgelost, vraag een verklaring. Is die verklaring niet goed, speel dan niet of ga na de show maar gaan klagen bij de organisatie ...

Pepe
1 juni 2011, 19:39
Het is, om te beginnen, al raar een twin neer te zetten waar je iets zachts wil hebben. Maar goed, als je aan die twin vast zit dan kan je hem wat tamen, trek er 2 buizen uit, trek 1 speaker uit het signaal, draai hem zo dat ie dwars over het podium projecteert, gooi er een jas over en vraag of je van de monitors af mag.

Dat laatste, daar hebben ze niet van terug. Bij gebrek aan monitor zal je band blij zijn dat die twin nog wat volume heeft.:seriousf:

Harald
1 juni 2011, 22:02
@Eurocinema, neem aan dat je toen ook al iets vergelijkbaars speelde als nu? Een jazzy combo met zo'n klein podium... en dan monitors??? Heb je toch niet eens nodig dan.

Ooit een gig in een klein café, waar de knoppenmensen met een batterij monitors aan komen zetten, wil je niet weten... 2 uur bezig alles neer te zetten en uiteindelijk dus geen tijd voor de band om in te spelen en het fatsoenlijk in te regelen. Het enige wat ik gehoord heb zijn de toetsen die snoeihard op de monitor naast me stonden voor de toetsenist. Die gigs met onze eigen spullen, en dus totaal geen monitoring behalve de zang (waar dan ook alleen zang op zit) zelden of nooit ellende...

Harald
1 juni 2011, 22:10
Die geluidsman probeert ook gewoon maar -binnen zijn capaciteiten- een zo goed mogelijke FOH te maken voor 't publiek en een zo goed mogelijke monitoring voor de muzikanten. Als hij niet had geëist dat de versterker stiller stond, kwam zowel de FOH als monitoring in het gedrang, en dat is ook niet prettig. Spijtig dat het probleem verschoven wordt naar de gitarist, maar beter dat, dan dat iedereen behalve de gitarist met 't probleem zat ...

Als de gitarist daardoor niet lekker speelt (en een slechte sound heeft een enorme invloed) zit IEDEREEN daarmee... zo leidt iedereen onder de onzekerheid van de knoppenman. Hoeveel moeite is het om een andere gitaarversterker neer te zetten, die de gitarist kent, en die beter op de situatie is toegesneden? Met zo'n naardeknoppenman is het publiek waarschijnlijk zelfs het beste af zonder FOH. Zo;n combo is waarschijnlijk prima in staat puur op backline een prima sound neer te zetten. Dat ligt met de jazz die Eurocinema speelt toch echt wat simpeler dan een top 40 band die bij elk nummer een andere sound moet creeren.

Niet lullig bedoeld, maar deze jongens kunnen zonder die technicus prima spelen. Zonder een band kan die technicus hooguit een cd opzetten. Mensen komen voor de band, niet voor de PA...

Pepe
1 juni 2011, 22:34
Da's een goed punt Harald.
Als wij zelf een Pa meenemen zonder geluidsman, de medium dingen, hebben we eigenlijk altijd een prima geluid. Je begint met een microfoon check, de zang even levelen op de monitors en zaal en de di voor akoestisch gitaar. Dan zijn we er in feite al, de rest is icing on the cake.

Naar gelang groote breidt je uit met een mic voor kick en eentje bij de hi hat en snaar, de accordeon krijgt een di, de sax een mic.. je zet de levels vast onder de zang. En handen af. De elektrische wil ik in clubs nooit over de monitors, dat ding staat achter me en ik wil graag de zang ook horen.

Echte problemen krijgen we pas als er iemand tijdens het spelen aan die knoppen gaat draaien.

Mitch
1 juni 2011, 23:33
We hadden laatst ook weer zo´n fijn voorval. Geluidsman probeert de bas via DI te trekken. Geen probleem zou je denken, zit een uitgang op de amp. Maar door de ´kwaliteit´ van de tafel gaat -ie clippen. Dus hij wil het signaal aftappen uit de signaalketen met een DI, maar struikelt dan over de Boss LS2. Jawel, een line switcher. Verwarrend, want ze gebruikt deze gig maar één gitaar. "Dan is het toch niet nodig?" Ja euh... deze plank is ontworpen voor een ander gebruik maar is echt goed aangelsoten. "Nee hij is fout aangesloten want hij gaat niet naar de loop". Hè? Oh wacht, nee, dit pedaal kan als loop worden gebruikt. Maar dat wordt -ie niet, hij is nu gewoon een A/B schakelaar, niks bijzonders. "Nee, hij moet naar d eloop en dat gaat -ie niet". Nee, kijk... hier op het pedaal staat "Loop" maar als je goed kijkt staan er drie dingen op het pedaal en dit is een mogelijkheid die nu NIET benut wordt. Kijk, het staat ook bij de andere jack (nota bene...)> Afijn, dit gesprek herhaalt zich een keer of drie maar komt niet aan. De bassiste is inmiddels van de kook. Lekkere voorbereiding van je gig.
Ik bemoei me er nog één keer mee en ja hoor, de aap komt uit de mouw. Waarom zet -ie de DI niet achter de DI out van de amp? Want dan kan -ie gewoon 2x -20dB doen en overstuurt die tafel gegarandeerd niet. Maar voor een DI op de DI out van de amp heeft -ie nog een XLR kabel nodig en die heeft -ie niet. Let wel, vier mands band, vijf instrumenten.
Dus.
Een half uur gezeik omdat -ie zelf een tafel heeft die geen signaal aan kan en hij heeft zelfs een simpele XLR kabel te weinig om het op te lossen. En als beloning wordt ons verweten met ondeugdelijke spullen aan te komen en dat we 't niet aan kunnen sluiten.
Desalniettemin een fijn optreden gehad met een prima zaalgeluid.

Han S
2 juni 2011, 00:24
Je komt hier af en toe niet meer bij, een geluidsman die geen microfoonsnoer extra heeft. Hoe moet dan nou als er een zanger(es) een ruk aan de kabel geeft terwijl die onder een schoen klem zit? Oeps, plug er af, nou dan maar verder zonder zang?

En een mengtafel die het nivo (niveau) van een DI niet aankan? geen att schakelaartje op de kanalen? In de kliko met die zooi.

showband
2 juni 2011, 00:50
Ik wil ook graag geluidsman of studiotechnicus worden voor bands, ik ga de opleiding muziektechnicus doen op het Mediacollege in Amsterdam.

De opleiding Muziektechnicus leidt op voor een baan in de av- en evenementenbranche en richt zich vooral op muziektechniek. Je leert wat je als geluidstechnicus moet weten over de techniek bij muziek. Je moet wel een instrument kunnen bespelen. Het eerste jaar zit je vooral op school. Je hebt dan twee dagen praktijklessen in de studio's, twee dagen theorie en een halfjaar lang een ochtend bandcoaching. In januari ga je een week lang mee met een stagiair muziektechniek, om te ervaren hoe het is om stage te lopen.

Je leert van alles over muziek en muziektechniek, zoals klanksynthese, livetechniek, opnametechniek en muzieksoftware. Daarnaast ontwikkel je jezelf muzikaal (op je eigen instrument) en neem je deel aan muziekprojecten. In het tweede en derde jaar loop je een half jaar stage bij een bedrijf in de audio/muziekbranche. In het vierde jaar ga je onderzoek doen naar een aspect uit de geluidstechniek. Je laatste half jaar stage gebruik je om je te specialiseren.

je kan in ieder geval al prima folders citeren.......heee ik ook!

Henri H
2 juni 2011, 00:51
Dat er iets scheelt met de geluidstechnieker z'n capaciteiten, ga je niet oplossen met op z'n bek te slaan ......Keihard meppen, vol d'r op! :rockon: (ik vergeet weer de goeie smiley :???:)

madman
2 juni 2011, 01:24
Lost niets op, maar lucht wel op! :P

Henri H
2 juni 2011, 01:50
Nee, ff serieus. :p Ik zou m'n eigen zin gewoon, desnoods met wat "gesputter" van de geluidsman, doorzetten, en die Twin dusdanig positioneren zodat ik een fatsoenlijk geluid heb.
Pepe's argument, om dan maar geen monitor te gebruiken voor gitaar, zal dat idd kracht bijzetten, ga ik vanuit.
Als je de geluidsman te vriend wilt houden, zul je hem moeten proberen te overreden met argumenten, dus: communiceren(/zeuren/zeiken).
Als dat niet mogelijk is, heb je gewoon dikke vette pech, en kun je er evt. voor kiezen om niet te spelen.... ook een sterk argument ... of juist niet?.
Lastige materie....

FruscianteFan
2 juni 2011, 02:46
Je kunt "niet spelen" als dreigement inzetten. Maar als het écht slecht gesteld is, is het misschien wel beter voor je band om niet te spelen. Beter dan een bizar slecht optreden neerzetten dankzij een verschrikkelijk slecht geluid.

Plant
2 juni 2011, 10:55
Doet me denken aan Cuby & The Blizzards.
Jááren geleden, toen ik nog in Gouda woonde, zouden zij op een vrijdagavond op de Markt optreden met nog een aantal andere acts.
Zij waren duidelijk headliner en veel mensen waren er speciaal op af gekomen. Het podium bleef echter angstvallig leeg op het tijdstip dat zij hadden moeten beginnen. Bleek dat ze na aankomst en het zien / horen van de installatie meteen rechtsomkeert hadden gemaakt :( De organisatie was wel zo eerlijk om dat het publiek zo mee te delen.
Er kwam toen nog wel een of andere Blues Brothers immitatie act en dj's Wipneus en Pim of zoiets :???: werden ingezet. Reden om ook snel maar rechtsomkeert te maken.

EuroCinema
2 juni 2011, 11:02
Pepe: haha dat was een goeie geweest!
Harald: Klopt, zelfde band. Helemaal eens, we spelen als het moet zelfs zonder PA of monitors, gewoon drums, basamp, toetsen, gitaar en mijn aankondigingmic erbij in de toetsenversterker! Geen centje pijn.
Maar zo iemand heeft dan 1 bepaalde manier waarop het hoort in z'n hoofd en heeft waarschijnlijk ook de angst om van zijn opdrachtgever op z'n flikker te krijgen als-ie daarvan afwijkt.

Verder... dit soort dingen kom ik eigenlijk alleen tegen bij festivals, waar in het kader van snel ombouwen vaak allerlei dingen vaststaan. Die tijdsdruk maakt het ook minder aantrekkelijk om in discussie te gaan. En om het nog erger te maken line-check je dan vaak terwijl er al publiek bijstaat, en ik vind het tamelijk genant als die het gewelles-nietes meekrijgen. Can't win 'em all en we hebben ook gewoon leuk gespeeld die dag, maar je weet zelf dat je beter gepresteerd had met een betere podiumsound.

FruscianteFan
2 juni 2011, 11:11
Doet me denken aan Cuby & The Blizzards.
Jááren geleden, toen ik nog in Gouda woonde, zouden zij op een vrijdagavond op de Markt optreden met nog een aantal andere acts.
Zij waren duidelijk headliner en veel mensen waren er speciaal op af gekomen. Het podium bleef echter angstvallig leeg op het tijdstip dat zij hadden moeten beginnen. Bleek dat ze na aankomst en het zien / horen van de installatie meteen rechtsomkeert hadden gemaakt :( De organisatie was wel zo eerlijk om dat het publiek zo mee te delen.
Er kwam toen nog wel een of andere Blues Brothers immitatie act en dj's Wipneus en Pim of zoiets :???: werden ingezet. Reden om ook snel maar rechtsomkeert te maken.
In een docu over Cuby & The Blizzards zeiden ze ook dat ze niet speelden als de piano niet gestemd was - niet 440Hz. Vind ik dan weer overdreven, bas en gitaar zijn makkelijk even aan te passen.

Maar goed, dan weet je als organisatie wel dat je hebt gefaald...

Mitch
2 juni 2011, 14:04
Je komt hier af en toe niet meer bij, een geluidsman die geen microfoonsnoer extra heeft. Hoe moet dan nou als er een zanger(es) een ruk aan de kabel geeft terwijl die onder een schoen klem zit? Oeps, plug er af, nou dan maar verder zonder zang?

En een mengtafel die het nivo (niveau) van een DI niet aankan? geen att schakelaartje op de kanalen? In de kliko met die zooi.
Tja, in het drukst bezochte live muziek café van de regio een aantal jaar geleden ook meegemaakt hoor, kwamen ze een XLR snoertje tekort. Oké, we hadden iets meer kanalen nodig dan de gemiddelde band met een sequencer, stereo gitaar, mono gitaar, akoestisch gitaar, stereo synth maar mijn god zeg... een XLR snoertje... Het is daar nu iets beter maar nog steeds maar drie monitorgroepen. Ik denk dat de helft van alle optredens de drummer zonder eigen monitor heeft gedraaid, ook zoiets. Maar dat ligt niet aan de geluidsman amar aan de eigenaar. Als -ie niet wil investeren is dat zijn beslissing.
Het voorbeeld dat ik eerder gaf is ook wel een beetje sneu, maar eerlijk is eerlijk: de akoestiek van de zaal is prima en de geluidsman weet daar altijd uiteindelijk wel een goed zaalgeluid neer te zetten en de monitors zijn ook prima. Maar ja, als een LS2 al te technisch wordt... :D

SantaX
2 juni 2011, 14:16
In een docu over Cuby & The Blizzards zeiden ze ook dat ze niet speelden als de piano niet gestemd was - niet 440Hz. Vind ik dan weer overdreven, bas en gitaar zijn makkelijk even aan te passen.

Maar goed, dan weet je als organisatie wel dat je hebt gefaald...

Ik vind dat eigenlijk wel een hele goede rede. Nu zijn wij met onze instrumenten in de positie om te stemmen, maar als jij je gitaar op 420 zet, dat hoor jij... en dat vind jij niet prettig... Dat weet ik zeker. Laat staan voor de zang. Nee, met een vals instrument zou ik ook niet spelen. Nu heb ik het niet over 439 hertz, maar als het echt afwijkt... en zeker een piano. Wat als de intonatie gewoon niet klopt over alle toetsen? Dan sta je mooi voor lul eigenlijk. Want het gros van het publiek denkt: zoooo die speelt vals.

peter_heijnen
3 juni 2011, 02:38
Het is daar nu iets beter maar nog steeds maar drie monitorgroepen
Drie groepen, dat vind ik voor een cafeset heel erg luxe.

FruscianteFan
3 juni 2011, 10:47
Ik vind dat eigenlijk wel een hele goede rede. Nu zijn wij met onze instrumenten in de positie om te stemmen, maar als jij je gitaar op 420 zet, dat hoor jij... en dat vind jij niet prettig... Dat weet ik zeker. Laat staan voor de zang. Nee, met een vals instrument zou ik ook niet spelen. Nu heb ik het niet over 439 hertz, maar als het echt afwijkt... en zeker een piano. Wat als de intonatie gewoon niet klopt over alle toetsen? Dan sta je mooi voor lul eigenlijk. Want het gros van het publiek denkt: zoooo die speelt vals.
Tsjah, het is een afweging. De piano hier thuis staat iets minder dan een kwart toon te laag. Dat hoor je wel, maar als ik de gitaar erbij stem is er niet zoveel aan de hand. Voor zang kan het een stuk lastiger zijn.

