PDA

View Full Version : Aantal snelle vragen betreft elementen



Joowhahn
16 oktober 2008, 17:19
Even een paar vraagjes van mij.
Ik ga morgen een aantal pickups voor mn les paul bestellen, maar ik mis nog een stukje info. Wellicht dat jullie mij die kunnen verschaffen.
Laat ik ook maar even melden dat ik op dit gebied tamelijk onbekend ben

vraag 1: ik had twee pickups die me erg aanspraken, maar op de site (Dimarzio) stond dat ik die allebei het beste in de Brug positie kon plaatsen. Nu heb ik een black beauty, dus kan ik mooi een derde pickup installeren.
De vraag dus: is het erg om een pickup niet op de aangeraden plaats te installeren? Kan ik een pickup die ik het beste bij de brug kan installeren ook in het midden, of eventueel zelfs in de Nek positie installeren??

vraag 2: als een element niet bevalt, of ik m er later uit wil halen, kan ik er dan voor kiezen het element uit de gitaar te halen, en in een andere te gebruiken? (hergebruiken dus)

vraag 3: ik heb nu van die gouden kapjes erop. De elementen die ik ga bestellen zijn gewoon 'open'. Kan ik ervoor kiezen ze te installeren, en daarna die kapjes erop te plaatsen? Ik denk dat ik ervoor ga zonder kapjes, want ze zijn nu zo goud en bling bling, en daar heb ik niet zoveel mee... maar toch..

Dat waren mijn vragen. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!

M Kactus
16 oktober 2008, 17:25
vraag 1: ik had twee pickups die me erg aanspraken, maar op de site (Dimarzio) stond dat ik die allebei het beste in de Brug positie kon plaatsen. Nu heb ik een black beauty, dus kan ik mooi een derde pickup installeren.
De vraag dus: is het erg om een pickup niet op de aangeraden plaats te installeren? Kan ik een pickup die ik het beste bij de brug kan installeren ook in het midden, of eventueel zelfs in de Nek positie installeren??

Dat kan zeker. Er zijn meer gitaristen die het doen. Het enige nadeel is dat een brug-element een hogere output heeft dan een neck-element. Omdat de snaren bij de brug minder hard trillen dan bij de neck, moet zo'n brugelement een hogere output hebben om even hard te klinken dan zijn collega in de neck.
Je zult dus ev met een luider neck-element zitten. Meer niet.


vraag 2: als een element niet bevalt, of ik m er later uit wil halen, kan ik er dan voor kiezen het element uit de gitaar te halen, en in een andere te gebruiken? (hergebruiken dus)
Ja, netjes lossolderen en je kunt je elementen in eindeloos veel gitaren stoppen. De oude elementen die je eruit haalt, kun je best ook bijhouden om ze er later weer in te kunnen stoppen als je de gitaar zou verkopen.


vraag 3: ik heb nu van die gouden kapjes erop. De elementen die ik ga bestellen zijn gewoon 'open'. Kan ik ervoor kiezen ze te installeren, en daarna die kapjes erop te plaatsen? Ik denk dat ik ervoor ga zonder kapjes, want ze zijn nu zo goud en bling bling, en daar heb ik niet zoveel mee...
Hier ben ik niet zeker van. Die kapjes erop plaatsen zal volgens mij niet altijd lukken, ze eraf halen ook niet. Gaan ze vanzelf los, gaat het wel, anders zit je met een open spoel en da's niet goed.

Joowhahn
16 oktober 2008, 17:36
Ok, bedankt voor het snelle antwoord. :cooler:
Als iemand mij nog kan uitleggen hoe het zit met die kapjes weet ik genoeg om die elementen met een gerust hart te bestellen

Ik heb het idee dat die gouden kapjes aan het element vast zitten wat er nu in zit, maar dat weet ik nog niet zeker.
Maar als ik ze eraf haal, en de nieuwe elementen erin zet (zonder kapjes terug te plaatsen), is dat dan wat je noemt 'open spoel'?

HaroldA
16 oktober 2008, 17:38
vraag 1: ik had twee pickups die me erg aanspraken, maar op de site (Dimarzio) stond dat ik die allebei het beste in de Brug positie kon plaatsen. Nu heb ik een black beauty, dus kan ik mooi een derde pickup installeren.
De vraag dus: is het erg om een pickup niet op de aangeraden plaats te installeren? Kan ik een pickup die ik het beste bij de brug kan installeren ook in het midden, of eventueel zelfs in de Nek positie installeren??
Welke pickups wil je kopen?

