PDA

View Full Version : Geluid snaren..



spschouten
17 oktober 2008, 21:30
Hey Jongens..

Ik speel nu een aantal maanden en ben flink aan het oefenen. Ik heb het idee dat ik redelijk snel vooruit ga, dus dat is goed

Nu kwam ik laatst terug van een week vakantie en ik kon niet wachten om weer even lekker op mijn gitaar (richwood) te spelen. Nu was er iets raars aan de hand. Hij klonk namelijk niet zoals voor mijn vakantie. Ik 10x opnieuw gestemd met electronisch stemmertje maar zonder succes. Dus ome stefan was behoorlijk geirriteerd. Ik als een idioot aan de stemknoppen draaien en toen was het natuurlijk 'pang'. Mijn e snaar gebroken. Goed.. Ik vandaag naar de gitaarshop voor nieuwe snaren en toen heb ik me dus 0.11 snaren aan laten smeren van het merk Martin door de verkoper. Ik speelde hiervoor op 0.12. Ik heb ze er net opgezet en ben niet tevreden met het geluid. Ik heb totaal geen ervaring met snaren dus ik dacht die verkoper weet wel waar hij over praat.. Ben ik er dus weer ingetrapt! Altijd hetzelfde liedje, je kan het beter zelf uitzoeken dan aan zon verkoper over laten..

Heel verhaal.. maar mijn vraag is. Klopt het dat er een groot verschil zit tussen 0.11 en 0.12 qua geluid of ligt dat aan mij?? En heeft het merk snaar er ook mee te maken?? En hoe kan het nou dat mijn gitaar na een week opeens een ander geluid geeft?? Ik was wel vergeten de verwarming uit te zetten dus het was behoorlijk warm in mijn kamer..

Mr.Fingers
17 oktober 2008, 21:35
Dikte, merk, samenstelling, "versheid", het heeft allemaal een invloed. Als je nu zo tevreden was van de originele snaren, moet je die er terug opzetten (koop een nieuw setje dan). Dat snaren in het begin van hun speelleven erg blikkerig, schel & fel klinken is normaal, hier moet je eventjes doorheen, na een paar uur spelen zijn ze al veel doffer & natuurlijker van klank.

spschouten
17 oktober 2008, 21:39
bedankt voor reactie.. misschien is dat het wel.. Dat ik ze nog even in moet spelen.. ze klinken idd heel erg schel..

Ik weet niet wat voor snaren ik had.. Ze zaten al op mijn gitaar dat ik hem kocht..

Ik speel graag oude rocknrs van bv bob dylan, neil young etc.. wat voor snaren zouden jullie aanraden dan??

merci!

Mr.Fingers
17 oktober 2008, 21:42
Martin snaren ;)

Qua sound doet de gitaarvorm meer dan het type snaren dat erop zit. Voor "the freewheelin'" Bob Dylan is een Martin Parlor geschikter, voor Neil Young is het z'n Dreadnought.

Moet je zelf maar aanvoelen & horen wat het beste werkt.

spschouten
17 oktober 2008, 21:51
wat bedoel je met ''Martin snaren ;)''?? Dat het geen goede snaren zijn?

--=HANS=--
17 oktober 2008, 22:00
Hoe exact is je geheugen voor geluid? Als ik na een vakantie m`n gitaren weer oppak ben ik altijd weer verrast door hoe anders ze klinken dan in m`n gedachte.

En ja, er zit erg veel verschil tussen snaren van de zelfde dikte van verschillende merken en nog meer tussen snaren van verschillende dikte van verschillende merken. Ik weet niet met welk argument die knakker je een lichter setje heeft geadviseerd maar als je met 0.12 goed uit de voeten kan zou ik zeker niet voor lichter gaan.
Martin snaren zijn overigens prima snaren, niks mis mee. Op een van mijn staalsnarige gebruik ik niets anders terwijl ik op een andere weer de voorkeur heb voor D`adario, kwestie van smaak dus.

spschouten
17 oktober 2008, 22:07
Bedankt voor je reactie! Zodra ik weer in de buurt ben van een gitaarshop haal ik gewoon weer 0.12 snaren.. en dan kan die knakker die 0.11 snaren even lekker in zn holletje stoppen.;)

Gitaar4LifeDude
18 oktober 2008, 00:01
0.12 speelt wel een beetje moeilijk heb ik zelf ervaren ik vind 0.11 een stuk beter. Voel jij niet dat je gemakkelijker speelt?

