PDA

View Full Version : stageniveau /samenwerking.



TimmU
18 oktober 2008, 19:54
Nou , als ik dan toch het eerste topic open , dan moet ie interessant zijn ook.

een topic over stageniveau in een hele ruime opvatting .

Wat is het algemene niveau van bandjes die je ziet? erger je je soms aan dingen die steeds maar weer fout gaan?

Hoe zit het met de samenwerking op jamsessies? word er goed overlegd ? Zijn er gave jamsessies om aangekondigd te worden?

Wat doe jij op het podium om te zorgen dat het niveau hoog genoeg ligt?

Hoe stem jij af met de PA-man?

Spui hier alles!

mrkoetje
18 oktober 2008, 20:13
da's een leuk nieuw onderwerp.

Ikzelf heb de laatste 10 jaar redelijk vaak opgetreden. en je maakt van alles mee.
wij zorgden als band altijd netjes voor riders/stageplan en andere info. en bijna nooit hadden de technici dit gelezen of uberhaupt gezien.
Ik zorgde er zelf voor contact te leggen met de juiste personen (handje schudden met de geluidsmannen) en in alle rust te overleggen, ook sprak ik vaak af, of dat deden hun, dat na het eerste nummer er even een momentje was om met gebarentaal te seinen als het volume te hard of te zacht stond op de monitormix.
overigens wilden wij als band altijd een zo zacht mogelijk volume on-stage, en de speakers gericht op het podium en niet de zaal in. dit is alleen maar prima voor het geluid in de zaal, maar meestal is dat niet bekend, of houden ze zich er niet aan bij de diverse zalen in nederland.
overigens was Hedon Zwolle voor ons de top zaal wat betreft PA-afstemming, communicatie, geluidsman & eten (!)

Mitch
18 oktober 2008, 21:11
Bij stageniveau denk ik meteen aan de fase van praktijkervaring van iemand ie in opleiding is, maar je bedoelt blijkbaar iets heel anders :D
Beetje ruime vraagstelling en er is nog een heel subforum om te vullen met verschillende topics, dus die mag best wat smaller. Ik neem aan dat je de mate van professionaliteit bedoeld?
Ik word zelf vrolijk van bands die snel gnoeg staan opgebouwd (niets zo knullig als een band die een uur doet over een minimale backline neerzetten), vlot de soundcheck doorloopt en dan op het podium gewoon overduidelijk plezier heeft in wat ze doen. Da's voor mij een band van niveau.
Als ze dan ook nog duidelijk aandacht hebben besteed aan hun sound ben ik een tevreden toeschouwer :)

Thundermane
19 oktober 2008, 14:11
Nouja ik ga nu maar vooral van mijn eigen ervaringen uit.

Gisteravond nog een optreden gehad, supervet, al moet ik dat natuurlijk met elk optreden zeggen :D
Het was echter weer bij t' Wijkhuis, wat inhoud dat er slechte organisatie is wat betreft planning.
We speelden sowieso een half uur later dan verwacht, nou dat gaat tot daar aan toe, maar dan gaan ze ons optreden ook nog eens een half uur inkorten!
Zijn we op de helft, begint het lekker op gang te komen, moeten we stoppen.
Dan te bedenken voor alle mensen die we hadden uitgenodigd en dus voor ons kwamen.
Maarja, des al niettemin een vette avond, ook leuk om de andere bandjes mee te maken en dat is het mooie als je zelf optreed, je mag de andere optredens gratis bijwonen :D
En ik kon alle andere bands zeker waarderen, al kwamen ze niet zo tot hun recht door de oh zo geweldige akoestiek van t' Wijkhuis.
Maarja, Tho nog gezien, hij was zonder de rest van de band dus ik wist t niet zeker tussen al die andere kale gozers :D
Wat uiteindelijk blijkt op zo'n avond, misschien hoeft het niet helemaal smooth te lopen, maar aan de gezelligheid zal het niet liggen!
Voor mij was het in elk geval een topavond, van dronken worden, de-toxen en weer aangeschoten worden.

skanky
19 oktober 2008, 17:38
wij zorgden als band altijd netjes voor riders/stageplan en andere info. en bijna nooit hadden de technici dit gelezen of uberhaupt gezien.

Dat komt vaak door de organistatie...Ik kreeg tot voor kort ook nooit riders te zien. Totdat we een nieuwe coordinator kregen. Nu krijg ik de riders voor het weekend altijd op woensdag in m'n mailbox zodat ik ruim van te voren weet waar ik aan toe ben.
Heerlijk....

Mitch
19 oktober 2008, 21:41
We speelden sowieso een half uur later dan verwacht, nou dat gaat tot daar aan toe, maar dan gaan ze ons optreden ook nog eens een half uur inkorten!
Zijn we op de helft, begint het lekker op gang te komen, moeten we stoppen.
Dan te bedenken voor alle mensen die we hadden uitgenodigd en dus voor ons kwamen.