Gelukkig heeft onze toetsenist gewoon een stage-piano, altijd veilig. Tenzij er te weinig XLR's zijn ;)

SantaX
3 juni 2011, 11:01
Tsjah, het is een afweging. De piano hier thuis staat iets minder dan een kwart toon te laag. Dat hoor je wel, maar als ik de gitaar erbij stem is er niet zoveel aan de hand. Voor zang kan het een stuk lastiger zijn.

Gelukkig heeft onze toetsenist gewoon een stage-piano, altijd veilig. Tenzij er te weinig XLR's zijn ;)

Verstandige keuze inderdaad :ok: Achja, in de perfecte wereld zou elke pianist zijn eigen piano meeslepen en als het instrument aan de omgevingstemperatuur is aangepast door de eigen meegenomen pianostemmer onder handen genomen worden. Maar ik wilde alleen maar zeggen dat ik dat wel kan begrijpen. Die hebben vast en zeker ooit een hele slechte piano voor de neus gehad. Dan wil je dat soort dingen wel vast gaan leggen denk ik.

Harry
3 juni 2011, 11:01
niks afweging! Als het vooraf afgesproken is moet die piano gewoon gestemd zijn, dat is toch niet zo ingewikkeld?

Pepe
3 juni 2011, 11:09
Ja, dat is het punt vaak in dit soort situaties. Je kont in de krib gooien of roeien met de riemen. De een vindt het professioneel als je het eerste doet maar datzelfde argument kan je aanvoeren voor het tweede.

De Claw Boys hadden een kokosnoot in hun rider opgenomen. Zo'n ding viel doorgaans moeilijk te krijgen maar het idee was dat wanneer er een kokosnoot in de kleedkamer lag de rest ook wel okee zou zijn.

Ik heb Peter t.B wel eens zien razen en tieren toen er weer eens geen exotisch geval lag te wachten. Dan staat iedereen van zo'n club gelijk op scherp, het hele idee daarvan.

SantaX
3 juni 2011, 11:15
Ja , dat gaat terug naar Van Halen, waar ooit een tech bijna dood is gebleven, sindsdien kwamen de 'extreme' eisen. Precies met de rede wat jij zegt. Als de m&m's er zijn, dan zit de microfoon op dezelfde aardgroep als de versterker.

peter_heijnen
3 juni 2011, 12:08
Wat als de intonatie gewoon niet klopt over alle toetsen? Dan sta je mooi voor lul eigenlijk. Want het gros van het publiek denkt: zoooo die speelt vals.
Die intonatie klopt dus helemaal nooit, en de grap is dat helemaal niemand dat hoort. :) Een piano/vleugel wordt doorgaans in een verloop gestemd, vaak oplopend naar boven. Dat trucje kwam ooit in gebruik door chopin of liszt meen ik. De piano, en dan vooral een minder goede, gaat er voller door klinken, zeg dus maar net als met chorus.

Ik heb een theaterprogramma gedaan waarin ik veel akoestisch samen met vleugel speelde. Soms was het verloop zo groot dat je moest kiezen of je op de bovenkant of juist de onderkant van de vleugel ging stemmen. Een keer was het zelfs onmogelijk en hebben we de pianostemmer laten terugkomen.

peter_heijnen
3 juni 2011, 12:12
Ik heb Peter t.B wel eens zien razen en tieren toen er weer eens geen exotisch geval lag te wachten.
O the joy! :)

Hij stotterde toch ook wel, en dan ook ie raasde?

madman
3 juni 2011, 12:16
Ja , dat gaat terug naar Van Halen, waar ooit een tech bijna dood is gebleven, sindsdien kwamen de 'extreme' eisen. Precies met de rede wat jij zegt. Als de m&m's er zijn, dan zit de microfoon op dezelfde aardgroep als de versterker.

Precies!

En als iemand een band regelt en akkoord gaat, dan vind ik dat je ook mag verwachten dat de rider nageleefd wordt. Of dat er anders op z'n minst met de band overlegd wordt over hoe er met de riemen die je hebt geroeid gaat worden.
Als ze niet eens het respect hebben om de rider te lezen of op z'n minst een poging doen om 'm zoveel mogelijk na te leven, waarom zou je je dan wel aan jouw kant van de afspraak houden? (Behalve voor het publiek dan)

Han S
3 juni 2011, 12:40
Tsjah, het is een afweging. De piano hier thuis staat iets minder dan een kwart toon te laag. Dat hoor je wel, maar als ik de gitaar erbij stem is er niet zoveel aan de hand. Voor zang kan het een stuk lastiger zijn.

Gelukkig heeft onze toetsenist gewoon een stage-piano, altijd veilig. Tenzij er te weinig XLR's zijn ;)

Het probleem is dat de meeste gitaristen en bassisten tussen de nummers door vaak even (onhoorbaar) bijstemmen en dat stemapparaat zit in de pedalenbak en staat gewoonlijk afgesteld op A=440.

En een goede akoestische piano klinkt nog altijd anders dan en speelt anders dan een stage piano, al is een digitale piano nog altijd beter dan de meeste piano's in buurthuizen, vereningingsgebouwen, cafe's en andere grotten waar mensen plegen te schuilen voor de boze buitenwereld.

Wat Peter al aanhaalt: een piano stemmen is een vak apart. Stem je de A op 440, 880, 1760 etc, dus met een gewoon stemapparaatje, dan klinkt de piano levenloos en saai.

Maar veel erger is dat veel piano's in eerder genoemde grotten helemaal niet worden onderhouden, dus niet alleen vals zijn, maar ook slecht bespeelbaar. Haperende toetsen, gebroken snaren, hamers die blijven hangen, het komt allemaal voor.

Ik was laatst bij een uitvoering van een koor, stond de piano met zijn achterkant tegen een enorme radiator van de CV. Wij rijden hem naar zijn gewenste plek, zo vals als een schuifdeur en een paar gapende scheuren in de zangbodem. Die kan zo naar de stort.

SantaX
3 juni 2011, 12:40
Die intonatie klopt dus helemaal nooit, en de grap is dat helemaal niemand dat hoort. :) Een piano/vleugel wordt doorgaans in een verloop gestemd, vaak oplopend naar boven. Dat trucje kwam ooit in gebruik door chopin of liszt meen ik. De piano, en dan vooral een minder goede, gaat er voller door klinken, zeg dus maar net als met chorus.

Ik heb een theaterprogramma gedaan waarin ik veel akoestisch samen met vleugel speelde. Soms was het verloop zo groot dat je moest kiezen of je op de bovenkant of juist de onderkant van de vleugel ging stemmen. Een keer was het zelfs onmogelijk en hebben we de pianostemmer laten terugkomen.

Dat wist ik dan weer niet, heb zelf redelijke poos als stagehand gewerkt in alle grote theaters eigenlijk, waar de steinways toch wel redelijk ok waren :P

Maar dit is ook niet helemaal wat ik bedoel, de gitaar is ook inperfect qua stemming, dat is snaar-instrument eigen, maar ik bedoelde echt heel vals :D
Al vind ik dit trouwens wel een leuk weetje, ik ging er wel vanuit dat een goede piano getoneerd kan worden over het hele bereik.

peter_heijnen
3 juni 2011, 13:04
Het heet 'intoneren' btw, en dat kan ook gewoon op de hz, alleen klinkt dat niet. Als het zo makkelijk zou zijn dan zou iedereen zijn piano zelf kunnen stemmen met een goed stemapparaat, maar zo werkt het dus niet.

Los daarvan is de door ons allemaal gebruikte toonladder al niet zuiver. Ook daar is een verloop in aangebracht omdat wij een zuivere ladder niet mooi vinden klinken.

SantaX
3 juni 2011, 13:11
Je hebt helemaal gelijk. Ik had geintoneerd moeten zeggen :P
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is trouwens, ik noemde niet voor niets de 'eigen pianostemmer' in mijn eerdere post :grouphug: :makeup:

FruscianteFan
3 juni 2011, 13:55
Het probleem is dat de meeste gitaristen en bassisten tussen de nummers door vaak even (onhoorbaar) bijstemmen en dat stemapparaat zit in de pedalenbak en staat gewoonlijk afgesteld op A=440.

En een goede akoestische piano klinkt nog altijd anders dan en speelt anders dan een stage piano, al is een digitale piano nog altijd beter dan de meeste piano's in buurthuizen, vereningingsgebouwen, cafe's en andere grotten waar mensen plegen te schuilen voor de boze buitenwereld.

Wat Peter al aanhaalt: een piano stemmen is een vak apart. Stem je de A op 440, 880, 1760 etc, dus met een gewoon stemapparaatje, dan klinkt de piano levenloos en saai.

Maar veel erger is dat veel piano's in eerder genoemde grotten helemaal niet worden onderhouden, dus niet alleen vals zijn, maar ook slecht bespeelbaar. Haperende toetsen, gebroken snaren, hamers die blijven hangen, het komt allemaal voor.

Ik was laatst bij een uitvoering van een koor, stond de piano met zijn achterkant tegen een enorme radiator van de CV. Wij rijden hem naar zijn gewenste plek, zo vals als een schuifdeur en een paar gapende scheuren in de zangbodem. Die kan zo naar de stort.
Inderdaad. Er zit wel een calbratieknop op mijn stemapparaat maar lager dan 435 ofzo gaat die toch niet. Het is dan een kwestie van kijken welke afwijking elke snaar moet hebben. Om het simpel te zeggen: als alle snaren op het 4e rode puntje zitten, is er niks aan de hand.

Stage piano is inderdaad heel anders dan een akoestische piano. Inmiddels zijn de toetsenist en ik het erover eens dat als we fatsoenlijk kunnen opnemen, we een akoestische gebruiken. Tot die tijd heb je aan de stage piano een degelijk en consistent geluid. Live is het sowieso praktische om een stage piano te hebben, ook omdat die op dezelfde standaard als de Roland Juno kan.

Han S
3 juni 2011, 14:16
Als je nou eens op youtube kijkt naar een uitvoering van bijvoorbeeld Impromtu 66 van Chopin, dan vind je er een aantal en je ziet bijvoorbeeld een jonge meneer prachtig spelen op een Steinway. Je ziet de opnametechnicus met het partituur en de producer.

Maar wie je niet ziet is de pianostemmer die de hele dag in de studio aanwezig is om bij het minste verloop van een snaar de boel bij te stemmen. Die man was er al 's morgens vroeg en blijft elke opnamedag de hele dag aanwezig. Je ziet een perfecte uitvoering van het prachtige stuk, maar je weet dat er veel edits zijn, soms heel erg veel.

De digitale revolutie heeft dat allemaal mogelijk gemaakt en als de G 2 snaar opeens begint te janken wordt er gestopt, de snaar wordt gestemd (zijn drie snaren) en het stuk wordt opnieuw gespeeld vanaf maat zoveel. En als de producer tevreden is worden de beste stukken aan elkaar geplakt. (een geoefend ook kan sommige edits ook horen)

Ga maar eens naar een pianoconcert en let goed op. Vaak hoor je de piano gaandeweg ontstemmen, vooral als er flink forto wordt gespeeld.

Piano's zijn geweldig mooie instrumenten, maar het stemmen is een hoerenklus en er zijn niet zo gek veel echt goede stemmers.


http://www.youtube.com/watch?v=tvm2ZsRv3C8

skanky
3 juni 2011, 14:21
Is het misschien een idee om het gesprek over de pianostemming in een andere thread voort te zetten? Het wordt wel erg offtopic zo.

Han S
3 juni 2011, 14:27
Het ging over Harry Muskee die weigert om met een kut piano op te treden, dus krijg je dan wel eens een discussie over het waarom en dat is voor veel mensen nieuw en leerzaam.

Heb je wel eens een geluidsman meegemaakt die een piano kon stemmen? Hoeft van mij niet hoor, maar ik heb wel geluidsmannen meegemaakt die een slagwerk vrij goed konden stemmen, terwijl de drummer in kwestie geen idee had hoe dat moet. :D

peter_heijnen
3 juni 2011, 14:32
:grouphug: :makeup:
Peace! :)

Verder zijn mijn ervaringen met geluidsmensen dusdanig dat ze beter niet de mod gaan uithangen indien ze er niet voor gecertificeerd zijn, ik noem geen namen skanky...

Geintje Peet... :)

Mitch
3 juni 2011, 14:50
Ik heb dan wel weer eens een geluidsman meegemaakt die vond dat de drums gestemd moesten worden. De drummer fronste omdat -ie het niet nodig vond, dus deed de geluidsman het ongevraagd zelf maar. Da's prachtig en perfectionistisch, zul je zeggen, maar hij was er een kwartier mee bezig en helaas, over de rest van de soundcheck deed -ie nog véél langer waardoor de zaal alweer halfvol stond... het drumstel stemmen was dus gewoon een truukje om professioneel over te okmen maar voor de rest was het echt he-le-maal niks. Ook tijdens het optreden geen goed ingrijpen bij problemen, signalen niet waarnemen etc...

@peter: voor 'de gemiddelde kroeg' is 3 groepen monitor misschien luxe, maar met ook maar drie monitoren is dat voor het grootste muziekcafé in de regio een aanfluiting, zeker als ze ook nog XLRkabels te kort komen als er één het niet blijkt te doen :sneaky:

peter_heijnen
3 juni 2011, 15:02
Je kunt bij gebrek aan groepen of xlr-kabels nog wel een noodtrucje uithalen als je actieve monitors hebt. Gewoon met een jack vanuit de channel insert naar de monitor. Daar kun je weliswaar geen mixje vanuit versturen maar je kunt bijv wel de drummer een beetje kick geven of wat ie anders graag hoort.

Btw die drums stemmende geluidsman, wat een pipo....

MaxVMH
3 juni 2011, 15:13
Hoeveel moeite is het om een andere gitaarversterker neer te zetten, die de gitarist kent, en die beter op de situatie is toegesneden?Weinig, maar als je als geluidstechnieker niet mag (vb. organisatie zorgt voor backline en daar mag niet van worden afgeweken), is 't niet leuk om daarvoor een pak slaag te krijgen. Of vind je dat rechtvaardig?

peter_heijnen
3 juni 2011, 15:36
Of vind je dat rechtvaardig?
Ik wel. :)

Maar wat je door in te stemmen doet, is gevolg geven aan iets idioots dat bedacht is door iemand zonder verstand van zaken. Ga je er niet tegen in dan verzint die 'manager' weer iets idioters.

Ik heb 'managers' met de laptop in de hand te kleine speelruimtes zien indelen waarbij iedere muzikant een bepaald oppervlak werd toebedeeld zonder daarbij enige rekening te houden met instrument typische eigenschappen zoals bijv uitstekende gitaarhalzen.

