PDA

View Full Version : Wat zijn je ervaringen met geluidsmensen?



Pagina's : 1 [2] 3 4 5

the zanger
17 februari 2009, 00:55
Ik twijfel zelf ook wel eens aan die gasten hoor, sta je te spelen tijdens de soundcheck, vraag je bv om beetje meer gitaar over monitor, je ziet hem wat doen maar hoort geen verschil, vraagt het nog een keer netjes en zeg uiteindelijk maar 'ja zo is het goed' terwijl het eigenlijk nog net zo kansloos is als daarvoor....



is wel klote als je staat te mixen met naast je exact dezelfde monitor en dezelfde monitormix, de gitaar luider zet, zelf niks anders dan die gitaar hoort, dol wordt van de pokkeherrie die uit je listener wedge komt en dat die gast op het podium om nog meer vraagt.....onlangs meegemaakt met de snare van een drummer die zoveel ervaring heeft dat ie waarschijnlijk doof is.....en ik na het afluisteren van zijn mix ook bijna.....maar idd er zijn veel prutsers die geluid doen, vooral in kleinere zalen waar ze voor een belachelijk lage prijs (de prijs van 3 ECHTE techniekers ligt hoger) een hoop materiaal zetten en wat staan te prutsen.

the zanger
17 februari 2009, 00:58
Wel leuk om te lezen dit, want veel geluidsmensen onder elkaar hebben zoiets van: ja die gitaristen zijn maar zeikerds, je veranderd niets en ze zijn tevreden....


Dat heb ik ook al meegemaakt, je bent nog bezig met iets in te draaien voor iemand terwijl een muzikant vraag om meer van iets en nog voor je aan een knop komt steekt die - luisterend naar zijn monitor - zijn duim op en komt achteraf zeggen hoe super het wel klonk.....begin dan soms - maar niet te lang - aan mezelf te twijfelen.....

the zanger
17 februari 2009, 01:01
Snap nou gewoon dat je iets voor de band doet en niet voor jezelf ofzo..
DE ingesteldheid van een goeie mixer!! DE BAND EERST. Ik probeer dat altijd maar organisatie's kunnen daar wel eens tussen komen.....

B_2_the_a
17 februari 2009, 02:06
Goed punt!

Ik zorg er altijd voor dat de band alles heeft waardoor de band de beste show kan spelen die er dankzij mij mogelijk is (er zijn natuurlijk wel grenzen). Want 9 van de 10x valt het meer op wanneer een band kut speelt dan wanneer zaalgeluid niet goed is (binnen bepaalde mate).

Maar hier zit ik laatste tijd over te denken, met een bands zoals The LOO (www.theloo.nl), de band waar ik voor werk, is het niet belangrijker om een gevoel en een attitude neer te zetten dan een perfect geluid?

jonesd
17 februari 2009, 08:44
Ik denk dat twee zaken ook in relatie staan met elkaar. Wanneer een band niet goed speelt, lijkt het mij zeer moeilijk om een deftige mix te maken. Anderzijds klinken sommige bands altijd goed...

Hardguitar
24 februari 2009, 13:48
Afgelopen week in een zaal in Den Bosch gespeeld.. erg leuke zaal etc. maar onze andere gitarist en ik hadden geen monitor:(

Opzich erg toffe gig gehad daar maar heb er zelf weinig van mijn eigen geluid gehoort...

Iemand ook ooit zoiets meegemaakt? naar mijn weten zijn er normaal gesproken toch gewoon genoeg monitoren aanwezig?:dontgeti:

Saf
24 februari 2009, 13:51
bij 6 van de 10 optredens heb ik geen monitor. Die worden in beslag genomen door de viool, accordion, mandoliene, drum en zang. Het liefst wil onze banjo ook nog monitor kan i kdaar een beetje op mee pikken.

bert k
24 februari 2009, 14:31
Op je monitor wil je nou juist niet je eigen geluid horen. Dat komt van vlak achter je, uit je eigen versterker. Je wilt wel de zang en/of de drums horen, dat speelt fijn.

Saf
24 februari 2009, 14:47
mijzelf hoor ik altijd daar zorgt mij nbassman we lvoor. vaak is er maar een beperkt aantal monitors. banjo, viool, accordion en mandoliene gaan rechtstreeks de PA in. moeten zicht dus terughoren via de monitors. Dan houd het al snel om met het aantal monitors.

B_2_the_a
24 februari 2009, 16:26
Wordt het toch maar tijd voor monitoren delen ;)

Saf
24 februari 2009, 17:04
dat gaat ook maar beperkt viool - mandoliene e naccordion kun je heel moeilijk monitoren laten delen. Omdat die allerdrie in dezelfde frequenties zitten en alledrie zich zelf goed moeten kunnen horen.

DeiDRagonas
24 februari 2009, 17:14
Inderdaad, als ik bijv mn zangmonitor moet delen met toetsen hoor ik al snel mezelf niet goed meer. Gelukkig is t bij ons vaak goed geregeld.

Ik ben t btw volledig eens met wat Bert zegt... En wordt daarom nogal eens raar aangekeken als ik tegen de monitormixer zeg dat ik slechts van iedereen wat vocals op mn monitor wil, met de mijne iets harder. Vaak hoor je dan idd "geen gitaar??"

Grt R!

bert k
24 februari 2009, 20:32
Wat ik een erg mooie setup vind voor een leadzanger: twee wedges voor hem, de ene met alleen zijn zang, de andere met de rest van de band. Zo hoor je alles, maar je hebt toch een prima scheiding. En je kan zelf de balans regelen door een klein stapje naar links of naar rechts te doen.

Mitch
24 februari 2009, 21:06
Ja, zo'n luxe heb je niet vaak.
Ik ben zo blij dat we bijna altijd met eigen geluidsman spelen.... laatst ook weer een keer niet (mag niet bij die kroeg, hebben eigen geluid): drie monitorgroepen.
Met lead zang, twee backing, stereo elektrisch gitaar, mono elektrisch gitaar, akoestisch gitaar, sampler, toetsen en uiteraard de ritme sectie. Dat werd dan uiteindelijk een mix voor de zanger, één voor mij (backing, toetsen, gitaar), basisste en gitarist een gedeelde groep verspreid over twee monitors en de drummer het zaalgeluid via een extra monitor. Overigens een uiterst bekwame geluidsman, maar het is wel triest dat zo'n goede gast met zulke matige spullen moet werken in een kroeg waar veel live wordt gespeeld.

B_2_the_a
25 februari 2009, 04:13
Ja ach, je kan niet alles hebben...
Helaas heeft het gemiddelde bestuur van een een kroeg/poppodium niet door wat een klein beetje extra investeren in de techniek voor meerwaarde kan hebben!

Ik kan nog wel uren doorzeiken over het budget, bijv. gage en apparatuur!

iWishmaster
12 maart 2009, 15:43
Mijn eerste optreden (welliswaar op een schoolfeest, maar toch), was met 1 monitor die het kanaal met het geluid in de zaal deelde. Dat was feest :chicken:

berolios
12 maart 2009, 16:00
Mijn eerste optreden (welliswaar op een schoolfeest, maar toch), was met 1 monitor die het kanaal met het geluid in de zaal deelde. Dat was feest :chicken:
Nou... ik ken toevallig een wereld-act die geen aparte monitor-mix heeft, maar een aftak van de L/R op FOH... echt waar.

Weliswaar spelen ze met IEM, maar het hoeft dus zeker per definitie slecht te zijn ;) (maar dat zal het in jouw geval wel geweest zijn vrees ik ja :D).

Sterker nog, ik speel zelf ook nog wel eens (drums) en dan neem ik ook een L/R signaal op mijn IEM. Ik mix daar dan nog wat extra kick en click in op een klein mengtafeltje dat naast me ligt, maar that's it.

EuroCinema
13 maart 2009, 15:54
Zolang je kan horen wat iedereen speelt, kun je spelen toch? Sommige bands benaderen de monitormix alsof ze een cd aan het afmixen zijn: beetje meer midhoog daar, iets kortere galm... je kan ook overdrijven!

iWishmaster
13 maart 2009, 16:04
Zolang je kan horen wat iedereen speelt, kun je spelen toch? Sommige bands benaderen de monitormix alsof ze een cd aan het afmixen zijn: beetje meer midhoog daar, iets kortere galm... je kan ook overdrijven!
Het ging op zich wel, maar ik moest af en toe even rondkijken of iedereen het er 'nog mee eens was' zeg maar. Overigens heb ik het hele optreden geen 2e gitaar gehoord en moest ik de hele tijd op dezelfde plek blijven staan omdat anders de bas en zang ook wegvielen ...

Al met al: eigenlijk was t een ramp, maar wel leuk om te doen :).

EuroCinema
13 maart 2009, 19:24
Ow ja, nee dat natuurlijk niet de bedoeling!

Luke-wannabe
13 maart 2009, 21:23
Ach ik ben gewend om alleen maar gitaren ver weg te horen. Je moet gewoon de songstructuren goed weten. Maar ik ben dan drummer, dus das anders dan voor gitaristen. Als gitarist vind ik het ook erg vervelend als ik mezelf niet hoor.

Henri H
13 maart 2009, 21:54
Ik heb nu toch al zo'n 25 jaar - niet elk jaar maar wel elke 3 - 5 jaar - podiumervaring als gitarist maar ik heb altijd het idee dat "men" de gitaar meestal te hard vindt staan.
Afgelopen paar weken heb ik in wat kleine/middelgrote kroegjes gespeeld en vooral bij die gelegenheden maak ik dat mee.
Op zich best logisch maar het is wel frustrerend dat er dan niks tegen de drummer gezegd wordt die zichzelf ook nog 's op een monitor hoort (de kick alleen geloof ik).
Op zich is het wel lekker om jezelf wel goed te horen maar dan gaat het dus meestal domweg te hard.
In ear zou dan best een oplossing kunnen zijn misschien?!

Wat me ook erg goed bevalt is een 2x12 cab mee te nemen i.p.v. een 4x12.
De 2x12 kun je eenvoudig op een paar barkrukken of een standaard zetten zodat je je eigen geluid beter hoort. Beamblockers zijn ook een goed alternatief misschien.
Het meest frustrerende is eigenlijk dat de amp (vooral de JCM800) op hoog volume gewoon beter klinkt. :rockon:
M'n JVM is op iets lager volume ook nog steeds goed.

Bij mij was het een kwestie van "door schade en schande" wijs worden.
Met een forum als vandaag de dag ben je gezegend, niet alleen als gitarist trouwens...... peins, filosofeer, etc. ;)

berolios
14 maart 2009, 13:01
[...] Het meest frustrerende is eigenlijk dat de amp (vooral de JCM800) op hoog volume gewoon beter klinkt. :rockon:
M'n JVM is op iets lager volume ook nog steeds goed.[...]
Wel eens over een loadbox nagedacht? Kan best een uitkomst bieden wellicht.

Henri H
14 maart 2009, 13:03
Wel eens over een loadbox nagedacht? Kan best een uitkomst bieden wellicht.Ja, heb ik wel 's over gedacht maar vind het domweg te duur.

arjanb01
14 maart 2009, 13:06
Gister nog een gig gehad en ik had mn 2x12 kast op een kist staan, aan de zijkant van het podium. Ik kon mezelf goed horen en de band goed horen.
Volgens mij is dat, na in-ear het beste wat je kan doen. En de geluidsman stuurde mn 2x12 kast de zaal in met 2 sm57 mics ervoor, prima geluid en lekker breed in de zaal.

berolios
14 maart 2009, 13:08
Ja, heb ik wel 's over gedacht maar vind het domweg te duur.
Nee, je hebt gelijk.... een in-ear systeem is veel goedkoper :hippie:....

Ik laat de meeste bands in zalen <1500 personen zoveel mogelijk de backline als 'sidefill' opstellen. Dan heeft de band het volle geluid, maar staat het niet de zaal in te knallen, zodat het mijn controle op de FOH ondermijnt.

Je combo wat hoger zetten en lekker op je smoel richten scheelt heel erg veel !

Succes ermee!

Lexvandoef
14 maart 2009, 14:17
Nee, je hebt gelijk.... een in-ear systeem is veel goedkoper :hippie:....

Ik laat de meeste bands in zalen <1500 personen zoveel mogelijk de backline als 'sidefill' opstellen. Dan heeft de band het volle geluid, maar staat het niet de zaal in te knallen, zodat het mijn controle op de FOH ondermijnt.

Je combo wat hoger zetten en lekker op je smoel richten scheelt heel erg veel !

Succes ermee!

Vinden de bands/vooral zangers en zangeressen dit fijn? Ik vind het zelf heerlijk om de backline als sidefills te gebruiken (sta je inderdaad midden in je eigen geluid en hoeft het ook allemaal niet zo retehard), maar onze zangeres die vind het echt afgrijselijk.

arjanb01
14 maart 2009, 14:24
Vinden de bands/vooral zangers en zangeressen dit fijn? Ik vind het zelf heerlijk om de backline als sidefills te gebruiken (sta je inderdaad midden in je eigen geluid en hoeft het ook allemaal niet zo retehard), maar onze zangeres die vind het echt afgrijselijk.

Scheelt het even dat onze zangeres mijn gitaarspel en geluid geweldig vindt :)

Elk optreden zet ik mn 2x12 kast verhoogd op een kist aan de zijkant van het podium. Prima... geen gekloot met beamblockers, in-ear systemen.

Henri H
14 maart 2009, 19:38
Nee, je hebt gelijk.... een in-ear systeem is veel goedkoper :hippie:....

....Het in-ear systeem is van onze geluidsman; wij mogen er gebruik van maken. Lekker goedkoop. ;)

Mr.Bluesbreaker
14 maart 2009, 20:20
Vinden de bands/vooral zangers en zangeressen dit fijn? Ik vind het zelf heerlijk om de backline als sidefills te gebruiken (sta je inderdaad midden in je eigen geluid en hoeft het ook allemaal niet zo retehard), maar onze zangeres die vind het echt afgrijselijk.

Als je zangeres in-ear zingt, kan ze de gitaar gewoon naar smaak bijdraaien of helemaal wegdraaien, terwijl je toch als sidefill opstelling met de backline werkt. Zoniet, toch in-ear laten zingen:D Nee goed, je kan ook je backline op de grond zetten zodat je zangeres uit de 'beam' van je kast staat, en je gitaar wat meer op de monitor laten komen. Kun je dan nog niet hard genoeg voor je gevoel, draai dan je cabinet met de speakers van de band af.

B_2_the_a
15 maart 2009, 02:44
Moest vandaag weer schuifduiven, rampzalig!
Max 95 Decibel (in een zaal die al akelig hard van zichzelf is), was helemaal niets... Mensen die ik heb gesproken vonden het een mooi geluid, maar dat moet niet met een energieke rockband! Het moet vlammen!

Amp (jcm 2000) klonk volkomen ruk, mv stond rond de 0,5, dat moet niet!

EuroCinema
15 maart 2009, 12:51
Ik heb m'n 2x12 amp inderdaad altijd op een verhoging staan, dat is wel een vereiste.

Lexvandoef
15 maart 2009, 12:56
Scheelt het even dat onze zangeres mijn gitaarspel en geluid geweldig vindt :)

Elk optreden zet ik mn 2x12 kast verhoogd op een kist aan de zijkant van het podium. Prima... geen gekloot met beamblockers, in-ear systemen.

Zo crap speel en klink ik ook weer niet hoor :seriousf:. Ze heeft gewoon het liefst zo min mogelijk hard geluid om haar heen.


Als je zangeres in-ear zingt, kan ze de gitaar gewoon naar smaak bijdraaien of helemaal wegdraaien, terwijl je toch als sidefill opstelling met de backline werkt. Zoniet, toch in-ear laten zingen:D Nee goed, je kan ook je backline op de grond zetten zodat je zangeres uit de 'beam' van je kast staat, en je gitaar wat meer op de monitor laten komen. Kun je dan nog niet hard genoeg voor je gevoel, draai dan je cabinet met de speakers van de band af.

We spelen niet met in-ear he Eric ;) Op de grond zetten helpt wel denk ik, maar onze kasten zijn sowieso al niet erg 'beamy' meer.

Maar goed, in de meeste zaaltjes waar we spelen komt het er toch op neer dat de amps ed niet uitversterkt worden, dus dan kunnen we de backline al niet gebruiken als sidefills.

EuroCinema
15 april 2009, 14:13
Check dit dan!

SHITDISCO playing Rock N Roll Cinema at the Hackney Empire on 15th July 2006. At the last song, they ask the soundman repeatedly for the guitar to be turned up in the drummers monitor, the soundman responds by getting on the stage and headbutting singer, Joel Stone. Drummer Darren Cullen jumps in swinging a mic stand followed by a cymbal stand; Joel hits him in the back with a guitar. The soundman limps away and is sacked on the night.

http://www.youtube.com/watch?v=XHd8IGXrKf8

bert k
15 april 2009, 15:23
Tja, het gebaar voor 'Harder, harder!' moet je ook met je wijsvinger maken... :D

pimmetje
15 april 2009, 15:44
Dat blijft trouwens altijd waar ik me altijd zeer van bewust ben met een plectrum tussen duim en wijsvinger....
En je ziet ook als publiek die beweging toch vaak met die waarschijnlijk onbedoelde nadruk op de middelvinger langskomen.
Sta ik toch altijd weer ff heel suf te gniffelen :D.

Han S
15 april 2009, 16:28
Wat is er mis met de pink?

pimmetje
15 april 2009, 16:51
Doe je pink eens omhoog in een hand, waarmee je een plectrum stevig tussen duim en wijsvinger hebt.
Ook al is de handpalm dan de verkeerde kant op: :rockon:

Het kan gewoon allemaal fout gaan :D.

Han S
15 april 2009, 17:30
Nee hoor, heb ik geen enkele moeite mee. :D Kun jij met de rest van de vingers stijf tegen elkaar je pink bewegen?

toneblo
15 april 2009, 17:47
Nee hoor, heb ik geen enkele moeite mee. :D Kun jij met de rest van de vingers stijf tegen elkaar je pink bewegen?

Misschien wat voor holland's got talent?!:seriousf:

Han S
15 april 2009, 17:57
Het is misschien heel raar, maar ik kan mijn vingers onafhankelijk van elkaar bewegen, zelfs de ringvinger kan ik bewegen terwijl de andere vingers niet bewegen. Maar de middelvinger recht omhoog gaat het gemakkelijkst.

toneblo
15 april 2009, 18:00
Maar de middelvinger recht omhoog gaat het gemakkelijkst.

Die zit ook het meest in je neus toch?!

Han S
15 april 2009, 18:02
Nee, dat doe ik met de pink want ik heb nogal grote handen.

Gjalt
15 april 2009, 18:10
Misschien wat voor holland's got talent?!:seriousf:

waar je dan patricia paai (of hoe dat mens ook maar heet, ben niet zo gecharmeerd van dat type mens) dat je ook mooi kunt zijn zonder botox in je lippen.... (zoals een vriendinnetje van m'n zusje deed...)

toneblo
15 april 2009, 18:14
waar je dan patricia paai (of hoe dat mens ook maar heet, ben niet zo gecharmeerd van dat type mens) dat je ook mooi kunt zijn zonder botox in je lippen.... (zoals een vriendinnetje van m'n zusje deed...)...


ehh....tja, dan kun je wat?!









P.S: Wel jouw leeftijdscategorie Han:cheerup:

Gjalt
15 april 2009, 22:15
nee, ik bedoelde ook juist te zeggen dat 't enorm idioot is..

net zo idioot als 't hele concept van 't programma. maar laten we 't daar maar niet over hebben. gebrekkige geluidsmannen ging 't over.

Afgelopen week als geluidsman weer kenmerkende actie meegemaakt. het geld niet voor alle bands, maar deze band was spande echt de kroon.

Het ging over 't jaarlijkse open podium op school, de organisatie (waaronder ik) had alles precies gepland, al van te voren door laten sturen wat voor instrument je bespeeld en wat je voor versterking nodig denkt te hebben.

de eerste groep komt meteen al aanzetten met allemaal acoustische gitaren (terwijl er elektrisch stond vermeld voor hun) "ja, we spelen vandaag toch maar een acoustisch nummer", probeer dan zo snel maar eens een goede microfoon weg te toveren die niet bij 't minste of geringste rond begint te zingen.

En dan 1 van de bands in 't midden. een punk/hardrock band, overtreden eerst zowat elke gemaakte regel (de regels waren rekbaar, maar dit was echt overdreven), gooien hun versterker op 't podium draaien alles op 10 (2 fender fm212 transistorbakken) zetten ze zo neer dat ze precies de zaal in blazen. beide 'tzelfde distortion pedaaltje aan en dan beginnen te spelen. na een halve minuut stopten ze met de vraag of hun zang en drums (ja, 't hele drumstel !!) over de monitors kon want die hoorden ze niet. zo gevraagd zo gedaan, na een tijdje moet alles nog weer harder. en steeds maar weer klagen dat ze de drums niet kunnen horen, en dan worden ze boos als je zegt dat ze eerst hun versterker maar van oorlogsvolume af moeten draaien en dat er dan nog weer even naar hun gekeken/geluisterd en afgesteld gaat worden.

na een tijd zien ze dan toch eindelijk in dat 't maar wat zachter moet tijdens de soundcheck. na de soundcheck begonnen ze nog op de geluidsman te zeuren (daar zat ik niet de hele tijd gelukkig) dat alles zo slecht klonk omdat 't zo stil was. Die avond met 't optreden ging alles weer op 10 en werd er geblaasd. de geluidsman was er toen zo zat van dat hij de zaalversterking uit heeft gezet en alleen de zang nog heeft uitversterkt. (en dan kwam er nog in de pauze tussen hun 2 nummer de vraag of de monitors weer wat harder mochten, dit werd uiteraard over de microfoon gevraagd ipv aan de mensen backstage.