En ja, sommigen zijn speciaal gemaakt voor een bepaalde positie, maar da's volledig smaak gerelateerd. Ik heb nu op mijn LP een nek pickup in de brug zitten (Air Norton)


vraag 2: als een element niet bevalt, of ik m er later uit wil halen, kan ik er dan voor kiezen het element uit de gitaar te halen, en in een andere te gebruiken? (hergebruiken dus)
Ehm... Waarom niet? Als je de draad maar niet 'op lengte' maakt zou hij zo weer in een andere gitaar moeten kunnen...


vraag 3: ik heb nu van die gouden kapjes erop. De elementen die ik ga bestellen zijn gewoon 'open'. Kan ik ervoor kiezen ze te installeren, en daarna die kapjes erop te plaatsen? Ik denk dat ik ervoor ga zonder kapjes, want ze zijn nu zo goud en bling bling, en daar heb ik niet zoveel mee... maar toch..
Je kunt er achteraf weer 'covers' op plaatsen, maar die moeten met wax (of kaarsvet) opgevuld worden zodat er geen loze ruimtes meer zijn, anders kun je last krijgen van feedback.

Dat proces heet 'potwaxen' en is niet heel erg makkelijk, maar wel belangrijk!

Er zijn overigens Amerikaanse webshops waar je ze met cover geïnstalleerd kunt kopen...

HaroldA
16 oktober 2008, 17:39
Ok, bedankt voor het snelle antwoord
En ik voor de langzame? ;)

sjoerd5
16 oktober 2008, 18:07
Deze gaat alsnog naar elektrische gitaren.

Joowhahn
16 oktober 2008, 18:10
En ik voor de langzame? ;)

Uiteraard :p

De Pickups die ik wilde kopen zijn alsvolgt: (allemaal Dimarzio)
de Tone Zone (schijnt in de brug te moeten)
de Air Zone (ook in de brug, volgens de site)
de Air Norton (wilde ik in de nek positie)

Dus heb ik er 2 die in de nek zouden moeten. Het leek mij handig er dan 1 in het midden te doen, omdat ik een black beauty heb, en dus ruimte voor 3 elementen. Nu weet ik alleen nog niet welke van de 3 het best waar kan, of bv de Air Zone beter bij de brug kan dan de Air Norton etc.


Verder vroeg ik me af of iemand weet of dit een leuke set elementen is, of dat er wellicht beter een andere bij kan. Ik zat bijvoorbeeld ook aan de super distortion te denken.
De steil die ik probeer te spelen is een beetje van blues, funk, (hard) rock en diverse clean achtige nummers (vandaar dat de Air Zone me ook erg tof leek)

Fuhgawz
16 oktober 2008, 18:17
Is de Tone Zone niet een uber scheur element? Daarbij is het heel donker/bassig. Dat gecombineerd met een donker klinkende gitaar als een Les Paul wordt misschien een beetje te veel van het goeie. Die anderen zijn trouwens ook niet echt lichte jongens.
Kun je, als je vooral blues, funk en clean speelt, niet beter iets kiezen met een wat lagere output en wat meer treble? Een aantal verschillende PAFjes ofzo?

Joowhahn
16 oktober 2008, 18:24
Is de Tone Zone niet een uber scheur element? En die anderen zijn ook niet echt lichte jongens. Kun je, als je vooral blues, funk en clean speelt, niet beter iets kiezen met een wat lagere output?

De Tone Zone is een goed rag-ijzer, maar blijft wel een duidelijke cleane toon behouden, van wat ik ervan gehoord heb. Daarom lijkt het mij een goed element voor wanneer ik wat soleer achtige stukken wil doen (en de manier waarop ik Blues speel kan er soms vrij ruig aan toe gaan :rockon: )

De Air zone schijnt een heel erg goed element te zijn voor wanneer je wat jazz-achtige klanken wilt krijgen. Op de Dimarzio site staat dat je er een hollow body aardig goed mee kunt imiteren. Dit was een van de pickups van Dimarzio die mij het meest aansprak.

Dan de Air Norton schijnt vooral in de neck ook een goede te zijn voor blues achtige klanken.

