PDA

View Full Version : Ooit schade gehad bij importeren?



Shaggy
17 oktober 2008, 12:33
Zojuist kom ik bij de search vandaan waar ik een hoop gelezen heb over importen en invoerrechten etc.

Ik wil het bedrag op het factuur verlagen om belasting te vermijden maar dan is het verzekerd bedrag ook lager.

Is jullie gear ooit wat overkomen bij het versturen of importeren uit het buitenland?

(>',')>
17 oktober 2008, 12:37
Er is mij nog nooit iets overkomen met het importeren. 9/10 als er iets kapot is aan mijn pakket is het de schuld van tnt, die gasten gaan echt belachelijk met je spullen om. Dus ik raad je aan om het via een koerier te versturen zoals dhl of ups en niet via airmail of iets dergelijks want zodra het dan in nederland is neemt tnt het over. :D

zeppo
17 oktober 2008, 12:38
De afgelopen 2-3 jaar heb ik zeker 20 gitaren laten komen vanuit de VS/UK/DE/FR/IT Nooit 1 probleem gehad, zelfs niet een beschadigde verpakking.

Let wel op, lees andere topics: de douane is tegenwoordig ook niet dom ...

DaveItUp
17 oktober 2008, 12:48
Nooit iets gehad en ik heb diverse amps en gitaren over laten komen.

stonerdaf
17 oktober 2008, 13:01
Gibson Les Paul Studio gekocht in de States, hier aangekomen met een headcrack.

Bye bye winst :mad:

Al meerdere gitaren (Gibson Les Paul Standard, Eastwood GP, Danelectro U3) gekocht binnen de EU en geen problemen bij 't transport.

Shaggy
17 oktober 2008, 13:27
Let wel op, lees andere topics: de douane is tegenwoordig ook niet dom ...


Net even gezocht maar ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoeld, kun je me uitleggen wat ze dan doen?



Als ik een ebay object 2ehands koop en laat overkomen, geldt de btw en invoerrechten dan ook?

thierry1982
17 oktober 2008, 13:38
Net even gezocht maar ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoeld, kun je me uitleggen wat ze dan doen?



Als ik een ebay object 2ehands koop en laat overkomen, geldt de btw en invoerrechten dan ook?

Jep als je pech hebt wel; tenminste als je spullen van buiten de EU laat komen.

DaveItUp
17 oktober 2008, 13:39
Ja.

10 tekens!!!!!

Rutger
17 oktober 2008, 13:46
Geldt dat ook voor 2dehands spullen van bijv. Ebay binnen de EU?
Of gaan ze er dan vanuit dat de BTW wel betaald is, net als wanneer je in NL iets 2dehands (ver)koopt?

pol
17 oktober 2008, 14:06
schade heb je als iets slecht verpakt is, dat ze bij die transportbedrijven niet voorzichtig zijn weet je op voorhand.

dhl, ups, gls etc.. zijn niet beter, de dozen vallen daar ook gewoon van de band af 1 meter naar onder.

zeppo
17 oktober 2008, 14:23
Geldt dat ook voor 2dehands spullen van bijv. Ebay binnen de EU?
Of gaan ze er dan vanuit dat de BTW wel betaald is, net als wanneer je in NL iets 2dehands (ver)koopt?
Binnen de EU is vrij verkeer van goederen: je hoeft dus geen importheffingen meer te betalen.

zeppo
17 oktober 2008, 14:26
Net even gezocht maar ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoeld, kun je me uitleggen wat ze dan doen?



Als ik een ebay object 2ehands koop en laat overkomen, geldt de btw en invoerrechten dan ook?


"Please mark it as a gift." -> Ha, denkt de douane, dit gaan we eens even onderzoeken.
"Value: 150$" -> hé, een Gibson koffer met inhoud? 150$, dit gaan we eens onderzoeken.

Met de lage stand van de $ halen veel mensen spullen uit de VS, en proberen nog wat goedkoper uit te zijn door een lagere waarde op te geven (scheelt idd in heffingen). Maar de douane weet 'best goed' de waarde van de meeste spullen.

Nieuw, 2e hands, het maakt niets uit.

Roro92
17 oktober 2008, 14:35
De douane is slim, heel erg slim.

Het bedrag vanaf dat je heffingen moet betalen ligt toch pas bij de 120 EUR of iets dergelijks? Ik heb altijd daaronder besteld en nooit wat hoeven te betalen ook.