Han S
15 april 2009, 22:59
@toneblo: Patries is net 60 geworden, nog een kind dus vergeleken met mij.

@Gjalt: schoolvoorbeeld van onervarenheid en moeilijk mee om te gaan, komt niet goed en kwaad worden gaat ook niet helpen. Conclusie: kansloos.

De oplossing is veel simpeler dan de heren denken: versterkers zachter en niet op het publiek richten, dan gaan ze drums en bas horen en de vocals ook nog. Hoe simpel kan het leven zijn? Bij komend voordeel: het zaalgeluid word 100 keer beter. Reactie van het publiek: wat een lekker bandje.

Gjalt
16 april 2009, 06:46
De oplossing is veel simpeler dan de heren denken: versterkers zachter en niet op het publiek richten, dan gaan ze drums en bas horen en de vocals ook nog. Hoe simpel kan het leven zijn? Bij komend voordeel: het zaalgeluid word 100 keer beter. Reactie van het publiek: wat een lekker bandje.

dat heb ik ze meerdere keren verteld maar 't kon maar niet door dringen tot ze. dan moeten ze 't zelf ook maar weten.

Han S
16 april 2009, 11:30
dat heb ik ze meerdere keren verteld maar 't kon maar niet door dringen tot ze. dan moeten ze 't zelf ook maar weten.

Maar dat is nou een van de oorzaken van dit soort ellende. De geluidstechnicus moet in feite altijd beheerst en rustig blijven en dat uitstralen. Men moet de indruk hebben dat de man of vrouw weet waar het over gaat. Elkaar nijdig bejegenen zal geen enkel positief resultaat opleveren.

De ideale situatie is als de band op tijd komt en er even doorgesproken wordt hoe en wat en waarom, maar bands komen vaak veel te laat en zijn niet goed op de hoogte met de problematiek van de live versterking. Ga ze ook niet vermoeien met allerlei technisch geneuzel, daar heb je niets aan.

Ik heb met veel professionals gewerkt en met die mensen heb je die problemen niet meer, het zijn altijd de beginners die het nog niet allemaal doorhebben, wat ze ook niet echt kwalijk te nemen is, iedereen moet door een leerproces.

iWishmaster
16 april 2009, 13:09
Ik heb met veel professionals gewerkt en met die mensen heb je die problemen niet meer, het zijn altijd de beginners die het nog niet allemaal doorhebben, wat ze ook niet echt kwalijk te nemen is, iedereen moet door een leerproces.

Afgelopen weekend een eenvoudig optredentje gehad met eenvoudige PA: vrijwel allemaal beginnende bands (Waaronder de band waarin ik speel), maar gelukkig waren ze eigenlijk allemaal heel begripvol en luisterde ze naar de geluidsman waardoor het geluid eigenlijk best goed zat. Niets bijzonders, maar gewoon degelijk geluid zowel op het podium als in de zaal. Het kan wel, maar dit was (helaas) slechts een positieve 'uitzondering' bij zowel de bands en PA in mijn bescheide lijstje van optredens. Er zat één rotte appel tussen die graag zn amp op vol blazen wilde, maar ook die was uiteindelijk overtuigd dat dit niet ging in het kleine zaaltje. De geluidsman had vooral ervaring met dit soort kleine optredens met metal/punk/hardcore bands en had ook ditto looks en uitstraling: dat heeft 'em flink geholpen denk ik.

Overigens Han, ik luister net even naar die youtube links in je sig, nr 3 is werkelijk geweldig! Subtiel, in balans en wat een dijk van een stem heeft die meid!

Han S
16 april 2009, 14:10
Overigens Han, ik luister net even naar die youtube links in je sig, nr 3 is werkelijk geweldig! Subtiel, in balans en wat een dijk van een stem heeft die meid!

Bedankt, het is in een keer allemaal tegelijk opgenomen en zo hoort dat. Dat betekent dat het live ook zo zou kunnen klinken als iedereen zijn job goed doet.

Edit, wacht ff, ik was in de war met 2 en je hebt het over 3, is ook in een keer gedaan, maar de zang later en dat is ons forumlid gitaarvrouwtje met het nummer wat ze schreef voor haar onlangs overleden moeder. De hele opbrengst gaat naar Kika (kinderen kankervrij.)

iWishmaster
16 april 2009, 14:47
Bedankt, het is in een keer allemaal tegelijk opgenomen en zo hoort dat. Dat betekent dat het live ook zo zou kunnen klinken als iedereen zijn job goed doet.

Edit, wacht ff, ik was in de war met 2 en je hebt het over 3, is ook in een keer gedaan, maar de zang later en dat is ons forumlid gitaarvrouwtje met het nummer wat ze schreef voor haar onlangs overleden moeder. De hele opbrengst gaat naar Kika (kinderen kankervrij.)

Nr 2 is totaal niet mijn stijl, dus daar kan (tenminste, daar zal-) ik geen oordeel over vellen. Alles tegelijk opnemen is natuurlijk wel zo mooi, maar gebeurt dat tegenwoordig nog vaak? Ik zie mijn band zo nog geen opname maken in ieder geval, maar we zijn dan ook echt een stel amateurs en prutsers (zolang je maar lol hebt he).

Han S
16 april 2009, 15:23
Nummer 2 is Mariëlla Tirotto & The Blues Federation. Op hun website vind je fragmenten van hun CD welke we hebben opgenomen. Moet je eens luisteren naar 'Confused Woman's Blues', is van een grote schoonheid met ons forumlid Harald op gitaar.

Dat is allemaal in een keer opgenomen met uitzondering van een paar toevoegingen, maar de band heeft alles live gespeeld. Ik doe bijna niets anders, zeg maar jaren 60 en 70 stijl. Dat kan wat specifieke probleempjes geven, maar die worden we wel de baas.

Met een goede mengtafel en de juiste microfoons zou een band live zo kunnen klinken als op die CD.

Link: http://tirottoblues.hyves.nl/

iWishmaster
16 april 2009, 16:24
Blues vind ik ook echt iets wat live moet zijn. Ik zal thuis nooit (of heeeeeel zelden) een cdtje blues aanzetten, maar live kan ik er echt van genieten. Ik vind de samples op de hyves goed klinken (lekkere sound ook), maar ik zal niet snel een cd'tje kopen :).

Liquid_Metal
17 april 2009, 18:39
Aanstaande koninginnedag heb ik mijn eerste grote optreden op een buitenfestival. We hebben een soundengineer die we niet kennen (wel al gesproken, maar geen ervaring met 'm) maar hij schijnt erg goed te zijn. Alle instrumenten worden uitversterkt en we krijgen allevier een monitor. Dit is onze config:
ik: lead vocals, gitaar
2: gitaar, toetsen, vocals
3: bas, (back)vocals
4: drums

Waarschijnlijk kunnen we onze eigen versterker als monitor voor onszelf gebruiken zodat niet alles over de monitor hoeft, maar hebben jullie nog tips voor ons? Ik heb al wat leeservaring over PA-techniek, maar nog geen echte praktijkervaring. Ik denk dat ik voor mezelf bv de drums en de 3e vocals niet op de monitor hoef te hebben (drums hoor je toch wel?) en mijn eigen gitaar dus ook niet. Dan blijft over 2x vocals, 1x gitaar, toetsen en bas. Wordt dat zompig?

Het leek me onzinnig om hier een apart topic voor te maken, vandaar even hier :).

jonesd
17 april 2009, 19:01
Ik begin meestal met enkel de leadzang en mijn eigen zang op de monitor te vragen. In veel omstandigheden is dat voldoende.

Wanneer een podium echter grote is en afhankelijk van waar je staat kan het nodig zijn om nog andere dingen te vragen zoals bas en soms zelfs basdrum en snare.

Er zijn volgens mij echter geen specifieke regels voor. Elk podium klinkt anders en afhankelijk van wat je mist moet je de monitors vullen. Gouden regel is volgens mij wel less is more.

Lexvandoef
17 april 2009, 22:32
Zo weinig mogelijk op je monitor vind ik ook wel fijn. De meeste podia waar wij spelen zijn niet zo groot dat je de drums/bas en gitaren al niet meer goed kan horen, dus leadzang en eigen zang vind ik ook genoeg op mijn monitor.

Liquid_Metal
18 april 2009, 11:56
Op zich zal het inderdaad niet al te groot zijn, dus dat wordt eigen zang en toetsen, en in mindere mate de 'andere zang'.
Alleen zit ik wel nog een beetje met de opstelling. Ik doe lead vocals en gitaar en sta dus recht voor de drummer. Ik weet dan niet goed waar ik m'n versterker neer moet zetten. Voor de drummer en niemand hoort het meer, maar bij bv de bassist en hij hoort het harder dan ik.

Henri H
18 april 2009, 11:59
Eerst je eigen gitaar, zang en toetsen over de monitor.
Als dat te weinig is dan verder kijken.

pimmetje
18 april 2009, 12:00
Alleen zit ik wel nog een beetje met de opstelling. Ik doe lead vocals en gitaar en sta dus recht voor de drummer. Ik weet dan niet goed waar ik m'n versterker neer moet zetten. Voor de drummer en niemand hoort het meer, maar bij bv de bassist en hij hoort het harder dan ik.Je kan 'm ook aan de zijkant van het podium zetten.
Of zelfs vooraan naar achteren gericht... schuin omhoog met een standaardje.

In die iets grotere, maar nog niet heel grote situaties kies ik graag voor aan de zijkant op een laag, schuin standaardje...

Liquid_Metal
18 april 2009, 12:11
Eerst je eigen gitaar, zang en toetsen over de monitor.
Als dat te weinig is dan verder kijken.

Ik wilde juist mijn eigen amp als 'monitor' voor m'n eigen geluid gebruiken. Dat klinkt altijd beter en dan blijft de monitor leger. Zang en toetsen er wel overheen en dan denk ik dat het inderdaad goed luisteren is.


Je kan 'm ook aan de zijkant van het podium zetten.
Of zelfs vooraan naar achteren gericht... schuin omhoog met een standaardje.

In die iets grotere, maar nog niet heel grote situaties kies ik graag voor aan de zijkant op een laag, schuin standaardje...

Misschien wel een goed idee om 'm toch gewoon voor me te zetten. Dus monitor links en amp rechts, beide schuin omhoog.

pimmetje
18 april 2009, 12:32
Hebben jullie een stageplan waar de uitgangs-positie van de verschillende muzikanten op staat?
Dan kan je ook vooraf ff met de geluidsman overleggen. Misschien dat hij een bepaalde positie voor je amp afraadt, omdat hij denkt dat een andere mic of muzikant last gaat krijgen van jouw amp.

Er is absoluut geen schande in niet alles weten. Een beetje bescheiden houding kan ook juist zorgen dat de geluidsman net dat beetje extra voor je wil doen :D.
Wel goed erover nadenken wat je absoluut goed wilt horen. Dat is info die de geluidsman bij zo'n advies moet meewegen.

Het is in dit onderwerp al vaker langs gekomen, maar een stageplan en een technische rider zijn zaken waar je als band best over na mag denken. Veel geluidsmannen doen er geen reet mee, maar de betere wel en dat komt je geluid en je speelplezier ten goede. Het helpt ook om te zorgen dat al het nodige aanwezig is.
En in het negatieve: het kan ook helpen bij conflicten over verantwoordelijkheid voor de afwezigheid van bepaalde zaken :D.

Liquid_Metal
18 april 2009, 13:22
Er is inderdaad al helemaal duidelijk wat er voor materiaal is. Wat we zelf meenemen en wat we krijgen.
Een tekening maken met onze opstelling is wel een goed idee. Vanavond ff met de hele band doen zodat daar consensus over is.

berolios
19 april 2009, 09:41
Het is een bandje dat niet meer bestaat en erg uitgebreid voor jouw toepassing. Maar qua informatie die erin staat en de duidelijkheid van stage-plan is DEZE (http://www.geocities.com/tech_rooom/ROOOM_Patch_Stageplot.pdf) rider wel eens goed om door te lezen, je zult daar zeker wat aan hebben.

Succes ermee.

Leuk om te lezen dat zo'n thread als dit na xx pagina's weer bijna van voren af aan begint. Alles dat geroepen is, is al gezegd ;)...

pimmetje
19 april 2009, 10:29
Ja, de cirkels blijven...
... maar herhaling is een goede oefening. Ooit hebben we vrede tussen de muzikanten en de geluidsmensen. :D

berolios
19 april 2009, 11:12
[...]Ooit hebben we vrede tussen de muzikanten en de geluidsmensen. :D
is er oorlog dan?
goede muzikanten en/of goede techneuten hebben deze problemen niet...

EuroCinema
19 april 2009, 13:34
http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/index.php

Hier kun je je eigen stageplan/rider/priklijst maken - erg handig!

Verder herken ik dat van die oorlog (zelfs als grapje) ook niet. Zowat alle geluidsmensen die wij tegenkomen zijn gewoon heel toffe gasten die gek zijn van muziek en je graag willen helpen om goed te klinken. Die enkele uitzondering waarmee het niet prettig werkt, blijkt meestal gewoon geen ervaren/geschoolde geluidsman te zijn.

pimmetje
19 april 2009, 14:59
Sorry. Voordat ik 't grapje maakte, was ik vergeten terug te lezen in dit onderwerp om te zien dat het eigenlijk één grote lofzang over en weer was ;).

Henri H
20 april 2009, 15:42
Wij hebben onze stageplan (http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/print.php?n=cu_rockband) hier (http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/) gemaakt:

Kim Wilson
20 april 2009, 15:52
Hoeveel van jullie hebben als band eigenlijk een stageplan? Wij hebben er geen, omdat het toch altijd weer passen en meten is in zo'n krappe klotekroeg. Of gebruik je die alleen voor festivals en grotere podia e.d.?

pimmetje
20 april 2009, 16:04
Ik stuur er altijd eentje op, tenzij 't echt een klein klote-kroegie is, waarbij ik weet dat 't zonde PA gaat gebeuren.
Als vaste PA aanwezig is, of er moet er eetje ingehuurd worden... dus dan is 't handig dat van tevoren een aantal zaken duidelijk is.

En... zoals ik al zei, kan 't ook handig zijn als er onverhoopt zaken missen. Dan heb je tenminste op papier wat was overeengekomen. Dan hadden ze maar ff moeten bellen om e.e.a. kort te sluiten.
Niet dat 't vaak voorkomt dat er zooi mist... en als 't gebeurt, is 't vaak ook vrij gemakkelijk opgelost, maar toch. Ik heb graag op papier dat 't niet onze fout was :D.

Maar jullie gaan toch altijd op pad met jullie vaste PA-bedrijfje? Dan heeft 't idd niet enorm veel nut...

Kim Wilson
20 april 2009, 16:09
Ja, dat deden we wel, maar die jongens zijn behoorlijk druk met de Veldman Brothers, dus dat bedrijfje kunnen we niet meer inhuren. We moeten dus nog op zoek naar iets anders. Maar als we iets hebben gevonden, willen we die ook voor vast hebben en dan gaat alles vooraf al in goed overleg. Op lokatie moet ik zeker weten dat alles goed is.

EuroCinema
20 april 2009, 17:34
Wij sturen het stageplan etc altijd op. Ook in een kleiner zaaltje vindt de geluidsman het prettig om vooraf te weten wat hij nodig heeft aan microfoons, DI's etc.

Bouke
20 april 2009, 21:07
Als we met ons eigen setje spelen stuur ik het niet mee (uiteraard?), maar als er 'extern geluid' is op een locatie, krijgt men een stageplan bij het contract. Bij de serieuzere geluidsmensen zie ik ze dan ook eigenlijk atijd weer terug op de mengtafel. Werkt handig, namen erop enzo, dan wordt je tenminste lekker direct aangesproken.

Ik heb een stuk plexiglas laten zagen voor mijn Super Reverb. Dat is een amp die behoorlijk lawaai maakt en ook pas lekker klinkt als 'ie een beteje lawaai maakt. Maar 8 van de 10 keer is dat teveel lawaai. Nu wat aan het vogelen met een plexiglas schermpje. Laatst even vergeten en toen had ik 'm eigenlijk keihard nodig :D Versterker moest te zacht en dat ging zeer zeker ten koste van mijn tone. Maar ja, harder was daar niet echt een optie. Voor de kenners: Super Reverb op amper 2,5 komt nog niet van de grond... Voor de kleinere podia moet ik nu echt wat kleiners zoeken. Helaas 'even' geen geld...

De laatste paar keren dat we niet zo'n goed podiumgeluid hadden, lag dat echter voornamelijk aan ons. Nét teveel bas op podium, amps net op de verkeerde plek, dat soort dingen. Geluidsmensen kunnen dan ook niet meer toveren en ik neem ze dat ook nooit kwalijk. Zelf beter opletten.

MattellicA
20 april 2009, 23:13
Goede ervaringen met 'geluidsmensen': nihil! Althans op school bij ons...

Ze vragen steeds aan ons (ik en J-sus) om geluid en licht te doen bij de evenementen op school (Lees: optredens, beetje filmpjes en slechte toneelstukjes). Nu krijgen we meestal maar één keer de tijd om te repeteren en de PA af te stellen, wat in principe niet mag van Mr. De Technisch Adviseur omdat alles afgeregeld staat. ...Zou moeten staan...

Nu was de situatie daarstraks: 3 dynamische micro's, 3 condensator koormicro's boven podium (met batterijen ipv phantompower), gitaar via cheapo Behringer DI-box en dat alles over een Mackie 1402 VLZ (oud model). Hoe alles aangesloten was, weet ik niet, er stond namelijk nog een andere 19" mixer waarover de pc ging, en die ging dan weer naar het auditorium boven, kon je dus niets van regelen vanop het mengpaneel... Kortom, kut.

De installatie is 1 ding, de kennis van meneer na 30 jaar ervaring, is een andere zaak. Het zat zo: er was feedback, veel feedback, en ruis, veel ruis... Je moest op geen enkel kanaal proberen om in de zone rond de 0dB te komen want dan werd je doof... Later kom ik erachter dat er boven het podium een stuk of 3-4 monitoren hingen (aan het plafond dus), die recht in de condensators bliezen... DOH!! Vocalen net hetzelfde: 'Jongens, ik heb het mengpaneel ingesteld op zo min mogelijk ruis en feedback. Niet aankomen, hé!' Kijk ik naar de kanalen van de vocalen, hi en low volledig teruggedraaid, mid onaangeroerd. 'De menselijke stem komt niet in het hoge en lage gebied, enkel in het mid.' Dan trek ik toch even rare gezichten hoor. Solo's van de Mackie allemaal aan, mocht ik ook niet aankomen om even de kanalen apart te checken. Allemaal tof hoor...

Daarenboven was de installatie juist op nazicht en onderhoud geweest, wat ze daar juist onder verstaan, weet ik niet, maar ik weet wel dat alles kraakte... :stop:

*Voor de rest niet op deze post letten, moest even m'n frustratie kwijt*

Ehhnneuuh... kan ik de veiligheidsinspectie er niet op afsturen? Tussen de Eurostekker van het lichtpaneel had hij zelf een netfilter (denkik) tussen geknutseld, met plakband vastgeplakt, en de aparte dradin in de kabel gewoon bloot (wel nog isolatie maar toch). En op een gegeven moment begon er iets verbrand te ruiken, ik weet nog steeds niet wat het was, maar het voorspelt niet veel goeds...

Han S
20 april 2009, 23:30
Klinkt als een leidinggevende met verstand van zaken. Er vallen af en toe nog steeds doden op podia, 227 volt is genoeg om een bezweet lichaam te frituren.

MattellicA
20 april 2009, 23:41
Klinkt als een leidinggevende met verstand van zaken. Er vallen af en toe nog steeds doden op podia, 227 volt is genoeg om een bezweet lichaam te frituren.

Wie? Ik of hij? :soinnocent:

Han S
20 april 2009, 23:55
Wie? Ik of hij? :soinnocent:

Wie denk je zelf? Iemand die 'er over gaat' en zegt dat alles al afgesteld staat, maar wel alle solo's aan laat staan. Klinkt als iemand die geen bal verstand heeft van een mengpaneel en een Mackie is ook nog een van de simpelste paneeltjes. Ga maar eens naar een SSL of een Neve kijken.

En het is toch zo simpel, de microfoon komt binnen op het kanaal en de gain is de eerste knop die je moet afstellen. Daarvoor zet je het kanaal in solo want dan komt alleen het signaal van die ingang op de meters. Dat stel je af zodat de meters niet in het rood gaan, maar ook niet stil in de linker hoek blijven hangen want dan heb je ruis.