Tja, welkom in de wereld die live muziek heet, dat gaat je nog wel vaker overkomen. Ons record is: 20 minuten mogen spelen om een festivalletje te openen, de boel loopt verschrikkelijk uit door later-dan-gepland kunnen soundchecken vanwege een kerk die nog dienst had en dan na twee nummers te horen krijgen: "nu de laatste", want alle multi-cultureel verantwoorde wannabe soul/jazz bandjes hoefden natuurlijk niet te gaan inleveren van hun set...blègh.
Maar goed, dit moest eigenlijk over 'niveau' gaan: dit was dus een laag niveau :seriousf:

Thundermane
19 oktober 2008, 23:10
Tja, welkom in de wereld die live muziek heet, dat gaat je nog wel vaker overkomen. Ons record is: 20 minuten mogen spelen om een festivalletje te openen, de boel loopt verschrikkelijk uit door later-dan-gepland kunnen soundchecken vanwege een kerk die nog dienst had en dan na twee nummers te horen krijgen: "nu de laatste", want alle multi-cultureel verantwoorde wannabe soul/jazz bandjes hoefden natuurlijk niet te gaan inleveren van hun set...blègh.
Maar goed, dit moest eigenlijk over 'niveau' gaan: dit was dus een laag niveau :seriousf:

Ons record ga je niet geloven: 5 minuten!!!!!
Uiteraard speel ik hier wel vals, want dat was omdat de stroom uitviel, toen het eenmaal weer inging was het weer beurt aan een andere band en niks mocht de heilige planning in de war laten raken.
Maarja ik dwaal ook weer af, het ging idd over niveau, moeilijk zeggen, die avond was principieel wel goed, maarja voor ons dus wat minder.

Ik ga er ook niet van uit dat ik het nog eens mee zal maken dat t optreden stopt omdat de stroom uitvalt :D

mrkoetje
20 oktober 2008, 20:51
tja, wij hadden eens op een festival een optreden in de planning van 2 tot 3 uur. 's nachts.
de hele dag druk, eind rijden, onverwachts geen soundcheck, en pas om 2.30 begonnen met spelen voor 1500 man, die allemaal zeer teleurgesteld waren toen we om 3 uur alweer moesten stoppen vanwege mogelijke geluidsoverlast.

teajay
21 oktober 2008, 03:44
De meest amateuristische factor in mijn ervaringen op het podium ben ik altijd zelf. Ben nog niet voorbij de aanklooiperiode gekomen, heb slechts een tiental keer op een podium gestaan.

Irritant is als de PA gedaan wordt door een kereltje van 13. Sta je wel met een man of 50 naar jamacts en bandjes te kijken en zelf mee te spelen, maar ontbreekt er dus een goeie of in ieder geval redelijke mix in de zaal.

Jeroen76
24 oktober 2008, 14:10
Het grappigste wat ik zelf ooit meemaakte was het smoel wat de geluidsman trok toen ik na het spelen hem even kwam bedanken. De beste man had dat nog nooit meegemaakt. hihi

En dan vraag ik me af: is dat nou zo vreemd dan?

Jeroen

skanky
24 oktober 2008, 14:16
Het grappigste wat ik zelf ooit meemaakte was het smoel wat de geluidsman trok toen ik na het spelen hem even kwam bedanken. De beste man had dat nog nooit meegemaakt. hihi

En dan vraag ik me af: is dat nou zo vreemd dan?

Jeroen

Absoluut niet, ik vind het niet meer dan normaal. Als ik monitors doe dan lopen ze bij het afgaan altijd langs me, en 9 van de 10 bands bedankt me dan. Als ik FOH doe dan komen ze meestal als ze weer weggaan even bedanken en gedag zeggen. Dat is gewoon netjes...net als dat je als geluidstechnicus je je altijd even voorstelt als de band binnenkomt.

iWishmaster
24 oktober 2008, 14:36
Ik heb niks te vertellen over mijn eigen ervaringen (daar heb ik te weinig podiumervaring voor), maar wel wat 'gespot'. Het meest extreme tot nu toe:

Geluidsman die tijdens het optreden (tijdens een nummer zelfs) op het podium klom om een gitaarversterker zachter te zetten. En de gitaar was al niet hoorbaar over de PA, alleen vooraan naast het podium.

Later de gitarist gesproken die enorm kwaad geworden was op de geluidsman. De beste man vond namelijk dat de versterker niet zo'n mooie tone had, dus besloot 'ie het maar weg te draaien: "beter geen geluid dan slecht geluid" (letterlijk zijn woorden!).
Nee, het was geen wereldse gitaarsound (cheapo ibanez en marshall dsl50), maar zo slecht klonk het zeker niet!

Jeroen76
24 oktober 2008, 14:41
Ik heb niks te vertellen over mijn eigen ervaringen (daar heb ik te weinig podiumervaring voor), maar wel wat 'gespot'. Het meest extreme tot nu toe:

Geluidsman die tijdens het optreden (tijdens een nummer zelfs) op het podium klom om een gitaarversterker zachter te zetten. En de gitaar was al niet hoorbaar over de PA, alleen vooraan naast het podium.

Later de gitarist gesproken die enorm kwaad geworden was op de geluidsman. De beste man vond namelijk dat de versterker niet zo'n mooie tone had, dus besloot 'ie het maar weg te draaien: "beter geen geluid dan slecht geluid" (letterlijk zijn woorden!).
Nee, het was geen wereldse gitaarsound (cheapo ibanez en marshall dsl50), maar zo slecht klonk het zeker niet!

