PDA

View Full Version : '5150' in the house



Jimwoud
16 oktober 2008, 23:11
Hey,

Heb van Bram78 van dit forum een Peavey 5150 versterker overgenomen. Was eerst een combo maar er is een head van gemaakt. Ziet er nog aardig uit eigenlijk zo(no offence Bram, hehe). Heb hem even uitgeprobeerd en het klonk vertrouwd van wat ik ervan nog kon herinneren toen ik de amp voor het eerst een keer hoorde. Was ook op laag volume dus kan er weinig van zeggen. Morgen ga ik weer repeteren en dan gaat deze amp zeker even mee. En dan volgt er een uitgebreider verslag.

Ik zit alleen met een klein probleem. Er zit een interne speaker aansluiting op, en een externe aansluiting. Weet iemand misschien hoe dat zit qua impedantie? Ik heb namelijk een 8 Ohm 4x12, en weet niet zeker of ik die erop aan kan sluiten. De manual was ook niet zo duidelijk.

Foto's komen ook waarschijnlijk morgen.

later Jim

Lexvandoef
17 oktober 2008, 01:28
je blijft wel aan de gang qua amps he ;)

Anyway, congrats!

Jimwoud
17 oktober 2008, 08:39
je blijft wel aan de gang qua amps he ;)

Anyway, congrats!
Klopt, het is dan nu ook tijd om te kijken wat ik echt wil houden. Het is allemaal goed spul. Maar zodra je het echt hebt kun je het wel het beste testen.

Marc Oblivian
17 oktober 2008, 10:22
Jim, congrats. Zijn toffe amps, Peaveys.
Alhoewel ik er zelf nooit op heb gespeeld, klinken de bands die ik live met die dingen heb zien spelen meestal wel goed.

Dusseh...dat wordt een Engl-Peavey shootout???? Heheh...ik zet mijn geld op de Blackmore.
Vond die Sovtek ook wel lekker klinken toe ik jullie de vorige keer had zien spelen in de oefenruimte. Die is alleen wel minder geschikt voor metal denk ik.

Ik heb een tijdje geleden een Mesa Dual Rectifier op de kop getikt. Heb de Powerball uiteraard ook nog:-)

We hebben bij mekaar maw bijna genoeg amps voor een mini-meeting.

Gear-slut...je bent het, of je bent het niet....

Jimwoud
17 oktober 2008, 14:43
Jim, congrats. Zijn toffe amps, Peaveys.
Alhoewel ik er zelf nooit op heb gespeeld, klinken de bands die ik live met die dingen heb zien spelen meestal wel goed.

Dusseh...dat wordt een Engl-Peavey shootout???? Heheh...ik zet mijn geld op de Blackmore.
Vond die Sovtek ook wel lekker klinken toe ik jullie de vorige keer had zien spelen in de oefenruimte. Die is alleen wel minder geschikt voor metal denk ik.

Ik heb een tijdje geleden een Mesa Dual Rectifier op de kop getikt. Heb de Powerball uiteraard ook nog:-)

We hebben bij mekaar maw bijna genoeg amps voor een mini-meeting.

Gear-slut...je bent het, of je bent het niet....
goed idee, ben ook wel benieuwd naar die Mesa van jou. Moet nog even die footswitch van je proberen, maar heb er praktisch geen problemen mee. dus heeft ook geen haast.


Heeft er iemand die 5150 combo en die weet hoe het zit met die impedanties?

Steven Otto
17 oktober 2008, 17:24
Hoi,

Ik heb de 5150 combo. Hij staat nu in de 'oefenruimte'. Ik zal morgen even kijken of iets kan vinden over impedantie.

Jimwoud
17 oktober 2008, 17:55
Hoi,

Ik heb de 5150 combo. Hij staat nu in de 'oefenruimte'. Ik zal morgen even kijken of iets kan vinden over impedantie.
Hey,

Op de amp zelf staat niet zo veel. Alleen bij de externe output 'minimal 16 Ohm'.

Steven Otto
17 oktober 2008, 18:00
Ik heb hem zelf ook tweedehands gekocht, dus weet er meer ook niet over. Misschien kan je even in de online handleiding kijken op de peavey site? Zal vast wel wat over in staan.

Geoffrey
17 oktober 2008, 18:09
Geproficiateerd met je aankoop!!!

Met je impedantie kan ik je helaas niet helpen..ik heb geen ervaring met de combo.

Jimwoud
17 oktober 2008, 23:54
Net wezen oefenen(metalband) met de 5150 en m'n nieuwe preamp. Ik vond het low end een beetje tegenvallen van de 5150 eigenlijk, merkte wel dat als je hem in de high input doet dat hij dan wel iets vetter gaat klinken en dat er uiteraard meer gain bij komt. Al met al klonk het wel erg lekker. Snel even op een beter cabinet proberen. Ook nieuwe buizen zal wel helpen, die zitten er ook al een tijd in. Tips zijn welkon

Had ook m'n Mesa Studio preamp mee, en die klonkt over de buizen eindtrap van de andere gitarist ook heel vet. Veel dikker geluid dan de 5150, die is weer wat transparanter.