'Computer says yes.'

Mitch
3 juni 2011, 15:52
http://www.youtube.com/watch?v=4_pJ7Wt23Yk

peter_heijnen
3 juni 2011, 16:06
Exactly! :)

Henri H
3 juni 2011, 16:27
Even een "grappig" voorval, ietwat off topic:
Gisteren was er in "onze achtertuin" een hip hop festival, en links en rechts v.h. podium stonden hekken gedeeltelijk achter de PA-speakers, hier een foto:

http://www.keizerslandenvernieuwt.nl/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_img_2638.jpg

Tijdens een windvlaag waaide een hele rij hekken naar voren toe om, en duwden de bovenste 2 lagen aan speakers ook mee.
Gelukkig stond er op dat moment niemand voor de speakers, want het zag er heel gevaarlijk uit, ik zag het gebeuren. :o
Ook de versterkers die erachter stonden werden meegetrokken door de kabels waarmee ze aan de speakers vastzaten.

Wonder boven wonder was er geen technische schade, alles deed het nog, nadat ze de boel weer hadden opgebouwd, maar er was wel het één en ander verbogen.
Ze hebben de hekken daarna met sjorbanden vastgezet.
"Goed leermoment" zei één van de roadies.

skanky
3 juni 2011, 17:40
Ik heb nog een anekdote voor de categorie: Wat zijn je ervaringen met DJ's.
Ik stond gister met Lange Frans en band als hoofdact op een festivalletje in het centrum van Nijmegen. We hadden eigen tafels, mics, monitors enz mee. We moeten dus wel even soundchecken,we hadden geen zin om er volledig koud in te gaan.
We waren net een paar minuten bezig toen de DJ door de mic, en dus ook tegen het publiek zei dat we op moesten schieten omdat hij het vervelend vond dat we door zijn muziek bezig waren. (We waren nog niet op FOH te horen, alleen monitors)
Ik heb de DJ toen gelijk even laten weten dat hij als pauze-DJ zich absoluut niet met ons werk als hoofdact moet bemoeien, en zeker niet voor het hele publiek. Ik ben normaal gesproken nooit arrogant, maar toen heb ik 'm wel even z'n plek gewezen.

Han S
3 juni 2011, 17:48
Een zekere mate van arrogantie staat je wel, is leuk en nuttig.

peter_heijnen
3 juni 2011, 18:06
En ik altijd maar denken dat de pauze muziek op festivals mede bedoeld is om het line checken wat aangenamer te laten klinken.

Arvoitus
3 juni 2011, 18:18
"Goed leermoment" zei één van de roadies.
Goed leermoment? ... ik zou er voor zorgen dat het desbetreffende geluidsbedrijf die verantwoordelijk was voor de plaatsing van die speakers meteen failliet raakt en nooit meer aan het werk komt.

Henri H
3 juni 2011, 18:37
Goed leermoment? ... ik zou er voor zorgen dat het desbetreffende geluidsbedrijf die verantwoordelijk was voor de plaatsing van die speakers meteen failliet raakt en nooit meer aan het werk komt.Hmm, dat vind ik dan weer erg stellig, maar misschien heb je een punt.....

Plant
3 juni 2011, 19:12
Goed leermoment? ... ik zou er voor zorgen dat het desbetreffende geluidsbedrijf die verantwoordelijk was voor de plaatsing van die speakers meteen failliet raakt en nooit meer aan het werk komt.

Ik zou eerder die hekkenplaatsers aanakken. Die hekken stonden blijkbaar los en waaiden om, het omvallen van speakers was het gevolg daarvan als ik het verhaal lees.
Maar apparatuur en speakers worden steeds lichter (roadie-friendly), dat is waar. Die komen dus makkelijker in beweging en daar moet rekening mee worden gehouden.

Arvoitus
3 juni 2011, 20:15
Het moet gewoon niet kunnen dat die stapel speakers daar bij het publiek zomaar kan omvallen. Dat moet minimaal vaststaan met een aantal spanbanden en/of een fatsoenlijke baseplate en/of uit de buurt van mensen/publiek staan.

Er lopen heel veel prutsers in de licht en geluid wereld rond (zoals hier in het topic te lezen is ;)). Prutsers achter de knoppen zijn niet levensbedreigend, maar bij een gemiddeld evenement worden er tonnen aan apparatuur in de lucht gehesen en dat moet gewoon veilig gebeuren anders vallen er doden.
Het klinkt inderdaad vrij cru, maar er zijn bedrijven die regels negeren om geld/tijd te winnen (vaak onder druk van organisatie). Het zijn vaak kleine dingetjes, maar een paar kleine dingetjes kunnen lijden tot een catastrofe.

Henri H
3 juni 2011, 21:50
Tja, voor hetzelfde geld was er helemaal geen windvlaag geweest, en was dat hek niet omgewaaid. In dat geval hadden ze er ook niet van geleerd. Je wordt wijs door schade en schande denk ik dan maar.

Die hekken stonden in kunststof blokken, die normaal gesproken van beton zijn, dus idd "roadie friendly". Ik ga ervan uit dat als er betonnen blokken waren gebruikt, de hekken niet waren omgewaaid.

SantaX
4 juni 2011, 02:13
Ach het kan ook het publiek zijn die de kisten omtrekt. Ik kan me nog 1 voorval herinneren bij Volumia waar een jochie van 3 vuisten hoog (jaar of 8 ) de speakers in aan het klimmen was tijdens de pauze. Ik zag het gelukkig en kon hem eruit vissen voor het mis ging, maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren zoals hij zich optrok aan die kasten. Moeders vond het overigens allemaal geweldig dat haar zoontje die speakers op klom en ik geloof dat ik me niet zo druk moest maken. Even het gevaar van omvallen daargelaten, als we het geluid op normaal volume hadden gezet dan had ie nu nog piepende oren.

JER00N
4 juni 2011, 02:57
Sinds een tijdje hebben wij een min-of-meer vaste geluidsman en dat is erg fijn. Die gast heeft echt een passie voor geluid (en ADHD :P ) en doet het altijd erg goed. Vaak neemt hij het optreden ook op op z'n laptop zodat we het later nog een terug kunnen horen. Omdat ik in een band speel met veel effecten, 4 backing vocals etc. vindt hij het een uitdaging om ons te mixen dus ja, helemaal prima :)

Arvoitus
4 juni 2011, 03:24
Tja, voor hetzelfde geld was er helemaal geen windvlaag geweest, en was dat hek niet omgewaaid. In dat geval hadden ze er ook niet van geleerd. Je wordt wijs door schade en schande denk ik dan maar.
Tja, voor hetzelfde geld stonden er wel mensen onder ...
Zo'n kleine foutjes worden vaak voor lief genomen, maar het gaat ook vaak mis:
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/8589/nu-op-112nederland-twee-gewonden-door-omgevallen-lichtstellage.html
http://www.youtube.com/watch?v=CLhr62JUeNc&feature=related
http://www.nu.nl/buitenland/2299434/zeker-negentien-doden-bij-loveparade-duisburg.html
http://www.ron-crane-scales.com/StageMaster/accidents.asp

johanb
4 juni 2011, 07:54
Sinds een tijdje hebben wij een min-of-meer vaste geluidsman en dat is erg fijn. Die gast heeft echt een passie voor geluid (en ADHD :P ) en doet het altijd erg goed. Vaak neemt hij het optreden ook op op z'n laptop zodat we het later nog een terug kunnen horen. Omdat ik in een band speel met veel effecten, 4 backing vocals etc. vindt hij het een uitdaging om ons te mixen dus ja, helemaal prima :)

Gewoon een lid van de band en als zodanig mee omgaan,lijkt mij prima

SantaX
4 juni 2011, 09:17
Gewoon een lid van de band en als zodanig mee omgaan,lijkt mij prima

Goede instelling. Sowieso, ik ken het gebeuren van twee kanten en ik ben me er heel goed van bewust dat de mensen om je heen, die de boel opbouwen, het geluid doen per facto belangrijker zijn dan de band. Je moet die mensen een hand geven na je optreden. Zij hebben ervoor gezorgt dat je kunt spelen. Bouw je daar een goede relatie mee op, dan zul je zien dat je meer klaar krijgt en dat je meer plezier hebt. Uiteindelijk wint iedereen daarmee.

Als stagehand voor toch wel grote bands in de theaters vond ik het altijd leuk om te kijken hoe de artiesten waren. Het verschil is groot, maar je merkt het verschil tussen de mensen die zelf nooit echt gewerkt hebben en de mannen/vrouwen die er voor geknokt hebben. Zelfs in 1 band kan het verschil gigantisch zijn.

Noem niet graag namen als het negatief is, maar ik heb het meegemaakt dat de zanger van een wereldberoemde band in Nederland (Lol) zichzelf zo belangrijk vond dat hij de bouwers geen blik waardig gunde. De gitarist en toetsenist van die band kwamen gezellig mee kisten slepen en auwhoeren. Sterker nog, ze boden hun excuses aan voor de zanger. Band is niet veel later ook elkaar gevallen.

pimmetje
4 juni 2011, 09:59
Gisteren weer ff een hele goede ervaring gehad met techs bij Radio West.

Vooraf netjes handje, voorstellen, etc. De hoofdtech kende ook onze naam en dat gaf al het idee dat hij wist wie hij kon verwachten en dat hij dus al wat huiswerk had gedaan.
Toen kregen we een hele korte uitleg over hoe 't programma verder ongeveer zou gaan lopen met studio-wissel van de presentatoren, het opruimen van band voor ons, opbouwen en soundchecken van onze shit, etc...
En we werden richting de dranken verwezen :D.

Bij soundchecken werd zoals altijd eerst drums (cajon + paar bekkentjes) gedaan. Dat nam hij echter meteen kort op zodat onze drummer kon luisteren hoe 't klonk en eventueel nog wat kon bijsturen.
Daarna met z'n drieen wat gespeeld en ook dat nam hij op om door ons te laten beoordelen.
W hebben wel meegemaakt dat een geluidstech de band niet die optie (en daarmee een bepaalde tevredenheid/zekerheid) gaf... scheelt echt.

Uiteindelijk 4 nummertjes in dat programma gespeeld en toen we 't in de auto terugluisterden prima tevreden met 't geluid :ok:
(de slordigheidjes lagen bij ons :D).

peter_heijnen
4 juni 2011, 10:50
Nette tech, en zo hoort het natuurlijk ook.

pimmetje
4 juni 2011, 11:09
Ook los van die tech(s) hele prettige lui bij die organisatie.
Voor- en achteraf echt lekker de tijd voor een gezellig lulpraatje en zo.

Je stuit ook al rap op wat interbreeding in de (haagse) muziekscene. Allemaal lui die je eigenlijk al kent (of half kent) van andere evenementen en organisaties die daar ook door de gangen zwerven :D.
Dat maakt 't ook al snel vertrouwd en gezellig.

peter_heijnen
4 juni 2011, 11:16
Dat maakt 't ook al snel vertrouwd en gezellig.
De basis voor een geslaagd optreden. Han gaf het eerder al aan, muzikanten presteren als ze zich goed voelen.

Harald
4 juni 2011, 20:34
Weinig, maar als je als geluidstechnieker niet mag (vb. organisatie zorgt voor backline en daar mag niet van worden afgeweken), is 't niet leuk om daarvoor een pak slaag te krijgen. Of vind je dat rechtvaardig?

Ik heb het niet over een pak slaag krijgen. Waar ik het over heb is dat de muziek voorop moet staan. De onderlinge verhouding van instrumenten is natuurlijk belangrijk, maar als de basissounds al waardeloos zijn, bv. doordat je een twin als oefenversterkertje in een kartonnen flat gebruikt, heb je aan de geweldige balans niets. Sterker nog, in een bezetting als waar Eurocinema in speelt is de balans niet eens zo heel kritisch als de basissounds kloppen, en het niet al te gek uit de hand loopt met volumes.

Kloppen de basissounds niet, kun je alles wel mooi balanceren als technicus... good on you. Maar het klinkt nog steeds niet. Dan is het publiek de lul, de band dubbel. Maar gelukkig heb jij dan je werk kunnen doen.

Harald
4 juni 2011, 20:36
De basis voor een geslaagd optreden. Han gaf het eerder al aan, muzikanten presteren als ze zich goed voelen.

Yes! Niet alleen voor het geluid, dat begint al als je de plek waar je speelt binnen komt.

Harald
4 juni 2011, 20:40
Wat betreft Cuby trouwens. Denk dat die jongens nog een andere reden hebben waarom de piano op 440 gestemd moet zijn. Weet niet precies wat de toetsenist als Hammond meesleept. Als dat een digitale is zal hij wel vrij makkelijk een paar hertz te verschuiven zijn. Maar gezien de leeftijd en status van de band zou het wel eens echte vintage B3 kunnen zijn. Zit daar een tune mogelijkheid op? Vermoed van niet eigenlijk. Als er nog een Rodes in de setup zit heb je hetzelfde probleem. Die wil je echt niet even snel bijstemmen.

Zappa gebruikte daarom live trouwens de marimba om de stemapparaten op te kalibreren. Zo wist hij zeker dat hij opnames van verschillende concerten kon kombineren.

Han S
4 juni 2011, 20:41
Huub van der Lubbe zei het zo mooi: als je bij Paradiso beneden komt, staat er een bak met snoep voor je klaar, dan voel je je welkom.

Han S
4 juni 2011, 20:44
Wat betreft Cuby trouwens. Denk dat die jongens nog een andere reden hebben waarom de piano op 440 gestemd moet zijn. Weet niet precies wat de toetsenist als Hammond meesleept. Als dat een digitale is zal hij wel vrij makkelijk een paar hertz te verschuiven zijn. Maar gezien de leeftijd en status van de band zou het wel eens echte vintage B3 kunnen zijn. Zit daar een tune mogelijkheid op? Vermoed van niet eigenlijk. Als er nog een Rodes in de setup zit heb je hetzelfde probleem. Die wil je echt niet even snel bijstemmen.

Zappa gebruikte daarom live trouwens de marimba om de stemapparaten op te kalibreren. Zo wist hij zeker dat hij opnames van verschillende concerten kon kombineren.

Een Hammond toonwielorgel kan niet gestemd worden, alhoewel het wel mogelijk schijnt te zijn om er wat aan te tweaken. Er zit een synchroonmotor in die de toonwielen aandrijft en daar schijn je electronisch wat mee te kunnen, maar standaard staat de oude Hammond op 440.

De Rhodes heeft een beperkte mogelijkheid tot stemmen, maar dan moet je wel even 73 tines behandelen en daar ben je ff een paar uur mee zoet.

Harald
4 juni 2011, 20:47
De Rhodes heeft een beperkte mogelijkheid tot stemmen, maar dan moet je wel even 73 tines behandelen en daar ben je ff een paar uur mee zoet.

Klopt, en dat is behoorlijk geklooi.