Och ik had die aardig geluidsman waarschijnlijk even "geholpen"met het podium afkomen.

skanky
24 oktober 2008, 14:47
Och ik had die aardig geluidsman waarschijnlijk even "geholpen"met het podium afkomen.

Dat zijn geen geluidstechnici, dat zijn prutsers.....

tidalwave_sideburns
24 oktober 2008, 14:49
Ja, geluidsmensen moeten met hun fikken van jouw spullen afblijven (zonder toestemming dan), en andersom.

Jim Heath heeft trouwens een interessant stuk over geluidsmensen .

http://reverendhortonheat.com/rev_updates/07_01_19.php

Er staan nog meer van die blogjes op de website

http://reverendhortonheat.com/revupdates.php

http://reverendhortonheat.com/revupdates_past.php

Han S
24 oktober 2008, 15:47
Een geluidsman die zonder overleg aan iemands apparatuur zit is geen geluidsman maar een PA boer en die horen in een museum als rariteit, maar niet meer op een podium.

Jeroen76
24 oktober 2008, 16:41
Een geluidsman die zonder overleg aan iemands apparatuur zit is geen geluidsman maar een PA boer en die horen in een museum als rariteit, maar niet meer op een podium.

Dat geld trouwens andersom ook hè? Ik ken gitaristen zat die de technicus van dienst wel ff helpe. En daarme de totale mix zo draaien dat zij alleen nog hoorbaar zijn.:sneaky:
Ik blijf er bij, van te voren effe een praatje maken en uitleggen wat je wilt en nadien effe bedanken voor de moeite. De eerstvolgende keer zul je merken dat ze alles voor je willen doen. En dan is een mooie mix dus bijna gegarandeerd

Han S
24 oktober 2008, 16:59
Een mix is een zeer kwetsbaar iets en als een gitarist zijn versterker harder zet op het podium dan heb je kans dat je de hele zaal mix in een klap volledig naar de kloten helpt en de FOH tech het niet meer goed krijgt.

In de studio kun je nog proberen om met ander microfoons nog wat te bereiken, maar on stage heb je die kans niet. Het is dus altijd verstandig om de gitaar en vooral ook de bas op een podium binnen de perken de houden. Dat kun je doen door het spul zodanig neder te planten dat je de eigen speaker goed kunt horen. Man, ik kan daar uren over doorgaan, maar ik moet nu even een onwillig effectapparaat reanimeren, of voor altijd het zwijgen opleggen.

Kim Wilson
24 oktober 2008, 17:11
Ik zou voor de laatste optie gaan, ben je lekker snel klaar!

Han S
24 oktober 2008, 18:54
Ik zou voor de laatste optie gaan, ben je lekker snel klaar!

Ik heb het over een ART Proverb Hans, een multi effect processor uit de jaren 80 en het was mijn eerste mooie effectenbak. Hij heeft het meer dan 20 jaar perfect gedaan maar nu komt er alleen nog wat zacht gepiep uit met een kraakje. Ik heb hem open gemaakt en daar zie je een grote print welke helemaal vol zit met kleinere en grotere IC's. Ik heb ze niet geteld maar het zijn er wel honderd. Verder de gebruikelijke voedings artikelen en supplementen als diodes en power torretjes en hier en daar wat weerstandjes en condensatortjes.

Ik vrees dat hij echt overleden is en ik moet even nadenken over cremeren of begraven. Na 20 jaar ben je toch gehecht aan zo'n ding, vooral als het je eerste is. Hij kostte indertijd 1340 harde guldens en nu koop je een veel betere voor 100 euro.

Jeroen76
24 oktober 2008, 22:41
Ik heb het over een ART Proverb Hans, een multi effect processor uit de jaren 80 en het was mijn eerste mooie effectenbak. Hij heeft het meer dan 20 jaar perfect gedaan maar nu komt er alleen nog wat zacht gepiep uit met een kraakje. Ik heb hem open gemaakt en daar zie je een grote print welke helemaal vol zit met kleinere en grotere IC's. Ik heb ze niet geteld maar het zijn er wel honderd. Verder de gebruikelijke voedings artikelen en supplementen als diodes en power torretjes en hier en daar wat weerstandjes en condensatortjes.

Ik vrees dat hij echt overleden is en ik moet even nadenken over cremeren of begraven. Na 20 jaar ben je toch gehecht aan zo'n ding, vooral als het je eerste is. Hij kostte indertijd 1340 harde guldens en nu koop je een veel betere voor 100 euro.
Ik vind het wel van kwaliteit getuigen dat hij er dan nu pas mee opgehouden is. Ik zou 'm inlijsten.

Kim Wilson
24 oktober 2008, 22:49
Ik zou hem gewoon wegdonderen. Kinderen, vrienden, familie en huisdieren ga je je aan hechten. Een apparaat is een apparaat, en als ie stuk is, gaat ie weg. Net zo makkelijk.

http://www.wecycle.nl/nieuwsbrief/header.png