PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Classic 1960 aanschaf-advies



cruncher
16 oktober 2008, 23:08
Ik stap over van Fender Stratocaster naar Gibson. Ik kan een Gibson LP Classic 1960 kopen. Hij is van het jaar 2000 en is praktisch onbespeeld. Ik weet helemaal niks van Gibsons dus mijn vraag luidt: zijn dit goede gitaren? Ik gebruik hem voor blues/rock.
Graag jullie mening!

Dude
16 oktober 2008, 23:11
als je de elementen wat vind is het een prima gitaar... zitten pittige keramische elementen in.

Ik ben erg blij met de mijne iig !

cruncher
16 oktober 2008, 23:12
Keramische zijn wat scheller?

Squier4ever
16 oktober 2008, 23:13
laten we het feller noemen. maar voor een kleine 150 euro heb je een zeer oké setje pickups die je wel beter zullen bevallen.

cruncher
16 oktober 2008, 23:14
Is 1350,00 euro een normale prijs(incl. koffer)?

Squier4ever
16 oktober 2008, 23:15
lijkt me zeker niet verkeerd, 1200-1400 euro is gangbaar voor een classic.

The-Knul
16 oktober 2008, 23:18
iedereen heeft t hier over de elementen. maar ja iets anders lijkt me ook wel handig om te weten. want als je met een ligte fender stratocaster over stapt naar zo'n zware les paul heb je al gauw last van je rug. en t is wel ff wennen. verder zal een fender wel lichter spelen dan een les paul. maar een beetje je hals verstellen en das ook geregeld. bij een fender hoef je namelijk minder hard te drukken dan bij een les paul om de snaar tegen de fret te krijgen. dus ik ben altijd wat sneller op een fender dan op een les paul. maar ja oefenen doet goed. en als je sneller bent op les paul ben je nog sneller op fender.

Maar ja het is maar wat je beter ligt een les paul of een fender.

cruncher
16 oktober 2008, 23:20
En zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten?

The-Knul
16 oktober 2008, 23:25
let erop dat geen snaren andere elementen raken dan de gene die je indrukt. want daar krijg je gaar geluid van. dat is altijd t eerste wat ik doe. checken of al mijn tonen die ik kan spelen er goed uit komen. dus gewoon alle fretten van elke snaar snel af gaan.

nou en verder of je m t geld waar vind of ie goed klinkt of je m mooi vind of ie goed hangt om je nek en of t er vet uit ziet:P naja zet m op

cruncher
16 oktober 2008, 23:35
let erop dat geen snaren andere elementen raken dan de gene die je indrukt.

Ik begrijp je niet, hoe bedoel je?

Squier4ever
16 oktober 2008, 23:36
iedereen heeft t hier over de elementen. maar ja iets anders lijkt me ook wel handig om te weten. want als je met een ligte fender stratocaster over stapt naar zo'n zware les paul heb je al gauw last van je rug. en t is wel ff wennen. verder zal een fender wel lichter spelen dan een les paul. maar een beetje je hals verstellen en das ook geregeld. bij een fender hoef je namelijk minder hard te drukken dan bij een les paul om de snaar tegen de fret te krijgen. dus ik ben altijd wat sneller op een fender dan op een les paul. maar ja oefenen doet goed. en als je sneller bent op les paul ben je nog sneller op fender.

Maar ja het is maar wat je beter ligt een les paul of een fender.

my special tip for you: ga eerst zelf eens uitzoeken en ervaren hoe het nou echt is voordat je een poging tot advies geven doet. lijkt nergens op namelijk.

