PDA

View Full Version : Welke Fender Telecaster?



anvas
18 oktober 2008, 20:49
Hoor allerlei verschillende Fender fabrikaten voorbij komen.

Made in USA
Made in Mexico
Made in Japan
Made in Korea

Weet dat de USA Tele's het beste zijn. Maar hoe zit het vervolgens met de Mexicaanse, Japanse of Koreaanse?

Hoe kun je zien waar ze vandaan komen? Zijn hier overzichten van?

Welke Tele kun je het beste kopen voor ca. 400 euro (tweedehands)?

Anton

Mr.Fingers
18 oktober 2008, 20:49
gebruik de zoekfunctie eens :stop:, dan zul je zien dat ik daar een mooi lijstje van heb gemaakt

anvas
18 oktober 2008, 21:11
Inderdaad mooi overzicht. Hoe zit het met de Koreaanse?

Mr.Fingers
18 oktober 2008, 21:14
zijn "squiers met een Fender-sticker". Klinken (mijns inziens) doods & steriel

BamBuFan1
19 oktober 2008, 01:29
Ik zou altijd voor de Jap kiezen, en dan de pups eventueel upgraden. Zo'n combi lijkt me in ieder geval de beste prijs/prestatieverhouding hebben. (Ik kan me in ieder geval niet herinneren een slecht gebouwde Japanse Fender te zijn tegengekomen).

Hendriks
19 oktober 2008, 10:48
Ik zou altijd voor de Jap kiezen, en dan de pups eventueel upgraden. Zo'n combi lijkt me in ieder geval de beste prijs/prestatieverhouding hebben. (Ik kan me in ieder geval niet herinneren een slecht gebouwde Japanse Fender te zijn tegengekomen).

Helemaal mee eens , probeer een MIJ RI te vinden.

fuchs
19 oktober 2008, 11:05
Baja/Classic Player misschien?

anvas
19 oktober 2008, 11:23
Wat is een MIJ RI?

anvas
19 oktober 2008, 11:26
Als het om een Squier gaat staat dit dan altijd op de gitaar?

Heb begrepen dat Fender Lite Ash ook uit Korea komt. Hier staat niks op van Squier.

Heeft iemand ervaringen met Fender Lite Ash?

MarkV
19 oktober 2008, 11:55
Als het om een Squier gaat staat dit dan altijd op de gitaar?

Heb begrepen dat Fender Lite Ash ook uit Korea komt. Hier staat niks op van Squier.

Heeft iemand ervaringen met Fender Lite Ash?

Weleens op gespeeld ja. Prima tele met goede elementen, maar niet echt 'twangy'. Het 'lite' refereert niet aan het gewicht trouwens, hij was niet heel erg licht vond ik. Afwerking was prima in orde.

Voor het geld zou ik zeker naar de Baja en de Highway 1 kijken. Qua 'tone' vind ik die toch echt beter.

Hendriks
19 oktober 2008, 12:03
Wat is een MIJ RI?

Made in Japan Reissue bv een 52 , 57, 62 .

toneblo
19 oktober 2008, 12:27
"Het beste " ... zou voor jou wel eens uit kunnen komen op een chinese met een mex up-grade, of zoiets.
Ik bedoel hier mee, jij weet wat je wilt horen van een gitaar en dat hoeft dan in een enkel geval niet eens een originele tele van fender zelf te zijn, kan ook een warmoth-combi wezen.

"Gemiddeld genomen " zijn de jappen voor '85 en de fenders vanaf '90 wel de overweging waard.
Zelf heb ik een model uit '92 ( butterscotch ) en die bevalt mij zeer!
ACDC gaat als een raket met dit ding!

Nogmaals: Luister en voel ze voor dat je besluit een "blinde koop "te doen.

P.S: Absoluut een must have, tele !:rockon:

Mr.Fingers
19 oktober 2008, 12:34
Als je aan japanners kan geraken, zeker doen, anders is de "classic" series uit mexico (classic '50, '60, custom, deluxe, thinline)

toneblo
19 oktober 2008, 12:42
Als je aan japanners kan geraken, zeker doen,:dance:

...Mee eens!!

Frisods
19 oktober 2008, 13:45
Fender classic player Baja!

frekie
19 oktober 2008, 14:43
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/LCtele3.jpg

"Who needs Fender" :rockon:

Coolguy
19 oktober 2008, 14:57
MIJ '62 Reissue Tele <3

Franc
19 oktober 2008, 20:29
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/LCtele3.jpg

"Who needs Fender" :rockon:

Helemaal mee eens :D

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/018.jpg

Mr.Fingers
19 oktober 2008, 20:36
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/LCtele3.jpg

"Who needs Fender" :rockon:

http://img134.imageshack.us/img134/6264/imag0631rt3.jpg


I DO!!!