Verder had je het over PAFjes, wat zijn dat ook alweer??

Ik heb deze 3 uitgekozen, ze spreken me aan. Maar tips zijn uiteraard welkom. Zoals ik eerder meldde, ben ik nog een leek wanneer het op elementen aankomt (ik ga ze ook niet zelf verwisselen)

EDIT: gna, ik zie nu dat ze een 'Bluesbucker' hebben. Klinkt ook goed. Wellicht dat het een idee is die te verwisselen met de Air Norton

Joowhahn
19 oktober 2008, 14:04
Inmiddels mn keus gemaakt, komt allemaal goed.

Ik heb echter nog 1 vraag: ik kwam een element tegen voor 7 snarige gitaren... kan die ook in een 6 snarige?? Of past dat niet
(heb zelf nog totaal geen ervaring met 7 snarige modellen)

HaroldA
19 oktober 2008, 14:08
Inmiddels mn keus gemaakt, komt allemaal goed.

Ik heb echter nog 1 vraag: ik kwam een element tegen voor 7 snarige gitaren... kan die ook in een 6 snarige?? Of past dat niet
(heb zelf nog totaal geen ervaring met 7 snarige modellen)

Nee, dat past niet...

Joowhahn
19 oktober 2008, 14:22
Was ik al bang voor... nou moet ik mn bestelling maar even cancellen.

IN ieder geval is alles verder gelukt met het uitzoeken etc. dus dit topic mag wel op slot.

Danku

Orpheo
19 oktober 2008, 14:36
een tonezone in een les paul is echt tja... nee, t kan wel, maar niet aan te raden. veel te donker geluid. de air norton is veel en veel beter. enorm veelzijdig, van heavy metal tot blues en van funk tot jazz. t trekt 't zonder problemen. in hals EN brug. en kapjes kan je er op zetten, maar inderdaad, effe waxpotten. klinkt enger dan 't is; je hebt de pup met het kapje, een bakje met gesmolten vet, en dan doop je de pup erin. het moet VLOEIBAAR zijn, dus niet bubbelen. daarmee sloop je namelijk je pup. dan wachten tot de bubbels die uit de pup komen (luchtbelletjes) weg zijn, laten afkoelen tot het een stuk 'massiever' is geworden, pup eruit trekken, laten afkoelen, en dan schoonboenen. je moet by the way 1/3 deel bijenwas gebruiken, en 2/3 kaarsvet. ik heb gemerkt dat 30 gram bijenwas al zat is. je 'gooit' een hoop weg namelijk. ik heb mijn restjes bewaard en als blok opgeslagen, om te allen tijde te kunnen smelten mocht ik weer willen waxpotten.


hell, gisteren nog gedaan. tijdens de reclame van de film!!tis echt zo gepiept.

Joowhahn
23 oktober 2008, 12:49
een tonezone in een les paul is echt tja... nee, t kan wel, maar niet aan te raden. veel te donker geluid. de air norton is veel en veel beter. enorm veelzijdig, van heavy metal tot blues en van funk tot jazz. t trekt 't zonder problemen. in hals EN brug. en kapjes kan je er op zetten, maar inderdaad, effe waxpotten. klinkt enger dan 't is; je hebt de pup met het kapje, een bakje met gesmolten vet, en dan doop je de pup erin. het moet VLOEIBAAR zijn, dus niet bubbelen. daarmee sloop je namelijk je pup. dan wachten tot de bubbels die uit de pup komen (luchtbelletjes) weg zijn, laten afkoelen tot het een stuk 'massiever' is geworden, pup eruit trekken, laten afkoelen, en dan schoonboenen. je moet by the way 1/3 deel bijenwas gebruiken, en 2/3 kaarsvet. ik heb gemerkt dat 30 gram bijenwas al zat is. je 'gooit' een hoop weg namelijk. ik heb mijn restjes bewaard en als blok opgeslagen, om te allen tijde te kunnen smelten mocht ik weer willen waxpotten.


hell, gisteren nog gedaan. tijdens de reclame van de film!!tis echt zo gepiept.

Tonezone is het niet geworden.
De elementen die ik besteld heb zijn alsvolgt:

Air Zone
Air Norton
Bluesbucker

Ik verwacht ze één dezer dagen.