FruscianteFan
4 juni 2011, 20:54
Tsjah, als je een niet- of nauwelijks stembaar instrument meeneemt, kan ik me voorstellen dat je niet speelt als de piano ter plekke te laag staat.

showband
5 juni 2011, 18:45
en een usa hammond is dus vals in europa (en andersom) omdat de motor synchroniseert op de frequentie van het lichtnet.

net zo goed als een platenspeler een 50 / 60 ring heeft bij zijn strobo.

Liquid_Metal
6 juni 2011, 09:59
Dan vindt ik het grappig dat 9/10 bands hun monitor eisen op de de rider zetten.

Vaak is het inderdaad niet nodig. Ik kan bas, drums en eigen gitaar meestal prima horen vanuit de originele versterkers. Maar de zanger moet voor de band ook te horen zijn en dat is door zijn eigen monitor vaak lastig omdat soms te ver weg staat. Als je dan zelf ook nog zingt wil je dat ook graag terughoren.
Maar "alles een beetje" is inderdaad vaak gehoord omdat beginners geen idee hebben wat ze zonder monitor kunnen horen en, belangrijker, dat een monitor snel 'vervuild' raakt.

FlameDude
6 juni 2011, 19:23
Haha, in dit (http://www.youtube.com/watch?v=FZsTegJhCew)filmpje beginnen ze al aan een liedje terwijl de vocalen nog geen eens goed volume hebben xD

EuroCinema
20 juni 2011, 14:42
Ah ja, het festivalfenomeen "line check". Mooi woord voor: kijk of alles het doet, ga maar spelen en dan zien we verder wel.

Overigens hebben we het hier steeds over geluidsmensen (zie ook topic titel), terwijl heel veel ook te maken heeft met de stage manager. Als die niet sterk of niet aanwezig is, heb je vaak een crew van heel wat mensen die alleen maar elkaar en de band voor de voeten lopen, een boterham staan te eten op de plek waar de instrumenten het podium op moeten, met hun handen in hun zakken staan te kijken terwijl de band zelf de rommel van de vorige band opruimt en allemaal geen antwoord hebben op tamelijk essentiële vragen als "waar is de kleedkamer", "waar is de backline die er volgens de callsheet zou staan" en "hoe laat moeten we op". :crazyhappy:

Harald
20 juni 2011, 14:45
Je vergeet de belangrijkste... kost me soms meer tijd dan de boel opstellen en mijn gitaren stemmen!

Waar is de stroom?

Zat kleinere zaaltjes/kroegen waar ze dan 1 stopcontact voor het podium hebben :(

EuroCinema
20 juni 2011, 15:24
Klopt. Wij hebben een heel stel snoeren en kabels bij ons altijd om dat te ondervangen. Dieptepunten: een strandtent waar gitaar, bas, toetsen, P.A. en licht op 1 stopcontactje moesten. Daar kwam rook vanaf! En een bedrijfsfeest waar elke keer dat de frituurpan aanging, de PA eruit knalde. Je leest het goed: elke keer. Gewoon ijskoud weer dat ding aanzetten want er moeten gvd toch bitterballen komen!

Harald
20 juni 2011, 15:50
:seriousf:

zo heb ik ooit met een zangeres bij een buitenoptreden gespeeld, waar ze niet op regen gerekend hadden. Mengtafel stond onoverdekt. De band die voor ons zou spelen maar na ons gelaten, zang over mijn AER, en alles op elektrische gitaar via mijn buizenbak gespeeld. Op het podium hadden we, zolang ze de mengtafel uit lieten wel stroom. Zetten ze de mengtafel aan, dan sprongen de stoppen. En dat na een kort buitje!

EuroCinema
20 juni 2011, 16:16
Stond gisteren nog in stromende regen te spelen, podium was overdekt maar wind stond precies verkeerd. Alle apparatuur naar achteren gesleept, waar het droog stond, maar zelf wel staan spelen alsof het onder de douche was. Was toch wel een mooie ervaring, zeker omdat een stel diehards niet naar de overdekte terrassen vluchtte maar gewoon bleef dansen. Van de week mijn spullen eens heel goed testen, want al dat water kan nooit goed zijn. :chicken:

Harald
20 juni 2011, 17:24
ach ja, stel je voor dat je een vak geleerd zou hebben. Dan zou je dat allemaal missen :seriousf:

Henri H
20 juni 2011, 17:49
Ik had tijdens pasen, met die droogte, het tegenovergestelde: gigantische stofbende. 't Stof zit nog steeds overal tussen de potmeters van m'n pedalen....

showband
20 juni 2011, 18:39
Blijft de stof tussen je spullen zitten?

......dan moet je harder spelen ;)

Henri H
20 juni 2011, 20:17
BLAZEN! :rockon:

Pé.
21 juni 2011, 14:10
Van de week mijn spullen eens heel goed testen, want al dat water kan nooit goed zijn. :chicken: Ach, als het alleen maar water is valt het wel mee. Goed op laten drogen, dan komt het wel weer goed ;)

Liquid_Metal
21 juni 2011, 15:05
Ach, als het alleen maar water is valt het wel mee. Goed op laten drogen, dan komt het wel weer goed ;)

Dat zou ik niet zeggen. Door alle elektrolyten die achterblijven kan je apparatuur behoorlijk naar de klote gaan en water is zeker niet goed voor hout.

StevenStrat
21 juni 2011, 18:57
mijn ervaring is vooral dat ze me consistent zeggen dat ik stiller moet. Plexi baffle here I come !

Met pro geluidstechniekers werken is fantastisch, met amateurtechniekers werken een hel. Sommigen moet je gewoon de basics bijbrengen net voor een show...

vincent136
24 juni 2011, 00:58
mijn ervaring is vooral dat ze me consistent zeggen dat ik stiller moet. Plexi baffle here I come !

Kijk, daar ga je de fout al in...
Een geluidsman heeft niets aan een teringhard gitaargeluid. Ik erger me dood aan die matcho's die altijd denken dat hun geluid hard moet omdat het anders niet cool is.

Pepe
24 juni 2011, 10:22
Dat kan je wel vinden Vincent maar volgens mij staat die geluidsman daar voor de artiest en niet andersom.
Even de verhoudingen weer rechtzetten.

Maargoed, de artiest staat er weer voor degene die ze heeft ingehuurd, die mag het zeggen uiteindelijk.

Kim Wilson
24 juni 2011, 10:57
De geluidsman en de band moeten het uiteindelijk samen doen. Ik denk niet dat de één boven de ander staat op het moment dat de band staat te spelen. Als de geluidsman niet kan werken met het geluid wat hij van het podium krijgt, moet de band daar wat aan doen. En als de band niet kan werken met het geluid wat terugkomt via de monitor, moet de geluidsman daar wat aan doen. Je moet allebei zorgen dat de ander zijn deel kan uitvoeren, en dat kan alleen maar d.m.v. goeie communicatie en wederzijds respect. Je werkt niet tegen, maar met elkaar. Je moet samen zorgen dat het zaalgeluid klopt, en daar is iedereen verantwoordelijk voor, band én geluidsman.

Rutger
24 juni 2011, 11:04
Mijn probleem is dat ik altijd wat gedesorrienteerd raak bij veel lawaai, en daardoor mezelf niet goed hoor op een podium omdat ik mezelf slecht kan focussen op één geluid, tenzij alles op een beschaarfd niveau blijft (wat vaak niet zo is). Ik snapte eerst dus nooit dat ik altijd maar zachter moest, want ik kon mezelf écht maar net horen! Nu weet ik dat ik het gewoon anders ervaar dan anderen en heb ik leren leven met dat ik mezelf net goed genoeg hoor om te weten wat ik doe. Er zijn ook wel wat trukjes die soms werken: versterker voor mijn neus naar achteren gericht, of me laten uitversterken door de monitor en versterker zachter. IN ear monitoring zou voor mij dan ook ideaal zijn, maar da's best prijzig :)
Kwestie van geven en nemen denk ik dan maar.

pimmetje
24 juni 2011, 11:20
De geluidsman en de band moeten het uiteindelijk samen doen. Ik denk niet dat de één boven de ander staat op het moment dat de band staat te spelen. Als de geluidsman niet kan werken met het geluid wat hij van het podium krijgt, moet de band daar wat aan doen. En als de band niet kan werken met het geluid wat terugkomt via de monitor, moet de geluidsman daar wat aan doen. Je moet allebei zorgen dat de ander zijn deel kan uitvoeren, en dat kan alleen maar d.m.v. goeie communicatie en wederzijds respect. Je werkt niet tegen, maar met elkaar. Je moet samen zorgen dat het zaalgeluid klopt, en daar is iedereen verantwoordelijk voor, band én geluidsman.+1
En met een te duidelijke houding dat de geluidsman er voor de band is, krijg je vrijwel zeker kutgeluid van die geluidsman :D.

Han S
24 juni 2011, 11:22
Ik blijf het nog maar een keer zeggen: bouw een wedge monitortje voor jezelf en zet daar een zelfde speaker in als welke in je versterker of cab zit. Leg die voor je op het podium en je hoeft nooit meer hard en kunt jezelf uitstekend horen. De geluidstechnici zullen blij met je zijn en de veel mindere gitaar overpraak op de drums overheads maakt het totaalgeluid in de zaal een stuk strakker.

Bijkomend voordeel is dat zo'n wedge monitortje meestal veel beter klinkt dan een gitaarversterker met speaker en open achterkant.

FruscianteFan
24 juni 2011, 11:48
Ik moet zeggen, ik vond het best prettig spelen met mijn versterker schuin voor me (als monitor inderdaad). Ik mocht toen van de dirigent mijn geluid niet het podium opsturen. Het heeft wel wat om je versterker achter je te hebben, maar da's puur traditie denk ik. Nouja, bij repetities is het ook wel handig als je niet de enige bent die je gitaar kan horen...

EuroCinema
24 juni 2011, 12:35
Mijn probleem is dat ik altijd wat gedesorrienteerd raak bij veel lawaai, en daardoor mezelf niet goed hoor op een podium omdat ik mezelf slecht kan focussen op één geluid, tenzij alles op een beschaarfd niveau blijft (wat vaak niet zo is). Ik snapte eerst dus nooit dat ik altijd maar zachter moest, want ik kon mezelf écht maar net horen! Nu weet ik dat ik het gewoon anders ervaar dan anderen en heb ik leren leven met dat ik mezelf net goed genoeg hoor om te weten wat ik doe. Er zijn ook wel wat trukjes die soms werken: versterker voor mijn neus naar achteren gericht, of me laten uitversterken door de monitor en versterker zachter. IN ear monitoring zou voor mij dan ook ideaal zijn, maar da's best prijzig :)
Kwestie van geven en nemen denk ik dan maar.

Herkenbaar hoor. Opeens sta je daar in een wervelwind van geluiden en moet je echt focussen om de instrumenten uit die soep te vissen. Oordoppen (geen in ear monitoring, maar gewone dempende gehoorbescherming) helpen daarbij. En zijn nog goed voor je oren ook.

Harald
24 juni 2011, 14:34
Ik blijf het nog maar een keer zeggen: bouw een wedge monitortje voor jezelf en zet daar een zelfde speaker in als welke in je versterker of cab zit. Leg die voor je op het podium en je hoeft nooit meer hard en kunt jezelf uitstekend horen. De geluidstechnici zullen blij met je zijn en de veel mindere gitaar overpraak op de drums overheads maakt het totaalgeluid in de zaal een stuk strakker.

Bijkomend voordeel is dat zo'n wedge monitortje meestal veel beter klinkt dan een gitaarversterker met speaker en open achterkant.

Zit er met mijn huidige setup wel aan te denken, twee kleine actieve monitors voor me, ipv gitaarversterkers. Op grotere podia geweldig, maar in kleine kroegjes past dat simpelweg niet op het podium ben ik bang. En eigenlijk vind ik het dan wel lekker als je echt in het gitaargeluid staat, moet je toch ook weer iets achter je hebben.

Bij akoestische gigs kan dat echt genieten zijn. AER achter me, monitor voor me, alsof je helemaal in je gitaar woont :mmmm: Moet ik weer oppassen dat ik niet veel te lang doorga :dontgeti:

StevenStrat
24 juni 2011, 22:32
Kijk, daar ga je de fout al in...
Een geluidsman heeft niets aan een teringhard gitaargeluid. Ik erger me dood aan die matcho's die altijd denken dat hun geluid hard moet omdat het anders niet cool is.
heeft absoluut niets met macho of cool te maken, wanneer een vibrolux op 2 staat vinden ze het te luid, tja... Een correct volume is wanneer de gitaar in verhouding staat met de rest van de band, en dat is niet op 2.

EuroCinema
27 juni 2011, 09:46
Zaterdagavond weer eens meegemaakt hoe het ook kan. Sowieso relaxte, professionele geluidsmensen. Het podium was echter minder prettig: het bewoog nogal mee met onze bewegingen en met name die van de drummer, waardoor de galmveer in m'n amp constant dat bekende "katsssjoooooiiiiing" geluid maakte. Terwijl wij het eerste nummer speelden (line check maar geen soundcheck gehad) constateerde de geluidsman het, vond een oplossing (amp op iets zwaars zetten) en regelde dat snel en ontspannen tussen 2 nummers door. Grote klasse hoor. :ok:

Ik had bij het opbouwen trouwens zo'n moment dat je in eerste instantie heel even geen geluid hebt, als een wilde aan knopjes gaat draaien, en daarna wel geluid hebt en vervolgens stresst omdat je niet weet waaraan het lag. Kent u dat moment? :dontgeti: Gisteren alles getest en versterkertje werkt perfect. Hm.

FruscianteFan
27 juni 2011, 11:13
Zaterdagavond weer eens meegemaakt hoe het ook kan. Sowieso relaxte, professionele geluidsmensen. Het podium was echter minder prettig: het bewoog nogal mee met onze bewegingen en met name die van de drummer, waardoor de galmveer in m'n amp constant dat bekende "katsssjoooooiiiiing" geluid maakte. Terwijl wij het eerste nummer speelden (line check maar geen soundcheck gehad) constateerde de geluidsman het, vond een oplossing (amp op iets zwaars zetten) en regelde dat snel en ontspannen tussen 2 nummers door. Grote klasse hoor. :ok:

Ik had bij het opbouwen trouwens zo'n moment dat je in eerste instantie heel even geen geluid hebt, als een wilde aan knopjes gaat draaien, en daarna wel geluid hebt en vervolgens stresst omdat je niet weet waaraan het lag. Kent u dat moment? :dontgeti: Gisteren alles getest en versterkertje werkt perfect. Hm.
Gelukkig alleen met repetities maar inderdaad: volgens mij heb ik nu 2 keer gehad dat ik denk "er komt wel geluid uit, maar hij staat voluit; zou dat niet vele harder en overstuurder moeren?"

