PDA

View Full Version : Snaren aanslaan op de bas



Shay
5 maart 2003, 15:45
Hoi,

Als ik met mijn duim de snaren aansla op de bas dan krijg ik een heerlijk diepe warme sound zonder getetter enzo. Als ik met met mijn wijs en middelvinger ga spelen dan krijg ik vooral met mijn wijsvinger een lelijk beetje hoge geluid (meer treble). Met mijn middelvinger gaat het nog wel en met mijn ringvinger (ik speel met twee maar deze gebruikte ik om ff te testen) krijg ik ook een warme echte basgeluid.
Waarschijnlijk komt het omdat mijn wijsvinger te stijf is ofzo ik weet het niet precies maar heeft een van jullie een tip hoe ik met wijvinger dat tetterige hoge basgeluid wegkrijg?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-03-05 15:46 ]</font>

Dandelion
5 maart 2003, 16:00
Euhm... nagels knippen?

Misschien kan je proberen om een minder wijde beweging met je wijsvinger te maken, dus een kortere aanloop...

Anders weet ik het ook niet, kan me er eigenlijk ook niet zo veel bij voorstellen. Kan je het niet ff opnemen? :smile:

MxPx_Jos
5 maart 2003, 16:31
Nou, het klopt wel een beetje, bij mij klinkt het met mijn duim ook een stuk warmer, maar dat komt omdat het een groter vlak is en een zachter vlak als op je wijvinger. En meestal zit er op je wijsvinger meer eelt. En mischien zijn je nagels idd te lang, dat kan ook heel vervelend zijn.

dikkie dik
5 maart 2003, 17:13
ik denk dat je de snaren meer moet met een "strelende beweging" moet aanslaan. klinkt misschien oerdom, maar kweet nie hoe ik het anders moet uitleggen. ik denk dat je namelijk me de wijsvinger te veel plukt.

Joghy
5 maart 2003, 17:15
Klopt. Met meer en/of zachter 'vlees' spelen geeft een warmer geluid. Contrabassisten doen dit vb. door de snaren met de ZIJKANT van de wijs- en middelvinger aan te slaan, of door de binnenkant van de twee (!) bovenste vingerkootjes evenwijdig met de snaar te plaatsen en over de snaar te laten glijden bij het aanslaan, of met wijs- en middelvinger tegelijk aan te slaan. De mannen (of vrouwen) van de grote viool :smile: hebben eelt en wel eens blaren op de binnenkant van hun vingers, ter hoogte van het gewricht tussen eerste en tweede kootje (GEEN grap :sad: zelf gezien en meegemaakt).

Voor basgitaar loopt het zo'n vaart niet; het helpt al als je niet enkel met het uiterste topje van je vinger aanslaat, maar ook een deel van (of zelfs het gehele) laatste vingerkootje over de snaar laat glijden bij de aanslag (vinger loodrecht op de snaar houden, want evenwijdig met snaar, zoals bij contrabas, speelt niet lekker vind ik). Wel niet te heftig uithalen, anders krijg je een hoop gekletter. Ook oefenen, want als je dit niet gewoon bent is je timing er finaal aan met deze techniek. Is in elk geval voor mij een nuttige aanvulling gebleken om klankvariaties te krijgen met louter aanslagtechniek.

Shay
5 maart 2003, 17:39
Thnx voor de snelle rescue..

Ik denk dat die theorie over een grotere aanslag-oppervlakte wel klopt jah en wat meer met zachte vlees omdat je ook met een plectrum een trebbelig geluid krijgt, een plectrum is immers ook best hard! Ik zal wat meer proberen te variëren en checken of het lukt om een andere soundje te krijgen!

bassopotmus
5 maart 2003, 18:16
Klopt, je moet de snaar wat strelen, zeg maar aanslaan en paralel met je bas weer omhoog komen. Niet te snel en geforceerd..dan krijg je dat "dunne" geluid. Doe maar alsof het je vriendin is!

basbeest
5 maart 2003, 21:40
je moet gewoon meer eten krijg je vanzelf lekker worsten vingers :grin:

dikkie dik
5 maart 2003, 21:52
hihi, ik ben het levende bewijs :grin:. 't valt nog wel mee dacht ik, hoop ik :sad:

Rhinus
6 maart 2003, 00:03
Dun geluid is ook mooi.