Ik vraag me echter af wat WAxpotten precies is?
Ik ben nog erg amateur op het gebied van elementen enzo. Ik wilde mijn uiterst technische broertje dan ook het erin zetten laten doen :P

Waarschijnlijk ga ik geen kapjes erop doen. Ik vind het allemaal een beetje te goud anders.
Wellicht dat als ze uncovered niet staan ofzo, dat ik dan nog een keer silverkleurige kapjes o.i.d los koop.

Maakt het overigens wat uit voor het geluid als ze zonder kapjes zijn, of is dat puur voor de sier?

Orpheo
23 oktober 2008, 12:56
Tonezone is het niet geworden.
De elementen die ik besteld heb zijn alsvolgt:

Air Zone
Air Norton
Bluesbucker

Ik verwacht ze één dezer dagen.

Ik vraag me echter af wat WAxpotten precies is?
Ik ben nog erg amateur op het gebied van elementen enzo. Ik wilde mijn uiterst technische broertje dan ook het erin zetten laten doen :P

Waarschijnlijk ga ik geen kapjes erop doen. Ik vind het allemaal een beetje te goud anders.

air zone is ook heel lekker, maar ik raad je aan de air zone in de hals te doen, de air norton in de brug en de bluesbucker in 't midden ;)

waxpotten is dat je je pickup in vloeibare was dipt, zodat de windingen van de spoelen vast zitten zeg maar (niet kunnen trillen door het spelen met veel volume, en dus gaan piepen), en dat de lege ruimtes tussen spoel, bobbin en kapje ook opgevuld zijn (daar gaat 't namelijk ook piepen!). ik heb al eens gezegd hoe je dat moet doen, en dat is heel makkelijk, maar als je een pup koopt van dimarzio, en je doet er geen kapje op, is't niet nodig.

die dingen erin solderen is heel, heel makkelijk. mag ik je nog een tip geven?

meet de diepte van de top bij de potgaten, en pak de plek waar de top 't dunst is. aldaar stop je een 5weg draaiknop (DRIE euro op ebay, als je dat niet wilt doen via ebay, maar 'm wel wilt, PM me dan even), dan kan je alle 3 de pups aandoen en gebruiken.

dan ziet de opzet er zo uit:

3weg die je normaal gebruikt: 2weg toggle om de brugpup te allen tijde aan te zetten.
waar normaal brug volume zit: nu master tone
waar normaal hals volume zit: nu master volume
waar normaal brug TONE zit: nu 5 weg draaiknop (is vaak de plek waar de top 't dunst is)
waar normaal hals tone zit: nu een gewone pushpull pot, om brug en hals mee te coiltappen (bluesbucker gecoiltapt aansluiten, schema kan ik ook leveren ;) )

dit is het meest veelzijdig op een les paul 3 pup, en zo doe ik 't ook als ik een 3 pupper heb (ik heb er 'maar' 4).

Orpheo
23 oktober 2008, 12:58
het maakt zeker wat uit, een kapje. het haalt wat hoog weg, zeg maar. je mist de hogere frequenties lichtelijk. het sound word dus warmer.

Joowhahn
23 oktober 2008, 13:17
air zone is ook heel lekker, maar ik raad je aan de air zone in de hals te doen, de air norton in de brug en de bluesbucker in 't midden ;)

waxpotten is dat je je pickup in vloeibare was dipt, zodat de windingen van de spoelen vast zitten zeg maar (niet kunnen trillen door het spelen met veel volume, en dus gaan piepen), en dat de lege ruimtes tussen spoel, bobbin en kapje ook opgevuld zijn (daar gaat 't namelijk ook piepen!). ik heb al eens gezegd hoe je dat moet doen, en dat is heel makkelijk, maar als je een pup koopt van dimarzio, en je doet er geen kapje op, is't niet nodig.

die dingen erin solderen is heel, heel makkelijk. mag ik je nog een tip geven?

meet de diepte van de top bij de potgaten, en pak de plek waar de top 't dunst is. aldaar stop je een 5weg draaiknop (DRIE euro op ebay, als je dat niet wilt doen via ebay, maar 'm wel wilt, PM me dan even), dan kan je alle 3 de pups aandoen en gebruiken.

dan ziet de opzet er zo uit:

3weg die je normaal gebruikt: 2weg toggle om de brugpup te allen tijde aan te zetten.
waar normaal brug volume zit: nu master tone
waar normaal hals volume zit: nu master volume
waar normaal brug TONE zit: nu 5 weg draaiknop (is vaak de plek waar de top 't dunst is)
waar normaal hals tone zit: nu een gewone pushpull pot, om brug en hals mee te coiltappen (bluesbucker gecoiltapt aansluiten, schema kan ik ook leveren ;) )

dit is het meest veelzijdig op een les paul 3 pup, en zo doe ik 't ook als ik een 3 pupper heb (ik heb er 'maar' 4).