Jimwoud
19 oktober 2008, 11:46
Het impedantie probleem is opgelost.

Alleen heeft iemand nog tips qua buizen? Zit eraan te denken om 1e drie preamp buizen tung sol te doen, en de laatste twee JJ's, maar ben nog niet uit welke eindbuizen en he dat ook al weer zit met welke erin kunnen en bias etc.

Krikkeden 1ste
19 oktober 2008, 13:20
Een hele goede verterkertechnicus zei me eens: "in je 5150 moeten Sovtecs, punt uit..." En eens de (splinternieuwe) TAD's er uitgegooid waren en vervangen door Sovtecs (met biasmod natuurlijk) had de versterker opnieuw ballen ipv knikkertjes...

:rockon:

Jimwoud
19 oktober 2008, 21:21
Hoe zit het ook alweer met nieuwe buizen voor zo'n ding. Moeten die een bepaalde waarde hebben, of kan ik er vanalles inpluggen? Zitten nu TAD buizen in met waardes erop geschreven.

Dick Wolkendeck
20 oktober 2008, 10:53
Hey,

Op de amp zelf staat niet zo veel. Alleen bij de externe output 'minimal 16 Ohm'.

Dan lijkt het me een geval van "gebruik een speaker van 16 ohm". Die 8 ohm kast past niet op die aansluiting. Hoe heb jij het dan opgelost?

Jimwoud
20 oktober 2008, 11:28
Dan lijkt het me een geval van "gebruik een speaker van 16 ohm". Die 8 ohm kast past niet op die aansluiting. Hoe heb jij het dan opgelost?

Peavey Mailde hetvolgende

Hello,The internal impedance is 16 ohms and the external jack is looking foranother 16 ohm load. With both connected the amp is seeing 8 ohms. So, ifyou disconnect the internal speakers then you could connect an external 8ohm load to the extension jack. This being the 8 ohm tap on the outputmatching transformer.The internal wires would need to be insulated of course.CAUTION: The amp has to have a load when it is turned on. So, please besure and plug the 8 ohm speaker into the extension jack before switchingthe amp on.Thanks,Aubrey

Ik weet alleen niet wat ze bedoelen met het dikgedrukte?

Dick Wolkendeck
20 oktober 2008, 12:48
Ik lees het zo: je kunt een extra 16 ohm aansluiten, dat levert dan 8 ohm totaal op.

Je kunt ook alleen een 8 ohm cab aansluiten, dan moet je echter wel de interne speakers (ik neem aan dat de combo 2x8 ohm in serie heeft) ontkoppelen (inslutating?). Anders heb je totaal minder dan 8 ohm, nl 1/R=1/16+1/8= 3/16. => R= 16/3= 5,3 ohm en dat is te weinig.

Dus ik denk dat ze met het dik gedrukte gedeelte "isoleren" bedoelen als in "apart zetten zonder contact".

Maar goed, jij hebt de interne speakers niet meer en dus is het aansluiten van 1 cab van 8 ohm de enig juiste manier. Tenzij je via een y-snoer 2 cabs van 16 ohm aansluit. Ze geven aan dat als je de externe aansluiting gebruikt, de output transformator automatisch schakelt naar 8 ohm. Ik heb de top, daar moet je achterop zelf schakelen naar 4/8/16.

Groet!

Jimwoud
20 oktober 2008, 12:55
Ik lees het zo: je kunt een extra 16 ohm aansluiten, dat levert dan 8 ohm totaal op.

Je kunt ook alleen een 8 ohm cab aansluiten, dan moet je echter wel de interne speakers (ik neem aan dat de combo 2x8 ohm in serie heeft) ontkoppelen (inslutating?). Anders heb je totaal minder dan 8 ohm, nl 1/R=1/16+1/8= 3/16. => R= 16/3= 5,3 ohm en dat is te weinig.

Dus ik denk dat ze met het dik gedrukte gedeelte "isoleren" bedoelen als in "apart zetten zonder contact".

Maar goed, jij hebt de interne speakers niet meer en dus is het aansluiten van 1 cab van 8 ohm de enig juiste manier. Tenzij je via een y-snoer 2 cabs van 16 ohm aansluit. Ze geven aan dat als je de externe aansluiting gebruikt, de output transformator automatisch schakelt naar 8 ohm. Ik heb de top, daar moet je achterop zelf schakelen naar 4/8/16.

Groet!

Ja dat dacht ik ook al inderdaad, als je een 16 Ohm cabinet wilt aansluiten moet hij in de interne ingang. 2x 16 Ohm cabineten zou ook nog kunnen.

