PDA

View Full Version : Valt gitaar spelen te leren?



obiwan
16 oktober 2008, 20:01
Ik ben een groot muziekliefhebber en luister veel naar muziek (rock en pop). Ik vind elektrisch gitaar machtig mooi. Maar is het niet ontzettend moeilijk te leren? Zeker voor iemand die inmiddels 44 is en geen noot kon lezen en daar vroeger op school al niets van begreep. Ik las wel dat veel tegenwoordig met tabs? gaat; maar dit is toch ook ingewikkeld?

alexandra
16 oktober 2008, 20:25
Tabs lezen is niet zo ingewikkeld als je doorhebt hoe het in elkaar zit.
Ik neem even een voorbeeldje:

Deep Purple - Smoke on the water (riff)

e----------------------------------------------
B----------------------------------------------
G----------------------------------------------
D-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
A-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
E-3-6- 8--- 3-6- 9- 8--- 3-6- 8-6-3--------------

E---
B---
G---
D---
A---
E--- { staat voor de snaren, als je de hals van je gitaar ook horizontaal voor je houdt met de topkam links kijk je er zo tegen aan.)
De snaren zijn dan ook normaal gesproken van onder naar boven (snaren worden genummerd van 1 tot 6 van onder naar boven) in de E-A-D-G-B-E volgorde gestemd. (E,A,D,G,B,E staat voor de tonen)

e------------
B------------
G------------
D-5-8-10---
A-5-8-10---
E-3-6- 8-

De cijfertjes staan voor welk fret je ingedrukt moet houden.
Dat bijvoorbeeld de
E--
B--
G--
D-5
A-5
E-3
onder elkaar staan, betekent dat je tegelijk:
3e fret van de 1e (onderste) snaar,
5e fret van de 2e snaar,
5e fret van de 3e snaar in moet drukken en die aanslaan

Kijk anders hier eens http://www.youtube.com/watch?v=w1PogdK1JVc&feature=related
In dit filmpje staat het nogmaals uitgelegd.

Als je er niet uitkomt zijn er verder nog een hoop sites waar wat te vinden is.

(jongens, als ik iets fout heb gezegd, verbeter het aub :))

Veel succes

aaronstonebeat
16 oktober 2008, 20:25
Het is net als met fietsen: eerst lijkt het onmogelijk, totdat je het kunt, dan kun je je nauwelijks meer voorstellen wat zo moeilijk leek.

Mr.Fingers
16 oktober 2008, 20:26
Als zelfs ik het kan, moet het zeker te doen zijn (ik kan ook geen noten lezen!)

verder kan ik alleen maar de post van alexandra bijtreden!

hoofd
16 oktober 2008, 20:47
Ga je nou niet druk lopen maken over tabs, maar koop een leuke gitaar + versterker en zoek een goede leraar. Hoe oud je ook bent, je kan altijd bijleren. De eerste paar maanden lijkt 't misschien nergens op, dat geklooi met die vingers op de juiste plekken en kramp in de klauwen, maar de aanhouder wint. Na een tijdje ga je 't zelfs nog leuk vinden ook!

obiwan
16 oktober 2008, 20:56
Ik heb een leraar gevonden. Deze adviseerde een Yamaha Pacifica lh (ben linkshandig) en een Roland cube 20. Bij mij over de grens zit een grote zaak in Ibbenbüren (duitsland). En een stemapparaat van Bosch meen ik.

alexandra
16 oktober 2008, 20:58
Roland Cube 20x is in ieder geval een aardig dingetje :satisfie: heb hem zelf ook dus ja..
En oefening baart kunst :)
Aan het begin is het een beetje geklungel maar er komt naderhand vast wel iets leuks uit

Meikel
16 oktober 2008, 21:05
Ik kan ook geen noten lezen, met tabs kom je ongelofelijk ver. Ik ben zelf met wat basisakkoorden begonnen, hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76824) staat een lijstje met allemaal nummers die volgens de "kenners" gespeeld kunnen worden met een paar basis akkoorden. In het begin ervaar je wel wat pijn aan je vingers, maar zodra dr eelt op zit kun je je daar niets meer bij voorstellen.
Vervolgens heb ik na een jaar prutsen les genomen, toen werd in 1x heel veel duidelijk wat ik nu eigenlijk aan het doen was op die houte plank.