Vandaar gaat het als je mazzel hebt naar een hipass filter die je aan en uit kunt zetten, is om laag gerommel weg te filteren op kanalen die toch geen laag hoeven te hebben. Dan gaat het signaal door een insert, een soort aftapper voor geluid als je het door en processor als een compressor wilt sturen. Dan gaat het door de toonregeling en vervolgens via de kanaalfader naar de master of via een subgroep naar de master. En dat is voor elk kanaal hetzelfde dus als je weet hoe één kanaal werkt, weet je dat ook van de andere 15, 23 of 31 kanalen.

En er zitten nog een aantal draaiknopjes die ze 'send' noemen, al dan niet pre of post fader, dat zijn ook 'aftappertjes', pre is voor monitoren en post is voor effecten want pre hangt voor de fader en post hangt achter de fader.

Zo, nou weet je meer als die vent die denkt dat hij het weet.

MattellicA
21 april 2009, 00:36
Wie denk je zelf? Iemand die 'er over gaat' en zegt dat alles al afgesteld staat, maar wel alle solo's aan laat staan. Klinkt als iemand die geen bal verstand heeft van een mengpaneel en een Mackie is ook nog een van de simpelste paneeltjes. Ga maar eens naar een SSL of een Neve kijken.

En het is toch zo simpel, de microfoon komt binnen op het kanaal en de gain is de eerste knop die je moet afstellen. Daarvoor zet je het kanaal in solo want dan komt alleen het signaal van die ingang op de meters. Dat stel je af zodat de meters niet in het rood gaan, maar ook niet stil in de linker hoek blijven hangen want dan heb je ruis.

Vandaar gaat het als je mazzel hebt naar een hipass filter die je aan en uit kunt zetten, is om laag gerommel weg te filteren op kanalen die toch geen laag hoeven te hebben. Dan gaat het signaal door een insert, een soort aftapper voor geluid als je het door en processor als een compressor wilt sturen. Dan gaat het door de toonregeling en vervolgens via de kanaalfader naar de master of via een subgroep naar de master. En dat is voor elk kanaal hetzelfde dus als je weet hoe één kanaal werkt, weet je dat ook van de andere 15, 23 of 31 kanalen.

En er zitten nog een aantal draaiknopjes die ze 'send' noemen, al dan niet pre of post fader, dat zijn ook 'aftappertjes', pre is voor monitoren en post is voor effecten want pre hangt voor de fader en post hangt achter de fader.

Zo, nou weet je meer als die vent die denkt dat hij het weet.

Tuurlijk, dat weet ik allemaal, maar ik mocht nergens aankomen. En dan zeggen dat we te veel aan knopjes draaien en geen geduld voor PA hebben. Dat is het niet, je moet niet wachten tot de ruis e.d. gewoon verdwijnt, je moet er iets aan doen, maar dat wil hij niet...

Feedback net van 't zelfde, feedback filter ik er normaal uit met een EQ, 30-bands of dergelijke... Maar een EQ, hebben ze hier nog nooit over gehoord, laat staan over een techniek om daarmee feedback te verminderen.

Vandaag ging het alleen over wat pc muziek, CD en zang... Kwam er nog geen drumkit bij te pas! Hipass/lowcuts stonden allemaal aan, maakte mij niets uit, maar hij zou die nog laten opstaan bij bassdrum...

De basiseffecten hebben we ook niet, zelfs geen compressortje... Galm is er genoeg in de zaal dus reverb is niet nodig :soinnocent:

Spijtig dat we niet op een goed blaadje staan bij de directie, anders ging ik eens klagen (niet dat ze ons ongenoegen nog niet vernomen hebben hoor)

BTW: wat zou het beste zijn met een electroakoustische gitaar met preamp die naar DI gaat: met XLR in de preamp vn de mixer of met een adapter naar de line ingang. Natuurlijk het 2de, adapters heeft hij ook nog nooit van gehoord bij wijze van spreken en we 'moeten het maar doen met wat we hebben'. Of krijg je hetzelfde effect als je de gaintrim van de preamp op 0dB zet, wat volgens mij zelfs niet gaat op die Mackie?

Edit: en onze Allen&Heath is vandaag aangekomen (zie aanwinsten topic), prachtig bordje hoor :D Bedankt voor het advies, Han S! Moet nu al k**sen van Mackie ;)

B_2_the_a
21 april 2009, 18:56
Voor mij is het simpel, mocht ik hetzelfde gezeik hebben als wat jij had: nergens aan mogen komen...

Ben ik snel weer thuis!

Dat is nu mijn eigen regeltje ook met jc "poppodia" achtige toestanden. Met hun limiters blablablabla. Mag ik hem er niet uit trekken of fatsoenlijk afstellen, ben ik loos.

Komen die vrijwilligers: ja maar het mag niet harder dan ......... db... mijn antwoord: had je deze band maar niet moeten boeken :)

Echt ik word er gek van, zwaar vervormd kutgeluid wat nog geen eens boven een normale stem uitkomt en dan gaat men zeiken dat ze de zang niet horen. (ter informatie, qua p.a. stond er iets van 2 kW per kant)

Eigenlijk zouden ze bij bedenkers van dit soort systemen de knieschijven demonteren op een alles behalve lieve manier!

MattellicA
21 april 2009, 19:58
Zo simpel is het bij ons helaas niet... Als ze ons vragen en we zeggen toe, moeten we het afwerken, anders krijgen we de directie weer op onze kl*ten met gezeik dat alles voor handen is, etc... Pff... Ik heb m'n lesje weer geleerd hoor, laat ze maar knoeien! Vrijdag is het de feitelijke show en als hij weer tegen werkt (als hij er al is) dan lossen ze het maar op... Mé hiejel Aantwaarpe moa nie mee maa...

Btw: nu we het toch over limiters hebben; ze zijn er in geslaagd al hun speakers op te blazen, wat mede leidt tot de kutsound... :stop:

Han S
21 april 2009, 20:14
Bij mij gaat dat heel simpel: of ik doe het geluid, of ik doe het niet. En als ik het moet doen dan doe ik het op mijn manier en als ik het nodig vind om de hele mengtafel te 'verbouwen', dan doe ik dat. En dan heb ik het over bijvoorbeeld een grote Midas mengtafel.

MattellicA
21 april 2009, 20:20
Bij mij gaat dat heel simpel: of ik doe het geluid, of ik doe het niet. En als ik het moet doen dan doe ik het op mijn manier en als ik het nodig vind om de hele mengtafel te 'verbouwen', dan doe ik dat. En dan heb ik het over bijvoorbeeld een grote Midas mengtafel.

Zou ik ook moeten doen... Of onze Allen&Heath meenemen, maar dat... je raad het al wel...

B_2_the_a
22 april 2009, 00:06
Bij mij gaat dat heel simpel: of ik doe het geluid, of ik doe het niet. En als ik het moet doen dan doe ik het op mijn manier en als ik het nodig vind om de hele mengtafel te 'verbouwen', dan doe ik dat. En dan heb ik het over bijvoorbeeld een grote Midas mengtafel.

Dat bedoel ik dus, hier geef ik je echt groot gelijk in :)
als ik ook maar dermate beperkt word, begint mijn bloed te koken!

Met uitzondering van vantevore duidelijk overlegde dingen (beperkt aantal kanalen ivm support act blabalbalablabla)

Kim Wilson
22 april 2009, 08:57
Ach, tot op zekere hoogte zou je je best aan kunnen passen en erin meegaan, maar het houdt ergens op. Als je als geluidsman nergens aan mag zitten, heeft het ook geen nut dat je er bent.

pimmetje
22 april 2009, 09:13
Als je als geluidsman nergens aan mag zitten, heeft het ook geen nut dat je er bent.Jawel hoor. Een geluidsman die wij een keer hadden meegenomen naar een optreden (alleen wij, geen andere acts), mocht alleen maar zeggen welk knopje hoe gedraaid of geschoven moest worden.
Dat PA-bedrijf daar was ingehuurd door de kroeg/braderie zelf en wij hadden met dat bedrijf op zo'n manier al een paar keer kutgeluid gehad. Dus hadden wij al geseind dat we met eigen technicus zouden komen.

Maar die mocht dus echt geen enkel schuifje of knopje zelf aanraken, alleen wijzen en praten :D.

Bram+
22 april 2009, 09:31
Maar die mocht dus echt geen enkel schuifje of knopje zelf aanraken, alleen wijzen en praten :D.
Konden zij er ook wat van leren misschien :D

B_2_the_a
22 april 2009, 12:13
Dat is een heel ander verhaal...

of een technicus schuift zelf, of laat schuiven in opdracht van andere...
Dat is heel wat anders dan helemaal niet schuiven...


zie het zo:
optie 1. je stapt in de auto en je gaat naar je bestemming
optie 2. je stapt in een taxi en je gaat naar je bestemming
optie 3. je blijft thuis

in het geval van mattelica, is het optie 3, in jou geval optie 2 monsieur pimmetje

Han S
22 april 2009, 12:34
Ik word ook wel eens gevraagd om naar een grote zaal te komen en dan in opdracht van de band op het geluid te letten. Ik stel me dan voor aan de FOH technicus en leg hem uit wat ik kom doen en wat mijn relatie met de band is. Dat gaat altijd goed en soms zegt zo'n technicus: jij mag het ook doen hoor, maar dat is dan weer niet de bedoeling. Dan ga ik overal in de zaal even luisteren hoe het klinkt en als het nodig is dan overleg ik met de FOH man wat we kunnen doen om iets te verbeteren. Dat gaat meestal in goede samenwerking en zo hoort dat ook. Maar soms staat er zo'n eigenwijze pummel achter dat paneel en dan kun je weinig doen.

Vaak ook is de oorzaak van een probleem bij de band zelf te vinden, meest voorkomend probleem is de gitaarspeakers recht het publiek in en veel te hard, nog nooit van beamblockers gehoord en niet weten dat zo'n versterker ook nog zachter kan. In een geval stond een AC30 recht op de mengtafel gericht en daarom was hij in de rest van de zaal niet goed hoorbaar. 10 graden draaien was de oplossing, jammer dat die FOH man dat niet doorhad.

B_2_the_a
22 april 2009, 12:36
mjah,
het blijft me verbazen... Ik probeer achter de tafel nog wel eens effe snel door de zaal te hobbelen om te kijken hoe overal het geluid is, mits dit te realiseren is ivm drukte en beveiliging (rond de tafel)

berolios
22 april 2009, 17:47
[...] Dan ga ik overal in de zaal even luisteren hoe het klinkt en als het nodig is dan overleg ik met de FOH man wat we kunnen doen om iets te verbeteren. Dat gaat meestal in goede samenwerking en zo hoort dat ook. Maar soms staat er zo'n eigenwijze pummel achter dat paneel en dan kun je weinig doen.[...]

Vooral bij Jazz-festivals zijn er wel eens mensen in het publiek die een bijdrage willen/ kunnen leveren aan het geluid. Ik vind mezelf erg open staan voor dat soort mensen, want het zou er zomaar beter van kunnen worden, hoewel het er wel vanaf hangt op wat voor manier zo iemand mij benaderd. Als iemand al begint met "hoor je zelf nu niet dat het veel te hard is??", dan is het snel bekeken. Als mensen mij serieus nemen, neem ik hen ook serieus. Per slot van rekening is het mijn verantwoordelijkheid, dus de uiteindelijke beslissing ligt bij mij, ik zal dan ook nooit iets klakkeloos doen, omdat iemand me iets zegt. Eerst zelf op onderzoek uitgaan en als blijkt dat hij gelijk heeft, zal ik er zeker iets mee doen.

Ik ben echter af en toe erg blij dat er dat soort mensen in het publiek zitten, want je kunt niet EN een goede mix staan te maken EN tegelijkertijd alle componenten van je PA systeem in de gaten houden (zijn dan wel vaak erg uitgebreide systemen met infill, outfill en delays). Zo was er een tijdje terug een outfill niet helemaal lekker geworden... daar was ik nooit zo snel achter gekomen als er niet een vriendelijke meneer me dat was komen vertellen.

Maar ja, ik geloof dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik eigenlijk nooit echt slechte ervaringen heb gehad met muzikanten of publiek (nouja, als ze met bier beginnen te gooien, ga ik wel ruzie maken).

0,02

KoenB
22 april 2009, 21:42
Ik heb een keer met mijn band opgetreden in De Rotonde in Berkel en Rodenrijs, waar we te maken hadden met een ongelofelijke eikel van een geluidsman. Chagerijnig, niet bereid om te helpen, gewoon echt een *@&!%. Komt de trompetist met zn microfoonkabel aanzetten "Waar kan ik deze inprikken?". "In je kont".

Die vent is na die avond ook ontslagen, de baas van de tent had ons bij binnenkomst al verteld dat we niet te veel op hem moesten letten. En dat het zijn laatste avond daar was, en dat wist hij zelf nog niet:seriousf:

skanky
23 april 2009, 07:02
Komt de trompetist met zn microfoonkabel aanzetten "Waar kan ik deze inprikken?". "In je kont".



Dat had een antwoord van mij kunnen zijn......haha. Maar ik ben niet chagrijnig hoor. Ik probeer altijd een relaxte en gezellige sfeer neer te zetten zodat de band lekker kan spelen en je ze een gevoel van vertrouwen geeft, een beetje flauwe humor doet vaak wonderen.

Harry
23 april 2009, 09:53
ik zag afgelopen zondag een Rolling Stones-coverband in de Stairway to Heaven, met een bassist die zichzelf erg graag hoorde. Ging steeds harder spelen waardoor de rest van de band onderhand wegviel. Duidelijk een ego-kwestie, want hij probeerde ook de zanger qua middelpunt te overschaduwen.
Ik vroeg me af of de (huis)geluidsman het wel in de gaten had, maar die had het blijkbaar al opgegeven. Zo te zien had hij het geprobeerd in te dammen, maar had hij op een bepaald moment zoiets van 'laat ze dan maar als het zo moet'. Kon ik wel begrip voor opbrengen, maar ik kan me voorstellen dat er geluidsmensen zijn die dan ingrijpen en persoonlijk de basversterker zachter gaan zetten.

EuroCinema
23 april 2009, 09:58
Vooral bij Jazz-festivals zijn er wel eens mensen in het publiek die een bijdrage willen/ kunnen leveren aan het geluid.

Nu je dat zegt schiet me opeens een verhaal te binnen. Een jaar of zes geleden speelde ik met een funkband in een kroeg in Den Haag tijdens het North Sea Heats The Hague festival. Het geluid was niet goed geregeld: er was wel apparatuur aanwezig, maar niemand die wist hoe de boel werkte. Wij hadden een naam doorgerkregen van een technisch contactpersoon, maar toen we die vroegen of hij geluidsman was, barstte het voltallig personeel in schaterlachen uit. "Hoor je dat Fred, ze noemen jou geluidsman!!!" Wij stonden daar ook nog eens met een last minute invaller op drums, met wie we tijdens de soundcheck zoveel mogelijk moesten doornemen. Uiteindelijk stond de hele tent bommetje vol, het was tijd om te beginnen en de P.A. deed niks. Dus de bas- en gitaaramp maar op het publiek gerricht, evenals de monitors (die het wel deden) en met die waardeloze noodoplossing aan de set begonnen.
Nu komt het. Na een nummer of vijf klimt iemand het podium op. Zaklantaarn tussen z'n tanden, riem vol gereedschap. Hij rommelt wat aan de mengtafel, verwisselt wat pluggen en boem: het zaalgeluid werkt! In een minuut heeft hij het zo ingeregeld dat het goed klinkt, we zien het publiek opleven. Het wordt toch nog een mooi optreden. Na afloop zeggen we tegen de zaaleigenaar: mooi dat jullie geluidsman toch nog gekomen is. Eigenaar: "Die geluidsman? Ik dacht dat jullie die hadden meegenomen!" Tot op de dag van vandaag hebben we nooit ontdekt wie de mysterieuze geluidsman was. Maar ik hoorde wel dat er in de kroeg jaren daarvoor eens een geluidsman geelectrocuteerd is en dat volgens sommigen zijn geest nog steeds rondwaart. Okee, dat laatste is gel*l maar de rest is echt gebeurd!

Henri H
23 april 2009, 12:15
Mooi verhaal! :)

iWishmaster
23 april 2009, 13:12
Haha, da's wel echt een klassieker! Waarschijnlijk toch iemand uit het publiek geweest ofzo ...

De Beer
23 april 2009, 14:19
Maar die mocht dus echt geen enkel schuifje of knopje zelf aanraken, alleen wijzen en praten :D.
1 keer mee gemaakt!
De helden van het bandje waar ik voor werkte melde de zaal "baas"dat er dan helemaal niet gespeeld zou worden. Was toen gauw opgelost met wel een chagrijnige geluidsboer die in m'n nek stond te hijgen maar daar kan ik wel tegen.

B_2_the_a
24 april 2009, 02:16
Ik heb een keer met mijn band opgetreden in De Rotonde in Berkel en Rodenrijs, waar we te maken hadden met een ongelofelijke eikel van een geluidsman. Chagerijnig, niet bereid om te helpen, gewoon echt een *@&!%. Komt de trompetist met zn microfoonkabel aanzetten "Waar kan ik deze inprikken?". "In je kont".

Die vent is na die avond ook ontslagen, de baas van de tent had ons bij binnenkomst al verteld dat we niet te veel op hem moesten letten. En dat het zijn laatste avond daar was, en dat wist hij zelf nog niet:seriousf:

JOOP!!
kan genoeg verhalen over die laaierlichter vertellen, k krijg nog geld van hem!

keenoncoolstuff
24 april 2009, 08:02
JOOP!!
kan genoeg verhalen over die laaierlichter vertellen.......

Details! :D :soinnocent: :sssh:

Liquid_Metal
24 april 2009, 15:20
Mij werd aangeraden een stageplan/rider te maken. Even met de soundengineer gebeld en het leek hem ook een goed idee (vond het erg professioneel). Hier (http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/print.php?n=epic_mind) is het eerste resultaat te zien.
Dit heb ik even snel gemaakt en morgen met de band overleggen. Ze zullen het met het grootste deel wel eens zijn, maar je weet maar nooit :P. Ik stuur 'm ook op naar de tech.
De dubbele monitor voor de drummer was ook zomaar een idee. Er zijn genoeg monitors, maar het moet wel iets toevoegen natuurlijk.

De Beer
24 april 2009, 15:30
Vrij normaal lijstje.

Ik krijg regelmatig dit soort popunie lijstjes is een mooie opzet voor bandjes.

Ik zou wel je priklijst aan passen aan de "gulden" standaard die vrijwel overal wordt gebruikt.
-Drums
-bas
-gitaren
-toetsen
-overig
-zang
En alles wat dubbel is van links naar rechts...zoals het dus ook bij de geluidsman op zijn mixer komt.

In jouw geval
1 Kick
2 Snare
3 Hihat
4 tom
5 tom
6 tom
7 floor
8 floor
9 overhead
10 overhead
11 Bass
12 Gitaar 1L
13 Gitaar 1R
14 Gitaar2
15 Keys L
16 Keys R
17 Voc L
18 Voc C
19 Voc R

Liquid_Metal
24 april 2009, 15:43
ok ik zal het veranderen. alleen mis ik in jouw overzicht onderscheid tussen de verschillende toms. en waar staat vocals L/R/C voor?
Toetsen hoeft niet in stereo.

bert k
24 april 2009, 15:44
Mooi lijstje idd. 1 puntje: Toetsen is meestal stereo, dus twee DI's. Check dat nog ff.

(En twee monitorgroepen voor de drummer? Tjonge, luxe...:))

De Beer
24 april 2009, 15:52
ok ik zal het veranderen. alleen mis ik in jouw overzicht onderscheid tussen de verschillende toms. en waar staat vocals L/R/C voor?
Toetsen hoeft niet in stereo.Toms spreekt redelijk voor zich. Worden standaard geprikt van klein naar groot.

Vocals L/C/R staat voor vocals(vokalen/zang) Left/Center/Right. vanuit de zaal gezien.
De geluidsman heeft dan de voor hem linker zanger op de voor hem linker zang fader staan op zijn mixer. Hij/zij zal minder snel mis grijpen...tenzij hij anders is gewend natuurlijk.

Liquid_Metal
24 april 2009, 15:53
Mooi lijstje idd. 1 puntje: Toetsen is meestal stereo, dus twee DI's. Check dat nog ff.

(En twee monitorgroepen voor de drummer? Tjonge, luxe...:))

Ja volgens mij is ons keyboard mono. We hebben een Yamaha DGX 530 (net nieuw) en afgelopen gig in mono doorgesluisd naar de PA. Voegt het iets toe als ie in stereo gaat? Ik kan zo gauw niet vinden of ie überhaupt stereo heeft.

Liquid_Metal
24 april 2009, 15:55
Toms spreekt redelijk voor zich. Worden standaard geprikt van klein naar groot.