Wow dat klinkt wel heel tof. En ingewikkeld :P
Ik zal even kijken voor dergelijke switches, of in ieder geval het idee onthouden! Ik zal eens kijken of ik een dergelijke technische onderneming zou kunnen verwezelijken. Lijkt me in ieder geval wel heel stoer, als dat allemaal zou lukken!

Orpheo
23 oktober 2008, 13:29
Wow dat klinkt wel heel tof. En ingewikkeld :P
Ik zal even kijken voor dergelijke switches, of in ieder geval het idee onthouden! Ik zal eens kijken of ik een dergelijke technische onderneming zou kunnen verwezelijken. Lijkt me in ieder geval wel heel stoer, als dat allemaal zou lukken!


het valt reuze mee :) het is dat ik niet een windows tot m'n beschikking heb met paint, anders had ik 't zo getekend voor je. het probleem is vooral die 5 weg draaiknop. die is niet zo makkelijk te solderen als dat 't lijkt, je moet effe het systeem van dat ding goed doorhebben.

http://cgi.ebay.com/2pcs-MADE-IN-U-S-A-5-WAY-ROTARY-CERAMIC-SWITCHES-D_W0QQitemZ300267558488QQihZ020QQcategoryZ47076QQs sPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/2-PCS-5-Way-Rotary-Switch-for-Guitar-or-Amplifier_W0QQitemZ160284762445QQihZ006QQcategoryZ 47076QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItemQQ_trksi dZp1638Q2em118Q2el1247

bij de onderste heb ik de mijne besteld, en dat liep enorm soepel, en spotgoedkoop natuurlijk.

HaroldA
23 oktober 2008, 13:32
air zone is ook heel lekker, maar ik raad je aan de air zone in de hals te doen, de air norton in de brug en de bluesbucker in 't midden ;)

Ik moet iets bekennen... Ik had een AN in de brug zitten, maar die heb ik begin deze week vervangen door een ToneZone die ik nog had liggen...

De AN was gewoon te 'trebbly' en er was gigantisch veel verschil in warmte tussen de brug en de hals elementen.

ToneZone is weer iets te moddervettig, dus ik ga nog wel op zoek naar een ander (waarschijnlijk de Air Zone), maar hij is -voor mij- beter in de brug dan de Air Norton.

Joowhahn
23 oktober 2008, 13:34
Ik denk dat ik in ieder geval zo'n switch zal aanschaffen (waarschijnlijk niet via Ebay dan, ik denk dat ik ze ook wel in de winkel kan halen)
Het verbouwen moet ik dan nog even goed kijken hoe dat gaat.

Als je een site of iets dergelijks hebt waar het idee staat uitgelegd zal ik die eens doornemen.

De Air Norton ga ik denk in de brug doen. LIjkt me de meest logische indeling met de pickups die ik krijg :)


EDIT: nog een vraagje: wat is een F-spaced pickup precies??

Orpheo
23 oktober 2008, 13:37
Ik moet iets bekennen... Ik had een AN in de brug zitten, maar die heb ik begin deze week vervangen door een ToneZone die ik nog had liggen...

De AN was gewoon te 'trebbly' en er was gigantisch veel verschil in warmte tussen de brug en de hals elementen.

ToneZone is weer iets te moddervettig, dus ik ga nog wel op zoek naar een ander (waarschijnlijk de Air Zone), maar hij is -voor mij- beter in de brug dan de Air Norton.

hmm. raar, maarrr ik hoor dat steeds vaker om me heen, hoewel niemand dat op te merken heeft over mijn gitaar. Ik begin het idee te krijgen dat de air norton die ik heb liggen in mijn gitaar in de brugpositie niet helemaal een standaard pup is, en dat ie wat warmer gewonden is ofzo. tis namelijk wel gewoon een (echte dimarzio) air norton.

maar goed. in een epi zou ik sowieso beginnen met een wat helderere pup, omdat epi's dat vaker nodig hebben (meer treble en strak) dan een gibson. is mijn idee, maar ok....

jimihattricks
23 oktober 2008, 17:18
Inmiddels mn keus gemaakt, komt allemaal goed.