EuroCinema
27 juni 2011, 11:24
Er zou een soort versterker APK-station moeten zijn. Dat je binnenrijdt, uitlaadt en na een uurtje weer buitenstaat met de zekerheid dat dat ding het doet bij je volgende optreden. De eerste amp-wizard die het doet mag dit idee gratis van me hebben in ruil voor een endorsement. :seriousf:

Henri H
3 juli 2011, 23:30
Wij hebben een vaste geluidsman, en zijn er steeds meer tevreden over. Als je elkaar leert kennen, heb je aan een paar woorden of tekens genoeg. Bovendien is het een toffe gast, en bovenal: hij is niet duur!

Gisteren hadden we een optreden op een dorpsfeest in Okkenbroek.
Best wel een grote tent, leuk "aangekleed", goed verzorgd, en bovenal een mega-groot podium. Dat was even wennen, zoveel ruimte. :)

Ik dacht dus: "4 x 12 mee, Marshall 2204 op standje oorlog" ......... maar nee. :(
De 4x12 stond moederziel alleen ergens aan de linker kant v.h podium.
Ik had hem diagonaal geplaatst, zodat ik hem goed zou kunnen horen, en de rest v.d. band er geen (minder) last van zou hebben.
De geluidsman had er echter wel last van, en ik moest hem zachter zetten dan in de oefenruimte.
Zo gauw ik uit de baan v.d. versterker liep, hoorde ik mezelf niet meer.
Ik heb de versterker dus iets meer het podium over gericht, en mezelf over de monitor laten zetten, maar ik vond het geluid wat er uit de 15" monitor kwam niet echt prettig. Ook hoorde ik de 4x12 zelf helemaal niet meer.

't Was uiteindelijk een prima optreden, ondanks dat 3 v.d. 5 bandleden ermee gaan stoppen (zie "band uit elkaar"-topic), weinig fouten gemaakt, en de sfeer zat er goed in. Okkenbroekers rocken! :rockon:

Zouden beamblockers in dit geval geholpen kunnen hebben?
Het podium was zeker iets van 12 x 6 m. o.i.d. (misschien wel groter).

Nocki
3 juli 2011, 23:34
Beamblockers werken altijd maar in jouw geval is het gewoon te weinig volume.

Zelf afgelopen zaterdag gespeeld in Balen (BE) op het grasspriet festival....

geluidsmensen: Nul fout! Alles goed. rustig en met verstand van zaken. Mijn volume kon gewoon goed staan en alles was goed geregeld wat monitoring betreft. Ik kon me over heel het podium goed horen en ook op het veld (publiek) was het geluid erg goed. Erg genoten dus!

Mitch
4 juli 2011, 09:11
Een enorm podium en dan nog steeds amper volume mogen hebben is echt hardcore geluidsman dogma "ik bepaal de sound". Jammer voor je, Henri, want dat spet niet fijn.
Beam blockers gaan dat niet verhelpen. Op een 4x12 is het wel een aanrader om de bovenste twee speakers van BBs te voorzien om je iets meer bewegingsvriheid te geven, maar het is wel zo dat op open back combo's de BBs het meest tot hun recht komen. Dan is de spreiding echt absurd goed.

Op ons laatste optreden geen gedoe met de geluidsman (onze vaste jongen) maar wel met de zaaleigenaar. Wegens ruzie met de buren werd het een soundcheck met samengeknepen billen. Op een meter of vijf afstand stond hij genadeloos met de dBmeter en er mochten, met alleen de monitors aan en nog geen zang uit de PA maar ook zonder dempend publiek, hooguit pieken in zitten van 85dB :chicken:
Lukte nog ook. Door de constructie van het pand en onze plaatsing (onder een vide) hadden we een geweldig drumgeluid trouwens, de kick knalde zonder PA moeiteloos tot de ingang.
Maar goed, helemaal op je gemak zit je dan niet, tot ik richting het einde van de eerste set de eigenaar achter de bar goed uit zijn dak zag gaan op onze vrij heftige versie van Small Town Boy. Mission accomplished :D

Henri H
4 juli 2011, 12:10
Ik denk dat het ook kwam doordat mijn versterker in eerste instantie direct op onze geluidsman stond gericht, en de zaal (tent) nog leeg was.
De geluidsman stond aan de zijkant met z'n mengtafel, en dat was precies de kant waar mijn 4x12 op gericht stond. :confused:
Het geluid kaatste enorm terug, en het galmde behoorlijk.
Het maakt zoveel verschil of er 350 man publiek is of een lege tent...
Ik had hem eigenlijk gewoon harder moeten zetten! :mad:

EuroCinema
4 juli 2011, 16:41
Sowieso nooit als eerste geluid maken bij de soundcheck! :seriousf:

Harald
4 juli 2011, 18:26
Zaterdagavond weer eens meegemaakt hoe het ook kan. Sowieso relaxte, professionele geluidsmensen. Het podium was echter minder prettig: het bewoog nogal mee met onze bewegingen en met name die van de drummer, waardoor de galmveer in m'n amp constant dat bekende "katsssjoooooiiiiing" geluid maakte. Terwijl wij het eerste nummer speelden (line check maar geen soundcheck gehad) constateerde de geluidsman het, vond een oplossing (amp op iets zwaars zetten) en regelde dat snel en ontspannen tussen 2 nummers door. Grote klasse hoor. :ok:

Ik had bij het opbouwen trouwens zo'n moment dat je in eerste instantie heel even geen geluid hebt, als een wilde aan knopjes gaat draaien, en daarna wel geluid hebt en vervolgens stresst omdat je niet weet waaraan het lag. Kent u dat moment? :dontgeti: Gisteren alles getest en versterkertje werkt perfect. Hm.

Het meest irritante, heb het wel eens gehad bij een akoestiche gig in Duitsland. De hele (eigenlijk best ruime) soundcheck tijd bezig geweest kabels te vervangen etc. Uiteindelijk een paar minuten voor de tijd op was eindelijk geluid. Thuisgekomen, spullen uitgepakt, aangesloten, en alles werkt zonder problemen... Als ex computerprogrammeur haat ik het als fouten niet reproduceerbaar zijn. Dan kun je ze nl. ook niet oplossen. En het is een eng idee dat dat weer zou kunnen gebeuren :(

Zolang het podium alleen maar meebeweegt valt het nog mee. Al zijn galmveren dan idd al snel een irritatiebron. We speelden op een gegeven moment op een bluesfestivalletje in Bellingwolde. Daar stonden 2 podiumwagens, zo'n 30 a 40 m uit elkaar. Ga je opbouwen, krijg je de (zeker niet overbodige) waarschuwing 'daar moet je maar niet gaan staan, dan val je door de vloer' :makeup: Dan maar iets minder dynamisch op het podium. Onverwachts anderhalve meter omlaagvallen doe je liever niet...

Opstelling was ook wel apart. Los van dat we op de wagen eigenlijk alleen bassen (maar wel heel veel) hoorden, hadden ze niet twee installaties neergezet. Het was zo'n ouderwetse PA met van die grote kasten. Normaal één aan elke kant van het podium, maar nu stond de ene toren speakers aan de linkerkant van het linkerpodium, en de andere toren aan de rechter kant van het rechter podium, met zo'n 30 a 40 m ertussen. Hoor je een band soundchecken, klinkt het keyboard ineens van bij het andere podium :seriousf:

JahMikeY
23 juli 2011, 15:44
Het enige correcte wat ik hier over kan zeggen is :

neem een eigen geluidsman/vrouw in de arm, en zie hem/haar als een bandlid.
Ook de geluidsman/vrouw moet de band en het geprefereerde geluid aanvoelen en waar kunnen maken.

EuroCinema
23 juli 2011, 19:43
Het meest irritante, heb het wel eens gehad bij een akoestiche gig in Duitsland. De hele (eigenlijk best ruime) soundcheck tijd bezig geweest kabels te vervangen etc. Uiteindelijk een paar minuten voor de tijd op was eindelijk geluid. Thuisgekomen, spullen uitgepakt, aangesloten, en alles werkt zonder problemen... Als ex computerprogrammeur haat ik het als fouten niet reproduceerbaar zijn. Dan kun je ze nl. ook niet oplossen. En het is een eng idee dat dat weer zou kunnen gebeuren :(

Zolang het podium alleen maar meebeweegt valt het nog mee. Al zijn galmveren dan idd al snel een irritatiebron. We speelden op een gegeven moment op een bluesfestivalletje in Bellingwolde. Daar stonden 2 podiumwagens, zo'n 30 a 40 m uit elkaar. Ga je opbouwen, krijg je de (zeker niet overbodige) waarschuwing 'daar moet je maar niet gaan staan, dan val je door de vloer' :makeup: Dan maar iets minder dynamisch op het podium. Onverwachts anderhalve meter omlaagvallen doe je liever niet...

Opstelling was ook wel apart. Los van dat we op de wagen eigenlijk alleen bassen (maar wel heel veel) hoorden, hadden ze niet twee installaties neergezet. Het was zo'n ouderwetse PA met van die grote kasten. Normaal één aan elke kant van het podium, maar nu stond de ene toren speakers aan de linkerkant van het linkerpodium, en de andere toren aan de rechter kant van het rechter podium, met zo'n 30 a 40 m ertussen. Hoor je een band soundchecken, klinkt het keyboard ineens van bij het andere podium :seriousf:

Hahaha een van de beste verhalen yet in deze thread!

Arvoitus
25 oktober 2011, 23:46
Ik geef de voorkeur aan het mixen van "zachtere" genre's, bij stevige rock/metal (wat ik zelf leuk vindt om te luisteren) moet alles snel, hard en lomp en dat resulteert in de zaal waar ik mix toch al vlug in een brei. Bij zachtere genre's krijg ik alles veel makkelijker onder controle op een fatsoenlijk volume.

Bij zachtere genre's gaat het dus makkelijk, maar nu was er een maand geleden een rockabilly bandje in ons zaaltje aan het spelen en dat was me toch echt zalig werken. De bandleden begonnen mij gewoon te vertellen hoe je optredens nu het beste kunt aanpakken.

Opstelling van de band was: drummer, contrabas'er, 2x gitaar/zang.

De drummer had een bescheiden kitje bij, maar ontzettend goed afgesteld en hij kwam allereerst al naar mij toe: "ik zal niet zo hard drummen, dan hebben jullie daar in de zaal niet zo veel last van en hoeven de monitors niet zo hard".
De meneer met de contrabas vervolgens: "Normaal gesproken heb ik een Ampeg versterker met 4x10" + 1x15" opstelling, maar dat is in dit zaaltje niet nodig. Pak de contrabas maar met een DI en zet hem op 1 monitor. Hoeft niet veel laag in en hoeft niet hard, als ik hem maar duidelijk kan horen".
De twee gitaristen hadden hun combo's (met beamblockers) op flightcases gezet en naar binnen gericht. Daarvoor dus ook geen monitoring nodig.

Anyway, we begonnen met de soundcheck. Voordat de band aanwezig is zet ik standaard al vocals op de monitors. Dus aan het begin van de soundcheck staken er al meteen 2 duimen omhoog omdat ze de zang meteen goed konden horen. Contrabas erbij gezet en ik heb de rest van de avond niks hoeven te veranderen aan de monitors.

Nadat de soundcheck klaar was de volume van de P.A. dicht gedaan, maar de band ging nog even verder spelen. Ik kwam terug in de zaal met een biertje en ik dacht: wie heeft de P.A. weer aangezet ... maar het was dus gewoon de band die zonder P.A. al een perfect balans had.

De ervaring van de band was later in de avond ook gewoon te horen, ik heb zelden een band zo goed horen klinken in die zaal (200 man).

Zo moesten alle bands zijn ... jammergenoeg hadden we vorige week een punkband met een gitarist die een Superbass 100w zonder mastervolume had en zijn volume niet omlaag durfde/wou/kon zetten omdat anders zijn scheur weg was + een drummer die dat volume ook nog eens kon overtreffen met zijn snare.

Ik stond op 3/4 meter afstand monitors te doen toen die kerel op zijn snare begon te tikken en ik ben heel wat volume gewend, maar ik ben toen toch echt met mijn handen over mijn oren naar mijn oordopjes gerend.

harrie-beton
12 december 2011, 22:22
ai deze geluidsman

(als de band invalt en de viool)


http://youtu.be/Q9dCI-YqICQ

RB-1
13 december 2011, 07:06
Ook in ons land kunnen ze er wat van.
Op ~2:35 begin ik back-up te spelen achter de fiddle. en al op 3:18 (!) krijgt eindelijk iemand in de gaten dat er ook een banjo meedoet.
Ondanks mijn aanbod om een goede mike mee te brengen - nee, niet nodig we hebben daar hele goede microfoons voor- ,alles wat men aan microfoon had was een D-190, wat klonk dat hopeloos, het leek wel door de telefoon.....:angry:
Maar goed, m'n solo kwam er zo uit als de bedoeling was.:D
Met zowel John Permenter (1e) als Joost van Es (2e) hebben we gelukkig mooi wel een paar ster-fiddlers in ons land.

http://www.youtube.com/watch?v=yfe29e_pxWc

showband
13 december 2011, 09:45
-En bij deze "uitsmijter met alle artiesten op het toneel voor een open doekje" is tijdens de soundcheck aandacht gevraagd? En ruim de tijd genomen een balans te zetten?
-En van te voren is van deze opstelling een rider opgestuurt met de eisen en het stageplan?
-En de offerte van het geluidsbedrijf is daarop gebaseerd? IPV op 5 en 6 persoons acts?

Dat er tegelijk 24 artiesten het toneel op zouden gaan en er op los gingen spelen elkaar afwisselen voor microfoons en qua partij etc...?

Ik denk het niet. Maar ik kan het mis hebben.

Rick trodat
13 december 2011, 10:10
Bij het optreden van Marco Borsato was de gitaar ook pas hoorbaar vanaf het derde nummer + het feit dat dit halverwege een solo pas was. Zang stond kneiterhard.

Daarna een uitmuntende mix. Maar toch zonde.

Han S
13 december 2011, 19:26
Ook in ons land kunnen ze er wat van.
Op ~2:35 begin ik back-up te spelen achter de fiddle. en al op 3:18 (!) krijgt eindelijk iemand in de gaten dat er ook een banjo meedoet.
Ondanks mijn aanbod om een goede mike mee te brengen - nee, niet nodig we hebben daar hele goede microfoons voor- ,alles wat men aan microfoon had was een D-190, wat klonk dat hopeloos, het leek wel door de telefoon.....:angry:
Maar goed, m'n solo kwam er zo uit als de bedoeling was.:D
Met zowel John Permenter (1e) als Joost van Es (2e) hebben we gelukkig mooi wel een paar ster-fiddlers in ons land.

http://www.youtube.com/watch?v=yfe29e_pxWc

Welke microfoon gebruik jij dan? De D190 is helemaal geen verkeerde microfoon hoor, als ik me niet vergis is hij zelfs zeldzaam. De banjo is een moeilijk te micen instrument, gelukkig wel lekker hard. Ik zet bij een jazzband de banjo vrolijk naast de drummer met een Beyer M201 op de banjo, prima mic, of de M88, ook prima op banjo.