Squier4ever
16 oktober 2008, 23:38
let erop dat geen snaren andere elementen raken dan de gene die je indrukt. want daar krijg je gaar geluid van. dat is altijd t eerste wat ik doe. checken of al mijn tonen die ik kan spelen er goed uit komen. dus gewoon alle fretten van elke snaar snel af gaan.

nou en verder of je m t geld waar vind of ie goed klinkt of je m mooi vind of ie goed hangt om je nek en of t er vet uit ziet:P naja zet m op

wil je niet beledigen maar ga jij nou maar eens eerst uitzoeken hoe het wel zit, voordat je weer met zoiets aan komt.

cruncher
16 oktober 2008, 23:45
Wat raar, ik zie dat Squier4ever iets gepost heeft maar kan het niet lezen.....

cruncher
16 oktober 2008, 23:47
Okay, nu lukt het wel weer!

cruncher
16 oktober 2008, 23:48
Ik vond het al zo'n onbegrijpelijk advies.....oftewel het raakt kant noch wal...

Dirkdewaard
16 oktober 2008, 23:48
Fantastische gitaren, als je ervan houd. Dat is met veel dingen zo.

Ga lekker proberen, en probeer de gitaar niet te vergelijken met een Fender. Hij is gewoon compleet anders. Je hoort veel mensen die zeggen Gibson is slecht, Fender is veel beter of andersom. Voor mij zijn het appels en peren.
Je raakt gewend aan het geluid van een Fender (of Gibson) als je er een tijd op speelt. Probeer het geluid en de hals eerlijk een kans te geven.









:hippie:

grayfink
16 oktober 2008, 23:50
Wat raar, ik zie dat Squier4ever iets gepost heeft maar kan het niet lezen.....
Hij zegt dat de adviezen van The-Knul als Kut op Dirk slaan. Dat klopt wel.

Ik zou zelf trouwens ook geen adviezen aannemen van iemand wiens credo "Squier for ever" is.

Dirkdewaard
16 oktober 2008, 23:51
op mij slaan?

cruncher
16 oktober 2008, 23:54
Nee, ik bedoel serieus dat ik de post van Squier4ever niet kon lezen. Nu is alles weer in orde.

ACSlater
17 oktober 2008, 00:40
De prijs die je noemt is niet heel hoog ten zij het een ebony uitvoering is oftewel de zwarte. Deze zijn nieuw al bijna voor die prijs te krijgen. Voor een andere kleur zoals sunburst of goldtop is het denk ik een prima prijs als de gitaar in goede staat is.
Het gewicht van een Les Paul is misschien even wennen maar als je boven de 1,70 uit steekt, prima te doen. De elementen moet je van houden maar is dat niet het geval voor niet al te veel geld te vervangen. Nadeel is alleen dat je de gitaar niet met andere elementen kunt beluisteren en dus niet weet of het wat voor je is. Tip: neem iemand mee die genoeg ervaring met Les Pauls heeft om een goeie te herkennen.

Stratman70
17 oktober 2008, 11:56
In tegenstelling tot wat die knul beweert, speel je op een Gibson theoretisch eerder sneller dan op een strat.

Ik heb ook een Gibson Les Paul Classic. Uit '98. Het is een draak van een gitaar, zeker voor die prijs. De frets zijn slecht afgewerkt, pots kraken, lak laat veel te snel los, ontstemt te snel en heeft een dode body-klank.

Waarom ik dat ding ooit gekocht heb? Ik kan je geen zinnig antwoord geven.

Ik heb ook een Tokai Love Rock (Les Paul model), die veel beter speelt en klinkt dan de Les Paul.

barno
17 oktober 2008, 12:16
iedereen heeft t hier over de elementen. maar ja iets anders lijkt me ook wel handig om te weten. want als je met een ligte fender stratocaster over stapt naar zo'n zware les paul heb je al gauw last van je rug. en t is wel ff wennen. verder zal een fender wel lichter spelen dan een les paul. maar een beetje je hals verstellen en das ook geregeld. bij een fender hoef je namelijk minder hard te drukken dan bij een les paul om de snaar tegen de fret te krijgen. dus ik ben altijd wat sneller op een fender dan op een les paul. maar ja oefenen doet goed. en als je sneller bent op les paul ben je nog sneller op fender.