Vocals L/C/R staat voor vocals(vokalen/zang) Left/Center/Right. vanuit de zaal gezien.
De geluidsman heeft dan de voor hem linker zanger op de voor hem linker zang fader staan op zijn mixer. Hij/zij zal minder snel mis grijpen...tenzij hij anders is gewend natuurlijk.

Maar hoe bedoel je dan vocals als je er meer hebt? Bv zingende drummer. Vocals Rear? En als je zanger, 2 gitaristen en bassist hebt? Dan lijkt 1,2,3,4 me toch makkelijker.

De Beer
24 april 2009, 16:02
Maar hoe bedoel je dan vocals als je er meer hebt? Bv zingende drummer. Vocals Rear? En als je zanger, 2 gitaristen en bassist hebt? Dan lijkt 1,2,3,4 me toch makkelijker.Dat komt feitelijk op het zelfde neer.

In jouw lijstje, of eigenlijk je tekening, heb je de lead zang als 1(kan opzich, gebeurt vaker) dan de toetsten/gitarist zanger die rechts staat, en dan de bassist die links staat. dat is voor jullie logisch in de volgorde van zang partijen(lead/backing vocals etc) maar voor een onbekende is het was onoverzichtelijk.

Lekker van links naar rechts blijven werken houd het simpel.
met een zingende drummer wordt het
Voc L(bass)
Voc C(lead)
Voc R(git/key)
Voc Dr(drums)

de naam haalt niet zoveel uit de plaats en volgorde mogen best wat logica hebben.

Liquid_Metal
24 april 2009, 16:04
Dat komt feitelijk op het zelfde neer.

In jouw lijstje, of eigenlijk je tekening, het je de lead zang als 1(kan opzich, gebeurt vaker) dan de toetsten/gitarist zanger die rechts staat, en dan de bassist die links staat. dat is redelijk onoverzichtelijk.

Lekker van links naar rechts blijven werken houd het simpel.
met een zingende drummer wordt het
Voc L(bass)
Voc C(lead)
Voc R(git/key)
Voc Dr(drums)

de naam haalt niet zoveel uit de plaats en volgorde mogen best wat logica hebben.

Het is indd voor een tech die niet geregeld meegigd wel makkelijker (want hij onthoudt wss het verschil tussen vocals 2 en 3 niet als zijnde vocals 2 en 3).
Denken jullie dat de positie van mijn eigen amp op deze manier goed is? Ik twijfel er heel erg over (hij staat nu naast m'n monitor). Ik hoor 'm zelf natuurlijk optimaal op deze manier, maar moet 'ie voor de andere drie bandleden over de monitor gaan?

De Beer
24 april 2009, 17:13
Dat is idd redelijk appart, ik zie het wel eens met wedge achtige amps. het zou geen problemen op moeten leveren.
Ik zou het een keer proberen met een optreden.

Als het een amp is met een open achterkant zouden hoge volumes niet zo lekker zijn voor het zaal geluid....maar dat is zaal afhankelijk.

Liquid_Metal
24 april 2009, 17:33
Het is een gesloten amp (Harley Benton G212 cabinet) en dus niet slanted. Ben Moet wel gekanteld worden wil ik er wat aan hebben.

De Beer
24 april 2009, 17:38
Lijkt me niet onmogelijk.

EuroCinema
24 april 2009, 18:49
Wel goeie kans op feedback, je amp staat nu op je elementen gericht als ik goed begrijp.

Liquid_Metal
24 april 2009, 19:35
Zal inderdaad wel flink gaan feedbacken. Suggesties?

Luke-wannabe
25 april 2009, 02:39
Ik had pas een mooie ervaring met geluidsmensen.
Het drumstel waar ik op speelde flikkerde echt half uit elkaar, maar niemand kwam helpen. Onze manager hielp me met de boel bijeen houden, dus ze zullen wel gedacht hebben van 'oh die red het wel'.
Toch was ik verbaasd dat er geen enkele hulp kwam van die mensen. Dat doe je toch gewoon?

Vanavond ging het wel goed. Die bassdrum begaf het en ze kwamen me gelijk allebei helpen. Zo kan het ook. Je voelt je namelijk redelijk machteloos als je kick met elke trap 5 cm verschuifd..

Han S
25 april 2009, 11:03
Hoe kan dan nou gebeuren? Ik heb ook wel drummers gezien waarvan de spullen spontaan uit elkaar vielen. Ik heb een metal drummer gezien waarbij achter het podium twee mensen met touwen de boel op zijn plaats moesten houden. Maar ik heb ook drummers gezien die een grote flightcase open deden en daar stond het complete drumstel klaar, compleet met microfoons en alles vastgezet.

Sommige drummer trappen idd de hele boel naar voren, maar dat kun je dan zelf opvangen door een eigen vloerplaat mee te nemen waarop je de boel vastzet. Of je neemt een zwaar gewiicht mee die je voor de kick zet met een strookje schuimrubber er tussen oid.

Wat je ook kunt doen is een stevige lijn bevestigen tussen je drumkruk en de bassdrum. Maar je kunt niet verwachten dat geluidsmensen je helpen met je uit elkaar vallende instrumenten, zeker als dat een brak zootje is. Helpen ze je wel dan is dat heel aardig, maar in principe moet iedereen zelf zorgen dat zijn spullen in orde zijn.

F*R*E*A*K
25 april 2009, 11:19
Niet iedereen heeft de luxe om zelf een drumstel mee te kunnen nemen, dus vaak moet je spelen op de brakke zooi die er al staat....

Luke-wannabe
25 april 2009, 14:01
Hoe kan dan nou gebeuren? Ik heb ook wel drummers gezien waarvan de spullen spontaan uit elkaar vielen. Ik heb een metal drummer gezien waarbij achter het podium twee mensen met touwen de boel op zijn plaats moesten houden. Maar ik heb ook drummers gezien die een grote flightcase open deden en daar stond het complete drumstel klaar, compleet met microfoons en alles vastgezet.

Sommige drummer trappen idd de hele boel naar voren, maar dat kun je dan zelf opvangen door een eigen vloerplaat mee te nemen waarop je de boel vastzet. Of je neemt een zwaar gewiicht mee die je voor de kick zet met een strookje schuimrubber er tussen oid.

Wat je ook kunt doen is een stevige lijn bevestigen tussen je drumkruk en de bassdrum. Maar je kunt niet verwachten dat geluidsmensen je helpen met je uit elkaar vallende instrumenten, zeker als dat een brak zootje is. Helpen ze je wel dan is dat heel aardig, maar in principe moet iedereen zelf zorgen dat zijn spullen in orde zijn.
Nouja sorry hoor han, als ik op mijn eigen kit speel is er niks aan de hand. Ik heb gewoon goede spullen die ik goed onderhoud enzo.
Vaak als je bij een bandwedstrijd of een bandjesavond speelt staat er een drumstelletje en 9 van de 10 keer is dat gewoon slecht. Voornamelijk de hardware is dan slecht. Niet stevig genoeg en vaak ouwe rotzooi.
Dus I'm not to blame. Dat drumstel hoort bij de backline, dus ik vind dat zo'n geluidsman je dan wel effe kan helpen met een tapie ofzo..

Pepe
25 april 2009, 14:25
Sterker nog, een roadie die vanachter de podiummixer lijdzaam toeziet hoe het bandje worstelt met zijn/hun apparatuur, die hoort daar niet thuis.
Het is showbizz, een avondje vermaak en je helpt elkaar om dat voor mekaar te krijgen, artiesten, technici en zaalpersoneel.

bert k
25 april 2009, 14:35
Bij een bandjesavond verwacht ik ook wel wat meer dan een enkele geluidsman in de zaal. Een stagehand heb je dan echt nodig.

Han S
25 april 2009, 15:08
Ik dacht dat je het over je eigen slagwerk had, maar als het van de zaal/jeugdcentrum is moeten ze zich idd diep schamen en is het niet jouw zorg. Het vervelende is dat je dan moet roeien met de riemen die je hebt en dat is drie keer kut als je zelf goede spullen hebt.

Ik zou mijn eigen setje neerzetten, is zo klaar en iemand anders mag daar dan niet op spelen want ik haal het direct na mijn optreden weer weg, punt.

bert k
25 april 2009, 16:45
Zeker nooit bij een klein amateurfestival geweest? Daar is het zo'n beetje vaste regel. Vooral vanwege ombouwtijd.

Han S
25 april 2009, 17:06
Jawel hoor Bert. ik ben ook meerdere malen stagemanager geweest en een standaard 5-delig drumstel kun je in zijn geheel tillen, zeker met twee man, dan de cymbalstands er omheen en dat is binnen twee minuten klaar.

Als er een knap slagwerk staat moet je daar gewoon op spelen, maar vaak zijn die jongens langer bezig om zo'n drumstel naar hun hand te zetten, toms omhoog/omlaag, dan de tijd die ze nodig hebben om hun eigen van te voren in elkaar gezette drumstel er even voor in de plaats te zetten. (linkshandige drummers)

Ik vind het geen probleem als een goede drummer, die goede spullen heeft, daar ook op speelt. Als je moet spelen op vier aan elkaar gebonden pallets is het een ander verhaal, maar het podium van het gemiddelde jeugdcentrum is groot genoeg om even aan de zijkant of achterkant een drumstel op te bouwen, of in de ruimte er naast/achter.

En die microfoons even neerzetten is ook zo klaar, meestal zijn het clipons en de overheads zet je een meter van het centrum van de snare, rolmaatje in je zak en het werkt altijd.

Trocar
25 april 2009, 22:49
Jawel hoor Bert. ik ben ook meerdere malen stagemanager geweest en een standaard 5-delig drumstel kun je in zijn geheel tillen, zeker met twee man, dan de cymbalstands er omheen en dat is binnen twee minuten klaar.

Als er een knap slagwerk staat moet je daar gewoon op spelen, maar vaak zijn die jongens langer bezig om zo'n drumstel naar hun hand te zetten, toms omhoog/omlaag, dan de tijd die ze nodig hebben om hun eigen van te voren in elkaar gezette drumstel er even voor in de plaats te zetten. (linkshandige drummers)

Ik vind het geen probleem als een goede drummer, die goede spullen heeft, daar ook op speelt. Als je moet spelen op vier aan elkaar gebonden pallets is het een ander verhaal, maar het podium van het gemiddelde jeugdcentrum is groot genoeg om even aan de zijkant of achterkant een drumstel op te bouwen, of in de ruimte er naast/achter.

En die microfoons even neerzetten is ook zo klaar, meestal zijn het clipons en de overheads zet je een meter van het centrum van de snare, rolmaatje in je zak en het werkt altijd.

Dit heb je best mooi omschreven maar zoals Bert K al zei: in de praktijk werkt het meestal niet zo.
Mijn ervaring is dat in zulke gevallen vaak wordt afgesproken wie (welke band) welke delen van de backline wil/kan leveren en ze laten het liefst zoveel mogelijk op het podium staan.
Naast dat in veel zaaltjes van de typische jeugdcentra het podium en de backstage echt te klein zijn om veel spullen (meerder drumsets en kasten e.d.) neer te zetten, menen ze dat het veel tijd scheelt met ombouwen (al dan niet terecht). Misschien ook omdat de ervaring met efficient/snel ombouwen er niet is. Het komt voor dat de backstage niet vast zit aan het podium en dan moet je door het publiek (de backstage is de bovenverdieping bijvoorbeeld). En het scheelt voor veel bands ook een extra auto als vervoer, ze hebben niet allemaal een busje ter beschikking. Althans, zo is mijn ervaring.

pimmetje
26 april 2009, 11:05
Yep, dat is idd vaak genoeg zo.

In de tenten waar iets meer aan een stagehand e.d. gedacht wordt, is het idd vaak zo dat het verhaal van Han ook opgaat. Velen zijn echter nog lang niet zo ver of gewoon eigenlijk te klein, waardoor er idd met backline via verschillende bands wordt geritseld...

Han S
26 april 2009, 12:21
Allemaal waar, maar ik heb bijvoorbeeld een redelijk kostbaar drumstel van Premier en dat klinkt het best met de kwetsbare CS velletjes die A niet makkelijk te krijgen zijn en B zoals ik zeg kwetsbaar zijn en C niet echt goedkoop zijn.

Als je daar een ram en beuk drummer op laat met zijn dikke stokken en gebrek aan techniek, ben je aan een nieuwe set vellen toe omdat ze vol met pitten zullen zitten en een vel met pitten klinkt niet meer.

Dan ben je dus meer dan 100 euro verder omdat je je drumstelletje voor een festivalletje laat gebruiken. Je begrijpt hopelijk dat ik daar geen zin in heb en ik kan me voorstellen dat er veel meer drummers zijn die dat niet willen. Dus staat er een vaak afgeragd setje met vellen die vijf jaar geleden al hadden moeten worden vervangen.

bert k
26 april 2009, 12:49
Ik heb ooit op een vrij groot festival in Duitsland gespeeld waar het netjes was opgelost. Er waren twee verrijdbare drumpodia. Backstage konden wij het drumstel opbouwen en uitmiken, terwijl de andere band nog stond te spelen. Na afloop was het een kwestie van het ene drumstel van het podium rijden en het andere erop. Multistekker inprikken en klaar. Hele sjieke oplossing.

rickert
26 april 2009, 13:03
Ja inderdaad, zo doen ze dat bij Vrienden van Amstel ook altijd!

Luke-wannabe
26 april 2009, 13:08
Ik heb ooit op een vrij groot festival in Duitsland gespeeld waar het netjes was opgelost. Er waren twee verrijdbare drumpodia. Backstage konden wij het drumstel opbouwen en uitmiken, terwijl de andere band nog stond te spelen. Na afloop was het een kwestie van het ene drumstel van het podium rijden en het andere erop. Multistekker inprikken en klaar. Hele sjieke oplossing.
Ja, da's inderdaad een mooie oplossing! Lijkt me ook nog wel een keer mooi.. *droom verder...*

Gjalt
26 april 2009, 15:25
Mij werd aangeraden een stageplan/rider te maken. Even met de soundengineer gebeld en het leek hem ook een goed idee (vond het erg professioneel). Hier (http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/print.php?n=epic_mind) is het eerste resultaat te zien.
Dit heb ik even snel gemaakt en morgen met de band overleggen. Ze zullen het met het grootste deel wel eens zijn, maar je weet maar nooit :P. Ik stuur 'm ook op naar de tech.
De dubbele monitor voor de drummer was ook zomaar een idee. Er zijn genoeg monitors, maar het moet wel iets toevoegen natuurlijk.

Als ik dit lijstje zo zie en ik zie wat voor toetsen jullie gebruiken dan zou ik de toetsen van monitor 2 afhalen.

Jullie keyboard heeft al ingebouwde speakers, als je dan ook nog eens 't geluid over de monitor terug hoort komen krijg je heel erg rare (en vervelende) verschillen omdat er dan 2 verschillende speakers tegen elkaar aan 't spelen zijn.

Zet ook de monitor aan de zijkant van je toetsen en niet ervoor, dat helpt niet, dan wordt het geluid tegengehouden door je keyboard.

Han S
26 april 2009, 17:45
Ik heb ooit op een vrij groot festival in Duitsland gespeeld waar het netjes was opgelost. Er waren twee verrijdbare drumpodia. Backstage konden wij het drumstel opbouwen en uitmiken, terwijl de andere band nog stond te spelen. Na afloop was het een kwestie van het ene drumstel van het podium rijden en het andere erop. Multistekker inprikken en klaar. Hele sjieke oplossing.

Dat is de mooiste oplossing. Het kan ook zonder die mooie spullen en alles hangt af van de discipline van de bands en de stagehands/ manager. In de praktijk duurt het een eeuwigheid en komt men met de losse onderdelen van het slagwerk het podium opzeulen, waar alles nog in elkaar moet worden gepriekt. Als je echter het slagwerk al ergens dichtbij in elkaar zet kan het binnen een paar minuten.

Hetzelfde geldt voor de gitaristen, hoe moeilijk kan het zijn om de ene versterker weg te zettenen de ander versterker er voor in de plaats te zetten. SM57 er weer voor en klario. Ik kan me best voorstellen dat een gitarist die aan zijn Twin Reverb is gewend, niet op een JCM900 uit de voeten kan, dus weg met die JCM en de TR ervoor in de plaats.

Maar dan ook niet een hele pedalenbak in elkaar gaan zitten bouwen met al die losse voedingen, met in elkaar gedraaide draadjes die met isolatietape bij elkaar worden gehouden. Want dat is helaas soms de praktijk en dat is allemaal mooi, maar dat gaat dus wel van je tijd af. Een optreden van drie kwartier is bij mij inclusief het opbouwgeneuzel en storingengetrut. Een festival hoort niet uit te lopen en zo simpel is dat.

Dus als je een half uur nodig hebt om de boel op te bouwen kun je nog een kwartier spelen, een stagemanager moet hard zijn. :D

Liquid_Metal
26 april 2009, 22:35
Als ik dit lijstje zo zie en ik zie wat voor toetsen jullie gebruiken dan zou ik de toetsen van monitor 2 afhalen.

Jullie keyboard heeft al ingebouwde speakers, als je dan ook nog eens 't geluid over de monitor terug hoort komen krijg je heel erg rare (en vervelende) verschillen omdat er dan 2 verschillende speakers tegen elkaar aan 't spelen zijn.

Zet ook de monitor aan de zijkant van je toetsen en niet ervoor, dat helpt niet, dan wordt het geluid tegengehouden door je keyboard.

Ik betwijfel of het keyboard hard genoeg gaat om boven de rest van de zooi uit te komen op eigen kracht. Bovendien: volgens mij schakelen de speakers uit zodra je de line-out gebruikt. Monitor van opzij plaatsen is inderdaad een goed idee :).

Gjalt
27 april 2009, 13:13
Ik betwijfel of het keyboard hard genoeg gaat om boven de rest van de zooi uit te komen op eigen kracht. Bovendien: volgens mij schakelen de speakers uit zodra je de line-out gebruikt. Monitor van opzij plaatsen is inderdaad een goed idee :).

Is dit keyboard speciaal gekocht voor de band? dan vind ik eerlijk gezegd dat hij voor dat geld beter een synthesizer had kunnen kopen (beetje laat gezegd waarschijnlijk) maar keyboard zijn (geloof me nou maar, ik ben zelf ook toetsenist) niet bedoelt voor bandjes. Voor dat geld had je een mooie Roland Juno D, een korg X50 of een yamaha mm serie kunnen kopen.

Als het een keyboard is waarbij je inderdaad de phones gebruikt om uit te versterken dan zullen de speaker uitgaan en zal een monitor wel nodig zijn ja.

Liquid_Metal
27 april 2009, 22:19
Is dit keyboard speciaal gekocht voor de band? dan vind ik eerlijk gezegd dat hij voor dat geld beter een synthesizer had kunnen kopen (beetje laat gezegd waarschijnlijk) maar keyboard zijn (geloof me nou maar, ik ben zelf ook toetsenist) niet bedoelt voor bandjes. Voor dat geld had je een mooie Roland Juno D, een korg X50 of een yamaha mm serie kunnen kopen.

Als het een keyboard is waarbij je inderdaad de phones gebruikt om uit te versterken dan zullen de speaker uitgaan en zal een monitor wel nodig zijn ja.

Ik had ook liever een synth gehad maar hij wilde graag een keyboard, omdat dat makkelijker in te stellen is. Waarschijnlijk gaan we over niet al te lang een EMU X-Board met dedicated software gebruiken voor de crazy synth sounds. Het keyboard is voor de 'gewone' sounds zoals strings en piano. En dat doet 'ie uitstekend!
Oh, saillant detail is het gewogen klavier. Dat speelt vele malen fijner dan die plastic toetsen van (goedkope) synths.

Gjalt
28 april 2009, 00:30
Ik had ook liever een synth gehad maar hij wilde graag een keyboard, omdat dat makkelijker in te stellen is. Waarschijnlijk gaan we over niet al te lang een EMU X-Board met dedicated software gebruiken voor de crazy synth sounds. Het keyboard is voor de 'gewone' sounds zoals strings en piano. En dat doet 'ie uitstekend!
Oh, saillant detail is het gewogen klavier. Dat speelt vele malen fijner dan die plastic toetsen van (goedkope) synths.

Ja, een keyboard makkelijk in te stellen. Je kan met een synthesizer ook gewoon je geluidje kiezen en gaan met die hap. Alleen kan je met een synthesizer veel meer leuke dingen doen. Met de nieuwere synthesizers (workstations) blijf je elke keer dat je aan 't spelen ben weer nieuwe dingen ontdekken aan functies en leuke geluiden. (heb zelf een Fantom x8, standaard zo'n 2500 geluiden als ik 't boekje moet geloven)

Liquid_Metal
29 april 2009, 16:40
Ja, een keyboard makkelijk in te stellen. Je kan met een synthesizer ook gewoon je geluidje kiezen en gaan met die hap. Alleen kan je met een synthesizer veel meer leuke dingen doen. Met de nieuwere synthesizers (workstations) blijf je elke keer dat je aan 't spelen ben weer nieuwe dingen ontdekken aan functies en leuke geluiden. (heb zelf een Fantom x8, standaard zo'n 2500 geluiden als ik 't boekje moet geloven)

Dat bedoel ik. Deze was 500 euro oid. Zo'n bedrag is niet voor iedereen weggelegd en zeker niet voor iemand die (1) niet werkt en (2) voornamelijk gitaarspeelt in de(zelfde) band.