RB-1
13 december 2011, 22:01
-En bij deze "uitsmijter met alle artiesten op het toneel voor een open doekje" is tijdens de soundcheck aandacht gevraagd? En ruim de tijd genomen een balans te zetten?
-En van te voren is van deze opstelling een rider opgestuurt met de eisen en het stageplan?Nee, dat vond dit team niet nodig....
Dit is het format dat zij ieder jaar uitversterken, dat hoort bij de opdracht.

Wel van onze eigen act, eerder in het programma, maar ik kreeg niet de indruk dat daar iets mee gedaan c.q. aan voorbereid was....
Zoals gezegd had ik goede microfoons aangeboden, dat werd afgewezen.
Wij waren overduidelijk de moeilijkste soundcheck omdat er nog van instrumenten en opstelling werd gewisseld. Kreeg het idee dat men akoestisch maar lastig en vervelend vond, men besteedde liever tijd aan eindeloos gepier bij 8 persoons mega-bands (deze collega's hadden dus geen klachten over het geluid).
Daarom waren wij dus 25 minuten te laat aan de beurt en had men het na de nog resterende 5 minuten natuurlijk nog niet voor elkaar.
Het begon nog alleszins redelijk, maar na het wisselen van mandoline naar banjo -wel dezelfde microfoon!- was ik ineens m'n monitor kwijt. De rest van de set dus alleen nog maar op het gevoel gespeeld. Ik kan een hoop hebben, maar wie mij bij zo'n representatief evenement zo iets flikt gaat wel van mijn vriendenlijstje....
Viel me van mezelf mee dat ik in die finale zo cool bleef toen ze daar dus nog een keer de mist in gingen.


-En de offerte van het geluidsbedrijf is daarop gebaseerd? IPV op 5 en 6 persoons acts?
Dat er tegelijk 24 artiesten het toneel op zouden gaan en er op los gingen spelen, elkaar afwisselen voor microfoons en qua partij etc...?Ja, zie boven.

Ik kreeg die microfoon -alleen voor mij trouwens, de rest had allemaal DI- door een 'technicus' toegewezen, stond ook op een compleet verkeerde plek.
Dat hadden zij zo bedacht, niet ik. Maar er speelde dus niemand anders door.
Ook had men een lijstje met de volgorde van de solisten en was afgesproken dat ik achter de fiddle back up zou spelen en dat die mike dus open moest blijven. Geen enkele reden dus om dat ding dicht te zetten.

RB-1
13 december 2011, 22:23
Welke microfoon gebruik jij dan? De D190 is helemaal geen verkeerde microfoon hoor, als ik me niet vergis is hij zelfs zeldzaam. De banjo is een moeilijk te micen instrument, gelukkig wel lekker hard. Ik zet bij een jazzband de banjo vrolijk naast de drummer met een Beyer M201 op de banjo, prima mic, of de M88, ook prima op banjo.Een Audix SCX-25A, of een KM-84 -die twee heb je in handen gehad...-, of een SM-58, afhankelijk van de situatie.
De laatste is het absolute minimum, maar bijvoorbeeld buiten soms het beste compromis. Binnen een KM-84 en als de PA echt goed is - met 1/3 octaaf graphic in dat kanaal- een Audix. De laatste kun je van 50 cm afstand bespelen, zodat je het complete geluidsbeeld oppikt. Moet je dichterbij gaan, dan mis je hoe dan ook altijd iets.
Als ik naast een drummer sta, hoor ik mijn eigen instrument niet meer....
Dat gezegd hebbende, de drummer tijdens die finale kon wel dynamisch spelen en trok de hele band mee. Ik kreeg alle ruimte.

Naast alle parallellen, het verschil tussen (oude stijl) jazz en bluegrass:
Een tenorbanjo is meer een percussie instrument dan een 5 string, dat is meer een melodie instrument, vandaar mijn andere microfoonkeuze.

Ik heb in mijn begintijd als geluidstechnicus nog veel met D-190s gewerkt.
Maar ik krijg daar geen lekker banjo geluid mee, net of er een bult van 800 - 2kHz in zit.
De SM-58 heeft ook zo'n bult -deels proximity-, maar die zit lager en dat vinden zowel banjo als mandoline wel aangenaam...

Han S
14 december 2011, 00:19
Nou weet ik het weer, jij hebt die mooie KM84's. Ik heb geen D190, nooit gehad maar er wel over gelezen op gearslutz. Misschien is er iets mis geweest met die microfoon.

Bij jazz heb je meestal drummers die niet erg hard gaan.

showband
14 december 2011, 09:10
Nee, dat vond dit team niet nodig....
Dit is het format dat zij ieder jaar uitversterken, dat hoort bij de opdracht.

Wel van onze eigen act, eerder in het programma, maar ik kreeg niet de indruk dat daar iets mee gedaan c.q. aan voorbereid was....
Zoals gezegd had ik goede microfoons aangeboden, dat werd afgewezen.
Wij waren overduidelijk de moeilijkste soundcheck omdat er nog van instrumenten en opstelling werd gewisseld. Kreeg het idee dat men akoestisch maar lastig en vervelend vond, men besteedde liever tijd aan eindeloos gepier bij 8 persoons mega-bands (deze collega's hadden dus geen klachten over het geluid).
Daarom waren wij dus 25 minuten te laat aan de beurt en had men het na de nog resterende 5 minuten natuurlijk nog niet voor elkaar.
Het begon nog alleszins redelijk, maar na het wisselen van mandoline naar banjo -wel dezelfde microfoon!- was ik ineens m'n monitor kwijt. De rest van de set dus alleen nog maar op het gevoel gespeeld. Ik kan een hoop hebben, maar wie mij bij zo'n representatief evenement zo iets flikt gaat wel van mijn vriendenlijstje....
Viel me van mezelf mee dat ik in die finale zo cool bleef toen ze daar dus nog een keer de mist in gingen.

Ja, zie boven.

Ik kreeg die microfoon -alleen voor mij trouwens, de rest had allemaal DI- door een 'technicus' toegewezen, stond ook op een compleet verkeerde plek.
Dat hadden zij zo bedacht, niet ik. Maar er speelde dus niemand anders door.
Ook had men een lijstje met de volgorde van de solisten en was afgesproken dat ik achter de fiddle back up zou spelen en dat die mike dus open moest blijven. Geen enkele reden dus om dat ding dicht te zetten.

in dat geval heb je gewoon gelijk.
En heeft de man met de zwarte acoustische nog steeds meer te klagen dan jij ;)

RB-1
14 december 2011, 17:32
in dat geval heb je gewoon gelijk.
En heeft de man met de zwarte acoustische nog steeds meer te klagen dan jij ;)Nou nee.
Hij had een -werkende- DI. :sssh: :airguitar:

Arvoitus
20 december 2011, 14:36
Afgelopen zaterdag was het weer zover.

Band 1:
Punkrockbandje met drum, bas, twee gitaristen en zanger.

Twee Marshall Halfstacks op een leuk volume + flink wat monitor eisen. Een hoop moeilijkheden tijdens de soundcheck en toen ging er één monitor kapot waardoor de drie (bas)gitaristen en de zanger het met twee monitors moesten doen.

Volgensmij kon/wou niemand een concessie doen, dus werden het twee (al niet zo'n goede) monitors voor 4 mensen. Zanger stond het hele optreden te seinen dat hij zijn zang niet kon horen, maar dat kwam omdat hij net buiten het straalgebied van beide monitors stond.
Het zijn zeer toffe gasten, maar uiteindelijk was het maar een lastig optreden met flink wat boze blikken.

Band 2:
Stevige Rock 'n Roll met Drum, Bas, Gitaar, Keyboard met Hammond Leslie en Zang.

Vanwege die ene kapotte monitor goed met de band van te voren overlegt. Leslie flink hard gezet, basversterker flink hard gezet. Één monitor voor de zanger met daarachter de toetsenist zodat die de zang goed kon horen, en de andere monitor voor de gitarist en bassist met daarop alleen gitaar en een tikje zang.

Resultaat: Voor 4 mensen met maar 3 knopjes een ideale monitormix (voor de situatie dan) kunnen maken die ik gedurende het hele optreden niet meer hoefde aan te passen.

Rory-214
28 januari 2012, 19:17
mijn ervaring met geluidstechenuten:
K*t...
het lijkt wel of ze mij en mijn band allemaal willen saboteren.

we hebben nu een kennis gevraagd en die is er elk optreden bij voor het geluid, dus geen last meer van nare saboteur-mannetjes!

verder wil ik niemand beledigen, er zullen zeker wel goede geluidstechnici zijn, daarover gene twijfel, alleen heb ik met mijn band volgensmij net steeds weer de verkeerde gehad

Fenderfan
2 februari 2012, 12:15
Er zijn slechte en goede geluidsmannen...dat staat buiten kijf. Maar gaat er niet 1 bandlid tijdens het checken even voor de zaalspeakers staan dan ? Ik doe dat wel.

Hoofdzakelijk is het volgens mij altijd een verhaal met de volgende twee houdingen...

De geluidsman ergert zich aan de stoere houding van muzikantjes die nog amper kunnen spelen, en hun versterker niet kunnen afstellen. Dit is altijd smaak. Maar als geluidsman stel ik mij ook regelmatig de vraag: Wil je werkelijk treble op max en mid en laag helemaal dicht hebben?
Natuurlijk willen ze dat niet...maar zeggen ja uit princiepe.

De bandleden zien de ge-ergerde en gestresste geluidsman als een niet cooperatieve lul, die vooral niet luistert naar wat jij wil. Maar daar heeft hij de tijd ook niet voor, want hij wil die tien minuten verlies goed maken.

Muzikanten stekken bij aankomst hun zooi in en denken dat hun werk daarmee gedaan is.
De geluidsman staat er ook voor 50 euro de hele avond te zwoegen en doet voor zijn gevoel (maar meestal ook werkelijk) al het werk. En nee...zo een gast verdient bij kleine zaaltjes echt geen honderden euros.

Een betere houding van de muzikanten: 30 min voor het optreden/opbouwen al naar de geluidsman toelopen, jezelf voorstellen en vragen: Kunnen we zodadelijk jou helpen met iets?+hoe wil jij het aanpakken? Maar spreek ook even jou wensen door.
Zelfs al heeft hij geen hulp nodig, dan help je hem toch. Je wilt die gasten te vriend houden, geheid dat je ze nog eens tegenkomt in het circuit. En ook niet zelden hebben ze inspraak op toekomstige boekingen, of laten jou naam vallen als invaller.
Zet bijvoorbeeld de microfoons voor hem goed tegen je front, en verdiep je als muzikant zelf in het plaatsen van die dingen. Beter nog: zoek uit hoe een sm58 voor jou het beste klinkt. 9 van de 10 keer zetten ze die voor je Amp.

De zaak loopt gestoormlijnder met opbouwen en ze zullen dan bereidt zijn meer energie in jou mix te stoppen.Maar dat kunnen ze ook, want je hebt hem net 5minuten meer tijd gegeven voor het checken van jou band.
Geloof me....dit werkt 9 van de 10 keer zo veel beter en voorkomt aan beide zijde irritaties.
En ik heb trouwens beide rollen vaker ingevuld.

pimmetje
2 februari 2012, 14:54
mijn ervaring met geluidstechenuten:
K*t...
het lijkt wel of ze mij en mijn band allemaal willen saboteren.Wat gaat er dan precies fout / wordt er precies gesaboteerd?

Rory-214
6 februari 2012, 22:59
@Pimmetje

tegenwoordig hebben we onze eigen geluidsman dus hebben we die problemen niet meer,
maar dan hadden we bijvoorbeeld gesoundchecked, en dan sta je op t podium en dan klopt er niks meer van, dan vraag je of de bas wat harder op de monitor mag, gaat je gitaar uit.. en nog meer van dat soort dingen, waar ik soms erg aggressief van kan worden.

en nog even, ik probeer hier niet de geluidstechnici uit je joelen :)

Harry
7 februari 2012, 11:11
bas en gitaar op de monitor? Was het podium zo groot?

keenoncoolstuff
7 februari 2012, 12:01
Ja joh, net als alle grote acts doen. :seriousf:
Gewoon alles op alle monitoren, zodat je overal en altijd alles hoort... :???:

Groet, Rob.

pimmetje
7 februari 2012, 12:19
en nog even, ik probeer hier niet de geluidstechnici uit je joelen :)Bovenstaande vragen/opmerkingen van Harry en Keenoncoolstuff spelen bij mij ook: wat hadden jullie dan allemaal over de monitors staan en waarom?

Ik bedoel... mooi om te horen dat jullie 't nu met een vaste geluidsman onder controle hebben, maar 't maakt wel nieuwsgierig :D.

skanky
7 februari 2012, 13:07
Voor bas en gitaar op de monitor hoeft het podium niet groot te zijn. Je kan er ook een klein beetje opzetten voor alleen wat definitie in het geluid. Of als je als zanger moeite hebt om de juiste toonsoort te vinden. Het enige wat onzin is op monitors zijn de overheads, voor de rest is overal wel een reden voor te verzinnen.

Rory-214
7 februari 2012, 13:59
we zijn een 3 koppige band, waarin ik zing en gitaar speel,
daarom heb ik de bas over mijn monitor voor solo's en zang,
is dat zo raar dan, dat doen wij altijd..?
hoe doen jullie dat dan, dan kan ik het misschien anders proberen?

Kim Wilson
7 februari 2012, 14:03
Wij hebben nooit wat over de monitors gehad, behalve de zang en de piano. Drums hoor je overal, en als je je amps niet te hard hebt staan, kun je elkaar ook nog prima horen. Met alles over de monitors wordt het gauw te hard.

Als je als zanger gitaar op de monitor nodig hebt voor de toonhoogte, ben je een prutser. Of alles staat gewoon veel en veel te hard.

Rory-214
7 februari 2012, 14:27
ik heb het over de bas die over mijn monitor staat en voornamelijk voor solo's en soms zang, ben ik nu een prutser?

pimmetje
7 februari 2012, 15:00
Ik denk dat je bij de opmerking van KW minder naar het prutser-gedeelte moet kijken, en meer naar de rest.

Hoe minder je over de monitor nodig hebt, des te beter. Dat betekent immers dat je 't al hoort zonder extra hulp van de geluidsman en je bent minder extra volume het podium op aan het pompen (en meer herrie => minder horen).
Zoals eerder gezegd, hangt veel samen met twee dingen: plaatsing van de versterkers en volume. Als je je amp goed op jezelf / de band richt, zet je 'm automatisch ook wel wat zachter dan wanneer het meeste lawaai bijvoorbeeld langs je kuiten 't publiek ingaat.

In principe hoort een 3-mans formatie (drum/git/bas/zang) te kunnen knallen met slechts zang over de monitor. En als je dat kan, heb je waarschijnlijk ook de onderlinge volumes al veel beter onder controle.
Dan kan zelfs de grootste prutser van een geluidsman het nog recht doorversterken, en heeft-ie maar 1 monitor-taak: zang :D.

Kim Wilson
7 februari 2012, 15:34
ik heb het over de bas die over mijn monitor staat en voornamelijk voor solo's en soms zang, ben ik nu een prutser?