LaurentB
18 oktober 2008, 18:58
Dikte van de snaren maakt heel veel verschil! Standaard is 012. Op veel gitaren zal 011 wat te dun klinken. Het speelt wel lichter natuurlijk.

Ik heb op mijn Crafter 013 zitten, maar dat is omdat die gitaar een nogal dik bovenblad heeft, dat zou eigenijk niet nodig moeten zijn voor een goed geluid.
Ik heb een heel oude Landola die met 012 te lomp klinkt. Daar heb ik 011 op zitten.

Je kunt eens wat verschillende merken proberen. Afhankelijk van de gitaar klinkt het ene of het andere merk beter.
d'Addario en Dean Markley klinken erg helder, Martin wat warmer (ik heb altijd Martin SP's, want die Crafter klinkt nogal fel)

Pais
18 oktober 2008, 20:17
Ben ik er dus weer ingetrapt! Altijd hetzelfde liedje, je kan het beter zelf uitzoeken dan aan zon verkoper over laten..


Er ingetrapt...? Hij mag je toch wel gewoon advies geven.. Martin snaren staan bekend als prima snaren dacht ik, maar snarenkeuze is erg persoonlijk voor de gitarist en voor de gitaar. Neem de volgende keer gewoon een ander setje, tot je tevreden bent met je geluid.

Ik heb de nasty gewoon om alles waar een punaise in te prikken valt, aan mn muur te hangen. En als ik even snel tel, zit ik nu op 17 verschillende merken/type snaren.
Maar ik verander niet meer, ik blijf bij Hannabach :noob:

LaurentB
18 oktober 2008, 21:54
Er ingetrapt...? Hij mag je toch wel gewoon advies geven.. Martin snaren staan bekend als prima snaren dacht ik, maar snarenkeuze is erg persoonlijk voor de gitarist en voor de gitaar. Neem de volgende keer gewoon een ander setje, tot je tevreden bent met je geluid.

Ik heb de nasty gewoon om alles waar een punaise in te prikken valt, aan mn muur te hangen. En als ik even snel tel, zit ik nu op 17 verschillende merken/type snaren.
Maar ik verander niet meer, ik blijf bij Hannabach :noob:

Dat zijn dus nylon snaren voor een klassieke of flamernco gitaar (voordat die jongen helemaal in de war raakt ;-) .

charles
18 oktober 2008, 22:32
Er is niks mis mee met Martin snaren, of .11 dikte. Of met D'Addario, of .10 dikte, of .12 dikte. Of ander merken snaren, of met 20/80, enz. Hangt er vanaf wat je zelf wilt.

Elke gitaar is anders, iedereen speelt anders. Een tijdje experimenteren met verschillende soorten snaren is leuk en leerzaam. Voor tussen de 5 en 25 euro, kan je je gitaar toataal anders laten klinken (een week lang... dan zijn de snaren gewoon weer oud).

Ik vermoed, trouwens, dat ze coated strings (zoals Elixers) op je gitaar hebben gedaan in de winkel - die blijven langer goed klinken (en zijn ook duur) en klinken de gitaren altijd "nieuw". Ik neem aan dat ze ook niet dikker dan .12 zijn geweest. Als je een jaar lang, elke maand Elixers op je gitaar doet, dan heb je al een Aria (of zo) kunnen kopen.

.11 gebruik ik graag, leuke snaren. Misschien "breekt" het geluid iets eerder bij harder tokkelen dan bij .12, maar ze spelen sneller voor mij. En of het Martin of D'Addario (of wat dan ook) zijn, maakt het mij niet zoveel uit. Binnen een week kan je ze al vervangen (als je het geld hebt). Gewoon geen 80/20 voor mij, veel te metaal-achtig.

Otje
19 oktober 2008, 06:14
Hoe exact is je geheugen voor geluid? Als ik na een vakantie m`n gitaren weer oppak ben ik altijd weer verrast door hoe anders ze klinken dan in m`n gedachte.
+1. Bij mij kan dat zelfs per dag verschillen. Voor een deel zit dat gewoon tussen m'n oren, maar een akoustische gitaar is qua sound veel gevoeliger voor dingen als luchtvochtigheid, temperatuur, conditie van de snaren e.d. dan een elektrische.

Qua snaren: Martin is altijd OK, maar het loont om te experimenteren. Elixir bijvoorbeeld vind ik niet lekker klinken op mijn ene gitaar maar juist weer wel op mijn Taylor reisgitaar - mooi meegenomen als je bedenkt dat die snaren erg lang meegaan.

