PDA

View Full Version : Hulp met introductie elektrische gitaar



Nindustries
19 oktober 2008, 01:16
Hey.
Ik denk erover om een elektrische gitaar aan te schaffen.
Ik heb nooit notenleer gehad, en kan niet gitaarspelen.(begin dus lettrlijk van op 0) Wel, als je een djembéé een instrument noemt:soul:
Hebben jullie wat tips ? Ik ben van plan om binnenkort eens bij een kennis te kijken en proberen te spelen op zijn gitaar om te zien hoe het is. Hebben jullie wat tips wat best te beginnen ? Solo lessen fzo ?

dank.

Rude Perception
19 oktober 2008, 01:48
Neem les, lees de faq, ga een keer langs bij vrienden/kennissen/familie die gitaar speelt, koop een gitaar, sluit je op en ga oefenen.

Nindustries
19 oktober 2008, 01:59
Neem les, lees de faq, ga een keer langs bij vrienden/kennissen/familie die gitaar speelt, koop een gitaar, sluit je op en ga oefenen.
Moet je persé notenleer leren ? :s

aaronstonebeat
19 oktober 2008, 02:06
't Hoeft niet hoor; maar om te lezen en schrijven is het alfabet wel makkelijk, toch?
Er zijn verschillende manieren van noteren; maakt niet uit. Soms is het gewoon heel comfortabel om het geheugen een beetje te ontlasten met wat aantekeningen.

Nindustries
19 oktober 2008, 02:13
't Hoeft niet hoor; maar om te lezen en schrijven is het alfabet wel makkelijk, toch?
Er zijn verschillende manieren van noteren; maakt niet uit. Soms is het gewoon heel comfortabel om het geheugen een beetje te ontlasten met wat aantekeningen.
Hoe bedoel je het alfabet en geheugen ontlasten ? :)

aaronstonebeat
19 oktober 2008, 02:27
Hoe bedoel je het alfabet en geheugen ontlasten ? :)

Wel, je wilt gitaar leren spelen. Tegen de tijd dat dat je gelukt is, heb je een kolossale hoop informatie tot je genomen. Er zitten 130 a 140 plekken op de gitaar waar je tonen uit kunt halen, en als je doorzet, zul je daarmee honderden zoniet duizenden liedjes willen kunnen spelen. Dat geeft een fikse berg combinaties.
Die kun je, zeker in het begin, niet allemaal zomaar onthouden. Gelukkig zijn er notatiesystemen, net als met gewone taal. Je kunt je vraag hier posten omdat je onze taal machtig bent. Da's toch reuze handig? Met muziek is het net zo.
Stel je bent net op les geweest en je leraar heeft je laten zien hoe je je favoriete solo moet spelen en je komt thuis en je bent het vergeten cq kunt de aantekeningen niet lezen.
Het is helemaal niet erg om muziek te leren lezen.

Nindustries
19 oktober 2008, 02:29
dus het is echt noodzakelijk om noten te leren..

Arvoitus
19 oktober 2008, 02:33
Nee, maar het is wel handig.

Veel gitaristen (zoniet de meeste) kunnen helemaal geen noten lezen. Jimi Hendrix was hier een voorbeeld van.

Begin gewoon te leren doormiddel van zelf aan te prutsen of doormiddel van een leraar. Je zult het echt niet missen dat je geen noten kan lezen, zodra je het wel nodig hebt kan je het altijd leren.

aaronstonebeat
19 oktober 2008, 02:34
Nee, dat is het niet. Sommige van de grootste rock 'n roll helden konden geen noot lezen.
Neem gewoon ergens les en dan merk je het vanzelf. Als je het leuk vindt, komen dat soort dingen spelenderwijs.

Nindustries
19 oktober 2008, 02:35
Juist ja, tijdens merk ik het wel :)
Bedankt voor het advies !

barno
19 oktober 2008, 02:36
neen, het is geen noodzaak, zo kan je ook perfect leren spreken zonder te leren schrijven. Luisteren en oefenen zijn belangrijk, vooral je gehoor ontwikkelen.

Notenschrift is wel belangrijk als je complexer wil gaan, arrangeren, jazz spelen, schrijven voor anderen ...

Veel van de grootste rocksongs zijn "geschreven" door muziekanalfabeten

Rude Perception
19 oktober 2008, 02:38
Bepaalt niet. Er is voor gitaar tabulatuur. Dat werkt voor de meeste mensen een stuk handiger dan noten en raad ik je aan om te leren.
De notenbalk is niet compleet handig voor de gitaar in mijn ogen, omdat je dezelfde noot op verschillende snaren kan spelen. Tabulatuur laat wel zien welke snaar je het beste kan gebruiken, notenschrift niet.

