PDA

View Full Version : trussrod



Muzieknono
17 oktober 2008, 08:48
Hallo beste mensen, misschien zit ik hier helemaal verkeerd maar dan hoor ik het wel.
Wat is het verschil tussen een gewone en een dubbel action trussrod???
Mvg Dirk Jan :metal:

Yoshida
17 oktober 2008, 10:30
Hallo beste mensen, misschien zit ik hier helemaal verkeerd maar dan hoor ik het wel.
Wat is het verschil tussen een gewone en een dubbel action trussrod???
Mvg Dirk Jan :metal:
Wat ik mezelf heb wijsgemaakt is dat een gewone trussrod alleen strakker kan, en een double action ook weer losser. De clou zit m in de eerste 5 woorden, ook ik zoek dus naar een antwoord.

snaarplukker
17 oktober 2008, 11:09
Wat ik mezelf heb wijsgemaakt is dat een gewone trussrod alleen strakker kan, en een double action ook weer losser. De clou zit m in de eerste 5 woorden, ook ik zoek dus naar een antwoord.
Bij de normale trussrod kan je de hals rechter trekken door de trussrod strakker aan te draaien en holler maken door het los te draaien.
Bij de double-action trussrod kan je behalve bovengenoemde ook de hals holler zetten indien de snaren onvoldoende holling kunnen trekken.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.

Cees

Muzieknono
17 oktober 2008, 11:43
Bedankt voor de uitleg, als ik het goed heb begrepen trekken de snaren normaliter de hals hol, als dit om wat voor reden dan ook niet gaat kun je de hals zelf holler zetten met een double action, iets wat met een normale trussrod niet gaat en je dus geheel afhankelijk bent van je snaren voor de holling in de hals.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Yoshida
17 oktober 2008, 11:49
Dat is een waardevolle uitleg SPer, bedankt.

Dit verklaart ook waarom de eerste snaar alweer ontstemd is zodra je klaar bent met stemmen, namelijk door torsie (een 'schroefdraad' verdraaiing).