Maar ja het is maar wat je beter ligt een les paul of een fender.

no offence Knul maar hier klopt geen hol van.

Over het algemeen spelen Gibsons lichter wegens kortere mensuur. Maar "licht" spelen hangt van nog zoveel andere factoren af, zoals actie, radius, snaardikte, angle headstock enz...

bovendien is snelheid op een gitaar een zwaar overschatte kwaliteit.

Agent_Smith
17 oktober 2008, 13:05
no offence Knul maar hier klopt geen hol van.

Over het algemeen spelen Gibsons lichter wegens kortere mensuur. Maar "licht" spelen hangt van nog zoveel andere factoren af, zoals actie, radius, snaardikte, angle headstock enz...

bovendien is snelheid op een gitaar een zwaar overschatte kwaliteit.


+1. Idd, dit gaat nergens over. Deze knul moet nog veel leren.

Maar ik heb een tijd een '94er Classic gehad. De elementen waren ook niet mijn ding, maar verder een erg goede LP. Je moet wel van hele dunne halzen houden. Helaas heb ik m niet meer. Prijs is trouwens goed voor een Classic.

pol
17 oktober 2008, 14:25
heel dun is die hals nu ook niet. hou wel van dat '60 nekprofiel.

wat Knul zegt : straal negeren.

en last van je rug bij een les paul ? kleine meisjes voelen dat misschien ja. is toch amper 4 kg, mijn jas weegt bijna evenveel.

Agent_Smith
17 oktober 2008, 15:46
heel dun is die hals nu ook niet. hou wel van dat '60 nekprofiel.

wat Knul zegt : straal negeren.

en last van je rug bij een les paul ? kleine meisjes voelen dat misschien ja. is toch amper 4 kg, mijn jas weegt bijna evenveel.

De mijne was toch wel erg dun hoor. Nou ja, voor mijn doen dan :)
En qua gewicht valt een Classic doorgaans erg mee idd.

omni
17 oktober 2008, 16:55
Ja mijn classic gaat er ook niet meer uit. Ik vind het zelf heel fijne gitaren, maar ze wijken imho wel af van de standaard les paul niet alleen in feel (vooral door de 60's hals) maar dus ook in geluid. Ik vind de mijne een stuk opener klinken in ieder geval in vergelijking met mijn 80 LP custom ;)

pol
17 oktober 2008, 17:24
ik dacht ze ze qua constructie toch net hetzelfde waren als een standard met '60 hals, enkel andere pickups en groene kleur inlays ?

cruncher
17 oktober 2008, 17:28
Okay, iedereen bedankt! Ik ga vanavond kijken en neem een vriend mee die zelf basgitaren bouwt. Met z'n 2en weet je meer.....

Rormo
17 oktober 2008, 18:45
Heerlijke gitaren. Lekker aggressief. Heb er zelf ook 1 en wil nooit meer iets anders (nou ja, meer is altijd beter, maar ik zou hem nooit vervangen/verkopen).

Gibsons spelen juist lichter dan Fenders, dus The knul praat onzin, maar dat was al vastgesteld.

Ik wil je wel waarschuwen dat de overstap van een Fender naar een Gibson Classic wel heel groot is, zowel qua sound als gevoel. Goed testen dus!

cruncher
17 oktober 2008, 23:07
Ben net terug en heb hem niet gekocht. De neck viel me tegen(te dun) en de sound vond ik te schel, meer een gitaar voor metal. Morgen ga ik de Studio testen...

Agent_Smith
17 oktober 2008, 23:48
Ben net terug en heb hem niet gekocht. De neck viel me tegen(te dun) en de sound vond ik te schel, meer een gitaar voor metal. Morgen ga ik de Studio testen...

Okee, ja kan gebeuren.
Probeer ook eens een Standard (Faded).