Gjalt
30 april 2009, 00:15
dat bedoel ik ook, daarom probeer ik ook alternatieven aan te dragen. voor die 500 euro kan je prachtige synthesizers kopen. maar ik raad persoonlijk voor bandjes gewoon keyboards af. (die dingen met ingebouwde speakers, geen mogelijkheid tot 't editen van sounds en meestal met alleen maar een phones uitgang). Al maak je met een duurder keyboard meestal al wel een goede start.

Ik zeg ook niet dat 't slecht is, ik persoonlijk zou 't gewoon anders doen; en dat is ieder zijn smaak.

oohwja, over dat emu x-board en software. Ik weet niet precies wat de prijs daarvan is. maar je kan op marktplaats ook zoeken naar bijvoorbeeld een soundmodule van roland (een jv serie) of een oudere kurzweil. die modules zijn niet zo hele duur meer tweedehands maar ze klinken nog fantastisch. die hang je dan met midi aan je piano en dan hoef je maar 1 klavier mee te nemen en geen extra computer steeds bij je te hebben. 't is maar een tip, ik weet niet hoe jullie situatie is enzo. Als je nog eens vragen hebt, stuur me gerust een prive bericht.

Han S
30 april 2009, 00:21
Ik heb zo'n Yamaha PSR keyboardje gehad en daar zaten waanzinnig goede geluiden in. Nog altijd spijt dat ik hem heb weggedaan, is ook op het podium en in de studio goed bruikbaar, hoewel het voor de huiskamer is bedoeld.

Gjalt
30 april 2009, 00:26
de keyboards van yamaha en roland zijn ook zeer goed te gebruiken. Zorg alleen wel dat je bij merken als casio, medeli en weet ik veel wat voor apemerken weg blijft.


misschien ben ik ook wel verwend...

Liquid_Metal
1 mei 2009, 09:42
dat bedoel ik ook, daarom probeer ik ook alternatieven aan te dragen. voor die 500 euro kan je prachtige synthesizers kopen. maar ik raad persoonlijk voor bandjes gewoon keyboards af. (die dingen met ingebouwde speakers, geen mogelijkheid tot 't editen van sounds en meestal met alleen maar een phones uitgang). Al maak je met een duurder keyboard meestal al wel een goede start.

Ik zeg ook niet dat 't slecht is, ik persoonlijk zou 't gewoon anders doen; en dat is ieder zijn smaak.

oohwja, over dat emu x-board en software. Ik weet niet precies wat de prijs daarvan is. maar je kan op marktplaats ook zoeken naar bijvoorbeeld een soundmodule van roland (een jv serie) of een oudere kurzweil. die modules zijn niet zo hele duur meer tweedehands maar ze klinken nog fantastisch. die hang je dan met midi aan je piano en dan hoef je maar 1 klavier mee te nemen en geen extra computer steeds bij je te hebben. 't is maar een tip, ik weet niet hoe jullie situatie is enzo. Als je nog eens vragen hebt, stuur me gerust een prive bericht.

Voornaamste reden voor het toch aanschaffen van een keyboard was de reden dat dit model een 'echt' keyboard heeft. Onze toetsenist speelde hiervoor vooral op echte piano's en dan spelen keyboards (van die platte zwevende toetsen) ongelofelijk kut.
Hiervoor hadden we zo'n intertoys keyboard met 49 platte toetsen en heel standaard sounds. Het is dus een behoorlijke verbetering en uit dit keyboard kunnen we alle sounds halen die we willen. Voor onze doelen is 'ie dus uitermate geschikt, hoewel ikzelf ook best een synth zou willen :D. Daarom ook het x-board. We zijn daar nog niet mee bezig omdat het nieuwe keyboard al zoveel nieuws brengt, maar willen dat zeker gebruiken. Voorlopig gaat de laptop mee waar software op staat met de patches die we willen gebruiken. Softsynths nemen we zo mee om keysolo's net wat extra diepte te geven.
Als ik nou naar zoiets (http://link.marktplaats.nl/246292893) kijk, wat kan ik daar dan mee? Voorgeprogrammeerde patches (op de pc dus) erop zetten en met MIDI CC's wisselen? En kun je er ook continuous controllers aan toewijzen? Met mijn softsynth kan ik met de potmeters on the fly bv de diepte van chorus en dergelijke veranderen. En dát is wat voor mij zoveel toevoegt aan het gebruik van zo'n synth.

Liquid_Metal
1 mei 2009, 09:51
O en om het topic weer wat in de richting van het onderwerp te laten gaan: Gisteren hadden we een gig in Dronten. Redelijk groot festival op het grote plein en we stonden voor de Meerpaal. We waren samen met nog twee andere bandjes en een dansgroep (die demo's gaven op het moment dat wij moeten wisselen).
De soundcheck 's ochtends ging heel goed. We hadden het podium more or less naar eigen inzicht ingedeeld en eerst werden de drums gemicd, daarna bas, daarna overige instrumenten en daarna de zang. Vervolgens mochten we zelf bepalen wat we op onze monitor wilden horen.
De geluidsman zei dat we daarna konden gaan spelen (na de opening van het festival, die véél te lang duurde) en hij zou ons geluid gaan bijdraaien, zowel FOH als op onze monitors (als we dat aangaven).
Als we een complicatie hadden (drummer die de backline niet goed hoorde, 2nd vocals te hard/zacht etc) dan vertelden we dat en werd het geregeld.

Wat mij betreft een hele goede eerste ervaring. We konden lekker ons eigen geluid neerzetten en konden alles zo goed horen als we zelf wilden. Een nadeel vind ik dat de geluidsman voor een beginnend bandje misschien wat té passief was. Hij liet ons het grootste deel zelf bepalen, maar wij hebben nog helemaal geen ervaring met dit soort zaken. Misschien deden we toevallig de dingen zoals hij ze ook zou doen..

Hardguitar
1 mei 2009, 11:36
Tijdje geleden in een plaats gespeeld(noem geen namen want wil niemand afkraken ofzo).

Maar daar klonk mijn Clean geluid(over het brugelement) net alsof ik over mijn nek element aan het spelen was.

Ik heb mijn versterker ook even "getest" voordat de mic erop ging en toen klonk hij wel nog goed clean.


Iemand (Hans?) tips om wat te vragen in dit soort situaties? Ik weet bijgod niet of de geluidsman er een beetje meer dit of een beetje meer dat in moet draaien zodat hij mijn geluid lekker clean heeft.

ps: Denk er nu net aan heb er niet op gelet wat voor mic ik voor mijn versterker had staan.

Gjalt
1 mei 2009, 15:01
Voornaamste reden voor het toch aanschaffen van een keyboard was de reden dat dit model een 'echt' keyboard heeft. Onze toetsenist speelde hiervoor vooral op echte piano's en dan spelen keyboards (van die platte zwevende toetsen) ongelofelijk kut.
Hiervoor hadden we zo'n intertoys keyboard met 49 platte toetsen en heel standaard sounds. Het is dus een behoorlijke verbetering en uit dit keyboard kunnen we alle sounds halen die we willen. Voor onze doelen is 'ie dus uitermate geschikt, hoewel ikzelf ook best een synth zou willen :D. Daarom ook het x-board. We zijn daar nog niet mee bezig omdat het nieuwe keyboard al zoveel nieuws brengt, maar willen dat zeker gebruiken. Voorlopig gaat de laptop mee waar software op staat met de patches die we willen gebruiken. Softsynths nemen we zo mee om keysolo's net wat extra diepte te geven.
Als ik nou naar zoiets (http://link.marktplaats.nl/246292893) kijk, wat kan ik daar dan mee? Voorgeprogrammeerde patches (op de pc dus) erop zetten en met MIDI CC's wisselen? En kun je er ook continuous controllers aan toewijzen? Met mijn softsynth kan ik met de potmeters on the fly bv de diepte van chorus en dergelijke veranderen. En dát is wat voor mij zoveel toevoegt aan het gebruik van zo'n synth.

Je zou zo'n kastje aan je computer kunnen hangen om patches te laden en dergelijke. maar het mooie aan zo'n module is dat je eigenlijk helemaal geen computer nodig hebt op 't podium.

Je doet een midikabel van de midi out van je keyboard naar de midi in van de soundmodule. Dan draai je de volumeknop van je piano dicht en gebruik je eigenlijk alleen nog maar de sounds van de module. dan hang je die module aan de PA en komt daar 't geluid vandaan. (je bent nu ook al afhankelijk van de PA dus dat zou niet zoveel uit moeten maken). Voor meer vragen PM je maar eens want ik denk dat anders de forum gestapo bang wordt dat dit topic te veel gekaapt wordt.

Mitch
1 mei 2009, 17:09
Gisteren was het echt een geweldige dag voor dit topic :D Twee optredens en op dezelfde dag de hel en de hemel qua geluidsmensen...
De eerste: drie man op het podium, twee bij de knoppen, op ruime afstand en zonder versterkte communicatie met elkaar. Geen voorbereiding, ondanks een duidelijke, ruim vantevoren via mail verstrekte rider. Ik ging eerst maar eens bouwen tot ik uiteindelijk zoiets had van: nu toch maar even melden wat ik nodig heb, anders gaat het niet lukken, op tijd.
"Twee DI's voor synth, één DI voor elektrisch en nog één lijn voor akoestisch, daar heb ik zelf een DI voor". Mannetje 1 praat dat door aan mannetje 2 en die roept naar mij dat de twee kabels die achter me hangen voor de synth zijn. Hm, zonder DI, zal er wel weer geklaagd worden dat ze een zacht signaal binnen krijgen. En ja hoor....
Mannetje 2 begint ondertussen een discussie met mannetje 1 en met mij over waar ik een DI voor nodig heb voor mijn elektrische sound waarop onze bassiste zo onderhant uit haar vel springt, want hij blijft aan de gang. Pas als hem eindelijk duidelijk wordt dat ik de backline amp NIET gebruik gaat hem een lichtje branden.
Kabel wordt van de mic afgetrokken doe voor de backline amp hing en die wordt via DI aan mijn elektrische sound setup gehangen. "Nu nog één XLR voor akoestisch" "O ja!" :sneaky:
Soundcheck: toetsen, akoestisch, vocalen.... "Ja, dan wil ik nu nog wel elektrisch doen." Geen contact. Afijn, dan eerst maar de sampler, de lead gitarist, bas. Drummer wordt uiteraard overgeslagen, totdat we zelf weer ingrijpen. Daarna voor de vierde keer geprobeerd contact te krijgen met de FOH man dat ik nu wel mijn elektrische gitaar ook op mijn monitor wil. "O ja, die moet natuurlijk nog op monitor" *tuurt een seconde of wat naar zijn tafel*
Afijn, podiumgeluid klopte uiteindelijk redelijk maar mensen die bij ons hoorden zijn tot drie keer toe naar de FOH man gegaan omdat het geluid veel te wollig was en de totaalmix nergens op leek. Gitaarsound van de lead gitarist stond zelfs zo hard doorversterkt dat het overstuurde :???:

Later die dag... geluidsman zoekt zelf contact met ons, stat met de rider in zijn hand, zoekt mij op om te vragen of ik alvast wil opbouwen op een riser, want dan zet hij er nog één in elkaar. "Nou graag, want ik heb door de combi toetsen en gitaar best wat losse rommel op de grond liggen en dat scheelt me opbouwtijd" "Prima, doe ik meteen". En aan welke kant ik mijn monitor graag wil hebben.
Tijdens het opbouwen komt hij aan met twee al vantevoren gelabelde DI's voor de synth, één voor de rhythm guitar en één voor akoestisch. Ik plug 'm effe om naar mijn eigen DI, hij checkt dat later zelf nog even of alles goed zit....per-fect.
Alles wordt het podium opgerold, soundcheck wordt per persoon gedaan met duidelijke communicatie en de monitorman loopt ook even naar de drummer toe om alles nog even helemaal duidelijk te krijgen.
Even heel hartelijk bedankt na afloop. :mmmm:

B_2_the_a
1 mei 2009, 20:07
Situatie 1 heb ik wel vaker meegemaakt (met m'n bandje in belgie paar jaar terug)...

Gelukkig zijn de wat grotere festivals allemaal als situatie 2

HanM
28 juli 2009, 00:09
tjah,
eigen geluidsman en PA is dan toch wel een luxe.
Overiggens als onze eigen set te klein is huren we een profesionelere geluidsman. Waarbij we dan ook altijd even goed afspreken wat we willen en hoe het moet.
Of de geluidsman dan ook dat ietsje extra voor je doet wanneer het even niet lekker gaat hang er ook vanaf of je hem ook normaal behandeld. Voor mij gevoel is de geluidsman dan ook het 6e lid van de band.
En een goede rider is ook zeker belangrijk wil je de man / of vrouw een beetje helpen.
Jammer genoeg hadden we een maandje geleden een geluidsvrouw die het nog niet zo lang deed. Toen ik oog contact zocht om de monitor wat harder te krijgen was ze nergens te zien.(kan ook aan mij liggen hoor) Die zat totaal verscholen achter het panneel.

Pé.
7 augustus 2009, 03:00
Ik ben zelf geluidstechnicus bij een professioneel geluidsverhuur bedrijf, en kan je een keer de andere kant van het verhaal vertellen.

Ik deed voor een studentenvereniging in Groningen een klus waarbij een band voor een feestavond (een willekeurige avond dus, studenten...;)) kwam optreden. Ik moest er om 17:00 zijn, want om 19:00 moest er ge-soundchecked worden en 21:00 was aftikken en gaan.

Okee, ik ben er om 5 uur, zorg dat ik samen met mijn collega alles binnen 2 uur opgebouwd heb en sta om kwart voor 7 klaar met de complete set om te blazen. Even wachten op de band dus...

Om half 8 nog steeds geen teken van de band. Ok, ze zullen wat vertraging op hebben gelopen, dus nog eventjes langer geduld. Om half 9 wordt dan toch maar even gebeld met de zanger waar ze blijven. Ze hebben in de file gestaan, maar rijden nou net groningen binnen dus ze zijn er zo! Verder wachten, nog steeds geen avondeten gehad...

Ondertussen is het half 10 en nog steeds geen teken van de band. Ik loop eerst maar naar een cafetaria voordat die dicht gaat om wat te eten te halen. Terwijl ik terugloop zie ik een busje langzaam voorbij rijden, dat zullen ze wel zijn! Helaas...

Ik ben om 10 uur weer terug in de Sociëteit van de studentenclub en wacht verder af. Hèhè, om kwart over 10 komen ze binnen waggelen, op de toetsenist na. Deze stond nog ergens vast. Ondertussen besluiten ze eerst te moeten eten, want ja, dat moet nog gebeuren. De mensen van de studentenclub zijn ondertussen al tientallen keren bij me wezen klagen over wanneer de band nou kon beginnen..

Uiteindelijk werd er maar even snel opgebouwd en konden ze EINDELIJK om kwart voor 11 spelen. Bijna 2 uur na de oorspronkelijke aftiktijd. Ondertussen maar blijven klagen over dat de verhoudingen op het podium niet goed zijn (gitarist met een 100W marshall die ook alle 100Watts aan het gebruiken was) en dat vooral ik heel erg traag was met actie ondernemen.


Het zijn niet altijd de geluidstechnici die bitches zijn ;) Okee, nou ken ik ook een hoop concullega's waarvan sommigen de grootste prutsers zijn, maar als als een muzikant al met een vijandige houding voor het eerst op me af stapt, heb ik ook erg gauw de neiging om ze te laten stikken...



Ik sta vaak genoeg op kleinere festivals als geluidtech (zowel monitor als FOH) waar ik vaak genoeg klootzakken van muzikanten tegen kom. Ik kan erg merken dat het vaak de onervaren 'jongentjes' zijn die het hardste lopen te klagen. Daarna komen de muzikanten (en gek genoeg het vaakste gitaristen) die erg vol van zichzelf zijn, maar eigenlijk niet veel verder zijn gevorderd dan de beginners. De semi-pro's hebben hun zaken over het algemeen wel voor elkaar, kunnen precies aangeven wat ze wel en niet willen horen en zijn sowieso al makkelijker te mixen. Die hebben het mooiste spul waar vaak al goed brongeluid uit komt, waar het mixen natuurlijk weer makkelijker van wordt.

Zo ben ik een tijd je vaste mixer geweest op een metalfestival in Roden. Hier werd altijd een vaste volgorde van bandjes gebruikt, Onervaren (vaak lokale bandjes), redelijk ervaren (meestal uit het noorden) en dan semi/full-pro's (landelijk) die als afsluiter dienen. Ik kan echt merken dat het mixen makkelijker wordt naar mate de avond vorderd. En dat ligt echt niet alleen aan mij...

DeiDRagonas
7 augustus 2009, 04:47
Pe, kameratski.. :sssh:

Dat verhaal van die studenten staat ergens al eerder gepost in dit topic. Slechte shizzle was dat inderdaad.

Tot snel man!

R.

JeroenSchaaf
8 augustus 2009, 18:37
Herhaling pe ;) Was me toen het avondje wel!:cheerup:

EuroCinema
20 augustus 2009, 12:07
Wij hebben dit festivalseizoen ook wat wisselende ervaringen, variërend van aardige mensen met defecte spullen tot een te nonchalante contactperspoon voor techniek die tijdens het optreden ergens ver weg aan het bier staat. Ook grappig: tot s avonds laat spelen op een buitenpodium waar men de verlichting (die wel in het contract stond) vergeten is! Bij de gloed van mijn buizen kon ik nog net de setlist lezen :crazyhappy:

Maar wat we ook tegenkomen zoals vrijdag op Jazzfestival Delft: helemaal top geregeld. Mensen die niet alleen goed in hun werk zijn maar ook echt keihard hun best doen om jouw optreden goed te laten klinken/lopen. Heb ook even applaus voor ze gevraagd, dat hadden ze meer dan verdiend!

CowGuitar
20 augustus 2009, 13:20
Laatst stond er ergens een 15 watt transistor als backline. Toen ik vroeg waar ik m'n eigen versterker neer kon zetten, vroeg de geluidsman/podiummanager of het echt nodig was dat ik een andere versterker gebruikte.

Toen heb ik zelfs nog aangeboden om mijn versterker als backline te gebruiken, maar dat kon niet want van die andere versterker stond het volume nu precies goed.

Luke-wannabe
21 augustus 2009, 15:50
Laatst stond er ergens een 15 watt transistor als backline. Toen ik vroeg waar ik m'n eigen versterker neer kon zetten, vroeg de geluidsman/podiummanager of het echt nodig was dat ik een andere versterker gebruikte.

Toen heb ik zelfs nog aangeboden om mijn versterker als backline te gebruiken, maar dat kon niet want van die andere versterker stond het volume nu precies goed.
Als je dat soort taferelen hebt weet je vaak al precies hoe laat het is.. Kut is dat altijd...

iWishmaster
21 augustus 2009, 16:40
Ik heb het pas andersom meegemaakt. Ik hielp mee met de geluidsman bij een bandjes avond voor beginnende bands. Backline was mijn Rivera Rake en een Marshall DSL50, maar de gitarist van de tweede band wilde perse over zijn Marshall MG / Zoom 2.1 combinate spelen. Terwijl hij maar 1 sound gebruikt (alleen crunch) ...

Ik lan het hem niet echt kwalijk nemen als onervaren gitarist (ben ik zelf trouwens ook, maargoed), maar toch wel grappig :).

Han S
21 augustus 2009, 17:10
Laatst stond er ergens een 15 watt transistor als backline. Toen ik vroeg waar ik m'n eigen versterker neer kon zetten, vroeg de geluidsman/podiummanager of het echt nodig was dat ik een andere versterker gebruikte.

Toen heb ik zelfs nog aangeboden om mijn versterker als backline te gebruiken, maar dat kon niet want van die andere versterker stond het volume nu precies goed.

Er zijn mensen die zich niet kunnen voorstellen dat een Marshall totaal anders klinkt dan een AC30. Als zij daarbij zichzelf ook nog belangrijker achten dan de artiest, dan heb je een probleemsituatie.

Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat zo'n man beter een ander vak kan kiezen. Volgens mij is PA een dienstverlening.

skanky
21 augustus 2009, 17:30
Het makkelijkste is om als backline een head en een cabinet neer te zetten. Als gitaristen hun eigen head mee nemen sluit je die aan op de kast. De meeste combo's kan je er ook op aansluiten. Als ze perse eigen speakers willen gebruilen zet je de combo op de speakerkast en verplaats je de microfoon 50 cm hoger voor de combo.

Er is altijd wel tijd voor een korte line-check, kan je gelijk de levels regelen op de mengtafel. Wat voor moeite is het nou om een microfoon even te verplaatsen. En qua klank maakt het niet uit als ie later niet precies op de zelfde plek terug wordt gezet. Live hoor je het verschil van een centimeter echt niet, dat hoor je alleen in de studio.