Thundermane
19 oktober 2008, 14:00
Tis maar net voor welk effect je wilt gaan.
Ik zelf (elektrisch dus misschien niet zo representatief) heb nu op mijn 7snarige gitaar te dunne snaren voor de stemming die ik gebruik, en dus zijn de snaren erg flapperig, maar het zorgt wel voor een vet metalig geluid.
Erg geschikt voor technical dea.... ik dwaal weer af.
Maarja mijn inbreng is dus eigenlijk alleen: wat voor geluid wil je bereiken, probeer daarop de juiste snaren te vinden.

*AcousticGuitarMan*
19 oktober 2008, 14:03
Ik weet niet maar ik heb op mijn western snaren voor een elektrische gitaar en vind het beter klinken dan elk setje snaren dat ik ooit geprobeerd heb. Speelt makkelijker, meer volume (klinkt harder), meer power (weet er geen NL's woord voor). Een beetje zoiets:
http://nl.youtube.com/watch?v=A-EilP59o_g

Maar dan natuurlijk niet zo mooi:(. (Ik wil die gitaar)

Pais
19 oktober 2008, 14:42
+1. Bij mij kan dat zelfs per dag verschillen.

Weer +1 !!! Als ik veel herrie aan mn kop heb gehad, klinkt mn gitaar prachtig. Als ik bijvoorbeeld op mn motor twee uur lang het gebulder van de wind aan heb moeten horen, en ik ga bij thuiskomst gitaarspelen, dan wordt ik helemaal gelukkig van het geluid.
Als ik een rustige dag heb gehad, dan klinkt mn gitaar heel gewoontjes.

spschouten
20 oktober 2008, 20:10
Ah.. daar ben ik weer.. bedankt voor de reacties..

Ik heb nu een aantal dagen gespeeld en ik heb idd gemerkt dat de schelheid in het geluid een stuk minder is geworden. Toch heb ik het idee dat mijn vorige snaren (012 maar waarvan ik niet weet wat voor merk snaren) een iets warmer, lager geluid produceerden.

Wat ik uit alle reacties opmaak is dat er maar 1 ding opzit, en dat is gewoon verschillende soorten snaren testen en kijken welke ik het mooiste vind klinken.

Ik merk ook zeker wel verschil met het spelen. Ik heb vanaf het begin af aan op 012 gespeeld en nu dus op 011. 011 is een idd een stukje soepeler, maar ik moet eerst nog even wat meer vergelijkings materiaal hebben wil ik hier iets zinnigs over kunnen zeggen.. dus..

Ik moet toegeven dat ik wat genuanceerder had kunnen zijn wat de verkoper betreft.. Bij deze trek ik mijn woorden gedeeltelijk terug ;). Ik was gewoon een beetje teleurgesteld..

Spores
23 oktober 2008, 12:53
Persoonlijk vind ik Martin snaren ook kut.
Alhoewel ik ze wel goed vond klinken, tot de eerste week voorbij was en vervolgens na 1,5e week was de rek eruit.
Andere keer 2 of 3 weken.
Dus kwaliteit wisseld nogal.
Kan natuurlijk echt weer typisch iets voor mij zijn, waar anderen geen last van hebben.

En toen kocht ik ineens een setje D'addario EXP's
<3!

Wat wel zo is is dat snaren echt heeeeeeel persoonlijk zijn.
Dus ga gewoon ens wat verschillende uitproberen, probeer ens wat D'addario's en Elixirs, alhoewel, als je niet van schel geluid houd zou ik toch eerder voor D'addario's gaan dan voor Elixirs.

Ik heb ook nog wel een flinke lijst van snaren om ens uit te proberen, maar khou ondertussen wel van D'addario's ^^

beruk
23 oktober 2008, 13:03
Ik ben van de Martin SP .12 80/20. Verder vind ik DR en S.I.T ook hele fijne snaren voor op mijn gitaar, zeker ook aan te bevelen om eens uit te proberen.

Spores
23 oktober 2008, 16:45
Ik ben van de Martin SP .12 80/20

Hoe lang doe je ermee en hoe vaak en hoe lang speel je er dan op, als ik vragen mag.
De SP's heb ik nl nooit uitgeprobeerd, maar de standaard Martin 80/20's

spschouten
23 oktober 2008, 22:16
en wat is het verschil tussen Martin SP's en gewone Martin's?? Ik heb namelijk SP's..