PDA

View Full Version : BOSS volume pedal - high or low Z?



Nicolas
16 oktober 2008, 21:48
Hallo
Ben van plan om een BOSS volume pedaal aan te schaffen. Dit om te gebruiken met een akoestische gitaar met actieve pick-up (LR Baggs iBeam Active).

Dit pedaal komt in 2 versies: FV-500-H (hoog impedance) en FV-500-L (laag impedance). In alle winkels zweren ze dat de H-versie voor gitaar bestemd is, en de L-versie voor keyboard of zo. Maar de impedance van de pick-ups met een ingebouwd voorversterker (zoals de iBeam) is normaalgezien zeer laag, en ik zou denken dat de L-versie beter geschikt zou zijn...

Wat denken jullie? Heeft iemand ervaring daarmee?

Nielsje
16 oktober 2008, 22:20
Hey vriend, als je even verder kijkt dan je neus lang is, zie je dat op deze pagina al 2 andere topics zijn over volume pedalen, probeer het daar eens zou ik zeggen.

Mitch
17 oktober 2008, 00:12
De vraag is wel iets specifieker dan gemiddeld, lijkt me geen slecht idee om er even een apart topic aan te wijden.
Die iBeam is volgens mij inderdaad laag impedant, dus je moet inderdaad een L gebruiken, niet de H die geschikt is voor als -ie direct na de gitaar komt als het om 'normale' pickups voor elektrisch gitaar gaat. Je twijfel is terecht, de stelling "H is vor gitaar en L voor toetsen" is te kort door de bocht.

WillemdaGuide
17 oktober 2008, 08:51
is het voor jou niet gewoon een kwestie van de uitgangsimpedantie van je element achterhalen en dan de specs van de H&L versies ernaast te leggen?
zie je direct wat de beste match is lijkt mij.

EuroCinema
17 oktober 2008, 10:12
In principe werkt het zo. H zet je als eerste pedaal in je keten, L als laatste. Verschil in gebruik: drivepedalen reageren op ingangsvolume. Minder volume erin, minder overdrive. Wil je dat natuurlijk effect behouden en je pedaal dus echt als een soort tonepot in je gitaar gebruiken, dan kies je de H en die zet je voor de rest. Maar stel dat je met je pedalen een bepaalde scheursound maakt en die wil je exact zoals-ie is harder en zachter zetten, dan kies je de L en die zet je achteraan. Natuurlijk reageert de oversturing van je amp ook op volume, ongeacht waar in de keten je pedaaltje staat.
Dus wil je hem achterin zetten, dan ga je sowieso voor L. Wil je hem vooraan zetten, dan zul je idd moeten uitzoeken waar jouw pickups onder vallen (hoe laag is laag, zeg maar).

Mitch
17 oktober 2008, 17:56
Drivepedalen op akoestisch? Experimenteel :D

EuroCinema
17 oktober 2008, 21:22
:) daar had ik ff overheen gelezen.

Dude
18 oktober 2008, 19:34
EuroCinema ... hoe kan het dat jij EN gitaar staat te spelen, en tegelijk achter het keyboard zit ??




:satisfie:

EuroCinema
20 oktober 2008, 09:28
Haha yep Rob (toetsen) en ik hebben niet alleen dezelfde muzieksmaak, we hebben ook dezelfde stylist :seriousf: (en onze vriendinnen hebben ook nog eens dezelfde naam trouwens). Brothers from different mothers!

Fuhgawz
20 oktober 2008, 15:58
Hoe zit het nou met die volumepedalen in combinatie met true bypass pedalen? Stel ik heb een TB wah die ik perse als eerste in de keten wil hebben en als tweede (of na een andere reeks TB pedalen) pas dat volumepdaal. Dan zou ik, indien de wah uitstaat en het geluid dus rechtstreeks van de gitaar de H versie moeten hebben. Maar als de wah aan staat komt het signaal niet meer rechtstreeks van de gitaar, maar zit de ingeschakelde wah ertussen. Zou ik in dit geval dan de L versie moeten hebben? Wat zou hier het resultaat van een missmatch zijn? Of denk ik nu te moeilijk?

Nicolas
20 oktober 2008, 21:00
is het voor jou niet gewoon een kwestie van de uitgangsimpedantie van je element achterhalen en dan de specs van de H&L versies ernaast te leggen?
zie je direct wat de beste match is lijkt mij.

De juiste waarde ken ik niet. Ik krijg geen specificatie van BOSS nog van L.R. Baggs.