Na een tijdje ga je 't zelfs nog leuk vinden ook!
En dan hangt in 1x je hele kamer vol met gitaren ;-)

Dark_Tranquillity
16 oktober 2008, 21:05
Ik heb een leraar gevonden. Deze adviseerde een Yamaha Pacifica lh (ben linkshandig) en een Roland cube 20. Bij mij over de grens zit een grote zaak in Ibbenbüren (duitsland). En een stemapparaat van Bosch meen ik.

Goed spul allemaal, alhoewel je het stemapparaatje ook wel van een ander merkje kan nemen, die ontlopen elkaar op beginners niveau niet.
De Cube 20 is een heerlijk versterkertje, werkt prima! De Pacifica is een goede gitaar, zeker voor het geld! Mijn nichtje heeft er een, en het zijn gewoon mooie dingen!

Succes met leren, zo moeilijk is het allemaal niet, oefen gewoon lekker veel!

hoofd
16 oktober 2008, 21:05
En die Pacifica's zijn prima beginnersgitaren, als linkshandige is de keus sowieso al flink beperkt, maar met zo'n set kan 't verder alleen maar aan jezelf liggen.. ;)

Eko
16 oktober 2008, 21:17
Ibbenbueren ligt idd net over de grens. Alhoewel er in de buurt ook wel winkels zijn , is het toch leuk naar zo`n grote zaak te gaan.
En ja, het spelen valt te leren. Het is geen raketwetenschap , maar eerder een kwestie van oefenen.

oorzaak
16 oktober 2008, 21:36
Ik speel veel samen met een bassist die rond zijn 50e begonnen is. En nu geloof ik 53 is (sorry als ik ernaast zit, Nico). Het is logisch dat hij wat langzamer leert dan een jochie van 16. Maar het belangrijkste is toch dat hij het graag wil.
Wat hij zelf aangeeft, is dat het samenspelen voor hem veel betekent. Voor het leren maar ook om lol te hebben waardoor hij ook gemotiveerd blijft als het eens een dag wat minder lukt.
O ja, en hij is ook meteen gaan optreden (o.a. met ondergetekende samen). Merkwaardige aanpak misschien maar het werkt bij hem wél. Ergens naar toe werken. En de kick natuurlijk.

Groeten, Frits

Snijdie
17 oktober 2008, 00:11
Zelf speel ik nu een weekje gitaar. Wat ik heb gedaan is een vriend gevraagd of hij me kan helpen. Dat maakt alles zoveel helderder. Tabs vond ik bij m'n eerste les deze week een fijn communicatiemiddel. Mijn leraar had iets in gedachte, en tien seconde later staat het op papier. En daarna kan ik het weer binnen tien seconden lezen (correct spelen laat ik even buiten beschouwing :sssh:).


Een vraagje van een jonge student: doet leeftijd er toe als je iets écht wilt? Het lijkt me sterk dat jij minder fun zou beleven omdat je wat ouder bent?

aaronstonebeat
17 oktober 2008, 00:33
Ik denk dat het niet uit hoeft te maken. Tenminste, als je blijft leren, kun je blijven leren. Als je ermee ophoudt, verlies je het vermogen.
Use it or lose it !

obiwan
17 oktober 2008, 16:49
Waar ik bang voor ben is dat het tegenvalt; hoe machtig mooi het mij ook lijkt. En dan zit je wel met de aankoop van een gitaar e.d.
Weet iemand of je in Twente ook eerst een elektrisch gitaar kunt huren voor b.v. 2 maanden?

