PDA

View Full Version : nieuwe speakers v30's inspelen: een vraagje



bagheera
17 oktober 2008, 16:00
hey iedereen,

ik heb dus een nieuwe 2x12 ( sinds vorige week zaterdag).
Er zitten 2x12 V 30 speakers in en ik heb gehoord dat wanneer ze ingespeeld zijn ze nog warmer klinken.
Nu is mijn vraag :

Zijn er dingen die ik zeker wel of zeker niet mag doen als ik wil dat ik over een tijdje een echt mooi geluid heb.

Zoals bij een auto roderen, dan mag je niet te snel optrekken enzo.

Misschien bij een cab niet te luid zetten ofzo ?

greets

bagheera

the sure thing
17 oktober 2008, 16:04
Nee hoor, je mag van 0 naar 100 binnen 2 seconden. Speakers inspelen is wat anders dan speakers "warm" spelen. Dat laatste geldt niet voor speakers. Met speakers inspelen bedoelen ze dat ze over een langere periode (weken, maanden) veel en goed belast worden, zodat de speakersconussen wat "losser" komen. Dit zou de klank ten goede komen. Niet iedereen op dit forum denkt er hetzelfde over, maar je kan in ieder geval dus niets "fout" doen.

pol
17 oktober 2008, 16:06
niks speciaals doen, gewoon op spelen.

bagheera
17 oktober 2008, 17:01
das makkelijk, bedankt he

the sure thing
17 oktober 2008, 17:04
Geef m flink op z'n donder!

DeiDRagonas
17 oktober 2008, 22:02
Met je vinger eens ff flink door t papier van de speaker poeren wil wel eens een slecht geluid opleveren.. Zou ik niet doen dus (mn dochtertje dacht daar anders over btw...)


R

Mitch
17 oktober 2008, 22:12
De vegelijking met een auto is niet zo ge: voor het blok wordt daar ook aangeraden om geen hoge toerentallen te draaien, maar wel regelmatig een lekkere dot gas te geven. Dus wel druk op de ketel! Bij speakers wordt vaak aangeraden om met lekker veel dynamiek te spelen, veel pieken in het volume. Er wordt dan wel weer her en der angeraden om niet teveel laag door de speakers te knallen (als in: zo eigenwijs zijn om bijvoorbeeld een basgitaar te laten brullen over de cab om de speakers 'sneller' in te spelen).
Sowieso is geduld een schone zaak.

AART
17 oktober 2008, 23:44
gewoon spelen, het komt vanzelf dus.

Ik ben zelf niet zo van het inspeelgedoe maar die discussie is al geweest(x999999999999).

heavy-metal-thunder
17 oktober 2008, 23:47
De vegelijking met een auto is niet zo ge: voor het blok wordt daar ook aangeraden om geen hoge toerentallen te draaien, maar wel regelmatig een lekkere dot gas te geven. Dus wel druk op de ketel! Bij speakers wordt vaak aangeraden om met lekker veel dynamiek te spelen, veel pieken in het volume. Er wordt dan wel weer her en der angeraden om niet teveel laag door de speakers te knallen (als in: zo eigenwijs zijn om bijvoorbeeld een basgitaar te laten brullen over de cab om de speakers 'sneller' in te spelen).
Sowieso is geduld een schone zaak.

ik heb een Marshall greenback van 68 of 69. Werd door een vorige eigenaar gedurende vele jaren bass op gespeeld (met een 100W superbass, weliswaar geen potige rock, maar blues) en dit cab (75 Hz, 25W/speaker) klinkt SUPER. Is het beste dat ik al gehoord heb. Waarmee ik niet wil zeggen dat je er een half jaartje moet op bassen om een goede sound te krijgen!

Mitch
17 oktober 2008, 23:52
Wat ik dus bedoel is dat er geen bindende conclusies moeten worden verbonden aan dit soort positieve verhalen ;) Omdat je opa van 90 altijd sigaren rookte betekent niet dat jij dat ook voor je gezondheid moet doen hè!