Nou, wat ik bedoelde is dat je de niveaus van de amps zodanig moet hebben staan dat je geen monitor meer nodig hebt. Als je zonder monitor geen bas hoort, heb je iets niet voor elkaar.

Harry
7 februari 2012, 16:01
wij, viermansband met 2x gitaar, drums, bas en 4x zang, hebben alleen zang over de monitor. De rest is prima te horen uit de gitaar- en basversterkers, en inderdaad, de drums hoor je toch wel. Kwestie van alles goed op- en afstellen.

(dit zou je anders kunnen doen als je met hele lichte versterkertjes werkt, maar met hele goede PA-boxen, maar meestal is dat niet het geval)

Harald
7 februari 2012, 16:11
Wij hebben bij eigen installatie optredens slechts één monitor, voor de zang... en of die dan aub niet naar ons toe gericht is thankyouplease! ;) Op een groot podium zijn monitors nuttig, in een klein kroegje, hoe minder hoe beter! Sterker nog, de kroegoptredens met slecht geluid waren stuk voor stuk optredens met VEEL monitors...

Op een groot podium is, iig voor iedereen die zichzelf wat harder wil horen op zijn eigen plek, everything louder than everything else, tot op zekere hoogte nog mogelijk. Op een klein podium is dat een stuk lastiger tot onmogelijk.

Comfortably Daniel
8 februari 2012, 10:20
Wij hebben vijf man; 2x gitaar( ook backingvocals), bas, drums en zangeres.
We proberen inderdaad ook zo min mogelijk over de monitors te gooien en over het algemeen staat er alleen zang over de PA en dus ook op de monitors. Het is een beetje de kunst om bijvoorbeeld de gitaarversterkers zo te plaatsen dat de hele band je kan horen. Ik speel zelf met een Twin Reverb en dat kan erg hard gaan, zoals iedereen weet, maar ik heb 'm vaak niet boven de 4 staan. Ik richt 'm dan ook zo dat de gitarist aan de andere kant van het podium 'm goed kan horen...zonder solo volume. Op solo volume kom ik toch overal wel boven uit ;)

Op het moment dat we op een groter podium of buiten op een trailer staan of zo, wordt het een ander verhaal. Dan gaat alles over de PA en kan het ook nodig zijn alle instrumenten over de monitors te gooien.
Dan heb ik graag m'n gitaar ook over m'n eigen monitor. Maar alleen om het simpele feit dat ik dan mooi met feedback kan "spelen".

Ik heb over het algemeen trouwens niet echt problemen met geluidsmannen/vrouwen. Ik maak sowieso meestal van te voren even een praatje met ze om kennis te maken en te kijken wat voor persoon het is. Zo kunnen we beiden ook aangeven hoe we het prettigst werken of wat voor voorkeuren we hebben.
Ik heb maar één keer een typetje gehad die echt alles aan het verkloten was...na ja...shit happens.

MeneerJoost
21 maart 2012, 20:53
Wat mij opvalt is bij de grotere optredens met meer mensen de geluidsmensen 'slechter' of minder geïnteresseerd lijken.
Paar keertjes opgetreden en al was het een kleinschalig dingetje was de geluidsman gewoon goed en dan klink ik zelf ook gelijk een stuk lekkerder.

Sommigen bezitten een stukje magie en andere.. Tja die kunnen beter aan de bar gaan zitten denk ik --"

skanky
21 maart 2012, 21:14
Wat mij opvalt is bij de grotere optredens met meer mensen de geluidsmensen 'slechter' of minder geïnteresseerd lijken.
Paar keertjes opgetreden en al was het een kleinschalig dingetje was de geluidsman gewoon goed en dan klink ik zelf ook gelijk een stuk lekkerder.

Sommigen bezitten een stukje magie en andere.. Tja die kunnen beter aan de bar gaan zitten denk ik --"

Dat komt doordat het meestal hun beroep is. Als je op je werk weer een standaard klus of project doet dan ben je ook niet altijd even enthousiast. Amateurs/Vrijwilligers doen misschien een paar keer per maand geluid en voor hen is het echt weer eens iets anders. Voor professionals is het gewoon werk. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ze hun werk niet goed mogen doen of zich onbeschoft mogen gedragen.

Harry
22 maart 2012, 09:45
als het klopt wat je zegt mogen ze wel wat kritischer zijn naar zichzelf, en zich gaan afvragen of ze niet beter iets anders kunnen gaan doen. Als ik de hele dag met een lang smoelwerk bij mijn klanten zou zitten volgt vanzelf het verzoek om een ander plekkie te gaan zoeken....

peter_heijnen
22 maart 2012, 09:57
Peet (skanky) dat ben ik volledig met Harry eens! ;)

Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, gaat het MeneerJoost wellicht niet om het gebrek aan fris enthousiasme, maar om -al dan niet schijnbare- tegenzin waarmee sommige mensen hun werk lijken te -moeten- doen.

Ok, in het hele gegeven zit vast ook een portie '(g)een houding weten aan te nemen' verwerkt, maar zo'n houding kan gewoon niet. Ik heb zelf ook vaak genoeg met figuren gewerkt met zo'n houding, en meestal waren het dan prutsers.

skanky
22 maart 2012, 11:57
Aha ok, ik begrijp het. Ik dacht inderdaad dat het over fris enthousiasme ging. Je moet inderdaad niet met een continu met een chagrijnig smoelwerk achter die mengtafel gaan zitten. Het is net als in de horeca, je bent met serviceverlening naar je klanten bezig.

peter_heijnen
22 maart 2012, 12:16
Sterker nog, het is gewoon 'in de horeca', alleen verkoop je dan geen drank... :)

FruscianteFan
22 maart 2012, 12:26
Volgens mij ben ik best snel tevreden qua geluid. Gitaar hoor ik wel uit m'n versterker, drums zijn geen probleem en de bas moet gewoon niet te zacht staan. Zaterdag besefte ik ineens dat ik een monitor voor mijn neus had, en dat die ook echt voor mij was. Komt mooi uit.

Nu moet ik bij een paar stukken strak spelen met de toetsen (zonder ritmische ondersteuning) dus die moet ik hard terughoren. Zelfde geldt voor de 2e gitaar. Die is in feite wel te horen maar wil ik toch wel over de monitor. En dan de leadzang. Strikt genomen niet nodig maar voor de beleving is het wel erg fijn.

MaxVMH
22 maart 2012, 23:19
Om even terug te komen op chagrijnige techniekers: ik spreek onbeschoft gedrag nooit goed, maar als geluidstechnieker wil ik toch even meegeven dat het effectief vaak gebeurt, en opzettelijk.

Inderdaad, zoals velen aanhalen: het is een beroep, geen hobbie. Natuurlijk hebben geluidstechniekers passie voor hun vak en doen ze niets liever, de randvoorwaarden zijn nooit ideaal. Bovendien gedragen niet alle muzikanten zich professioneel ... Wat monitoring betreft: leer vragen wat je nodig hebt. Meer dan 2 of 3 instrumenten zijn dat echt niet.

aaronstonebeat
23 maart 2012, 00:01
Ik ben altijd heel voorkomend en communicatief naar geluidsmensen, of het nu groot of klein is. Onlangs besloten we met de band naar een open podium te gaan omdat we op dat moment niet onze oefenruimte bleken te kunnen betreden.

Daar aangekomen plug ik op een gegeven moment in en grijp, terwijl ik mijn gitaarhals vast had, naar de microfoon (standaardprocedure bij mij als zanger/gitarist) en voel een duidelijk spanningsverschil; ik wist meteen dat het een flinke optater zou leveren als ik met mijn lippen de microfoon zou raken terwijl ik gitaar speelde. Dus ik meld meteen aan de officier van dienst wat er aan de hand is.

De geluidsman betreedt daarop het podium, voelt aan de microfoon en spreekt: 'ik voel niets, het ligt aan je gitaar'. Toen was mijn plan om onmiddellijk in te pakken en weg te gaan; ik speel zo niet.
Verbijsterend vind ik het dan dat mensen kennelijk niet weten dat verschillende aardingen (groepen) helaas niet altijd dezelfde nul volt hebben en dat sommigen (Keith Richards onder anderen) op een haar na en anderen daadwerkelijk zijn overleden door dit soort incompetentie; en dat ze, in het onderhavige geval, geen idee hebben hoe de situatie is qua aarding.

Had ik toen maar een multimeter bij me gehad, ik weet zeker dat ik vele tientallen volts had gemeten. In het vervolg gaat die standaard mee bij optredens.

FruscianteFan
23 maart 2012, 00:30
Wat monitoring betreft: leer vragen wat je nodig hebt. Meer dan 2 of 3 instrumenten zijn dat echt niet.
Los van of ik daar zelf overheen zit of niet (ik zit op 3-5), is het voor een geluidsman zoveel beter als ik minder instrumenten op mijn monitor wil hebben?

Overigens bedenk ik net dat de geluidsman/technicus zaterdag het overdreven vond om 3 mics te gebruiken - terwijl die wel stonden opgesteld. Tijdens een nummer speelt onze toetsenist gitaar, en kruipt de bassist achter de toetsen. De toetsenist doet 2e stem, en het is dan wel zo praktisch als een 3e microfoon dan klaarstaat. Nu moesten ze tijdens het optreden de microfoon verplaatsen terwijl er ook nog een gitaar gestemd moest worden. Is het echt zoveel moeite om een 3e mic te soundchecken, of hadden we te maken met een luie geluidsman?

MaxVMH
23 maart 2012, 09:56
Minder in de monitor is:
1. beter voor jou: hetgeen je wél vraagt in de monitor, hoor je duidelijker
2. beter voor iedereen: minder kans op feedback
3. beter voor de technieker: die moet niet constant feedback zitten voorkomen
4. beter voor de zaalklank: hoe stiller het podium, hoe beter het lukt een zaalmix te maken. Hoe luider het podium, hoe minder vlot zoiets lukt.



En (bas)gitaristen die er op staan "de sound van hun lampen" te hebben en dat ding veel te luid zetten:
1. je versterker staat zodanig luid, dat icm de PA de gitaar vooraan bij het podium veel te luid staat, en achteraan in de zaal onhoorbaar is
2. hoe luider je versterker, hoe meer de mensen horen van je versterker ipv de PA, hoe minder de geluidstechnieker een invloed heeft op je sound. Tenzij je geluidstechnieker een barman is die tussen pot en pint even aan zijn mengtafeltje prutst, wil je dat je geluidstechnieker effectief invloed heeft op je signaal: waar dienen die mannen anders voor ;)
3. hoe luider je versterker, hoe luider de geluidstechnieker de rest moet zetten in de zaal om jouw versterker te overstemmen => veel te luide optredens en veel sneller feedback
4. hetzelfde op het podium: iedereen staat op 't podium, heeft een monitor, en dan begint die gitarist. Monitors moeten dan allemaal luider, en opnieuw = veel sneller feedback.


2 gouden regels ...
1. luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)
2. hou het zo stil mogelijk op het podium zelf (dus: versterkers stiller zetten, etc. ..)

Om een voorbeeldje te geven: overlaatst mocht een Vox AC-30 van mij niet meer open dan op 1,5. Die gitarist zat zwaar te balen, maar toen ik hem het verschil liet horen bij de soundcheck een andere band (dus gitaarversterker luid & gitaar in de PA stil VS. gitaarversterker stil & gitaar in de PA luid), was hij blij dat ik hem dat gezegd had. Niet alleen laat dat mij toe de gitaar op de nodige momenten naar beneden te halen, het laat me ook toe akoestische problemen (staande golven, resonanties, etc. ...) op te lossen aan de mengtafel (dmv EQ, gating, ...). Met een luide gitaarversterker gaat dat niet.

showband
23 maart 2012, 10:00
Los van of ik daar zelf overheen zit of niet (ik zit op 3-5), is het voor een geluidsman zoveel beter als ik minder instrumenten op mijn monitor wil hebben?

Voor de geluidsman maakt het geen reet uit. (mits al die instrumenten wel via de PA gaan natuurlijk. Bij een zangsetje... je begrijpt het) Hij hoeft er niet naar te luisteren.

Alleen het idee is dat je lekker geluid op het toneel hebt.
Als elke muzikant los van elkaar zijn versterker eroplos laat gaan. En daarnaast nog eens een unieke mix wil hebben. Dan ga je dus bij vier muzikanten
4 x direct geluid door elkaar verspreiden
en
4 x een complete unieke mix met die vier geluidbronnen door elkaar verspreiden.

als je dan nog weet dat je door afstand looptijdverschillen krijgt waardoor je faseverschillen krijgt die op elke plek een andere frequentie laten uitdoven. Dan weet je dat je bezig bent met maximale kakafonie samen met maximale onverstaanbaarheid.

1 x gitaar versterker op een fijn volume met beamblocker hoor je op het hele toneel. En het hardste bij de gitarist ervoor.

daar 4 x een kopie van op verschillende plaatsen uit speakers laten komen maakt alsof je er een dikke multichannel chorus / flanger over zet. Daarmee krijg je echt geen beter podium geluid. En zeker niet duidelijker.

Maar voor de technicus is het geen probleem hoor. Men vraag, hij draait.

Is dit een begrijpelijk verhaal? Het is namelijk een van de meest moeilijke om over te brengen namelijk. Wel cruciaal.

showband
23 maart 2012, 10:17
2 gouden regels ...
1. luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)


ik begrijp MaxVMH wel maar plaats kanttekeningen.
luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)
Voor de meeste muzikanten die beginnen met optreden is dat helaas niet waar.

werk samen en ga in overleg met de geluidstechnieker (die wil er ook een topavond van maken)
Blind vertrouwen "die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan" is in de praktijk geen goede strategie.
Wel is het belangrijk om te leren of jouw wens een ideaalbeeld is, of een concrete.

voorbeelden van wensen uit een ideaalbeeld:
"ik vind dat ik mezelf beter moet kunnen horen". Kun je objectief vertellen waarom dat technisch dan werkelijk KAN? Of VIND je alleen dat het zo zou moeten zijn?
"ik vind dat die monitor xxxx moet kunnen". Weet je wat voor monitor het is? Welke EQ instelling nu staat? Richtingskarakteristiek? Werkend frequentiegebied van die kast? enz? Anders is het gewoon een slag in de lucht.

voorbeelden van concrete wensen:
"kun je zorgen dat de bas niet resoneert op de kickdrum microfoon?"
"Ik hoor gerommel op mijn zangmicrofoon als ik tegen het statief tik, Kun je het laag er flink uit draien?"

Een goede check is na het handenschudden aan de geluidsman te vragen waar hij je priklijst heeft liggen.
Aan het antwoord hoor je dan al meestal direct of hij serieus te nemen is danwel bijsturing nodig heeft.

En ook belangrijk. Als je wensen hebt, ben je dan ook vroeg compleet opgebouwd bij de soundcheck? Sta je gestemd klaar? Ben je bereid jouw backline aan te passen aan een totaalsound? Help je die geluidsman even od staan jullie met de hele band in een kring om hem heen allerlei eisen te spuien om daarna klagend aan de bar te gaan staan?