@Aaronstonebeat: Notenschrift zegt niet welke van die 130-140 plekken je moet gebruiken. Het zegt alleen welke van de 45-48 noten die je kan spelen je moet spelen. Je antwoord is dus nogal kort door de bocht. Ik raad de topicstarter aan om eerst tabs te leren lezen, nummertjes te leren spelen en pas als hij het mist het notenschrift erbij te pakken.

aaronstonebeat
19 oktober 2008, 02:49
Wel Rude Perception,

Persoonlijk mis ik in tabs altijd totaal de ritmische notatie. Inderdaad, vingerzetting en positionering staan niet standaard bij notenschrift; maar dat is met wat getalletjes eenvoudig aan te vullen. Juist in het ritme zit vaak de dodelijkheid.
En wat stelt 't ook helemaal voor? Het zijn wat streepjes die de toonhoogte aangeven en wat bolletjes die de te spelen noten voorstellen en wanneer en hoelang die moeten klinken. Veel meer niet. Het wordt overschat; of velen onderschatten zichzelf.
Tabs zijn voor noobs :cooler:

Nindustries
19 oktober 2008, 02:54
Wel Rude Perception,

Persoonlijk mis ik in tabs altijd totaal de ritmische notatie. Inderdaad, vingerzetting en positionering staan niet standaard bij notenschrift; maar dat is met wat getalletjes eenvoudig aan te vullen. Juist in het ritme zit vaak de dodelijkheid.
En wat stelt 't ook helemaal voor? Het zijn wat streepjes die de toonhoogte aangeven en wat bolletjes die de te spelen noten voorstellen en wanneer en hoelang die moeten klinken. Veel meer niet. Het wordt overschat; of velen onderschatten zichzelf.
Tabs zijn voor noobs :cooler:
Lang leve het menselijke geheuge :d

aaronstonebeat
19 oktober 2008, 03:00
Lang leve het menselijke geheuge :d

Je kunt alleen maar nummers lezen die je al kent. Zoiets als een nieuw boek lezen, is er niet bij.

Rude Perception
19 oktober 2008, 03:00
Wel Rude Perception,

Persoonlijk mis ik in tabs altijd totaal de ritmische notatie. Inderdaad, vingerzetting en positionering staan niet standaard bij notenschrift; maar dat is met wat getalletjes eenvoudig aan te vullen. Juist in het ritme zit vaak de dodelijkheid.
En wat stelt 't ook helemaal voor? Het zijn wat streepjes die de toonhoogte aangeven en wat bolletjes die de te spelen noten voorstellen en wanneer en hoelang die moeten klinken. Veel meer niet. Het wordt overschat; of velen onderschatten zichzelf.
Tabs zijn voor noobs :cooler:

Dat tabs voor noobs is vind ik heel kort door de bocht. De ritmische notatie is er inderdaad niet in tabs. Daarom is het handig om voor de lengte van de noten een notenbalkje erboven te hebben. Maar daarvoor hoef je nog geen noten te leren lezen. Alleen de lengte is al zat, en dat heb je binnen notime door. Bovendien is het makkelijker om de lengte van noten boven een tab te zetten dan de vingerzetting boven een notenbalk.

Oja, noem me een noob, maar ik heb 4 jaar viool gespeeld en kan prima noten lezen. Ik heb het alleen nog nooit nodig gehad voor de gitaar. Misschien wordt het tijd voor je om te gaan slapen en je grote mondje even dicht te houden.

aaronstonebeat
19 oktober 2008, 03:14
Hap!
Ik zeg alleen maar dat het voordelen heeft om het wel te kunnen. Het hoeft inderdaad niet. Ik wil ook helemaal geen ruzie maken en ik vind je geen noob.

Slechts dit: als iemand elke week 45 minuten tegen je aan zit te kletsen en je komt thuis en probeert je alles te herinneren (wat je toch zou willen als je ervoor betaald hebt), is het handig als je 'n manier (tabs of noten) hebt om eea vast te leggen.

Je moet notenlezen niet zien als een obstakel, maar als een hulpmiddel.

Rude Perception
19 oktober 2008, 03:54
Hap!
Ik zeg alleen maar dat het voordelen heeft om het wel te kunnen. Het hoeft inderdaad niet. Ik wil ook helemaal geen ruzie maken en ik vind je geen noob.


Sorry, ben een beetje chagrijnig, niets persoonlijks. Ik vond het een beetje vervelend dat je het notenschrift als iets onmisbaars neerzette om op hoger niveau te kunnen spelen.