Maar ik ben dan ook wel een hele relaxte technicus! :hippie:

Han S
21 augustus 2009, 19:39
Met jou komt het wel goed Skanky, want hoe moeilijk kan het zijn om even een combo, head of speakerkast te wisselen, een minuut? En verdomd als het niet waar is, die microfoonstatieven zijn verstelbaar, de mic kan ophoog en omlaag, daar moet een goede reden voor zijn.

Ik word echt bijna depressief van die zichzelf belangrijk voelende mengpaneeljocky's, wat zitten daar een sukkels tussen, niet behept met enige relevante kennis, of gebukt gaan onder hun vermogen tot sociale vaardigheden, maar wel de muzikant frustreren inplaats van helpen.

Zondag was ik in jouw hometown, het jaarlijkse zuipfeest op het Doelenplein. Lyda and The Shakers stonden daar te spelen, verdomd leuk bandje met 60er en 70er jaren muziek als Born to be Wild enzo.

Mannetje achter A&H paneel, druk lullen en belangrijk doen met anderen, maar het geluid was niet om aan te horen. Zang bijna niet aanwezig, een laag waar de versterkers letterlijk onder bezweken en een laagmidden dat op het hele plein voor een vermoeiende gons zorgde. En om het helemaal geweldig te maken een galm die zo lelijk klonk dat ik hem direct in de kliko zou hebben gegooid.

Dan jeuken je vingers, maar je bemoeit je er maar niet mee. Kwam trouwens Harry Gonggrijp nog tegen en die zei wat ik dacht. :D

skanky
21 augustus 2009, 20:25
Dan jeuken je vingers, maar je bemoeit je er maar niet mee. Kwam trouwens Harry Gonggrijp nog tegen en die zei wat ik dacht. :D

Na een paar biertjes is Harry nooit zo subtiel meer............:D
Maar altijd bij dit soort feesten met van die "PA-boeren" komen ze met een set aan die net te weinig vermogen heeft waardoor de versterkers helemaal vastlopen, of anders de speakers wel.
En een lelijke galm is wel heel erg, zelfs uit een behringer-bak kan je nog een acceptabele galm halen (maar dan wel met wat ruis helaas). Een oude mpx100 kost bijna niets meer en is prima te gebruiken. Maar als ik het me goed herinner heb je behoorlijk wat flutterecho's op dat plein en kan je het beste alles droog laten.

Robijn
25 augustus 2009, 00:10
Even een frisse nieuwe wind door dit topic. Een heleboel uitspraken berusten op waarheid, bij deze mijn bescheiden mening.
Ik ben een jaar of tien actief als gitarist in diverse semi profi bands en de afgelopen 3 jaar professioneel backliner.(Krezip/BZB/Van Dik Hout/Heideroosjes) Je zit zo lekker tussen de band en geluids en lichtmensen.

Wat me vaak opvalt is dat geluids en lichtmensen denken dat de band voor hen werkt ipv andersom. Tot op heden vraag ik me af waar dit vandaan komt, heel vaak wordt afgegeven op de band alsof het amateurs zijn die niks van geluid weten. Vaak is dit ook zo, als professionele muzikant ben je meer bezig met muziek maken dan met het technische deel hiervan. Alleen vind ik het raar dat dit ze wordt aangerekend...maar wellicht ligt dit aan mij.
Ik heb door de jaren heen geleerd dat een heldere communicatie doet als muzikant tegenover een geluidsman, teveel laag in de gitaar? Dan gaat dat eruit, enz. Ik heb echter wel vaker meegemaakt dat een negatieve attitude van de geluidscrew komt.
Dit laatste niet alleen als muzikant, ook als stagemanager of als vaste crew van een band. Het eerste contact tussen deze twee is mijn ogen het belangrijkste, is dit in de eerste plaats verziekt, zal het deze avond geen prettig werken worden.

En natuurlijk zijn er ook fijne mensen om mee te werken, De Beer is een fijne kerel. Hoe gaat t met Absent Minded?

Henri H
25 augustus 2009, 07:48
Ik herken bovenstaand verhaal, ook al ben ik maar een amateur/hobbyist.
Sommige (veel?) geluidsmannen zijn ook profi's maar in tegenstelling tot (de meeste) muzikanten zijn ze niet altijd gepassioneerd met hun vak bezig.
Misschien dat daar die houding vandaan komt dat ze het idee hebben dat de band voor hun werkt? :noob:

pimmetje
25 augustus 2009, 08:52
Ik denk wel dat er een deel ligt in de amateur-status van vele bands tegenover de meer professionele status van veel geluidsmensen.

Uiteraard ook afhankelijk van waar zo'n (vaste) geluidsman z'n werk doet.
Tenminste... ik kan me voorstellen dat als in een tent staat, waar je bij 9 uit 10 bands moet vechten om nog een beetje normale mix te maken van wat van het podium komt, dat je dan een bepaalde basis-instelling krijgt tegenover bands.
Niet goed, maar wel logisch :D.

Als die instelling doorslaat, gaat zo'n figuur bij alle bands geluid proberen te "maken". Wij hebben een paar maanden geleden nog een tech gehad die meer van punk hield dan van ouwe blues en daardoor ons geluid wat ons betreft onprettig schel maakte. Volkomen onnodig...
Achteraf nog ff vriendelijk onder een biertje over gepraat (niet alleen daarover, gewoon gezellig gekeuveld over het hele optreden) en toen stond hij op zich ook wel open voor het idee dat hij wel iets te veel probeerde te beinvloeden. Dat maakt dan direct alles weer ok :D.

peter_heijnen
25 augustus 2009, 10:34
Wat me vaak opvalt is dat geluids en lichtmensen denken dat de band voor hen werkt ipv andersom. Tot op heden vraag ik me af waar dit vandaan komt,
Dat komt omdat 'iedereen' geneigd is te denken dat wat hij doet PAS ECHT belangrijk is. Dat schiet natuurlijk niet op zo en op die manier wordt het eigenlijk ook nooit echt goed. Je maakt het mee in alle geledingen van laag naar hoog en het is puur en alleen een attitude kwestie.

Rinze
25 augustus 2009, 10:49
Eerlijk gezegd is min ervaring dat je als gitarist met de meeste geluidsmensen heel goed kunt samenwerken als je je normaal gedraagt. Dus eerst even pootje geven, voorstellen en vertellen wat je graag wilt dat ze doen voor je. Werkt ook bij monitormixers prima.

iWishmaster
25 augustus 2009, 11:11
Dat komt omdat 'iedereen' geneigd is te denken dat wat hij doet PAS ECHT belangrijk is. Dat schiet natuurlijk niet op zo en op die manier wordt het eigenlijk ook nooit echt goed. Je maakt het mee in alle geledingen van laag naar hoog en het is puur en alleen een attitude kwestie.

Ik ben ook altijd bang voor PA-mensen ... Ik ben erg onervaren qua optredens, dus ik weet niet goed wat ik wel/niet moet doen. Veel PA-mensen communiceren niet of nauwelijks en zo leer ik er ook niks van. Als ze zich vriendelijk opstellen en mij gewoon vertellen wat ik moet doen, zou ik er geen moeite mee hebben.

Ik heb ergens in dit topic eens iets geschreven over het optreden van een band van wat vrienden, waarbij de PA-boer op het podium klom om de versterker van de gitarist anders in te stellen, want hij vond het maar kut klinken. Als hij dat nu bij de sound check even gevraagd had, was er niets aan de hand geweest, maar zo ... Overigens heb ik die man nu 3 keer het geluid zien/horen doen bij bands en het was alle 3 de keren ongeloofelijk slecht. Echt niet om aan te horen: zelfs de volumes in de mix klopten van geen kanten (onhoorbare leadgitarist / bassist, vergeten backingvocal microfoons aan te zetten etc.). Maarja: stel ik kom hem tegen en hij moet mijn geluid gaan doen (hij doet regelmatig PA-klussen hier in de buurt)... Wat dan? Want ik heb er bar weinig vertrouwen in. Hij meent zelf echter de knoppenkoning te zijn die niks fout kan doen: het ligt bij hem altijd aan de band.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 11:24
Ik ben ook altijd bang voor PA-mensen ... Ik ben erg onervaren qua optredens, dus ik weet niet goed wat ik wel/niet moet doen. Veel PA-mensen communiceren niet of nauwelijks en zo leer ik er ook niks van. Als ze zich vriendelijk opstellen en mij gewoon vertellen wat ik moet doen, zou ik er geen moeite mee hebben.

...
Dat kun je natuurlijk ook zelf sturen. Als je bij binnenkomst de PA-boer even een hand geeft en vertelt dat je nog niet zoveel podiumervaring hebt, zal hij je denk ik wel wat meer uitleggen en helpen.

Alles valt of staat met communicatie vooraf. Wat Rinze ook al zegt, even een hand geven, even ouwehoeren en vertellen/overleggen wat de bedoeling is. Je moet het samen doen.

EuroCinema
25 augustus 2009, 11:47
Helemaal waar. Begint al met zorgen dat tenminste 1 iemand van de band ruim op tijd aanwezig is, kopje koffie kan drinken, kennis maken etc.

iWishmaster
25 augustus 2009, 11:56
Daar zit het probleem ook denk ik: het waren elke keer bandjesavonden waarbij er weinig tijd was tussen de optredens door. Bij mijn ervaringen dan: de ervaring van de andere band was een serieuze betaalde gig op een buitenpodium.

lindstrom
25 augustus 2009, 12:02
en dat diegene dan ook zo bekwaam is om gelijk een relaxte sfeer te creëren zonder dwingend te zijn.

Echter zijn mijn ervaringen geheel uiteenlopend, van neefjes van kroegbazen die denken dat ze heel wat zijn omdat ze het geluid doen bij de kroeg van ome jan en dan zich dus geluidmensen noemen, tot proffesionele geluidsmensen die vaak nogal "strikt" zijn.

Echter heb ik nooit zo'n goede relatie met geluidsmensen gezien mijn arrogantie en de voorliefde voor schofterig hard spelen.
dit is dan ook geheel mijn fout en heeft de geluidsman geen blaam.

Ik denk dat gitaristen en geluidsmensen vaak lijnrecht tegenoverelkaar zullen denken.
altijd dat eeuwige "je moet zachter anders kunnen we je niet goed uitversterken" tegen "ja maar dan hoor ik mezelf totaal niet meer spelen"

en dan maar 1000 keer vragen om meer monitor geluid en het gewoon niet krijgen.

Han S
25 augustus 2009, 12:08
Ik schrik toch wel van sommige verhalen, er zijn kennelijk veel incompetente geluidsboeren die zich technicus durven noemen. Naar de plantsoenendienst met die gasten. Een goede techneut helpt de onervaren muzikant en stelt hem op zijn gemak, legt hem uit dat ook hij de natuurwetten niet kan veranderen en samen maken we er een feest van, want zo hoort het.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 12:13
...
Ik denk dat gitaristen en geluidsmensen vaak lijnrecht tegenoverelkaar zullen denken.
altijd dat eeuwige "je moet zachter anders kunnen we je niet goed uitversterken" tegen "ja maar dan hoor ik mezelf totaal niet meer spelen"


Dat is onzin. Ik heb nog nooit problemen gehad met geluidsmensen of dat ik zachter moet spelen, en ook nooit problemen gehad om mezelf te horen. Als je allemaal zorgt dat je de boel op het podium niet zo onnozel hard zet, kan iedereen zichzelf prima horen.

lindstrom
25 augustus 2009, 12:23
Dat is onzin. Ik heb nog nooit problemen gehad met geluidsmensen of dat ik zachter moet spelen, en ook nooit problemen gehad om mezelf te horen. Als je allemaal zorgt dat je de boel op het podium niet zo onnozel hard zet, kan iedereen zichzelf prima horen.

probleem,.. je kunt de drummer moelijk zachter zetten..

Henri H
25 augustus 2009, 12:24
Je bent altijd afhankelijk van hoe hard de drummer slaat, daar moet je gewoon vet bovenuit, anders is het geen rock 'n' roll. :rockon:

lindstrom
25 augustus 2009, 12:31
Je bent altijd afhankelijk van hoe hard de drummer slaat, daar moet je gewoon vet bovenuit, anders is het geen rock 'n' roll. :rockon:


juistem!!

dank u!

Kim Wilson
25 augustus 2009, 12:34
Juist, rock & roll... Het gaat toch om een goed geluid, of niet? Als iedereen dan lekker eigenwijs op onbeschoft volume gaat staan spelen/rammen, kan ik me de frustratie van een geluidsman wel voorstellen. Ook een drummer kan zich tot op zekere hoogte aanpassen aan de zaal. Als je in een klein kroegje speelt, kun je nu eenmaal niet voluit gaan, ook als drummer niet.

iWishmaster
25 augustus 2009, 12:41
Tja, onze drummer zegt datie het tempo niet haalt alsie zacht moet spelen. Ook een kwestie van ervaring natuurlijk, maar hij is er (na aandringen van de band) op aan het oefenen.

Nielsje
25 augustus 2009, 12:43
Ik ben ook altijd bang voor PA-mensen ... Ik ben erg onervaren qua optredens, dus ik weet niet goed wat ik wel/niet moet doen. Veel PA-mensen communiceren niet of nauwelijks en zo leer ik er ook niks van. Als ze zich vriendelijk opstellen en mij gewoon vertellen wat ik moet doen, zou ik er geen moeite mee hebben.

Bang ben ik er niet voor, maar ik deel je ervaring met geluidsmensen die absoluut niet communicatief vaardig zijn! Van die verlegen gasten, die je niet aankijken als je ze aanspreekt, louter even knikken of brommen ter bevestiging, of zo monotoon praten, dat je je afvraagt of het werkelijk mensen zijn.

Ja, die mensen hebben lol in wat ze doen! :dontgeti:

Henri H
25 augustus 2009, 12:50
.....
Als iedereen dan lekker eigenwijs op onbeschoft volume gaat staan spelen/rammen......Niet iedereen, alleen ik! :D

lindstrom
25 augustus 2009, 12:54
Juist, rock & roll... Het gaat toch om een goed geluid, of niet? Als iedereen dan lekker eigenwijs op onbeschoft volume gaat staan spelen/rammen, kan ik me de frustratie van een geluidsman wel voorstellen. Ook een drummer kan zich tot op zekere hoogte aanpassen aan de zaal. Als je in een klein kroegje speelt, kun je nu eenmaal niet voluit gaan, ook als drummer niet.

drummer heeft al dempringen etc, vaak over gehad dat hij moet leren om zachter te spelen. maarja, in het heetst van de strijd gaat het loos.

laatst kocht hij nog een nieuw snare vel, waarom? juist omdat deze harder en strakker zou klinken.
flink eigenwijs dus.

hoor geluidsmensen dan ook vaak over het feit dat ze de drums nagenoeg niet uitversterken.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 13:11
Mijn eigen ervaring als drummer is dat met name de bekkens het podiumgeluid dichtsmeren. Dus als je als drummer wat minder hard op de bekkens en de hihat slaat, is alles veel beter te horen. Dat vereist wel enige oefening idd, maar het scheelt enorm in podiumgeluid.

Rinze
25 augustus 2009, 13:16
Ik speelde vroeger met mijn JCM 800 met de master op 1. Gitaar over de monitors, kon mezelf overal horen en een uitstekend zaalgeluid. Als wij hard speelden op het podium en dan gingen kachelen op hoge snelheden dan was er alleen nog maar brij.. Bovendien werd je er zo toch minder doof van. En dat was met de hardste drummer waar ik ooit mee gespeeld heb. Als je bij die jongen 5 minuten in de oefenruimte stond hoefde je niet meer aan je knoppen te zitten, verschil hoorde je dan niet meer.

Dan maar geen R 'n' Roll.

lindstrom
25 augustus 2009, 13:28
Mijn eigen ervaring als drummer is dat met name de bekkens het podiumgeluid dichtsmeren. Dus als je als drummer wat minder hard op de bekkens en de hihat slaat, is alles veel beter te horen. Dat vereist wel enige oefening idd, maar het scheelt enorm in podiumgeluid.

pff inderdaad zeg.. die bekkens van hem zijn echt vreselijk!!!

en dan weer eem boomstand erbij want het staat zo mooi al die bekkens, nou inderdaad staat mooi.. maar gebruik ze aub niet want het klink KUT.

pimmetje
25 augustus 2009, 13:44
Ik schrik toch wel van sommige verhalen, er zijn kennelijk veel incompetente geluidsboeren die zich technicus durven noemen. Naar de plantsoenendienst met die gasten. Een goede techneut helpt de onervaren muzikant en stelt hem op zijn gemak, legt hem uit dat ook hij de natuurwetten niet kan veranderen en samen maken we er een feest van, want zo hoort het.Ach... het vertekent hier natuurlijk ook wel iets. Als 't "gewoon" goed gaat, blijft 't niet hangen. Vooral de positieve en negatieve uitschieters zullen hier komen... en het is denk ik gemakkelijker om een negatieve uitschieter voor elkaar te krijgen dan een positieve :D.

Bij de meeste optredens kom je binnen, schud je een paar handjes en leer je elkaars naam en dan ga je ff rustig afspreken hoe je 't gaat aanpakken. Dan komt 't meestal wel goed. Er zullen ook op een goede avond nog wel 's zeikpuntjes over en weer zijn, maar da's iets anders dan echt ontevreden zijn over de avond of dat dat echt om incompetentie gaat of zo.

EuroCinema
25 augustus 2009, 13:59
Dat met die drummers is een kwestie van de middenweg vinden. Beneden een zeker volume kan een drummer moeilijk een bepaalde feel neerzetten. Maar dat betekent ook weer niet dat het alleen voluit rammend goed kan klinken.

Ander punt: hoe weet je nou eigenlijk of het zaalgeluid goed is? Ik check het bij de soundcheck, maar dan staat er niemand in de zaal (akoestiek anders) en de schuiven bewegen natuurlijk nog genoeg daarna.
Regelmatig hoor ik van mensen in de zaal tegenstrijdige verhalen, laatst nog van 2 ervaren muzikanten zelfs - de 1 zei de bas to-taal niet te horen, de ander vond het perfect klinken. (Ze stonden vlakbij elkaar trouwens.) Is niet de eerste keer dat ik dat meemaak. Herkenbaar voor jullie?

lindstrom
25 augustus 2009, 14:01
en natuurlijk is het allemaal relatief... elke situatie is en klinkt anders en elke geluidsman en muzikant denkt anders etc etc.

lindstrom
25 augustus 2009, 14:05
Ander punt: hoe weet je nou eigenlijk of het zaalgeluid goed is? Ik check het bij de soundcheck, maar dan staat er niemand in de zaal (akoestiek anders) en de schuiven bewegen natuurlijk nog genoeg daarna.
Regelmatig hoor ik van mensen in de zaal tegenstrijdige verhalen, laatst nog van 2 ervaren muzikanten zelfs - de 1 zei de bas to-taal niet te horen, de ander vond het perfect klinken. (Ze stonden vlakbij elkaar trouwens.) Is niet de eerste keer dat ik dat meemaak. Herkenbaar voor jullie?

altijd hoor ik dat soort tegenstrijdige dingen.

de een zegt: jezus wat stond jij hard
de ander roept: jammer dat je niet hoorbaar was.

ook over de zang hoor ik verschillende uitspraken.

alles heeft te maken met smaak en hoe je iets ervaard, ook de mensen die dit zeggen hebben vaak geen verstand van geluid en/of onder invloed van alcohol waardoor de hele beleving anders is.

dus is dit een goede referentie? nee dus.

ookal zijn ze incompetent lijkt het me dus toch dat we de geluidsman maar moeten vertrouwen gezien jij op het podium niet weet hoe het in de zaal klinkt op dat moment.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 14:11
Ander punt: hoe weet je nou eigenlijk of het zaalgeluid goed is? Ik check het bij de soundcheck, maar dan staat er niemand in de zaal (akoestiek anders) en de schuiven bewegen natuurlijk nog genoeg daarna.
Regelmatig hoor ik van mensen in de zaal tegenstrijdige verhalen, laatst nog van 2 ervaren muzikanten zelfs - de 1 zei de bas to-taal niet te horen, de ander vond het perfect klinken. (Ze stonden vlakbij elkaar trouwens.) Is niet de eerste keer dat ik dat meemaak. Herkenbaar voor jullie?
Kijk, en daarom zijn geluidsmensen nogal terughoudend met het aannemen van advies van bezoekers. Noem het eigenwijs, maar je kunt als geluidsman nooit aan alle adviezen gehoor geven, juist vanwege de tegenstrijdigheid.

keenoncoolstuff
25 augustus 2009, 15:01
Op zich neem ik geen meningen van bezoekers klakkeloos over, maar ik zal zeker even extra kritisch luisteren naar hetgeen waarover "geadviseerd" wordt.
Soms moet je een genre mixen waarmee je niet zo bekend bent (in mijn geval bijv. heavy metal/punk) en in zo'n geval sta ik zeker voor suggesties open.
En inderdaad wil ik nog even het al zo vaak genoemde punt aanhalen:
Als het op het podium al te hard gaat, ben je als mixer in de zaal volkomen kansloos. En dat is heel frustrerend. Want uiteindelijk wordt JIJ erop aangekeken als het niet lekker klinkt... Maar dan nog is het ook geen goed visitekaartje voor de band zelf. En daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.


