PDA

View Full Version : Combineren van el84 buizen



Shaggy
17 oktober 2008, 13:38
In de fender blues deville heb ik nu yellow jackets met el84 van JJ zitten. Die deville draait nu op iets van 15 watts class a :D (vergis je niet, gaat nog steeds teringhard)

Nu heb ik een JJ uitgehaald en in de valve jr geplaatst. Kan ik nu een sovtek el84 en een JJ el 84 combineren met die yellow jackets? Ze hoeven niet gebiased te worden ofzo, lijkt mij dat het combineren wel kan maar wil het toch zeker weten.

Jellyfish00
17 oktober 2008, 15:33
Eindbuizen moeten toch altijd gematcht zijn? En als ik me niet vergis zijn buizen uit verschillende setjes dat niet..

Shaggy
17 oktober 2008, 15:56
Nah, ik heb het gevonden .. yellow jackets :


How do they work?
They give you simple Class-A operation from any amp.Yellow Jacket™ Converters not only rearrange the pin locations of the tubes, but also provide the necessary current limiting on the screens and cathode as well as blocking the amplifier's grid bias voltage, while configuring the EL84 in a Class-A, Self-adjusiting cathode-bias circuit. In other words, there are no adjustments to make and no modifications necesary, you simply plug the Yellow Jackets™ into the amp's output tube sockets, (in cathode-bias amplifiers) screw the ground wires under one of the output tube socket mounting screws, plug the provided EL84's into the Yellow Jackets™, turn on the amp and play.


thnx anyway !

Puerco
17 oktober 2008, 18:43
Volgens mij is dat pure marketing onzin van dat class A. Hoe kan zo een ding nou een class A amp maken als het hele circuit push pull is?????

Mitch
17 oktober 2008, 18:54
Ik weet niet waar je nu blij mee bent, maar daar staat niet dat je niet-gematchede setjes moet gebruiken hoor.

Shaggy
19 oktober 2008, 19:57
Ik dacht dat met die self-biasing gebeuren het niet uitmaakt. Wat betekend het wel?

Overigens heb ik minder headroom, begint bij 2,5 al licht te oversturen bij harde velocity, maar wel lekker. Ik heb het idee dat dit eindbui(s)(zen) zijn. Zou het kunnen dat er maar een overstuurd en de ander niet??

Ik had vanmiddag nog de 6l6 teruggeplaatst, dan weer volop headroom.

12ax7 electroharmonix in de preamp.

Mitch
19 oktober 2008, 20:08
Dat selfbiasing zegt niet dat je dan maar een ongematched setje moet gebruiken. Je gebruikt dan je eindbuizen op verschillende mate van stroom trekken en da's niet handig. Ook met Yellow Jackets gewoon gematchede setjes gebruiken.