Mr.Fingers
17 oktober 2008, 14:39
Douane weet wel wat iets waard is, dus het is de truuk om het als "gift" of "2ehands" te kunnen laten verzenden. Foefelen met waarde van het pakket is erg riskant. De kans bestaat dat de douane toch je gaat taxeren op de echte waarde + je een boete aangesmeerd krijgt van 100% de verschuldigde taks (dus je betaalt dan geen 21% BTW maar 42% BTW), en als er iets gebeurd met je pakket, ben je maar verzekerd voor de aangegeven waarde (en krijg je maar zoveel geld terug als aangegeven)

zjanke
17 oktober 2008, 15:11
Douane weet wel wat iets waard is, dus het is de truuk om het als "gift" of "2ehands" te kunnen laten verzenden.

Daar gaan we weer :chicken:......
"gift" is geen omschrijving en de reden om er uit gepikt te worden (hetzelfde geld voor samples of monsters). "2de hands" maakt ook niets uit, je betaalt btw en invoerrechten over de aankoopwaarde+verzendkosten en nieuw of gebruikt maakt niets uit.
Als dat soort dingen zou werken dan werden er toch alleen maar gifts en 2dehands goederen verstuurd?

De officiële regel: onder 22 euro ben je vrijgesteld van BTW + IR, tot 45 euro van particulier naar particulier zonder dat er betaald wordt ben je vrijgesteld en daarboven moet je in principe betalen. (Kopen via ebay en dan claimen dat je onder de regeling tot 45 euro valt klopt dus niet, er wordt betaalt voor de goederen.)
Er slipt wel regelmatig iets door en dat is geluk hebben, maar tel gewoon op die kosten, ze zijn namelijk niet "extra" maar "standaard".

schade heb je als iets slecht verpakt is, dat ze bij die transportbedrijven niet voorzichtig zijn weet je op voorhand.

dhl, ups, gls etc.. zijn niet beter, de dozen vallen daar ook gewoon van de band af 1 meter naar onder.

De verpakkings-eis komt uit de luchtvaart en heeft niet zoveel te maken met 'van de band af vallen'. Dit materiaal wordt in containers gestapeld en er wordt vooral veel bovenop gezet. Dat gegeven in combinatie met turbulentie of een stevige landing genereert veel grotere krachten dan de val van een band.

Rutger
17 oktober 2008, 15:17
Je komt er gewoon niet meer onder uit, de douane pikt die truukjes niet meer.
Je kunt idd de waarde wel omlaag brengen, maar als ze je doorhebben dan ben je gewoon zuur.
Bovendien ben je ook voor minder verzekerd, als het dan misgaat dan heb je pech.
De voordeeltjes van importeren haal je nu gewoon uit de gunstige wisselkoersen.

Gewoon belasting betalen dus.

Ik heb overigens een paar keer wat geimporteerd en nooit problemen of schade gehad. Maar de kans is er altijd, net als wanneer je wat in NL verstuurd.

Falconer67
17 oktober 2008, 16:06
Ik heb 1 keer een probleem gehad met een gitaar maar die was gaan zwerven door toedoen van DHL en kwam uiteindelijk met een gebroken kop binnen.Heb ik wel weer een andere voor gehad maar koop alleen nog gitaren die in koffer geleverd worden.
Daarnaast koop ik af en toe gitaren via Ebay Duitsland en daar heb ik nog nooit enig probleem mee gehad.
Ik koop tegenwoordig ook niks buiten de EU, al dat gedoe met de douane en extra bijbetalen en de lange wachttijd.
Als ik een gitaar in Duitsland koop dan heb ik 'm meestal binnen 3 dagen binnen en altijd net contact met de verkopers.

Braindead
17 oktober 2008, 20:51
Jaren terug is er een versterker (top) van mij met schade binnengekomen uit Duitsland. De top kwam van een winkel en is netjes geruild voor een nieuwe dat wel. Toch wel balen als je iets besteld en het komt beschadigd aan.
Het risico loop je en het is kansrekenen of speculeren over wat er gebeurd. Ik heb een keer een gitaar in een doos over laten komen uit Duitsland zonder schade, maar er zijn ook gevallen waar de gitaar in een koffer zelfs een headcrack heeft opgelopen.