Muzieknono
19 oktober 2008, 08:41
Ik moet zeggen dat ik de combinatie van beiden erg handig vind omdat je dan inderdaad nieuwe stukken kunt spelen zonder ze te kennen, ik heb notenschrift gehad tijdens dwarsfluitles en vind het nog steeds wat lastig maar voor gitaar gebruik ik tab's met daarboven notenschrift voor het ritme en dat vind ik toch wel errug handig.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

barno
19 oktober 2008, 10:46
Sorry, ben een beetje chagrijnig, niets persoonlijks. Ik vond het een beetje vervelend dat je het notenschrift als iets onmisbaars neerzette om op hoger niveau te kunnen spelen.


notenschrift is onmisbaar voor een hoger niveau imo. En dan heb ik het niet over rock- of popmuziek, maar over jazz. Een degelijke kennis van muziektheorie is daar echt wel in place. Uitzonderingen zoals Stochello bevestigen de regel.

Mr.Fingers
19 oktober 2008, 11:07
notenschrift is onmisbaar voor een hoger niveau imo. En dan heb ik het niet over rock- of popmuziek, maar over jazz. Een degelijke kennis van muziektheorie is daar echt wel in place. Uitzonderingen zoals Stochello bevestigen de regel.

En te denken dat Django Reinhart zelfs niet gewoon kon schrijven :)

Kakihara
19 oktober 2008, 11:24
En te denken dat Django Reinhart zelfs niet gewoon kon schrijven :)

En nog een paar vingers mankeerde ... :)

barno
19 oktober 2008, 11:29
En nog een paar vingers mankeerde ... :)

hij had ze wel hoor, die vingers, maar kon er idd maar twee van gebruiken.
django, stochello, we praten nu wel over guitargenie, die moeten geen noten kennen, die vinden ze uit :)

Nindustries
19 oktober 2008, 14:08
En aangezien ik in een punk/rock groepje ga spelen en niet Jazz :soul:

frekie
19 oktober 2008, 14:29
"De notenbalk is niet compleet handig voor de gitaar in mijn ogen, omdat je dezelfde noot op verschillende snaren kan spelen."

Dat is altijd het excuus van gitaristen die geen noten kunnen lezen. Viool, cello, altviool, contrabas hebben dat aspect ook. Dat zijn ook nog eens fretloze instrumenten. De viool heeft ook een veel kortere mensuur dan de gitaar dus zuiver spelen is al moeilijk. Al die klassieke muzikanten lezen noten. In de USA schijnen zelfs DRUMMERS noten te kunnen lezen :seriousf:

In de pop/rock rommelt iedereen maar wat aan, als je maar een eenvoudig akkoorden schema kan lezen. In een groep met jazz muzikanten ben je een dombo als je geen noten kan lezen en je harmonieleer niet beheerst.

Nog een beginners tip: Vox Amplug als versterking. Plug je zo in je gitaar, headphones aansluiten en spelen maar. Je kan je er Ipod op aansluiten en zo meespelen met je Mp3's. Prijs 40 euro of lager.

jpb
19 oktober 2008, 14:30
Lang leve het menselijke geheuge :d
Wat schreef je nou ook al weer???

humbucker
19 oktober 2008, 15:10
Nog een beginners tip: Vox Amplug als versterking. Plug je zo in je gitaar, headphones aansluiten en spelen maar. Je kan je er Ipod op aansluiten en zo meespelen met je Mp3's. Prijs 40 euro of lager.

Prijs is 50 euro of lager ;)

Rude Perception
19 oktober 2008, 19:19
Ik vind dat notenschrift te vaak wordt geassocieerd met harmonieleer. Kennis van harmonieleer kan heel goed zonder kennis van het notenschrift.

Ik denk dat de topicstarter het meeste plezier zal hebben als hij gewoon tabs leert lezen en dan zo snel mogelijk leert spelen. Als hij over 30 jaar in een Jazzbandje de ouwelul uit gaat hangen moet hij maar eens gaan denken aan notenschrift. Ik zeg gewoon gaan rocken en vooral zo snel mogelijk in een bandje gaan spelen. Dan is punk spelen leuk. Anders gaat het snel vervelen:satisfie:. (ja, das eigen ervaring)

Nindustries
20 oktober 2008, 20:01
@Rude Perseption : Owkààày ^^ Was ik eigenlijk van plan:hippie: Casualties,Rise Against, Papa Roach here we come :gitarist:

bert k
20 oktober 2008, 20:25
Leuke discussie, maar daar is een ander forum voor. Kan het hier verder gaan over elektrische gitaren?

Bert K, mod