PDA

View Full Version : 2 vraagjes



rock 'n roll
17 oktober 2008, 17:01
na lang zoeken eindelijk een niet te moeilijk en toch boeiend nummer gevonden waar ik eens echt op ga oefenen tot het lukt. Namelijk zombie van the cranberries, goed idee?

maar ik zit nog met 2 vragen:

- Wat is nu de juiste slag voor de intro want ik lees tegenstrijdige dingen.
Ik denk ofwel "down down down up down up down up down up" of anders "down down down down up up down down down down".

en vraag nummer 2. Zoals ik het geleerd heb via internet speel je een Em akkoord met de middelvinger op de A snaar en de ringvinger op de D snaar en een C akkoord met de middelvinger op D snaar en de ringvinger op de A snaar, correct of niet?
Maar als ik nu wil wisselen van Em naar C moet ik dus mijn vingers van snaar wisselen terwijl als ik een Em anders zou nemen ik gewoon mijn ringvinger een beetje zou moeten opschuiven.
Maar waarschijnlijk is er wel een goede reden om dit niet te doen en gewoon te oefenen tot het anders even snel lukt, en deze reden gaan jullie me vertellen.

bagheera
17 oktober 2008, 17:06
na een tijdje kan je alle akkoorden nemen zoals ze komen hoor, dan maakt het niet meer uit en de reden dat akkoorden nemen op de juiste manier belangrijk is volgens mij, omdat bv em naar c op die manier misschien makkelijker is maar er zijn meer overgangen dan die van em naar c en dan was de gewone manier misschien gemakkelijker .

Zoveel moeite zal het nu ook weer niet zijn he, een uurtje of 2 en je bent er wel mee weg hoor.
Niemand die zegt dat gitaar leren spelen makkelijk is he. :satisfie:

rock 'n roll
17 oktober 2008, 17:18
Weet wel dat het niet makkelijk is maar dacht zo waarom moeilijk als het makkelijk ook kan :D .
Zal dus maar gewoon nemen zoals het moet.

Pais
17 oktober 2008, 18:55
Wat is nu de juiste slag voor de intro want ik lees tegenstrijdige dingen.

Het gaat er niet om wat je leest, maar wat je hoort ;)

Je zult nooit goed gitaar leren spelen als je niet leert luisteren!



Zoals ik het geleerd heb via internet speel je een Em akkoord met de middelvinger op de A snaar en de ringvinger op de D snaar en een C akkoord met de middelvinger op D snaar en de ringvinger op de A snaar, correct of niet?

Niet druk om maken. Pak het akkoord zoals het uitkomt in de akkoord progressie. Ik speel wel eens een open Em met pink en ringvinger, gewoon omdat die er het dichtst in de buurt zijn.

-=JEROEN=-
18 oktober 2008, 02:27
Toch raad ik al mijn (beginnende) leerlingen aan om vooral de basisgrepen op de juiste manier te maken, ook al lijkt dit trager en onhandig.

Pais
18 oktober 2008, 20:07
Toch raad ik al mijn (beginnende) leerlingen aan om vooral de basisgrepen op de juiste manier te maken, ook al lijkt dit trager en onhandig.

Maar wat is de juiste manier dan? En waarom is dit beter dan andere manieren van pakken? :)

chooky
19 oktober 2008, 09:48
Wat je hoort in het intro wat ritme betreft is het volgende:
taa taa taa tada tada tadada
Als je nu probeert om hiervan allemaal korte nootjes te maken waarvan je er een aantal echt speelt en een aantal (de rusten of ghostnotes als je wel de beweging maakt maar nauwelijks echt speelt) niet krijg je het volgende:

X g X g X g X X g X X g g X X X

Als je hier nu beurtelings down en up onderzet krijg je het volgende patroon:

X g X g X g X X g X X g g X X X
d u d u d u d u d u d u d u d u
d _ d _ d _ d u _ u d _ _ u d u

Eventueel kun je de ghostnote vlak voor de laatste 3 slagen ook spelen, dit wordt dan een 'down''

-=JEROEN=-
19 oktober 2008, 11:31
Maar wat is de juiste manier dan? En waarom is dit beter dan andere manieren van pakken? :)
Mijn manier. Omdat ik het zeg. :dance:

Nah, geintje. Ik probeer ze de standaard methode aan te leren, omdat dit ze een solide basis geeft. Maar als iemand bijv echt moeite heeft om het A akkoord te spelen met wijs, middel en ringvinger, dan laat ik ze alternatieven zien met de pink, of met 1 vingerkootje. Niets moet, alles mag! Uiteraard.

de basis akkoorden:

http://img1.putfile.com/thumb/10/30004350126.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3824542) http://img1.putfile.com/thumb/10/30004350263.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3824543)
(klik op afbeeldingen voor vergroting)

gorgasm
19 oktober 2008, 12:17
akkoord, daarom noemt het basis, maar zoals pais zegt, ze moeten t na n tijd met alle vingers kunne, zékér een Em

-=JEROEN=-
19 oktober 2008, 13:18
Als hij moeite heeft met de Em - C overgang, dan ga ik er vanuit dat ik met een beginner te maken heb, dus adviseer ik hem om alle akkoorden eerst te oefenen met hun standaard zetting*. En dus niet meteen al beginnen smokkelen door het anders te spelen. Zou hij nou Em7 (022033) naar Cadd9 (x32033) moeten spelen, dan was het een ander verhaal geweest natuurlijk.

En de slag speel ik zo:

1 e 2 e 3 e 4 e 5 e 6 e 7 e 8 e
n n N n v n v n N n v

n = neer (in dit geval voornamelijk de bassnaren)
N = geaccentueerde neerslag (sterker gespeeld dan n en sla alle snaren aan)
v = op (vooral de hoge snaren)

* standaard zetting zoals in de afbeeldingen

Pais
19 oktober 2008, 14:30
Ik lees eigenlijk nu pas wat de topic starter lastig vind aan de overgang. Ik vind het niet logisch om hier met vingers te gaan schuiven (kans op bijgeluiden), waarom zet je je wijsvinger gewoon niet boven je middelvinger voor de Em?
Maar ik vind dat Jeroen gelijk hebt dat je dit soort dingen echt gewoon moet leren. Straks wil je overgangen spelen van de meest freaky akkoorden waar 4 vingers op posities staan waarvan je zou denken dat het onmogelijk is. En dat gaat niet wanneer een overgang van een open C naar een open E al lastig is voor je.

rock 'n roll
19 oktober 2008, 14:37
Dus eigenlijk gewoon een tijdje oefenen tot het lukt op de correcte manier om er dan later plezier van te hebben?

Thx voor de hulp :)

-=JEROEN=-
19 oktober 2008, 19:12
Saai nummer trouwens.

Als je deze onder de knie hebt, ga eens studeren op More Than Words van Extreme. Lijkt een heel stuk lastiger, maar laat je daardoor niet afschrikken.