Just my €0,02
Rob.

CowGuitar
24 september 2009, 13:44
Dinsdag @ Amsterdamse Popprijs

We hadden een geluidsman die al niet heel erg geïntresseerd was in de monitorwensen van iedereen, dus het was al een brak geluid voor ons.

Komt die lul na het eerste nummer het podium op om zo'n glazen wand voor het drumstel neer te zetten.
Ik sta altijd helemaal rechts en de bassist en andere gitarist aan de linkerkant. En het beetje geluid wat ik uit hun versterker hoorde was door die wand weg. Ik hoorde alleen mezelf nog en een beetje drums.
En die geluidsman naar z'n paneeltje kijken en geen enkel contact met de band hebben.
Wat een lul.

Hiro
24 september 2009, 14:39
Hang him by the balls!

maar inderdaad kan het gewoon enorm kwalitatief uitermate teleurstellend zijn, als je een lul van een geluidsman hebt die niet communiceerd en meer met zn knopjes aan t spelen is en t geluid van de band eerder irritant vind dan dat ie er iets voor probeerd te doen.

Fistfunk
24 september 2009, 22:35
Nouja, kan me aan de andere kant ook wel iets bij zo'n geluidsman voorstellen als hij het 1000ste bandje krijgt met monitorwensen: "doe maar van alles wat".

Dan kun je er net zo goed niets opzetten en hoef je van die band ook niet te verwachten dat ze nog nuttige suggesties voor zichzelf hebben..

Desalniettemin is het inderdaad vrij asociaal om geen aandacht aan een spelende band te besteden.

Mijn ervaring met geluidsmensen is over het algemeen positief. Buiten het feit dat je er af en toe een "verwaande knoppendraaier" tussen hebt zitten die er echt de ballen verstand van heeft (bijv. een mic voor je top zetten, waar toch echt nooit geluid uit gaat komen).
Zolang je fatsoenlijk communiceert en een beetje verstand hebt van je eigen geluid (als in: zet je versterker niet te hard, zorg dat alles op het podium al fatsoenlijk in balans is, vraag geen "totale mix" op je monitor, e.d.) valt er met bijna iedereen fatsoenlijk te werken.

Ik wil niet weten hoe frustrerend het is voor geluidsmensen om sommige bandjes te moeten mixen die daar totaal geen benul van hebben en uiteindelijk inderdaad het slechte geluid aan zichzelf te danken hebben, maar het wel op de techniek afschuiven...

De techniek is er heus niet om jou zo slecht mogelijk te laten klinken.

jonesd
25 september 2009, 08:46
Nouja, kan me aan de andere kant ook wel iets bij zo'n geluidsman voorstellen als hij het 1000ste bandje krijgt met monitorwensen: "doe maar van alles wat".

Dan kun je er net zo goed niets opzetten en hoef je van die band ook niet te verwachten dat ze nog nuttige suggesties voor zichzelf hebben..

Desalniettemin is het inderdaad vrij asociaal om geen aandacht aan een spelende band te besteden.

Mijn ervaring met geluidsmensen is over het algemeen positief. Buiten het feit dat je er af en toe een "verwaande knoppendraaier" tussen hebt zitten die er echt de ballen verstand van heeft (bijv. een mic voor je top zetten, waar toch echt nooit geluid uit gaat komen).
Zolang je fatsoenlijk communiceert en een beetje verstand hebt van je eigen geluid (als in: zet je versterker niet te hard, zorg dat alles op het podium al fatsoenlijk in balans is, vraag geen "totale mix" op je monitor, e.d.) valt er met bijna iedereen fatsoenlijk te werken.

Ik wil niet weten hoe frustrerend het is voor geluidsmensen om sommige bandjes te moeten mixen die daar totaal geen benul van hebben en uiteindelijk inderdaad het slechte geluid aan zichzelf te danken hebben, maar het wel op de techniek afschuiven...

De techniek is er heus niet om jou zo slecht mogelijk te laten klinken.

Een dikke +1.
Het gebeurt natuurlijk af en toe wel eens dat niet alles naar wens is maar in 95% van de gevallen heb ik eigenlijk nooit te klagen over geluidsmensen.

Ik denk dat het ook aan je verwachtingen ligt. Je mag niet verwachten van op het podium een perfect gebalanceerd geluid van de hele band te horen.

Kim Wilson
25 september 2009, 08:54
Je kunt als geluidsman die jongens natuurlijk ook een beetje op weg helpen. Ik heb ook wel eens het geluid gedaan voor zo'n beginnende band. Aanvankelijk zagen ze het nut van de hele monitorcheck niet zo in, dus ik moest ze constant weer even tot de orde roepen. Uiteindelijk per persoon de wensen doorgenomen, boel ingesteld, nummer spelen, laatste tweaks, klaar. Aan het eind van het optreden kwamen ze me even bedanken voor het podiumgeluid. Ze hadden nog nooit zo lekker gespeeld met zo'n goed geluid op het podium.

M.a.w., je weet als geluidsman direct of het om een beginnende band gaat. Dan kun je ook even de moeite nemen om ze wat in te leiden in de PA-techniek, monitoring en zo. Wat uitleg erbij, zodat ze de volgende keer wat beter weten wat de bedoeling is. Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten en het werkt de rest van de avond een heel stuk prettiger.

lindstrom
25 september 2009, 09:58
Och ja, zo heb ik ook eens het geluid voor een bandje gedaan. de monitor af staan stellen, samen met de zanger.

Het is toch nooit goed, zegt hij: "hij moet harder"
dus ik doe "alsof" ik hem harder zet, maar in principe heb ik niks harder gezet.

steekt hij zijn duim op alsof hij het nu beter kan horen. ik bedoel,.. is het dan echt gewoon het gevoel wat je bij geluid hebt?

ik verbaasde me over het feit hoe ik die zanger heb laten geloven dat zijn monitor harder stond, en dat hij het verschil (dat er niet was) kon horen :S

Kim Wilson
25 september 2009, 10:06
Ja, en die zanger hangt het verhaal op dat die PA-boer niet luisterde en alleen maar deed alsof hij aan de knoppen draaide. ;)

lindstrom
25 september 2009, 10:10
Ja, en die zanger hangt het verhaal op dat die PA-boer niet luisterde en alleen maar deed alsof hij aan de knoppen draaide. ;)

Waarschijnlijk heel goed mogelijk, maar nee,.. uiteindelijk was hij tevrede met het geluid, kreeg nog een biertje achteraf van hem.

EuroCinema
25 september 2009, 10:44
Die zanger dacht waarschijnlijk: dit wordt toch niks, laat ik maar gewoon professioneel en vriendelijk doen tegen die eikel achter de knoppen. :seriousf:

Han S
25 september 2009, 10:58
Een dikke +1.
Het gebeurt natuurlijk af en toe wel eens dat niet alles naar wens is maar in 95% van de gevallen heb ik eigenlijk nooit te klagen over geluidsmensen.

Ik denk dat het ook aan je verwachtingen ligt. Je mag niet verwachten van op het podium een perfect gebalanceerd geluid van de hele band te horen.

Dat kan wel hoor, een perfect podiumgeluid is mogelijk en dat is een feest om mee te maken.

lindstrom
25 september 2009, 11:03
Die zanger dacht waarschijnlijk: dit wordt toch niks, laat ik maar gewoon professioneel en vriendelijk doen tegen die eikel achter de knoppen. :seriousf:

Het is een vriend van me, denk het dus niet :)

EuroCinema
25 september 2009, 11:41
Het is een vriend van me, denk het dus niet :)

Van je vrienden moet je het maar hebben! :soinnocent:

lindstrom
25 september 2009, 11:50
Van je vrienden moet je het maar hebben! :soinnocent:

ik denk dat wanneer je een bekende aan het geluid hebt staan dat dat altijd wat beter werkt. die kent immers je geluid als band.

EuroCinema
25 september 2009, 12:34
Mja dat is een beetje de discussie eigen geluidsman mee of niet. Je eigen geluidsman kent de band, sound en repertoire. Een goeie geluidsman van de zaal kent de akoestiek, het vaste publiek en de aanwezige apparatuur op zijn duimpje en da's ook veel waard.

pimmetje
25 september 2009, 12:43
Idd... een beetje aardige geluidsman luistert ook gewoon naar de band en probeert niet versterkers anders te doen klinken dan ze eigenlijk doen. Dan hoeft-ie de band dus nog niet eens te kennen.
Bepaalde specifieke wensen kan je samen doornemen en als beide zijden een klein beetje comunicatief capabel zijn, dan lukt dat wel.

Ik ben wel met je eens dat eigen geluidsman heel prettig kan zijn, maar dan is 't volgens mij meer voor een soort van rust in de band. Je doet dan immers steeds een beetje 'tzelfde trucje zonder daar echt actief mee bezig te hoeven zijn. Je kan je dan voor je gevoel meer richten op het spelen in plaats van wat je als muzikant nog wel 's als "bijzaken" wilt zien (totdat die bijzaken kut zijn, dan weet je weer ff dat 't óók hoofdzaken zijn).

Ook vooraf hoef je je geen seconde af te vragen of de geluidsman vanavond een lul zal zijn... Aan de andere kant heb je dan op de terugweg weer minder vaak iets om over te vloeken en tieren :D.

Henri H
25 september 2009, 13:12
Ik had 2 weken geleden een beetje hetzelfde als wat Lindstrom vertelde: Ik wilde meer zang op de monitor, heb een minuut ofzo met m'n vinger omhoog gewezen, omdat ik de zangeres wat harder wilde op de monitor, na een minuut nog geen verschil, heb ik m'n duim maar omhoog gestoken, oftewel, laat maar...
Halverwege het optreden, midden in een nummer, knalde de zang er ineens keihard door. Ikke weer wijzen naar beneden, maar dat duurde ook weer eeuwig voordat dat goed stond, 't is altijd wat. ;)

lindstrom
25 september 2009, 17:30
Ik had 2 weken geleden een beetje hetzelfde als wat Lindstrom vertelde: Ik wilde meer zang op de monitor, heb een minuut ofzo met m'n vinger omhoog gewezen, omdat ik de zangeres wat harder wilde op de monitor, na een minuut nog geen verschil, heb ik m'n duim maar omhoog gestoken, oftewel, laat maar...
Halverwege het optreden, midden in een nummer, knalde de zang er ineens keihard door. Ikke weer wijzen naar beneden, maar dat duurde ook weer eeuwig voordat dat goed stond, 't is altijd wat. ;)


Oogcontact is nogal belangrijk. vooral de geluidsman moet goed kijken.
en vooraf besproken signalen werken ook fijn.

Henri H
25 september 2009, 18:59
Ja, uiteraard, maar hij begreep me prima, zat alleen aan de verkeerde knop te draaien/schuiven waarschijnlijk?

CowGuitar
25 september 2009, 19:07
Zolang je fatsoenlijk communiceert en een beetje verstand hebt van je eigen geluid (als in: zet je versterker niet te hard, zorg dat alles op het podium al fatsoenlijk in balans is, vraag geen "totale mix" op je monitor, e.d.) valt er met bijna iedereen fatsoenlijk te werken.

Waarom geen totale mix op je monitor? Ik sta in mn eentje aan de rechterkant van het podium. Als ik geen totale mix heb, hoor ik niks. Behalve de drums (ligt aan het podium) en mezelf.

Luke-wannabe
25 september 2009, 19:34
Och ja, zo heb ik ook eens het geluid voor een bandje gedaan. de monitor af staan stellen, samen met de zanger.

Het is toch nooit goed, zegt hij: "hij moet harder"
dus ik doe "alsof" ik hem harder zet, maar in principe heb ik niks harder gezet.

steekt hij zijn duim op alsof hij het nu beter kan horen. ik bedoel,.. is het dan echt gewoon het gevoel wat je bij geluid hebt?

ik verbaasde me over het feit hoe ik die zanger heb laten geloven dat zijn monitor harder stond, en dat hij het verschil (dat er niet was) kon horen :S
Dat flikte een monitorman mij ook eens. Heel irritant. Alleen hoorde ik gewoon geen verschil dus ga ik net zo lang door tot het er bij komt. Dat soort geintjes willen er bij mij niet in :stop:. Zo vervelend vind ik dat ook. Alsof ik op mn achterhoofd gevallen ben.

Pepe
25 september 2009, 19:50
Hans Vandenberg die ook geen sjoege kreeg van de geluidsman op zijn armbewegingen, greep de microfoon": "ïk vind het knap, zo'n soundcheck tijdens het optreden" wat weliswaar niet heel erg sympathiek is maar uitermate afdoende. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Ik moest daaraan denken toen ik ook merkte dat onze podiummixer een boek las godbetere tijdens de sets. En ja, we zijn dan wel geen Metallica maar goed...

Luke-wannabe
26 september 2009, 00:48
Hans Vandenberg die ook geen sjoege kreeg van de geluidsman op zijn armbewegingen, greep de microfoon": "ïk vind het knap, zo'n soundcheck tijdens het optreden" wat weliswaar niet heel erg sympathiek is maar uitermate afdoende. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Ik moest daaraan denken toen ik ook merkte dat onze podiummixer een boek las godbetere tijdens de sets. En ja, we zijn dan wel geen Metallica maar goed...
WHAT THE FUCK :D Da's wel echt heel slecht..

Blend
26 september 2009, 00:52
Wisselende ervaring met geluidsmensen.

Een voorbeeld: wij komen 's middags binnen, zetten de boel op, we oefenen nog wat, we gaan gezellig eten, en daar komt de geluidsman binnengestapt. Goeie kerel, leuk spul, na even soundchecken klonk het goed. Maar die meneer moest weg, een vriend van 'm kwam het overnemen. Die vriend komt binnenstappen (van het type 'Ik ben Bram, ik moest van Kees ff de boel in de gaten houden'), het eerste wat ie doet is de microfoon van de zangeres zachter zetten, vervolgens draait die de mix van de monitoren (waar er overigens maar 2 van stonden) weg, en zet gooit-ie mijn versterker zo goed als uit. Achteraf reacties: wat een klote geluid, jullie zijn een slechte band, en de bas was niet te horen, en het klonkt nergens naar...

Erg leuk, daar sta je dan als band, voorbereid op een leuk avondje muziek maken, en alleen maar negatieve reacties krijgen omdat de geluidsman totaal geen flauw idee had waar die mee bezig was.

Goed, volgende keer, zelfde tent, andere geluidsman. Wij dachten dit gedoe voor te zijn, en hebben zelf de sound geregeld. Erg leuk, met slechts 1 monitor voor 5 man.
Wederom het gezeur gekregen dat het nergens naar klonk.

Derde keer; zelfde tent, goeie totaalmix, goeie monitoren, prettige geluidsman om mee samen te werken, en plots waren de reacties een stuk positiever....



Knoppendraaiers, ik houd er niet zo van.

Fistfunk
26 september 2009, 13:22
Waarom geen totale mix op je monitor? Ik sta in mn eentje aan de rechterkant van het podium. Als ik geen totale mix heb, hoor ik niks. Behalve de drums (ligt aan het podium) en mezelf.

Daar zeg je het eigenlijk zelf al. Als je jezelf en de drums hoort, waarom heb je die dan nog nodig op je monitor?
En je moet wel een erg groot podium bespelen wil je de drummer niet meer kunnen horen...

Kim Wilson
28 september 2009, 08:44
Precies. Op de monitor moet je dat krijgen wat je niet hoort. De gitarist aan de andere kant, eventueel toetsen en alle zangkanalen. En heel misschien je eigen gitaar. Drums (en bas meestal ook) is niet nodig, dat hoor je toch wel.

lindstrom
28 september 2009, 09:10
Daar zeg je het eigenlijk zelf al. Als je jezelf en de drums hoort, waarom heb je die dan nog nodig op je monitor?
En je moet wel een erg groot podium bespelen wil je de drummer niet meer kunnen horen...


De drummer is eigenlijk het enige die ik graag hoor samen met de basgitaar, verder is het voor mij gewoon de partijen strak op de maat spelen.

Ik heb gaanderweg geleerd zonder monitors te werken, voor een zanger kan ik begrijpen dat deze monitors nodig heeft, maar een gitarist heeft niet per definitie een monitor nodig lijkt me.

Kim Wilson
28 september 2009, 09:16
De drummer is eigenlijk het enige die ik graag hoor samen met de basgitaar, verder is het voor mij gewoon de partijen strak op de maat spelen.

Ik heb gaanderweg geleerd zonder monitors te werken, voor een zanger kan ik begrijpen dat deze monitors nodig heeft, maar een gitarist heeft niet per definitie een monitor nodig lijkt me.
Toch wel, denk ik. Zeker als je met twee of meer gitaren werkt. Als het dan onverhoopt een beetje in de soep mocht lopen, is het wel prettig als je elkaar kunt horen. Sowieso hoor ik graag wat de andere gitarist doet, daar kan ik me namelijk mooi op richten, en horen waar we vanuit de solo weer naar een coupletje gaan bijvoorbeeld.

Ik ben een bandspeler, en ik vind ook dat je muziek samen moet maken. Als je elkaar niet hoort, kun je dus nooit samen muziek maken. Dan blijf je op je eigen eilandje spelen en hopen dat de ander ook zijn eigen ingestudeerde dingetje speelt.

lindstrom
28 september 2009, 09:30
Toch wel, denk ik. Zeker als je met twee of meer gitaren werkt. Als het dan onverhoopt een beetje in de soep mocht lopen, is het wel prettig als je elkaar kunt horen. Sowieso hoor ik graag wat de andere gitarist doet, daar kan ik me namelijk mooi op richten, en horen waar we vanuit de solo weer naar een coupletje gaan bijvoorbeeld.

Ik ben een bandspeler, en ik vind ook dat je muziek samen moet maken. Als je elkaar niet hoort, kun je dus nooit samen muziek maken. Dan blijf je op je eigen eilandje spelen en hopen dat de ander ook zijn eigen ingestudeerde dingetje speelt.

daar ben ik het dan wel weer mee eens, echter hou ik van strucktuur, weten waar, hoe, wie, en wat doet. van tevoren afgesproken werkt goed bij ons.
Overgens ben ik de enige die solo's doet, het is dan ook bekend waar deze komen en hoelang deze zijn.

verder kom ik er nu bij de opnames achter dat de gitaarpartij achter een van mijn solo's totaal niet klopt bij de rest van de muziek. normaal hoor ik deze partij dan ook niet. wellicht hadden we dit probleem met een monitor eerder opgemerkt en kunnen tackelen.

dus ergens klopt het wel wat je zegt, ik doelde er meer op dat ik het zonder "kan" gezien je niet altijd de luxe hebt.

Fistfunk
28 september 2009, 18:06
Precies.

In de repetitieruimte moet je sowieso zorgen dat je partijen kloppen en de act waar ik momenteel in speel heeft alle partijen redelijk strak uitgearrangeerd. Natuurlijk is het fijn als je een fatsoenlijk totaalgeluid hebt, maar ik heb aan drums en zang genoeg om een optreden lang strak mijn partijen de spelen.

Ik zei er ook al bij: balans op het podium zelf. Dus zet je gitaar niet te hard en vraag hem iets meer over de monitor, zodat de bassist en toetsenist niet te hoeven gaan blazen om over je heen te komen. Als je zo werkt krijg je overall een betere balans en kun je met de monitor de rest mooi regelen en heb je dus veel vaker een fatsoenlijk geluid. En het allerbelangrijkste: je oren blijven een hoop overbodige herrie bespaard.

Maarja, volgens mij dwalen we een beetje af. Misschien dat monitorinstellingen en de discussie daarover een apart topic verdient?

pimmetje
28 september 2009, 18:54
Maarja, volgens mij dwalen we een beetje af. Misschien dat monitorinstellingen en de discussie daarover een apart topic verdient?Heel juist gezien :D
A.u.b. hier weer richting het onderwerp.

Han S
28 september 2009, 19:31
Ik had het hele weekend een band met drie blazers, bas, toetsen en drums, nee geen gitarist.

Die hebben van vrijdagavond tot en met zondagmorgen staan spelen, zaterdag van 10 uur 's morgens tot twee uur 's nachts en zonder monitoring, alleen de zang stond vrij zacht op een paar floormonitoren.

Dat was een verademing, geen lawaai en alles was prima te horen, het klonk zelfs in de ruimte super. De balans werd gemaakt door de muzikanten zelf, het is een zeer dynamische drummer die meegaat met het volume van de anderen.

Zo kun je vele uren spelen zonder echt moe te worden. Dat moet op een podium en in de oefebruimte toch ook kunnen lijkt me, maar het gaat meestal hard, harder en hardst, tot je ongeveer niets meer kunt horen uit die geluidsbrei en binnen no time doodmoe bent.

De mannen moesten zondagmiddag optreden, maar hebben de zondagmorgen nog lekker staan oefenen, mooi hoor.

lindstrom
29 september 2009, 09:11
Ik had het hele weekend een band met drie blazers, bas, toetsen en drums, nee geen gitarist.