@MaxVMH
Het is echt niet de bedoeling continu tegen feedback te vechten. En de hele approach daarop af te stemmen. Er is gewoon een grens waar je niet overheen kan. En daarna houd het op.

Han S
23 maart 2012, 11:14
Ik ben altijd heel voorkomend en communicatief naar geluidsmensen, of het nu groot of klein is. Onlangs besloten we met de band naar een open podium te gaan omdat we op dat moment niet onze oefenruimte bleken te kunnen betreden.

Daar aangekomen plug ik op een gegeven moment in en grijp, terwijl ik mijn gitaarhals vast had, naar de microfoon (standaardprocedure bij mij als zanger/gitarist) en voel een duidelijk spanningsverschil; ik wist meteen dat het een flinke optater zou leveren als ik met mijn lippen de microfoon zou raken terwijl ik gitaar speelde. Dus ik meld meteen aan de officier van dienst wat er aan de hand is.

De geluidsman betreedt daarop het podium, voelt aan de microfoon en spreekt: 'ik voel niets, het ligt aan je gitaar'. Toen was mijn plan om onmiddellijk in te pakken en weg te gaan; ik speel zo niet.
Verbijsterend vind ik het dan dat mensen kennelijk niet weten dat verschillende aardingen (groepen) helaas niet altijd dezelfde nul volt hebben en dat sommigen (Keith Richards onder anderen) op een haar na en anderen daadwerkelijk zijn overleden door dit soort incompetentie; en dat ze, in het onderhavige geval, geen idee hebben hoe de situatie is qua aarding.

Had ik toen maar een multimeter bij me gehad, ik weet zeker dat ik vele tientallen volts had gemeten. In het vervolg gaat die standaard mee bij optredens.

Er heeft nog niemand gereageerd, bij deze dan: het kan idd aan je gitaaramp liggen, maar het kan ook liggen aan een langere snoerhaspel en dus een potentiaalverschil tussen beide aardleidingen. Je kunt niet per definitie de geluidsman de schuld geven, de man heeft als hij verstand van zaken heeft zijn spul goed geaard. Elk electrisch apparaat heeft echter lekstromen en zeker een gitaaramp.

Ik had eens een klus met Wolter Kroes en in het voorprogramma speelde een bandje. De gitarist kreeg een optater van mijn microfoon, al tijdens de soundcheck en toen ik ging meten stond er 227 volt tussen zijn gitaar en mijn microfoon. Hij had zijn versterker plus pedalenbak aangesloten op een tafeldoos (zijn eigen exemplaar) zonder randaarde en mijn mengtafel en dus de microfoon was goed ge-aard.

Wolter voelde ook helemaal niets. Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is zorgen dat je een draad bij je hebt van een meter of tien met aan beide kanten een krokodillenklem en die zet je op jouw versterker, ergens op een metalen deel of op de gitaarsnoerplug aan de versterkerzijde. En de andere klem zet je op het stageblok waar al de microfoonkabels in zitten. Jouw lekstroom loopt dan via dat snoertje naar zijn aarde.

FruscianteFan
23 maart 2012, 11:33
Minder in de monitor is:
1. beter voor jou: hetgeen je wél vraagt in de monitor, hoor je duidelijker
2. beter voor iedereen: minder kans op feedback
3. beter voor de technieker: die moet niet constant feedback zitten voorkomen
4. beter voor de zaalklank: hoe stiller het podium, hoe beter het lukt een zaalmix te maken. Hoe luider het podium, hoe minder vlot zoiets lukt.
Bekijk het zo: allereerst zorg ik er tijdens de soundcheck* dat ik mijn gitaar goed genoeg kan horen. Ik richt de speaker op mijn oor, maar toch moet dat nog best hard. Niet zo hard echter dat ik er klachten over krijg. Daarnaast blijf ik inderdaad ook van het volume af tijdens het optreden, al moet ik toegeven dat ik soms wel de overdrive moet tweaken.

Maar goed, wij hebben nou eenmaal een erg harde drummer, en dat brengt met zich mee dat je inderdaad best hard moet op het podium.

*tot nu toe hebben wij steeds een soundcheck gehad. Bij competities worden we al snel als eerste neergezet vanwege de vele instrumenten én linkshandige drummer.

EDIT: ik wilde nog toevoegen dat het er bij aankomst sterk op leek dat er überhaupt geen rider was aangekomen. Ik weet niet aan wie dat heeft gelegen, maar er is toch best iets mis als je ergens komt en de geluidsman weet niet dat je 2 toetsen, 3 gitaren en 2 klokkenspellen hebt.

pimmetje
23 maart 2012, 11:50
Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is zorgen dat je een draad bij je hebt van een meter of tien met aan beide kanten een krokodillenklem...Idd altijd in de koffer.
Niet alleen handig bij dit soort situaties, maar sommige kroegjes zijn wat stroomvoorziening betreft linker dan mag.
Dan levert een houtje-touwtje-oplossing met krokodillenklemmetjes tenminste nog het idee dat je enigszins veilig de avond af kan ronden :D.

aaronstonebeat
23 maart 2012, 12:08
Er heeft nog niemand gereageerd, bij deze dan: het kan idd aan je gitaaramp liggen, maar het kan ook liggen aan een langere snoerhaspel en dus een potentiaalverschil tussen beide aardleidingen. Je kunt niet per definitie de geluidsman de schuld geven, de man heeft als hij verstand van zaken heeft zijn spul goed geaard. Elk electrisch apparaat heeft echter lekstromen en zeker een gitaaramp.

Ik had eens een klus met Wolter Kroes en in het voorprogramma speelde een bandje. De gitarist kreeg een optater van mijn microfoon, al tijdens de soundcheck en toen ik ging meten stond er 227 volt tussen zijn gitaar en mijn microfoon. Hij had zijn versterker plus pedalenbak aangesloten op een tafeldoos (zijn eigen exemplaar) zonder randaarde en mijn mengtafel en dus de microfoon was goed ge-aard.

Wolter voelde ook helemaal niets. Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is zorgen dat je een draad bij je hebt van een meter of tien met aan beide kanten een krokodillenklem en die zet je op jouw versterker, ergens op een metalen deel of op de gitaarsnoerplug aan de versterkerzijde. En de andere klem zet je op het stageblok waar al de microfoonkabels in zitten. Jouw lekstroom loopt dan via dat snoertje naar zijn aarde.

Ik had toen alleen mijn gitaar bij me, al het andere was van het huis. Aan mijn versterker zal het niet hebben gelegen ;)

Maar een erg goede, hele simpele en eigenlijk ook zeer voor de hand liggende oplossing. Dank!

Han S
23 maart 2012, 12:26
Ik heb geleerd dat je als PA man altijd eerst moet gaan meten en kijken hoe de electrische installatie er bij hangt. Kom je in een tent waar de wandcontactdozen los aan de draden uit de wand hangen dan moet je zeer grote argwaan gaan ontwikkelen. Wij hadden een lange en dikke kabel bij ons met twee zware klemmen en als we het niet vertrouwden ging die naar de meterkast en rechtstreeks op de aardleiding. En de andere kant op de aarding van de installatie.

Muzikanten werken zich in het zoute zweet en je wilt geen ongelukken op het podium.

peter_heijnen
23 maart 2012, 12:43
Han, ik leg bij mijn eigen bandje altijd zelf de stroom neer en haal alles uit een stroompunt, vanwaaruit ik verder verdeel ('hoofdleidingen' hebben echt dikke kabel).

-Minimaliseer ik daarmee ev problemen zoals door jou en Aaron geschetst?


Uit dat ene stroompunt trek ik -maximaal, al naar gelang bezetting-: 1 klein gitaar buizencombootje, een middelgrote basamp, drie actieve 'monitoren', een kleine subwoofer, een kleine tafelmixer, en 4 ledparren.

-Kan dat allemaal 'overloadveilig' uit dat ene punt of kan ik beter spreiden? heb er trouwens nog nooit problemen mee gehad.

Han S
23 maart 2012, 17:18
Dat gaat goed hoor Peter, gewoon zo blijven doen. Als de belasting te zwaar is vliegt er wel een zekering uit, maar die zijn meestal 16 A.

peter_heijnen
23 maart 2012, 18:19
Ok, thx! :)

Baker
26 maart 2012, 09:32
2. hoe luider je versterker, hoe meer de mensen horen van je versterker ipv de PA, hoe minder de geluidstechnieker een invloed heeft op je sound. Tenzij je geluidstechnieker een barman is die tussen pot en pint even aan zijn mengtafeltje prutst, wil je dat je geluidstechnieker effectief invloed heeft op je signaal: waar dienen die mannen anders voor ;).

Hier ben ik het niet mee eens. Zeker voor wat kleinere zaaltjes geldt dat het zaalgeluid best een mix van het podiumgeluid en het zaalgeluid mag zijn. Sterker nog, het is beter en klinkt natuurlijker. De geluidsman hoeft echt niet altijd volledige controle te hebben.

Wij werken altijd zo: Maak eerst een podium mix, pas als dat een lekkere sound is, en iedereen alles goed kan horen, kijk dan wat er nog ontbreekt of te zacht is in de zaal. Dat kun je vervolgens doormiddel van de PA gaan "bijschuiven".

Natuurlijk proberen we wel altijd om een zo zacht mogelijk podiumgeluid te hebben. Dat is ook voor je spel en de dynamiek veel beter. En het is inderdaad zo dat het risico bestaat dat iedereen zijn geluid probeert te vinden door zijn eigen insrument harder te zetten waardoor eer een gigantsiche brei op podium ontstaat. Dus, altijd zo zacht mogelijk. Maar dat zacht heeft een grens, het drumstel kun je niet zachter zetten. (en ja, we werken al met zo'n scherm). En ook voor de gitaarversterkers geldt dat ze toch echt een bepaald volume moeten hebben om lekker te klinken. Ze hoeven niet op 10, maar ook niet op 1.

Conclusie:
-Alles zo zacht mogelijk op het podium en rekening houden met je medemuzikanten en de geluidsman => JA
-De geluidsman moet altijd 100% controle hebben, en het podiumgeluid mag niet hoorbaar zijn in de zaal of bij de tafel. => Nee.

madman
26 maart 2012, 12:04
Om in die categorie nog een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen: als je zelf het geluid vanaf het podium op orde hebt is de kans groot dat het geluid in de zaal ook goed is.

Daar zag ik een tijdje geleden een mooi voorbeeld van. Een vriend van me moest spelen op een dag/avond dat er alles bij elkaar een stuk of 8 bands moesten spelen in een zaal die veel weg had van een gymzaal.
Nou ga ik regelmatig met die band mee en ik weet dat een beetje geluidsman er niet zo veel werk aan heeft om er een goed geluid weg te zetten. Deze keer niet dus.

Bij bijna alle bands was het geluid zeer matig, en ik ben een paar keer naar de tafel gelopen met het verzoek tot wat aanpassingen.
Lang verhaal kort, de geluidsman wekte de indruk dat hij maar eens in het halfjaar geluid deed.

Anyweg, de laatste band van de day was een redelijk bekende band die een mix maakt van rock en reggae. Ze hadden geen geluidsman bij, maar dat bleek ook niet nodig!
Ze hadden snel door dat ze het heft beter zelf in handen konden nemen. Even was er op het podium kortstondig gedraai aan de volumes en BAM! Sound stond als een huis!
Zo kan het dus ook!

lijntjevos
8 mei 2012, 14:49
Ik treed weleens op samen met mijn vriendin, zij zingt en ik doe de backing vocals en begeleid ons met gitaar.
Pas voor het eerst op een wat groter podium gespeeld,
stik zenuwachtig daardoor.
Gitaar was prima te horen, haar mic ook maar de mijne waren ze even vergeten aan te zetten.
Daardoor vergat ik ook nog eens een stuk tekst o.O
Maar gelukkig waren de reacties leuk...

bass blom
8 mei 2012, 14:57
gister gehoord van een goed bevriende zangeres..
die geeft les en doet jaarlijks een leerlingenpresentatie.
bij 1 van die keren afgelopen jaren had ze een geluidsman, via via.. die zat een boekje te lezen tijdens de show.
dat was 1 keer..

lindstrom
8 mei 2012, 15:36
Ik ken de situatie "gitarist & geluidsman" ook andersom en heb het gevoel dat sommige geluidsmensen gewoon de hoop hebben opgegeven en de discussie niet meer aan willen gaan met gitaristen.
na een half uur soundchecken was ik nog niet tevrede met de monitormix en kon nog steeds weinig horen van de andere bandleden en toen uit eigen beweging de versterker zachter gaan zetten. dit tot grote verbazing van zowel geluidsman als zaalmanager.
Uiteindelijk kon ik alles wat er op het podium gebeurd prima horen en heb heerlijk staan spelen.

Het KAN dus zeker wel! en ook ik heb tijden gehad waar ik niet bereid was om mijn versterker zachter te zetten en bleef hameren op het volume in de monitor etc.
Enig ervaring achter de knoppen heeft mij dan ook wel wat inzicht gegeven in hoe het allemaal werkt en hoe je als gitarist je eigen glazen in gooit als je kortzichtig blijft aankloten met een veel te luide podiumsound omdat je te bang bent om niet gehoord te worden.

Ik zie het als in het donker fietsen zonder verlichting tot je eenmaal je rijbewijs hebt. dan weet je hoe vervelend je als fietser bent wanneer je zonder verlichting in het donker fietst.

keenoncoolstuff
8 mei 2012, 18:02
Ik zie het als in het donker fietsen zonder verlichting tot je eenmaal je rijbewijs hebt. dan weet je hoe vervelend je als fietser bent wanneer je zonder verlichting in het donker fietst.

Quote van het jaar, en het klopt nog ook. Er zijn dus ook gitaristen zonder plank voor hun kop. ;)
Die plank moeten ze gewoon in hun handen houden en erop spelen, dan komt meestal alles wel goed... :ok:

Groet, Rob.

FruscianteFan
9 mei 2012, 00:54
Vandaag wel weer zo'n situatie dat ik eigenlijk m'n versterker toch net iets harder had willen zetten voor mijn eigen balans. Dat heb ik niet gedaan omdat het best een gedoe zou zijn om dat te overleggen met de geluidsman, zeker zonder eigen mic. Ik heb helemaal geen commentaar gehad op mijn gitaarvolume, overigens.

lindstrom
9 mei 2012, 09:12
Vandaag wel weer zo'n situatie dat ik eigenlijk m'n versterker toch net iets harder had willen zetten voor mijn eigen balans. Dat heb ik niet gedaan omdat het best een gedoe zou zijn om dat te overleggen met de geluidsman, zeker zonder eigen mic. Ik heb helemaal geen commentaar gehad op mijn gitaarvolume, overigens.

In deze situatie is het altijd verstandig om eerst een verzoek te doen om meer gitaar in de monitor te krijgen dan je amp harder te zetten.