Eko
19 oktober 2008, 20:37
Who needs Fender wordt in dit geval zeker gezegd door iemand die nooit een goede Fender heeft gehad............. Het verschil in klank tussen een American Vintage of een London City is heel groot in klank en bespeelbaarheid.
Dat het verschil in prijs ook heel groot is weet ik donders goed , maar zeg niet dat ze hetzelfde zijn. Treed maar eens avond aan avond op met zo`n LC en dat gedurende een paar weken dan weet je precies waarom.

Luke-wannabe
19 oktober 2008, 21:01
Who needs Fender wordt in dit geval zeker gezegd door iemand die nooit een goede Fender heeft gehad............. Het verschil in klank tussen een American Vintage of een London City is heel groot in klank en bespeelbaarheid.
Dat het verschil in prijs ook heel groot is weet ik donders goed , maar zeg niet dat ze hetzelfde zijn. Treed maar eens avond aan avond op met zo`n LC en dat gedurende een paar weken dan weet je precies waarom.

Denk je dat de gitaar dan kapot gaat ofzo? Wat suggereer je dan? Natuurlijk is de AVRI beter, maar ik denk niet dat het kwaliteitsverschil de prijs rechtvaardigd oftewel als je live speelt hoor je waarschijnlijk geen verschil.

vulvasonic
19 oktober 2008, 21:22
Als we alle merkgeile emoties proberen opzij te zetten en je probeert nuchter en realistisch te kijken naar wat een tele is en wat er nodig is om een tele als goede tele te mogen kwalificeren, dan moet je even terug naar het begin van de jaren 50, toen Leo Fender met de telecaster op de proppen kwam en welk doel hij voor ogen had.

En dan wordt het ineens allemaal heel helder. De telecaster is een gitaar dat in de basis sowieso al zeer gemakkelijk in elkaar gezet is en bij uitstek geschikt is voor massaproductie. Inmiddels zijn we 60 jaar verder en zijn er allerlei instrumenten ontwikkeld om de gitaarbouw te perfectioneren en te automatiseren.

Het is dus alles behalve ondenkbaar dat een bedrijf in staat is een goede, betaalbare telecaster te bouwen die zich in kwaliteit gerust mag meten met de Fenders.

Merken als LC, Vintage en Blade hebben zich wat dat betreft allang bewezen.
De grootste prijsverschillen zitten in de kwaliteit van het gebruikte hout en in de kwaliteit van de gebruikte hardware. Andere prijsverschillen hebben te maken met aspecten die gevoedt worden vanuit het 'vraag-aanbod perspectief'. Deze aspecten gaan vaak om de voorkeur bij gitaristen voor een bepaald merk, authenticiteit en dat soort vaagheden.

Of de prijs overeenkomstig is met de waarde die jij aan een instrument toekent is volledig aan jou.

frekie
19 oktober 2008, 21:49
Ik zat gewoon even te jennen, moet je nix achter zoeken:hippie:

Ik heb een paar jaar geleden een Fender Mex gehad, ik moet dus uit mijn herinnering putten. Goed gebouwde gitaar, goed afgewerkt, goede hardware en elementen. Maar totaal geen resonantie, echt een dooie plank. Een Mex strat die ik heb gehad, zelfde verhaal. Die Mex tele kost wel boven de 500 euri.
Ik heb wel eens een jaren 70 tele beet gehad, da's heel andere koek. Maar vintage jaren 60/70 tele's doen inmiddels stevige prijzen. Zie deze site van een Duitse handelaar: http://gregsnews.blogspot.com/
Zeker ook de Jijbuis video's bekijken, de man kan wel spelen :rockon:

Oh ja LC comet man. Die quality control tag heb ik er niet bij gekregen, stond daar nog info op waar ie vandaan komt? Farida?

Eko
20 oktober 2008, 09:46
Ik ben niet boos of wat dan ook , maar de opmerkingen waren niet voor niets. De gebruikte materialen zijn minder. Geeft niets, want daar is de prijs naar. Iedere dag een nieuwe set .011 er moeten zetten is leuk om te doen tot dat de mechanieken niet helemaal top zijn. De hals die niet echt stevig is , begint te werken en overal speling op komt. Het was gewoon leuk om eens te kijken hoe zo`n instrument zich hield in zwaardere omstandigheden.
De klank was goed genoeg. Live komen , behalve bij heel clean spelen , de verschillen niet zo nauw. Na verloop van tijd was ook het clean houden lastiger omdat er overal speling op kwam. De hals was wel als tremelo te gebruiken omdat hij zo mooi speling krijgt. We hebben dit met een paar man gedaan. Gewoon iedere dag even meegeven en gebruiken. Van thuis naar podium en weer terugslepen. Iedere dag snaren wisselen enz.
Normaal gesproken komen de meesten niet aan dit soort draaiuren. Wel is de hals wat slank te noemen. Ik vond het profiel te dun om comfortabel te zijn. Stevig beetpakken gaat bijna niet met de grote schoppen van handen. Een volle C-hals is iets prettiger als je heel veel uren maakt. ( in ieder geval voor mij)