Die hebben van vrijdagavond tot en met zondagmorgen staan spelen, zaterdag van 10 uur 's morgens tot twee uur 's nachts en zonder monitoring, alleen de zang stond vrij zacht op een paar floormonitoren.

Dat was een verademing, geen lawaai en alles was prima te horen, het klonk zelfs in de ruimte super. De balans werd gemaakt door de muzikanten zelf, het is een zeer dynamische drummer die meegaat met het volume van de anderen.

Zo kun je vele uren spelen zonder echt moe te worden. Dat moet op een podium en in de oefebruimte toch ook kunnen lijkt me, maar het gaat meestal hard, harder en hardst, tot je ongeveer niets meer kunt horen uit die geluidsbrei en binnen no time doodmoe bent.

De mannen moesten zondagmiddag optreden, maar hebben de zondagmorgen nog lekker staan oefenen, mooi hoor.


lijkt me dus een topbandje.

Moe worden van geluid, heb dat altijd bij van die metalfeestjes, ik ga dan altijd doodmoe naar huis.

Bouke
24 oktober 2009, 22:55
Hier in een weekend weer twee tegengestelde ervaringen...

Zaterdag: op een festivalletje, twee man met professioneel geluid en dito instelling, FOH-man en monitor-man. Super relaxt, niet gestressed, kon je mee lezen schrijven, wereldgeluid ook!! Korte ombouwtijd (maar daar zijn we als band in gespecialiseerd) en alles vlot klaar. Rider goed gelezen, alles stond klaar, vlotte monitorcheck, heerlijk podiumgeluid. Lekker gespeeld, paar biertjes gedaan met de geluidscrew, topgig!

Maandag: weer een festivalletje, tweede band, gestress door de podiummanager (zo stelde hij zich voor). Liep alleen constant in de weg, druk te doen. Had blijkbaar de stage-rider niet gelezen want hij had geen idee wat we aan het doen waren. (Rider hadden ze wel gehad want een collega belde van te voren dat onze podiumopstelling niet handig was voor hun podiumindeling :???: Daar had ik al argwaan moeten krijgen...) FOH-mixer stond met de handen in de zakken vanuit zijn laadklepvrachtwagen ongeinteresseerd te wezen...

Anyway, ik vraag netjes aan de floor manager welke van de vier mics voor mij (leadzanger/gitarist) is. Antwoord (beetje lacherig): "Als je ook maar een beetje verstand hebt van PA-techniek, weet je dat het altijd de middelste is, met de mic-stand zonder hengel." Oke, ik ben niet geheel achterlijk, maar de middelste van de vier wordt al wat lastiger en ik ken hun priklijst niet en ik heb met grote letters en uitroeptekens op mijn stage-plan staan dat ik graag een stevig statief heb MET HENGEL!!! (ivm met het opstellen rond mijn pedalboard.) Maar goed, ik laat me er niet meer door van de wijs maken tegenwoordig, dus ik vraag netjes of ik wel een hengel mag. Meneer kijkt me verstoord aan en meldt dat hij daar niet aan kan beginnen!! Ik heb eerst maar eens even mijn gitaarspullen aangesloten en onderwijl tot tien geteld... Daarna nog maar eens (gewoon netjes) verteld dat dat van die mic-stand echt geen grapje was van mij. Met een houding van "Wat jij wilt, meneer de beter wetende muzikant", werd het simpele taakje van het omwisselen van een mic-statief tot een ingewikkeld ogende en tijdrovende klus opgewaardeerd. Dat ik het echt meende ging er bij meneer niet helemaal in...

Verder was het een drumstel dat aangeleverd was door het PA-bedrijf. Bij hoge uitzondering maar weer eens mee ingestemd om daar vervolgens zo mogelijk ook maar weer jaren niet meer mee in te stemmen, want onze drummert werd er niet heel blij van. Hi-hat stands die eigenlijk alleen maar open willen en dichtgaan met onregelmatige vertraging. Drummer heeft terplekke nieuwe ideeen opgedaan voor nieuwe timingen :D Gelukkig wel eigen klopper en krukje mee anders had hij nog veel meer feest gehad...

Wij staan als het kan altijd lekker dicht bij elkaar op het podium, ook op van die brede festivalpodia. Onze toetsenman gaat dus niet op het daarvoor bestemde podiumpje staan, maar er vlak naast, om een beetje contact te hebben met de rest van de band. Paniek op de vloer!!! FOH-mixer komt uit zijn laadklep en meldt dat hij de toetsenist zo echt niet van monitorgeluid van voorzien!!! De monitor zou in dit geval een halve meter verplaatst moeten worden en een klein beetje gedraaid... Da's inderdaad een hele opgave. Onze toetsenist heeft, mede door dit soort ongein, ALTIJD zijn eigen monitor mee en had zijn eigen vertrouwde geluid.

De turn-around was 15 minuten en wij waren na 10 minuten klaar (goed voorbereid backstage), inclusief alle ongein. Meestal dan nog even checken wie wat op de monitor wil, maar wegens stress bij podiummanager was daar geen tijd meer voor en 'het stond al ongeveer goed' (??). Daar doe ik het niet voor, want ik wil zeker weten dat ik mezelf kan horen zingen en verder niets op de monitor. Nog voordat ik dat had kunnen melden, werden achtereen volgens de drummer, de bassist en ondergetekende bijna in een klap doof door het introotje van de pianist. Die had met gemak meer dan genoeg gehad aan de monitor aan de andere kant van het podium :D Nog net op tijd dat kunnen laten wegdraaien. De drummer had ook alleen maar toetsen op de side-fill en dat vinden ze meestal niet fijn :D Dat via de zaal maar even opgelost richting FOH-mixer en na een paar nummers had ik persoonlijk redelijk geluid (zang van de floor en gitaar van mijn amp - de rest is voor mij bijzaak, mits niet te hard) en een wazig kijkende drummer als ik een beetje enthousiast begon te zingen. Dat kan ik nogal dynamisch zeg maar en onze drummer had alle handen nodig voor het drummen, dus hij probeerde met dichtgeknepen ogen zijn oren dicht te krijgen om mijn vocale uithalen te weerstaan. Ik kwam erg goed door op de side-fill, zo bleek na afloop...

Wij zijn opzich een heel makkelijk bandje. Snel opbouwen, snel afbreken, geen gezeur, vooraf situatie proberen in te schatten, aftikken en spelen. Je wilt niet een festivalpubliek dat zo'n turn-around vrij duidelijk meemaakt, halverwege een festival gaan vermoeien met ellenlange soundchecks en geneuzel over wat er op monitoren moet. Dat hoort een podiummanager/monitormixer VOORDAT JE AFTIKT te weten/vragen. Maar daar was deze meneer duidelijk niet mee bezig. Geen lekkere start van een gig derhalve en een set gespeeld met verre van optimaal podiumgeluid.

Laatst nog bij een band staan kijken die dat dus wel deed. Net zolang de juiste monitormix zoeken tot ze zelf tevreden waren en dat duurde best lang en alles ging via de PA naar de FOH-mixer. Publiek vond dat niet heel fijn, maar de band speelde vervolgens de planken uit de vloer en pakten daarmee het publiek weer volledig in. Na afgelopen maandag vraag ik me toch af of ik de volgende keer in zo'n situatie ook maar door moet 'zeuren' om een fatsoenlijk geluid voor de hele band.

Dilemma dus. Wat doen jullie in zo'n geval? Doorzeuren om goed podiumgeluid, of niet zeuren maar kruisje slaan, aftikken en gaan met die banaan?

Ik weet ook wel dat niet overal de omstandigheden optimaal zijn, maar in hoeverre ga je op je strepen staan? Ik heb in de jaren wel geleerd dat geluidsmensen tegen je in het harnas jagen vaak averechts werkt, maar wat moet je allemaal pikken?

Weer een heerlijk weekendje dus met vele verhalen voor onze bandhistorie :D

B.

Henri H
24 oktober 2009, 23:50
Tjonge, wat een belevenis, die gig op zaterdag, daar moet je het van hebben.
Die van maandag levert veel frustratie op.
Je eigen geluidsman meenemen heeft toch z'n voordelen.
Ik vind het ook een groot dilemma, "doorzeuren" of "slikken".
Als ik het zo mag inschatten denk ik dat jullie het zo goed mogelijk hebben aangepakt, en het beste ervan gemaakt, meer zat er niet in die avond vermoed ik. Neemt niet weg dat je, en zeker de drummert niet, niet lekker hebt gespeeld (understatement).

berolios
26 oktober 2009, 18:52
[...]

Hoi Bouke, helaas blijf je altijd prutsers houden, zeker in het covercircuit.
Ik denk dat jullie inderdaad het maximale eruit hebben gehaald.

Wat het dilemma betreft denk ik dat jullie ondertussen wel in staat zijn snel een goede inschatting te maken of iets speelbaar is of niet. Daarom zou ik een soort van lijstje maken waaruit de mixen van de diverse muzikanten uit moeten bestaan en toch altijd even luisteren of het van acceptabel niveau is voordat jullie beginnen. Heel simpel: Monitor Lead-zang: alleen lead-zang, verder niks. En zo voor alle groepjes wat jullie er minstens op moeten hebben om te kunnen spelen.

Met profi techneuten zul je meestal geen moeite hebben, maar het is voor jullie in dit geval zaak juist die prutsers toch goed werk te laten leveren.

Echter... sommige onzin kun je nooit voorkomen en je zult altijd slechte ervaringen hebben... het is wel de kunst deze tot een minimum te beperken.

Hopelijk heb je hier iets aan... succes in ieder geval !

Han S
26 oktober 2009, 19:49
Het had zo mooi kunnen zijn, gewoon een beetje communicatie en je bent al een stuk verder. Jammer dat er zulke mensen nog altijd bezig zijn, zou na zoveel tientallen jaren PA niet meer moeten kunnen.

Mathidal
26 oktober 2009, 19:51
Wij gaven een optreden met drie man, dus echt een probleem was dat niet. Het enigste wat ik opmerken kon was dat ik enkel mijn eigen versterker hoorde en niet de monitors. Bah, werken we eens met monitors, staan ze niet aan. :(

Bouke
26 oktober 2009, 20:08
...Daarom zou ik een soort van lijstje maken waaruit de mixen van de diverse muzikanten uit moeten bestaan en toch altijd even luisteren of het van acceptabel niveau is voordat jullie beginnen. Heel simpel: Monitor Lead-zang: alleen lead-zang, verder niks. En zo voor alle groepjes wat jullie er minstens op moeten hebben om te kunnen spelen.

Da's een goed idee inderdaad. Gewoon per persoon de monitor-mix op het stage plan erbij zetten. Simpel uit te voeren ook. Ga ik doen, thanx!

Gr.
B.

B_2_the_a
26 oktober 2009, 20:32
Onthoud dan alsnog:
gemiddelde locatie leest geen rider!

Rider van de band waar ik mee op pad ben is akelig uitgebreid, puur om reacties uit te lokken om bevestiging van het lezen te krijgen!

Henri H
26 oktober 2009, 22:26
Zeer goede bruikbare tips! Thx.

B_2_the_a
27 oktober 2009, 18:24
O jah voor op de rider:
Zet er iets onmogelijks op, als ze daarover bellen weetje dat er in iedergeval naar gekeken is!

Zo had Blof jaren lang een of andere zeldzame flipperkast op de rider staan...

Bl44t44p
27 oktober 2009, 20:32
Zo had Blof jaren lang een of andere zeldzame flipperkast op de rider staan...

Erg origineel is dat ook niet ;) http://en.wikipedia.org/wiki/Rider_%28theater%29#Notable_rider_requests :p

Mathidal
27 oktober 2009, 20:44
Erg origineel is dat ook niet ;) http://en.wikipedia.org/wiki/Rider_%28theater%29#Notable_rider_requests :p

Van Halen en hun M&M's. Die vond ik altijd al geweldig. xD

B_2_the_a
27 oktober 2009, 21:10
http://www.youtube.com/watch?v=8wRSHXhJzsY

Geweldig!

Mathidal
27 oktober 2009, 21:57
http://www.youtube.com/watch?v=8wRSHXhJzsY

Geweldig!

Stoer. Vertellen aan je maten dat je tot 4-5 uur in de nacht bezig bent geweest met 1000 bruine M&M's te zoeken. xD

bass-man-kevin
31 oktober 2009, 13:20
heb 1 keer iemand meegemaakt voor een bandje echt top die gozer is nog extra naar de lokale muziekzaak gereden 10 min voor sluitings tijd om een aantal kabels die tijdens transport kapot waren gegaan te kopen. echt een geluidsman van de bovenste plank.:):rockon:

Mathidal
31 oktober 2009, 23:17
heb 1 keer iemand meegemaakt voor een bandje echt top die gozer is nog extra naar de lokale muziekzaak gereden 10 min voor sluitings tijd om een aantal kabels die tijdens transport kapot waren gegaan te kopen. echt een geluidsman van de bovenste plank.:):rockon:

Neemt zijn werk serieus. Mooi zo. :D

B_2_the_a
1 november 2009, 10:27
Mjah,
als hij het echt serieus nam had hij al het een en ander zelf meegenomen ;)

Een geluidsman moet top zijn voor zijn vakbekwaamheid enzo, niet omdat een aardige peer is. Natuurlijk moet het geen klootzak zijn...

Een barman had het ook kunnen doen...

Han S
1 november 2009, 10:54
Kabels gaan tijdens transport niet kapot, tenzij je ze ook als sleepkabel gebruikt. PA mensen hebben als het goed is ruim voldoende reserve spullen, kabeltester, soldeerspullen, XLR delen etc.

Ik heb wel eens een zaalmengtafel kapot zien gaan, maar evengoed de hele avond gedraaid met een klein 8 kanalen zanginstallatie dingetje van Roland.

The show must go on.

Tankman
1 november 2009, 12:35
Ervaringen met geluidsmensen:

-een keer bijna mn basgitaar over zn hoofd gebroken...de sukkel gaf me een opgeblazen versterker om mee te werken. Ik zeg dat hij opgeblazen is, hij beweert dat mn bas kapot is. Vervolgens moet ik van hem mn andere basgitaar pakken, beweert hij dat die ook kapot is.

-kwam die sukkel van parkhof ongeveer in het midden van de set naar me toe lopen. Hey, ik kan je in de zaal niet horen, zet je versterker harder. Doet hij ff na 3 kwartier van een anderhalf uur durende set. Podiumgeluid was perfect, dus had het ook niet kunnen weten.

Verder alleen maar goede ervaringen, voornamelijk omdat ik zoveel mogelijk mijn eigen prive geluidsman meeneem. Heb zelfs het luxe om te kunnen kiezen...heb er twee:P.

Mathidal
1 november 2009, 19:13
kwam die sukkel van parkhof ongeveer in het midden van de set naar me toe lopen. Hey, ik kan je in de zaal niet horen, zet je versterker harder

Wat een kerel is dat nu seg? :D

Hij kan dat toch zelf luider zetten? :o
(als je met PA speelt in elk geval, maar als je dat niet doet heb je geen geluidsman nodig volgens mij)

Han S
1 november 2009, 19:28
Om zo'n jongen nou meteen als sukkel weg te zetten vind ik wel wat te ver gaan. Een PA boer gebruikt voor de bas een DI en dat kan hij vanaf de mengtafel net zo hard zetten als hij nodig vindt. Als hij daarbij ook nog een microfoon voor de basspeaker neerzet is hij een echte PA boer, zet hij alleen die microfoon neer dan kan hij in de problemen komen.

(dat 'boer' is vriendelijk bedoeld)

Je hebt overigens bassisten die het volume op de bas zelf zachter zetten, nooit doen. De volumepot op het instrument moet op voluit staan.

Mathidal
1 november 2009, 19:31
Misschien stond die basversterker te zacht om handig te mixen.

Ik herinner me ook dat de clean op de repetitie goed klonk, maar op een optreden véél te zacht klonk. :D

pimmetje
1 november 2009, 19:52
Je hebt overigens bassisten die het volume op de bas zelf zachter zetten, nooit doen. De volumepot op het instrument moet op voluit staan.Met bas voel ik die neiging om de volumeknop te gebruiken nooit zo... staat idd voluit. Met gitaar echter wel...
Waarom moet je dat met bas eigenlijk nooit doen?...

Han S
1 november 2009, 20:15
Omdat als je de bas op het instrument zachter zet dan wordt hij ook op de DI zachter en dus in de zaal. Daar hebben FOH mensen geen probleem mee, het probleem komt als de FOH man de bas op de mengtafel harder heeft gezet en wanneer de bassist dan zijn volumeknop weer open zet.

skanky
1 november 2009, 20:27
Omdat als je de bas op het instrument zachter zet dan wordt hij ook op de DI zachter en dus in de zaal. Daar hebben FOH mensen geen probleem mee, het probleem komt als de FOH man de bas op de mengtafel harder heeft gezet en wanneer de bassist dan zijn volumeknop weer open zet.

Dat is inderdaad een probleem, een ander probleem is dat (passieve) basgitaren vaak heel veel power en definitie verliezen als ze hun volumepot lager zetten. Dynamisch bassen kan je beter doen door je aanslag te veranderen dan door het volume te veranderen.

Tankman
1 november 2009, 21:24
Sukkel is wel terecht. Hij was dus een echte PA-boer. Maar wist hier dus niet mee om te gaan. Mijn eigen geluidsman was in het publiek, mee voor support. Die is uiteindelijk zelf achter de knoppen gesprongen en heeft alles gefixt.

Mathidal
1 november 2009, 21:41
Sukkel is wel terecht. Hij was dus een echte PA-boer. Maar wist hier dus niet mee om te gaan. Mijn eigen geluidsman was in het publiek, mee voor support. Die is uiteindelijk zelf achter de knoppen gesprongen en heeft alles gefixt.

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een fan die opeens achter de mengtafel springt en de boel fixt tijdens een nummer. Klinkt als een verhaal van superman. xD

Al denk ik ook wel dat ik dat zou doen als ik het kon. Ik vind het onfair dat mensen slechte kritieken krijgen als de geluidstechnicus het slecht afstelt. Zo kreeg ik eens klacht van een experimentele muzikant, dat de geluidstechnicussen pauze hadden toen zij soundcheck moesten doen. Bijgevolg: eerste twintig minuten slecht geluid, dus slechte recensies in de kranten. :o

Han S
1 november 2009, 21:43
Sukkel is wel terecht. Hij was dus een echte PA-boer. Maar wist hier dus niet mee om te gaan. Mijn eigen geluidsman was in het publiek, mee voor support. Die is uiteindelijk zelf achter de knoppen gesprongen en heeft alles gefixt.

Vind je het erg als ik dit een vrij arrogante opstelling vind? Veel centrums draaien met vrijwilligers en daar zitten mensen tussen die niet de deskundigheid hebben van de ervaren PA technicus, maar wel hun best doen.

Om ze sukkel te noemen verdienen ze niet, ze krijgen er geen stuiver voor.

Tankman
1 november 2009, 21:49
Die gasten was jarenlang een van de vaste geluidsboeren daar. Dan verwacht ik wel dat je op zn minst een bassist hoorbaar weet te maken daar. Dan ben ik maar arrogant, ik vind het een sukkel...Heeft hij wel mijn optreden mee verneukt.

Han S
1 november 2009, 22:10
Ik begrijp niet waarom je als je een eigen geluidsman hebt, toch iemand anders het geluid laat doen die A jullie niet kent en B jullie reportoire niet kent.

De procedure is heel simpel, de band vraagt of ik het geluid voor ze wil doen, ik stel me netjes voor aan de geluidsploeg aldaar en leg ze uit dat ik het geluid kom doen en dat is nog nooit een probleem geweest.

skanky
2 november 2009, 07:33
Han heeft gelijk, en het was in parkhof. Parkhof draaide op vrijwilligers. Als je het nou over de melkweg oid hebt ok, maar in Parkhof speelde volgens mij alleen maar amateurbandjes, de technici waren amateurs, de mensen achter de bar waren amateurs. Wat verwacht je dan? Die mensen doen gewoon hun best achter de knoppen net als jij op het podium doet. Jij maakt toch ook wel eens een foutje op het podium, moeten zij als vrijwilligers dan perfect zijn?

Tankman
2 november 2009, 09:37
Vrijwilliger of niet, hij was de vaste geluidsman, jarenlang. Hij hoeft niet perfect te zijn, maar ik verwacht wel dat hij een bas hoorbaar kan maken.

Wij waren een last-minute toevoeging aan het programma en wat we ook deden, wilden ze ons niet ons eigen geluidsman mee laten nemen. Maar goed, uiteindelijk moest hij het toch oplossen.

Dat je vrijwillger bent is geen smoes om je werk maar half te doen. Als je geen verstand hebt van bandje svan gelui voorzien, moet je dat ook niet gaan doen.

skanky
2 november 2009, 10:05
Dat je vrijwillger bent is geen smoes om je werk maar half te doen. Als je geen verstand hebt van bandje svan gelui voorzien, moet je dat ook niet gaan doen.

Zullen we dit ook maar op bandjes toepassen? Dan kan 99,9% van de bandjes gelijk stoppen.