Ik heb echter nog 1 vraag: ik kwam een element tegen voor 7 snarige gitaren... kan die ook in een 6 snarige?? Of past dat niet
(heb zelf nog totaal geen ervaring met 7 snarige modellen)

geheel terzijde, maar lol


EDIT: nog een vraagje: wat is een F-spaced pickup precies??

een f-spaced pickup is een pickup voor gitaren uitgerust met een tremolo (zoals bv. fenders).. die moet jij dus iig NIET bestellen..

Joowhahn
23 oktober 2008, 17:28
geheel terzijde, maar lol



een f-spaced pickup is een pickup voor gitaren uitgerust met een tremolo (zoals bv. fenders).. die moet jij dus iig NIET bestellen..

Mooi dat ik het weet, want anders had ik nu nl een probleem gehad :P

HaroldA
23 oktober 2008, 17:30
een f-spaced pickup is een pickup voor gitaren uitgerust met een tremolo (zoals bv. fenders).. die moet jij dus iig NIET bestellen..

Ehm, fout?

Eerste hit op Google:

Originally Posted by Wayward_Son
Although some players believe that F-spaced pickups are only for the bridge position of tremolo bridge guitars, many guitars with fixed bridges (including late 1990s Gibson Les Pauls and Epiphone LPs) should have F-spaced pickups in the bridge position.

If you’re replacing a bridge-position pickup and you're not sure what your string-spacing is, it's usually better to get an F-spaced model. It is not necessary for the strings to pass exactly over the center of the polepieces for best performance, but it is wise to avoid a situation where the E strings are sitting completely outside of the outer polepieces.

So I would say no to your question .

Edit:
2e hit:

Dit is een term die gebruikt worden voor de typering van elementen. F-spaced staat voor "Fender-spaced". Dit houdt in dat de afstand tussen de pole pieces (magneten) van het element is geoptimaliseerd voor gitaren met een Fender-achtige snaarafstand (de pole pieces staan iets verder uit elkaar ten opzichte van "normale" elementen).

"F-spaced" is de term die het merk DiMarzio hiervoor gebruikt. Seymour Duncan gebruikt de term "trembuckers" of "trem-spaced", omdat de snaarafstand op de f-spaced elementen vaak in combinatie met een tremolo wordt gezien (trembucker is dus een afkorting van "tremolo humbucker").

Er is geen harde regel te geven voor het type element dat je nodig hebt. Als je het niet zeker weet, meet dan de afstand tussen de centrums van het eerste en laatste pole piece Een afstand van 52 milimeter duidt op F-spaced elementen. Een afstand van 50 milimeter duidt op standaard (Gibson) elementen. Je kunt natuurlijk bij het vervangen van een element het oude element mee naar de winkel nemen. Daarmee weet je echt zeker dat je het juiste type element aan zult schaffen.

jimihattricks
23 oktober 2008, 18:23
Ehm, fout?

klopt idd, meten is altijd beter..

Joowhahn
23 oktober 2008, 18:30
Ik neem aan dat ik voor mn Les paul dus wel een F spaced pickup kan bestellen..
Ik heb het geld al naar de winkel over gemaakt, en de niet F-spaced versie kost dus 2 euro duurder dan die F-spaced... ik hoop dat het gaat lukken.
Wat n gedoe allemaal :P
Nouja, we zullen zien.

Orpheo
23 oktober 2008, 18:46
Ik neem aan dat ik voor mn Les paul dus wel een F spaced pickup kan bestellen..
Ik heb het geld al naar de winkel over gemaakt, en de niet F-spaced versie kost dus 2 euro duurder dan die F-spaced... ik hoop dat het gaat lukken.
Wat n gedoe allemaal :P
Nouja, we zullen zien.

je moet de niet-f spaced hebben. f spaced is iets breder dan dat je nodig hebt namelijk.

Joowhahn
23 oktober 2008, 18:59
je moet de niet-f spaced hebben. f spaced is iets breder dan dat je nodig hebt namelijk.