The-Knul
17 oktober 2008, 23:50
typ fout.

maak van elementen fretten.:P
had zelf een topic geplaatst over elementen. dus zat een beetje met dat in me hoofd:P aangezien iedereen hier ook over elementen heeft. maar als je daar fretten van maakt klopt ie
zo dat je geen standaard fret buzz heb zeg maar:P want dat klinkt niet zo goed.

Mitch
17 oktober 2008, 23:54
Klinkt plausibel! Nou nog jezelf uit dat 'zwaarder spelen' lullen en je bent weer geloofwaardig ;)

The-Knul
17 oktober 2008, 23:56
nou iig:P
je hebt m niet gekocht. Nou fender is ook goed hoor. Als je een les paul vet vind maar niet van die metal sound wilt heb je wel hele goede gitaren. zoals een gibson 1959. aangezien deze werd gebruikt door Peter Green. Blues legende. welke gitaar je ook kan proberen is de Gibson es. de gitaar van b.b. king. allemaal vette blues gitaren. dus hier heb je wat ideen.

The-Knul
18 oktober 2008, 00:01
Klinkt plausibel! Nou nog jezelf uit dat 'zwaarder spelen' lullen en je bent weer geloofwaardig ;)

nou laat ik dat dan maar even doen. aangezien een gibson zwaarder speelt dan een fender omdat bij fender standaard de snaren dichter op de hals staan. dit maakt het dat de fender lichter / makkelijker speelt dan een gibson.

zo ben ik nou weer geloofwaardig?

thomas k
18 oktober 2008, 00:27
ik heb het zelfde, een fender speelt lichter. maar of je weer geloofwaardig bent? daar oordeel ik niet over.

Mitch
18 oktober 2008, 00:33
aangezien een gibson zwaarder speelt dan een fender omdat bij fender standaard de snaren dichter op de hals staan. dit maakt het dat de fender lichter / makkelijker speelt dan een gibson.

zo ben ik nou weer geloofwaardig?
Sprakeloos :seriousf:

grayfink
18 oktober 2008, 19:01
nou laat ik dat dan maar even doen. aangezien een gibson zwaarder speelt dan een fender omdat bij fender standaard de snaren dichter op de hals staan. dit maakt het dat de fender lichter / makkelijker speelt dan een gibson.

zo ben ik nou weer geloofwaardig?
Plaatsvervangende schaamte.:chicken:

Squier4ever
18 oktober 2008, 19:20
nou iig:P
je hebt m niet gekocht. Nou fender is ook goed hoor. Als je een les paul vet vind maar niet van die metal sound wilt heb je wel hele goede gitaren. zoals een gibson 1959. aangezien deze werd gebruikt door Peter Green. Blues legende. welke gitaar je ook kan proberen is de Gibson es. de gitaar van b.b. king. allemaal vette blues gitaren. dus hier heb je wat ideen.

sorry maar zelfs dit is bulls. een ES is niet persé blues, een een gibson 1959 als type bestaat niet. er werden meerdere type gibsons gebouwd in '59. helaas pindaboterkaas.

Rormo
19 oktober 2008, 14:38
nou laat ik dat dan maar even doen. aangezien een gibson zwaarder speelt dan een fender omdat bij fender standaard de snaren dichter op de hals staan. dit maakt het dat de fender lichter / makkelijker speelt dan een gibson.

zo ben ik nou weer geloofwaardig?

Wat een bullshit verhaal is dit zeg! hahaha, je doet jezelf geen plezier hiermee.

Enne een Gibson R9 aanraden is vrij belachelijk gezien het feit dat die tegen de 5 mille nieuw zijn. Niet echt vergelijkbaar met een Classic.


@ Cruncher: Als de Classic te schel is en de hals te dun, dan zou ik een standard (faded) proberen met een 50s neck. Die is wat dikker en het geluid wat minder scherp en romiger. Misschien is dat wel meer je sound en feel...