Zit nog te denken aan die bias mod. schijnt niet zoveel werk te zijn. Er moeten gewoon nieuwe buizen in. Ik heb nog wel bepaalde waarden wat voor buizen er nu in zaten dus even kijken wie goede buizen kan leveren maar dan wel met bepaalde waarden.

Geoffrey
20 oktober 2008, 17:39
maar waar blijven die foto's?

Jimwoud
25 oktober 2008, 19:57
Gister nieuwe buizen erin gedaan. 2x Shuguang 6L6. 2xTung sol voor V1 en V2, de rest JJ's.

Klinkt echt veel beter zo. Maandag gaat hij weer mee naar de oefenruimte. Hoop dat er nu ook wat meer lowend terug is, merk op lagere volumes al dat hij veel meer punch heeft. Echt een heerlijke versteker!

En de foto's natuurlijk:

Heb er even wat mooie rode rubbers onder gedaan om netjes neer te kunnen zetten, hij wankelde nog een beetje door het afzagen.
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/gear/SDC10328.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/gear/SDC10329.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/gear/SDC10330.jpg

Wiellem
25 oktober 2008, 23:31
Ziet er goed uit voor een omgebouwde amp.

Zou ik ook kopen als ik die ooit voor weinig zie staan :rockon:

cazmodean
27 januari 2009, 14:55
Zag deze post en kon het niet laten even te reageren. Gebruik nu zelf ook al zo'n jaar of drie een voormalige 5150 combo als top, alleen die van mij was al verbouwd toen ik em kocht. Ik moet zeggen dat het mij niet ontbreekt aan lowend (misschien ligt het aan mij hoor) en gebruik de high gain ingang niet, veel te veel gain. Heb em doorgelust naar een JCM800 4x12" cab en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het geluid. Met name de resonance prescence knoppen gebruik ik veel voor het aanpassen van het geluid en ik probeer de lead gain op ong. 7 te houden.

Reden dat ik ff reageer is dat ik nog niet eerder iemand had gezien met zo'n amp en me afvroeg of er meer mensen zijn die deze modificatie hebben toegepast. Voordeel van de 60 watten vind ik dat ie niet zo supersnoeihard megametal overkomt, wat ik me kan herinneren van 5150 120 watt tops die ik wel eens gezien en gehoord heb.

marc_o
27 januari 2009, 15:02
Heb de combo vroeger ook gehad. Let op dat je leert werken met de "resonance" knop, die erg bruikbaar is m.b.t. het straktrekken van je bassen. Zie het als een presence, maar dan voor de lage regionen. Dat gezegd hebbende is een heel goede speakerkast wel een must, want die moet wel e.e.a. aankunnen. Zitten de originele speakers er niet meer bij, is daar een los cabinet van gemaakt ofzo?

cazmodean
27 januari 2009, 15:38
Originele cabinet had de vorige eigenaar inderdaad een losse kast van gemaakt, maar die heb ik er niet bijgekocht. Voordeel van de JCM800 kast is dat het een stereo schakelbare is en dat de kast mono volgens mij op 16 en 4 ohm draait. Gaat dus een speakerkabel van de amp naar de 16 ohms ingang van de speakerkast.

Maar qua sound? Toch heel anders dan de 5150 top (type 1) :satisfie: ?

marc_o
27 januari 2009, 16:36
Originele cabinet had de vorige eigenaar inderdaad een losse kast van gemaakt, maar die heb ik er niet bijgekocht. Voordeel van de JCM800 kast is dat het een stereo schakelbare is en dat de kast mono volgens mij op 16 en 4 ohm draait. Gaat dus een speakerkabel van de amp naar de 16 ohms ingang van de speakerkast.

Maar qua sound? Toch heel anders dan de 5150 top (type 1) :satisfie: ?


Ehm, wat voor kast heb je 'm nu op dan? De 5150 kast is wel van een steverige orde hoor, die complementeert nu eens echt een keer het geluid en ik zou zeer zeker overwegen die kast erbij te halen...want die weet raad met de resonance.

De sound verschilt wel iets, en ik vind 'm mooier, maar er zullen zat lui zijn die de 120 watt top mooier vinden...smaakgevoelig natuurlijk.

cazmodean
27 januari 2009, 16:52
Ehm, wat voor kast heb je 'm nu op dan?

een JCM800 1960b 4x12" kast. Zie de 4x12" peavey 5150 kasten nog wel eens voorbij komen, die heb ik nooit getest. Heb em wel op een JCM900 kast gehad, maar dat vond ik persoonlijk minder.

Ben het met je eens dat de 60 watter volgens mij beter klinkt. Ze zouden 'em eigenlijk als topversie uit moeten brengen, maar dan misschien met een extra speakeruitgang en een volledig clean kanaal (dus met toonregeling) zou ook wel fijn zijn, en oh ja een voetschakelbare 'crunch' swith ;)