Eigenlijk is het een beetje als met vliegen.. meestal kom je veilig aan en kun je het verhaal ophangen dat het 1 van de veiligste vervoersmiddelen is. Maar als je zelf in een neerstortend vliegtuig zit heb je niet zoveel aan al die andere verhalen over mensen waar het wel goed ging.

frankpaul1
17 oktober 2008, 21:08
Mijn ES-330 uit '68 kwam als volgt binnen:



Dat was wel even slikken. Speelt nu weer helemaal geweldig.

richwoodplayer
17 oktober 2008, 21:15
mijn richwood kwam binnen met een gebroken switch..
even gemaild naar de site waar ik de gitaar besteld had, en netjes een nieuwe switch opgestuurd gekregen. even solderen en het was weer helemaal in orde :D

Mr.Fingers
17 oktober 2008, 21:23
Mijn ES-330 uit '68 kwam als volgt binnen:

http://www.theneats.nl/gitaarmarkt/ES330.jpg

Dat was wel even slikken. Speelt nu weer helemaal geweldig.

Auch! Zo gekocht of door de "goede zorgen van UPS"? :o

frankpaul1
17 oktober 2008, 21:25
Nee, dit kwam door de goede zorgen van DHL.

Mr.Fingers
17 oktober 2008, 21:28
Koffer ziet er me toch nog gaaf uit. Bizar... Maar wel fijn te horen dat alles terug tip-top is (echt een erg mooie gitaar!)

frankpaul1
17 oktober 2008, 21:31
Koffer ziet er me toch nog gaaf uit. Bizar... Maar wel fijn te horen dat alles terug tip-top is (echt een erg mooie gitaar!)

Ja, de koffer was nog gaaf, vandaar ook dat ik nogal verbaasd was over de inhoud. De gitaar is inderdaad super mooi, ben er zeer tevreden mee. Don Hofstee heeft het super gerepareerd en ook nog eens zeer net aan de prijs.

zjanke
19 oktober 2008, 11:05
Mijn ES-330 uit '68 kwam als volgt binnen:

http://www.theneats.nl/gitaarmarkt/ES330.jpg

Dat was wel even slikken. Speelt nu weer helemaal geweldig.

Ik zeg: Slecht ingepakt. Als de buitenkant niet beschadigd is en de kop is op deze manier gebroken dan ligt het niet aan het vervoer maar aan de verpakking. Dit krijg je niet voor elkaar door een gitaar op de juiste manier verpakt in een passende koffer te vervoeren.

Simpel vergelijkje: Zet maar eens een stapel borden in een doos, vul deze verder op met proppen krantenpapier en zet de doos vervolgens hard neer. De borden zullen breken door het onderlinge contact. Pak dezelfde doos en een nieuwe stapel borden en zet de borden op hun kant met een paar velletjes papier ertussen (hoeven niet eens proppen te zijn) en proppen aan de buitenkant en zet de doos nog maar eens hard neer. Je zult je best moeten doen om ze kapot te krijgen.

Braindead
19 oktober 2008, 15:50
slecht passende koffer en dan waarschijnlijk erg zware dingen erop zetten. Als je dat maar zwaar genoeg doet dan drukt ie die koffer vanzelf zover in dat er druk op de hals komt te staan.


Ik zeg: Slecht ingepakt. Als de buitenkant niet beschadigd is en de kop is op deze manier gebroken dan ligt het niet aan het vervoer maar aan de verpakking. Dit krijg je niet voor elkaar door een gitaar op de juiste manier verpakt in een passende koffer te vervoeren.

Simpel vergelijkje: Zet maar eens een stapel borden in een doos, vul deze verder op met proppen krantenpapier en zet de doos vervolgens hard neer. De borden zullen breken door het onderlinge contact. Pak dezelfde doos en een nieuwe stapel borden en zet de borden op hun kant met een paar velletjes papier ertussen (hoeven niet eens proppen te zijn) en proppen aan de buitenkant en zet de doos nog maar eens hard neer. Je zult je best moeten doen om ze kapot te krijgen.

Shaggy
20 oktober 2008, 13:59
Ja, de koffer was nog gaaf, vandaar ook dat ik nogal verbaasd was over de inhoud. De gitaar is inderdaad super mooi, ben er zeer tevreden mee. Don Hofstee heeft het super gerepareerd en ook nog eens zeer net aan de prijs.



Is de verzekeringsmaatschappij nog over de brug gekomen?

a.c.
20 oktober 2008, 14:03
Een zwitserse ebay verkoper vermeldde een iets lagere waarde (60%). Leuk voor de douane, niet leuk bij schade want dat is dan ook het verzekerde bedrag. De gitaar kwam aan met een gebroken kop, dus had hij een probleem met de transportverzekeraar. Ik kreeg van hem wel netjes mijn aankoopbedrag terug, maar het geeft veel ellende qua regelen en terugsturen.

frankpaul1
20 oktober 2008, 14:21
Is de verzekeringsmaatschappij nog over de brug gekomen?

Nee, heb het onderling geregeld met de verkoper. 50-50.