OK. Ik heb het geld al naar de winkel gestuurd, dus ik hoop dat er nog wat valt te regelen :P Ik kom namelijk met de niet F-spaced versie op 2 euro meer uit dan wat ik ze gestuurd heb..
Ook wel heel slordig van mij, dat ik niet oplette dat er F-spaced in de beschrijving stond :sneaky:

Joowhahn
29 oktober 2008, 13:49
Zo, de elementen zijn binnen.
Ik wilde ze installeren, en na het kijken van een how-to op youtube dacht ik dat het me wel zou gaan lukken, maar helaas.
Mn gitaar ziet er anders uit, en ook de bedrading loopt vrij apart.

Zoals ik het nu zie loopt de brug humbucker naar de volume knop van de nek picup. (qua bedrading)
De midden pickup loopt naar de 3 way switch, en de nek pickup naar de volume knop van de brug.
Dit was hoe het zat zonder enige aanpassing.

Tevens heb ik zo te zien meer draden lopen dan in de instructie filmpjes die ik keek op internet.

Heeft iemand voor mij een goed diagram voor een black beauty les paul?
Ik heb 3 Dimarzio elementen :)

Is deze (http://i207.photobucket.com/albums/bb89/SomeoneYouKnew/schematics/LPAF-s.gif) brukbaar?

Of deze (http://i207.photobucket.com/albums/bb89/SomeoneYouKnew/schematics/LPAF-w.gif)

Iedereen zegt dat het zo makkelijk en eenvoudig is, maar ik raak toch in de war wanneer ik mn les paul openschroef :P


Alvast weer heel erg bedankt! :)

johnv
6 juni 2009, 01:27
ff een oud topic omhoog, ben vanavond aan de slag gegaan om alle 3 de pickups appart te kunnen schakelen ( de middelste door middel van de volume knop) ben aan de gang gegaan met dit schemaatje.

http://img5.imageshack.us/img5/889/wiring3pupcustommod.gif (http://img5.imageshack.us/my.php?image=wiring3pupcustommod.gif)

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer, had alles losgesoldeerd en weer vast, had toen de neck en midden pickup aan de gang maar de brug werkte niet. Weer alles gechekt en eea veranderd/ geprobeerd, nu werkt alleen de middelste :makeup: en met de volume knop van neck gaat hij weer uit :dontgeti: Morgen maar weer alles losmaken en overnieuw beginnen, kom er niet uit nou.

eventuele suggsties ....GRAAG :ok:

de originele pickups zijn het, komt maar 1 draad uit met daarin 1 ommantelde en in niet ommanteld draadje. Ben verder een grote noob op electra gebied .....maar probeer het wel .....ps kan eea geen schade aan de versterker veroorzaken ?

Ga nou maar een potje online pokeren ben het solderen/prutsen ff beu.

Pepe
6 juni 2009, 02:44
Nee, het zou een wonderbaarlijke pickup zijn die je versterker kan beschadigen.
De metalen mantel is ALTIJD aarde, die soldeer je dus op de bovenkant van de pots, het andere draadje aan een lipje.

De site van Duncan heeft zo'n beetje elk mogelijk aansluitschema.

johnv
6 juni 2009, 10:25
ff een oud topic omhoog, ben vanavond aan de slag gegaan om alle 3 de pickups appart te kunnen schakelen ( de middelste door middel van de volume knop) ben aan de gang gegaan met dit schemaatje.

http://img5.imageshack.us/img5/889/wiring3pupcustommod.gif (http://img5.imageshack.us/my.php?image=wiring3pupcustommod.gif)

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer, had alles losgesoldeerd en weer vast, had toen de neck en midden pickup aan de gang maar de brug werkte niet. Weer alles gechekt en eea veranderd/ geprobeerd, nu werkt alleen de middelste :makeup: en met de volume knop van neck gaat hij weer uit :dontgeti: Morgen maar weer alles losmaken en overnieuw beginnen, kom er niet uit nou.

eventuele suggsties ....GRAAG :ok:

de originele pickups zijn het, komt maar 1 draad uit met daarin 1 ommantelde en in niet ommanteld draadje. Ben verder een grote noob op electra gebied .....maar probeer het wel .....ps kan eea geen schade aan de versterker veroorzaken ?

Ga nou maar een potje online pokeren ben het solderen/prutsen ff beu.

De Output jack zat origineel ook met de aarde op de schakelaar, dit zie ik niet op het tekeningetje ......