Geoffrey
17 oktober 2008, 16:55
Je moet gewoon realistisch blijven.. Kijk niet te snel vooruit.
Ga stap voor stap.. En het komt allemaal vanzelf.

In het begin heb ik vaak gedacht aan stoppen.. Maar nu ben ik blij dat ik toch doorgezet heb!!

Als je iets echt wil, dan lukt het je ook.

M Kactus
17 oktober 2008, 16:57
Waar ik bang voor ben is dat het tegenvalt; hoe machtig mooi het mij ook lijkt. En dan zit je wel met de aankoop van een gitaar e.d.
Weet iemand of je in Twente ook eerst een elektrisch gitaar kunt huren voor b.v. 2 maanden?

Bwa, op twee maandjes weet je misschien nog niet meer en gehuurd is sowieso kwijt. Dat geld zie je nooit meer terug en die gitaar wordt er niet meer "van jou" van. Daarom kun je best tweedehands zoeken. Een tweedehandse beginnersgitaar kun je voor dezelfde prijs weer verkopen. Pacifica's, Squiers en instap-Ibanezzen genoeg op de tweedehandsmarkt, zint je het niet, verkoop je ze. Zint je het wel, dan hou je ze :).

En natuurlijk valt gitaarspelen te leren, anders zat hier helemaal niemand!

Mephistocles
17 oktober 2008, 20:06
Ik denk dat iemand van 16 even snel leert als iemand van 50. Iemand van 50 heeft meer discipline en kan beter omgaan met tijd dan iemand van 16, die snel leert, maar ook snel afgeleid is en nog moet leren met zichzelf en met tijd omgaan. De vraag is: waar wil je naartoe? Iemand die 16 is, moet nog 50 worden...

Wow... Diepgaand...

Anyway, koop een leuk gitaartje, ga wat oefenen, en kijk of je het vol kunt houden. Kijk, ik heb piano altijd al een grappig (das t beste woord wat ik ervoor kan bedenken) instrument gevonden. Maar nu heb ik pas (of beter: hoop ik te hebben) de discipline om elke dag ervoor te zitten en het geen week te laten versloffen, zoals ik nu al een paar maanden doe met mijn zelfbouw gitaareffectjes, of zoals ik al twee jaar met mijn zelfbouwgitaar bezig ben.

Kortom, als je een droom hebt, jaag m na. Maar laat het geen prioriteit zijn. Er zijn leukere dingen dan gitaarspelen. Maar begin er maar lekker mee, smoken op t water... Succes.

G.G.
17 oktober 2008, 20:11
Ga je nou niet druk lopen maken over tabs, maar koop een leuke gitaar + versterker en zoek een goede leraar. Hoe oud je ook bent, je kan altijd bijleren. De eerste paar maanden lijkt 't misschien nergens op, dat geklooi met die vingers op de juiste plekken en kramp in de klauwen, maar de aanhouder wint. Na een tijdje ga je 't zelfs nog leuk vinden ook!

Hier sluit ik me volledig bij aan. Je bent nooit te oud en alles komt vanzelf, als je maar doorzet.

@ hoofd: 16000+ posts en dit is de eerste keer dat ik iets intelligents zie zonder gevloek. :satisfie:

Jeroen_TRC
17 oktober 2008, 20:18
Iemand die 16 is, moet nog 50 worden...

Wow... Diepgaand...


Mwah, dat is niet zo heel diepgaand hoor. :D

Anyway, ik ga met de rest van de mensen mee!
Mijn vader zou ook graag gitaar willen spelen maar heeft de zelfde 'angst' als jij hebt. "Wat als ik het niet leuk vind?" "Kan ik het wel?"

Ik zeg: gewoon beginnen!
Als het goed is kun je de 300 € (die de beginners gitaar + versterker + accessoires ongeveer gaat kosten) wil missen.
En als het echt niets is gooi je 't weer op marktplaats en vang je er geheid weer 250 € voor.

Gewoon doen!