PDA

View Full Version : Goedkoop/duur switch pedal



toon-
16 oktober 2008, 20:20
De vraag is eigenlijk heel simpel: maakt het iets uit of je een duur of een goedkoop switch pedal gebruikt? :)

Ik ben namelijk op zoek naar een switch pedal voor m'n cube 60, in de handleiding wordt de Boss FS-U5 aanbevolen, maar ik vraag me dus af of er eigenlijk verschil is met een goedkopere variant.

Alvast bedankt,
Toon

Nielsje
16 oktober 2008, 20:37
Nee, dat maakt geen fuck uit.

Switchpedalen kan je met veel gemak zelf maken. Het enige waar je op moet letten, is of je een latching, danwel non-latching switch nodig hebt.

Geld uitgeven aan zo'n boss switch is zonde, niet alleen zijn ze onnodig duur, ze zijn ook nog eens niet zo stevig.

imlikeajungle
16 oktober 2008, 21:32
En lelijk!

drudoc
16 oktober 2008, 21:36
hoe moet ik me dat dan voorstellen om te maken dan?
ik heb een H&K met 3 kanalen , en zo'n gekke input(dus niet jack)
ik ben namelijk de switch voor mijn H&K kwijt geraakt.
ik ben een leek op dit gebied dus lag me niet ui om mn uitspraken :)

Ohja wat is latching ?

toon-
17 oktober 2008, 10:19
Ik ken echt niet veel randapparatuur en eigenlijk ook niet van versterkers en bijgevolg snap ik de informatie die ik met de zoekfunctie gevonden heb, niet echt.
Ik ben dus op zoek naar een pedaaltje dat kan switchen tussen clean en lead, liefst een dat met 1 klik van kanaal verandert en dus niet zo-een dat ik moet blijven indrukken om op het andere kanaal te spelen.

Uit de vorige posts heb ik ook kunnen afleiden dat er goedkopere varianten zijn voor die Boss FS-U5. Kan iemand er een paar noemen? :)

Liquid_Metal
17 oktober 2008, 10:47
hoe moet ik me dat dan voorstellen om te maken dan?
ik heb een H&K met 3 kanalen , en zo'n gekke input(dus niet jack)
ik ben namelijk de switch voor mijn H&K kwijt geraakt.
ik ben een leek op dit gebied dus lag me niet ui om mn uitspraken :)

Ohja wat is latching ?

'Gekke' inputs zijn vaak een stuk lastiger. Zeker als het usb-achtige inputs zijn, zijn er maar weinig mensen die daar iets mee kunnen.
Qua jackpluggen ligt het een stuk makkelijker, want je zend enkel een 0 of een 1 signaal door en dat schakelt al dan niet je versterkerkanalen.

Omdat er geen gitaarsignaal door die kabel gaat maakt de kwaliteit niet zoveel uit. Je geluid wordt er niet minder van en het is ook niet zo dat je echt vertraging hebt. Pas bij kabels vanaf een metertje of 300 zul je iets gaan merken ;). Uiteraard kunnen de switches wel stuk, maar dat ligt grotendeels aan de gebruiker :).

Nielsje
17 oktober 2008, 11:19
Ik ken echt niet veel randapparatuur en eigenlijk ook niet van versterkers en bijgevolg snap ik de informatie die ik met de zoekfunctie gevonden heb, niet echt.
Ik ben dus op zoek naar een pedaaltje dat kan switchen tussen clean en lead, liefst een dat met 1 klik van kanaal verandert en dus niet zo-een dat ik moet blijven indrukken om op het andere kanaal te spelen.

Uit de vorige posts heb ik ook kunnen afleiden dat er goedkopere varianten zijn voor die Boss FS-U5. Kan iemand er een paar noemen? :)

Ik heb het even opgezocht, een 5U is een moment schakelaar, de 5L een 'gewone' . Als je cube een 5U nodig heeft, dan schakelt ie dus dmv een puls.
Ik ben op het moment ff druk, maar als je ff zoekt op ' non latching switch' oid, dan vind je vast wel wat :)

piezo
17 oktober 2008, 13:06
Let op! Roland spullen schakelen bij mijn weten altijd met een verbreekschakelaar, dus door contact te verbreken in plaats van te maken. Als je een maak-pulsschakelaar gebruikt zal de Cube dus pas schakelen bij het weer optillen van je voet.