PDA

View Full Version : verfblikdeksel



gertgert
16 oktober 2008, 19:57
ik kan me herinneren dat er ooit gitaren te koop werden aangeboden met een deksel van een verfblik als resonator.
geloof dat dirk witte ze had.
heeft iemand hier meer info over, of een foto bij voorkeur??

Wizz
16 oktober 2008, 20:54
Dirk Witte maakte ze zelf. Hendrikson heetten ze, dacht ik.

Wizz

jplm
17 oktober 2008, 20:05
ik kan me herinneren dat er ooit gitaren te koop werden aangeboden met een deksel van een verfblik als resonator.

Je kunt ook nog een wieldop van een oude Kever gebruiken. Lijkt ook op een reso-cone, en klinkt (minstens) net zo goed als een verfblikdeksel :).

Groet, Jan.

LaurentB
17 oktober 2008, 20:19
Wat is toch eigenlijk de lol van die resonatorgitaren? Ik heb het altijd raar vinden klinken, eerlijk gezegd.

jplm
17 oktober 2008, 23:11
Wat is toch eigenlijk de lol van die resonatorgitaren? Ik heb het altijd raar vinden klinken, eerlijk gezegd.

Nou, persoonlijk omschrijf ik het altijd ongeveer alsof er méér geluid in zit in vergelijking met een gewone akoestische gitaar. En dan bedoel ik niet zozeer het volume, dat is namelijk flink hoger, maar dat zou je kunnen meten met een db-meter, en dat is dat, maar zegt nog niets over het geluid. Wat ik probeer te bedoelen is dat bijvoorbeeld sommige nummers (en dan voornamelijk fingerpicking) gewoon wat "rijker" klinken. Voorwaarde is echter wel dat je een reso van goede kwaliteit hebt, de mindere types klinken inderdaad nogal raar, zoals je zegt. Ikzelf vind ze dan als een besnaarde blikken doosje klinken, of, zoals ik dat voor mezelf omschrijf, het lijkt alsof het geluid "in" de gitaar zit, en er niet uitkomt. Ook is het zo dat bijvoorbeeld een stalen biscuitcone, bespeeld met fingerpicks (en 'n slide) de noten eruit knált, in de goede zin van het woord dan. Ik weet, het klinkt allemaal wat wazig, je moet het eigenlijk hóren.

Groet, Jan.

Dastard
1 november 2008, 11:11
Het zijn niet perse de Hendricson gitaren die een verfblik deksel hebben.
De gitaren zijn zo gemaakt door de oom van mijn baas, hij was mede eigenaar van Dirk Witte, en hij voorzag een aantal Hendricson's van zo'n deksel omdat dat op het ogenblik de goedkoopste gitaren waren, dus er zijn ook andere gitaren met zo'n deksel.
Hij is met pensioen en ik geloof dat hij alleen op bestelling nog eens een verfblik deksel op een gitaar zet.
Er hangen er nog een paar in de winkel maar dat zijn showmodellen en ze zijn niet te koop.

RB-1
2 november 2008, 00:14
Wat is toch eigenlijk de lol van die resonatorgitaren? Ik heb het altijd raar vinden klinken, eerlijk gezegd.

Dat ken ik, maar dan waren het zonder uitzondering roundnecks, die als een gewone gitaar bespeeld werden. Dat vond ik ook helemaal niks.

Nee, dan het echte werk (http://www.youtube.com/watch?v=qnbqSa1OE0Y), the greatest of them all, Jerry Douglas. Hij laat horen hoe je wel een mooi geluid krijgt uit een Dobro. Ik zou al tevreden zijn als ik half zo goed kon spelen.

LaurentB
2 november 2008, 12:01
Dat ken ik, maar dan waren het zonder uitzondering roundnecks, die als een gewone gitaar bespeeld werden. Dat vond ik ook helemaal niks.

Nee, dan het echte werk (http://www.youtube.com/watch?v=qnbqSa1OE0Y), the greatest of them all, Jerry Douglas. Hij laat horen hoe je wel een mooi geluid krijgt uit een Dobro. Ik zou al tevreden zijn als ik half zo goed kon spelen.

Yeeehaaa! Dat klinkt inderdaad erg goed!